8) Hallituksen esitys laiksi opintotukilain muuttamisesta
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin kannatettavaa, että opintotukeen
on tulossa pientä parannusta, ja kyllä tätä kieltämättä on
odotettukin.
Tällä uudistuksella helpotetaan hieman toisen asteen
opiskelijoiden tilannetta. Valitettavasti, kuten hallitus varsin
hyvin tietää, tämä uudistus ei
todellakaan ole riittävä. Opiskelijoiden opintososiaaliset
tuet ovat täysin jälkeen jääneitä yleisestä kehityksestä.
Pienillä kosmeettisilla muutoksilla ei peitetä sitä tosiseikkaa,
että opintorahaa ei ole korotettu 14 vuoteen. Opintotuen
taso ei ole seurannut kustannustason nousua, jolloin tukien reaaliarvo
on laskenut huomattavasti 90-luvun alusta. Mitään
muuta perustoimeentuloa turvaavaa etuutta ei ole näin pitkään
pidetty lähes samalla tasolla.
Arvoisa puhemies! Kaikki tietävät, että nykyisellä tuen
tasolla opiskelija ei pysty elämään, vaikka
hallituksen tavoitteena on mahdollistaa täysipäiväinen
ja suunnitelmallinen opiskelu. Opiskelijoiden on pakko käydä töissä opintojensa
aikana maksaakseen vuokransa ja jokapäiväisen
leipänsä.
Opintotuen nostoa on lupailtu jo useampana vuonna ja muun muassa
ministeri Karpelan toimesta, mutta tuloksia tällä sektorilla
ei juurikaan ole saatu. Kehysneuvotteluista ei ole tihkunut vieläkään
tietoja, joten olisinkin halunnut tänä iltana,
jos vain ministeri Karpela olisi täällä itse
ollut paikalla, kysyä häneltä, onko hän
itse asiassa ottamassa opintotuen korotuksen esille ensi vuoden
budjettiin.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tässä yhteydessä ottaa
esille myös opiskelijoiden vapaan tulon rajan nostamisen.
Tämä olisi hallitukselle erittäin helppo
ja myöskin halpa toimi, jolla työssäkäyvien
opiskelijoiden asemaa konkreettisesti parannettaisiin ja ihmisten
annettaisiin ottaa enemmän vastuuta omasta toimeentulostaan.
Nykyisessä opintotukijärjestelmässä jokaiselle
opiskelijalle lasketaan vapaa tulo eli vuosituloraja kalenterivuodenaikaisten
tukikuukausien ja tuettomien kuukausien lukumäärän
perusteella. Jos tulot ovat yhtä suuret tai pienemmät
kuin vapaan tulon määrä, tulot eivät
vaikuta opintorahaan tai asumislisään. Nykyinen
opintotuen taso ei riitä kattamaan opiskelijoiden toimeentuloa, joten
opiskeluaikainen työssäkäynti on hyvin yleistä,
ja se on opiskelijoille tänä päivänä lähes pakollista.
Arvioiden mukaan yli puolet opiskelijoista rahoittaa opintojaan
työnteolla, toisin sanoen opiskelijat käyvät
mieluummin töissä kuin nostavat lainaa, sillä nykymaailmassa
ei ole mitenkään varmaa, että valmistumisen
jälkeen olisi tänä päivänä hyväpalkkainen
työ edes odottamassa.
Koska vapaan tulon raja on varsin alhainen ja opiskelijat tekevät
usein epäsäännöllistä työaikaa,
on tulojen täsmällinen ennakointi ja laskeminen
erittäin hankalaa. Opintotuen takaisinperintä onkin
todella yleistä ja vaatii runsaasti aikaa opintotukiviranomaisilta
ja myöskin opiskelijalta itseltään näiden
asioiden seuraamiseksi. Nostamalla tulorajaa voitaisiin helpottaa
opiskelijoiden toimeentulo-ongelmia sekä välttää ainakin
osa näistä takaisinperintätapauksista.
Muun muassa Akavan puheenjohtaja Risto Piekka on ottanut tähän
tilanteeseen kantaa 16.2., kun yli 35 000 opiskelijaa oli
saanut Kelalta opintotuen takaisinmaksupyynnön. Hänen
mukaansa tukia takaisin maksamaan joutuvien opiskelijoiden kasvava
määrä kertoo ennen kaikkea siitä,
että opintotuen vapaan vuositulon rajat ovat eittämättä jälkeenjääneet.
Arvoisa puhemies! Opiskelijan tilanne on hyvin vaikea. Töitä olisi
tehtävä, mutta liiallinen työnteko voi
tulla kalliiksi. Opintojenaikainen työnteko helpottaa huomattavasti
työnsaantia valmistumisen jälkeen ja antaa realistisen
kuvan työelämästä. Tulorajojen
korottamisen puolesta puhuu myös se, että suurin
osa opiskelijoista työskentelee jossakin vaiheessa opintojensa
aikana. Akavan Piekka huomauttaa myös, että Kelan
tulisi suhtautua erittäin joustavasti opiskelijoiden opintotuen
palauttamiseen. Moni joutuu tekemään entistä enemmän
töitä, jotta saa maksettua opintotuet takaisin.
Lopuksi, arvoisa puhemies. Kokoomus on jo pitkään
ehdottanut vapaan tulon rajan nostoa 10 prosentilla. Ei ole oikein,
että työssäkäynnistä rangaistaan.
Opintotuki on vastikkeellinen etuus. Jos joku pystyy tekemään
töitä samalla, kun hänen opintonsa etenevät
jouhevasti, se hänelle sallittakoon.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rohkenisin olla hieman eri mieltä ed.
Tiuran kanssa siitä, etteivätkö opiskelijat
välttämättä tiedä sitä,
paljonko ovat edellisenä vuonna ansainneet. Tänä päivänä,
ennen kuin verotus uudistuu, lähes jokainen opiskelija
tekee veroilmoituksen ja näin ollen maaliskuuhun mennessä,
jolloin edellisen vuoden tilit täytyy Kelan kanssa tehdä selväksi,
kyllä opiskelijat tietävät, mitä ovat
edellisenä vuonna ansainneet. Eri kysymys on sitten se,
löytyykö sillä hetkellä niitä resursseja
maksaa liikaa nostetut opintotuet, mutta opiskelijat eivät
varmastikaan tietämättömiä ole
siitä, mitä ovat ansainneet edellisenä vuonna.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyse on siitä, että opiskelijat
tekevät pätkätöitä erilaisissa
pätkissä, ja kun se pitää joka
tapauksessa jaksottaa tälle aikajanalle, niin todellisuudessa,
ed. Lindén, opiskelijoiden on hyvin vaikea laskea näitä rajoja,
ja se on tullut hyvin monesti esille.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllähän tässäkin
on kysymys siitä kokonaisuudesta, mikä on se summa,
jonka on edellisen vuoden aikana tienannut, ja sitä verrataan
sitten nostettuun opintotukeen ja sillä perusteella arvioidaan,
onko sitten ikään kuin nostettu liikaa opintotukea,
ja perintä lähtee liikkeelle. Kysymys ei ole ollenkaan
siitä, onko pätkätöitä vai
säännöllinen työ, vaan siitä kokonaisuudesta,
mikä on edellisen vuoden ansio.
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Ed. Lindén selvitti kyllä tämän
asian ihan niin kuin se myös lainsäädäntöpuolella
on aikanaan tehty: Miten todellisuudessa heillä on se tieto kyllä olemassa,
ja heidän pitäisi myöskin reagoida siihen
siinä vaiheessa.
Olen iloinen, että tämä hallituksen
esitys opintotukilain muuttamisesta on nyt viimein saatu tänne
eduskuntaan, vaikka hallituspuolueet eivät budjettikäsittelyn
yhteydessä meinanneet päästä sopuun
lainkaan. Kuten esityksessäkin todetaan, vanhempien tulorajojen
tarkistaminen tulee parantamaan noin 33 300 opiskelijan
asemaa. Kyseessä on siis huomattava joukko. Tällä hetkellä vanhempien
yhteinen tuloraja on 27 300 euroa vuodessa, jonka ylittävät
tulot vähentävät tukea siten, että opintorahaa
ja asumislisää ei jää maksettavaksi
lainkaan, kun tulot ovat 40 900 euroa tai enemmän.
Vuonna 2003 palkansaajatalouksien bruttotulo oli keskimäärin
50 321 euroa. Opintotuen tarveharkinta ulottuu siis jo
alle keskituloisiin perheisiin. Tiukoista tulorajoista johtuen moni
opiskelija jääkin opintorahaetuuden ulkopuolelle.
Tulorajojen tarkistaminen tapahtuneen ansiotaso- ja kustannuskehityksen
pohjalta on perusteltua, koska tarkoituksena ei tule olla opintotuen
saantiperusteiden tiukentaminen. Olen itse myöskin tästä asiasta
tehnyt aloitteita, ja nyt se todella on tuolta osin toteutumassa.
Vaikka monen opiskelijan tilanne nyt koheneekin, lakiin jää silti
epäkohtia. Opintotukilain 19 §:n mukaan muiden
kuin korkeakouluopiskelijoiden vanhempien tulot otetaan huomioon opintorahaa
myönnettäessä, jos opiskelija on alle 20-vuotias,
sekä asumislisää myönnettäessä,
jos opiskelija on alle 18-vuotias. Tämä tekee
nämä opiskelijat eriarvoisiksi, sillä muilla
opiskelijoilla ei ole vastaavaa tuloriippuvuutta. Esimerkiksi yli
60 prosenttia Suomen Ammattiin Opiskelevien Keskusliiton Sakki ry:n
elinoloselvitykseen keväällä 2004 osallistuneista
opiskelijoista kertoo olevansa melko tai hyvin riippuvaisia vanhemmistaan.
Herra puhemies! Haluan tässä yhteydessä tuoda
esille myös toisenlaisen tulorajaproblematiikan. Kyseessä on
nimittäin opiskelijoiden omat tulorajat, joista tässä äsken
jo kuulimme. Tänä vuonna yli 35 000 opiskelijaa
on saanut Kelalta opintotuen takaisinmaksupyynnön. Takaisinmaksupyynnön
saaneiden opiskelijoiden määrä on kasvanut
entisestään, viime vuodesta yli 10 prosenttia.
Tämä on osoitus nimenomaan siitä, että opintotuen
vapaan vuositulon rajat ovat jälkeenjääneet.
Keskeinen syy tulorajojen ylittämiseen on elinkustannusten
nousu.
Nykyinen opintotuen taso ei riitä kattamaan opiskelijoiden
toimeentuloa, joten opiskeluaikainen työssäkäynti
on hyvin yleistä. Koska vapaan tulon raja on alhainen ja
opiskelijat tekevät usein epäsäännöllistä työaikaa,
on tulojen täsmällinen ennakointi ollut heidän
kannaltaan vaikeaa. Opintotuen takaisinperintä vaatii runsaasti
aikaa opintotukiviranomaisilta ja opiskelijalta itseltäänkin.
Nostamalla tulorajaa voitaisiin helpottaa opiskelijoiden toimeentulo-ongelmia
sekä välttää ainakin osa takaisinperintätapauksista.
Nykyiset vapaan tulon rajat ovat tulleet voimaan vuonna 1998
ja ovat vuosien kuluessa jääneet jälkeen
elinkustannusten ja palkkojen kehityksestä. Nykytilanne
rankaisee niitä opiskelijoita, jotka opiskelujen ohessa
tekevät työtä ja hankkivat arvokasta
työkokemusta, useat myöskin opiskelualaltaan.
Olikin ilahduttavaa lukea maanantain Keskisuomalaisesta, että sekä opetusministeriön
kansliapäällikkö Linna että ministeri
Karpela kannattavat tulorajojen korotusta. Haluaisinkin kysyä ministeriltä,
joka nyt ei todellakaan ole tällä hetkellä paikalla — olisi
saanut olla — miten tässä asiassa aiotaan
edetä. Toivottavasti tämä kysymys sitten
menee eri teitä hänelle. Samaisessa uutisessa
ministeri lupasi myös selvittää, onko opintorahan
nostamiselle taloudellisia edellytyksiä. Milloin tämä tulee
tapahtumaan? Tässä on myöskin semmoinen
kysymys, johon olisin halunnut saada häneltä tänään
vastauksen.
Edelleen kysymyksiä: Viime vuonna toteutettua opintotukiuudistusta,
toisin sanoen opintolainavähennystä ja tasokorotusta,
mainostettiin opiskelijoille hyvin houkuttelevina. Haluaisin myös
tietää, onko uudistus ollut todellisuudessa yhtä houkutteleva
eli onko opintolainan ottajien määrä lisääntynyt.
Minun tietojeni mukaan kiinnostus tähän lainaan
on ollut erittäin vähäinen.
Näihin kaikkiin haluaisin kyllä saada ministeriltä vastauksen.
Toivottavasti jossakin muussa yhteydessä saan tämän
vastauksen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Dromberg vaan
mainitsi takaisinmaksupyynnöistä. Minun mielestäni
se on tietysti äärimmäisen huono muotona,
koska siitä tulee aika paljon kuluja lisää sitten
taas asianomaisille, keille sitä velkaa jää sinne,
ja jos se vielä sitten kohtuullistakin osuutta edustaa.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tällä hallituksen
esityksellä ehdotetaan muutettavaksi opintotukilakia. Opintotukea myönnettäessä sovellettavia
vanhempien tulorajoja korotetaan 15 prosentilla sekä kansanopiston
ja liikunnan koulutuksen maksullisella linjalla opiskelevien sekä oppilaitoksen
asuntolassa asuvien opiskelijoiden asumislisää korotettaisiin 30
eurolla kuukaudessa marraskuusta 2006 lähtien.
Vanhempien tulot otetaan huomioon opintorahaa myönnettäessä,
jos opiskelija on alle 20-vuotias, sekä asumislisää myönnettäessä,
jos opiskelija on alle 18-vuotias. Vanhempien tuloja ei oteta huomioon,
jos opiskelija on avioliitossa tai elatusvelvollinen. Opintotuen
tarveharkinta ulottuu tätä nykyä jo keskituloisten
alarajoilla oleviin perheisiin, koska tuki alkaa leikkaantua vanhempien
yhteenlaskettujen veronalaisten tulojen ylittäessä 27 300
euroa. Vanhempien pienituloisuuteen perustuvan opintorahan korotuksen
saa täysimääräisenä,
kun vanhempien yhteenlasketut veronalaiset tulot ovat enintään
15 179 euroa vuodessa, ja korotusta ei saa lainkaan, kun
vanhempien yhteenlasketut veronalaiset tulot ovat yhteensä 26 100
euroa vuodessa.
Nämä esitetyt vaikutukset ovat sellaiset,
että vanhempien tulorajojen tarkistaminen parantaa opintotukea
noin 33 300:lla pienituloisesta perheestä tulevalla
opiskelijalla, jotka ovat opintotuen saajien joukossa kaikkein heikoimmassa
asemassa. He saavat leikattua opintotukea. Korotus parantaa siihen
oikeutettujen opiskelijoiden opintotukea keskimäärin
15 eurolla kuukaudessa.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on määrätietoinen jatko tämän
hallituksen toimille kehittää opiskelijoiden opintososiaalista
asemaa. Näitä toimia ovat olleet tällä vaalikaudella kursorisesti
luetellen ateriatuen korotus; asumistuen vuokrakaton korotus; opintorahan
täydentäminen opintolainalla, josta on mahdollisuus
saada verosubventiota määräaikaan mennessä opiskelevien
osalta; ja nyt tämä toisen asteen opiskelijoiden
vanhempien tulorajan nosto. Tässä listassa ei
ole mitään hävettävää verrattaessa
sitä edellisten hallitusten vastaaviin listoihin.
Opiskelijoilta tulee näistä toimista hyvä palaute.
Tällä vaalikaudella kehyksissä oli 20
miljoonan euron kasvu, mutta me olemme saaneet tuon kasvun nostettua
lähes 60 miljoonaan euroon. Tästä opiskelijoiden
aseman kattavasta kehittämisestä olen aidosti
tyytyväinen, ja uusia toimia valmistellaan koko ajan.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ed. Hännisen
tässä esittämiin näkökulmiin
siitä, mitä positiivista tämä lakiehdotus
saa aikaan. Pari huomiota vielä.
Opiskelijoitten vapaan vuositulon rajan kohdalla kyllä voisi
olla joustavampaa käytäntöä. Monet
ahkerat opiskelijat ehtivät olla vielä töissäkin,
ja ei siitä pitäisi niin helposti rangaista kuin
nyt tehdään.
Toiseksi, on erittäin merkittävä asia
kansanopistoissa ja liikunnan koulutuskeskuksissa opiskeleville
tuleva 30 euron asumislisän korotus. Se näyttää pieneltä asialta,
kun se koskee vain 1 400:aa opiskelijaa, mutta tällä on
erittäin suuri merkitys näille kansanopistoille
ja liikuntakeskuksille, joihinka on investoitu myöskin
näitä asuntoloita. Nyt tilanne on ollut johtamassa
siihen, että opiskelijat eivät näissä asuntoloissa
asu, vaan hakeutuvat vapaille markkinoille. Tällä pienellä korotuksella,
joka sivumennen sanottuna on juuri saman sisältöinen
esitys, kun mikä oli allekirjoittaneen ja ed. Gustafssonin
aloite viime syksynä, kyllä ratkaisevasti autetaan
kansanopistojen ja liikunnan koulutuskeskuksien tilannetta. Täytyy
siten todeta, että hallitus on tehnyt järkevän,
todella järkevän, esityksen näiltä osin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus haluaa
parantaa opiskelijoitten opintososiaalista asemaa. Tästä on
annettava täysi tunnustus aivan samoin kuin siitä,
niin kuin täällä ed. Dromberg viittasi
sanomalehti Keskisuomalaisessa varsin näyttävästi
olleeseen uutisartikkeliin, että opetusministeriön
nykyinen kansliapäällikkö Markku Linna
ehdotti näitä opiskelijan ansaitseman vapaan tulon
rajoja nostettavaksi. Tämäkin on varsin hyvä asia.
Kysymys opiskelijoitten toimeentulosta on varsin tärkeä asia.
Itsekin opiskelijan isänä tuota kysymystä hyvin
omakohtaisesti olen myös läheltä seurannut
ja oppinut tuntemaan, jotenka tiedän, että opiskelijoitten
tuloihin tulee voida kiinnittää jatkuvastikin
huomiota. Korotusten jälkeenkin ja näiden parannustenkin
jälkeen opiskelijoitten taloudellinen elämisen
mahdollisuus on melko niukkaa ja tiukkaa. Siksi on tarpeen, että opiskelijat
voivat halutessaan myös ansaita. Tämä ei
suinkaan ole kielteinen, vaan ehdottomasti myönteinen asia,
että opiskelijat voivat halutessaan olla myöskin
saamassa työkokemusta ja elämänkokemusta
työpaikoilla. Sitäkin tulisi voida myönteisellä tavalla
kannustaa. Sen takia, jos nämä takaisinperinnät
tulevat monillekin yllätyksenä ja melko pienestäkin
ansiotulosta, niin tämä on kyllä osaltansa
seikka, joka ei ole kannustamassa työntekoon ja sitä kautta
omien elämän olosuhteitten parantamiseen.
Ymmärrän hyvin, että opintolainaa
halutaan välttää mahdollisimman paljon.
Monet opiskelijat ovat sen minullekin sanoneet, kun olen kysynyt
taloudellista tilannetta ja asiasta on keskusteltu. Suinkaan aina
ei ole selvää, että opiskelun jälkeen
on työpaikka odottamassa. Meillä aivan tänä iltapäivänä keskustan
sivistysvaliokuntaryhmä kävi Insinööriliiton
asiantuntijoita kuulemassa, ja aivan selvä työttömyyden
piikki on vastavalmistuneitten nuorten insinöörien
kohdalla. Se on eräs esimerkki siitä, että kun
valmistuu vaativien opintojen jälkeen ja saa arvostetun
tutkinnon, niin edessä saattaakin, yllätys yllätys, olla
työttömyys tai, niin kun tämän
päivän uutiset ovat kertoneet, saadun työpaikan
menetys kovinkin monien ihmisten kohdalla. Siksi on hyvin ymmärrettävää,
että opiskelijat haluavat selvitä opinnoistaan
mahdollisimman vähillä veloilla tai mieluummin
niin, ettei tulisi velkaa ollenkaan. Tämän vuoksi
terveellä tavalla tulisi myöskin edesauttaa ja
kannustaa sitä, että opiskelijat voivat halutessaan,
alleviivaan sanaa halutessaan, hankkia myös työkokemusta.
Usein tämä on hyvin tärkeää sitten
valmistuttua myös työpaikan saamisen kannalta.
Toisaalta on pidettävä huolta siitä,
että opinnot eivät myös tarpeettomasti
pitkity. Tämähän on ollut etenkin menneitten
vuosien aikana hyvin keskeinen asia, että autetaan tilannetta
siten, että opiskelijat voisivat myös keskittyä päätoimisesti
ja riittävästi ja nimenomaan silloin, kun näin
haluavat, opiskeluun. Sille tulisi luoda mahdollisimman hyvät
edellytykset.
Arvoisa puhemies! Tervehdin ilolla, että hallitus on
tämän antamansa esityksen kautta halunnut parantaa
näillä puitteilla opiskelijoitten opintososiaalista
asemaa, ja toivon, että samalla kiinnitetään
jatkossa huomiota siihen, kuinka edelleen voitaisiin tällä myönteisellä kehityksen
tiellä mennä eteenpäin.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on pieni mutta tärkeä kehitysaskel opintotuen
kehittämisessä, mutta hyvin kaukana siitä,
mitä ministeri Karpelan puolue Suomen keskusta on esimerkiksi
vaalilupauksissaan luvannut. Ensimmäisenä oli
lupauksissa muuttaa asumistuki ympärivuotiseksi, ja opintorahaa
on luvattu korottaa. Se, mitä nyt on tehty, asumislisän
nosto ja nyt tämä vanhempien tulorajojen korottaminen,
on kovin kaukana siitä, mitä luvattiin ennen vaaleja,
mutta tietysti hyvin tärkeitä askelia sinällään.
Täällä on keskusteltu opintotuesta
muutenkin, ja lämpimästi haluaisin olla kannattamassa
sitä, että kun tätä opintotukea
nyt pienin askelin kehitetään, niin tämä opiskelijoitten
tulorajojen korottaminen 10 prosentilla olisi mahdollisuus toteuttaa
ensi vuoden budjetissa. Tämä on yksi osa kokoomuksen
lanseeraaman opintotukimallin ja budjettivastalauseemme esityksiä,
ja sen kustannukset olisivat noin 2 miljoonaa euroa, kun näitä tulorajoja
10 prosenttia korotettaisiin. Kun niitä ei ole itse asiassa
sen jälkeen korotettu, kun tämä järjestelmä luotiin,
niin varmastikin olisi syytä arvioida se tulotaso uudestaan.
Mutta haluaisin nyt kiinnittää huomiota toiseen
asiaan, elikkä nyt elämme juuri sitä aikaa, kun
moni opiskelija on saanut Kelalta perintäkirjeen, joka
liittyy siihen, että vuonna 2004 on liikaa nostettu opintotukea.
Arvoisa puhemies! Osa opiskelijoista tietämättään
on perinnän kohteena ja osa opiskelijoista tietoisesti.
Opintotuen perintäjärjestelmää muutettiin
viime hallituskaudella, ja kun aikaisemmin tähän
takaisinperintään ei liittynyt minkäänlaista
korkoa, niin siinä nyt on korko, jonka tavoitteena tietyllä tavalla
oli estää tämän opintotuen käyttö tällaisena
halpana lainana valtiolta. Edelleenkin näin moni opiskelija
tekee, että nostaa täyden opintotuen ja arvioi
sitten, että parin kolmen vuoden päästä,
kun se tulee perintään, siinä vaiheessa
sitten mieluummin hoitaa sen kuin silloin, kun olisi mahdollisuus
palauttaa. Eli tässä perintäjärjestelmässähän
tällä hetkellä on lähtökohta
se, että maaliskuuhun mennessä vuonna 2006 voi
palauttaa vuoden 2005 liikaa nostettuja opintotukia.
Täällä ed. Tiura omassa puheenvuorossaan hieman
erheellisesti sanoi, että opiskelijat eivät tietäisi
maaliskuussa, mitä ovat edellisenä vuonna tienanneet.
Näinhän se ei ole ollut tähän
päivään saakka, koska meillä verottaja
vaatii jokaiselta sen veroilmoituksen, ja kun se on tammikuun loppuun
mennessä opiskelijoittenkin pitänyt jättää,
niin viimeistään silloin on voinut katsoa sen,
mikä on se edellisen vuoden verotettava ansio, ja verrata
sitten siihen, mitä on edellisenä vuonna nostanut
opintotukea. Maaliskuun loppuun asti on ollut mahdollisuus sitten
palauttaa, jolloin ei joudu perinnän kohteeksi.
Mutta nyt on tilanne toinen, kun on muutettu säädöksiä.
Kuten me kaikki tiedämme, verotuslainsäädäntöä on
muutettu siltä osin, että verotusmenettely on
uudistunut ja enää ei tehdäkään
veroilmoituksia tammikuussa. Tämä on sellainen mielenkiintoinen
tilanne takaisinperintää koskevan lain osalta,
kun nyt opiskelijatkaan eivät saa työnantajaltaan
välttämättä tietoa siitä,
mitä ovat edellisenä vuonna tienanneet. Kun tämä veroehdotelma
sitten joillekin tulee, sehän tulee silloin huhtikuussa,
ja nyt jos ajatellaan, että tämä takaisinperintälaki
lähtee siitä, että maaliskuun loppuun
mennessä pitää sitten palauttaa liikaa
nostettu opintotuki, niin nyt olemme siinä dilemmassa,
että kun tämä uusi verotusmenettely ei
edellytä työnantajaa toimittamaan välttämättä tietoja työntekijöille,
mikä on se edellisen vuoden ansio, vaan tämä tieto
lähetetään sähköisesti
suoraan verottajalle ja verottaja sitten huhtikuussa tämän
veroehdotuksen kautta lähestyy verotettavaa, niin nyt varmastikin
on tulossa se tilanne, että meillä on suuri joukko
opiskelijoita, jotka eivät ihan aidostikaan tiedä silloin
maaliskuussa, mikä on se edellisen vuoden lopputienesti,
varsinkaan jos näitä työnantajia on useita.
Tämä on varmasti semmoinen asia, johon olisi
syytä nyt opetusministeriössä puuttua
ja riittävän ajoissa katsoa, millä tavalla
nämä kaksi lainsäädäntöä saadaan
siten synkroniin, ettei todellakaan ole sitten sitä tilannetta,
että meillä on aidosti tietämättömiä opiskelijoita
kymmeniätuhansia, jotka sitten myöhemmässä vaiheessa koron
kera palauttavat liikaa maksettua opintotukea. Nyt olisi syytä joko
avata tämä takaisinperintää koskeva
lainsäädäntö ja lisätä siihen
pari kuukautta niin, että huhtikuu ehtii mennä ohitse ja
opiskelija tietää sitten veroehdotuksen kautta edellisen
vuoden tienestit, tai sitten jollakin muulla tavalla katsoa, mikä on
se opiskelijan oikeus saada työnantajalta tietoonsa edellisen
vuoden tulot.
Arvoisa puhemies! Tämä on asia, jonka toivottavasti
opintotuesta vastaava ministeri Karpela ottaa vakavissaan ja lähtee
valmistelemaan tätä kokonaisuutta niin, että opiskelijat
eivät tässä suhteessa sitten ole huonommassa
asemassa johtuen siitä, että tämä uusi
verotusmenettely ei velvoita työnantajia lähettämään
näitä tietoja työntekijöilleen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä keskusteltiin
alkuillasta aika paljon eläkeläisten asemasta.
Samalla tavalla kuin eläkeläiset, opiskelijat
ovat jääneet lapsipuolen asemaan.
Tämän hallituskauden aikana tehtiin Karpelan
kuuluisa opintotukiuudistus, joka meni siinä mielessä pannukakuksi,
että se lainajärjestelmä ja siihen liittyvä verovähennysporkkana
on niin pieni ja omavastuuosuus niin suuri, huomattavasti vähemmän
kuin tässä ed. Lindénin johdolla tehdyssä kokoomuksen
vaihtoehtoisessa mallissa, että siinä on käynyt
kuten opiskelijajärjestöt jo etukäteen
ennakoivat eli on tultu tilanteeseen, jossa lainaa ei uskalleta
ottaa eivätkä ne ehdot ole riittävän
houkuttelevat. Ainoa hyvä puoli siinä on se, että kun
ei sitä lainaa oteta, ei se myöskään valtiolle
maksa.
Silloin meillä on mahdollisuus tehdä jotain muuta
opiskelijoiden hyväksi, ja aivan samalla tavalla kuin eläkeläistenkin
osalta näitä asioita on pistettävä tärkeysjärjestykseen.
Kyllä tässä työllisyystilanteessa,
jossa kuitenkin tämmöisiin lyhytaikaisiin työtehtäviin
on monilla mahdollisuuksia, vapaan tulorajan nostaminen, joka raja tosiaan
on sama kuin se oli vuonna 98 ja täysin jäänyt
jälkeen kehityksestä, on ilman muuta ensisijainen
ja paras keino auttaa opiskelijoita siihen, että he voivat
sitten myöskin opiskella nopeasti, kun he pystyvät
tehokkaasti olemaan kesällä töissä ja
jonkin verran siinä opiskelun ohessa.
Tämä on se, mikä minun mielestäni
on nostettava ensimmäiseksi kärkeen. Toki opintotukeenkin
pitää saada korotuksia, jos siihen varaa on seuraavassa
vaiheessa, mutta tästä pitää lähteä liikkeelle.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näyttää siltä,
että opintotukiasioissa hallitus painiskelee toisarvoisten
asioiden kimpussa, kun rohkeus nostaa ammattiin opiskelevien opintotukea
puuttuu. Ammattiin opiskelevat ovat jo riittävän
kauan odottaneet opintososiaalisten etujensa nostamista. Mielestäni
ammattiin opiskelevien opintotuki on nostettava korkeakouluopiskelijoiden
tasolle opintorahan osalta. Lisäksi ammattiin opiskeleville
tulee säätää myös samanlainen opintolainan
vähennys kuin korkeakouluopiskelijoillekin. Ammatillisen
koulutuksen arvostamisen pitää näkyä hallituksen
teoissa eikä vain julistuksissa. Odotan, että hallitus
tuo vielä tämän kevään
aikana lakiesityksen ammattiin opiskelevien opintotuen korottamisesta.
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksen 11 §:n mukaan,
kun opiskelijan vanhempien yhteinen puhdas tulo on enintään
19 500 euroa, on mahdollisuus saada korotuksia pieniin
opintorahoihin. 19 500 euron vuositulo tarkoittaa pienituloisia
vanhempia. Se tarkoittaa, että kumpikin vanhempi saa puhdasta
tuloa hieman alle 8 000 euroa vuodessa. Mielestäni
tulorajaa pitäisi nostaa ainakin 20 000 euroon
yhteensä. Kun tulorajaa nostetaan esimerkiksi 20 000
euroon, voitaisiin puhua realistisesta otteesta pienituloisuuteen.
Arvoisa puhemies! Samoin hallituksen pitäisi nostaa
opiskelijoiden omien tulojen rajoja 15 000 euroon vuodessa.
Nyt tulorajat ovat niin alhaalla, että tuhannet opiskelijat
joutuvat maksamaan opintotukeaan takaisin.
Myös opintorahan määrään
tarvitaan merkittäviä korotuksia, joilla estetään
opintotuen lainapainotteisuuden lisääntyminen.
Tosiasia on se, että yhä harvempi opiskelija uskaltaa
ottaa opintolainaa, koska varmuutta opiskelun jälkeisestä työpaikasta
ei ole olemassa.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Opintoraha on kieltämättä suosituin
opintotuen muoto. Opintolaina verohelpotuksineen on määräaikaiseen
opiskeluun kannustava tukimuoto. Kun käsittelimme asuntolainojen
laina-aikaa ja lainan määrää ympäristövaliokunnassa,
niin valkeni taas tämän opintolainan opetuksellinen
ja asenteellinen puoli. Siinä opitaan hoitamaan asioita
ja kantamaan vastuuta, ja tämä tämän
päivän nuorille ei ole itsestäänselvä asia.
Kokoomuksen edustajille totean vielä, että tällä vaalikaudella
tehdyt opintososiaalisten asioiden parannukset ovat huomattavasti
konkreettisempia toimia kuin Lipposen hallituksen vastaavat toimet.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tästä on noin vuosi
aikaa, kun tässä samassa salissa tapeltiin opintoaikojen
pituudesta. Silloin vielä opetusministerinä oli
opetusministeri Haatainen. Siinä mielessä tämä hallituksen
esitys toki on tarpeellinen ja tarkoituksenmukainen, että kaikki
keinot, joilla opiskelijat voisivat opiskella joutumatta tekemään
töitä, ovat aina parhaita. Mutta tämä ei
suinkaan ole riittävä siihen suuntaan.
Sen verran noista tuloraja-asioista: Minä olen ollut
ensimmäisiä Suomessa, siinä ensimmäisten joukossa,
jotka ovat olleet tuon veroehdotuksen piirissä, joten kyllä on äärettömän
hankalaa. Olen ollut jo varmaan toistakymmentä vuotta semmoisessa
kuviossa mukana. Se on todellakin hankalaa, kun on tehnyt monenlaisia
töitä samalla tavalla kuin opiskelijat tekivät
kaikennäköisiä: päivän
siellä, toisen täällä tai tunnin
siellä, toisen täällä. Itse
olen tehnyt saman tyyppisesti. On äärettömän
hankala tietää omia tulojaan ja hankaloituu edelleen,
kun tämä verotuskäytäntö koskee
kaikkia.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys opintotukilain muuttamiseksi on
kannatettava ja on suoraa jatkumoa hallituksen ja erityisesti keskustan
ajamalle opiskelijamyönteiselle politiikalle. Ministeri
Karpela on ajanut asiaa ansiokkaasti ja suuri kiitos siitä hänelle.
Esityksen kokonaisvaikutukset ovat sangen kattavat.
Vanhempien tulorajojen tarkistaminen parantaa opintotukea noin
33 300:lla pienituloisesta perheestä tulevalla opiskelijalla.
Menolisäys olisi vuodessa yhteensä 5,7 miljoonaa
euroa. Se ei ole suuri summa, jos otetaan huomioon, että uudistus
koskettaa isoa määrää opiskelijoita.
Opiskelijat ovat yksi ryhmä tässä maassa,
joka kärsii köyhyydestä. Uudistuksella
parannetaan opiskelijoiden asemaa.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on oikean suuntainen ja
kannatettava, koska uudistuksesta hyötyvät pienituloisten
vanhempien opiskelevat lapset.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy nyt hieman oikaista kuitenkin
ed. Kettusta tässä asiassa: Lainahan oli ministeri Karpelan
tuoma tänne, mutta asumistuki tehtiin kyllä eduskunnassa,
elikkä se oli eduskunnan yhteinen tahtotila, ja sitä kautta
saatiin tämä parannus aikaan.
Jos nyt lähdetään siitä,
mikä opiskelijoiden ensisijainen tavoite on ollut, niin
se on opintorahan nostaminen, koska se on yli kymmenen vuotta ollut
jälkeenjäänyt ja siihen ei ole tehty
edes indeksikorotuksia, ja se olisi juuri se apu, mitä nyt
tällä hetkellä opiskelemassa olevat nuoret tarvitsisivat.
Nämä ovat pieniä uudistuksia, mitä on
saatu eteenpäin. Sekin tietenkin hyvä asia, mutta
siinä on ollut eduskunta myöskin erittäin vahvasti
mukana, että näitä uudistuksia on saatu viedyiksi
eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan totta, kuten edellisessä puheenvuorossa sanottiin,
opintoraha on tärkeä. Minä toivon, että sen
korottamista voidaan mahdollisimman pian harkita ja myös
se toteuttaa. Se on kaikkein tärkein näistä opiskelijoitten
opintososiaalisista etuuksista mukaan lukien tietysti ateriatuki.
Erittäin tärkeänä pidän,
että opiskelijat saavat myös joukkoliikenteessä alennukset.
Pidän hyvin valitettavana sitä, että joukkoliikennettä on
supistettu ja uhkaa supistukset tässä maassa.
Elikkä tämä on eräs semmoinen
opiskelijoitten olemassa olevan etuuden menetys, johon haluan tässä yhteydessä kiinnittää
myös
huomiota, ja se tapahtuu ihan muun sektorin puitteissa. Tämä on
ihan hyvä askel, mitä nyt tällä hallituksen
esityksellä tehdään, ja toivon, että tällä tiellä jatketaan.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! En kauheasti lähtisi kehumaan tämän
hallituksen opiskelija-, opintotukipolitiikkaa. Hallitusohjelmassa
kyllä luvattiin suuri opintotukiuudistus, mutta me kaikki
tiedämme, mikä se sitten loppujen lopuksi oli.
Lainapainotteisuutta lisättiin. Se oli ainoa, mitä ministeri
Karpela tähän saliin toi.
Hallituksen esityksenä ei tullut asumislisän korottaminen,
vaan se syntyi tässä salissa, tietysti hallituspuolueitten
kansanedustajien johdolla, mutta koko eduskunnan painostamana. Se
ei ollut hallituksen esityksessä.
Kun muistellaan sitä, millä kehyksillä tämä hallitus
lähti liikkeelle kolmisen vuotta sitten — kehyksissä ei
ollut varattu yhtään ainutta euroa opintotuen
kehittämiseen — niin se on kyllä näkynytkin
sitten tässä lopputuloksessa. Ymmärrämme
sen tietysti, että pienillä askelillakin voidaan
mennä eteenpäin, mutta ei pidä kehua
sitten, kun ei kuitenkaan niitä isoja askelia ole ottanut.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitää kiittää tietysti
ed. Drombergia ponnekkaista puheista. Ainakin puheissa erittäin
hyvin olette tuonut esille opiskelijoiden asioita, mutta valitettavasti
näytöt kokoomuksen ollessa hallituksessa ovat äärimmäisen
vaatimattomia. Niinpä on todella hyvä nyt, että keskustan
ollessa hallituksessa saadaan todellisia parannuksia tänne opiskelijoiden
asemaan eikä pelkästään puheita. Mutta
sinänsä mallikkaasti olette kyllä käyttäytynyt
puheissanne, samoin ed. Suvi Lindén. Hyvin ponnekasta puhetta,
mutta vähän tekoja.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä täytyy vielä jos
ei muualle niin arkistoihin saada. Tällä hetkellä kyllä täytyy
sanoa, että edellisten, Lipposen hallitusten, opintotukiteot
ovat suuremmat kuin tämän hallituksen teot. En
viitsi ruveta niitä luettelemaan, olen niin monta kertaa tässä salissa
luetellut, mitä kaikkea tehtiin. Lukuun ottamatta yhtä vuotta
kahdeksan vuoden aikana opintotukea pienin askelin kehitettiin,
mutta kokonaisuutena verrattuna tähän Karpelan "isoon
pamaukseen" huomattavasti enemmän. Ei pidä puhua
tässä salissa väärää totuutta
menneisyydestäkään.
Keskustelu päättyy.