4) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2000 Valtioneuvoston oikeuskanslerin
kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2001
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tähänkin pätee
se sama seikka kuin äskeiseen, että valitan sekä oikeuskanslerin
puolesta että perustuslakivaliokunnan puolesta, että emme
ole voineet paneutua sillä perusteellisuudella, jonka mielestäni
asian laatu olisi vaatinut, tähänkään kertomukseen
tässä loppuvaiheessa. Halusimme kuitenkin esitellä nämä,
etteivät nämä jäisi ikään kuin
roikkumaan. Toisaalta meillä on dialogi oikeuskanslerinkin
kanssa muutoinkin käynnissä, joten en usko, että tämä sinänsä aiheuttaa
suuria vaikeuksia. Mutta kun vakavaa työtä on
virastossa tehty ja oikeuskanslerillakin on läsnäolo-oikeus,
niin olisin suonut, että tämä asia olisi
voinut saada vähän perusteellisemman käsittelyn.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Myös tähän
kohtaan pätevät ne ajatukset, jotka äsken
toin esille eduskunnan oikeusasiamiehen kohdalta. Kansalaisille
on hyvin tärkeää, että he voivat
tuntea ja myös tiedostaa sen, että tässä maassa
löytyy oikeus, jossa asiaan ainakin halutaan paneutua,
ja kansalaisten tulisi saada mahdollisimman ymmärrettävä,
selkokielinen vastaus esittämiinsä ongelmatilanteisiin,
jotka tulevat kanteluiden muodossa.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Pyydän saada ensinnäkin
kiittää näistä puheenvuoroista
ja tästä mietinnöstä, joka lyhyydestä huolimatta
antaa kyllä myös perustan pyrkiä aina
parempaan tulokseen. Se, mitä perustuslakivaliokunnan arvoisa
rouva puheenjohtaja sanoi tästä meidän
dialogistamme, pitää paikkansa. Kyllä me,
jos ei nyt päivittäin, niin usean kerran viikossa
asioita käsiteltäessä ja erityisesti
ratkaistaessa mietimme myös ja pidämme mielessä sen
tosiasian, että ratkaisut on tilitettävä perustuslakivaliokunnalle
ja tarvittaessa laajemmalti myös eduskunnalle.
Ne kysymykset, joihin ed. Oinonen viittasi, ovat todella tärkeitä ja
vakavia. On valitettavaa, että laillisuusvalvonnassa yleensä ei
voida toteuttaa muuta kuin kirjallista menettelyä, ja se
vaikeuttaa asioiden selvittelyä. Toisaalta me emme ole
asioita kansalaisiin vaikuttavalla tavalla tutkivia ja ratkaisevia,
vaan se kuuluu asianomaisille viranomaisille. Laillisuusvalvonnan
tehtävänä on tarkastaa ja selvittää,
että viranomaiset ovat menetelleet asianmukaisesti. Tässä suhteessa
perusvastuu on siinä hallinnon ja menettelyiden järjestämisessä,
jota tapahtuu poliisitoimessa, sosiaaliturvassa, maankäytössä,
ja voin sanoa, että kyllä se lainsäädäntötyö,
jota meillä on näissä asioissa tehty,
se hallinnollinen panostus, jota on saatu aikaan, kestää hyvin
kansainvälisen vertailun.
Tosiasia on, että meillä on myös
keskuudessamme ihmisiä, joilla on hyvin vahva tuntemus siitä,
että heidän asiansa eivät ole tulleet
oikein ratkaistuiksi. Mutta juuri se vastuu, jota laillisuusvalvonnassa
tunnetaan sekä perustuslakivaliokuntaa että koko
eduskuntaa kohtaan, asettaa meidät sellaisen selvitystehtävän
eteen, että voin vakuuttaa ed. Oinoselle ja kaikille muille
paikalla olijoille, että näissä ratkaisuissa
ei ole tietoisesti mitään pyritty siirtämään
sivuun, vaan kaikki asiat on tutkittu niin perusteellisesti kuin
se meillä käytössä olevilla
keinoilla ja voimavaroilla on mahdollista.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ajattelin, voisinko aivan lyhyesti vielä oikeuskanslerilta
tiedustella sitä, missä määrin
ongelmalliseksi hän näkee sen, että oikeuskansleri
tavallaan joutuu itse valvomaan itseään. Viittaan näihin
listatarkastuksiin, joita oikeuskansleri joutuu suorittamaan valtioneuvoston
esityslistojen suhteen, ja sen jälkeen kenties ratkaisemaan kantelun,
joka kohdistuu noihin samoihin asioihin. Oletteko te joutunut tätä miettimään
ja kehittelemään ajatuskulkua?
Valtioneuvoston oikeuskansleri Paavo Nikula
Arvoisa puhemies! Tämä on kysymys, joka askarruttaa
tietysti jatkuvasti. Listatarkastukseen on yleensä aikaa
puolitoista vuorokautta, pari vuorokautta, ja siinä suhteessa
aina voi tapahtua myös erehdyksiä. Se nähdään
esimerkiksi siinä, että perustuslakivaliokunta
on havainnut usein sellaisia säännöksiä,
jotka vaativat joko korjausta tai sitten vaikeutettua lainsäädäntöjärjestystä eduskunnassa,
mikä ei listatarkastuksissa ole tullut esiin, mahdollisesti
vain yleisluontoisempana epäilyksenä. On totta,
että saamme kanteluita, jotka kohdistuvat sellaisiin ratkaisuihin,
joiden laillisuudessa ei tässä aikaisemmassa vaiheessa
ole havaittu mitään erityistä. Jos siinä tarkastelussa
sitten kuitenkin päädytään lopputulokseen,
joka osoittaa, että aikaisemmin on erehdytty, niin luulisin,
että pystyisimme sen korjauksen edellyttämään.
On tietysti vaihtoehtoisia mahdollisuuksia järjestää esimerkiksi
niin, että eduskunnan oikeusasiamies tutkisi ne kantelut,
jotka kohdistuvat sellaisiin valtioneuvoston ratkaisuihin, joissa
oikeuskansleri on ollut mukana. Silloin kuitenkin rikottaisiin se
periaate, jota nyt noudatetaan hyvin vahvasti, että me
laillisuusvalvojat emme tutki toistemme menettelyjä. Tässä suhteessa
varmasti tarvittaisiin lainsäädäntöratkaisuja
tai sitten parempaa listatarkastusta, johon tietysti aina pyrimme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Nythän on käsittelyssä valtioneuvoston
oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista. Haluaisin
tässä kohtaa viitata siihen tärkeään
asiantuntijarooliin, mikä oikeuskanslerilla on myös
muuten ja laajemmin. Ajankohtaisestihan voitaisiin ajatella vaikka
näitä edessä olevia vaaleja, koska arvoisalta
oikeuskanslerilta on tiedusteltu, ovatko kyseessä pääministerivaalit
ja ratkeaako pääministeriys jo vaaleissa. Tiedän
oikeuskanslerin tähän vastanneen mielestäni
perustellulla tavalla, että näin ei ole, että vaaleissa valitaan
pääministeri suoraan. Näin ollen tämä oikeuskansleri-instituutio
sellaisenaan on erittäin tärkeä ja merkittävä,
kansalaisille hyvin paljon kysymyksiä avaava ja vastauksia
antavakin. Halusin viitata tähän, koska asia on
niin ajankohtainen.
Keskustelu päättyy.