1) Hallituksen esitys laiksi maankäyttö- ja rakennuslain
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
            esitys 167 eli esitys eduskunnalle maankäyttö-
            ja rakennuslain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
            maankäyttö- ja rakennuslakia, ja tavoitteena on
            luoda kunnille paremmat edellytykset ylläpitää kohtuuhintaista
            asuntotuotantoa ja muun rakentamisen turvaamiseksi riittävää tonttitarjontaa
            ilman, että kaavojen toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset
            olisivat esteenä. 
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
            on ainoalaatuinen. Nimittäin kunta voi tehdä tässä hallituksen
            esityksen mukaan kaavoitukseen ja kaavojen toteuttamiseen liittyvän
            maankäyttösopimuksen, jos kaavoitus on johtanut
            merkittävään hyötyyn. Kunnalla
            on mahdollisuus tämän vapaaehtoisen sopimuksen
            kautta saada kuluista korvausta maanomistajalta, joka siis on saanut merkittävää hyötyä
            kaavoituksen
            tuloksena. Tällainen tilannehan on ollut tähänkin
            saakka, mutta asia muuttuu siltä osin, että säädetään
            kehittämiskorvaus. Eli jos maanomistajan kanssa ei ole syntynyt
            sopimusta hänen osallistumisestaan yhdyskuntarakentamisesta
            aiheutuviin kustannuksiin, niin tällainen korvaus voidaan
            määrätä. Kuitenkin tässä laissa,
            sen 91 c §:ssä, on maininta siitä, että kehittämiskorvausta
            ei saa määrätä maanomistajalle,
            jonka omistamille alueille osoitetaan asemakaavassa rakennusoikeutta
            vain asuntorakentamiseen eikä rakennusoikeuden tai rakennusoikeuden
            lisäyksen määrä ylitä 500:aa kerrosneliömetriä. 
         
         
         Arvoisa puhemies! Aikaisemmin tässä hallituksen
            esityksessä oli 400 kerrosneliömetriä. Ympäristövaliokunta
            yksimielisesti totesi tämän 500 kerrosneliömetrin
            tarpeen. Mutta kunta voi päättää myös
            nimenomaan sovellettavan korkeampaakin rajaa kuin tämä 500
            kerrosneliömetriä, siis päätösvalta
            on kunnalla. 
         
         
         Edelleen, arvoisa puhemies, kehittämiskorvauksen enimmäismäärä on
            myös säädelty tässä laissa.
            Se lähtee siitä, että tätä kehittämiskorvausta
            voidaan tästä merkittävästä hyödystä periä enintään
            60 prosenttia. Kuitenkin kunnanvaltuusto voi päättää alhaisemmastakin
            prosenttiluvusta, ja jälleen tässä siis
            päätäntävalta on kunnalla. 
         
         
         Kaiken kaikkiaan tämä on siis positiivinen hallituksen
            esitys. Tähän ympäristövaliokunnan mietintöön
            on jätetty myös vastalause, joka esiteltiin asian
            ensimmäisessä käsittelyssä.
            Myöskin vastalauseessa todetaan, että pääpiirteiltään tämä hallituksen
            esitys on siis hyvä. 
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä tavalla pyritään
            merkittävää hyötyä,
            jota kaavoitus aikaansaa, ohjaamaan myös yhteiskunnan kulujen
            katteeksi. 
         
         
         Haluaisin vielä todeta tuosta maankäyttösopimuksesta,
            jota käsittelee tämän hallituksen esityksen
            91 b § ja joka on hyvin tärkeä asia,
            että tämän pykälän
            1 momentissa todetaan selkeästi, että maankäyttösopimuksessa
            ei voida sitoa kaavojen sisältöä. Se
            on hyvin tärkeä asia, koska valtuusto viime kädessä päättää kaavoituksesta
            ja näin kuntien valtuustoille jää tämä valta.
            Osapuolia sitovia maankäyttösopimuksia voidaan myöskin
            tehdä vasta sen jälkeen, kun kaavaluonnos tai
            -ehdotus on ollut julkisesti nähtävillä. Tämä on
            tietysti tärkeä asia, jotta perustuslain tarkoittama
            mahdollisuus vaikuttaa omaan elinympäristöönsä ja
            sen kehittämiseen tulisi toteutetuksi eli kuntalaiset saavat
            tietoa siitä, minkä tyyppinen kaavoitusesitys
            on liikkeellä, jolloin vasta tämän julkipanon
            jälkeen voidaan maankäyttösopimus yleensä kunnan
            ja esimerkiksi jonkun maanomistajan välillä solmia.
            Kuitenkin toistan sen, että myöskään
            tässä tapauksessa tietenkään
            ei siis sitovasti voida sopia kaavojen sisällöstä,
            vaan ne päättää lopulta kunnanvaltuusto. 
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti totean, koska en ollut
            ensimmäisen käsittelyn keskustelussa mukana, että on
            erittäin hyvä, että tämä on
            nyt lopullisessa päätöksenteossa täällä eduskunnassa.
            On erittäin tärkeää sekä järkevän
            yhdyskuntarakenteen että myöskin asumiskustannusten
            hallinnan kannalta se, että kunnille tulee mahdollisuus
            ulosmitata eräällä tavalla sitä hyötyä,
            joka maanomistajalle syntyy kaavoittamisesta ja asuinalueiden toteuttamisesta.
            Tämä perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta tällainen
            mahdollisuus kuitenkin merkittävän hyödyn
            osittaiseksi siirtämiseksi kunnalle ja sitä kautta
            veronmaksajille on erittäin tärkeää.
            Tässä säilyy tietenkin kunnalla hyvin
            laaja vaikuttamismahdollisuus ja harkinta siitä, millä tavalla
            tätä tullaan käyttämään,
            mutta toivottavasti tämä johtaa myöskin
            käytännössä niihin tavoitteisiin,
            joita tämän esityksen perusteluissa on todettu. 
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tiusanen esittelypuheenvuorossaan
            totesi tämän hyväksi ja erinomaiseksi
            sisällöltään sekä myöskin
            määräytymistavaltaan niin, että tämä tukee
            tonttipolitiikkaa. 
         
         
         Rouva puhemies! Kyllä tässä voi olla
            hyviäkin periaatteita, mutta kovasti epäilen,
            että kunnissa syntyy sellainen tapa menetellä,
            missä tämä kääntyy
            kokonaan tätä — miten sanoisinkaan — kaavoituksen
            lisäämistä vastaan eikä synny
            sellaista näköalaa, että tämä edistäisi
            asuntotuotantoa. Katsonkin, että tämä jos
            mikä syö yksityisen maanomistuksen arvonnousun
            ja halukkuuden sijoittaa ja investoida asuinrakentamisalueeseen tai
            yleensä kaavoitettavaan alueeseen. Jos se toimii toisin
            päin, että siitä jotain hyötyä on,
            niin hyvä on, mutta kovasti epäilen, että tämmöistä ei synny,
            vaan syntyy vain yksinomaan se kassavirta sinne kunnan kassaan,
            ja jos se jää sinne makaamaan tyhjän
            päälle, niin sitten tästä ei
            ole mitään hyötyä.
         
         
       
      
         
         Riitta Korhonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On tietenkin ihan hyvä, että aikanaan
            pitkän prosessin lopputuloksena tehty maankäyttö-
            ja rekennuslain muutos saa nyt ne lopulliset niitit, mitä tavallaan
            siinä lakimuutoksessa avattiin, kun tehtiin tällaisia
            kehittämisaluevarauksia ja annettiin mahdollisuus tällaiseen
            kaavoitukseen, tällaisiin yhteishankkeisiin, joita on toki
            maassa aikaisemminkin toteutettu, mutta jotka ovat olleet toteutustavoiltaan
            hyvin erilaisia maan eri puolilla. Joissakin kunnissa on rahastettu,
            joissakin toisissa kunnissa ei, jolloinka on syntynyt sitten tietysti
            maan tai kiinteistön omistajan suhteen hyvin selvää eriarvoisuutta
            lain edessä.
         
         
         Minusta oli asiallista, että pääsimme
            yhteisymmärrykseen siitä, että nostimme
            tuon rajan 500 kerrosneliömetriin perusteluna erityisesti
            se, että kun kyse on omakoti- tai paritaloista ja maankäyttö-
            ja rakennuslain muutoksessa niittasimme tilanteen siihen, että nyt
            kaikki, mitä tontille rakennetaan, kuuluu kerrosalaan,
            kun sen sijaan aikaisemmin siihen eivät kuuluneet kellarit, eivät
            ullakot, eivät jätekatokset, autokatokset, varastorakennukset
            eikä mikään muukaan, joka saattaa muodostaa
            jopa 25 prosenttia tuosta pinta- tai kerrosalasta — kun
            jokainen miettii, että tuommoinen autotallikin vie 25 neliötä huoneistoalaa,
            että siihen auto mahtuu. Tätä silmälläpitäen
            olisi ollut se tilanne, että tuon 400 neliön sisään
            ei kovin kummoista omakoti- tai paritalohuoneistoa olisi pystytty
            rakentamaan.
         
         
         Kun ympäristövaliokunnan puheenjohtaja tuossa
            korosti, että kunnilla on harkinnanvaraa, niin minä toivon,
            että se viesti menee ihan oikeasti monta kautta kuntiin
            perille, koska on käynyt selkeästi ilmi, että maankäyttö-
            ja rakennuslain tulkinnassa on ollut äärettömän
            suurta pedanttiutta ja tarkkuutta ja suinkaan sitä luovaa
            ja hyvän tuomarin harkinnanvaraa ei ole haluttu kunnissa
            käyttää, mikä on johtanut siihen,
            että kaavoitusajat ovat entisestään viruneet,
            kun valitusoikeuksista on pidetty kiinni ja sinne prosessin alkupäähän
            on lisätty kaiken näköistä näytilläoloa
            ja harkintaa, mikä sinällään
            on hyvä ajatellen yksilön oikeutta vaikuttaa asuinpaikkaansa
            ja asuinympäristöönsä.
         
         
         Tuota kehittämiskorvauksen määrää en
            pidä ongelmattomana. Ajatellaanpa nyt kaupungin keskustaa
            missä tahansa, jossa on kaksi rinnakkaista tonttia, jotka
            ovat maanneet käyttämättöminä.
            Toisella on käyttöoikeutta 2 000 neliömetriä,
            ja siinä on ollut jonkinnäköistä liiketoimintaa.
            Naapuritontilla on 12 000 neliömetriä, ja se on
            ollut osittain varasto- tai teollisuuskäytössä. Nyt
            molempiin haluttaisiin rakentaa asuntotontteja. Milloinka nuo rakennuttajat
            ja kehittäjät ovatkaan yhdenvertaisia, kun toinen
            joutuukin maksamaan ehkä 10 000 kerrosneliöstä enemmän,
            jos toiselle lasketaankin kunnan harkinnalla se 12 000 eteen hyväksi
            riippuen tietysti viime kädessä ehkä sitten
            kehittäjän poliittisesta väristä?
            Tällaisiakin tilanteita saattaa aivan oikeasti tosielämässä nousta
            eteen. Eli en pidä tuota pykälää ongelmattomana,
            mutta katson, että emme päässeet siitä keskusteluyhteyteen.
         
         
         Myöskin tuo korvausraja 60 prosenttia tuntuu tosi kovalta,
            käytännössä 30—40 prosenttia
            olisi ollut oikeudenmukaisempi, mutta tätä perusteltiin
            sillä, että kun tällaisia määriä ovat
            jossakin jotkut suostuneet maksamaan, niin sitäpä ei
            nyt voida laillisesti enää estää.
            Voidaan ajatella myöskin sitä arkkitehdin silmillä katsoen,
            että mitä korkeampi kehittämiskorvaus,
            sen huonompaa rakennettua ympäristöä,
            koska toteuttajalla ei sitten enää ole varaa panostaa
            hyvään ja laadukkaaseen rakentamiseen.
         
         
       
      
         
         Osmo Soininvaara /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käytän jonkin verran tilaisuutta
            arvioidakseni Suomen maapoliittista lainsäädäntöä yleensä, koska
            tähän asiaan liittyy paljon yhteiskunnallisia
            ongelmia. Tulin joitakin vuosia sitten sanoneeksi julkisuudessa,
            että Suomen maapoliittinen lainsäädäntö on
            Latinalaisen Amerikan tasolla. Sain vihaisen viestin eräältä Suomessa
            asuvalta meksikolaissyntyiseltä naiselta, joka sanoi, että Meksikossa
            nämä asiat ovat kyllä paljon paremmalla
            tolalla kuin Suomessa.
         
         
          Jotain perin kummallista on siinä, että hyvin hyvin
            harvaan asutussa Suomessa tonttimaa on niin kallista ja kaupunkien
            kehitystä jarruttaa pula maasta. Ongelma tässä on
            siinä, että Suomi suhtautuu maapohjan siihen arvonnousuun,
            joka syntyy kaupunkien kasvusta, aivan toisella tavalla kuin yksikään
            muu länsimaa. Muissa teollisuusmaissa tuo arvonnousun valuminen
            maanomistajan taskuun joko on estetty kokonaan tai sitä on
            suuressa määrin hillitty. Tähän
            arvonnousun hillitsemiseen on käytetty kolmea eri tapaa: joko
            verotetaan vuotuista maankorkoa korkeilla kiinteistöveroilla,
            näin tehdään esimerkiksi Yhdysvalloissa
            ja osittain Britanniassa; tai kaavoitushyöty leikataan
            kokonaan yhteiskunnalle, kuten tehdään Sveitsissä,
            itse asiassa 90-prosenttisesti; tai lunastetaan maa yhteiskunnan
            haltuun ennen kuin se kaavoitetaan, menetelmä, jota noudatetaan
            Saksassa.
         
         
         Suomessa jostakin syystä tuon arvonnousun katsotaan
            kuuluvan maanomistajalle silloinkin, kun tämä ei
            ole mitenkään myötävaikuttanut
            niihin tekijöihin, jotka maan arvoa nostavat. Saksassa
            esimerkiksi pidetään aivan luonnollisena, että kaupungit
            voivat kasvaa vain yhteiskunnan omistamalle maalle, ja yleinen käytäntö on,
            hieman osavaltiosta riippuen, että kaupunki kasvaessaan
            lunastaa tuon maan. Peltomaasta maksetaan silloin käypä peltomaan
            hinta. Kun näin on tehty aina, ei kaupunkien liepeillä sijaitsevalle peltomaalle
            myöskään ole muodostunut mitään spekulatiivista
            arvoa, koska tiedetään, että se tullaan
            aikanaan peltomaan hinnalla lunastamaan. Onko tämä jollakin
            tavoin väärin, että yhteiskunta lunastaa
            peltomaata ja käyttää sitä aivan
            toiseen tarkoitukseen? Näinhän meilläkin
            tehdään, jos lunastetaan maata esimerkiksi tiepohjan
            alle tai armeijan käyttöön tai rautatien
            käyttöön. Ei silloin makseta mitään
            spekulatiivista tiepohjan arvoa, vaan silloin siitä saa
            sen korvauksen, joka vastaa sitä menetettyä käyttötarkoitusta,
            siis sitä vanhaa käyttötarkoitusta eikä uutta
            käyttötarkoitusta. 
         
         
         Kysymys ei ole taloudellisesti aivan vähäpätöisestä asiasta.
            Kun Pääkaupunkiseudulle rakennetaan asuntoja noin
            500 000 kerrosneliön verran vuodessa ja kun siinä maksetaan
            maapohjan arvonnoususta noin 200 euroa asuinneliöltä keskimäärin,
            niin tarkoittaa tämä sitä, että noin
            100 miljoonaa euroa asuntomäärärahoja
            valuu johonkin aivan muualle vuosittain. Onko tämä markkinataloutta?
            Lottovoitoilla, joita kaavoituksessa jaetaan maanomistajille, ei
            ole mitään tekemistä markkinatalouden
            kanssa. Päinvastoin, tämmöisillä win
            fall -voitoilla, sattumavoitoilla, on yleensä ollut markkinataloudessa
            sen toimintaa heikentävä vaikutus. Markkinatalouden
            tehtävänä on palkita niistä ponnistuksista,
            joita ihmiset tekevät, siitä työstä ja
            kaikesta muusta, eikä jakaa aivan ansiottomia lottovoittoja
            sinne tänne. 
         
         
         Tässä on toinenkin ongelma: Kun infrastruktuurin
            rakentamisesta koituva hyöty valuu ansiottomiin taskuihin,
            niin sitä ei tule ansiokkaisiin taskuihin. On esimerkiksi
            arvioitu, että jos Espooseen rakennettaisiin metro, koko
            se metro voitaisiin rahoittaa sen maan arvonnousulla, joka tapahtuu
            asemien ympärillä, mutta kun ei ole mitään
            keinoa rahastaa tätä näin koituvaa hyötyä, niin
            metro jää rakentamatta. Tästä on
            aivan konkreettinen esimerkki: kun Helsinki rakensi metron Ruoholahteen,
            niin Helsinki omisti pääosan siitä maasta,
            joka oli aseman ympärillä, ja tuo metroasema tuotti
            tavattomasti voittoa Helsingille, koska se maan hinta nousi paljon
            enemmän kuin oli se 250 miljoonaa markkaa, mikä tarvittiin
            sen metropätkän rakentamiseen. 
         
         
         Meillä on Helsingissä toinenkin esimerkki: niin
            sanottu keskustatunneli ilmeisesti lisäisi sen piirissä olevien
            kortteleitten arvoa enemmän kuin tuo tunneli tulee maksamaan,
            mutta kun ei ole tapaa rahastaa, tunneli jää rakentamatta.
            Espanjassa esimerkiksi on käytäntö, että tällaisissa tapauksissa
            ylimääräisellä kiinteistöverolla
            voidaan rahastaa vuotuisena korkona sitä hyötyä, jonka
            esimerkiksi uuden ratayhteyden rakentaminen maanomistajalle tuottaa,
            ja näin tällä tavalla rahoittaa ne investoinnit.
            Tällä tavalla saadaan aikaan se, että kannattavat
            investoinnit ovat todellakin kannattavia ja maksavat itse itsensä. 
         
         
         Jos meilläkin hyöty maapohjan arvonnoususta
            leikattaisiin yhteiskunnalle, niin kuin tehdään Yhdysvalloissa,
            verotettaisiin, ei meidän tarvitsisi verottaa sitten muita
            asioita näin paljon. Me tiedämme, että kiinteistöveron
            vaikutus Yhdysvaltain julkisen talouden rahoittamiseen on huomattava. 
         
         
         Mutta tämä ei ole asian varsinainen ongelma, vaan
            varsinainen ongelma on se, että kun meillä maapoliittinen
            lainsäädäntö on siis Latinalaisen Amerikan
            maita heikompaa, johtaa se siihen, että kaupunkien rakentaminen
            ei tapahdu järkevästi. Kaupunki on hyvin monimutkainen
            kone, jossa hyvin paljon pitäisi kiinnittää huomiota
            sen toimivuuteen, päivittäisten matkojen lyhyyteen, palvelujen
            saatavuuteen, liikenteen haittoihin ja kaikkinaisiin kaupungin käyttökustannuksiin.
            Niissä maissa,
            joissa maapolitiikka on kunnossa, voidaan kunnioittaa kaupunkisuunnittelijoitten ammattitaitoa
            ja rakentaa kaupungeista niin hyviä kuin osataan. Meillä kaavoitusta
            ei ohjaa toimivuus, vaan maanomistusolot. Siksi esimerkiksi Tampereen
            Hervanta rakennettiin 11 kilometrin päähän,
            kun 6 kilometrin päässä olisi ollut hyvää maata,
            mutta väärässä omistuksessa.
            Tämän seurauksena hervantalaiset kulkevat päivittäin 40 000
            kilometriä, kerran maapallon ympäri, ylimääräisinä matkoina.
            Yleensäkin meillä kaupunkien rakenne hajautuu
            erilaisiksi etiöiksi, ei voida tehdä kompakteja,
            järkeviä kaupunkeja. Tämä on
            seikka, josta me maksamme pitkään. Se on itse
            asiassa huomattavasti suurempi munaus ja moka kuin tämä maan
            arvonnousu. 
         
         
         Aikanaan parjatut aluerakentamisen sopimukset toimivat itse
            asiassa taloudellisesti järkevästi, koska niissä se,
            joka rakensi maan ja sai sen arvonnousun, rakensi sinne sitten myös
            kaiken infrastruktuurin ja osan julkisista palveluista. Sääli, että tuon
            järjestelmän maine pilattiin kertakaikkisen surkealla
            laadulla. Sillä itse asiassa ei ollut tämän
            rahoitusjärjestelmän kanssa mitään
            tekemistä. 
         
         
         Ainoana kaupunkina Suomessa Helsinki aikanaan, ei enää,
            mutta aikanaan, on noudattanut saksalaista käytäntöä,
            ostanut raakamaata raakamaan hinnalla. Nyt maanvuokratuloilla on
            huomattava merkitys kaupungin taloudelle. Olennaisinta on kuitenkin,
            mitä se on merkinnyt kaupunkirakenteelle. Verratkaapa Espoon
            ja Helsingin kaupunkirakennetta, sitä, kuinka pitkät
            matkat Espoossa on keskimäärin kauppaan, kuinka
            pitkät matkat Helsingissä on kauppaan, miten julkinen
            liikenne saadaan toimimaan, kuinka pitkät ovat koulumatkat
            jne. 
         
         
         Miten lainlaatijat sitten Suomessa ovat olleet niin pöhköjä,
            että sallivat maapohjan ansiottoman arvonnousun valuvan
            ansiottomiin käsiin ja estävät hyvien
            kaupunkien suunnittelun? Alun perin he eivät olleet näin
            pöhköjä. Eduskunta on aikanaan säätänyt
            ensin pakkolunastusoikeudesta ja sitten lunastusoikeudesta, ja silloin
            kun niistä säädettiin, lähtökohtana
            oli, että lunastushinta vastaa maan sen hetkistä käyttötarkoitusta
            eikä siinä oteta huomioon sen tulevaa käyttötarkoitusta.
            Sen jälkeen tuomioistuimet pikkuhiljaa ovat muuttaneet
            tätä käytäntöä sillä tavalla,
            että lunastushinta tällä hetkellä käytännössä vastaa
            sitä tulevaa käyttötarkoitusta ja koko
            tämä lunastuskäytännön
            merkitys on vesittynyt. Valtionyhtiö Arsenal on vielä vahvistanut
            tätä neuvotellessaan kuntien kanssa vaatien aina
            tämän tulevan käyttötarkoituksen
            mukaista hintaa, mikä sitten tulee ohjaamaan vielä tuomioistuinkäytäntöä. 
         
         
         Kun katsoo tätä lainsäädäntöä,
            niin hyvin epäjohdonmukaisesti meillä yleensäkin
            lainsäädäntö suhtautuu maanomistajien
            oikeuksiin. Kun maata lunastetaan tien, rautatien tai puolustusvoimien
            käyttöön, mitään spekulaatiota
            maan tulevasta arvosta ei oteta hintaa määrättäessä huomioon.
            Katumaaksi tontista voidaan ottaa viidesosa korvauksetta, ja aikaisemmin
            voitiin ottaa kuinka monta kertaa peräkkäin tahansa,
            vaikka päivän välein, nykyisin tosin
            vain kerran. Vielä tänään, kunnes
            tämä laki on vahvistettu, on voimassa se käytäntö,
            että jos katua ei rakennetakaan ja tuo ilmaiseksi otettu
            tontti palautetaan, maanomistaja joutuu maksamaan siitä maasta, jonka
            hän ensin on ilmaiseksi antanut, kun tilanne palautetaan
            entiseksi. Vielä tätäkin huonompi tuuri
            kohdistuu siihen, jonka maaperästä löytyy muinaismuistoja.
            Maapohjan käyttörajoituksista ei makseta pennin
            hyrrää korvausta, vaan maanomistaja joutuu päinvastoin
            omalla kustannuksellaan maksamaan vielä arkeologiset kaivauksetkin.
            Näitä eri lakeja verrattaessa ei löydä minkäänlaista
            johdonmukaisuutta. Aivan osattomia siihen, että maapoliittinen
            lainsäädäntömme ei toimi, eivät
            ole kunnatkaan. Ne eivät käytä edes niitä mahdollisuuksia,
            mitä on olemassa, ja tämä tietysti on
            vaikeuttanut monia asioita. 
         
         
         Mitä harvemmassa asutaan, sitä vähemmän merkitystä maapohjan
            ansiottomalla arvonnousulla on. Tämä selittää sen,
            miksi Suomessa asiat ovat niin alkeellisella tasolla. Meillä maapoliittinen
            lainsäädäntö on tehty maaseutua
            varten. Siellä se toimii varsin hyvin, se toimii 99 prosentissa Suomen
            pinta-alasta, mutta se ei toimi kaupungeissa, ja sen takia me tarvitsisimme
            kaupunkeja varten kunnon nykyaikaisen eurooppalaisen, länsimaisen
            maapoliittisen lainsäädännön,
            joka tekisi mahdolliseksi rakentaa Suomeen hyviä kaupunkeja. 
         
         
         Tämä tänään hyväksyttävä laki
            on askel oikeaan suuntaan, mutta kyllä kovin pieni askel.
         
         
       
      
         
         Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Puhemies! Ed. Soininvaara puheensa lopussa sanoikin sen, mikä oli
            hyvä, eli hän eritteli Pääkaupunkiseudun
            ja muun maan. Hänen puheensa oli kyllä kovin pääkaupunkikeskeinen
            ja erityisesti Helsinki-keskeinen. Ne ongelmat, joita täällä Pääkaupunkiseudulla
            on rakentamisessa ja maanomistuksessa ja maan hankinnassa, johtuvat
            kyllä monista asioista, sellaisista asioista, joihin ed.
            Soininvaara ei lainkaan viitannut, kuten esimerkiksi grynderiperinteestä, mikä täällä
            on
            kovinkin merkittävä. Täällä olisi hyviä arsenaaleja:
            kiinteistövero ja pakkolunastus. Niitä on käytetty
            muun muassa Oulun alueella erittäin tehokkaasti ja saatu
            viehättävä, moderni kaupunki sinne. 
         
         
         Kun ed. Soininvaara puhui ulkomaisista esimerkeistä,
            niin kyllä täytyy sanoa, että sen verran
            tiedetään, mitä Keski-Euroopassakin on menneisyydessä tapahtunut:
            rikkaat ovat nyhtäneet siellä iät ja
            ajat maalaisia ja talonpoikia. Minusta näin yksioikoisesti
            ei voida verrata Suomen tilannetta moniin muihin maihin. Tilanne
            on niin erilainen eri maissa, ja jo historialliset perinteet ovat
            vaikuttaneet. Siellä on paljon vanhoja (Puhemies koputtaa)
            kaupunkeja, siellä ei tarvitakaan sillä tavalla
            maata kuin täällä.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! On aivan totta, kuten ed. Isohookana-Asunmaa
            sanoi, että ed. Soininvaaran puhe käsitteli nimenomaan
            enemmän ongelmia, joita on Pääkaupunkiseudulla.
            Maaseudulla tilanne on toinen, ja siellä saattaa olla juuri
            ongelmia kehittämiskorvauksen maksussa, siellä saattaa
            tulla vaikeita tulkintatilanteita. Kun muistetaan se, että kunnat
            ovat rahapulassa, niin kunnilla on vain halu rahastaa, mistä vain
            suinkin saa. Tämä saattaa olla yksityiselle pienkiinteistön
            omistajalle osaltaan ongelmallinen tilanne.
         
         
         Aivan kuten sitten perustuslakivaliokunta toteaa, lakiehdotuksessa
            jää avoimeksi myös se, otetaanko ja miten
            otetaan myöhemmässä kaavamuutostilanteessa
            huomioon kerran maksettu sopimusperusteinen kehittämiskorvaus
            esimerkiksi muutoksen merkitessä aiemmin korvatun lisärakentamisoikeuden
            supistamista. Todetaan, että asiaa on aiheellista täsmentää jatkossa.
            Olisin toivonut, että lainsäädäntö olisi
            ollut tältä osin valmis, että maanomistajan
            turva olisi ollut selkeä kaikissa tilanteissa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaara varsin hyvin käsitteli
            näitä historiallisia asioita, mutta tuota esitystä voidaan
            vielä täydentää sellaisella
            historiallisella havainnolla, milloin ja millä poliittisella
            lohkolla ratkesi se, että tonttimaan ansiottoman arvonnousun leikkaus
            ei toteutunut. Tämä taistelu Suomessa käytiin
            1960-luvulla, ja se oli jopa eräitten 60-luvun vaalien
            keskeinen teema Helsingin alueella. Siinä olivat vastakkain
            liberaalinen kansanpuolue ja kansallinen kokoomus. Liberaalinen
            kansanpuolue jopa julkaisi erityisen lehden tästä asiasta
            60-luvulla ja ajoi voimakkaasti tätä leikkausta.
            Kansallinen kokoomus sitä voimakkaasti vastusti, ja kansallinen
            Kokoomus voitti, ja nyt ollaan siinä tilanteessa, jonka
            ed. Soininvaara tässä kuvasi. Todettakoon, että esimerkiksi
            Oulun kaupungissa mitään tällaista ongelmaa
            ei ole. Kaupunki omistaa sen maan ja sillä siisti.
         
         
       
      
         
         Riitta Korhonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun nyt ed. Soininvaara tuntui hyppäävän
            minun ammatilliseen leiriini, niin enpä malta olla tulematta
            täältä puhujakorokkeelta vastaamaan. Minusta
            ed. Pulliainen totesi sen, mitä itsekin aioin käyttää perusteena,
            että kyllähän tämä hyvin pitkästi
            on kunnallisen politiikan ja päätöksenteon
            toimintaa. Oulussa olen asunut pitkään aikanani,
            ja siellä ei ole ollut mitään ongelmaa.
            Olen toiminut myöskin kaavoittajana, jopa kaupungin palveluksessa.
            Samoin Kuopiossa ei ole mitään ongelmaa, koska
            kaupunki kaavoittaa niille alueille, mitä se omistaa. 
         
         
         Se, mikä näissä yhteistoimintasopimuksissa tuli
            minusta ongelmalliseksi, on ollut se, että kaupunki ei
            ole kokenut seurakuntaa yhteisönä vertaisenaan,
            niin että olisi yhteissopimuksella voitu kaavoittaa seurakunnan
            omistamille maille. Eli siitä on käyty eri kunnissa
            kaiken näköistä kitkakeskustelua keskenään.
         
         
         Halusin vielä palata tuohon kehittämiskorvaukseen
            siinä mielessä, että jos kunta haluaisi
            harrastaa todella ilkeää rahastuspolitiikkaa,
            niin tässähän tapahtuisi näin,
            että mummojen isoille puutarhatonteille kaavoitettaisiin
            rakennusoikeutta ja sen jälkeen rahastettaisiin, kaavoitettaisiin
            hieman yli se 500 neliötä niiden 2000, 3000 tai
            5000 neliön tonteille tiivistämisen mielessä. Voisi
            sanoa, että tämä antaa mahdollisuudet myöskin
            huonoon käytäntöön kuntien sektorilla. Täytyy
            nyt vain toivoa, että poliittiset päätöksentekijät
            ovat viisaita ja estävät kunnan virkamiehiltä tämän,
            koska on muistettava se, että kunnilla on kaavoitusmonopoli.
            Kunnat päättävät, kuinka hyvää tai
            huonoa kaavoitusta harjoitetaan. 
         
         
         Kuopion kaupungilla ei ole koskaan ollut eikä Oulun
            kaupungilla minkäänlaisia ongelmia vanhan rakennuslain
            aikana. Siellä oli osattu ottaa sekä kaavoitustoimen
            että päättäjien taholla asiat hanskaan.
            Minä sanoin aikanaan, kun me teimme uutta maankäyttö-
            ja rakennuslakia, että se on Lex Vantaa, Lex Espoo, Lex
            Helsinki, joissa eivät nämä asiat olleet
            päättäjien hanskassa.
         
         
         Kun täällä todettiin hyvästä kaavoituksesta, kun
            kunnilla on monopoli, niin kyllä minä katson myöskin
            oman ammattikuntani suuntaan. Kyllä meillä joskus
            kaavakilpailujen kautta lähdetään toteuttamaan
            päättömiä asioita, joista minusta
            Asuntomessut on hyvä esimerkki: tuodaan sellaisia malleja
            ja sellaisia ajatuksia tähän maahan, jotka eivät
            tämän maan ilmastossa toimi. Meillä on
            tietyt ekologiset olosuhteet, meillä on tietyt edellytykset
            rakentaa hyvää ympäristöä, täydennysrakentaa
            hyvää ympäristöä, niin
            kuin Oulun kaupungissa on erinomaisen esimerkillisesti tehty. Siellä ei
            kukaan ole kärsinyt mistään, ja se johtuu
            vain siitä, että päättäjät
            ovat osanneet olla viisaita.
         
         
         Täytyy todeta, että 70-luvulla sen aikaisen muuttoliikkeen
            seurauksena tulivat nämä lähiöitten
            niin sanotut nosturikaavat, joissa kavoitus perustui aika pitkälle
            siihen, että ajetaan nosturilla ja lyödään
            elementtitaloja pystyyn. Siinä olivat mukana rakennusalan
            kaikki ammattilaiset, myöskin oma ammattikuntani. Siinä olivat
            mukana myös kunnan viranomaiset, kaavoittajaviranomaiset
            ja päättäjät. Turha siitä on
            syytellä pelkästään rakentajia,
            jotka tekivät vain sen toteuttavan puolen.
         
         
       
      
         
         Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minun piti ensin vastata täällä useammillekin
            puhujille, jotka sanoivat, että tämä ongelma
            koskee vain Pääkaupunkiseutua, ja huomauttaa,
            että Hervanta on kyllä Tampereella. Mutta kun
            ed. Riitta Korhonen sanoi, että tästä pääsee
            sillä, että kaavoittaa vain yhteiskunnan omistamalle
            maalle, niin näin juuri Tampereella tehtiin. Se yhteiskunnan
            omistama maa vain oli hirvittävän kaukana, ja
            näin syntyi etiö. Minusta ei pidä kaavoittaa
            vain yhteiskunnan omistamalle maalle, vaan pitää kaavoittaa sinne,
            mikä kaupunkirakenteen kannalta on järkevää,
            mutta sitä ennen se maa pitää lunastaa
            yhteiskunnalle, niin kuin tehdään Saksassa. Näin saadaan
            aikaan toimivia kaupunkeja eikä niin hirvittävän
            pitkiä etäisyyksiä, kuten esimerkiksi Tampereen
            Hervannassa on käynyt. Helsinki on aikanaan toiminut näin.
            Se on pitänyt maan hinnan alhaalla, kun se on ilmoittanut,
            että mitään kaavaa ei tule, ennen kuin
            se on yhteiskunnan hallussa. Mutta nyt oikeuskäytäntö on
            muuttunut, että näin ei voi enää menetellä.
         
         
       
      
         
         Riitta Korhonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Soininvaaralle, että silloin
            kaupungin täytyy kyetä ennakoimaan, ennen kuin
            se lähtee hankkimaan maata, miettiä viisaalla
            kaupunkisuunnittelulla. Se on sitä viisasta kaupunkisuunnittelua,
            että mietitään, mitkä ovat ne
            oikeat laajenemispaikat, ja ennen kuin edes lähdetään
            mitään kaavoittamaan, hankitaan ne maat haltuun.
            Se tarkoittaa sitä, että ennakoidaan kymmenen—viisitoista vuotta
            kaupungin kehitystä eteenpäin. Sitä tehdään
            Oulussa ja sitä tehdään Kuopiossa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä pääsen nyt
            vähällä: Minä todistan, että ed.
            Riitta Korhonen sanoi asiat juuri niin kuin ne ovat.
         
         
       
      
         
         Hannu Aho /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tätä keskustelua kun
            kuuntelee, ajattelee sillä tavalla, että kun tässä on
            aina kaikista ongelmista haukuttu kepua, tekemisistä tai
            tekemättä jättämisistä,
            niin tässä voisi nyt sanoa, että olisi
            joskus kiva kuulla, että niissä kunnissa, jotka
            ovat kepujohtoisia, nämä asiat ovat kunnossa.
            (Edustajien Soininvaaran ja Pulliaisen välihuudot) — Tänä päivänä monissa
            kunnissa on. — Mutta tässä on nimenomaan
            se arvojärjestys siinä, missä laitetaan,
            oli maalaiskunta tai kaupunki, mikä on se järjestys,
            mitä lähdetään toteuttamaan.
            Sillä kyllä paljon pystytään
            ratkaisemaan näitä ongelmia. Juuri niin kuin ed.
            Riitta Korhonen sanoi, pitää kaavoittaa niitä alueita
            ja ostaa ensin itselle.
         
         
         Mutta jos Helsinkiäkin katsoo, niin ei tänne kaikki
            Mannerheimintien ympäristöön sovi, kyllä jonnekin
            muuallekin pitää mennä. Hyvin lähellä,
            kun 10 minuuttia ajaa, löytyy maata, kunhan vain oikein
            tehdään. Uskon, että löytyy
            kaupungillekin. Pannaan siihen rahaa ja siihen kaavoitetaan. (Eduskunnasta:
            Eihän 10 minuutissa pääse vielä Tullinpuomiinkaan!) — Kyllä tässä nyt
            on aika lähellä erämaa täällä Helsingissäkin, ettei
            se niin kaukana ole siitä. — Maalaiskunnissa on
            pantu arvot järjestykseen ja haettu sitä väljyyttä,
            mitä siellä tarvitaan, ja siellä on onnistuttu
            näissä asioissa aika hyvin mielestäni.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! On aivan totta, että tämä lainsäädäntöuudistus voi
            tuoda tullessaan myöskin tilanteen, jossa kaavoituskäytäntö ei
            noudata oikeita latujaan, aivan niin kuin ed. Riitta Korhonen täällä hyvin
            omassa puheenvuorossaan kertasi. Siksi toivonkin, että tätä lainsäädäntöuudistusta,
            sen toteuttamista kunnissa, seurataan aivan erityisellä tarkkuudella.
            Juuri tämän vuoksi me olisimme halunneet tämän
            lain sisältöön muutamia täsmennyksiä:
            oikeudenkäyttöön sitä, että olisi
            valitusosoite ollut maaoikeus hallinto-oikeuden sijasta, ja myöskin
            niin, että kehittämiskorvauksen olisi maksanut
            vasta rakennusoikeuden käyttäjä eli hyödyntäjä.
            Näitä ei kuitenkaan nyt saatu siihen.
         
         
         Pidämme kuitenkin tätä lainsäädäntöuudistusta
            tarpeellisena ja tärkeänä. Sen vuoksi
            näillä saatesanoilla, ed. Riitta Korhosen puheenvuoroa tukien,
            haluan todeta, kun täällä nyt on myöskin ympäristöministeriön
            korkeata virkamiesjohtoa paikalla, että se viesti myöskin
            kulkisi sitten tuonne kuntiin asti ja tämä käytännön
            työ muodostuisi luottamukselliseksi ja niin, että tässä ei myöskään
            maanomistajien ja nimenomaan pienmaanomistajien oikeuksia poljeta.
         
         
       
      
         
         Osmo Soininvaara /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Riitta Korhonen on oikeassa ainakin menneisyyden
            suhteen, että näin saattoi aikaisemmin menetellä,
            saattoi tehdä pitkäaikaisia suunnitelmia ja lunastaa
            maan raakamaan hinnalla. Mutta nyt oikeusoppineet ovat muuttaneet
            tämän käytännön sillä tavalla,
            että kun suunnitelma on olemassa, se otetaankin huomioon
            maan hinnassa. Sen takia suunnitelma pitäisi tehdä salaa,
            mutta kun meidän rakennuslakimme ja kaikki muutkin lainsäädännöt
            edellyttävät avoimuutta, silloin se on heti tiedossa,
            että aiomme kehittää kaupunkia tuohon
            suuntaan, ja silloin se nostaa maan hintaa. Näin ei voida
            tehdä.
         
         
         Mutta ed. Korhonen ei vastannut siihen toiseen seikkaan, miten
            tässä rahoitetaan metro, siis sellaiset investoinnit,
            jotka nostavat maan hintaa. Täytyykö kaikki maa
            ostaa yhteiskunnalle? Miksi meillä ei voi noudattaa sitä menetelmää kuin
            Espanjassa, että me voimme kohdennetulla kiinteistöverolla
            ikään kuin sitä hyötyä,
            joka syntyy jostakin yhteiskunnan kalliista infrastruktuuri-investoinnista,
            verottaa sen investoinnin rahoittamiseksi.
         
         
       
      
         
         Riitta Korhonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vastaan ed. Soininvaaralle, että niin
            kuin hän itsekin totesi, Pääkaupunkiseudulla
            on omat ongelmansa, erilaiset kuin meillä muilla. Tämä tarkoittaa
            siis sitä, että onko sellainen väestön
            keskittäminen, että puolet väestä keskitetään
            yhdelle alueelle, kauhean viisasta, koska se tuo mukanaan näitä kaikkia
            ongelmia. Näitä ongelmia ei ole Uudellamaalla
            muualla tai sitten muuallapäin Suomea, eli siellä nämä asiat
            ovat hallinnassa ja siellä voidaan käydä neuvotteluja
            jopa edelleenkin.
         
         
         Tietysti oikeuskäytännöt ja rahastuskäytännöt siellä,
            missä maanvalmistus on lopetettu ja missä nähdään,
            että täällä voidaan rahastaa
            vapaassa markkinataloudessa, toimivat. Täytyy vielä todeta
            se, että asuntojen markkinahinnat eivät Pääkaupunkiseudulla
            toimi, että se on yksi ala, joka on säännelty,
            mutta se on sitten toisen keskustelun aihe.
         
         
       
      
         
         Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä en ymmärrä,
            minkä takia ed. Soininvaara ei täällä Pääkaupunkiseudulla
            hyväksy käyttöarsenaaliksi pakkolunastusmenettelyä silloin,
            kun vapaaehtoisin kaupoin ei päästä eteenpäin.
            Käsitykseni on, että pakkolunastusmenettely on
            varsin kohtuullinen tänä päivänä molempien
            näkökulmasta ja toimii hyvin. Sitä on
            muun muassa Oulun seudulla jouduttu toteuttamaan silloin, kun vapaaehtoisiin
            kauppoihin ei ole päästy. Sitä paitsi
            kunnilla on myöskin kiinteistöveromahdollisuus
            ja aika hyvä mahdollisuus myöskin siinä,
            niin että nyt kun nämä vanhat menetelmät
            on ja sitten tulee vielä käyttökorvaus,
            niin kyllä odotukset ovat sellaiset, että Pääkaupunkiseudullakin
            päästäisiin niistä ongelmista,
            joita täällä on, eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllä minä hyväksyn
            pakkolunastuksen ja minusta lunastusmahdollisuutta pitäisi
            käyttää, mutta olennaista siinä, mitä halusin
            sanoa, on se, että viimeisen kymmenen vuoden aikana tuomioistuimet
            ovat muuttaneet käytäntöä lunastuksen
            hinnasta. Minä en ymmärrä, minkä takia
            silloin, kun lunastetaan maata asuintarkoituksiin, hinta on erilainen
            kuin silloin jos maa lunastetaan tien pohjaksi. Minusta pitäisi
            olla sama periaate kuin tien pohjaksi lunastamisessa, että nykyisten
            käyttötarkoitusten mukaista hintaa ja vain se.
            Me tiedämme, mikä on peltomaan hinta. Se on semmoinen
            korkeintaan 5 000 euroa hehtaarilta, ja se on silloin oikea
            peltomaan hinta, kun se asuinkäyttöön
            lunastetaan. 
         
         
         Mutta kun ed. Korhonen sanoi, että tätä ongelmaa
            on vain Pääkaupunkiseudulla — puhuimme siis
            julkisen liikenteen rahoittamisesta — hän on oikeassa,
            että julkista liikennettä alkaa kohta olla vain
            Pääkaupunkiseudulla, mutta minä en pidä julkista
            liikennettä varsinaisena ongelmana.
         
         
       
      
         
         Kari Myllyniemi /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vielä tämäkin
            piti kestää, että ihan täällä julkisesti
            kehuttiin Oulun päättäjiä. Kaksikymmentäviisi
            vuotta olen kaava-asioissa mukana ollut, mutta ei siellä ihan
            niin hyvin kaikki asiat kuitenkaan ole kuin täällä nyt
            on annettu ymmärtää. Oulun kaupunki omistaa
            68 prosenttia todennäköisesti kaikesta maa-alasta,
            ja se on aiheuttanut sen, että yksityisten maita ei kaavoiteta
            millään, ei sitten millään.
            Maata siellä kyllä on. Yleensähän
            ei maata vissiin kannattaisi myydä, kun ei sitä kuulemma
            uutta enää valmisteta, etten minä tiedä,
            mitä järkeä kenenkään
            on sitä myydä.
         
         
         Mutta kun ed. Soininvaara puhui ongelmasta täällä Helsingin
            seudulla — mitä se nyt meille sitten oikeastaan
            kuuluu, nämä ongelmat Helsingin seudulla — se
            on aivan tekemällä tehty ongelma, tonttipula täällä.
            Jos minä saisin ottaa entiseltä virkapaikaltani
            kunnon autonkuljettajan tuohon eduskunnan eteen vaikka nyt ja ottaa
            ed. Soininvaaran mukaan ja sanoa, että viisitoista minuuttia
            ajetaan sillä autolla, niin me emme kumpikaan huomiseen
            istuntoon osaisi tulla takaisin, me olisimme niin korvessa tuolla
            männikössä, ettei kerta kaikkiaan. Ei
            voi olla silloin maasta pulaa. Jos me kävelisimme huppu
            silmillä vielä kaksikymmentä minuuttia
            sen päälle, niin emme varmasti osaisi takaisin,
            me olisimme niin kaukana korvessa. Se on aivan tekemällä tehty
            tämä ongelma täällä.
            Junalla kun tulee, niin viisitoista minuuttia ennen rupeaa tulemaan
            taloja tuossa radan varressa, se on aivan täysin männikköä.
            Täällä on tekemällä tehty
            ongelma. Voi sanoa sillä tavalla, että Helsingin
            seudun päättäjät eivät
            kyllä ole olleet ajan tasalla missään
            tapauksessa.
         
         
         Mutta toistettakoon, että tämä laki
            sinänsä — meinasi unohtua — on
            täysin puhdas sosialisointilaki, siis se loukkaa yksityistä omaisuutta
            ihan sitten niin viimeisen päälle, etten ymmärrä,
            kuinka tässä on kokoomus ja osin keskustakin ollut mukana.
            Tämä pitäisi kerta kaikkiaan hylätä.
            Eihän tämmöistä lakia saisi
            tehdä.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Myllyniemen puheenvuoroa lukuun ottamatta
            yleensä todella tätä hallituksen esitystä on
            pidetty vähintään nyt pienenä askelena
            oikeaan suuntaan. Totean vain tuohon, mitä ed. Leppä totesi
            keskustan valiokuntaryhmän halusta liittyen maankäyttö-
            ja rakennuslain 25 lukuun, että keskustan ja kd:n vastalauseessa
            todetaan tämän luvun suhteen, 189 a ja 189 b §:
            kuten ympäristövaliokunnan mietinnössä.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.