Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Siirrymme tässä hieman erilaisiin
asioihin tuon pitkän sosiaalipoliittisen keskustelun jälkeen.
Eduskunnassa on toiminut viime keväänä niin sanottu
kertomustyöryhmä, joka on miettinyt sitä,
miten voitaisiin paremmin hyödyntää eduskuntatyössä näitä erilaisia
kertomuksia, joita tänne vuoden mittaan tulee aikamoinen
nippu. Tuon kertomustyöryhmän johtopäätökset
mielestäni valtaosaltaan ovat sellaisia, joiden toivon
toteutuvan seuraavien eduskuntakausien aikana. (Ed. Ala-Nissilä:
Se olikin hyvä työryhmä!) — Taisi olla,
että ed. Ala-Nissilä kuului siihen. (Ed. Ala-Nissilä:
Kyllä!) — Hyvä. — Toivon todella,
että näitten kertomusten merkitys myös
tässä eduskuntatyössä kasvaisi.
Nämähän ovat oivallinen paikka antaa
palautetta niin hallitukselle kuin virkamiehistöllekin.
Siinä mielessä on tietysti valitettavaa, että tämä kertomusnippu
on käsittelyssä vasta näinä eduskuntakauden
viimeisinä päivinä. On aivan ymmärrettävää,
että ne eivät sillä lailla jaksa herättää kiinnostusta.
Toteaisin tässä ihan muutaman seikan. Ensinnäkin
näissä valiokuntien lausunnoissa tulee esiin se,
että jonkin verran ministeriöissä ja
ehkä myös virkamieskunnassa on tietynlaista ylenkatsetta
eduskunnan esittämiä lausumia kohtaan. Muun muassa
valtiovarainvaliokunta sanoo omassa lausunnossaan: "Valtiovarainvaliokunta toteaa,
että useisiin valtiovarainministeriön hallinnonalalla
todettuihin lausumiin annettu selvitys on riittämätön."
Vastaavasti perustuslakivaliokunta mainitsee omassa mietinnössään
yhden sinänsä mielestäni aika pienen
asian eli säädöskokoelmasta perittävän
arvonlisäveron. Valiokunta ja eduskunta ovat useampaan
kertaan huomauttaneet, että niitten pitäisi olla
arvonlisäverovapaita, mutta edelleen ministeriö jankuttaa,
että ei se ole mahdollista. Minusta se on aika uskomatonta
tällaisten pienten asioitten osalta. Enemmän tuntuu
siltä, että on jokin arvovaltakysymys, että eduskunta
ei saa astua tiettyjen virkamiesten taikka ministerin näkemysten
varpaille. Tätä on syytä paheksua, jos
näin on. Toivon, että tuleva eduskunta pystyisi
olemaan näissä asioissa pontevampi kuin tähän
asti aina on pystytty olemaan.
Pääasia oikeastaan oli se, että halusin
puuttua tässä yhteydessä eräisiin
toimintatapoihin, joita valtioneuvoston piirissä on. Mutta
koska täällä ei ole yhtään
ministeriä paikalla, totean tässä vain, että kun
viime viikolla luin Helsingin Sanomista, että valtioneuvoston
raha-asiainvaliokunnassa valtiosihteeri Sailas on esittänyt
sitä ja tätä ja näin valiokunta
on päättänyt, sen jälkeen olen katsonut
säännöksiä, jotka kertovat,
miten näissä valiokunnissa tulisi toimia. Säännösten
mukaan mielestäni valtiosihteerillä, siis tällä epäpoliittisella
valtiosihteerillä, Sailaksella, ei nähdäkseni ole
esitysoikeutta, mutta näin näyttää olleen,
että hän on sihteerinä ja tavallaan esittelijänä,
ja näyttää siltä, että tämä yksi
virkamies on kävellyt koko sen ministerilauman yli, joka
siinäkin kokouksessa oli ollut — oli ollut paikalla
vallan 14 ministeriä. Siltä näyttää.
Olen nimittäin pyytänyt kyllä pöytäkirjan otetta
tästä kokouksesta tältä osin,
mutta sitä en ole saanut, vaikka nähdäkseni
perustuslaki velvoittaa virkamiehet antamaan tiedon tällaisesta asiasta,
kun olen sitä pyytänyt liittyen juuri, sanotaan
nyt vielä, asemaani perustuslakivaliokunnan jäsenenä.
Siksi tämä asia kiinnostaa. Meillähän
on käsittelyssä valtioneuvostolaki, johon ne kuuluisat
poliittiset valtiosihteerit ovat kuuluneet myös. Siinä yhteydessä nimenomaan
säädellään ministerivaliokuntien
toimintaa lain tasolla suunnilleen samalla tavoin kuin nyt asetustasolla.
Asetuksessa valtioneuvoston ohjesäännössä selvästi
sanotaan, ketkä ovat esimerkiksi raha-asiainvaliokunnan
jäseniä, ja siellä ei mainita mitään
muita kuin ministereitä. Kun olen tätä tiedustellut
virkamiehiltä, sieltäkin on tullut kommentti,
että menettely näissä valiokunnissa on
aika kummallista. Eli toivon, että vielä maanantaina,
kun täällä käsittelemme näitä asioita, olisi
ministereitä paikalla ja voisi saada myös jonkinlaisen
selvityksen tästä asiasta.
Tämä joka tapauksessa osoittaa, että poliittisen
ohjauksen lisäämisen tarvetta on todellisuudessa
erittäin paljon. Valitettavasti täällä ei
ole ollut rohkeutta lisätä tätä juuri
poliittisten valtiosihteereiden kautta, mutta toivottavasti lähivuosina
sitten löydetään joko poliittiset valtiosihteerit
-keino tai jokin muu keino asioiden hoitamiseksi.
Kari Uotila /vas:
Herra puhemies! Ed. Helle viittasi siihen, millä tavalla
hallitus on ottanut huomioon eduskunnan eri lausumia. Ihan yhtenä yksityiskohtana
tyyppiesimerkki siitä, miten kalkkiviivoille saattaa jonkin
asian osalta eduskunnan tahdon toteutuminen mennä. Kuten
täällä valtiovarainvaliokunnan lausunnossa
todetaan kohdassa Aravalainojen ehdot, valtiovarainvaliokuntahan
on toistuvasti tällä vaalikaudella edellyttänyt,
että aravalainan ehtoja parannetaan siten, että pystytään
asuntojen korjaaminen ja uustuotanto turvaamaan ja että asukkaiden
vuokranmaksukyky otetaan huomioon niin, että vuokrat käytännössä alenevat.
Tämä ei toteutunut näiden lausumien pohjalta,
mutta kun eduskunta sitten yksimielisesti tämän
vuoden budjettia käsitellessään muutti
budjetin yksityiskohtaisia perusteluita ja laati niihin selkeämmän
ohjeen siitä, millä tavalla aravalainaehtoja on
korjattava, niin nyt sitten tänään nähdäkseni
pari tuntia sitten vihdoinkin hallitus on tämän
ratkaisun tehnyt. Joskus mennään kyllä aika
lailla kalkkiviivoille ja joudutaan tekemään todella
johdonmukaisesti ja pitkään työtä,
jotta valtioneuvosto saadaan toteuttamaan eduskunnan tahto.
Keskustelu kertomuksesta perustuslakivalio-kunnan
mietinnössä valmistelevasti käsitellyl-tä osalta
päättyy.