1) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
annetun lain muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan enemmistö on päätöksensä tämän
asiakasmaksulain sisällöstä tehnyt ja
siihen on tyytyminen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että päätös
olisi oikeudenmukainen.
Tämä päätöshän
koskee vain 2 700:aa henkilöä, jotka
ovat tämän yhteiskunnan ei suinkaan kaikkein suurimmassa
tarpeessa olevia henkilöitä. Totean, että media
on hoitanut roolinsa tässä asiassa oivallisesti.
Olemme saaneet lukea, että 2 700 henkilön
sijasta ikään kuin kaikki saisivat nyt tämän
maksualennuksen hyödykseen (Ed. Stenius-Kaukonen: Saavat
he meidän pykälämme perusteella!) ja
ikään kuin maksut putoaisivat kaikilta 80 prosentista
40 prosenttiin. Vieläpä olemme saaneet lukea,
että omaisuuskin menee, jos laki olisi hyväksytty
valiokunnan enemmistön kannan mukaisena. Olen aivan varma, että oikeistolaisten
viljelemä harhautus tulee heitä vastaan vaalikentillä,
kun kysytään, saanko minä tämän
hyödyn vai enkö saa.
Laskeskelin itse, että omassa kaupungissani tämä hyöty
tulee koskemaan 30:tä henkilöä pitkäaikaislaitoshoidossa,
jos ed. Soininvaaran, silloin ministeri Soininvaaran, antamat arviot
tästä henkilöjoukosta, jota tämä koskee,
ovat paikallaan. Hallituksen esitys siis hyödyttää vain
sellaisia laitoshoidossa olevia, joiden tulot ovat suurempia kuin
kotona olevan puolison, ja hyöty on sitä suurempi,
mitä suurempi puolisoiden keskinäinen tuloero
on ja mitä suuremmat tulot ylipäätään
ovat.
Vakavimpana seikkana pidän sitä, että nyt
on eduskunta päättänyt mitätöidä avioliittolain
mukaiset elatussopimukset ja päättänyt
ryöstää kotona olevan puolison laillisen
oikeuden elatukseen puolisoltaan. Tilalle esitetään
menettelyä, joka huonontaa kotona olevan puolison laillisia oikeuksia
elatukseensa ja tuo tilalle epämääräiseksi
jäävän menettelytavan ja mahdollisuuden saada
lisätuloja laitoksessa olevalta puolisolta. Ei kukaan,
hallituskaan, kokoomuskaan, Rkp:kaan ynnä muut, jotka ovat
kannattaneet tämän lain sisältöä tässä muodossa,
voi mennä takaamaan, että kotona oleva puoliso
kuitenkaan saa tämän järjestelyn seurauksena
maksualennuksen mukaisen määrän hyödykseen.
Olemme saaneet erilaisia taulukoita siitä, mitä nämä mahdolliset
rahansiirrot ovat, ja keskituloisen palkansaajan eläketasolla,
jos vaimo on kansaneläkkeellä kotona, tämä nyt
päätetty hyöty tulee olemaan noin 18 000
vanhaa markkaa vuodessa. Tällä perusteella voidaan
sanoa suoraan, että tämä taitaa olla
sosiaalipoliittisten tulonsiirtojen kertaennätyksiä tässä maassa.
Tätä taustaa vastaan, kollegat hyvät,
ei pidä ihmetellä, jos asiantuntijavaliokunnassa,
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, enemmistö on ollut sitä mieltä,
että tällä ratkaisulla ei ole mitään
tekemistä sosiaalipolitiikan päätehtävän
kanssa eikä oikeudenmukaisen sosiaalipolitiikan kanssa.
Jäljelle jää toiseen käsittelyyn
ainoastaan hylkyesityksen tekemismahdollisuus, ja sitä varmaan
monet jäävät miettimään
viikonlopun ylitse.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Herra puhemies! Täytyy kyllä sanoa, että en
minä ainakaan jää miettimään
hylkäysehdotusta, koska rouva valiokunnan puheenjohtaja
taisi nyt unohtaa, että meidän ehdottamamme 11 § on
kuitenkin hyväksytty. Se suuri muutos, joka nyt tapahtuu
tämän 11 §:n mukana, antaa mahdollisuuden kaikissa
erilaisissa tilanteissa ottaa huomioon sen, että kotiin
jäävä myös pystyy kotona asumaan
eikä joudu ahdinkoon. Tämä on se suuri muutos,
mikä tässä tulee. Tämä tulee
vaikuttamaan olennaisesti kuntien maksuihin. Huomautan edelleen,
että 11 § on velvoittava pykälä,
joka velvoittaa kuntaa antamaan alennusta maksuista nimenomaan ottaen
huomioon koko perheen tilanteen eikä vain sitä,
joutuuko suurempituloinen laitoshoitoon. 11 § koskee sosiaalihuollon maksuja
ja terveydenhuollon pitkäaikaisen laitoshoidon maksuja.
Näin ollen 11 § on se, joka tulee tuomaan ne muutokset
käytäntöön, ja siihen tietysti
ministeriön on valmisteltava riittävät alemman
asteiset säädökset. Kuten jo eilen sanoin,
Kuntaliitto ja ministeriö yleensä yhdessä valmistelevat
ohjeita, miten niitä sovelletaan.
Tämä pykälä meidän
mielestämme olisi ollut riittävä nimenomaan
ottamaan huomioon erilaiset tilanteet eikä vain yhtä ongelmatilannetta. Minusta
on aivan selvää, että on tilanteita,
joissa on todellinen ongelma se, että suurempituloinen joutuu
laitoshoitoon, ja jos maksu peritään 80 prosentin
mukaan, niin kotona asuva joutuu ahdinkoon. Mutta meillä on
tällä hetkellä jo kaksi kolmasosaa kunnista
alentanut maksuja. (Ed. Vahasalo: Ei ole!) — Jos ed. Vahasalo
vaivautuisi istumaan valiokunnan kokouksessa ja kuuntelemaan asiantuntijoita
... (Ed. Vahasalo: Olen kuunnellut!) — Ed. Vahasalo itse
tietää aivan hyvin, että ei kannata yrittää puhua
asioita ihan eri tavalla kuin mitä ne ovat. Jos siellä seuraa
tilannetta, tutustuu asioihin, niin silloin kyllä tietää, mistä on
kysymys, ja pystyy tekemään johtopäätöksiä,
miten olisi useimpien ihmisten ja useimpien perheiden kannalta paras
tapa ratkaista ongelma, ottaen huomioon lapset, ottaen huomioon mahdollisesti
muut huollettavat.
Olimme puheenjohtaja Vehkaojan ja muutamien muidenkin valiokunnan
jäsenten kanssa tänä aamuna tilaisuudessa,
jossa kerrottiin vanhustenhuollosta Tanskassa, vanhustenhuollosta Saksassa
ja vanhustenhuollosta Itävallassa. Täytyy sanoa,
että kyllä kateudella ajattelee esimerkiksi Tanskan
tilannetta. Ajattelin sitä keskustelua, mikä on
lähtökohta, miten vanhuksista pidetään
huolta. Olemme aivan eri maailmassa Suomessa. Ongelmana tässä eduskunnan
keskustelussa kaiken kaikkiaan ja juuri syy, minkä takia sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa loppujen lopuksi nämä erimielisyydetkin
kärjistyivät, on juuri se henki, millä sosiaali-
ja terveyspolitiikkaa tänä päivänä käsitellään
tässä talossa. Tämän talon pitäisi
olla paikka, jossa kannetaan vastuu, että ihmiset voivat
hyvin ja sairaudesta huolimatta heillä on mahdollisuus
tulla toimeen, saada hoitoa sairauksiinsa. Mutta keskustelu kaiken
kaikkiaan tässä talossa ja tässä maassa
on vastenmielistä, koska kaikesta, mitä ihmisten
hyväksi haluttaisiin tehdä, sanotaan, että se
on liian kallista, se maksaa niin paljon, että me emme
voi tehdä. Mihin sillä väärällä säästämisellä päästään?
Sillä joudutaan aina vaan kalliimpiin kustannuksiin, kun
sairauksia ei hoideta ajoissa, ihmisistä ei pidetä huolta
ajoissa, ei lapsista, ei vanhuksista. Näin valitettavasti
on, ja on hyvä yrittää lähteä vaikuttamaan
näihin asioihin tämän talon ulkopuolelta.
Olin eilen kokouksessa, jossa oli 550 ihmistä. Oli
valtava ero tulla tänne sen innostavan päivän jälkeen.
Siellä ihmiset olivat innostuneita tekemään
työtä, ehkäisemään
terveydenhuollossa olevia ongelmia, löytämään
uusia ratkaisuja, uusia hoitokeinoja, todella tekemään
työtänsä hyvin. Siellä oli sekä potilaiden
että terveydenhuollon ammattihenkilöstön
edustajia, kaikki yhdessä valmiina tekemään
parempaa työtä, saamaan parempia tuloksia aikaan
ja ennen kaikkea ehkäisemään sairauksia
ja antamaan sairaille ihmisille mahdollisuuden elää paremmin
niiden vaikeiden sairauksien kanssa. Tämä on henki
kentällä, tätä meidän
pitäisi tässä talossa tukea, mutta tätä tämän
talon keskustelu ja tämän talon päätökset myöskään
eivät tue. Minä toivon, että seuraava eduskunta
on sellainen, että siellä päätökset muuttuvat
ja henki muuttuu ja nimenomaan henki sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
muuttuu.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Täytyy näiden kahden puheenvuoron
jälkeen vakuuttaa, että jo hallituksessa kiinnitettiin
huomiota siihen, että tämä on tavallaan
toispuolinen pikalääke näihin ongelmiin. Erittäin
tärkeä on se linjaus, joka on myös valiokunnan
ponteen kirjoitettu, että eduskunta edellyttää,
että sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksusäännösten
kokonaisuudistukseen sekä laitoshoidon että avopalvelujen
osalta ryhdytään pikaisesti ja sen yhteydessä yhtenäistetään
avo- ja laitoshoidon tulokäsite ja turvataan myös
pitkäaikaisessa avohoidossa oleville käyttövara.
Tämä oli se viesti, mitä itse aikoinani
hallituksen käsittelyssäkin toin esille, että ei
voida katsoa, että tällainen osittaisratkaisu
olisi mikään pysyvä lääke,
vaan hyvin pikaisesti pitää koko tähän
maksuproblematiikkaan hakea oikeudenmukainen ratkaisumalli. Siinä ratkaisussa
ei pidä myöskään unohtaa sitä,
että pitää koko vanhustenhuollon rahoituspohja
turvata myöskin, etteivät ne ratkaisut aina ole
sitä, että kaikkea tavallaan kevennetään,
kun tiedetään, että jatkossa kuitenkin
on aina parempituloisia eläkkeensaajia, joiden huoltoa
ja hoitoa järjestetään. Täytyy molemmat
puolet, sekä palvelujen parantaminen että niiden
rahoittaminen, ottaa työn alle ja sitten myös
huolehtia, että oikeudenmukainen on se taksapolitiikka,
jolla näitä hoidon kustannuksia osaksi aina joudutaan
myös asiakkailta kattamaan.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minun täytyy täällä ihmetellä ed.
Stenius-Kaukosen puheenvuoroa, kun tällainen epäoikeudenmukainen
tilanne on vallinnut: Kun aviomies yleensä on tienannut,
ollut töissä, ja aviovaimo on ollut kotona ja
hoitanut perhettä eikä ole tienannut eläkettä, niin
sitten kun mies on joutunut laitoshoitoon joutuu, perhe on joutunut
puille paljaille. En voi ymmärtää eikö vasemmistoliitto
ja osa sosiaalidemokraateista kannata sitä, että todellakin
tällainen epäoikeudenmukainen tilanne parannetaan
ja pystytään kohtuullistuttamaan näitä laitoshoitomaksuja.
Olen todella iloinen, herra puhemies, että tämä esitys
meni täällä hienolla enemmistöllä läpi
ja järki voitti eduskunnassa ennen kaikkea eläkeläisten
ja ikäihmisten parhaaksi.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Sarkomaa ei vieläkään
tunnu ymmärtävän 11 §:n sisältöä.
Se antaa mahdollisuuden — ei ainoastaan anna mahdollisuutta,
vaan velvoittaa — kunnat alentamaan maksua, kun on kysymys
laitoshoidosta, kun on kysymys avohoidosta kotona tai palveluasunnossa,
kaikissa eri tilanteissa ja myös siinä tilanteessa,
että tulot sattuvat olemaan suurin piirtein samanlaiset
ja siitä huolimatta on ahdinko tai että molempien
tulot ovat niin pienet, että maksun pitäisi olla
vaikka vain 20 prosenttia. Ei tämä esitys anna
sitä mahdollisuutta, vaan 11 § mahdollistaa tämän.
Herra puhemies! Tanskassa vanhuksia hoidetaan niin, että heidän
ei tarvitse maksaa kotona annettavasta hoidosta mitään.
Siellä yhdessä verovaroilla huolehditaan siitä,
että vanhuksista pidetään huolta. Milloin
me pääsemme siihen?
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ihan muutama yleinen
kommentti. Ed. Stenius-Kaukoselle sanoisin, että kun te
puhutte valiokunnan hengestä ja tämän
eduskunnan hengestä, niin te laajennatte keskustelun tyypillisellä tavalla
moittimalla isoja kokonaisuuksia ja käytätte hyvin
subjektiivisia ilmaisuja. Minä olen kaikesta siitä kyllä eri
mieltä, mitä te täällä olette
sanonut.
Tässä varsinaisessa laitosmaksuasiassahan
on kohderyhmä, joka on 2 700 henkilöä,
potilasta tai asiakasta, jotka ovat laitoshoidossa tällä hetkellä.
Tällä lailla oli tarkoitus pelkästään
heidän asiansa laittaa hyvään kuntoon.
Kun te tässä yhteydessä vertaatte Tanskaan,
jonka kulttuurin minäkin tiedän, jossa vammaispolitiikka
ja muu on paljon parempaa kuin Suomessa, niin teidän ajatuksenne
niksahtavat pahemman kerran, kun te nyt teette kaikki voitavanne,
olette yrittäneet tehdä, että näiden
vajaan 3 000 ihmisen asioita ei saataisi paremmalle mallille.
Ihan ihmeellisellä tavalla te sekoitatte asiat keskenään.
(Ed. Stenius-Kaukonen: Tämä on myös väärin
...) — Minä halusin tämän teille
puhua ja minulla sattuu olemaan puheenvuoro. Eilenkin täällä keskustelussa
puhemies joutui, ed. Stenius-Kaukonen, monta kertaa huomauttamaan
teille, että älkää koko ajan
huutako toisten puheenvuorojen päälle. Luulisi
teillä olevan kokemusta ja kykyä käyttäytyä sitten
sen mukaisesti.
Valiokunnan puheenjohtajalle Vehkaojalle sanoisin, että tämä ehdotus,
jonka suuri valiokunta nyt myöskin hyväksyi, nimenomaan
on oikeudenmukainen näille vajaalle 3 000 avioparille. Kaikki
te tiedätte, minkälaisista aviopareista siinä on
kysymys, miten siellä kaikki kohdentuu. Jopa siinä joukossa
on ihmisiä, joiden olosuhteita tämä laki
huonontaa. Jos onkin käynyt niin, että pienempää eläkettä saava,
kansaneläkkeen varassa oleva rouva, näinhän
se yleensä on, joutuu laitoshoitoon, siinä yhteydessä kotiin
jäävän tilanne huononee taloudellisesti
tämän uuden lain mukaan. Mutta näitä tapauksia
on hyvin vähän, ja sen takia minusta tämä ehdotus,
jonka onneksi eduskunta hyväksyi ja suuri valiokunta vahvisti,
on aivan asiallinen ja hyvä.
Se, että valiokunnan puheenjohtaja väittää, että tässä on
harhautuksesta kysymys: Minusta hänen puheensa on harhautusta
tässä. Te laajennatte tämän
asian isoksi kokonaisuudeksi. Minä ymmärrän
sen laajentamisen, ja sen takia valiokunnassa hyväksyin
sen ponnen, jota täällä esimerkiksi ministeri
Koskinen aivan oikeutetusti ja hyvin lainasi. Tässä menee
hyvin ikävällä tavalla isot ja pienet
asiat keskenään sekaisin.
Samaten, ed. Vehkaoja, te otitte tässä yhteydessä elatussopimukset
esille tavalla, jota en ymmärtänyt ollenkaan.
Minusta se ei ollut edes oikein sanottu. Näitte ihmeellisiä hyötynäkökohtia,
kielsitte kaiken. Pyydän erityisesti huomioimaan, että tämä korjaa
vain yhden asian hyvin vaikeassa asiakasmaksukentässä.
Tässä on paljon parantamisen varaa muilla sektoreilla.
Tähän loppuun, arvoisa puhemies, haluaisin vielä mainita
sen, että nyt hyväksytty tämä laki on
tulkinnallisesti ollut jo voimassa Helsingissä kaksi vuotta,
ja tämä Helsingin malli on hyväksytty
Espoon valtuustossa puolitoista vuotta sitten. Se on ollut Espoossa
voimassa myöskin vuoden.
On hyvin mielenkiintoista, että nyt kun tässä muu
maa tulee tasa-arvoiseksi väkisin, kun kunnissa on tehty
negatiivisia päätöksiä, elatussopimuksia
ei ole hyväksytty, kuntien harkinta on ollut hyvin tylyä näin
pientä ihmisryhmää kohtaan, nyt kun niiden
asukkaat lain kautta saatetaan tasavertaisiksi Pääkaupunkiseudun
asukkaiden kanssa, niin tätä tasavertaisuutta
te ette myöskään hyväksy, ette
edes äänestyksen jälkeen. Kyllä se
on perin juurin kummallista demokraattista ajattelua.
Kuntien harkinta on tähän asti tehnyt kaiken tämän
mahdolliseksi, ja se käy myöskin tästä laista
esille, joka on ollut asetusluontoinen aikaisemmin, jos vain perehdytte
siihen kunnolla. Filosofia on se, että kun kuntien harkintavalta
on laitoshoidossa olevaa avioparin toista osapuolta vastaan, on
aivan oikein, että eduskunta puuttuu siihen ja järjestää tämän
pienen maksuliikenteen kohdalleen.
Olen hyvin tyytyväinen tästä lopputuloksesta, mutta
pahoillani siitä, että näin marginaaliseen ihmisryhmään
kuuluva asia sai näin negatiivisen käsittelyn.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä puhui vastoin minun
näkemyksiäni täysin. Hän ei
kuunnellut, mitä sanoin, hän ei kertaakaan ilmeisesti
ole kuunnellut, mitä olen puhunut. Aloitan siitä,
mistä äskeisen puheenvuoroni aloitin, elikkä on
tärkeää, että annetaan alennus tilanteissa,
joissa perheen toinen jäsen tai useammat jäsenet
voivat asua kotona. Tästäkin ryhmästä suurin
osa on sellaisia, että he tarvitsevat tämän
alennuksen.
Mutta ed. Akaan-Penttilä, teidän puheenvuorostanne
kävi täysin selvästi ilmi se, että se
on jo nykyisin mahdollista, kaksi kolmasosaa kunnista on tätä käyttänyt,
ja kun me kiristimme 11 §:ää, niin loppujenkin
kuntien on tätä käytettävä, myöskin
muissa vaikeissa tilanteissa. Tämä on täysin
käsittämätöntä, että te
vääristelette toisten sanomisia.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos hallitus olisi halunnut olla todella näiden
kotona olevien puolisoiden asialla, niin nyt olisi pitänyt
ruveta markkinoimaan nimenomaan elatussopimuksen, siis laillisen
elatussopimuksen, tekemistä, koska vain se tuo laillisen
turvan, todellisen turvan, kotona olevalle puolisolle. Tämä erittäin
epämääräinen menettely, mikä nyt
esitettiin, voi jättää sen rahan muille
tileille kuin tämän kotona olevan puolison tilille.
Ihmettelen myös, eivätkö nyt ed.
Akaan-Penttilä ja muut tunne sitä, että jos
laitoshoitoon tulee henkilö, niin ensimmäinen
tehtävä muun muassa on se, että hänen
tulonsa selvitetään. Siitä ei ole mitenkään
pitkä matka siihen, että pariskuntaa neuvottaisiin
myöskin tekemään ja laillistamaan elatussopimus.
Minusta on äärettömän kummallista
väittää, että tämä hallituksen
esitys olisi kotona olevan puolison kannalta pätevämpi
tai parempi kuin olisi laillinen elatussopimus. Minusta se on tämän
esityksen ehkä kaikkein kummallisin asia.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Molemmille edellisille puhujille sanoisin
sen, että on aivan normaalia, että me olemme eri
mieltä asioista. Itse asiassa se on melkein meidän
tehtävämmekin täällä, ainakin
oikeiston ja vasemmiston välillä, silloin kun
me löydämme siihen älyllistä eroa.
Mutta kun täällä joku sanoo korvalääkärille,
että hän ei ole kuunnellut ollenkaan, minusta
silloin mennään kyllä jonkun aika lailla
humoristisen rajan yli jopa. Totta kai on kuunneltu ja on jopa ymmärrettykin,
mutta silti ollaan eri mieltä.
Minä olen 11 §:stä sikälikin
eri mieltä, ed. Stenius-Kaukonen, että se ei ole
kuntia kohtaan velvoittava edelleenkään. Se on
nähty näiden aikaisempien vuosien aikana.
Kyllä minä erityisesti ihmettelen, ed. Vehkaoja,
teitä, että te haluatte juristit mukaan näiden potilaiden
ja sen elatussopimuskäsitteistön osalta. Näinhän
se on täytynyt tähän asti tehdä,
mutta kyllä minusta Suomessa olisi hyvä, että nämä asiat
menisivät ilman juristien apua eteenpäin. Minä olen
kylläkseni nähnyt sitä täällä koko
vaikealla kentällä, miten vaikeavammaiset (Puhemies
koputtaa) tarvitsevat juristin apua ihan liian usein.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Perusteiltaan tässä laissahan
on kysymys siitä, että aikaisemmin nämä asiakasmaksut
päätettiin asetuksella. Nyt ne on uuden perustuslain
tulkinnan mukaan päätettävä lailla.
Itse asiassa vaan tämä on tässä yksi
tärkeä periaate. Samalla tässä kuitenkin
päätettiin nimenomaan laitoshoidon asiakasmaksusta.
Nyt vastustajat valittelevat, että laki olisi pitänyt
muuttaa, kun se koskee vain vajaata 3 000:ta henkeä tällä hetkellä.
On vaikea tietää, kuinka montaa tämä laki
koskettaa yhden vuoden tai kymmenen vuoden kuluttua. Sen takia tämä on hyvä olla
olemassa. Kun se koskee vain 3 000:ta henkilöä tällä hetkellä,
niin onko tämä nyt kaiken tämän
messun arvoista?
Tällä lailla on joka tapauksessa turvallisuutta ja
turvallisuuden tunnetta lisäävä vaikutus
kansan keskuudessa, että jos kohtalo vie pitkäaikaispotilaaksi,
niin tietää, miten kuitenkin perheessä asiat
tulevat olemaan. Sanon vielä, että esitys pohjautuu
hallituksen yksimieliseen esitykseen. Ainoa, mikä meitä tässä erityisesti
häiritsee, on se, että valiokunnan kokousmenettely
oli ala-arvoinen hallituspuolueiden taholta. Ensimmäinen käsittely
hyväksyttiin hallituksen esittämässä muodossa,
sitten meille, hallituskumppaneille, ei puhuttu yhtään
mitään, ja kun tuli toinen käsittely
esille, sitten yhtäkkiä äänestettiin
opposition mukana. Näin tekivät SDP ja vasemmistoliitto. Ei
ollut reilua, ei ollut pelisääntöjen
mukaista. Olisi pitänyt ottaa yhteyttä ja kertoa,
mitä tapahtuu.
Täällä on esitetty, että 11 § on
velvoittava pykälä, joka riittäisi tässä asiassa
ottamaan huomioon asiakkaan kokonaisvaltaisen aseman, mutta siinä tulkitsija
on kunta, ja tulkitsija on yksi kunnan virkamies, joka yksin päättää,
mitä tämä asiakasmaksu on. Kun hänelle
valitetaan, niin kun nyt asiakasmaksu on 80 prosenttia eläkkeestä,
hän voi suuressa viisaudessaan armahtaa tämän
asiakkaan ja pistää asiakasmaksuksi vaikka 75
prosenttia, eikä siitä sitten valiteta. Kunnissa on
joka tapauksessa asiain hoito ollut varsin erilaista, ja tähän
nyt halutaan muutos.
Myönnän, että asiakasmaksukentässä tai -vyyhdissä on
edelleen ongelmia, mutta tiedän, että niitä selvitetään
sosiaali- ja terveysministeriössä. Tämä poisti
vain räikeimmän ongelman näistä asioista.
Minusta 80 prosentin pidättäminen laitoshoitomaksusta
on aivan kohtuutonta.
Pehr Löv /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Det
har sagts att den här sänkningen av vårdavgifterna
gäller endast 2 700 personer men det har rått
stor uppståndelse runt dem. De är en mycket viktig
grupp, i den ingår bland annat svårt dementa patienter.
De är 75 000 som har svår eller medelsvår
demens i Finland idag och den skaran växer mycket snabbt.
Vi har redan många beklagliga omständigheter i
de här familjerna och nu räddar vi deras situation.
Det är också helt klart att avgiftssystemet
inte är färdigt i och med det här. Jag är
glad över den tydliga kläm som vi kan godkänna
för att få en revision till stånd. Det
här är ett steg i rätt riktning och det
förbättrar rättvisan i avgiftssystemet.
Det är också helt onödigt att påstå att
ett lagligt försörjningsavtal skulle kunna trygga
den andra parten. Vi har så många exempel i våra
kommuner där man icke iakttar dessa avtal. Till och med HFD
har sagt att de är lagliga men ändå försummar
kommunerna att iaktta dem.
Och så den här 11 §, som förpliktigar
att iaktta en skälig nivå på avgifterna
så att någons liv inte hotas på grund
av dem, är tyvärr ändå inte
så förpliktigande att vi inte skulle få mycket
olika normer och förfaringssätt i de olika kommunerna. Det är
bara ett faktum att i verkligheten är det så.
Sedan vill jag ännu till slut säga, när
riksdagsledamot Vehkaoja frågar hur vi kan vara säkra
på att den här avgiftssänkningen kommer
den hemmaboende till del, att vi har en äktenskapslag och ett
ansvar för våra makar. Om det här är
på det mentala planet, vilket är helt klart för
mig åtminstone, kommer dessa pengar att användas inom
familjen för de behövande i det här livsskedet.
De har vid det laget redan genomgått så pass mycket
att pengarna kommer att användas just till vad de behövs.
Arvoisa puhemies! 11 §:stä haluaisin sanoa vielä sen,
että vaikka se on velvoittavassa muodossa, meidän
kunnissamme tulee vallitsemaan erilainen normikäytäntö kuitenkin
tällä alalla. Valitettavasti se ei riitä.
Se on hyvä uudistus, hyvä askel, mutta se ei riitä.
Tämä joukko, jota se nyt koskee, 2 700
henkilöä, ei ole kovin suuri tällä hetkellä,
mutta tämä parannus on tärkeä ja
se helpottaa monen perheen elämää. Se
koskee dementiapotilaita suureksi osaksi. Heitä on 75 000 tällä hetkellä,
ja heidän joukkonsa kasvaa koko ajan.
Vielä sanoisin, että tällä lailla
ei saada tätä järjestelmää selväksi
ja lopullisesti valmiiksi. Kyllä asiakasmaksuihin joutuu
palaamaan. Sen takia olen kiitollinen siitä, että meillä on
näin selvä ponsi tästä asiasta.
Tulevaisuudessa tilanne tulee olemaan parempi kokonaisuudessaan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Olisin ed. Stenius-Kaukoselle maininnut muutaman
kommentin, mutta valitettavasti hän ei ole täällä läsnä enää.
Hän totesi, että kaksi kolmasosaa kunnista harrastaa
tätä kohtuullistamista ja yksi kolmasosa ei harrasta.
Miksi hän ei ole kiinnostunut siitä yhdestä kolmasosasta
kunnista lainkaan ja näiden kuntien asiakkaitten tilanteesta?
Tämä kovin mainostettu 11 § ei poista
epätasa-arvoisuutta asiakkaitten välillä,
koska se on harkinnanvaraista. Kuinka moni kunnista sitten toteuttaa
tämän 11 §:n osalta sen, mitä hallituksen
alkuperäinen ajattelu ja esitys oli, että 40 prosentin
verran vain otetaan niitä maksuja? Sen takia pidän
erittäin tärkeänä, että hallituksen
alkuperäisen esityksen 7 c § on mukana tässä,
koska hallitus on ajatellut asiakkaan parasta paljon enemmän
kuin yksistään 11 § ajattelee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä ed. Stenius-Kaukonen on varmasti
niitä osaavimpia henkilöitä sosiaali-
ja terveyspolitiikan alalla, mitä tässä talossa
on ollut kansanedustajana. Se, mihin hän viittasi omassa
puheenvuorossaan, että potilaiden hoitamatta jättäminen
on kaikkein kalleinta, pitää myös tutkimustulosten valossa
paikkansa. Haluan tässä viitata ed. Akaan-Penttilän
viimeiseen puheenvuoroon, jossa hän kritisoi ed. Stenius-Kaukosen
käsityksiä paikkansapitämättöminä.
Tuosta on muun muassa Kuopion yliopistossa tehty selkeä tutkimus.
Mutta, puhemies, kyllä täytyy sanoa, että tämä on
tietysti harmillista eduskunnan näkökulmasta,
jos sosiaali- ja terveysvaliokunta on sillä tavalla ikään
kuin toistensa mielipiteitä tässä kovasti
vain opponoimassa, kun odottaa tietysti sopii, että valiokunta
kokonaisuudessaan on se paikka, joka ajaa näitä tärkeitä sosiaali-
ja terveyslakiesityksiä ja -aloitteita ja katsoo tulevaisuuteen.
Uskon kyllä, että myös valiokunnan
enemmistö on ollut paremmalla pohjalla, tarkoitan tuloksellisuuden
näkökulmasta, kuin nyt tällä hetkellä jälleen
käsittelyssä oleva vaihtoehto. Tämän
vaikutuksen laajentaminen, mitä tässä 11 §:ssä valiokunnan
enemmistö on peräänkuuluttanut, on tietysti
tullut myös esiin. Toistan nyt toisen näkökulman
takana olevien puheenvuoroja: muun muassa ed. Löv viittasi
siihen, että tämä asia pitää saada
laajenemaan.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Koska olen tämän lakiesityksen
aikanaan ollut eduskunnalle antamassa, haluan vastata siihen kysymykseen,
miksi tämmöinen yksi irrallinen asia tuodaan tänne
lakina eikä tuoda laajaa maksukokonaisuutta. Ensinnäkin
asiakasmaksupuolella on suuria vaikeuksia. STM:ssä ollut
valmistelutyö epäonnistui, siitä ei tullut
sellaista, että sitä voisi esittää,
mutta se on aivan toinen tarina, ja olen huomannut, ettei se ole
valmis näköjään vieläkään.
Tämä oli iso osa laajempaa maksukokonaisuutta,
kun maksuasetusta tuossa puolitoista vuotta sitten muutettiin, mutta
oikeusministeriön käsityksen mukaan näin
isoa asiaa ei voi säätää asetuksella,
ja sen takia tämä yksi kohta siitä asetuksesta
irrotettiin laiksi ja kuviteltiin, että sen piti olla yksinkertainen
asia. Erikoinen on tietysti valiokunnan enemmistön käsitys
siitä, ettei tämä mitään
lakia tarvitse, vaan kunnalliset päätökset,
eikä edes yhden kunnan sisällä mitään
pelisääntöjä, vaan riittää vain
se, että yksittäinen virkamies pärstäkertoimen
mukaan harkitsee niin ja näin ja ottaa huomioon omaisuuden
tai ei ota huomioon omaisuutta aivan oman harkintansa mukaan.
Ed. Vehkaojan ajatuksenjuoksua on pikkuisen vaikea seurata.
Eilen hän oli huolissaan siitä, että vanhuspalvelujen
taso heikkenee, kun maksutulot tällä tavalla pienenevät.
Tämä ei nyt paljon maksutuloja ole pienentänyt
niissä kunnissa, joissa tätä on kokeiltu,
koska kuten ed. Vehkaoja sanoi, tämähän
koskee hyvin pientä määrää ihmisiä.
Yleensäkin ihmettelen, miksi sellaisia asioita ei saa korjata,
jotka koskevat vain pientä määrää ihmisiä.
Jos me terveydenhuoltoon ottaisimme tämän saman
periaatteen, me emme hoitaisi harvinaisia tauteja ollenkaan. Päinvastoin,
sehän on tavallaan tämän lain kannalta
hyvä asia, että tämä ei tule
kalliiksi, koska tästä sinänsä räikeästä epäkohdasta
on joutunut niin kovin harva kärsimään.
Sitten haluan puuttua siihen kysymykseen, miten turvataan se,
että laitoksessa oleva puoliso sitten antaa rahaa sille
kotona asuvalle puolisolle. Sitä ei turvata myöskään
valiokunnan esittämässä 11 §:ssä,
sama ongelma on sielläkin. (Ed. Vehkaoja: Elatussopimukset!)
Laajemminhan tämä koskee tietysti kaikkia avioliittoja.
Onhan sellaisia mahdollisuuksia, että sellaisessakin perheessä,
jossa kukaan ei ole laitoshoidossa, toinen puoliso ei anna rahaa
toiselle puolisolle eikä tämä vähemmän
ansaitseva puoliso toisaalta saa toimeentulotukea, koska hän
on avioliitossa henkilön kanssa, jolla on rahaa. Tämä on
yleisempi ongelma. Valtion on hyvin vaikea päästä perheen
sisäiseen tulonjakoon sisälle, mutta kuitenkin
pidän tätä aika teoreettisena kysymyksenä, jota
on esitetty.
Kun ed. Vehkaoja oli eilen illalla niin kovin huolissaan siitä,
että tämä vie rahat vanhustenhoitolaitoksilta,
niin ihmettelen, kun hän tänään innostuu
markkinoimaan elatussopimuksia, että kuntien pitäisi
antaa niitä kaikille. Niillä elatussopimuksillahan,
jos on taitava juristi, pääsee maksuista eroon
kokonaan, kun laittaa kaikki rahansa sille kotiin jäävälle
puolisolle. Silloin ihmettelen, miten tämä ed.
Vehkaojan markkinoima käytäntö sitten
turvaa näiden laitosten saamat tulot. Sinänsä en
pidä hyvänä sosiaalipolitiikkana tätä käytäntöä,
joka on levinnyt, että ne, joilla on varaa kalliiseen juristiin,
pääsevät maksuista eroon, ja ne, joilla
ei ole varaa kalliiseen juristiin tai henkistä oivalluskykyä tätä käyttää, joutuvat
maksamaan kalliita maksuja. Sen takia minusta tästä pitää olla
selvä sääntö, eikä sillä tavalla,
että jokainen keksii oman porsaanreikänsä.
Ed. Ihamäen kanssa olen eri mieltä siitä,
että 80 prosentin maksu olisi laillistettua ryöstöä.
Silloin, kun ei ole elätettäviä, kun
on kysymys yksinäisestä henkilöstä,
en ymmärrä, miksi pitäisi antaa alennusta
maksusta, jotta perilliset voisivat periä enemmän.
Tältä osin se meidän perusmaksumme, joka
on varsin korkea ja joka todellakin tulee rahoittamaan vanhustenhuoltoa
jatkossa, on aivan perusteltu. Mutta silloin kun tätä lakia kymmenen
vuotta sitten tehtiin, unohdettiin se kotona oleva puoliso ja hänen
tilanteensa, ja nyt tämä epäkohta on
tullut korjatuksi. Kuten sanottu, tämä ei kovin
suurta määrää koske, mutta niille,
joita se koskee, se on ollut erittäin iso ja hankala asia.
Arvoisa puhemies! Vaikka kysymys on pienestä ryhmästä,
niin minusta pientenkin ryhmien asiat pitää hoitaa,
ja minusta on järkevää, että ne hoidetaan
selkeällä säännöllä eikä yksittäisen virkailijan
mielivallalla.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaara kritiseerasi puheenjohtaja
Vehkaojaa siitä, että hän eilen oli toista
mieltä ja tänään taas kolmatta
mieltä. Sitten hän kritiseerasi minua siitä,
että olen puhunut laillistetusta ryöstöstä.
Haluan tässä kertoa, että eilen olin
sitä mieltä, että tämä oli
laillistettu ryöstö, tänään
sanon vaan, että se ei ole kohtuullista.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä olin ajatellut luopuakin jo
tuosta kommenttipuheenvuorostani, mutta voin vastata tähän
asiaan ed. Soininvaaralle, että hän nyppi tästä eilisestä pitkästä puheestani
todellakin yhden irtolauseen, (Ed. Pulliainen: Eikö se
ole merkityksellinen?) — on — mutta hän
unohti tämän ehdon elikkä sen, että kysymys
on paitsi pienestä ryhmästä myös
ryhmästä, joka on huomattavan paljon hyvätuloisempi
kuin keskimäärin näissä laitoksissa
olevat ihmiset ja heidän perheensä ovat, ja unohti
myöskin sen, että tämä pieni
ryhmä hyötyy sitä paremmin, mitä suuremmista
tuloista ja tuloeroista puolisoiden kesken on kysymys.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan aluksi tästä laitoshoitomaksusta
ja siitä 80 prosentista. Sen suuruudesta toki voidaan keskustella.
Ainakin ed. Soininvaaralle totean, että esimerkiksi niissä tapauksissa,
joissa nuori henkilö, esimerkiksi psykiatrisista ongelmista
kärsivä henkilö, joutuu laitoshoitoon,
tuo 80 prosenttia on täysin kohtuuton. Ihan selvää on,
kun tätä asiaa nyt laajennetaan, kun siitä on täällä saatu
niin suuri yhteisymmärrys eli asiakasmaksuasioita ryhdytään
selvittämään, että kyllä tätäkin
asiaa täytyy tarkastella.
Herra puhemies! Tämä lakiesitys, joka monen käänteen
kautta saatiin täällä salissa hyväksyttyä,
on tärkeä tasa-arvon kannalta. Meidän
terveydenhuoltomme ja sosiaalipolitiikkamme kaikkein keskeisin arvo
on tasa-arvo. Tässä on todellakin kyse siitä,
että jokaisessa kunnassa otetaan huomioon kotiin jäävän
puolison toimeentulo ja mahdollistetaan perheen keskinäinen
huolenpito. Tärkeää tämä on
myöskin miesten ja naisten välisen tasa-arvon
kannalta, koska on niin, että yleisemmin se kotiin jäävä puoliso on
vaimo, joka on huolehtinut kodista ja lapsista, ja yhdessä on
sovittu, että yhteisillä tuloilla tullaan toimeen,
ensin työtulolla, palkalla, ja sen jälkeen työeläkkeellä.
Tämä on tärkeä asia, että tämä lakiesitys
nyt meni läpi. Vaikka 11 §:n muotoilua tehtiin
velvoittavammaksi, se ei todellakaan edellyttänyt, että kunnat
olisivat sen huomioon ottaneet. Tosiasia on, että jos se
olisi mennyt siinä muodossa, mitä täällä ed.
Stenius-Kaukonen ja erityisesti ed. Vehkaoja valiokunnassa ajoivat,
se ei olisi todellakaan parantanut tilannetta.
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäisen kauden kansanedustajana
olen ollut todella hämmentynyt tästä käsittelystä.
Kun hallitus toi hyvän esityksen, hallituspuolueet olivat
sen takana, ryhmyrit käsittelivät asiaa, oltiin
yksimielisiä, ykköskäsittelyssä hallitusryhmät
olivat yksimielisiä, sitten aivan yllättäen
tällainen tuli. Näin olen aivan yllättynyt,
että tällaista tapahtuu eduskunnassa. Mutta maailma
on moninainen, ja olen todella tyytyväinen, että järki
voitti täällä salissa ja tämä epäoikeudenmukaisuuskysymys
ratkaistiin.
Kun täällä ollaan huolissaan maksutuloista, erityisesti
sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Marjatta Vehkaoja
on ollut, niin täytyy sanoa, että kyllä oikeudenmukaisuus
on tärkeämpi asia. Toki raha on tiukassa terveydenhuollossa,
mutta se ei voi olla sosiaali- ja terveyspolitiikkaa ohjaava väline,
vaan tärkeintä ovat periaatteet ja sitten täytyy
vain riittävä rahoitus löytää.
Se, että kyse on pienestä ryhmästä,
ei missään nimessä voi olla perustelu,
että tätä esitystä ei tehdä.
Päinvastoin, elämä on monimuotoista. Meillä erityisesti
sosiaali- ja terveydenhuollon piirissä on hyvin erilaisia
pieniä ryhmiä, ja meidän täytyy
lainsäädännössä huolehtia,
että oikeudenmukaisesti näitä kaikkia
ryhmiä kohdellaan. Selvää on, että seuraavan
hallituksen ohjelmaan on kirjattava maksupolitiikan uudistus, ja
sitä me olemmekin yksimielisesti sosiaali- ja terveyspolitiikassa
peräänkuuluttaneet, mutta kun maailmasta ei hetkessä tule
valmis, niin meidän täytyy tyytyä myöskin
siihen, että esityksiä tulee yksi kerrallaan ja
sitä kautta menemme siihen hyvään tavoitteeseen.
Selvää on, että me tarvitsemme yhtenäisemmän
maksukaton. Maksupolitiikan on paremmin ohjattava avohoitoon, siellä voisi olla
käyttövara avohoidossa. Myöskin nuo kannustinloukut,
mitä maksupolitiikka aiheuttaa monille ikäihmisille,
on purettava.
Aivan lopuksi, herra puhemies, haluan esittää syvän
huoleni siitä, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtaja Marjatta Vehkaoja täällä viittasi
siihen, että elatussopimuksella nämä asiat
hoidettaisiin. Itse en ainakaan halua sellaista amerikkalaisille
tyypillistä yhteiskuntaa, että kaikki asiat asianajajien
kautta hoidetaan. Sitä varten Suomessa on eduskunta, että me
huolehdimme lainsäädännöllä,
että jokaisella ikäihmisellä on oikeudenmukainen
mahdollisuus palveluihin ja myöskin maksupolitiikassa jokaista
oikeudenmukaisesti kohdellaan, ilman että tarvitaan juristin
apua sopimaan etukäteen näitä asioita.
Kuten täällä todettiin, jos tähän
mentäisiin, eikö ole niin, että juuri
ne kaikkein pienituloisimmat siitä eniten kärsisivät,
joilla ei ole varaa hankkia apua tällaisten elatussopimusten
tekemiseen.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys
on erinomainen ja perusteltu. Olen todella tyytyväinen,
että se hyväksyttiin näin suurella ääntenenemmistöllä edellisessä äänestyksessä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Vehkaoja moitti sitä, että tämä lakiesitys
ja me tällä puolella salia kannamme huolta vain
hyvätuloisista. Emme me nyt tässä tapauksessa kanna
huolta näistä hyvätuloisista vaan näitten hyvätuloisten
vähävaraisista puolisoista, (Ed. Vehkaoja: He
ovat samaa perhettä!) jotka sitten jäävät
vaille toimeentuloa sen vuoksi, että heidän elättäjänsä niin
sanotusti joutuvat laitoshoitoon ja rahat menevät sinne.
Onko se oikeudenmukaista sosiaalipolitiikkaa, että te saatatte
ihmisiä taloudelliseen ahdinkoon? Onko sosiaalipolitiikan
tehtävä tehdä ihmisistä vähävaraisia
ja sitten pitää heidät sellaisina loppuikänsä?
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On myönteisenä asiana
merkillepantava se, että kokoomuslaisten aktiivisuus sosiaalipoliittisessa
keskustelussa tässä salissa on vaalikauden kolmanneksi
viimeisenä istuntopäivänä näinkin
vilkasta. Kokonaista neljä edustajaa on tällä hetkellä salissa.
Me olemme liki neljä vuotta tehneet täällä ratkaisuja,
puhuneet puheitamme, tehneet esityksiämme tilanteessa,
missä käytännössä tuolta
puolelta tätä salia ei ole juuri kommentteja tullut.
No, miksi ei ole tullut? Tämä maksu- ja muu sosiaalipoliittinen
linja, jota tämän vaalikauden aikana on ajettu,
on noudattanut niin pitkälle teidän tahtoanne,
että eihän teidän ole tarvinnut täällä edes
olla. Kyllähän sen ymmärtää,
mutta kiitoksella merkillepantavaa on se, että olette edes
näin kalkkiviivoilla läsnä.
Kysyn, missä te olette olleet silloin puolustamassa
eläkeläisiä ja sairaita, kun olemme budjettikäsittelyjen
yhteydessä olleet nostamassa lääkekulujen
omavastuita, tai silloin, kun olemme olleet nostamassa matkakulujen
omavastuuta. Onhan kysymys ihan samasta kohderyhmästä, jonka
puolesta te nyt puhutte suurella ja kovalla rintaäänellä.
Arvoisa herra puhemies! Nyt tiedämme, mikä on
tämän asiakasmaksulain sisältö asiassa,
jonka kohderyhmänä siis on 2 700 henkilöä hallituksen
esityksen perustelujen mukaisesti. Totean tässäkin
yhteydessä, että pitkäaikaisessa laitoshoidossa
tässä maassa on kaiken kaikkiaan yli 40 000
kansalaista. Korostan, ettei siis ole kyse läheskään
koko siitä ongelmakentästä, joka tähänkin
aihepiiriin liittyy.
Nyt sisältönsä saanut laki on kaavamainen malli,
joka ei vastaa sitä keskustalaista käsitystä, jota
meille sana oikeudenmukaisuus merkitsee. Se, että nyt on
lähdetty asiakasmaksulain remontointiin tästä tulokulmasta
ja tästä päästä, toistan uudemman
kerran, näyttää noudattavan näitten puheitten
voimakkuuksienkin perusteella sitä kokoomuslaista aatemaailmaa,
jolla tässä maassa halutaan sosiaalipolitiikkaa
viedä eteenpäin ja miten se halutaan kohdentaa,
miten näitä yksittäisiä ryhmiä halutaan
arvostaa ja heidän asioitaan eteenpäinviedä.
Keskustan eduskuntaryhmä on vaatinut koko vaalikauden
ajan maksupolitiikan kokonaisuudistusta. Emme tätä vaatimusta
ole unohtaneet, emme aikaisemmin, emme tänään
emmekä tulevaisuudessa, ennen kuin tähän
päätöksentekoon päästään.
Keskusta hyväksyy tänään eduskunnan
tekemän päätöksen tämän
lain sisällöstä. On myönnettävä,
että tässä parannetaan pienen ihmisryhmän
asemaa ja tilannetta, tosin tavalla, jolla me emme olisi toivoneet
tässä isossa kokonaisuudessa tämän
tapahtuvan.
Toistan, että toivomme, että maksupolitiikkaa kokonaisvaltaisemmin
uudistetaan, ja mitä siihen tulee, että ei saisi
väestömäärältään
pieniin kohderyhmiin muutoksia ja uudistuksia tehdä, niin
kyllä tämän asiakasmaksujen kokonaisuuden
sisällä eri omavastuut tähän
asiaan liittäen näitä ongelmakohtia joissakin
muissakin tuloryhmissä kenties olisi saattanut olla, eikä vain kenties,
vaan me kaikki tiedämme, jotka olemme sosiaalipolitiikasta
selvillä, että näitä muutostarpeita
on. Sen aloittamisen olisi voinut jostakin muualtakin tehdä.
Tämä on nyt poliittinen valinta ja tämä on
eduskunnan viesti, joka on haluttu tässä yhteydessä antaa.
Toistan sen, että keskustan eduskuntaryhmä tulee
tämän lain hyväksymään.
Tähän päätökseen liitetään
toisessa käsittelyssä valiokunnan yksimielisesti
hyväksymä ponsi, jossa eduskunta edellyttää,
että maksupolitiikka kokonaisvaltaisesti uudistetaan. Kolmannen
kerran totean, että tämä on keskustan
toivelistalla ja sisältää sen, mitä me
asioista ajattelemme.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelu taitaa tällä erää olla
päättymässä, ja on helppo todeta,
että näin eri tavoin me kollegat ajattelemme sosiaalisesta
oikeudenmukaisuudesta. Se nyt ainakin tässä on
nähty.
Valiokunnan enemmistö on varmasti loppuun saakka sitä mieltä,
että tällä 11 §:n muotoilulla olisi
hoidettu nimenomaan se pulma, josta oikeisto on ollut kantavinaan
näin suurta huolta. Minä tarkoitan sitä,
että kaikki tiedämme, että siellä ongelmia,
mutta me olemme nyt vain hakeneet tähän ongelmaan
eri kautta näitä ratkaisuja, ja tässä sitä ollaan.
Totta kai sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistön
vaihtoehtoon on liittynyt ajatus siitä, että pitää nämä elatussopimukset
tehdä arkisemmiksi. Minusta ei ole mitään
pahaa juridiikassa silloin, jos se lisää ihmisten
oikeusturvaa. Kun ihminen tulee hakemaan esimerkiksi palveluja,
joissa on joitakin palvelumaksuja, jotka on suhteutettu tulotasoon,
niin aina myös selvitetään tulot. Tästä ei
tulla koskaan pääsemään, niin kauan
kuin tuloihin suhteutettuja maksuja peritään,
eli tämä on ihan normaalia toimintaa, että ihminen
joutuu selvittämään tulojansa, ja siitä ei todellakaan
olisi pitkä matka parempaan vaihtoehtoon, laillisempaan
vaihtoehtoon, elatussopimuksen tekemisestä. Hallituksen
esityksen maksualennuksen hyöty jää juridisesti
nyt pelkästään laitoksessa olevan tuloksi.
Siis se jää edelleen juridisesti hänen
tulokseen. Se ei siirry sille puolisolle, niin kuin olitte tarkoittaneet.
Sitten tässä keskustelussa tuli minusta uudelleen
esiin se harhautuskeskustelu, mihin viittasin ensimmäisessä puheenvuorossani,
kun kokoomuksen edustajakollegat puhuivat, useampikin heistä,
siitä että nyt laitoshoitomaksu ikään
kuin putoaa 80 prosentista 40:een, tai niin kuin nyt yllättäen
tuotiin esiin sellainen ajatus, että 80 prosentin laitoshoitomaksu
on kohtuuton. Tällä kohtaa olen samaa mieltä,
mutta pyydän huomauttaa, että se 80 prosenttia
jää koskemaan kaikkia muita laitoksessa olevia
paitsi sitä tilannetta, että laitoksessa on se
suurempituloinen sattumalta. Vain siinä tapauksessa maksu
putoaa tästä. Mutta se, onko maksu 80 prosenttia
yhdeltä henkilöltä vai 40 prosenttia
kahdelta henkilöltä, on sama asia silloin, jos
näillä henkilöillä on samat
tulot. On aivan hämmästyttävää,
että te markkinoitte tämmöistä ajatusta,
että maksu putoaa 80 prosentista 40 prosenttiin. Se ei
putoa. Te olette hankaluuksissa, jos jatkatte tällä linjalla.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
ja sen puheenjohtajisto on tällä vaalikaudella
tehnyt paljon hyvää ja perusteellista työtä.
Sen vuoksi pidän ikävänä tätä loppunäytöstä,
johon varmaan osaltaan lähestyvät vaalitkin ovat
olleet vaikuttamassa.
Ymmärrän kyllä sen kritiikin hyvin,
joka kohdistuu asiakasmaksujärjestelmän epäkohtiin,
joita todellakin jää runsaasti tämän
esityksen hyväksymisenkin jälkeen. Tällähän
korjataan, niin kuin täällä on moneen
kertaan todettu, vain yhden, melko pienen ryhmän tilanne.
Olen kuitenkin tyytyväinen, että laitoshoitoon
joutuvan henkilön, pienempituloisen puolison, tilanne korjataan
nyt sillä tavalla, jossa samaa ratkaisumallia käytetään
kunnan rajoista ja erillisistä elatussopimuksista riippumatta.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tekee vielä mieli vastata valiokunnan
puheenjohtajalle Vehkaojalle tästä, että tällä hetkellähän
pitkäaikaiseen laitoshoitoon joutuvalta peritään
80 prosenttia tuloista hoitomaksuina, olivatpa tulot millaiset tahansa,
ja viereisillä vuoteilla voi maata kaksi potilasta, joista
toinen ei maksa yhtään mitään
varattomuuden takia ja toinen maksaa tämän 80
prosenttia tuloistaan. Mikäpäs siinä,
kyllähän näin käy. Se on sosiaalipolitiikkaa.
Joskushan voi olla järkevääkin, jos laitoshoidossa
olevalla ei ole mitään muuta tarvetta kuin se
hoito ja lääkitys, että häneltä viedäänkin
suurin summa rahaa, niin kuin ed. Soininvaara totesi, mutta pääsääntöisesti
tämmöisen 80 prosentin vieminen eläkkeestä,
kun kotona on muuta perhettä eli on vaimo elämässä,
on kohtuutonta.
80 prosentin sääntö on ongelmallinen
silloin, kun puolisoista vain toinen, yleensä mies, on
ollut työssä ja nauttii kohtuullista eläkettä.
Sen sijaan vaimo on saattanut olla koko ikänsä kotirouvana
ja lasten hoitajana ja nauttii pienintä mahdollista kansaneläkettä.
Toivoisi, että tässä nyt arvostettaisiin
myöskin sitä kotona ollutta kotirouvaa. Muutamia
vuosikymmeniä sitten oli vielä mahdollista, että joku
jäi kotirouvaksi, ja tämä ongelma poistuu
kuitenkin tänä päivänä vähitellen.
Tässä kuitenkin yhteiskunta osoittaa arvostuksensa
niille naisille, jotka ovat itse hoitaneet lapsensa kotona.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eläkeläisten kannalta
tämä on aivan oikea ratkaisu asiakashoitomaksuista.
Tosiaan kunnalle meni 80 prosenttia hoitopalvelumaksuista ja 20
prosenttia jäi kotiin aikaisemmin, kun nyt tämän
20 prosentin lisäksi jää 40 prosenttia
kotiin ja kunta saa ainoastaan 40 prosenttia eli jakosuhde on 60
kotiin ja 40 kunnalle. Tämä ongelma poistuu, mikä aikaisemmin
on ollut, että jos on esimerkiksi ollut pitkä avioliitto, aviopuoliso,
joka kotiin jää yksin kun puoliso joutuu hoitolaitokseen,
kotona oleva henkilö, ei ole tullut toimeen tällä 20
prosentilla eläkkeestä tai palkasta. Näin
ollen eduskunnan enemmistö on aivan oikealla asialla tässä,
kun laittaa asiakasmaksulain oikeisiin saumoihin.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Olen mielenkiinnolla seurannut tätä keskustelua,
ja tässä ratkaistaan varmasti yksi asia hyvin,
mutta jälleen eduskunnan tyypilliseen tapaan perheellisten
asia, perheettömät on jätetty jälleen
jalkoihin. Ihmettelen, että tässä yhteydessä ei
samalla ole mielisairaiden asiaa hoidettu. Asiakasmaksulain nojalla
heille käteen jäävä raha kuukautta kohti
on 60 euroa, joka ei riitä missään tapauksessa,
ja se olisi voitu jo Osmo Soininvaaran aikana korjata. Tunnen myös
Niuvanniemen sairaalassa potilaan, joka maksaa 200 euroa päivä siitä,
että on pakkohoidossa eikä saa valita osastoaan.
Täällä on monta tällaista pikkulakia,
jotka yhdessä aiheuttavat mielisairaiden, yksinäisten ja
köyhien sortoa. Toivon, että tämä hoidetaan.
Olen pahoillani, että valtiosihteerilaki meni nurin,
koska se vei minulta mahdollisuuden ryhtyä valtiosihteeriksi
ja laittaa tällaiset asiat kertalaakilla kuntoon. (Naurua)
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että ed.
Taipale huomaa erityisryhmiä, jotka ovat ongelmissa, kuten
hän juuri toi esiin nämä psyykkisesti
sairaat ja yksinäiset ihmiset. On hyvä, että heidät
otetaan esille. Mutta minä haluaisin palata täällä muun
muassa ed. Akaan-Penttilän esiin tuomaan ajatukseen, että meillä kaikkein
pienintä eläkettä saavat, jotka monet
ovat käytännössä vailla työeläkettä tai yrittäjäeläkettä,
ovat todella eläkekurjuudessa, joka merkitsee köyhyysrajan
alapuolella olemista. Tähän ongelmaan tulisi kiireesti
voida puuttua.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Taipale on erittäin ansiokkaasti
vuodesta toiseen puolustanut köyhiä, ollut köyhän asialla,
syrjäytyneitten asialla, mielenterveyspotilaitten asialla.
Mutta kun Lipposen ykkös- ja kakkoshallitus ovat olleet
vahvasti vasemmistolaisia, eli sosialidemokraatit ovat vallassa,
on vasemmistoliitto vallassa, niin kysyn ed. Taipaleelta, miksi
te ette pysty hoitamaan sisäisesti näitä asioita,
kun sitten täällä kuitenkin vaaditte
sitä meiltä. Kokoomus on aina mukana köyhän
asialla.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Taas tuli minusta vähän
harhaanjohtavaa informaatiota, tällä kertaa ed.
Ihamäeltä, kun hän sanoi, että kansaneläkkeellä olevat
puolisot tulevat saamaan lisää avohoitoon tai
kotiin rahaa. Eihän tämä pidä paikkansa
kuin ani harvoissa tilanteissa. Suurin osa niistä, jotka
kansaneläkkeellä siellä kitkuttavat,
joutuu jatkamaan huonoilla ja vähäisillä tuloillaan
jatkossakin. Vain niissä harvoissa tapauksissa, kun puoliso
on laitoksessa ja hänen tulonsa ovat huomattavasti paremmat,
kotona oleva tästä hyötyy.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuosmanen ei oikein tiedä, mistä hän
puhuu, koska hän ei kuulu meidän suurimpaan ja
mahtavimpaan eduskuntaryhmäämme, sos.dem. ryhmään.
Nimittäin eilen juuri mainitsin siellä, että toisin
kuin ministeri Erkko, joka ehdottaa presidentinviran lakkauttamista
ja pääministerivetoista hommaa, esitin eilen,
että me lopetamme pääministerin viran,
koska hän ei saa mitään aikaan rauhanliikkeen
hyväksi, kun kokoomus on napannut rauhanliikkeeltä rahat.
Me tulisimme pelkällä presidentillä toimeen.
Kyllä minä olen ainakin omalta osaltani yrittänyt
tehdä kaikkeni.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ei pidä provosoitua, mutta kyllä täytyy
sanoa se, että ed. Kuosmanen nyt joko ei tiedä,
mitä puhuu, tai puhuu ihan puuta heiniä ja hyvin
populismin nimissä. Minä toivoisin, että kokoomuksen
eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ben Zyskowicz kävisi
pyytämässä arvon virkailijoita poistamaan
ed. Kuosmasen puheenvuoron kokoomuksen vahingoittamisen nimessä tämän
istunnon pöytäkirjoista.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy vieläkin korjata
ed. Vehkaojan äskeistä puheenvuoroa. Näyttää niin,
että ed. Vehkaojalla on varsin valikoiva kuulo. En minä puhunut
kansaneläkkeellä olevista puolisoista. Sanoin
vain, että toinen puoliso voi olla kansaneläkkeellä,
kun toinen saa eläkettä.
Tällä laillahan korjattiin yksi räikeä epäkohta. Maksupolitiikassa
on muita epäkohtia, mutta niistä toivon mukaan
saadaan selvyys, kun sosiaali- ja terveysministeriössä tämä vyyhti
korjataan.
Ed. Taipaleella on runsaasti tietoa ja paljon tarmoa. On ikävä kuulla,
että hänellä ei ole mahdollisuutta valtiosihteeriksi.
Täytynee pyrkiä ministeriksi. (Ed. Taipale: Mutta
siihen ei taito riitä!)
Keskustelu päättyy.