Toimi Kankaanniemi /kd:
               		
            
             Herra puhemies! 1990-luvulla Suomen alioikeusjärjestelmä uudistettiin.
               Kihlakunnanoikeudet ja raastuvanoikeudet lakkautettiin ja muodostettiin
               käräjäoikeudet. Kihlakunnanoikeuksien
               perustalta käräjäoikeuksiin jäi
               lautamiesjärjestelmä. Nyt hallitusohjelmassa todetaan,
               että lautamiesjärjestelmästä ehkä luovutaan
               ainakin pääosin. Vain vakavissa rikosasioissa
               heidät jätettäisiin jäljelle. Kysyn
               oikeusministeriltä:
            
            
            Miten tämä hanke etenee, ja minkälaisissa
               asioissa on suunnitelmissa käyttää lautamiesjärjestelmää,
               joka edustaa kuitenkin tällaista lähellä kansalaisia
               olevaa, vanhaa ja kunnioitettuakin perinnettä?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
             Arvoisa herra puhemies! Vanha ja kunnioitettu perinne tulee jatkumaan,
               eikä suinkaan siitä olla luopumassa. Lautamiesjärjestelmä on
               tarkoitus keskittää vakaviin rikoksiin. Siltä osin
               kysyjä on oikeassa. Työryhmä oikeusministeriöstä esitti
               pääsäännöksi, että rikokset,
               joissa rangaistusmaksimi on yli kaksi vuotta vankeutta, olisivat
               näitä. Sen lisäksi työryhmä on
               esittänyt tiettyjä rikostyyppejä tähän
               joukkoon kuuluvaksi. Tämän työryhmän
               mietinnöstä on saatu lausunnot tällä viikolla.
               Ensi syksynä eduskunta pääsee käsittelemään hallituksen
               hyvää esitystä, ja tarkoitus on, että kunnallisvaalien
               jälkeen kokoontuvat kunnanvaltuustot valitsevat sitten
               todennäköisesti noin puolet tai hieman enemmän
               kuin puolet nykyisistä lautamiesmääristä.
               Jatkossa, kun lautamiehen tehtävään suostuu,
               tietää pääsevänsä kunnon
               juttuihin, tietää, että on tosi kyseessä,
               tietää, että työstä ei
               muun muassa joudu olemaan pois, kun käsitellään
               juttua, jossa näyttö on selvä ja jossa mahdollisesti
               jopa tekijä sen myöntää tai
               ainakaan mitään kaupunkilais- tai (Puhemies: Minuutti
               on täyttynyt!) maalaisjärjen harkintaa siinä ei
               tarvita.
            
            
          
         
         
            Toimi Kankaanniemi /kd:
               		
            
             Herra puhemies! Lautamiesten asema näissä rikosasioissa
               on aika vahva tänä päivänä eli äänten
               mennessä tasan lautamiesten mieli silloin, kun se on myönteisempi
               syytettyä kohtaan, voittaa.
            
            
            Ollaanko tätä mahdollisesti muuttamassa?
            
            Toinen kysymys, mikä on herännyt, on se, että kun
               kunnanvaltuustot ne lautamiehet valitsevat, niin he ovat myös
               helposti jonkin verran poliittisesti sitoutuneita.
            
            
            Ollaanko tähän asiaan kiinnittämässä huomiota?
               Toisaalta käräjäpiirejä ollaan
               voimakkaasti kasvattamassa, ja paikallistuntemus on tavattoman tärkeää myös
               käräjäoikeuksissa, ja vielä voin
               todeta, että usein on nuori, kokematon tuomari, jonka rinnalla
               ehkä lautamiehillä on varsin suuri merkitys. Miten
               näihin asioihin suhtaudutaan uudistuksen myötä?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
             Arvoisa herra puhemies! Ei olla tässä uudistuksessa
               tekemässä muita muutoksia kuin keskittämässä lautamiehet niihin
               juttuihin, joissa kaupunkilais- ja maalaisjärjellä on
               kysyntää. Mutta samalla mahdollistuu, että entistä useammissa
               jutuissa voidaan istua vahvennetussa kokoonpanossa, ja uutuutena tämän
               hallituksen esityksen myötä tulee mahdollisuus
               istua vaikeita juttuja kolmen tuomarin kokoonpanossa. Tämän
               uudistuksen jälkimmäisin osa, mahdollisuus käräjäoikeuksissakin
               käyttää kolmea ammattituomaria, on oikea
               vastaus kysyjän esittämiin ongelmiin silloin,
               kun puhutaan vaikeista, kokemusta ja osaamista vaativista jutuista.
            
            
            Käräjäoikeusuudistuksen myötä tulee
               myös mahdollisuus tuomareille erikoistua, koska käräjäoikeudet
               ovat jatkossa riittävän vahvoja, ja siltäkin
               osin käräjäoikeudet ovat siis jatkossa
               parempia, osaavampia, kokeneissa käsissä ja tuottavat
               nopeammin kuin nykyisin tuomioita.
            
            
          
         
         
            Jutta Urpilainen /sd:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kankaanniemi täällä aikaisemmin
               totesi, myös käräjäoikeuspiirien
               osalta ollaan valmistelemassa uudistusta oikeusministeriössä,
               ja ymmärsin, että oikeusministerin piti alun perin
               jo tällä viikolla kertoa, mitä tuo uudistus
               pitää sisällään.
            
            
            Monessa maakunnassa, esimerkiksi Itä-Savossa, Keski-Pohjanmaalla
               kannetaan nyt huolta siitä, tulevatko matkat käräjäoikeuspalveluiden luokse
               kohtuuttoman pitkiksi tämän uudistuksen myötä.
            
            
            Viime viikolla keskustelimme kyselytunnilla aluepolitiikasta.
               On tärkeää, että myös
               eri puolilla Suomea säilytetään palvelut
               lähipalveluina. Olisinkin kysynyt oikeusministeri Braxilta:
            
            
            Tuletteko te säilyttämään
               kuinka käräjäoikeudet esimerkiksi Keski-Pohjanmaalla
               ja Itä-Savossa?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
             Arvoisa herra puhemies! Olen ed. Urpilaisen kanssa ihan Kokkolastakin
               käsin vierailulla keskittynyt Keski-Pohjanmaahan. 13. päivä,
               kun asian esittelen Halkelle ja sen jälkeen julkisuuteen
               ja myös lakivaliokunnalle erikseen, tulette näkemään,
               että niillä paikkakunnilla, missä käräjäoikeuden
               yhdistämisen takia käräjämatkat
               pitenevät, säilyy kuitenkin istuntopaikkoja, jolloin
               voidaan tehdäkin niin, että käräjäoikeus
               matkustaa ihmisten luo eivätkä ihmiset käräjäoikeuksien
               luo.
            
            
            Kun mietitään ihmisten oikeusturvatarpeita, on
               huomattavasti tärkeämpää se,
               että silloin harvoin, kun ihminen joutuu käräjäoikeuteen,
               oli hän sitten rikoksen uhri, todistaja tai syytetty, hän
               saa nopeasti laadukasta, osaavaa, tarvittaessa erikoistunuttakin
               palvelua, kuin se, että käräjäoikeus
               on kauppamatkan varrella tai muuten hyvin lähellä.
               Mutta silloin, jos matkat meinaavat mennä kohtuuttomiksi,
               käräjäoikeus menee ihmisten luo eikä tarvitse
               mennä liian pitkää matkaa käräjäoikeuden
               luo.
            
            
          
         
         
            Annika Lapintie /vas:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Oikeudenkäynnissä on totta
               kai tärkeää kaikki se, mitä oikeusministeri
               Brax tässä luetteli, mutta käytännössä myös
               kansalaisten luottamus siihen tuomioistuimen päätökseen
               on hyvin tärkeä, ja se voi syntyä vain
               sillä tavalla, että ihmiset tuntevat, että siihen
               vaikutetaan ja siinä ollaan mukana. Eli tässä nyt
               tehdään kaksikin uudistusta, joissa jotenkin pelkään,
               että siellä taustalla voivat olla pelkästään
               ne säästöt ja eurojen vähentämiset.
               Eli jos lautamiesjärjestelmästä luovutaan, paikallistuntemus
               ei enää ole läsnä. Jos keskitytään
               vain isoihin, vaikeisiin asioihin, niin missä nämä lautamiehet
               sitten saavat sitä aikaisempaa pienempien asioiden tuntemusta,
               että osaavat istua niitä asioita ja käsitellä niitä?
               Erityisen huolissani olen myös tästä kielellisestä tasa-arvosta.
            
            
            Miten esimerkiksi ei-suomenkieliset, ruotsinkieliset ihmiset
               saavat omalla äidinkielellään sitä oikeuden
               käyttöä, jos kaikki nämä (Puhemies: Minuutti
               on kulunut!) yksikieliset lakkaavat?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
             Arvoisa herra puhemies! Aloitetaan viimeisestä. Ruotsin
               kielen asema tulee tässä uudistuksessa paranemaan nykyisestä.
            
            
            Sitten se, että lautamies istuu esimerkiksi juttua,
               jossa on rattijuopumuksesta kyse, näyttö selvä ja
               tekijäkään itse ei kiistä, niin
               ei kyllä tee hänestä mitenkään
               parempaa ja kokeneempaa lautamiestä. Päinvastoin
               meillä on varsinkin työssä käyvien
               lautamiesten osalta aika isot luovutusprosentit. He kesken kauden
               luopuvat tehtävästään sen takia,
               että he eivät voi olla varmoja, että aina
               kun kutsutaan, niin on tosi kyseessä, on merkittävä juttu
               kyseessä.
            
            
            Tämän uudistuksen yksi tarkoitus on nimenomaan
               taata, että silloin kun lautamies kutsutaan, hän
               tietää, että hänen arkikokemustaan, kaupunkilais-
               tai maalaisjärkeänsä todella tarvitaan.
               Tämä tulee vahvistamaan lautamiehen roolia ja
               innostamaan myös työssä käyviä ihmisiä uudelleen
               lautamiehiksi, sillä heitä on tällä hetkellä liian
               vähän.
            
            
          
         
         
         
         
            Markku Rossi /kesk:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Oikeusministerin ja -ministeriön
               linjaus lautamiesjärjestelmän kehittämisestä on
               aivan oikean suuntainen ja varmasti hyvin perusteltu monellakin
               tapaa. Suomessa aika-ajoin herää ja tulee esille
               kysymys, ovatko meidän oikeudenkäyttömme
               ja oikeuden päätökset oikeudenmukaisia
               ja saavatko kaikki puolueettoman oikeudenkäynnin? Onko
               näin vai ei? Tiedustelen oikeusministeriltä:
            
            
            Onko teille tullut sellaisia tapauksia esille, joissa konkreettisesti
               voitaisiin epäillä tai todeta, että ei
               ole voitu lähteä siitä, että lopputulos
               on ollut oikeudenmukainen ja tuomio puolueeton?
            
            
          
         
         
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
             Arvoisa herra puhemies! Suomi on liittynyt kansainvälisiin tarkkailujärjestelmiin
               ja ihmisoikeusjärjestelmiin, jotka arvioivat Suomen ulkopuolelta
               meidän tuomioistuinjärjestelmäämme.
               Se kritiikki, joka suurinta on ollut ja oikeutettua, on tullut liian
               pitkistä oikeudenkäynneistä, ei sinänsä puolueellisuudesta
               tai puolueettomuudesta, vaan liian pitkistä kestoista.
               Ja käräjäoikeusuudistuksella, tulevilla
               uudistuksilla myös hovioikeuden valitukseen ja hovioikeusprosesseihin,
               tullaan tähän meidän oikeudenkäyttöämme
               eniten vaivaavaan asiaan nyt puuttumaan.
            
            
            Sitten jos katsotaan taas lautamiesten osallisuutta käräjäoikeuksissa
               tähän asti, niin ylivoimaisessa enemmistössä jutuista
               he ovat olleet ammattituomareiden kanssa aina samaa mieltä, mikä osaltaan
               ehkä kertonee siitä, että luottamus Suomen
               oikeusjärjestelmään, kun myös
               maallikot ovat ammattilaisten kanssa samaa mieltä, on poikkeuksellisen
               syvää, ja siltäkin osin voidaan ehkä päätellä,
               että luottamus oikeusjärjestelmämme yleiseen
               rangaistustasoon ja muuhunkin toimintaan on aika korkealla. Tätä on
               myös, arvoisa puhemies, mitattu erilaisilla mittauksilla, (Puhemies:
               Ja minuuttikin kului!) joista tulokset ovat olleet erittäin
               hyviä.
            
            
          
         
         
            Tuulikki Ukkola /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Minä kysyn ensiksi ja perustelen
               sitten. Eikö koko lautamiesjärjestelmästä kannattaisi
               luopua? Kolme syytä. Lautamiehet valitaan poliittisin perustein.
               Toinen syy: tässä on ainakin yksi tapaus, jossa
               sotkeutuu sekä lainsäädäntövalta että tuomiovalta,
               elikkä tämä perusajatus siitä, että lainsäädäntövalta
               ei sekaannu tuomiovaltaan, ei oikein toimi. Kolmas asia: kun lautamiehet
               tekevät päätöksen äänestyksen
               mukaisesti ja lautamiesten kanta voittaa, niin silloin esimerkiksi
               oikeustieteen tohtori Päivi Tiilikan mielestä eilisessä oikeudenkäynnissä ratkaistu
               asia täytyisi viedä ehdottomasti ylempiin oikeusasteisiin,
               koska ratkaisu oli tehty maallikkolautamiesten voimin. Siinä ei
               ollut mukana tuomaria elikkä oikeustieteen asiantuntemusta.
               Samalla tavallahan myös pääministeri
               perusteli itse tätä omaa kantaansa ja omaa valitustaan
               hovioikeuteen. (Puhemies: Minuutti kului!)
            
            
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
            Arvoisa herra puhemies! Suomi on oikeusvaltio, jossa on vallan
               kolmijako-oppi, ja oikeusministeriö ei kommentoi miltään
               osin, ja toivoisin, että ei eduskunnassakaan kommentoitaisi
               yksittäisiä oikeustapauksia, jotka ovat kesken,
               eikä niitä lähdetä keskusteluttamaan,
               ei ainakaan tavalla, joka saattaa olla riippumattomuuden kannalta
               ongelmallinen. Väite siitä, että lautamiehet
               valitaan poliittisesti, on erittäin vakava väite.
               Vaikka kunnanvaltuustot valitsevat lautamiehet, niin käsittääkseni kaikki
               puolueet joka paikassa tietävät ja teroittavat
               valintaprosessissakin, että kysymys ei ole poliittiseen
               tehtävään valinnasta. Oikeusministeriö koulutuksessa
               tekee sen aivan selväksi. Ihmiset, jotka sitoutuvat tähän
               tärkeään kansalaisvelvollisuuteen, saavat
               koulutuksen siihen, että he ovat osa riippumatonta tuomioistuinjärjestelmää.
               Jossain on todella vakavasti vikaa, jos joku kokee tai on saanut
               informaatiota tai jossakin päin Suomea ajatellaan, että lautamiehet
               valitaan poliittisesti tai poliittisiin tehtäviin.
            
            
            
            
          
         
         
            Heidi Hautala /vihr:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Maallikkotuomarijärjestelmä on
               yksi hieno perinne ja tapa järjestää kansalaisten
               yleinen luottamus oikeuslaitokseen, ja sitten on varmasti muitakin
               tapoja. Meillä on esimerkiksi säädetty
               laki oikeudenkäynnin julkisuudesta. Sitten on mahdollista
               antaa oikeuskasvatusta kansalaisille, jotta he oppivat ymmärtämään
               lainkäyttöä. Haluaisin kysyä oikeusministeri
               Braxilta:
            
            
            Onko myöskin muita tapoja lisätä kansalaisten
               luottamusta? Vaikka siinä ei nyt varmaan mitään
               perimmäistä ongelmaa olekaan, mutta nyt kun maallikkotuomarijärjestelmääkin
               kehitetään, niin onko ministeri tyytyväinen
               lakiin oikeudenkäynnin julkisuudesta esimerkiksi?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
             Arvoisa herra puhemies! Lait oikeudenkäynnin julkisuudesta, joita
               on kaksi lakia, ovat sangen tuoreita ja viime vaalikaudella eduskunnassa
               yksimielisesti hyväksyttyjä. Niiden osalta tullaan
               eduskunnan vaatimuksestakin aika nopeasti tekemään
               ensimmäinen seurantakierros. Hallinto-oikeuksien osalta
               olemme nyt jo kuulleet hiukan epäyhtenäisestä tulkintaperiaatteesta
               muun muassa diaaritietojen julkisuuden osalta, joten tältä osin
               eduskunta päässee keskustelemaan jo tällä vaalikaudella
               näistä laeista, ainakin lakivaliokunta pääsee
               keskustelemaan.
            
            
            Sen sijaan yleisessä tietämyksessä Suomen
               oikeusjärjestelmästä on lisätty
               viime aikoina sekä opetusta että erilaisilla projekteilla
               opetusministeriön ja opetushallituksen kanssa lakitietämyksen
               tuntemista. Aika huolestuttavia ovat ne tutkimukset, joiden mukaan
               suomalaiset nuoret luulevat, että tuomareilla on meillä peruukit
               niin kuin telkkarissa tai meillä on Amerikan kaltainen jury-järjestelmä,
               ja tähän vastaus on silloin parempi opettaminen
               ja kouluttaminen.
            
            
          
         
         
            Johannes Koskinen /sd:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kysyn lainvalmistelusta. Nämä kolme
               muutosta käräjäoikeuksiin muodostavat
               aika ison yhteisen potin ja kohdistuvat tuomioistuinten ytimeen,
               nimittäin juuri tämä käräjäoikeusverkon
               harventaminen niinkin runsaasti kuin tehdään ja
               sitten käräjäoikeuksien tehtävien
               vähentäminen ja lautamiesten käyttöön
               liittyvät muutokset. Nyt samaan aikaan on peräänkuulutettu
               sitä, että isoissa lainmuutoshankkeissa noudatettaisiin
               enemmän laajapohjaista valmistelua, komitea- tai toimikuntamuotoa.
               Kuitenkin tässä tapauksessa varsinkin tämä lautamiehiä koskeva
               uudistus on hyvin suppealla virkamiestyöryhmällä tehty.
            
            
            Minkä takia tässä isossa käräjäoikeusuudistuskokonaisuudessa
               ei käytetty näitä laajapohjaisempia valmisteluelimiä,
               saatu ikään kuin laajempia kansalaispiirejä myös
               mukaan siihen lainvalmisteluun?
            
            
          
         
         
            
            Oikeusministeri Tuija Brax
            
            Arvoisa herra puhemies! Tämä iso laajapohjainen
               käräjäoikeusuudistus lähti edellisellä hallituskaudella
               silloisen ministerin Luhtasen valmistelusta, ja itse asiassa se
               valmistelutyö on hänen nimittämiensä ihmisten
               tekemää. Hallitusohjelmassa vain sitouduttiin
               tähän sitten tavoitteena vielä selvemmin. En
               lähtenyt ministerinä aloittamaan hommaa alusta.
            
            
            Sen sijaan sitten tämä lautamiesten kuuleminen
               on järjestetty näin sen takia, että toimeksianto
               hallitusohjelman perusteella on aika suppea. Aivan normaalien ja
               hallinnon periaatteiden mukaan, joita oikeusministeriössä on
               käytetty, on teetetty suppeammassa muodossa ensin ministerivalmistelutyö,
               järjestetty kuulemistilaisuus ja tuotetaan asia eduskunnan
               käsittelyyn. Aikataulu on sellainen, että seuraavien
               kunnallisvaalien jälkeen pitää päästä jo
               noudattamaan lakia, mikä asettaa omalta osaltaan tietyt
               aikatauluraamit tälle päätökselle.