7) Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2001
       
         					
      
      
         
         Olavi Ala-Nissilä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Valtiontilintarkastajat ovat tehneet
            perusteellista työtä. Vuodelta 2001 valtiovarainvaliokunnan
            eri jaostoissa on ehkä normaalia laajemminkin käsitelty
            mietinnön eri asioita. Itse asiassa ponsiosassa me edellytämmekin
            nyt ensimmäistä kertaa, että hallitus
            ottaa kantaa paitsi erityisesti näihin asioihin, joihin
            valiokunnat kiinnittävät huomiota, myöskin
            muihin mietinnössä esitettyihin asioihin.
         
         
         Parhaillaanhan on valmistunut Jouni Vainion mietintö siitä,
            että Valtiontilintarkastajien tehtävää voitaisiin
            kehittää ja ehkä jopa yhdistää hallinto-
            ja tarkastusjaostoksi valiokunnassa. Minusta se esitys on peruslähtökohdaltaan
            hyvä uudistus ja sitä kannattaa todella vakavasti
            miettiä nyt, kun uusi eduskunta työjärjestyksiään
            tekee.
         
         
         Tässä on ensinnäkin otettu kantaa
            vankeinhoitoon. Valiokunta on käsitellessään
            Valtiontilintarkastajain kertomuksen vankeinhoitoa koskevia havaintoja
            kiinnittänyt huomiota siihen, että ennen muuta
            ulkomaisten vankien määrä Suomen vankiloissa
            on merkittävä. Vuoden 2003 alussa vankiloissa
            oli kirjoilla 285 ulkomaista vankia. Näistä oli
            136 virolaisia ja 53 venäläisiä. Yhtenä keinona
            torjua ulkomaisten vankien määrän kasvua
            suomalaisissa vankiloissa Valtiontilintarkastajat ovat tuoneet esille
            mahdollisuuden siirtää heitä kotimaahansa
            suorittamaan rangaistuksensa.
         
         
         Suomi on solminut Venäjän kanssa kahdenvälisen
            siirtosopimuksen, joka ei mahdollista tuomitun siirtoa vastoin tämän
            suostumusta. Huomio onkin siten kiinnittynyt virolaisvankien mahdolliseen
            siirtämiseen. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tuomion
            pituuden perusteella siirtokelpoisia virolaisvankeja olisi Suomessa noin
            20. Lakivaliokunta, jossa asiaa on käsitelty, on pitänyt
            ylioptimistisena sitä käsitystä, että suomalaisissa
            vankiloissa olevia ulkomaisia vankeja voitaisiin merkittävässä määrin
            siirtää kotimaahansa. Nykyiset säännökset
            ja niiden osalta omaksuttu tulkinta huomioon ottaen valtiovarainvaliokunta
            pitää tätä arviota sinällään
            oikeana. Valiokunnan mielestä tulee kuitenkin selvittää,
            olisiko perustuslaista, siirtämistä koskevasta lisäpöytäkirjasta
            ja siirtämislaista muodostuvaa kokonaisuutta mahdollista
            tulkita tähän asti noudatetusta menettelystä poikkeavasti.
         
         
         Lopuksi valiokunta on kiinnittänyt huomiota, kuten
            talousarviomietinnössäkin, määrärahatilanteeseen
            vankiloissa. Ilman lisämäärärahoja kuluvalle
            vuodelle vankeinhoidon henkilöstöä uhkaavat
            lomautukset. Tässähän voisi sanoa, jos haluaisi
            kevyemmin sanoa: Mitenhän siinä mahtaa käydä,
            kun vartijat lomautetaan, kuinka kauan vangit sitten ovat paikalla?
         
         
         Toisena on kiinnitetty huomiota kuntien toimintaedellytysten
            parantamiseen, niin kuin valtiovarainvaliokunnassa koko tällä vaalikaudella. Kuntien
            rahoituspohjassa, kuten tilintarkastajatkin ovat todenneet, on huomattavia
            eroja kuntaryhmittäin ja alueellisesti. Rahoituksen näkökulmasta
            kuntien toimintaedellytykset kertomusvuonna 2001 paranivat. Vaikka
            kokonaistasolla kuntatalouden kehitys oli myönteistä ja
            negatiivisen vuosikatteen kuntien määrä laski
            olennaisesti, pysyivät kuntien väliset taloudelliset
            erot edelleen suurina. Ennakkotiedot vuoden 2002 tilinpäätöksistä osoittavat
            kuntien talouden edelleen vahvistuvan. Kuluvana vuonna kunnallistalouden
            rahoitustilanne heikkenee sen sijaan erittäin selvästi.
         
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet vakavaa
            huomiota valtionosuusjärjestelmän läpinäkyvyyden
            ja yksinkertaistamisen parantamiseen. Verotulojen arviointia vaikeuttavat
            tällä hetkellä muun muassa tilitysjärjestelmän
            monimutkaisuus, valtion vuosittain tekemät perustemuutokset
            sekä yhteisöveron käyttäminen
            kuntien ja valtion välisenä rahoitussuhdeinstrumenttina.
            Hyvinvointiyhteiskunnan peruspalvelujen turvaaminen edellyttää valtiovarainvaliokunnan
            mielestä kiireellisiä kuntien toimintaedellytyksiä parantavia
            toimenpiteitä.
         
         
         Valtion tulisi myös osallistua peruspalvelujen rahoitukseen
            siten, että edellytyksiltään erilaiset kunnat
            kykenevät turvaamaan nämä palvelut asukkailleen
            asuinpaikasta riippumatta. Kuntatalouden vakautta on samalla lisättävä luomalla Valtiontilintarkastajienkin
            ehdottama kiinteämpi ja sitovampi neuvottelujärjestelmä valtion
            ja kuntien kesken. Kuten valtiovarainvaliokunta talousarviosta antamassaan
            mietinnössä totesi, on luotava vähintäänkin
            vaalikauden kattava kuntien ja valtion yhteinen, koordinoitu sekä kuntien eri
            tehtävät ja erilaiset olosuhteet huomioon ottava,
            kokonaisvaltainen kuntapolitiikkaa koskeva linjaus, josta myöskin
            on käytetty nimitystä kuntasopimus, ja siihen
            sisältyvä peruspalvelubudjetti.
         
         
         Puhemies! Mietinnössä on sitten kiinnitetty huomiota
            lakkautettuihin ja lakkautusuhan alaisiin varuskuntiin ja varikoihin.
            Valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan tarkastelleet valtioneuvoston
            vuoden 1997 turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa
            todettuja organisaatiomuutoksia sekä vuoden 2001 vastaavassa selonteossa
            todettuja, osittain jo toteutettuja muutoksia. Kertomuksessa on
            kritisoitu sitä, että Puolustusvoimat ei ole tehnyt
            tutkimusta rationalisointitoimenpiteidensä aiheuttamien
            yhteiskunnallisten vaikutusten kustannusten muodostumisesta. Tätä on
            käsitelty mietinnössä ja todettu, että valtiovarainvaliokunta
            on katsonut, että puolustushallinnon investointipolitiikassa
            ei ole noudatettu riittävää pitkäjänteisyyttä.
            Tämä on joissakin tapauksissa johtanut epätarkoituksenmukaisiin
            investointeihin. Myöskään lakkautusten kokonaistaloudellisia
            vaikutuksia ei ole selvitetty. Vuoden 2001 turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen
            selontekoon liittyviä huomautuksia valiokunta pitää ainakin
            osittain ennenaikaisina, joskin myös tämän
            johdosta tehtävien toimenpiteiden kohteena olevilla paikkakunnilla
            on tehty viime vuosinakin merkittäviä investointeja
            jopa valtion tai kuntien rahoittamina. Siis on investoitu niille
            paikkakunnille, joilla varuskunnat on lakkautettu.
         
         
         Nuorisotyön osalta Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet
            huomiota nuorisotyöhön liittyviin kysymyksiin.
            Valtiontilintarkastajat katsovat, että nuorisotyö vaatii
            uudistamista ja kehittämistä ja että työssä tulee
            painottaa ennalta ehkäisevän ja perusnuorisotyön
            tärkeyttä. Valtiontilintarkastajien mielestä nuorisotyöhön
            suunnatut veikkausvoittovarat on nostettava uuden arpajaislain edellyttämälle
            tasolle. Valtiovarainvaliokunta on yhtynyt Valtiontilintarkastajien
            kannanottoon ja korostaa nuorisotyön ennalta ehkäisevää merkitystä.
            Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että nuorisotyöhön suunnataan jatkossa laissa
            säädetyn jako-osuuden mukainen määräraha.
         
         
         Maatalousjaostossa käsiteltiin maaseutupolitiikkaa
            ja maaseudun yrityshankkeita. Valtiontilintarkastajien mielestä maaseudun
            yrityshankkeiden osuutta maaseudun kehittämistoimien kokonaisuudesta
            tulee mahdollisuuksien mukaan lisätä ja maaseudun
            kehittämis- ja yrityshankkeissa tulisi pikaisesti selvittää mahdollisuudet kohdentaa
            rahoitusta nykyistä enemmän suoraan yritystoimintaan,
            yrityksessä tehtävään käytännön
            työhön. Valtiovarainvaliokunta katsoo, että tässä yhteydessä on
            selitettävä myös EU-säädösten
            mahdollisesti asettamat rajoitukset. Suorat yritystuet voidaan tulkita
            kilpailua vääristäviksi.
         
         
         Valiokunta toteaa, että harvaanasuttu, syrjäinen
            maaseutu on hyötynyt liian vähän myös
            aluekehitysviranomaisten vastuulla olevasta EU-rakennerahastojen
            ohjelmaperusteisesta kehittämistyöstä.
            Edelleen asiantuntijakuulemisen perusteella valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen, että maaseutupolitiikkaa ja maaseudun yritystoimintaa
            on viime vuosina kehitetty suurelta osin hanketoiminnan avulla.
            EU-hankkeilla rahoitetaan toimintoja, joita ennen tehtiin valtion
            avulla. Lyhytkestoisten hankkeiden avulla luodaan kuitenkin harvoin
            pysyvää edistystä ja pysyviä työpaikkoja.
         
         
         Myönteisenä esimerkkinä osittain
            hankepohjaisesta toiminnasta valiokunta pitää alueellista maaseudun
            kehittämisohjelmaa, Almaa, joka on laadittu Suomen tavoite
            1 -ohjelman ulkopuolisilla alueilla. Saadun selvityksen mukaan Alma-ohjelmien
            päätöksenteko alkoi suunniteltua hitaammin.
            Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Alma-ohjelman kehittämis-
            ja investointihankkeiden toteuttamista on vaikeuttanut muun muassa
            uuden ohjelmakauden myötä lisääntynyt byrokratia.
            Hakumenettely on koettu vaikeaksi, maksamishakemusten käsittelyajat
            ovat pitkiä, ja kehittämishankkeiden toteuttaminen
            vaatii mittavia pääomia.
         
         
         Valiokunnan käsityksen mukaan Alma-hankkeiden toteuttamista
            voitaisiin edistää omaksumalla aiempaa enemmän
            eräissä muissa EU-maissa harjoitettu hallintokulttuuri
            myös Suomen maaseudun kehittämiseen. Ottaen huomioon
            Alma-hankkeiden merkityksen maaseutualueiden työllisyyden
            kannalta valiokunta katsoo, että te-keskusten on otettava
            nykyistä merkittävästi aktiivisempi ote
            tukiohjelman ja sen mahdollisuuksien tunnetuksi tekemiseksi alueellaan.
         
         
         Valtiontilintarkastajien mukaan porotalouden yritystoiminnan
            perusta on viime vuosina heikentynyt. Valtiontilintarkastajat ovat
            katsoneet, että porotalouden monipuolistamista tulee edistää ensisijaisesti
            yritystaloudellisena toimintana. Valtiontilintarkastajat ovat havainneet
            puutteita porotalouden vuosittaisessa seurannassa ja seurannan tulosten
            käytössä samoin kuin tukien seurannassa.
            Valtiontilintarkastajien käsityksen mukaan porovahinkokorvausten
            tulee perustua nykyistä luotettavampaan tietoon ja tarkastustoimintaa
            tulee tehostaa petoeläinkantaan suhteutetulla petovahinkoseurannalla.
            Saadun selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että maa-
            ja metsätalousministeriö on jo aloittanut nykyisen korvausjärjestelmän
            arvioinnin. Myös valtiovarainvaliokunta on kiinnittänyt
            tähän aiemmissa yhteyksissä huomiota
            ja pitänyt tärkeänä, että petovahingot
            korvataan mahdollisimman täysimääräisinä ja
            mahdollisimman reaaliaikaisesti vahinkoa kärsineille.
         
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
            ratahankkeiden rahoitustarpeisiin ja ovat katsoneet, että rataverkon
            ylläpitoon ja peruspalvelutason turvaamiseen tarvitaan
            vuosittain nettomääräisesti 370 miljoonaa
            euroa. Valiokunta yhtyy rataverkon rahoitusta koskeviin Valtiontilintarkastajien
            kannanottoihin. Valiokunta viittaa edellä mainittuihin
            aikaisemmin tekemiinsä kannanottoihin ja toteaa edelleen,
            että rataverkon kunnossapito edellyttää pikaisesti
            selkeää lisärahoitusta. Valiokunta korostaa
            myös EU-hankkeiden merkitystä Kerava—Lahti-ratahankkeen
            toteutuksessa.
         
         
         Julkisen sektorin roolia yritysrahoituksessa on niin ikään
            myöskin valiokuntavaiheessa käsitelty. Valiokunta
            yhtyy Valtiontilintarkastajien esittämään
            huoleen yrittäjyyspolitiikan rahoituksen pienenemisestä ja
            sen vaikutuksista uusien yritysten luomiseen ja tuotteiden kaupallistamiseen
            ja markkinointiin. Valiokunta pitää erityisen
            perusteltuina myös toimenpiteitä rahoituksen vaikuttavuuden
            arvioinnin tehostamiseksi. Valiokunta kiinnittää huomiota
            siihen ristiriitaan, joka vallitsee julkisten rahoitusyhtiöiden kannattavuustavoitteiden
            ja niille laissa asetettujen toimintapolitiikkojen välillä.
         
         
         Työvoima- ja elinkeinokeskusten kehittämistarpeista
            valiokunta on myös todennut ja kiinnittänyt huomiota
            Valtiontilintarkastajien tavoin siihen, että te-keskusten
            toiminnan ohjaus ja määrärahat jakautuvat
            edelleen kolmen ministeriön kesken.
         
         
         Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet kertomuksessa
            huomiota sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstökysymyksiin
            tilanteessa, jossa suurten ikäluokkien laajamittainen eläkkeelle siirtyminen
            on alkamassa. Tämä tunnettu haaste on edessä,
            ja hallitus on kertomusvuoden jälkeen käynnistänyt
            hankkeita, joilla henkilöstötilannetta pyritään
            parantamaan. Valiokunta pitää näitä hankkeita
            erittäin tärkeinä ja korostaa, että niiden
            toteuttamiseen osoitetaan jatkossa riittävät taloudelliset
            resurssit. Valiokunta korostaa Valtiontilintarkastajien tavoin myös
            niitä toimenpiteitä, joilla voidaan parantaa henkilöstön
            hyvinvointia ja työmotivaatiota.
         
         
         Ammatinvalinnanohjauksen osalta kertomuksessa on kiinnitetty
            huomiota ammatinvalinnanohjaukseen liittyvien palveluiden pitkiin
            jonotusaikoihin. On sinällään erittäin
            myönteistä, että ammatinvalinnanohjauksen
            keskimääräiset jonotusajat ovat kertomusvuoden
            jälkeen lyhentyneet, mutta jonotusajat ovat valiokunnan
            mielestä vielä monin paikoin liian pitkiä.
            Kaiken kaikkiaan valiokunta korostaa työvoimatoimistojen henkilöstöresurssien
            turvaamisen tärkeyttä.
         
         
         Puhemies! Lopuksi: Jätelainsäädännön
            täytäntöönpanon osalta Valtiontilintarkastajat
            ovat kiinnittäneet huomiota jätehuoltoa koskevaan lainsäädäntöön
            sekä sen täytäntöönpanoon
            ja soveltamiseen. Valtiovarainvaliokunta pitää Valtiontilintarkastajien
            tavoin tärkeänä, että ympäristöministeriö huolehtii
            tarvittavien soveltamis- ja toimintaohjeiden laatimisesta, jotta
            luvanhakijoiden kohtelu olisi yhdenvertaista maan eri osissa. Valiokunta
            kiinnittää huomiota myös ympäristöministeriön
            resurssien riittävyyteen.
         
         
         Valiokunta esittää hallitukselle, että se
            ryhtyy niihin toimenpiteisiin, joihin Valtiontilintarkastajain kertomuksessa
            tehdyt muistutukset ja ehdotukset sekä erityisesti valiokunnan
            mietinnössään esille nostamat asiat antavat
            aihetta.
         
         
         Mietintöön liittyy opposition vastalause koskien
            kuntataloutta.
         
         
       
      
      Edustajat Skinnari ja Turtiainen merkitään
         läsnä oleviksi.
      
      
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Valtiontilintarkastajain kertomus ja työ on
            ollut jälleen painavaa puuttumista nimenomaan palvelu- ja
            hallinnon toiminnan epäkohtiin tai kehittämistarpeisiin.
            Se on ollut hyvin ajankohtaista monelta osin. Erityisesti paljon
            esillä ollut peruspalvelubudjetti eli peruspalveluohjelma,
            jota nyt varsin vakavasti niin Kuntaliiton kuin eri puolueiden piirissä pohditaan
            myös tulevan hallitusohjelman kautta tulevan hallituskauden
            peruslinjaukseksi peruspalvelujen turvaamisen lähtökohdista,
            on erittäin ajankohtainen. Tästähän
            valtiovarainvaliokunnan budjettimietinnössä, tämän
            vuoden talousarviomietinnössä, selkeästi
            linjattiin myönteinen lähtökohta tämän
            tyyppiseen lähestymistapaan.
         
         
         Tähän pakottaa juuri hallinto- ja tarkastusjaoston
            puheenjohtajan ed. Ala-Nissilänkin mainitsema kuntatyön
            kilpailukykykysymys ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmien
            toimintakyvyn turvaaminen tilanteessa, jossa kunnat joutuvat erittäin
            kovaan kilpailuun yksityisillä työnantajamarkkinoilla
            työvoimasta. Vanhakantainen kuntatyönantaja ei
            tule kyllä siinä pärjäämään.
            Tarvitaan uudenlaista henkilöstöpoliittista otetta.
            Erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollossa, jossa ikääntyminen
            ja palveluhaasteet kasvavat, täytyy löytää nyt
            vihdoin ratkaisuja, jotka tukevat kuntatyönantajan kilpailukykyä ja
            sen erinomaisuutta. Näin ollen esimerkiksi hoitohenkilökunnan
            pätkätyöt eivät kuulu enää huomisen palvelujärjestelmiin.
            Samoin kyllä myöskin koko terveydenhuolto- ja
            lääkäripalvelujärjestelmien
            toimivuus julkisella puolella on ratkaistava tavalla tai toisella.
            Nykyinen yksityisen sektorin suosiminen verorahoilla ei voi olla
            lähtökohta.
         
         
         Itse asiassa muutama havainto asioihin, joihin valtiovarainvaliokunnan
            jaostokäsittelyssä vähän enemmänkin
            törmättiin.
         
         
         Maatalousjaoston puolella oli ennen kaikkea esillä näiden
            maaseutuohjelmien, joilla on alue- ja työllisyysmielessä tärkeä vaikutus,
            toimivuus, jossa oli puutteita. Kaikista hämmästyttävintä on se,
            että normaalin EU-byrokratian lisäksi olemme pystyneet
            yhdistämään EU-päätöksentekoon myös
            vanhan tsaarinaikaisen hallintoperinteemme. Siitä syntyy
            kyllä erittäin huonosti toimiva järjestelmä.
            Viittaan te-keskusten toimintatapaan.
         
         
         Meillä oli esillä esimerkiksi Varsinais-Suomesta
            Ala-Nissilä-nimisen toimittajan jutusta lehtileike, jossa
            muun muassa kuvattiin sitä, millä tavalla te-keskuksen
            tarkastaja toteaa, että ei kuulu meille markkinoida ja
            tuoda esille näitä erilaisia ohjelmia, vaan se
            on kaiken maailman kolmannen sektorin ja viljelijä- ym.
            järjestöjen asia. Ei voi olla tällä tavalla,
            vaan kyllä meillä täytyy nyt myöskin
            tavoitteellisempaa toimintaohjausta näiden, sanotaan, ihan
            alue- ja työllisyyspoliittisten vaikutusten parantamiseksikin olla.
            Virkamieshallinnossa on kyllä vanhakantaista, tähän
            aikaan sopimatonta asennetta.
         
         
         Hyvin tärkeä kysymys on myöskin valtiovarainvaliokunnan
            talousarviomietinnössä liikennejaoston esityksestä hyväksytyt
            periaatteet rataverkon rahoitustarpeen turvaamiseen. Valtiontilintarkastajat
            ovat tähän ajankohtaiseen aiheeseen myöskin
            perusteellisesti paneutuneet. Myöskään
            nyt tässä vaiheessa ei liikennejaosto tietenkään
            löytänyt valtiontilintarkastajien työstä mitään
            huomautettavaa.
         
         
         Ongelma on se, että meillä on selvästi
            lähtenyt romahtamaan ratarahoitus. Ratapommia purettiin
            Lipposen ykkösen aikana ja myöskin tämän
            kauden alkupuolella tehtiin merkittäviä linjaratkaisuja,
            mutta nyt on uutta ratapommia ruvettu rakentamaan. Silloin kun noin
            170 miljoonan euron tasosta ollaan putoamassa, niin kuin nyt liikennejaoston
            pienen minimilisäyksen jälkeen, 118 miljoonan
            euron tasolle, siitä seuraa erittäin vakavia asioita
            myös kansallisen kilpailukyvyn kannalta. Meidän
            pitäisi 25 tonnin kuljetusjärjestelmiin päästä.
            Toisaalta pitäisi nopeasti saada nopeiden itäratojen,
            nopeiden Pohjanmaan yhteyksien kehittämisen ratkaisuja,
            ratkaistava Marja-ratakysymyksiä ja monia muita, jotka
            ovat Pääkaupunkiseudun kasvulle tärkeitä. Tässä tilanteessa
            ei voi niin olla, että me tässä pelkästään
            nyt huokailemme ratarahoituksen putoamista.
         
         
         Kun valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston hallitusryhmät
            pyrkivät saamaan 30 miljoonan euron lisäyksen
            tämän vuoden talousarvioon ja se erityisesti kokoomuksen
            käsikirjoituksen mukaan sitten eripuralla ajettiin pois
            hallitusryhmien välisessä neuvottelussa, niin
            hallitusryhmien kesken erityisesti sosialidemokraattien edellyttämällä tavalla
            katsottiin, että on lisäbudjetissa tuotava lisärahoitusta,
            jotta muun muassa ne mainitut kuusi kohdetta saadaan käyntiin.
         
         
         Niistä saatiin Pohjois-Suomen ratapihojen sähköistystä edeltävät
            työt 4 miljoonan euron lisärahalla kuntoon, mutta
            jäljelle jäi tosiaan viisi kohdetta: Tampere—Jyväskylä-,
            Ylivieska—Oulu-, Kouvola—Pieksämäki-,
            Pieksämäki—Kuopio- ja Lahti—Imatra/Vainikkala-kunnostukset.
            On kyllä täysin sopimatonta, kuten neuvotteluissakin
            toin esille ja myös Rautatieläisten Liiton puheenjohtaja
            Lundén aivan aiheellisesti närkästyneenä,
            että samaan aikaan kun tulopoliittista ratkaisua ollaan
            tekemässä ja puhutaan työllisyydestä,
            niin tietoisesti ajetaan valtiovarainministerin toimesta tilanne
            tähän. Tässä täytyy
            sanoa, että kokoomus on osoittamassa, että rautainen
            sydän on mukana kyllä näissä ratkaisuissa,
            mutta nyt tarvittaisiin rautaa radoille eikä sinne sydämeen.
         
         
         Tämä kysymys oli siis hallitusryhmien kesken
            esillä, ja sen mukaisesti hallitusryhmät yksimielisesti
            hyväksyivät tämän vuoden talousarviomietintöön
            lausuman, jossa edellytetään pikaista toimintaa,
            lisärahoitusta lisäbudjetilla tämän
            asian hoitamiseksi. Tähän samaan asiaan myös
            valtiovarainvaliokunta yksimielisesti viittaa edellyttäessään
            selkeän lisärahoituksen osoittamista. Nyt hallituksen
            piirissä ja hallitusryhmien piirissä on, totta
            kai, tätä kärjistyvää tilannetta käsitelty,
            ja nyt on hyvin tärkeää se, että minimoidaan
            vahingot ja tehdään nopeita ratkaisuja, jotta
            sitten mahdollisesti tulevan hallituksen huhtikuun lisäbudjetilla
            voidaan varmistaa loppu lisärahoitus.
         
         
         Mahdolliset VR:n osingontuloutuksen nostot ym. voivat olla hätäratkaisuja,
            mutta sen tyyppisiä ratkaisuja ei voida pitää oikeana
            koko VR:n toimintaedellytysten kannalta. Kyseessä on pääomavaltainen
            toiminta, ja yhtymän toiminnan edellytykset on turvattava
            muun muassa investoimalla uuteen kalustoon. Täällä on
            kannettu huolta muun muassa Vuolijoen Talgon toimintakyvystä,
            ja nämä on syytä myös tässä yhteydessä muistaa,
            kun kaavamaisesti VR:n kassalle ollaan menossa. VR on myöskin
            tehnyt vuoteen 2006 saakka sitoumuksia, jotka ylittävät
            sen käyttöpääomat, eli tässä suhteessa
            siellä ei mitään ylimääräistä tammenterhovarastoa
            kyllä liene. Erityisesti VR:n toimintakyky muun muassa
            tulevien suurten investointien turvaamiseksi on tältä osin
            turvattava.
         
         
         Nyt myöskin tässä yhteydessä kokoomuksen ideologiset
            hyökkäykset tarkoituksena yksityistää rataverkkoa
            ja voimakkaasti runttaamalla lisätä kilpailua
            esimerkiksi rahanpuutteen ja rataverkon rahoitusvajeen varjolla
            on ehdottomasti ja jyrkästi torjuttava. Englannin-malleja
            ei vaalienalustunnelmissa eikä vaalien jälkeenkään
            sosiaalidemokraatit ole kaipaamassa toimivalle suomalaiselle rataverkolle,
            jossa henkilöliikenteen lisäksi on myöskin
            kysymys meillä pitkien etäisyyksien ja kalliiden
            kuljetusten maassa vientiteollisuuden keskeisistä,
            hyvin toimivista liikenneyhteyksistä ja logistisista järjestelmistä.
            Tässä yhteydessä on syytä myöskin
            varoittaa siitä, että asiaa ruvetaan korjaamaan,
            esimerkiksi rataverkon rahoitusvajetta, tavalla, jolla tehdään
            todella megaluokan vahinkoja.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Muutama huomio tähän Valtiontilintarkastajain
            kertomuksesta tehtyyn mietintöön.
         
         
         Ensinnäkin nuorisotyöhön. Minun mielestäni pitäisi
            katsoa aina kokonaisuuksia sillä tavalla, että jos
            meillä on eläkepolitiikassa tavoitteena, että ihmiset
            menisivät mahdollisimman aikaisin työhön
            ja olisivat siellä mahdollisimman pitkään ja
            sillä tavalla pystymme turvaamaan rahoituksen eläkepuolelle,
            myöskin mahdollisimman suuren osan nuorista tulisi työllistyä ja
            olla työelämässä mukana, että olisi
            sitten eläkkeen maksajia, kun meillä ei ole kokonaan
            rahastoa vaan järjestelmä.
         
         
         Nuorisotyön rahoitus ei ollenkaan olekaan tätä ajattelua
            tukeva, vaan koko ajan sieltä puolelta on rahaa vähennetty,
            ja esimerkiksi nuorisotyöttömyys, vaikka se lukuina
            on vähentynyt, kuitenkin on yhä edelleen todellisuutta.
            Esimerkiksi nuorten työpajojen toiminnan rahoitus on tällä hetkellä järjestetty
            EU-rahoituksella, mikä on niin lyhytjänteistä kuin
            olla ja voi. Silloin nuorten työpajojen kehittäminen
            ei ole tarpeeksi pitkäjänteistä, niin
            kuin sen pitäisi olla, että tavoitteet toteutuisivat.
            Kun työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa kuulimme Raimo
            Sailasta hänen työllisyystyöryhmäpuheenjohtajuutensa
            vuoksi, niin hän oli erittäin huolissaan peruskoulusta päässeiden
            nuorten tilanteesta ja siitä, että niin paljon
            on kuitenkin niitä nuoria, jotka eivät jatka ammatillisessa
            koulutuksessa tai keskeyttävät sen.
         
         
         Nuorten työpajat ja oppisopimuskoulutus on juuri se
            tie, millä nämä niin sanotut ei-lukuihmiset
            sitten selviäisivät työelämään.
            He ovat monesti erittäin taitavia käsistään
            ja luovia henkilöitä, ja heillä olisi
            paljonkin annettavaa työelämällemme.
            Siinä mielessä minusta on erittäin hyvä, että Valtiontilintarkastajat
            ovat puuttuneet tähän nuorisotyön rahoitukseen.
            Halusin vielä nuorten työpajatoiminnan rahoituksen
            vakinaistamisen nostaa tässä yhteydessä esille.
         
         
         Toinen huomioni liittyy maaseutupolitiikkaan ja maaseudun yrityshankkeisiin.
            Täällä on esimerkki: "Kun yritysten määrä esimerkiksi
            Uudenmaan te-keskuksen alueella kasvoi 16 prosenttia, se laski Kainuussa
            noin viidenneksellä." Tähän haluan kommentin
            heittää niistä kokemuksista, mitä esimerkiksi
            EU-rahoituksesta ja kansallisestakin rahoituksesta on: Maaseututaajamissa
            ja maaseutumaisissa olosuhteissa työpaikkatavoitteet on
            asetettu niin korkeiksi, että niitä on erittäin
            hankala saavuttaa. Sen vuoksi hyväkään
            hanke ei välttämättä saa jatkorahoitusta,
            jos ei ole pystytty työpaikkatavoitteita saavuttamaan niin
            täydellisesti kuin ne kaupunkimaisissa olosuhteissa olisivat
            toteutuneet. Siinä mielessä mielestäni
            pitäisi kyllä arvioida näitä työpaikkatavoitteita
            ihan toisesta näkökulmasta maaseutualueilla.
         
         
         Kolmas huomioni liittyy rataverkon rahoitustarpeisiin, joista
            ed. Rajamäki jo ansiokkaasti puhuikin. Tässähän
            on todellakin se ongelma, että mikäli rataverkkoa
            ei asianmukaisesti vuosittain korjata, sinne syntyy sellaisia puutteita,
            jotka aiheuttavat sitten sen, että junat eivät
            voi ajaa niitä maksiminopeuksia tai edes normaalinopeuksia näillä rataosuuksilla,
            ja silloin niitä vaunuhankintoja, mitä VR esimerkiksi
            tekee, ei voida hyödyntää tarpeeksi hyvin.
            Siinä mielessä tässäkin pitäisi
            katsoa kokonaisuutta: Radanpito on investointi tulevaisuuteen ja
            siinä mielessä erittäin tärkeä.
            En käy sitä tässä enempää yksityiskohtaisesti
            läpi vaan olen hyvin pitkälle samaa mieltä kuin ed.
            Rajamäki edellä sanoi.
         
         
         Lopuksi, viimeinen huomioni liittyy sosiaali- ja terveydenhuollon
            henkilöstötilanteeseen. Kun täällä todetaan,
            että "saadun selvityksen mukaan kuluvan vuosikymmenen aikana
            eläkkeelle siirtyy 49 000—55 000
            sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saanutta työntekijää ja
            sen lisäksi tarvitaan vielä ikääntymisen
            vuoksi hoitopalveluihin yli 6 000 työntekijää",
            niin nyt, tällä hetkellä viimeistään,
            pitäisi keskustella siitä, onko meillä mitään
            mahdollisuuksia saada takaisin kotimaahan niitä ihmisiä,
            jotka siirtyivät 90-luvulla ja 2000-luvun alkupuolellakin
            vielä Norjaan ja Britanniaan töihin. Nimittäin
            pelkona on, että kun suurin osa näistä oli
            naisihmisiä, he siellä avioituvat, ja heidän
            palaamisensa ei välttämättä olekaan
            niin yksinkertaista enää, kuin jotkut täällä uskovat.
         
         
         Nyt ehkä kannattaisi tähän asiaan
            hakea ratkaisuja erityistoimilla niin, että otettaisiin
            yhteyksiä, koska minä näkisin, että heidän
            työskentelynsä esimerkiksi näissä ulkomaisissa
            sairaaloissa ja hoivakodeissa ja muualla on erittäin hyvää työkokemusta
            ja me saisimme suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon sieltä myös
            varmasti uusia tuulia. Siinä mielessä tämä olisi
            vielä tämmöinen tuplavoitto, jos me saisimme
            heidät takaisin.
         
         
       
      
         
         Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Totean ed. Huotarille ratojen kunnossapidosta
            sen verran, että nythän viimeisen neljän
            vuoden aikana VR:n kunnossapitotöihin varoja on minun mielestäni
            hyvin lisätty siinä mielessä, että esimerkiksi
            Lahti—Kouvola—Vainikkala- ja Kouvola—Mikkeli-väli
            ovat peruskorjauksen alla olleet, nämä molemmat.
            Mutta ainoa ongelma ratojen korjauksessa on se, että ne
            5 000 ylikäytävää pitäisi saada
            ehdottomasti pois. Se on riski ratojen turvallisuudessa ja junien
            turvallisuudessa.
         
         
         Työpaikkakokeiluihin ja työpajatoimintaan totean
            sen verran, että vanhana yrittäjänä olisin sitä mieltä,
            että jos pitkäaikaistyötön on
            kymmenen vuotta työttömänä,
            hänet 55 vuotta täytettyään
            yhteiskunnan sosiaalipuolen lainsäädännön kautta
            pitäisi laskea eläkkeelle.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä valtiovarainvaliokunnan
            mietinnössä todetaan, että "jotta rataverkkoa voitaisiin
            ylläpitää tyydyttävällä tavalla,
            tulisi korvausinvestointeihin saadun selvityksen mukaan osoittaa
            vuosittain ainakin 170 miljoonaa euroa". Nyt tälle vuodelle
            kuluvan vuoden talousarviossa korvausinvestointeihin on osoitettu vain
            noin 118 miljoonaa euroa, ja aikaisempina vuosina myös
            on tätä vajetta ollut. Eli kyllä siellä ongelmia
            on. Nyt tietysti, kun ei enää lisäbudjettia
            tälle vuodelle saada, miten hallitus aikoo sitten hoitaa,
            että tämä rahoitus järjestetään
            tämän vuoden budjettiin?
         
         
       
      
         
         Hannes Manninen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajat ovat vuoden 2001 kertomuksessaan
            hyvin ansiokkaasti ja monipuolisesti kuvanneet kuntatalouden tilaa
            ja ongelmia sekä sen kehitystä viimeisten vuosien
            aikana. Voi sanoa, että tuosta kuvauksesta ilmenee se, että kuntatalous
            on kulkenut vuoristorataa, jota ilmaisua tutkija Heikki Helin käyttää kuvaavasti noista
            suurista vuosittaisista vaihteluista.
         
         
         Toinen kysymys, joka siihen liittyy, on niin sanottu rytmihäiriö,
            joka johtuu siitä, että verotulojen arviointi
            valtion ja kuntien välillä on epäonnistunut
            ja sen vuoksi verotulot kohdistuvat eri vuosille ja antavat tietynlaisen
            vääränkin kuvan kunkin yksittäisen
            vuoden tapahtumista, kun tietysti pidemmällä tähtäyksellähän
            ne tasoittuvat niin, että vuosi 2001 näyttää huonommalta
            kuin todellisuus ja vuosi 2002 näyttää paljon
            paremmalta kuin todellisuus, koska sinne kirjautuu satoja miljoonia
            vanhoilta vuosilta peräisin olevia veroja. Kuitenkin tuo
            Valtiontilintarkastajien kuntataloutta koskeva tila on hyvin synkkää luettavaa.
            Myöskin tilintarkastajat ovat tehneet hyvin voimakkaita
            johtopäätöksiä, joista lainaan suoraan
            seuraavan kappaleen:
         
         
         "Valtiontilintarkastajien mielestä useiden kuntien
            talous saattaakin ajautua paheneviin vaikeuksiin, joihin ei ole
            helppoja ratkaisuja. Kuntien taloudelliset erot pysynevät
            edelleen suurina, mutta ilmeistä on, että osa
            kunnista on ajautumassa kestämättömään
            taloudelliseen tilanteeseen, jossa kunta ei pysty huolehtimaan lakisääteisistä velvoitteistaan.
            Jo velkakierteen katkaisemiseksi tarvitaan merkittäviä rakenteisiin puuttuvia
            toimia. Kuntien ennestäänkin suuri kattamaton
            alijäämä kasvaa ilmeisesti edelleen. Kuntalain
            mukaan kunnan on päätettävä toimista,
            joilla alijäämät katetaan suunnitelmakaudella eli
            kolmen tai useamman vuoden aikana. Valtiontilintarkastajat pitävät
            huolestuttavana, että tosiasiassa monet kunnat ovat pakotettuja
            rikkomaan tätä lainkohtaa."
         
         
         On erittäin vakava kysymys, että kuntien taloudellinen
            tilanne on ajettu sellaiseen ahdinkoon, että merkittävä osa
            kuntia joutuu rikkomaan kuntataloutta koskevaa lainsäädäntöä.
            Monet kunnat ovat keinotekoisesti pyrkineet kattamaan alijäämiä omilla
            tasejärjestelyillään myymällä omaisuuttaan
            omille yhtiöilleen ja maksattamalla näin omaisuutta
            tulevaisuudessa kuntalaisilla toiseen kertaan. Tällainen
            menettely ei anna hyvää kuvaa kuntatalouden tilasta
            ja hoidosta, ja siksi tähän on syytä vakavalla
            tavalla kiinnittää huomiota.
         
         
         Nyt on julkisuudessa pyritty väittämään,
            kuinka vuoden 2002 tilinpäätös, niin
            kuin Tilastokeskuskin sanoo, on odotettua vahvempi. Vuosikate paranee
            50 miljoonalla eurolla ennakkotietojen mukaan, mutta kun otetaan
            huomioon se, että sinne on kirjautunut satoja miljoonia
            veroja edellisiltä vuosilta, niin todellinen tila vuonna
            2002 on keskimäärinkin heikompi kuin vuonna 2001. Kunnat,
            huolimatta siitä, että vuosikate lievästi nousee,
            joutuvat kasvukeskuksissa investoimaan hyvin voimakkaasti, mikä on
            merkinnyt sitä, että kuntien ja kuntayhtymien
            velkamäärä kasvoi viime vuonna edelleen
            yli 500 miljoonaa euroa. Tästähän merkittävän
            osan muodostaa Helsingin kaupungin velkamäärä,
            ja nämä muutokset, jotka nyt ovat tapahtuneet
            tähän taloudelliseen tilanteeseen, ovat aiheuttaneet
            ongelmia toisaalla, kun ne ovat tilapäisesti helpottaneet
            toisaalla. Taashan tilanne muuttuu vuonna 2004 niin, että korkeamman
            verotulon kunnat saavat lievää helpotusta tasausjärjestelmästä johtuen
            ja heikomman tulotason kunnat taas joutuvat entistä suurempiin
            vaikeuksiin.
         
         
         Mitä tulee lähivuosien katsauksiin, muistan, kun
            kuntaministeri totesi eräässä yhteydessä,
            että lähivuosien kuntatalouden ennusteet ovat
            synkempiä kuin koskaan aikaisemmin. Tähän
            perustuen keskustan ja kristillisdemokraattien edustajat valtiovarainvaliokunnassa
            katsoivat, että on syytä yhtyä Valtiontilintarkastajien
            vakaviin johtopäätöksiin. Heidän
            lausumansa käytännössä merkitsee
            sitä, että hallitus ei ole pystynyt huolehtimaan
            kaikkien kuntien toimintaedellytyksistä niin, että kunnat
            pystyisivät toimimaan laillisesti. Tämän
            johdosta ehdotan vastalauseessa kirjattua, mietinnön perusteluihin
            kuuluvaa lausumaa seuraavassa muodossa:
         
         
         
         "Eduskunta toteaa, että kuntien väliset taloudelliset
            erot ovat suuret. Monen kunnan talous on ajautunut hallituksen kuntatalouteen
            kohdistamien toimenpiteiden johdosta niin heikkoon tilaan, että kunnat
            joutuvat rikkomaan kuntalain taloutta koskevia määräyksiä eivätkä kaikki
            kunnat pysty turvaamaan perustuslaissa edellytettyjä hyvinvointipalveluja
            asukkailleen. Hallitus on epäonnistunut kuntapolitiikassaan.
            Eduskunta toteaa, että hallitus ei nauti eduskunnan luottamusta."
         
         
       
      
         
         Maria Kaisa Aula /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! Ihan pitemmittä puheitta kannatan
            ed. Mannisen tekemää lausumaehdotusta. Hän
            esitti hyvät perustelut, ja ottaen huomioon sen, miten
            vakavasti valtiontilintarkastajat ovat tähän kertomuksessaan
            puuttuneet, on aivan perusteltua, että keskusta on tämän
            ehdotuksen tehnyt. Valtiovarainvaliokuntahan sinänsä on
            näihin asioihin jo usein kiinnittänyt huomiota.
            Myös viimeksi silloin, kun yhteisöverolainsäädäntöä säädettiin,
            siinä oli mukana lausuma siitä, että asioita
            on tarkasteltava entistä enemmän kuntakohtaisesti
            ja nämä keskiarvoluvut eivät näitä asioita
            ratkaise.
         
         
       
      
         
         Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
         
         Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Manninen tämän
            lausuman esitti ja kun tekstiosa kuuluu niin kuin se on vastalauseeseen
            kirjattu, että monen kunnan talous on ajautunut hallituksen
            kuntatalouteen kohdistamien toimenpiteiden johdosta niin heikkoon
            tilaan, että kunnat joutuvat rikkomaan jne., niin on ehkä syytä vähän
            katsoa, mitä ne toimenpiteet sitten ovat ja mihin ne ovat
            johtaneet. Joskus olisi syytä kyllä miettiä,
            onko aina valtio se ainut syyllinen. Totta kai se varmaan oman kortensa
            kekoon kantaa, mutta otan esiin pari asiaa, joihin ed. Manninen
            viittasi omassa puheessaan.
         
         
         Hän sanoi, että olen sanonut, että ennusteet ovat
            synkempiä kuin aikoihin. Näinhän se on.
            Jos kansantalouden kehitysarviot ovat sellaiset kuin nyt on kirjattu,
            niiden heijastusvaikutus on kuntatalouteen suoranainen, mutta olennaistahan
            tässä on, että eivät valtion
            toimenpitein kyllä kuntatalouden näkökulmasta
            ne ongelmat ole syntyneet tämän hallituksen aikana
            eivätkä ole syntymässä. Kunnallistalouden
            vakauttamispakettiinhan sisältyi, niin kuin kaikki varmasti
            muistavat, useita toimenpiteitä, joilla erityisesti tuettiin
            heikommassa asemassa olevien kuntien taloutta, ehkä merkittävin
            oli arvonlisäveron palautusten takaisinperinnästä luopuminen,
            mutta sen lisäksi selvästi nostettiin syrjäisyys-
            ja saaristolisiä ja sosiaali- ja terveyspuolen valtionosuuksiin
            on lisätty verotuloihin perustuvassa valtionosuuksien tasauksessa
            toteutettavaa muutosta elikkä tasausvähennyksen
            rajoittimen poistaminen korvattiin vastaavalla määrällä valtionosuuksia.
         
         
         Kuntien peruspalvelujen rahoituksen turvaaminen myös
            edellyttää kuntatalouden vakauden ja ennustettavuuden
            lisäämistä. Tämä on
            totta, tähän vaatimukseenhan olemme monesti törmänneet.
            Tästä syystä nimenomaan kuntien riippuvuutta
            suhdanneherkästä yhteisöverosta pienennettiin
            vakauttamispaketin yhteydessä kuittaamalla arvonlisäveron
            takaisinperintäjärjestelmä pääosin
            sieltä yhteisöverosta. Lisäksi yhteisöverotulojen
            vuosittaisia muutoksia pienennetään määrittelemällä veron
            kunnittaiset jako-osuudet kerralla lopullisiksi elikkä silläkin
            puolella tehtiin itse asiassa kaksi isoa perusratkaisua. Sen lisäksi
            on haettu nyt rakenteellisia puolia, mihin ed. Manninen ei itse
            asiassa viitannut ollenkaan, ja ne ovat täällä kuntajaotuksen
            puolella olevia ratkaisuja, eli palvelurakenteita plus kuntarakennetta
            on kyllä kehitettävä. Tästä syystä yhdistämisavustusten
            kestoa sitten lisättiin kahdesta vuodesta porrastaen viiteen
            vuoteen. Samalla nostettiin tuen maksimimäärää.
            Lisäksi uutena toimenpiteenä kuntien yhdistämistä edistetään investointi-
            ja kehittämishankkeita tukemalla eli investointituki myönnetään
            normaalin yhdistämisavustuksen jatkeeksi.
         
         
         Nämä kaikkihan sitten jotakin tarkoittavat,
            ja minusta siinä me menemme jo eri suuntiin. Pääosa
            kunnista eli noin 400 kuntaa on hyötynyt näiden
            ratkaisujen seurauksena. Suhteellisesti suurin tulonlisäys
            kohdistuu nimenomaan niille heikoille kunnille, tuonne pienille
            kuntaryhmille. Alle 6 000 asukkaan kuntaryhmä on
            se, joka kaikista merkittävimmän potin näistä ratkaisuista sai.
            Jos me katsomme jakautumaa, niin alle 2 000 asukkaan kunnat
            saivat kaikkiaan 12 miljoonaa euroa tässä ratkaisussa,
            2 001—6 000 asukkaan kunnat pikkuista
            vajaan 75 miljoonaa euroa jne. Jos nyt sanotaan, että näillä toimilla
            on heikennetty niitten vaikeuksissa olevien kuntien asemaa, niin
            kovin kummalliselta tämä kaiken kaikkiaan kyllä sitä kautta
            näyttää.
         
         
         On totta, että aiemmin, lähinnä 90-luvulla, tehdyt
            ratkaisut olivat hankalia. Siellä selvästi itse
            asiassa valtionosuuksia heikennettiin, valtionosuuksia leikattiin
            johtuen niistä tilanteista, jotka me hyvin tässä eduskunnassa
            tiedämme. Mutta vuodesta 2000 eteenpäin jos me
            tarkastelemme valtion toimenpiteiden vaikutusta kuntatalouteen nettona,
            vuonna 2000 on 194 miljoonaa euroa nettovaikutus positiivinen, 2001
            93 miljoonaa euroa, 2002 249 miljoonaa euroa ja tänä vuonna
            2003 126 miljoonaa euroa. Kyllä tässä koko
            ajan toimet ovat olleet juuri sen suuntaisia, mihin oppositio näyttää niitä toimenpiteitä
            vaativan.
         
         
         Sehän näkyy hyvin selvästi siinä,
            että jos me katsomme valtionosuuden kehitystä maakunnittain,
            niin Kanta-Hämeessä, joka määritellään heikoksi
            alueeksi, valtionosuudet ovat nousseet 41 prosenttia, Etelä-Savossa
            51 prosenttia, Pohjois-Karjalassa 44 prosenttia, Kainuussa 35 prosenttia
            ja Lapissa 20,5 prosenttia. (Ed. Luhtanen: Entä Uudellamaalla?)
            Kyllä valtionosuuksien nousutahti on ollut nimenomaan muualla
            maassa kuin Uudellamaalla kovaa. Kun yhteisöverosta leikkaus
            tapahtui, niin kuin totesin, niin jostakinhan se raha tuli, kun
            se oli nettoperiaatteella toimiva, ja se joku paikkahan oli silloin
            Uusimaa, elikkä silloin Helsinki, Espoo, Vantaa plus muut suuret
            kaupungit olivat niitä, jotka olivat menettäjien
            joukossa. Tästä syystä on kyllä mielenkiintoinen
            tämä perusväittämä,
            joka tässä vastalauseessa on sisällä,
            että hallituksen toimenpiteiden ja niiden kohdistuksen
            johdosta ovat kunnat joutuneet heikkoon tilaan, kun päinvastoin
            saajapuolellahan tässä nämä ovat
            olleet, ja tätähän tukevat itse asiassa
            kaikki tilinpäätökset.
         
         
         Ed. Manninen viittasi tänään julkistettuun
            Tilastokeskuksen viime vuoden tilinpäätöksiin
            nojaavaan tiedotteeseen, jossa selvästi sanotaan, että Tilastokeskuksen
            keräämien tilinpäätösarvioiden
            mukaan kuntien yhteenlaskettu vuosikate jatkoi hienoista vahvistumistaan
            nyt jo viidentenä vuotena peräkkäin.
            Kun teidän perusväittämänne
            on, että tilanne vaan heikkenee, niin on se väite
            kovin kummallinen. Tilinpäätösarvioiden mukaan
            se on 50 miljoonaa enemmän kuin vuonna 2001 vuosikatteen
            osalta. 52 kuntaa teki negatiivisen vuosikatteen, kun vuonna 2000
            niitä kuntia oli 196.
         
         
         Totta kai tällä verontilitystasausjärjestelmällä aina
            voi sitten spekuloida, onko se oikea, onko se oikein kohdentunut,
            oikein ajoittunut ja miten se näkyy, niin kuin jokainen
            vuosi. Mutta olennainen viestihän joka tapauksessa on,
            että vuosikate kasvoi ja vahvistui viidentenä vuotena
            nyt peräkkäin, ja kun selvästi pystytään
            näkemään se, että näiden
            toimenpiteiden seurauksena nimenomaan heikompien kuntien asemaa
            on vahvistettu, niin en suoraan sanoen ymmärrä itse
            asiassa silloin tuon vastalauseen perusväittämää ja
            toteutunutta. Ne eivät ole samasta maailmasta. Joku ratkaiseva
            ero siinä silloin on, ja minusta tuntuu, että se
            ero on nimenomaan nyt siellä politikoinnin puolella.
         
         
       
      
         
         Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllä nämä ministeri Korhosen
            luettelemat luvut sinänsä ovat täysin totta.
            Mutta pitää huomioida se pitemmän ajan kehitys.
            Jos verrataan tämän hetken pohjalukuihin, ne valtionosuudet
            ovat laskeneet yli 100 prosenttia näillä alueilla,
            missä ovat nousseet nyt 20 prosenttia, jossakin 30 prosenttia.
            Ja kun menot kasvavat koko ajan, niin valitettavasti ne eivät riitä.
            Elikkä toimenpiteet täytyy mitoittaa sillä tavalla,
            että kunnat voivat hoitaa talouttaan niin, että niiden
            ei tarvitse rikkoa lakia, niin kuin tilintarkastajat tuossa totesivat.
         
         
       
      
         
         Alue- ja kuntaministeri Martti Korhonen
         
         Arvoisa herra puhemies! Ed. Manninen viittaa nyt lainsäädäntöön,
            jota ei ole rikottu. Siinä nimenomaan sanotaan, että se pitää se
            suunnitelma tehdä, sen pitää jollakin
            aikajänteellä olla, kolme vuotta. Te itse totesitte sen
            sanamuodonkin tarkasti, miten se on, kolme vuotta tai pidemmälle
            aikajaksolle. Olennaistahan on, että se tasapainottamissuunnitelma
            pitää tehdä ja valtionosuudet ovat koko
            kuntaryhmässä nousseet 32 prosenttia, hiukan yli,
            jolloin esimerkiksi Etelä-Savon valtionosuudet ovat nousseet
            51 prosenttia.
         
         
         Minä haluan nähdä kyllä sen
            hallituksen, joka pystyy siihen samaan tulevina vuosina. Se on todella
            mielenkiintoista nähdä. Kyllä minusta
            olennaista on puhua myös menopuolesta, myös menokehityksen
            saamisesta hallintaan ja sitä kautta myös niistä rakenteellisista
            ratkaisuista. Ei ole sellaista taloutta, jossa ei myös
            meno- ja tulopuolta ole syytä tarkastella. Nyt tarkastellaan vain
            nimenomaan tulopuolta, sitä, mitä valtiolta tulee.
            Kyllä se menopuoli myös pitää saada
            hallintaan. Ed. Kuosmanen vanhana yrittäjänä voi tämän
            todistaa.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kommenttina ministeri Korhosen puheenvuoroon:
            on tietenkin juuri niin, että menojen ja tulojen pitää olla
            tasapainossa, jos aiotaan pitkäjänteisesti hoitaa
            asioita, ja mieluummin vielä näin velkaisen valtion
            osalta talouden pitäisi olla tietenkin plusmerkkinen, että niitä velkojakin
            voitaisiin maksaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajat kertomuksessaan vuodelta
            2001 kiinnittävät erityistä huomiota
            harmaaseen talouteen. Harmaa talous on varsin suuri toimija tässä suomalaisessa yhteiskunnassa.
            Työvoimavaltaiset palvelualat, erityisesti rakentamisen
            piilotalous, ovat käymässä yhteiskunnalle
            varsin kalliiksi. Tilintarkastajat arvioivat, että noin
            17 000—23 000 henkilötyövuotta
            on pimeillä markkinoilla. Sillä on hyvin suuri
            merkitys kilpailua vääristävänä tekijänä.
            Se myös tietenkin aiheuttaa yhteiskunnalle kustannuksia.
            Onhan siellä hyvin paljon henkilöitä,
            jotka ovat kahden tulon loukussa, saavat ja nostavat työttömyyspäivärahoja
            ja toisaalta tekevät pimeätä työtä.
            Tähän joukkoon kuuluu myös näitä alihankintaketjun
            osia, jotka vierastyövoimalla ilman minkään
            näköistä kontrollia teettävät
            tänä päivänä töitä.
         
         
         Tässä onkin syytä palauttaa mieliin
            eduskunnan viime syksynä käymä keskustelu
            harmaasta taloudesta ja nimenomaan se lopputulema, että on
            syytä luoda lainsäädäntöä siltä osin
            vedenpitäväksi, että rakennustyömaitakin
            voidaan asianmukaisesti valvoa ja sälyttää vastuu
            pääurakoitsijoille. Toinen hyvin merkittävä harmaan
            talouden alue on ravintola-ala, jossa tilintarkastajien arvion mukaan
            noin 18 000 työpaikkaa toimii harmaalla sektorilla.
         
         
         Erityinen huomio on syytä kiinnittää tässä yhteydessä valtiovarainministeriön
            toimintaan. Sosiaali- ja terveysministeriö on anonut Tuotevalvontakeskukselle
            lisää tarkastajan vakansseja, mutta ne on valtiovarainministeriön
            toimesta aina vuosi toisensa jälkeen pyyhkäisty
            budjetista pois. Tällä vakanssien lisäämisellä voitaisiin
            selkeästi ehkäistä harmaata taloutta
            ja vahvistaa myöskin valtiontaloutta. Eli nämä olisivat
            nimenomaan oikeita sijoituksia tulevaisuuteen.
         
         
         Tilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota myös
            sosiaali- ja terveyshuollon henkilöstötilanteeseen.
            Siellä eläkkeelle on lähivuosina jäämässä 49 000—55 000
            henkilöä. Sen lisäksi meillä on
            tällä hetkellä hoitajavaje, joka on noin
            6 000. Kun tähän vielä lisätään
            se, että meidän väestömme keski-ikä nousee,
            hoidettavien määrä nousee sen myötä,
            niin aiheutuu noin 12 000 hoitajan lisätarve.
            Tänä päivänä meillä ovat
            terveyskeskusjonot ja myös erikoissairaanhoidon jonot varsin pitkiä.
         
         
         Miksi tähän ongelmakenttään
            ei puututa? En löydä siihen järkevää vastausta.
            Kelan viime vuoden tietojen mukaan sairauspäivärahoja
            ja muita etuuksia maksettiin 1,2 vanhaa miljardia enemmän
            kuin vuonna 2001 eli noin 200 miljoonaa euroa. Tämä on
            suuri summa ja johtuu lähes yksin ja ainoastaan meidän
            toimimattomasta järjestelmästämme. Tällaista
            tehottomuutta ei voida ylläpitää, vaan
            tässä on käytävä kiinni
            rakenteisiin ja saatava nämä asiat parempaan kuntoon.
         
         
         Sitten vielä lopuksi, arvoisa puhemies, kauppa- ja
            teollisuusministeriön hallinnonalalta vain yksi varsin
            kärjekäs esimerkki. Kansainvälistymisrahat
            on lähes pois pyyhkäisty. Niitä oli vielä vuonna
            95 budjetissa lähes 2,5 miljardia markkaa, ja vuonna 2001
            niitä oli vain reilut 50 miljoonaa markkaa. Meidän
            on kaikin keinoin vahvistettava kansainvälistymistä,
            ylläpidettävä tuotekehitystä ja
            mahdollistettava tuoteideoiden tuotteiksi saattamista ja niiden
            markkinoille saattamista. Muussa tapauksessa emme tästä syvästä työttömyydestä koskaan
            pääse.
         
         
       
      
         
         Leena Luhtanen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Valtiontilintarkastajat ja myös
            valtiovarainvaliokunta kiinnittävät aivan oikeasti
            huomiota sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstötilanteeseen.
            Nämä huomiot ovat erinomaisen paikallaan, ja vaikka
            tämä kertomus koskee vuotta 2001, siitä huolimatta
            asia on erittäin ajankohtainen, ei ainoastaan menneisyydessä vaan
            myös tänä päivänä,
            ja epäilen, että myös pitkälti
            tulevaisuuteen. Ja myös siitä huolimatta, että myös hallitus
            ja eduskunta, niin kuin tiedämme, ovat viime aikoina erittäin
            tehokkaasti ja tiukasti myös tarttuneet jo näihin
            terveydenhuollon ongelmiin, ja uskon, että tässä hetken
            päästä päästään
            parempiin tuloksiin kuin tällä hetkellä.
         
         
         Mutta, herra puhemies, yhteen asiaan kiinnitin huomiota. Valtiovarainvaliokunnan
            mietinnössä todetaan Kansallisen terveydenhuoltoprojektin
            käynnistämisestä ja siitä, että "lisäksi
            sosiaali- ja terveysministeriö ja opetusministeriö valmistelevat
            yhteistyöryhmän asettamista sosiaali- ja terveydenhuollon
            työvoima- ja koulutustarpeiden ennakointia varten".
         
         
         Minun vakaa käsitykseni on sellainen, että tällaisen
            yhteistyöryhmän, tällaisen kanssakäymisryhmän,
            pitää olla akuutti, sen pitää olla
            jatkuvasti pystyssä, sen pitää voida
            koko ajan arvioida terveydenhuollon ja sosiaalihuollon tarpeita, kentän
            tarpeita ja niihin liittyviä koulutustarpeita. Näin
            on ollut ennenkin. Minä ihmettelen suuresti, että tällaista
            työryhmää ei ole todella sitten pysyvästi
            ministeriöiden kesken olemassa. Sanon tämän
            siitä syystä, että terveydenhuollon koulutus
            on erittäin pitkäjänteistä toimintaa.
            Minun mielestäni meillä viime vuosina on harjoitettu,
            rohkenen sanoa, hyvin poukkoilevaa koulutuspolitiikkaa siitä syystä,
            että kaikki tiedämme, että terveyden-
            ja sosiaalihuollon palvelujen tarve ja koulutustarve eivät
            ole vastanneet toisiaan. Tästä otan pari esimerkkiä.
         
         
         On uskomatonta, että muutama vuosi sitten, 90-luvun
            alkupuolella, meillä lakkautettiin lähes keskusteluitta
            kaksi hammaslääketieteellistä koulutusyksikköä tässä maassa
            ja nyt niitä puuhastellaan sitten takaisin. Jokainen voi
            kuvitella, mitenkä kallista tämä on.
            Samaten meillä 90-luvun alkupuolella alennettiin reippaasti
            lääkärikoulutusmääriä.
            No, nyt niitä lisätään. Ja sitten vielä,
            mikä ihmeellisintä ja mikä epäilyttävintä ja mitä vastustan,
            on se, että lääkärikoulutustarvetta
            pyritään vielä täyttämään
            kouluttamalla sairaanhoitajia lääkäreiksi.
         
         
         Totean vain sen, että tähän olisi
            voinut valtiovarainvaliokunta kiinnittää perusteellisempaa
            ja tiukempaa huomiota siitä syystä, että tällainen kalliin
            koulutuksen poukkoileva lopettelu—aloittelu ja riittämättömien
            tarvekartoitusten tekeminen yhteistyössä sekä koulutus-
            että terveysviranomaisten kanssa on kallista ja sillä on
            jo myös valtiontaloudellista merkitystä. Kyllä nämä täytyy
            voida pitkäjänteisesti valmistella ja ennakoida
            niin, että välttyisimme tällaisilta pika- ja
            hätäratkaisuilta.
         
         
       
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Anttila.
      
      
      
         
         Matti Huutola /vas:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Ajattelin itsekin muutaman sanan sanoa ihan
            samasta asiasta kuin ed. Luhtanenkin omassa puheenvuorossaan ja
            olla huolestunut ja kommentoida nyt tämän mietinnön
            lähtökohtaa eli sitä, mikä on
            sosiaali- ja terveyshuollon henkilöstön tila tänä päivänä.
            On erittäin hyvä, että mietinnössä se
            on nyt nostettu todella hyvin esille ja ne ongelmat tuotu pääsääntöisesti
            oikeilla argumenteillakin näkyviin. Nyt ollaan siinä tilanteessa,
            jossa seuraavalla hallituksella ja eduskunnalla on valtavasti tehtävää ja
            työtä.
         
         
         Kysymys on laajasti työhyvinvoinnista, työssäjaksamisesta
            sosiaali- ja terveysalan henkilöstön tilanteessa.
            Totta kai se on kuultu ja nähty ja tiedetään,
            että työvoiman mitoituksen suhteen meillä on
            liian kiivas työpäivä, liian raskas työpäivä,
            liian suuri vastuu sillä mahdollisuudella hoitaa töitä eli
            tarvitaan selvästi uutta palkattua henkilökuntaa
            hoitamaan sosiaali- ja terveydenhuollon alan töitä.
            Sen lisäksi siellä kannetaan kovaa huolta siitä,
            että alalta poistuu henkilöitä, mutta
            halukkuutta raskaaseen ja vielä suhteellisen huonosti palkattuun
            työhön ei nuorten keskuudessa ole riittävästi,
            ei ole halua sijoittua näihin työtehtäviin.
            Se on todella vakava, iso kysymys, jossa on herättävä siihen,
            onko jotakin sen työyhteisön sisällä myös
            sellaista, onko sen lisäksi, että tarvitaan lisää työvoimaa,
            myös koko sosiaali- ja terveysalan henkilöstöpolitiikassa
            ja yrityspolitiikassa, voisiko sanoa näin, jotakin pielessä.
         
         
         Pelkästään minusta ei ole kysymys
            palkkatasosta eikä pelkästään
            työvoiman määrästä,
            vaan minun käsittääkseni ja minun tietojeni
            perusteella siinä on laajasti kysymys myös aidosti
            työhyvinvoinnista, työssäjaksamisesta
            ja työpaikan ilmapiiristä, onko halukkuutta tehdä työtä sosiaali-
            ja terveydenhuollossa. Se ei koske pelkästään sosiaali-
            ja terveydenhuoltoalan henkilöstöhallintaa tai
            työnjohtomenetelmiä, vaan ylipäätänsä koko
            Suomea kaikki alat mukaan lukien, mutta olen vakuuttunut siitä,
            että erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon alan henkilöstöpolitiikka
            on sen kaltaista, työnjohdolliset toimenpiteet ovat sen
            kaltaisia, että ei anneta riittävästi
            tilaa työntekijöille uudistua, tuoda omia käsityksiä,
            olla tärkeä osa sitä sosiaali- ja terveydenhuollon
            alan työpaikkaa ja toimintaa.
         
         
         Kun me näissä asioissa kykenemme etenemään,
            niin olen ihan varma, että myös nuorten ihmisten
            kesken syntyy halukkuutta työskennellä sosiaalialalla,
            terveydenhuoltoalalla. Se on hieno ala, jolla kuitenkin ihmisillä on
            syvät tunteet ja halu auttaa. Jos työpaikan ilmapiiri
            tehdään semmoiseksi, että siellä ei
            viihdy, niin silloin on kysymys kovista arvoista.
         
         
         Rouva puhemies! Vielä muutama sana kuntataloudesta,
            joka oli äsken keskustelussa. Olen ollut huomaavinani,
            että nyt kuntatalous on jollain tavalla politisoitumassa.
            Ymmärrettäväähän se on,
            totta kai, kun eduskuntavaalit on tulossa ja siihen kuuluu politiikka
            hyvin ratkaisevalla tavalla. Luin Kuntaliiton tiedotteita, printtasin
            niitä ison, paksun nipun viime vuosien ajalta. Lähestulkoon
            kaikki otsikot on niin, että kuntien toimintaympäristö on
            muuttunut, lisätehtäviä on tullut, ja
            otsikko on sen kaltainen, että valtio kurjistaa kuntia.
            Sitten kun lukee varsinaisen sisällön, siinä todetaan,
            mikä vähän keskustan esityksestäkin
            oli samalla tavalla luettavissa, että on hyvä,
            että hallitus ja eduskunta on antanut lisää rahaa,
            mutta sitä ei vain ole annettu riittävästi,
            ja otsikko on sen kaltainen, että hallitus sen kuin vain
            kurjistaa kuntia. Se on selvää, että on
            ongelmia, eivätkä nämä kuntaongelmat
            tule loppumaan. Vaatimukset kasvavat, kuntakenttä ei ole yhtä mössöä.
            Helsinki on toisen näköinen kuin Rovaniemi tai
            jokin pieni maalaiskunta missäpäin tahansa Suomea,
            Savossa, Kainuussa jne., elikkä kuntien tarpeet ja kehitys
            viime vuosina on ollut ihan toisen näköistä.
            Totta kai myös valtionosuusjärjestelmillä on
            vaikeuksia pysyä moninaisen kuntarakenteen ja hajanaisen
            kehityksen vauhdissa ylipäätänsä laskentamallinakaan.
         
         
         Kyllä minusta on aito syy myös arvioida sitä, onko
            kuntien omissa toimissa arvot kohdallansa. Mikä on kuntien
            tehtävä? Ei voi olla niin kuin sanotaan, että kunnat,
            tämä hurja määrä suomalaisia
            kuntia, kaikki kunnat, ovat tehneet järkeviä, viisaita
            ja vain ja ainoastaan viisaita ratkaisuja. Siis minun mielestäni
            näin ei ole, vaan kyllä pitää olla
            rohkeus kyseenalaistaa se, ovatko kuntien ja kuntapäättäjien
            arvot niillä rahoilla, mitä on käytettävissä kunnissa,
            oikeita.
         
         
         Sen lisäksi voitaneen todeta, että koska nyt valtionosuus
            kuntataloudessa lienee tällä hetkellä noin
            15 prosenttia, niin kuka kuvittelee, että tällä 15
            prosentin osuudella, joka valtiolla kuntien kokonaisrahoituksesta
            on, poistettaisiin kuntien ongelmat. Sillä voidaan vaikuttaa
            suuntaan ja tasoittaa eroja, mutta laajasti ottaen kuntien tulevaisuus
            on ihan jostain muusta kuin valtiontaloudesta kiinni ja valtionavuista
            kiinni, vaan hyvin keskeisiltä osilta siitä, mitkä ovat
            kunnan omat ratkaisut, miten siellä elinkeinoelämä ja
            elinkeinopolitiikka kehittyvät.
         
         
         Haluan kuitenkin todeta tässä sen suunnan, että kun
            vuonna 2000 Lapin kunnista 18 kuntaa otti syömävelkaa
            elääkseen, niin viime vuonna Lapin kuntia oli
            kolme, jotka ottivat vielä syömävelkaa,
            ja kaikki muut olivat jo päässeet kasvun ja nousun
            uralle. Nyt olen kiertänyt Lappia, niin kuin varmaan kaikki
            ehdokkaat kiertävät omaa vaalipiiriänsä,
            niin kunnanjohtajat itse asiassa ovat minusta olleet jopa tyytyväisiä viime
            vuosien kehitykseen, verrattuna siihen, mikä oli olemassa
            oleva tila.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Hyvin tärkeisiin asioihin on
            kiinnitetty huomiota jo. Itse totean sosiaali- ja terveysministeriön
            hallinnonalalta, että se huoli, mikä on tässä alkuperäisessä tekstissä ja
            myöskin valtiovarainvaliokunnan mietinnössä,
            on erittäin perusteltu. Henkilöstön tilanne
            tulee varmasti vaikeutumaan entisestään. Meillä on
            pitkät leikkausjonot: esimerkiksi Kymenlaakson sairaanhoitopiirissä on
            lähes 4 000 ihmistä hoitojonossa, Etelä-Karjalan
            sairaanhoitopiirissä noin 2 500. Työpaikat
            ovat entistä raskaampia, ja näihin vaikeisiin ja
            raskaisiin työpaikkoihin on tietysti vaikea saada myöskin
            sitten työntekijöitä. Näin esimerkiksi
            lääkäreiden työpaikat jäävät
            monista hakumenettelyistä huolimatta auki eikä ole
            hakijoita. Avohoito myöskin on entistä haastavampaa myös
            hoitohenkilökunnan kohdalla. On kotisairaalat käytössä,
            jolloinka sairaanhoitoa toteutetaan potilaan kotona, ja se on vastuunalaista,
            raskasta vuorotyötä, joka on, niin kuin on todettu, huonosti
            palkattua. Suomen palkkataso on 20 prosenttia alhaisempi kuin Euroopan
            unionissa.
         
         
         Tämä poukkoileva koulutus, johonka ed. Luhtanen
            viittasi, on varsin valitettava asia, ja 90-luvun alun lääkärikoulutuksen
            summittainen alentaminen on johtanut omalta osaltaan ongelmiin. Ei
            ainoastaan se tietenkään ole syynä, on
            monia muita syitä. Mutta työolosuhteet, työilmapiiri, ovat
            varmasti keskeinen asia silloin, kun kunnissa tulee miettiä,
            miksi ei ole hakijoita. Lääkäreitä esimerkiksi
            on enemmän kuin koskaan ennen Suomessa. Terveydenhoidon
            kriisin ratkaisemiseenhan on professori Jussi Huttusen toimikunta,
            projekti, käyttänyt sekä paljon aikaa
            että resursseja, ja siitä on selkeät
            yhteenvedot. Nyt olisi saatava vain nämä yhteenvedot
            käytäntöön, ja, arvoisa puhemies,
            se on 700 miljoonaa euroa vuositasolla enemmän terveyden-
            ja sairaanhoitoon.
         
         
         Se kysymys, onko Suomen sairaanhoito kuilun reunalla vai missä:
            Se on jo pudonnut siihen kuiluun. Se olisi todettava ja tunnustettava.
            Ainoastaan sitä kautta voidaan myös ryhtyä tarvittavan
            vakaviin ja voimaperäisiin korjaamistoimenpiteisiin. Jos
            edelleenkin ollaan sitä mieltä, että ongelma
            ei ole kovin suuri, niin ongelmaa ei myöskään
            lähdetä ratkaisemaan.
         
         
         Toinen asia, mikä liittyy myös terveydenhoitoon,
            on hyvin huomioitu tässä alkuperäisessä kertomuksessa,
            ja se on neuvoloiden ja kouluterveydenhoidon toiminta. Molempia
            on heikennetty 90-luvun aikana, ja tulokset näkyvät
            nyt. Se näkyy nuorison käyttäytymishäiriöinä,
            se näkyy tunnistamattomina sairauksina ja poikkeavuuksina,
            joidenka hoito sitten myöhemmin on erityisen kallista.
            Aina voidaan todeta, että hoidotta jättäminen
            on kaikkein kallein vaihtoehto. Professori Vohlonen Kuopion yliopistosta
            on laskenut, että sen hinta on noin 40 000 miljoonaa markkaa
            vuodessa eli todellakin yli 6 miljardia euroa, puhemies. Tämä kysymys
            terveydenhoidon rahoittamisesta on siis erityisen tärkeä asia. Se
            on tietysti ennen muuta eduskunnan kysymys. Valtiovallan ja kuntien
            pitää yhdessä pitää pystyä tämä asia
            ratkaisemaan.
         
         
         Toinen asia, josta on ansiokkaasti ja todella tarpeen puhuttu,
            on rataverkko ja sen ylläpito. Rataverkko 2020, radanpidon
            linjaus, ilmestyi tarkistettuna vuonna 2002, ja siinä todetaan
            jo lähtökohtaisesti, mitä merkitsee tuon
            alun pitäen 400 miljoonan euron tason laskeminen alemmalle
            tasolle, joka on noin 350 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä merkitsee
            todellakin hitaampia junia. Se merkitsee yhä enemmän
            raskasta liikennettä kumipyörille. Se on ympäristöllisesti
            kestämätön linjaus. Se on myös
            Suomen talouden, kansantalouden, teollisuuden toiminnan kannalta
            kestämätön linjaus. Tähän
            myöskin valtiovarainvaliokunta on hyvin ottanut kantaa.
         
         
         Valtiovarainvaliokunta mietinnössään
            on nostanut myös erityiset rataosuudet, Kouvola—Pieksämäki
            esimerkiksi, Lahti—Imatra/Vainikkala, esiin. Näiden
            kunnostamisen ja myöskin Ten-verkon rahoituksen tärkeys
            on ollut tässä mietinnössä pohdittavana.
            On selvää, että ilman kaksoisraidetta
            Kouvolasta itään ja siitä rajalle ei pystytä myöskään
            tätä niin sanottua nopeata yhteyttä Helsingin
            ja Pietarin välillä toteuttamaan.
         
         
         Täällä ed. Kuosmanen totesi aikaisemmin, että kunnossapitorahat
            ovat olleet riittäviä. Näin kuitenkaan
            ei ole. Kerava—Lahti-ratahankkeen toteutus sinänsä voidaan
            laskea positiiviseksi asiaksi, mutta itse rataverkon kunnossa pitäminen koko
            maan alueella on jäänyt kovasti jälkijunaan.
         
         
         Edelleenkin toinen asia, joka liittyy liikenteeseen, on Pohjolan
            kolmioon liittyvä ajatus merten moottoriteistä.
            Sen yhteydessä on todettava nyt, kun jäänsärkemisongelmat
            ja Suomenlahden jäätilanne ovat hyvin akuutteja
            ja täällä seilaa kesätankkereita
            jääolosuhteissa, pelataan venäläistä rulettia
            ja koko ajan lähinnä yksi keskeinen merenkulkuväline
            on onni eli onnella seilataan, niin tässä tilanteessa
            on hyvä muistuttaa, että merten moottoritie -ajatukseen,
            joka on siis tällainen Euroopan unionin hanke, pitäisi
            jään särkeminen ja nimenomaan jäänmurtajien
            käyttö saada mukaan, myöskin jäänmurron
            rahoitus. Samalla on todettava, että kun ollaan hankkimassa myöhemmin
            uutta jäänmurtajaa — aikataulu olisi
            2007 — niin se pitäisi saada öljyntorjuntaan kykeneväksi.
            Nimenomaan jääolosuhteet ja avomeriolosuhteet
            ovat sellaisia, jotka tällä hetkellä eivät
            ole suomalaisen öljyntorjuntakyvyn piirissä. Näin
            ollen tarvitaan jäänmurtajatasoinen alus, jolla
            olisi kunnon kapasiteetti tähän vaativaan tehtävään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä Valtiontilintarkastajain
            kertomus on erittäin hyvä pohja pohdiskelulle,
            ja valtiovarainvaliokunta on tässä asiassa omalta
            osaltaan pyrkinyt nostamaan keskeisiä asioita edelle ja
            esiin. Yhdyn tässä vielä siihen, mitä ministeri
            Korhonen totesi vastalauseeseen liittyen; se ei varsin tiukasti
            noudata juuri sitä linjausta, mitä muut tutkimuslaitokset
            ja puolueettomat tahot ovat todenneet valtio—kunta-suhteesta,
            jos kohta voidaan sanoa, että valtiovalta ei ole myöskään
            kantanut sitä vastuuta kuntapalvelujen toteuttamisesta,
            mikä sillä olisi pitänyt olla.
         
         
       
      __________
      
      Ed. Leppänen merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      __________
      
      Keskustelu päättyy.