Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on naisille Euroopan unionin toiseksi
väkivaltaisin maa. Tämä surullinen tieto selviää tuoreesta
EU:n perusoikeusviraston tekemästä selvityksestä,
jonka mukaan suomalaisista naisista 47 prosenttia on kokenut fyysistä tai
seksuaalista väkivaltaa 15 ikävuoden jälkeen,
siis joka toinen nainen. Tämä merkitsee myös
sitä, että tulevanakin lauantaina on maassamme
naisia, jotka joutuvat ruusujen ja kynttilöiden sijaan viettämään
naistenpäivää kyynelten, laastarin ja pelon
kanssa. Tämä on häpeällistä suomalaisessa
tasa-arvoisiin ja kunnioittaviin arvoihin perustuvassa yhteiskunnassamme.
Hallitusohjelma sisältää useita kirjauksia
naisten turvallisuuden parantamiseksi. Tavoitteena on muun muassa
jatkaa naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseen
tähtäävän ohjelman toimeenpanoa.
Kysynkin sisäisestä turvallisuudesta vastaavalta
ministeri Räsäseltä: Kuilu tavoitteiden
ja tilastojen välillä on vielä syvä.
Miten aiotte toimia, jotta kaikki kirjatut tavoitteet naisiin kohdistuvan
väkivallan vähentämiseksi voidaan toteuttaa?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Todellakin sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä hyväksyi
aikanaan tämän naisiin kohdistuvan väkivallan
vähentämisohjelman, ja tämän
poikkihallinnollisen ohjelman valmistelusta vastasi sosiaali- ja
terveysministeriö, ja toimeenpanoa on koordinoinut Terveyden
ja hyvinvoinnin laitos. Vuosittain tämän ohjelman
toimeenpanosta raportoidaan sisäisen turvallisuuden ministeriryhmälle,
ja itse asiassa seuraava raportti annetaan huhtikuussa.
Monessa eri ministeriössä on käynnistetty
ja viety eteenpäin toimenpiteitä, joilla pyritään
tätä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vähentämään. Mainitsen
nyt yhden ohjelman: perhe- ja lähisuhdeväkivallan
riskinarviointimenetelmä, joka on lyhenteeltään
MARAK, aiotaan ottaa käyttöön koko maassa,
ja se tarkoittaa sitä, että moniammatillisesti
(Puhemies koputtaa) arvioidaan tilanteen vakavuutta ja päätetään
tarvittavista toimenpiteistä ja pystytään
ikään kuin niitä riskejä paremmin
kartoittamaan.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Jos maailmanlaajuisesti arvioidaan tasa-arvokysymyksiä,
niin viimeksi Suomi tuli toiselle sijalle tasa-arvoarvioinnissa.
Eli kokonaisuudessaan sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu
Suomessa kohtuullisen hyvin maailman mittakaavassa, mutta meillä on ongelmia,
ja suurimmat ongelmat nimenomaan kansainvälisesti liittyvät
naisiin kohdistuvaan väkivaltaan, parisuhdeväkivaltaan.
Tämä on aika monelle suomalaiselle yllätys,
kun me ajattelemme, että olemme tasa-arvoinen maa. Kun
on kysymys Istanbulin sopimuksen ratifioinnista, jossa on iso joukko
toimenpiteitä, niin siinä meillä on vielä pitkä matka
tehtävänä. Meillä väkivaltaa
naisiin kohdistuu enemmän kuin maissa keskimäärin,
ja toisaalta esimerkiksi turvakotipaikkoja meillä on suhteessa
vähemmän.
Mutta tasa-arvoasioista vastaavana ministerinä haluaisin
nostaa yhden asian esille: Tämä ei ole vain naisten
asia. Tämä on ennen muuta miesten asia. Meidän
miesten pitää näyttää esimerkkiä siinä,
että naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ei kerta kaikkiaan
hyväksytä. Meidän siihen pitää puuttua.
Kaikki nämä muut keinot ovat vain auttavia keinoja.
Tärkeintä on asennemuutos, ja se lähtee,
hyvät miehet, meistä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän niitä edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Väkivalta, on se sitten henkistä tai
fyysistä, jättää aina jälkensä uhriinsa.
Edustaja Ojala-Niemelän mainitseman selvityksen mukaan — hän
mainitsi myös sen — joka toinen nainen on kokenut
väkivaltaa elämässään.
Myös meillä hyvinkin julmia tekoja jää usein
kodin seinien sisäpuolelle ilman, että niihin
haetaan apua tai niistä kerrotaan kenellekään.
Tämä johtuu yksinkertaisesti naisten kokemasta
pelosta.
Ministeriön toimesta on tehty selvitys myös perhe-
ja lapsisurmien taustoista. Kysynkin nyt ministeri Räsäseltä:
mitä sellaisia keinoja tässä selvityksessä on
tullut esiin, joilla voisi puuttua nyt pimentoon jääviin
väkivaltatapauksiin ja parantaa myös näin
naisten turvallisuutta?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Vuosina 2011 ja 2012 tapahtui Suomessa
poikkeuksellisen suuri määrä perhesurmia.
Sen jälkeen sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä käynnisti
selvityksen, jonka johdosta on sitten tehty ohjelma perhe- ja lastensurmien
ennaltaehkäisyksi. Itse asiassa myös muissa ministeriössä on
tehty näihin liittyen selvityksiä. Nostan yhden
keskeisen johtopäätöksen esiin.
Nimittäin erityisenä ongelmana nousi esiin näiden
perhe- ja lastensurmien ennaltaehkäisyssä viranomaisten
keskinäinen tiedonvaihto ja tiedonkulku. Sisäministeriön
johdolla on tehty virkamiesselvitys, joka valmistui tammikuussa
ja jonka johtopäätöksiä parhaillaan
sisäisen turvallisuuden ministeriryhmässä pohditaan.
Siellä on seitsemän eri ehdotusta, jotka ulottuvat
eri ministeriöihin, joiden tavoitteena on se, (Puhemies
koputtaa) että nykyistä paremmin tieto voisi kulkea viranomaiselta
toiselle niistä tilanteista, joissa pystyttäisiin
ennakoimaan ja myös ennalta ehkäisemään
tätä, voi sanoa, jäävuoren huippua
tässä perheväkivallassa.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Arhinmäki viittasi Istanbulin
sopimukseen, jonka Suomi todellakin on allekirjoittanut. Se, että me
noudattaisimme tätä sopimusta, edellyttää meiltä turvakotipaikkojen
kasvattamista noin 530 paikkaan, kun meillä tällä hetkellä on
niitä 126. Nämä 126 paikkaa ovat vielä jakautuneet maantieteellisesti
hirveän epätasaisesti. Olisin kysynyt ministeri
Huoviselta: mitä käytännön toimia
turvakotien valtakunnallistamisen ja paikkamäärän
lisäämiseksi on tehty?
Toinen ongelma, mikä asiaan liittyy, on se, että kunnat
ovat hoitaneet turvakotikysymyksen hirveän eri tavoin.
Joissain kunnissa on päädytty siihen, että jopa
avopalvelu riittää. Eli mitkä ovat ministerin
mielestä ne kriteerit, joilla turvakotipaikka määritellään?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Todellakin väkivalta ja monet sen
eri muodot asettavat myös meidän palvelujärjestelmälle
isoja haasteita. Erityisen tärkeätä on
nimenomaan se, että on paikkoja, joissa voi kokea olevansa
turvassa, mutta eivät pelkät seinät riitä,
ja tässä viittaisin edustajan kysymykseen ja toteaisin
ainakin omana kantanani, että väkivallan uhrit
tarvitsevat myöskin palvelua ja tukea, eivät vain
sitä turvapaikkaa. Siksi olen joitakin ratkaisuja, joihin
kunnat ovat päätyneet, ehkä hieman ihmetellyt.
Mutta hallitushan on jo liikkeellä tässäkin
asiassa. Eli olemme tehneet päätöksen
siitä, että turvakotitoiminta siirtyy valtion
vastuulle, ja tämän valmistelu on käynnissä.
Tarkoitus on, että ensi vuoden, siis 2015, alusta päästäisiin
liikkeelle. Tässä tavoite on nimenomaan se, että saisimme turvakotipalvelut
yhtenäisemmin kriteerein eri puolilla Suomea kaikkien tarvitsijoiden
ulottuville. Mutta tässä vielä riittää haastetta,
jos meinaamme päästä tuohon Euroopan
neuvoston suosittelemaan paikkamäärään.
Lisäksi haluan, puhemies, (Puhemies koputtaa) vielä lopuksi
todeta, että tarvitsemme näiden palvelujen ohella
myös ennalta ehkäisevää työtä.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Jag vill fråga minister
Henriksson: Vilka lagstiftningsåtgärder har man
vidtagit under den här regeringsperioden för
att minska på familjevåld och speciellt våldet
som männen har förorsakat kvinnor?
Mitä lainsäädäntötoimia
tällä hallituskaudella on tehty naisiin kohdistuvan
väkivallan vähentämiseksi?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Värderade talman! Alldeles kort: redan den tidigare
regeringen vidtog en rad åtgärder. Bland annat
blev lindrig misshandel ett brott som nu lyder under allmänt åtal,
och det betyder också att mycket fler av de här
brotten kommer härefter till polisens kännedom.
Problemet är det att dagens kvinnor som blir misshandlade
inte vågar an-mäla av någon anledning,
och där har vi ännu bekymmer. Sedan har vi under
den här regeringsperioden också gjort skärpningar
när det gäller förföljelse,
det har blivit kriminaliserat nu från 2014, och som bäst
ligger lagstiftningen om ändring av våldtäktsbrotten
här i riksdagen.
Eli lyhyesti: Viime hallitus teki jo tärkeitä muutoksia.
Lievä pahoinpitely on nykyään yleisen
syytteen alainen rikos. Ongelma on se, että meidän
nuoret tytöt ja naiset eivät uskalla ilmoittaa,
ja se tulee tässä perusoikeusviraston raportissa
erittäin hyvin esille. Tämän lisäksi
tämä hallitus on muun muassa kriminalisoinut,
ja tämä eduskunta on sen hyväksynyt,
että ei saa vainota, elikkä vainoaminen on kriminalisoitu,
ja se on astunut voimaan tämän vuoden alusta.
Tällä hetkellä tässä eduskunnassa
on vireillä muun muassa raiskausrikoslainsäädännön
kiristäminen.