Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen eduskunta hyväksyi
laajan energiapaketin, joka sisälsi kaksi ydinvoimalupaa
ja merkittävän lisäystavoitteen kotimaisen energian
osalta. Tämä oli tärkeää paitsi
energiaomavaraisuuden myös työllisyyden, aluekehityksen
ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta, siis
kaikkien suomalaisten kannalta.
Fennovoiman lupa-asia on aiheuttanut myrskyn hallituksen sisällä ja
hallituspuolueitten välillä, jälleen
kerran, nyt tästä aiheesta. Ministerit Arhinmäki
ja Niinistö ovat sanoneet "ei" Fennovoimalle. Ministeri
Vapaavuori puolestaan, aivan oikein ja keskustan tukemana, aikoo
tuoda asian eduskunnan käsittelyyn.
Kysyn: Mikä on hallituksen kanta ja linja? Sanooko
hallitus "ei" miljardien investoinnille Suomeen juuri tilanteessa,
jossa me kaipaamme nimenomaan investointeja ja työtä myös
pitkällä tähtäimellä?
Ovatko hallituksen jännitteet niin suuret nyt tällä kertaa
tässä kysymyksessä, että koko
hallitus voi mennä nurin? Toivon vastausta (Puhemies koputtaa)
kaikilta kolmelta ministeriltä, Vapaavuori, Arhinmäki
ja Niinistö.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Fennovoima on jättänyt
työ- ja elinkeinoministeriöön hakemuksen
saamansa periaatepäätöksen täydentämisestä.
Ryhdymme käsittelemään sitä ydinenergialain
edellyttämällä tavalla, joka tarkoittaa
sitä, että se lähtee erilaisille lausunnoille,
sen lisäksi pyydetään Säteilyturvakeskuksen
turvallisuusarviota, suoritetaan käynnissä olevat
ympäristövaikutusten arvioinnit loppuun, järjestetään
yleinen kuuleminen, pyydetään Pyhäjoen
kunnan kanta, ja kun kaikki tämä ydinenergialain
edellyttämä on saatu kasaan, työ- ja
elinkeinoministeriö kokoaa sen ja vie asian valtioneuvoston
käsiteltäväksi, jolloin valtioneuvosto
ottaa asiaan kantaa.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Hallitus on todella saanut tällaisen hakemuksen,
ja normaalin periaatepäätöksen käsittelymenettelyn
pohjalta työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa
tämän prosessin, ja sen aikana arvioidaan eri
näkökohtia, ja yhteiskunnan kokonaisedun pohjalta
ja ydinenergialain pohjalta hallitus aikanaan sitten, kun asia tulee
hallituksen päätettäväksi, voi
arvioida tilannetta. Ministeri Vapaavuori kuvasi tilanteen juuri
niin kuin asia menee.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Huomasin eilen, että keskustan varapuheenjohtaja
ilmoitti vastustavansa ydinvoiman lisärakentamista, ja
nyt tuli vähän toisenlainen viesti keskustalta.
Näyttää siltä, että keskustan
rivit ovat enemmän sekaisin kuin esimerkiksi monien hallituspuolueiden.
Me olemme kertoneet, että me suhtaudumme kriittisesti tähän
ydinvoiman lisärakentamiseen, mutta se arvio tehdään
sitten, kun on käyty kaikki ne prosessit läpi,
mitä ministeri Vapaavuori tässä kuvasi.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka haluavat tästä aiheesta
esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministerit Niinistö ja Arhinmäki
täällä kuvasivat ihan myönteisellä tavalla
Vapaavuoren kuvaamaa prosessia, sitä, miten tämä etenee. Mutta
siinä on pieni ristiriita, kun te olette julkisuuteen jo
aiemmin sanoneet, että olette vastaan, ja nyt te sanotte,
että kanta otetaan sen jälkeen. No, aika näyttää.
Joka tapauksessa kotimainen energia- ja biotalous tarjoavat
paljon työmahdollisuuksia ja yrittäjämahdollisuuksia
Suomelle, ja tässä valossa onkin hyvin erikoista,
että viimeisten vuosien aikana Suomeen on tuotu ennätysmäärä kivihiiltä muun
muassa Venäjältä ja tämän
uusiutuvan energian ja kotimaisen energian osuus ei ole kasvanut
sillä tavalla kuin edellinen eduskunta yksimielisesti käytännössä linjasi.
Ministeri Niinistö, käytitte puheenvuoron puoluevaltuuskunnassanne,
ja se oli hyvä sisällöltään,
mutta me vähän ihmettelemme sitä, kun kolme
vuotta on kulunut ja vasta nyt tämän kotimaisen
energian merkitys alkaa kirkastua. Mutta mitkä ovat ne
toimet, joilla ihan oikeasti kotimaisen energian osuutta nostetaan
ja parannetaan, tuodaan työtä ja toimeentuloa
Suomeen? Ei mitään periaatepäätöksiä nyt
tältä osin, vaan konkreettisia esityksiä.
Mitä ne tulevat olemaan?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Vapaavuori.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On totta, että kivihiilen käyttö Suomessa
on lisääntynyt. On myös totta, että se on
lisääntynyt kutakuinkin kaikkialla Euroopassa.
Kysymys ei kuitenkaan ole mistään hallituksen
salajuonesta, vaan siitä, että maailmanmarkkinoilla
on tapahtunut merkittäviä asioita muun muassa
Yhdysvaltain liuskekaasuvallankumouksen kautta, eurooppalaisen talouskriisin
kautta. Näin on yksinkertaisesti maailmalla tapahtunut, ja
tämä on ongelma ja haaste, josta kärsii
tällä hetkellä koko Eurooppa. Meilläkin
on hyvin kielteisellä tavalla kivihiili jonkun verran korvannut kotimaisia
polttoaineita, ennen kaikkea lauhdetuotannossa, mutta ei onneksi
vielä chp-tuotannossa, jota varten meidän tukijärjestelmät
on luotu.
Edellisellä vaalikaudella luotiin selkeitä tavoitteita,
hyviä tavoitteita siitä, miten kotimaisten ja
uusiutuvien energialähteitten käyttöä lisätään.
Olemme erittäin hyvin sillä polulla. Tällä hetkellä uusiutuvien
energialähteitten osuus Suomen energiapaletista on 35 prosenttia,
kun pyrimme 38:aan vuoteen 2020. Eli maailmanmarkkinoilla tapahtuneista
erittäin ikävistä kivihiilen hintaa laskevista
tekijöistä huolimatta me olemme hyvin sillä ladulla,
jonka edellisessä hallituksessa yhdessä aikanaan
loimme.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Ennustettavuus on se, joka on elintärkeätä suomalaiselle
elinkeinoelämälle ja suomalaiselle työlle.
Me tunnistamme täällä eduskunnassa, mikä on
ydinenergialaki, mitä se edellyttää eduskunnalta, mutta
meitä kiinnostaa se, mikä on hallituksen kanta.
Laidasta laitaan, näkeekö Suomen hallitus, että Suomessa
tarvitaan energiaa? Me emme ole sähkön osalta
omavaraisia. Meillä pitää olla ennustettavuutta,
jotta suomalaiset uskovat ja ovat valmiit investoimaan. Kertokaa
meille laidasta laitaan, mikä on hallituksen kanta. Oletteko
te sitä mieltä, että tarvitaan?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! En usko, että paljastan mitään suurta
valtionsalaisuutta, kun kerron, että me työ- ja
elinkeinoministeriössä pidämme näitä vireillä olevia
hankkeita energia-, teollisuus- ja talouspoliittisesti tärkeinä ja
olemme tukeneet niitä koko vaalikauden ajan.
Sitten kokonaan toinen asia on se, että Suomi on maailmankuulu
siitä, että meillä on varmasti maailman
tiukin ja tarkin esimerkiksi ydinturvallisuuslainsäädäntö ja
ydinturvallisuuskulttuuri. Siihen liittyen me menemme täysin
kaikkien pykälien mukaisesti viimeistä piirtoa
myöten, ja niin tehdään myös
tässä harjoituksessa. Esimerkiksi, mikä on
ehkä alleviivauksen arvoinen asia, Säteilyturvakeskuksella
on veto-oikeuden omainen oikeus ottaa kantaa tähän
harjoitukseen. Ne nyt katsotaan aikanaan, ja sitten kun ne ovat
valmiita, niin kyllä täältä hallitukselta
hallituksen yhteinenkin kanta tulee.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan totta, Suomi tarvitsee investointeja,
ja energiaratkaisut ovat aivan ratkaisevassa roolissa silloin, kun
näitä päätöksiä tänne
tehdään. Teollisuus odottaa sitä, että tämä energiapolitiikka
on ennustettavaa ja johdonmukaista, ja mielellään,
kun ne tekevät ne ratkaisunsa pitkälle aikavälille,
tämä politiikka ei voi pomppia laidasta laitaan.
Minulla on nyt jotenkin semmoinen olo, että nyt vihdoin
ja viimein alkaisi olemaan yhteinen näkemys siitä,
että kaikkien hallituspuolueiden, ehkä jotain
nimeltä mainitsematonta puoluetta lukuun ottamatta, ymmärrys
teollisuuden tarpeesta alkaa tulemaan rinnalle sen ilmastotarpeen.
Kysyisin: onko mahdollista saada parlamentaarista valmistelua? Tässä löytyisi
varmaan yhteistyö opposition ja hallituksen välillä,
että saadaan tänne järkevä,
pitkän aikavälin teollisuuspolitiikka ja energiapolitiikka.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Uskon, että nimenomaan energia-alalla
tarve pitkäjänteiseen, ennakoitavaan toimintaympäristöön
on ehkä kaikkein suurin. Teollisuuden puolella tehdään
investointeja, joitten vaikutus on kymmeniä vuosia, energiapuolella
jopa 50—60 vuotta, ja tässä suhteessa
juuri sillä alalla meillä pitäisi löytyä selkeä kansallinen yhteinen
tahtotila, jota pystyisimme sitten omalta osaltamme viestimään
suomalaiselle elinkeinoelämälle. Juuri tässä tarkoituksessa
hallitus on aloitteestani käynnistänyt parlamentaarisen
valmistelun energia- ja ilmastopolitiikan isojen linjanvetojen tekemiseksi
aina vuoteen 2050 mennessä. Mikäli oikein muistan,
niin edustaja Lindström taitaa olla jopa jäsen
tässä työssä. (Naurua)
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä TEMissä on nyt hyvä päällikköministeri
niiltä osin kuin kysymys on ydinvoimasta. Varmistan kuitenkin
vielä sen, kun Rosatomista on nyt tulossa toimittaja nykynäkymin Fennovoimalle
ja kun puhutaan, että sen omistusosuus nousee 33:sta, ja
kun sama yhtiö on laitostoimittaja, aikooko ministeri huolehtia
siitä, että jos sama yhtiö on omistaja
ja samalla laitostoimittaja, niin se omistusosuus ei nyt voisi nousta
kovin lähelle 50:tä prosenttia. Missä liikkuvat ministerin
prosentit tässä suhteessa?
Mitä tulee taas ministerin luottamukseen näissä kotimaisissa,
niin ei ole niin vahva se luottamus. Esimerkki: Alholmens Kraft
kertoi eilen asiantuntijakuulemisessa, että kaksi vuotta
sitten vielä kivihiilen osuus oli 11 prosenttia. Nyt ennuste
ensi vuodelle, vuodelle 2015, on noin 50 prosenttia (Puhemies koputtaa)
juuri sen takia, että puun ja turpeen kilpailukykyä on
hallituksen toimin heikennetty.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Joka päivä maailmassa julkistetaan
monta eri tilastoa, ja sieltä löytyy aina joku tilasto,
joka itse kutakin miellyttää. Meiltä löytyy
myös tilastoja siitä, miten puun käyttö ja
metsähakkeen käyttö on ennätyssuurta.
Mitä liittyy Rosatomin osuuteen ydinenergiahankkeessa,
niin meidän ydinenergialaki, johon edustaja Pekkarinen
on monta kertaa viitannut, ei ota kantaa omistuskysymyksiin. Ne
ovat poliittisen päätöksenteon kohteita
ja asioita, joita sitten pitää arvioida, kun mietitään,
mikä on yhteiskunnan kokonaisetu. On ihan selvää,
että mikäli tämä hanke muuten
menee eteenpäin, niin siinä vaiheessa viimeistään,
kun hallitus ottaa asiaan kantaa, arvioidaan myös sitä,
mikä merkitys tällä on. Mutta kuten todettu,
laista sinänsä ei saa johtua tähän
kysymykseen. Olen itse monissa eri yhteyksissä, jo ennen
kuin tämä hakemus jätettiin, todennut,
että minun mielestäni on epätyydyttävää,
että Fennovoiman hankkeessa oli vain 50,2 prosentin kotimainen
omistusosuus, ja että hankkeen legitimiteetti ja hyväksyttävyys
edellyttäisi merkittävää kotimaista
enemmistöomistusta.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! On tarkoituksenmukaista, että Fennovoiman
osake-enemmistö olisi suomalaisissa käsissä.
Kysyn ministeri Vapaavuorelta sitä, onko mahdollista, että kirjataan
sellainen pykälä tähän päätökseen aikanaan,
kun se tehdään, että myöskin
jatkossa tämä omistusosuus pysyy suomalaisissa
käsissä enemmistöltään
niin, että esimerkiksi yrityskaupoilla ei voitaisi sitä myydä pois.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Meillä on olemassa kohtuullisen
tuoretta lainsäädäntöä ulkomaisten
yrityskauppojen seurannasta. Siihen liittyen tämän tyyppiset
asiat tulevat työ- ja elinkeinoministeriöön
ja silloin, kun on kyse merkittävistä asioista, koko
valtioneuvoston arvioitavaksi joka tapauksessa. Onko sitten aihetta,
mielekästä tai edes mahdollista nimenomaan tämän
päätöksen yhteyteen sitä kirjata,
niin se on asia, jota ei ainakaan vielä ole arvioitu. Mutta
tämän tyyppisissä asioissa omistusmuutokset,
joissa ulkomainen omistus kasvaa merkittävästi,
tulevat jo nykylainsäädännön
mukaan arvioitavaksi kaikissa muissakin kuin ydinvoimahankkeissa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Fennovoimaa on aiemmin ja myös tässä keskustelussa
perusteltu teollisuuden tarpeilla. Huomaamatta on ehkä jäänyt
se, että itse asiassa matkan varrella Fennovoimasta on
tullut voittopuolisesti julkisen sektorin hanke eli siitä omistavat valtaosan
kunnalliset energiayhtiöt ja venäläinen valtionyhtiö.
Olkiluoto 3:sta olemme nähneet, minkälaisia riskejä ydinvoimarakentamiseen
liittyy. Silloin kun Olkiluoto 3:sta päätös
tehtiin, niin luvattiin, että voimala alkaa tuottaa sähköä vuonna
2009. Nyt arvioita ei enää uskalleta antaa. Joittenkin
arvioiden mukaan ehkä saattaa mennä vuoteen 2018,
ehkä vuoteen 2020 asti. Ministeri Vapaavuori, kysyisin
teiltä: liittyykö mielestänne ydinvoiman
lisärakentamiseen riskejä aikataulun viivästymisestä tai
kustannusarvioiden ylittymisestä, ja vaikuttavatko nämä kokonaisarvioon
siitä, kuinka merkittäviä nämä hankkeet
ovat meidän elinkeinoelämän kannalta?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! On hyvä huomata, että elämme markkinataloudessa
ja energiaratkaisut ovat Suomessa lähtökohtaisesti
yksityisiä hankkeita. Niin ovat myös esillä olevat
ydinvoimahankkeet. Siinä mielessä on ennen kaikkea
siihen sitoutuneitten omistajien tehtävä arvioida,
minkälaisia riskejä aikatauluviiveisiin ja kustannusylityksiin on,
ja sillä perusteella arvioida, onko se kannattavaa vai
ei.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus varautuu kehysriiheen. Sen
lisäksi, että on todennäköistä,
että tulette tekemään siellä merkittäviä supistuksia
budjettiin, teillä on myöskin mahdollisuus tehdä kansantalouden kannalta
merkittävää energiapolitiikkaa. Turpeen
luvituskysymykset ovat yksiä niistä, jotka vaatisivat
olennaisesti nopeampaa käsittelyä. Sen lisäksi
tuet ja verot olisi asetettava sille tasolle, että kotimaiset
energialähteet olisivat kilpailukykyisempiä tuontienergialähteisiin
nähden. Kysynkin: aiotteko, arvoisa elinkeinoministeri, myötävaikuttaa
kehysriihessä siihen, että näitä asioita
otettaisiin siellä esille?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Aion. Luvituskysymykset kuuluvat
ensisijaisesti ministeri Niinistölle, ja verokysymykset
kuuluvat ministeri Urpilaiselle. Mutta totta kai energiapolitiikan
kokonaisuudesta vastaavana ministerinä olen kiinnittänyt
huomiota molempiin näistä kysymyksistä.
Meillä on hyvin tiedossa, että turpeen luvitus
ei ole sujunut kovin mallikkaasti viime aikoina, ja monissa eri yhteyksissä on
kiinnitetty huomiota siihen, että tätä luvitusta
pitää saada selkeytettyä, mihin tähtää muun
muassa eduskunnassa vireillä oleva ympäristönsuojelulaki,
ja moni muu toimenpide jouduttaa tätä.
Sitten on myös tiedossa se, että hallitusohjelmaa
myöten on todettu, että kansallinen tavoite on
maltillisesti vähentää turpeen käyttöä,
kuitenkin siten, ettei se korvaudu kivihiilellä. Tästä tulokulmasta
jo aiemmin päätetty veronkorotus on vähintäänkin
hankala tässä tilanteessa.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on tämä parlamentaarinen
työryhmä, ja jo aiemmin energia- ja ilmastostrategiassa
on ymmärtääkseni otettu kantaa omavaraisuuden
lisäämiseen sekä kokonaisenergiassa että sähköntuotannossa.
Nyt tällä hetkellä tuodaan energiaa eri muodoissa
yli 8 miljardin edestä Suomeen, ja 20 prosenttia käytetystä sähköstä tulee
tuontienergiana. Me olemme siis päättäneet,
että me tuottaisimme 20 prosenttia kotimaisin keinoin.
Samalla tiedetään, että Fortumin laitokset
Loviisassa tulevat käyttöikänsä päähän
ihan muutaman kymmenen vuoden sisällä, jotenka
meillä on siis tällä hetkellä neljän
ydinvoimalan vaje ja sitten vielä tämä 20
prosentin sähköntuontikapasiteetti.
Jos meillä tällä hetkellä eilen
tuotiin kahden ydinvoimalan verran sähköä rajan
yli Suomeen ja sitten meillä ollaan laittamassa kaksi kiinni, niin
onko mitään realismia ajatella, että pikaisella
aikataululla Suomessa voitaisiin korvata kaikki tämä energiamäärä jollakin
muulla tuotannolla, kun mielestäni on ollut arvokasta,
että meillä on ollut tämmöinen
monipuolinen ja laaja kirjo?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Tämä oli kyllä kohtuullisen ovelasti
muotoiltu kysymys, enkä nyt ole ihan varma, mitä kaikkea
kysyjä tässä ajoi takaa. Voitaneen kuitenkin
sanoa näin, että kun edustaja viittaa Loviisan
Fortumin ydinvoimaloihin, niin kyllä ne nyt vielä kohtuullisen
pitkään siellä käytössä ovat,
ja kuten yleisessä tiedossa on, tämä hallitus
on pidättäytynyt ottamasta kantaa niitä koskevaan
jatkoon.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Palaan tuohon edustaja Lindströmin
kysymykseen tämmöisestä teollisuuspoliittisesta
parlamentaarisesta valmistelusta, ja ministeri kun vastasi, niin
todellakin, kyllä meillä on parlamentaarinen valmistelu
energia- ja ilmastopolitiikassa, joka on eri asia kuin
teollisuuspolitiikka, ja edustaja Lindströmhän
ei ole tässä komiteassa mukana, vaan oppositiota
edustaa siellä perussuomalaisista allekirjoittanut sekä edustaja
Mattila ja keskustasta sitten kaksi muuta. Mutta meillä on
ollut niin vähän kokouksia, että varmaan
ministeri ei tätä muistanut. (Naurua)
Mitä tulee sitten tähän lupapolitiikkaan
ja nyt tämän luvan täydentämiseen
täällä eduskunnassa, niin meidän
täytyy kuitenkin ottaa huomioon se, että muutamassa
kymmenessä vuodessa meiltä poistuu ydinkapasiteettia
merkittävässä määrin,
ja jos me haluamme pitää tämän
stabiilin tilanteen, mikä meillä esimerkiksi tällä hetkellä on,
se edellyttää kuitenkin sitten luvitusta. Pitää muistaa
se, että siitä luvasta, minkä periaatepäätöksen
me täällä eduskunnassa teemme, (Puhemies
koputtaa) tämä lupaprosessi vasta alkaa. Eikö niin,
ministeri?
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Kyllä vain! (Naurua) Edustajat Turunen
ja Lindström ovat molemmat niin mainioita veikkoja, että minulla
aina välillä menevät nimet sekaisin,
mistä pyydän saada molemmilta pyytää anteeksi
ja pahoitella sitä.
Minua hieman hämmentää tämä perussuomalaisten
linja, että vaalien jälkeen tuntui siltä,
että vaikka melkein niin kuin paraatiovesta tarjottiin paikkaa
tulla hallitukseen päättämään
asioista, niin siihen ei tartuttu, ja sitten oppositiossa vaaditaan,
että joka ikinen asia pitää käsitellä parlamentaarisesti.
Kyllä meillä parlamentaariseen, demokraattiseen
järjestelmään kuitenkin liittyy lähtökohtaisesti
se, että tietyt puolueet muodostavat hallituksen ja ne
valmistelevat asioita ja tuovat niitä eduskunnan käsiteltäväksi.
Sen ohella toki saattaa olla joitakin yksittäisiä asioita — esimerkiksi
niitten poikkeuksellisen pitkävaikutteisen luonteen takia
tai sen takia, että ne liittyvät merkittävästi
johonkin muuhun: ulkovaltoihin tai muuhun — joita kannattaa
käsitellä parlamentaarisesti, mutta ei se niin
voi olla, että te ette ikään kuin uskalla
tulla hallitukseen mutta haluatte oppositiossa olla tekemässä (Puhemies
koputtaa) hallituksen kanssa kaikkia asioita parlamentaarisesti.