1) Hallituksen esitys laiksi valtioneuvostosta ja eräiksi
         siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Esko Helle /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! En aio puhua poliittisista valtiosihteereistä,
            mutta jonkin verran sivuan aihetta politikoivat valtiosihteerit.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon, että paikalla olevat ministerit
            voisivat hieman kuunnella tätä asiaa. Nimittäin
            nyt käsittelyssä olevan valtioneuvostolakiesityksen
            mukaan valtioneuvostossa on ministerivaliokunnat ulko- ja turvallisuuspolitiikan,
            Euroopan unionia koskevien asioiden, raha-asiain ja talouspolitiikan
            valmistelua varten. Näiden valiokuntien jäsenten
            tulee olla valtioneuvoston jäseniä. Tämä on
            siis tuossa laissa, jota olemme (Hälinää — Puhemies
            koputtaa) tänään hyväksymässä.
         
         
         Nykyisessä, asetuksen tasoisessa valtioneuvoston ohjesäännössä tästä raha-asiainvaliokunnasta
            todetaan, että siellä on raha-asiainvaliokunta,
            ja luetellaan, kuinka monta ministeriä siihen kuuluu, ja
            todetaan vielä, että valtiovarainministerin tulee
            olla paikalla ja jos joku näistä ministereistä on
            estynyt, hänen sijaisenaan on sitten sijaisjärjestyksen
            mukainen ministeri.
         
         
         Helsingin Sanomissa oli viime tai toissa viikolla uutinen helmikuun
            5. päivänä pidetystä raha-asiainvaliokunnan
            kokouksesta. Siinä todettiin, että valtionvarainministeriö valtiosihteeri
            Sailaksen ominaisuudessa pyysi aravaesityksen pöydälle.
            Ymmärtääkseni voimassa olevien säännösten,
            siis tämän asetuksen tasoisen ohjesäännön,
            mukaan, valtiosihteeri Sailaksella ei ole äänioikeutta,
            mutta ei ymmärtääkseni myöskään esitysoikeutta
            tuossa kokoonpanossa. Paikalla on ollut saamieni tietojen mukaan
            vallan 14 ministeriä, mutta valtiovarainministeri Niinistö ei
            ollut paikalla tuolloin. Tuon sijaislistan mukaan valtiovarainministeri
            Niinistön sijaisena on ministeri Siimes. (Ed. Jaakonsaari:
            Oliko Siimes paikalla?) — Siimes oli paikalla, koska hän
            oli esittelevä ministeri tässä asiassa.
         
         
         En ole kaikkia kuvioita tässä nyt yrittänytkään
            selvittää, mutta ymmärtääkseni
            ministeri Siimeksen tuossa tilanteessa olisi tullut käyttää valtiovarainministeriön
            ääntä (Hälinää — Puhemies
            koputtaa) eikä valtiosihteeri Sailaksen. Kun vielä tiedämme,
            että tässä asiassa valtiovarainministeriön
            eli Sailaksen mielipide oli vastakkainen kuin Siimeksen mielipide,
            tuntuu aika omituiselta, että virkamies on kävellyt
            ministereitten yli. Tämän käsityksen
            saa tuosta uutisesta. Totean vielä, että pyysin
            toista viikkoa sitten tästä kokouksesta pöytäkirjanotetta,
            mutta tähän päivään
            mennessä en ole sitä saanut. Ymmärtääkseni
            perustuslaki edellyttää, että kansanedustaja
            tämäntapaisen pöytäkirjan voisi
            saada.
         
         
         Kysynkin kyllä tässä yhteydessä ministereiltä,
            miten on mahdollista tämän kaltainen menettely,
            kun on olemassa hyvin selkeät säännöt,
            ketkä kuuluvat elimeen, ja sitten joku sihteeri tekee esityksen
            ja päätökset ohi ministereitten, joille päätösvalta
            tässäkin asiassa olisi kuulunut. Voisi kysyä,
            aikovatko sitten tulevat valtioneuvostot noudattaa tätä pykälää,
            joka nyt nousee lain tasolle tässä. Ihmettelen
            todella tätä menettelyä, ja tuntuu siltä,
            että tämä on ollut siis maan tapa. Ei ole
            noudatettu selkeitä ohjesääntöjä tähänkään asti,
            ja näyttää siltä, että siinä valtiovarainministeriö virkamiestensä suulla
            on torpannut monta monta asiaa tuolla raha-asiainvaliokunnassa tähänkin
            mennessä. Siitä ehkä johtui pitkälti
            myös tämän arava-asian käsittely
            niin moneen kertaan valtioneuvoston eri elimissä, ennen
            kuin siitä saatiin asiallinen päätös.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri   Johannes  Koskinen
         
          Arvoisa puhemies! Tässä ed. Helle nosti nyt
            formalismin kunniaansa. On muistettava, että raha-asiainvaliokunnassa
            esittely tapahtuu virkamiehen eli juuri valtiovarainministeriön
            valtiosihteerin toimesta. Käytännössä,
            kun kirjataan, että asia jää pöydälle,
            useimmiten se tapahtuu juuri niin, että tavallaan esittelijä jättää asian
            esittelyn kesken ja pääministeri toteaa, että asiassa
            pitää neuvotteluja jatkaa. Tällaista
            muodollista pöydällepanoesitystä silloin
            ei tapahdukaan ministerien toimesta.
         
         
         Mutta siinä ed. Helle on oikeassa, että valtiovarainministerin
            tai hänen sijaisensa pitäisi ottaa selvempi rooli
            virkamiesesittelyn täydentäjänä myös
            raha-asiainvaliokunnassa, että siinä keskustelussa
            ei olisi niin voimakkaasti virkamiehistö kontra esittelevä substanssiministeriö -asetelmaa.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mikäli tämä kaikki
            pitää paikkansa, mitä ed. Helle toi esiin,
            niin täytyy vain todeta, että kyllä silloin
            ministerit eivät ole ajan tasalla. Se osoittaa vain sitä,
            että luonne on heikko, kun antaa virkamiesten johdattaa.
            Muistan kyllä niitä aikoja, kun itse olen ollut:
            kyllä siellä silloin virkamiehet tekivät
            sitä, mitä ministeri sanoo, (Hälinää — Puhemies
            koputtaa) eikä päinvastoin.
         
         
       
      
         
         Kalevi Olin /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Varmasti on niin kuin ed. Vistbacka totesi,
            että virkamiehet tekevät niin kuin ministeri sanoo,
            mutta toisaalta virkamiesten tehtäviin kuuluu myöskin ministerin
            avustaminen ja auttaminen erityisesti tilanteissa, joissa ministeri
            on poissa, ainakin sen tiedon perille saattaminen, mikä on
            ollut ministerin tahto.
         
         
         Mitä tulee muutoin valtiosihteerikysymykseen, eduskuntahan
            kävi tästä viime viikolla aika perusteellisen
            ja aktiivisen keskustelun ja ed. Helle esitti näitä tärkeitä periaatteellisia
            näkökulmiaan, jotka nyt hänen jättäessä eduskunnan
            varmasti jäävät pöytäkirjoihin
            ja joista voimme jatkaa, ketkä ovat talossa myöhemmin.
         
         
         Toteaisin, arvoisa puhemies, että ministerien tehtävät
            ovat lisääntyneet, me tiedämme, Euroopan
            unionin jäsenyyden myötä jopa huomattavasti,
            ja silloin olemme siinä tilanteessa, pitääkö ministereiden
            lukumäärää lisätä,
            onko perustettava apulaisministerijärjestelmä vai
            onko perustettava poliittinen valtiosihteeri-järjestelmä.
            On valitettavaa, että tällä kerralla
            valtiosihteerijärjestelmä nyt ikään
            kuin jumiutui ja tilannetta ministereiden vaativien tehtävien
            hoitamiseksi ei voida parantaa.
         
         
         Haluan korostaa, arvoisa puhemies, sitä että ministereiden
            kuten kaikkien muidenkin vastaavien tehtävien hoidossa
            on kysymys siitä, että on kyettävä asioihin
            paneutumaan perusteellisesti ja siten, että päätöksenteon
            perusta on kaikilta osin vankka. Tämä kriteeri
            varmasti täyttyy, mutta valtiosihteerijärjestelmä olisi
            tuonut tähän parannuksen.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On hyvä, että ed. Helle
            antaa täällä perusopetusta juridiikassa
            valtioneuvoston jäsenille, mutta haluaisin todeta, että ei
            ministerin yli kävellä, ellei ministeri itse sitä salli,
            eikä varmaankaan usean ministerin yli, elleivät
            he itse sitä salli.
         
         
         Poliittisista valtiosihteereistä, joihin ed. Olin puuttui,
            toteaisin, että kun ja jos ne tuodaan tänne, asia
            on syytä valmistella huolellisesti. Sellaista hybridiä,
            joka nyt oli tarjolla, ei minusta kannata tänne toiseen
            kertaan tuoda.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Olin totesi, että pitää tutkia,
            tarvitaanko lisää ministereitä, valtiosihteereitä vai
            pitääkö muuten tätä toimintaa
            tehostaa.
         
         
         Rouva puhemies! Toteaisin tähän asiaan, että jos
            valtioneuvosto valitaan maan parhaista poliitikoista ja päättäjistä,
            käytetään vähemmän
            tätä sukupuolijakoroolia, vähemmän
            maakuntaroolia, ja parhaat edustajat, parhaat ihmiset, tulevat ministereiksi,
            niin luulen, että toiminta tehostuu ilman valtiosihteereitä ja
            ilman mitään merkittäviä muutoksia.
         
         
       
      
         
         Esko Helle /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tulkitsin ministeri Johannes Koskisen puheenvuoron niin,
            että hän myös tunnusti, että tiettyjä säännöksiä näitten
            valiokuntien kokouksissa ei ole noudatettu. Se on toisaalta ymmärrettävää,
            koska se on vuosikymmenien tapa. Mutta kyllä tämmöisiä alkeellisia
            formaalisia muotoja kuitenkin, joista on kerran selvät
            säännökset, pitäisi sen verran
            noudattaa, että edes pöytäkirjattaisiin
            sillä tavalla kuin päätöksenteon
            tulisi tapahtua.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Näköjään
            ed. Olin otti puheenvuoron jälkeeni. En tiedä,
            aavistiko hän, mitä tulen sanomaan. Nimittäin
            kun tällä hetkellä ministereillä on
            vähintään (Hälinää — Puhemies
            koputtaa) kaksi erityisavustajaa, niin minä en ymmärrä sitä,
            että se nimike voi vaikuttaa niin hirveän paljon.
            Eli jos ministeri antaa erityisavustajalle tehtävän
            valmistella jotakin asiaa, niin hän valmistelee. Se on sama,
            onko nimike sitten erityisavustaja vai valtiosihteeri, sillä ei
            ole mitään merkitystä.
         
         
       
      
         
         Kalevi Olin /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen ed. Vistbackan kanssa täysin
            eri mieltä asiasta. Hän juristina tietää,
            tai ainakin hänen pitäisi tietää, että nimikehän
            sinänsä ei ratkaise, ratkaisevaa ovat kelpoisuusehdot.
            Tässä tapauksessa valtiosihteerin kelpoisuusehdot
            ovat aivan toista luokkaa, arvoisa puhemies, kuin erityisavustajien. Myöskin
            hallinnolliselta kokemukseltaan valtiosihteerit ovat aivan toisessa
            luokassa. Kysymys on siitä, halutaanko tehtävät
            hoidettavan perusteellisesti. Tältä osin ed. Kokkosen
            näkemys on perusteltavissa, että tämä asia
            sitten, kun se seuraavan kerran tulevina vuosina tulee eduskuntaan,
            valmistellaan erittäin perusteellisesti.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin ed. Olinille sanoa, että nyt
            en ymmärrä, miten hän on erehtynyt tämän
            asian suhteen niin perusteellisesti. Poliittisille valtiosihteereillehän
            ei ollut asetettu minkäänlaisia kelpoisuusvaatimuksia.
            Tämäkin on yksi näistä suurista
            ongelmista.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri   Johannes Koskinen
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka väitti, että jokaisella
            ministerillä on vähintään kaksi
            poliittista erityisavustajaa. Ilmoittaudun oitis sellaiseksi, jolla
            on yksi, ja hyvin riittää. Näitä on
            noin puolet ministereistä, joilla on vain yksi, ja lähinnä ryhmien
            puheenjohtajilla ja muilla työtaakkaansa valittaneilla
            sitten on useampia.
         
         
         Mutta tämä, minkä takia poliittinen
            valtiosihteeri olisi olennaisesti parannus, on tietysti se, että se
            on selkeämpi järjestelmä kuin se, että tällaisia
            erilaisilla neuvottelevan virkamiehen vakansseilla tai vastaavilla
            avustajia palkataan ministeriöihin ikään
            kuin piilopoliittisina virkamiehinä. Tässä mielessä tätä uudistusta
            pitää harkita edelleen. Tärkeätä olisi
            myös tehdä ministerin toimenkuvista selkeämpiä kokonaisuuksia.
            Meillä pärjättäisiin varmaan
            noin viidellätoista ministerillä työnjaosta
            riippuen ja sitten heidän avukseen tarvitaan tätä valtiosihteerityppistä ja
            ohjelmajohtajatyyppistä työvoimaa koko hallituksen työskentelyä tehostamaan.
         
         
       
      
         
         Ismo Seivästö /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Huolimatta siitä, että ministerikokemukseni
            on sangen pientä, toteaisin kuitenkin ed. Seppo Lahtelalle,
            että ministereilläkin on vuorokaudessa käytettävissä vain
            kaksikymmentäneljä tuntia ja osa siitäkin
            tulisi käyttää lepoon.
         
         
       
      
         
         Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni nykyinen järjestelmä on
            kyllä varsin selkeäpiirteinen. Ministeri on ministeriönsä päällikkö ja
            tekee päätökset siellä ja, sitä valtaa
            ei ole syytä jakaa. Silloin se päätöksenteko
            on aina poliittista ja meillä on poliittisesti vastuullinen
            henkilö, joka vastaa eduskunnalle. Näin järjestelmän
            pitää toimia.
         
         
         Nykyinen erityisavustajajärjestelmä: Kuten ministeri
            Koskisella, allekirjoittaneellakin on vain yksi erityisavustaja
            eikä ole mitään muita poliittisia virkamiehiä ministeriössä.
            Tämä järjestelmä on joustava,
            tehokas ja toimii mielestäni tänä päivänä erittäin
            hyvin.
         
         
         Ministeri Koskinen otti tärkeän asian esille, joka
            on ministeriöjaon ja ministeriöitten työn
            kehittäminen. Meillähän oli keskushallinnon
            uudistamista pohtiva ministerityöryhmä, ja itse
            olin siellä sitä mieltä, että hyvinkin
            voitaisiin hieman ministeriöjakoa uudistaa. Muun muassa
            työministeriön roolista voitaisiin keskustella,
            voitaisiinko niitä tehtäviä tehokkaammin,
            paremmin ja työllisyyttä paremmin edistävästi
            tehdä muissa ministeriöissä. Näin
            uskon. Muittenkin ministeriöitten työnjakoa on
            varmaan syytä tarkistella. Se ohjelmajohtajamalli, jota
            nyt esitetään, on sinänsä tarkoituksenmukainen,
            mutta uskon, että seuraavan hallituksen aikana kyllä tämä ministeriöjako
            pitäisi myöskin laittaa remonttiin. Tavoitteena
            pitää olla ohentaa, supistaa, keskushallintoa.
            Kun lääninhallinnossa siihen on päästy, niin
            kyllä siihen pitää päästä myöskin
            keskushallinnossa.
         
         
       
      
         
         Jouko Skinnari /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ministeri on ministeriön päällikkö,
            on siellä sitten poliittinen valtiosihteeri tai ei. Se
            ei tätä tilannetta muuta, eikä ole tarkoituskaan.
            Mutta se ongelma ainakin tällaisessa puolueessa kuin sosialidemokraattinen
            puolue on se, että maakuntia on parikymmentä ja
            Suomessa on 450 kuntaa. Jos ministeri Sasikin kävisi kaikissa
            kunnissa, siihen menisi noin puolitoista vuotta, jos on yksi päivä ja
            kunta. Edellytetään toisaalta, että ministeri
            on läsnä maakunnissa, ja toisaalta kansainvälinen
            tilanne vaatii, ainakin pääministerin osalta,
            sitä, että hän on myös kansainvälisissä neuvotteluissa tapaamassa
            valtionpäämiehiä siellä, missä nämä valtiot
            sijaitsevat, koska kaikki eivät voi tulla tänne,
            vaikka heillä onkin näitä poliittisia
            valtiosihteereitä. Tämä on minun mielestäni
            sellainen asia.
         
         
         Ihan lopuksi: Eduskunnan myös pitää miettiä, mikä tulee
            olemaan sen rooli, ja vahvistaa tätä ainakin siinä vaiheessa,
            kun tämä kuuluisa EU:n konventti saa omat esityksensä valmiiksi.
         
         
       
      
         
         Kalevi Olin /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ehkä tämä keskustelu
            jo kääntyy loppuaan kohti. Toteaisin kuitenkin
            ed. Seivästölle, kun hän sanoi, että hänellä ei
            ole ministerikokemusta: Kun tiedetään, että ministeri
            tarkoittaa palvelijaa, niin siltä osinhan hänellä varmasti
            on kokemusta.
         
         
         Mitä muutoin tulee ed. Kokkosen kommenttiin
            puheenvuorooni, totean, arvoisa puhemies, että vanha tapa
            valtionhallinnossa tällaisessa tapauksessa oli, että jäsenkirja
            riittää. Itse edustan ja sosialidemokraattinen
            liike edustaa sitä, että nykytapa on se, että tämän
            lisäksi pitää myöskin olla kelpoisuudet,
            jotka osoittavat ja ennustavat pätevyyttä. Tältä osin
            poliittisessa järjestelmässämme on yhä vielä,
            arvoisa puhemies, paljon paljon kehitettävää.
         
         
       
      
         
         Seppo Lahtela /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ed. Seivästö mielestäni
            otti erinomaisen hyvän asian esille, että vuorokaudessa
            on vain kaksikymmentäneljä tuntia. Mutta on tärkeätä, miten
            vuorokaudenajan jakaa, paljonko siitä menee tehokkaaseen
            työhön, seurusteluun ja lepoon, ja tältä osin
            käsittääkseni työnjako vuorokaudessa,
            jos se on oikein tehty, mahdollistaa kyllä tehokkaan työskentelyn
            myöskin valtioneuvoston jäsenellä.
         
         
         Rouva puhemies! Pitää paikkansa, mitä ed. Vistbacka
            sanoi näistä kahdesta erityisavustajasta taikka
            yhdestä erityisavustajasta: Sitä työn luonnetta
            ja tehokkuutta ei varmaan muuta se, olkoon se nimike mikä tahansa,
            olkoon se valtiosihteeri, avustaja tai joku muu vielä keksimätön nimi
            tässä asiassa. Sitä en tiedä,
            mitä se vaikuttaa palkkaukseen ja muuhun sisältöön,
            mutta työn tehokkuutta ei mikään nimike
            voi estää eikä lisätä.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ministeri Kimmo Sasi on siinä oikeassa, että poliittinen
            vastuu on ministerillä. Kyllä poliittinen valtiosihteeri
            on tässä mielessä harmaata vyöhykettä,
            eli ministereillä se pitäisi pitää ja säilyttää.
            Tässä mielessä valtiosihteereitä ei
            tarvita.
         
         
         Mutta ministeri mainitsi myös työministeriön roolin
            muuttamisesta. Se oli aika ylimalkaisesti todettu tuo tarkastelukulma.
            Meillä on kuitenkin pelko siitä, mitä työministeriön
            lakkauttaminen tai heikentäminen pitää sisällään,
            onko se askel työvoimapolitiikan yksityistämisen
            suuntaan. Viittaan siihen, että esimerkiksi ympäristöministeriön
            suhteen on myös tietynlaisia paineita ilmeisesti tässä jatkuvasti
            matkan varrella ollut. Kuitenkin se on nimenomaan ministeriö,
            jota pitäisi pystyä vahvistamaan. Tiedän,
            että ministeri Kimmo Sasi on muun muassa ottanut kantaa
            ympäristökysymyksiin muun muassa Vuosaaren sataman
            kohdalla ja halunnut rajoittaa esimerkiksi kansalaisten valitusoikeutta.
            Näin olen ymmärtänyt.
         
         
         Kaiken kaikkiaan, nämä ministeriöt
            ovat tärkeitä säilyttää,
            työvoimaministeriö myös, koska niillä on
            oma alansa osaaminen. Sitten on eri asia, miten ne toimivat yhteistyössä muiden
            ministeriöiden kanssa.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En aio toistaa ensimmäisessä käsittelyssä käyttämääni
            puheenvuoroa, mutta totean, että ongelma valtiosihteereitten
            kohdalla sellaisena kuin hallitus oli esittänyt ne, oli
            juuri se, että pelkkä jäsenkirja näytti
            riittävän. Ei ollut minkäänlaisia
            muita pätevyysvaatimuksia. Tämä minusta
            oli nimenomaan se suurin ongelma.
         
         
       
      
         
         Jouko Skinnari /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En malta olla vielä kerran puuttumatta
            tähän asiaan, kun täällä ed.
            Tiusanen toi esille sen, miten valtiosihteereitä ei tarvita,
            ja sitten avaukseksi ed. Helle täällä toi
            esille, kuinka valtiosihteeri Sailas on siellä pyörittänyt
            ministereitä. Minusta vähän tuntuu, että siellä on
            pyöritetty myös tässä valtiosihteeriasiassa
            ministereitä valtiovarainministeriössä,
            koska molemmat ministerit ovat sitä mieltä, että valtiosihteereitä ei
            tarvita. Sailas on sanonut, että täällä on
            yksi valtiosihteeri ja se muuten tässä ministeriössä riittää.
            Taas sitten kokoomuksen osalta Häkämies on todennut,
            että sisäministeriössä on yksi
            kansliapäällikkö ja tämä riittää. Että tämä tästä.
         
         
       
      
         
         Esko Helle /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Totesin tuossa puheenvuoroni aluksi, etten
            puutu näihin poliittisiin valtiosihteereihin, mutta sanon
            kuitenkin pari seikkaa.
         
         
         Ensinnäkin, poliittinen valtiosihteeri ei mielestäni
            ole millään harmaalla alueella, vaan hän on
            samalla alueella kuin erityisavustaja. Vastuukysymykset hallituksen
            esityksessä siltä osin olivat täysin
            selkeät, toisin kuin propagandassa on muuta mainittu. Pätevyysvaatimuksista
            totean, että poliittisille valtiosihteereille tosiasiassa
            asetettiin laajemmat pätevyysvaatimukset kuin monille virkamiehille,
            koska siinä edellytetään käytännössä sitä aika
            laajaa poliittista kokemusta, jota virkamiehiltä ei edellytetä.
         
         
         Pääpointti puheenvuorossani oli nimenomaan,
            että meillä ei pitäisi olla politikoivia
            virkamiehiä, vaan sen roolin pitäisi olla selkeä.
            Esimerkki juuri valtiovarainministeriöstä osoittaa, että se
            ei ole selkeä. Liikenneministeriössä on
            aivan samalla tavalla. Siellä on politikoivia virkamiehiä jnp.,
            ja näytti olevan asenne vielä ministeri Sasilla
            lausunnossaankin — ei tässä salissa vaan
            siinä lausunnossa valtiosihteereistä — että on
            parempi, että siellä on virkamies, kuin että siellä on
            poliittista vastuuta mukana, niin kuin valtiosihteerillä olisi
            ollut näissä kokouksissa.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Skinnarin puheenvuoron johdosta haluan
            todeta sellaisen yllättävän tosiasian,
            että en konsultoinut kansliapäällikkö Häkämiestä vaan
            muodostin kantani aivan itse, ihan siltä pohjalta, että olen
            vanha virkamies, nähnyt koko joukon kansliapäälliköitä toiminnassaan
            ja nähnyt koko joukon virastoja, miten ne toimivat, (Ed.
            Skinnari: Minä en teitä epäillytkään!)
            ja minun mielestäni kansliapäällikön
            rinnalle nostettava poliittinen valtiosihteeri olisi kyllä selvästi
            haitannut ministeriön työtä. En ole missään
            nähnyt kaksipäisen johtajajärjestelmän
            toimivan kunnolla.
         
         
       
      
         
         Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
         
         Arvoisa puhemies! Jatkan siitä, mihin ed. Kokkonen
            päätti, eli meillä yrityksissä on
            kokemusta kaksipäisestä johtamisesta. Jokainen
            kerta, kun sitä on yritetty, yrityksessä on epäonnistuttu.
            Voi olla vain yksi vastuullinen henkilö. Ministeriössä vastuullisen
            henkilön pitää olla ministeri.
         
         
         Kokoomuksella ei ole sellaista ongelmaa, mutta saatan kuvitella
            SDP:ssä, että kun poliittisen valtiosihteerin
            nimestä päättääkin
            puoluetoimikunta, poliittinen valtiosihteeri onkin vastuussa puoluetoimikunnalle
            eikä eduskunnalle. En nyt muista, mikä vasemmistoliiton
            päättävä elin on, mutta jos
            teillä on keskuskomitea ja jos keskuskomitea (Naurua) tekee
            päätöksen siitä, kuka on se
            henkilö, joka on poliittinen valtiosihteeri, niin näissä olosuhteissa,
            jos henkilö on vastuussa keskuskomitealle, on täysin
            selvää, että poliittinen ohjaus ei toimi
            demokraattisella tavalla, koska kansa valitsee eduskunnan, ministeri
            on vastuussa eduskunnalle ja vain ministerin vastuun kautta demokratia
            toteutuu.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Täällä käydään
            keskustelua valtiosihteereistä, valtiosihteerien tarpeellisuudesta.
            Oleellista on kuitenkin se, kuinka ministeriöt toimivat.
            Mielestäni meillä on tänä päivänä aivan
            liian monta ministeriötä. Nämä ministeriöt
            ovat syntyneet kenties aikanaan poliittisista tarpeista. On haluttu
            laajentaa ministeriaitiossa olevien joukkoa. Nyt olisi jo seuraavissa
            hallitusneuvotteluissa syytä arvioida eräiden
            ministeriöiden tarpeellisuutta ja hakea tietyllä tavalla
            mahdollisuutta paremmin seurata, mitä aidosti täällä valtionhallinnossa
            tapahtuu. Pääministerin tehtävänä on
            valvoa hallituksen toimintaa.
         
         
         Meillä on juuri ministeri Sasin esille ottama työministeriö,
            jolla on suuret voimavarat, mutta se on omana pienenä sektorinaan.
            Sitä ei kykene hyödyntämään
            kauppa- ja teollisuusministeriö, ei sitä kykene
            hyödyntämään opetusministeriö, ei
            sosiaali- ja terveysministeriö, elikkä suurempia
            kokonaisuuksia, tarkempaa hallinnointia, enempi vaikutuksen arviointia,
            niin myöskin tämä yhteiskunta toimii
            paremmin.
         
         
       
      
         
         Sirpa Pietikäinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ensimmäisenä tästä kaksipäisestä johtajuudesta. Itse
            asiassa tämä on käytännössä jo
            tällä hetkellä, kun ministeri on poliittisena
            johtajana ja kansliapäällikkö hallinnollisena
            johtajana. Toisekseen, tämä sama käytäntö on
            sekä demokratiassa kunnallishallinnossa että myöskin
            yrityselämässä varsin yleinen, jossa
            erikseen vastaa esimerkiksi hallituksen puheenjohtaja linjasta ja
            sitten toimitusjohtaja muusta toiminnasta, tai vaikkapa sitten kulttuurielämässä teatterin
            taiteellinen johtaja ja talousjohtaja, joten tässä nyt
            sinänsä ei olisi mitään ihmeellistä.
         
         
         Palauttaakseni nyt sitten vain tämän alkuperäisen
            esityksen joitakin näkökohtia huomioon, tosiasiallisesti
            poliittinen valtiosihteeri on nykyisin erityisavustajan tehtäviä transparentimmin,
            julkisesti
            valvottavammin ja selkeämmin pelisäännöillä toteuttava
            henkilö, jonka toimiala ei ole päällekkäinen
            kansliapäällikön kanssa, joka on hallinnollinen
            ja resurssien, voimavarojen, jakautumisesta ja tehokkaasta käytöstä vastaava henkilö,
            joten näen, että jatkossa tosiasiallisesti erityisavustajat
            tekevät tätä työtä hyvin
            pitkälle, niin kuin ovat tähänkin asti
            tehneet. Tämä olisi lisännyt avoimuutta
            ja kansanvaltaisuutta, mikäli tämä järjestelmä olisi
            tässä vaiheessa hyväksytty.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, toivottavasti tähän valtiosihteerikeskusteluun
            ei nyt sitten huku, varsinkaan kun se pohjaesityksessä ei
            ole, tämän varsinaisen valtioneuvostolain tärkein
            henki, joka on perustuslain henkeä seuraava, kansanvaltaa,
            valtioneuvoston toimintakykyä ja valtaa tehostava ja parantava
            ote.
         
         
       
      
         
         Susanna Rahkonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Valtiosihteerit ministerin apuna saivat Sasin
            puheessa kyllä kaksipäisen hirviön ilmiasun.
            En ymmärrä, mitä tässä järjestelmässä pelätään,
            kyseessä kun olisi ollut poliittisen valmistelun tehostaminen
            ja tämän erityisavustajajärjestelmän parantaminen.
            Kyse olisi ollut siitä, että ministerin apuna
            toimisi valmistelua ohjaava korkea avustaja eli valtiosihteeri.
            Siinä ei ole mielestäni minkäänlaisia
            vastuuongelmia, vaan kyse olisi nimenomaan tämän
            valmistelun paimentamisesta, johon ministeri ei nykyisillä resursseilla
            aina sillä lailla ehdi, kun tehtävät
            ovat tänä päivänä lisääntyneet.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Keskeistä on kuitenkin parlamentarismi
            ja sen toteuttaminen. Täällä on viitattu
            moneen kertaan tähän aravauudistusasiaan. Eduskunnan
            budjettisopuun sisältyi yksimielinen budjetin yksityiskohtainen
            momenttimuutos, jonka perusteella poliittisesti vastuullinen henkilö,
            ministeri Siimes, valmisteli ja toi valtioneuvoston käsittelyyn
            ehdotuksen. Se oli eduskunnan tahdon mukainen ehdotus. Sitä ehdotusta
            sekä ministeri Sasi, hänen tukijansa valtiovarainministeriössä että myöskin
            valtiosihteeri jarruttelivat toistuvasti. Minä pidän
            tätä nimenomaan parlamentarismin kannalta kyseenalaisena,
            ja on hyvä, että viime viikolla vihdoin tässä asiassa
            päästiin ratkaisuun, mutta oli se turhan tuskainen
            tie ja minusta parlamentarismin kannalta hyvin kyseenalainen niiden
            taholta, jotka sitä jarruttelivat.
         
         
       
      
         
         Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Uotila nyt ehkä meni pääaiheen
            kannalta kyllä sivuraiteelle, mutta haluan kuitenkin todeta,
            että koska eduskunnan budjettimietinnössä todettu
            asia aika pitkälti lähti liikkeelle Helsingin
            ja Uudenmaan kansanedustajien neuvottelukunnan yhteisestä aloitteesta,
            jonka ensimmäinen allekirjoittaja olin, se aloite oli paljon
            laajempi ja toki valtiovarainvaliokunnan mietintökin oli
            laajempi kuin nyt tämä pelkkä korkotasokysymys.
            Siinä mielessä ministeri Siimes olisi osoittanut
            poliittista viisautta, mikäli hän olisi tehnyt
            paljon laajemman ehdotuksen, jota kokoomus peräänkuulutti
            eri vaiheissa. Mutta hyvä, että asia on saatu
            nyt järjestykseen ja asuntotuotanto saa taas vauhtia aivan erityisesti
            täällä ongelma-alueilla Pääkaupunkiseudulla.
         
         
         
            
            Puhemies:
            
            Palaamme valtioneuvostolakiin.
            
          
         
       
      
         
         Kalevi Olin /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Pietikäinen
            käytti myös tärkeän puheenvuoron
            tässä asiassa. Toisaalta, puhemies, ed. Salon
            puheenvuoro paljasti sen, että itse asiassa tähän
            käsitteillä olevaan asiaan liittyy useita poliittisia
            intohimoja. Oma arvioni on esimerkiksi, että sosialidemokraatit
            eivät tule olemaan sellaisessa hallituksessa, jonka ohjelma
            edellyttää työministeriön alasajoa.
            Pikemminkin voidaan sanoa, arvoisa puhemies, että on tarpeita
            järjestää uudelleen vanhakantaista ministeriöjärjestelmää.
            Viittaan muun muassa tarpeisiin tieteen, teknologian, tulevaisuuspolitiikan
            osalta, tai siten kuin monissa muissa maissa on koulutus-, kulttuuri-
            ja nuorisoasiat haettu ikään kuin oman ministeriönsä alaisuuteen.
            Kysymys on parlamentarismista, kuten ed. Uotila aivan oikein totesi.
         
         
       
      
         
         Esko Helle /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Täällä on puututtu
            myös asioitten valmisteluun, viitattu siihen, että todennäköisesti
            seuraavan hallituksen ohjelmassa mennään tiettyjen
            asioitten osalta niin sanottuun ohjelmaperusteiseen, siis ministeriön
            rajat ylittävään valmisteluprosessiin,
            ja se on varmasti ihan tavoiteltavaa.
         
         
         Mutta haluaisin tässä yhteydessä viitata
            siihen, että täällä valtioneuvoston
            ohjesääntöluonnoksessa, joka on lakiesityksen
            liitteenä, on 29 §, jossa on komitealaitos. Mielestäni
            viime vuosikymmenen aikana oikeastaan on menty huonoon suuntaan
            siinä, että monien asioitten valmistelu on annettu
            virkamiestyöryhmien valmisteltavaksi. Se poliittinen valmistelu
            on jäänyt vajaaksi, ja toivoisin, että seuraava
            valtioneuvosto palaisi sille tielle, että asioita, varsinkin
            laajempia uudistuksia, valmisteltaisiin poliittisesti edustavissa komiteoissa,
            työryhmissä, neuvottelukunnissa jne. Se lisäisi
            avoimuutta ja parantaisi myös valmistelua, ettei olisi
            aika yksisilmäistä virkamiesvalmistelua, niin
            kuin nykyään liian usein on.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri  Johannes  Koskinen
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Helle puhui täyttä asiaa.
            Oikeusministeriön sektorillahan tätä komiteoiden ja
            toimikuntien kunnianpalautusta on jo tehty. Ne usein varmistavat
            huolellisen ja laadukkaan lainvalmistelun. Tämä on
            yksi linja, joka varmasti tulee esille siinä säädösvalmistelun
            kehittämishankkeessa, jota nyt kansliapäällikkö Rissasen johdolla
            noin teknisemmin viedään eteenpäin, mutta
            joka täytyy ottaa todella vakavasti tulevassa hallitusohjelmassa
            huomioon, että varataan riittävästi resursseja
            lainvalmisteluun, isojen politiikkaohjelmien valmisteluun, ja että niitä myös sitten
            määrätietoisesti johdetaan koko hallitustyöskentelyn
            ajan. Siinähän myös valtioneuvostolaki
            tuo tärkeitä keinoja, välineitä,
            siihen johtamiseen, lähinnä pääministerille
            ja valtioneuvoston kanslialle.
         
         
       
      
         
         Kari Uotila /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kun puhutaan eduskunnan tahdosta, niin
            siinä on monta astetta. Ed. Markkulalle toteaisin, että meillähän
            on aloitteita, meillä on toivomuksia, mietintöihin
            tulee niin sanottua leipätekstiä, sitten tulee
            ponsia. Mutta kaikista raskain ase on tietysti varsinaiseen budjettikirjaan
            tehtävät momenttikohtaiset muutokset, ja ne velvoittavat
            ministeriä ennen kaikkea ryhtymään toimenpiteisiin,
            ja siitä tässäkin on kysymys.
         
         
       
      
         
         Matti Huutola /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Ministeri Koskinen ja ministeri Sasikin tämän
            keskustelun yhteydessä viittasivat myöskin ylipäätänsä ministeriöiden
            nykyiseen toimijakoon. Tässä työministeriö on
            noussut jollain tavalla esille vahvasti. Kyllä minulla
            on kuitenkin se käsitys, että meidän
            täytyy varoa luomasta myös ministeriöitä,
            joista tulee valtavia mahti-, superministeriöitä,
            jotka hallitsevat yhdessä kaikkea työelämää,
            elinkeinopolitiikkaa jne. En näe siinä syntyvän
            kovin paljon uutta arvoa tai sitä onneksi Suomelle.
         
         
         Työministeriöllä on myös
            erittäin kova sosiaalipoliittinen rooli, jota ei elinkeinoelämä sinänsä voi
            kovin merkittävästi ohjata. Sen vuoksi näen aika
            vaaralliseksi sen tien, että työministeriön nykyistä toimintaympäristöä ja
            sen tehtävää ruvettaisiin kovin kovasti
            muuttamaan. Oikeastaan tässä kysynkin, onko tässä taustalla
            se, että kokoomus haluaa yksityistää työvoiman
            välityksen.
         
         
         
            
            Puhemies:
            
            Tässä kohtaa on nyt kyseessä valtioneuvostolaki.
               Pysytäänpäs nyt siinä.
            
            
          
         
         
       
      
         
         Liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vain vastata äskeiseen kysymykseen
            lyhyesti, että mielestäni ennakkoluulottomasti
            pitää katsoa nykyisten ministeriöitten
            toimijakoa ja toimivaltaa ja työskentelytapoja sekä pyrkiä kehittämään
            asioita sillä tavalla, että muun muassa työllisyyspolitiikassa saadaan
            nykyistä enemmän tehoa toimenpiteisiin. En ole
            esittänyt työministeriön lakkauttamista,
            mutta mielestäni senkin ministeriön toimintaa
            tulee arvioida varsin ennakkoluulottomasti.
         
         
         Toinen kysymys on muun muassa sitten kunta-asiat, pitäisikö niitä alkaa
            hoitamaan valtiovarainministeriössä vai sisäasiainministeriössä.
            Tämäkin on asia, joka pitäisi ottaa vain
            pöydälle, miettiä ja arvioida, tehdä evaluaatio
            ja sen jälkeen miettiä, onko rajojen muuttamiseen
            tarvetta. Sellainen yksinkertainen esitys siitä, että tehdään
            vain jotakin ilman kattavia selvityksiä, mielestäni
            ei ole tarkoituksenmukainen. Ennakkoluulottomuutta tarvitaan.
         
         
       
      
         
         Tytti Isohookana-Asunmaa /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun ministeri Sasi on tässä useaan
            otteeseen puuttunut ministeriöiden työnjakoon,
            haluan myöskin tässä yhteydessä huomauttaa
            hänelle, että liikenneministeriössä niin
            ikään olisi tarpeita miettiä uudelleen. Useissa
            Euroopan unionin maissa ja Euroopan maissa viestintäkysymykset
            ovat opetusministeriön ja kulttuuriministeriön
            alaisuudessa. Meillä on aivan selkeästi ollut
            hankaluuksia kansainväliselläkin tasolla kehittää uutta,
            sanotaan nyt tietoyhteiskuntapuolella, kun on kaksi erillistä ministeriötä.
            Tämän tietenkin paikkaa myöskin tulevaisuudessa
            se seikka, että näitä ohjelmajohtajia
            on mahdollisuus ministeriöiden yli saada.
         
         
         Mutta kaiken kaikkiaan, puhemies, yhdyn kyllä niihin
            puheenvuoroihin, että tulevaa hallitusta muodostettaessa
            olisi paikallaan katsella ennakkoluulottomasti kaikkien ministereiden
            uutta toimijakoa ja toimivaltaa.
         
         
       
      
         
         Jouko Skinnari /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tärkeintähän tässä on
            se, että kansanvalta toimii. Siis totta kai ministeriöitten
            tehokkuus on tärkeää, mutta kysymyshän
            on kansanvallan toimivuudesta ja siihenhän liittyy tämä valtiosihteerikeskustelukin.
         
         
         Mutta pyysin tämän puheenvuoron erityisesti sen
            takia, että täällä on nyt puututtu
            näihin toimivaltajakoihin. Olen työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
            puheenjohtaja. Ensi eduskunnan alusta valiokunnan nimi on työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta. Se kuvaa paremmin niitä asioita,
            koska se hoitaa työmarkkina-asioita Suomessa, ihan niin kuin
            arbetsmarknadsutskottet Ruotsissa. Tämä on paljon
            laajempi kysymys. Tähän liittyy perhe-elämä ja
            monet muut asiat. Ei ole kysymys yksistään siitä,
            että työttömyysasia hoidetaan.
         
         
         Mutta sitten nämä kokonaisuudet, joihin ed. Salo
            puuttui: On täysin selvää, että ihmisten
            asiat hukkuvat, jos nämä kokonaisuudet ovat tavattoman
            suuria. Kun täällä on viitattu keskuskomiteoihin
            ja muihin, niin Neuvostoliittohan oli hyvä esimerkki siitä,
            mihin se ihminen loppujen lopuksi hukkui, kun tuli riittävän
            isoja kokonaisuuksia, joita täällä ed.
            Salo varmaankin tarkoitti.
         
         
         Minusta tämä keskustelu osoittaa nyt sen,
            että valtioneuvoston taholla pitäisi tapahtua
            uudelleenorganisoitumista. Olen pettynyt siihen, että tämän
            hallituksen aikana näin ei tapahtunut. Mutta keskustelu
            Euroopan unionin uudelleenorganisoimisesta tulee merkitsemään
            myös sitä, että eduskunta joutuu miettimään.
            Minusta eduskunta ei ole nyt valmistautunut oikein tähän
            kovaan junan menoon, mikä Euroopan unionissa tapahtuu,
            koska se kysyy meiltä ihan toisen tyyppistä organisaatiota
            täällä kuin valiokunnat ja yksi sihteeri.
         
         
       
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen   /vas:
            		
         
         
          Rouva puhemies! Ed. Helle viimeisessä puheenvuorossaan
            nosti esille toisen tärkeän asian eli komitealaitoksen.
            Tämähän liittyy valtioneuvoston ohjesääntöön
            ja siinä olevaan 29 §:ään.
         
         
         Nyt haluan ottaa yhden konkreettisen esimerkin, mihin tarvitaan
            esimerkiksi komiteaa tällä hetkellä.
            En tiedä, kuinka moni kansanedustaja tietää,
            että sosiaali- ja terveysministeriö on tammikuun
            lopussa asettanut uuden työryhmän. Ministeriön
            tiedote annettiin otsikolla "Lääkekorvausjärjestelmän
            uudistaminen loppusuoralla". Tämä työryhmän
            toimeksianto päättyy maaliskuun lopussa, ja työryhmän
            tulee tehdä valmis hallituksen esitys lääkekorvausjärjestelmästä. Tämä on
            erittäin merkittävä asia, joka vaikuttaa juuri
            kansalaisiin, kun yli 3 miljoonaa ihmistä vuosittain saa
            lääkekorvauksia.
         
         
         Minkälainen on tämän työryhmän
            kokoonpano? Siellä ovat asiaa aikaisemmin valmistelleet virkamiehet,
            siis aikaisemman työryhmän tai selvitysmiehen
            taustalla olevan työryhmän jäsenet, suurin
            piirtein edelleen mukana. Sen lisäksi sinne on asetettu
            Lääkäriliiton, Apteekkariliiton, Farmasialiiton
            ja lääketeollisuuden edustajat. Missä ovat
            potilaiden edustajat? Missä ovat käytännön
            terveydenhuollon työtä tekevät lääkärit
            ja muu ammattihenkilöstö? He eivät ole
            mukana tässä valmistelussa. Missä ovat
            poliitikot?
         
         
         Näin merkittävän asian valmistelusta
            aiotaan selvitä jälleen työryhmällä,
            joka vielä sattuu vaalien ajaksi, niin että heti,
            kun vaalit on pidetty, ilmestyy lakiehdotuksen muotoon puettu esitys. Minä toivon,
            että sosiaali- ja terveysministeriössä tämä asia
            harkitaan uudestaan ja ainakin uusi eduskunta omalta osaltaan huolehtii
            siitä, että näin merkittävän
            asian valmistelun loppusuora ei tapahdu tällä tavoin,
            vaan nimenomaan tässä tulee kansanvalta mukaan
            valmisteluun ja myös poliittinen valta. Sitten, kun nämä esitykset
            tulevat tänne eduskuntaan, me tiedämme, mitä tapahtuu
            yleensä. Täällä sanotaan, että pilkkuakaan
            ei muuteta, meidän on hyväksyttävä esitys sellaisenaan.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu nyt
            on liittynyt erittäin vahvasti poliittisiin valtiosihteereihin,
            ja tämän järjestelmän perustamista
            on perusteltu nimenomaan demokratialla. Mielestäni ed.
            Uotilan esiin nostama parlamentarismi on kuitenkin vielä tärkeämpi
            asia. Haluan vielä todeta sen, että tämän
            talon erityisvaliokunnat antavat valtiovarainvaliokunnalle ohjeita,
            omat kantansa, pontensa. Esimerkiksi ympäristövaliokunta
            on arava-asiassa vuosien ajan tehnyt näin. Nyt tämä ed. Uotilan
            esiin nostama jarrutus on myöskin ympäristövaliokunnan
            linjauksen vastainen. Tämä ei ole vain viime syksyn
            juttu. Tästä on ollut monen vuoden ajan myös,
            ed. Markkula, tässä talossa tämä linjaus.
         
         
         Toinen asia on tärkeä: ministeriöiden
            työnjako. Toteaisin, että eläinsuojeluasiat,
            jotka ovat nyt maa- ja metsätalousministeriössä,
            tulisi siirtää ympäristöministeriöön.
            Tämä on myös eräs näkökulma,
            joka pitäisi ottaa keskusteluun.
         
         
       
      
         
         Markku Markkula /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ministeriöiden välinen
            tehtäväjako vaatisi kyllä aika radikaaliakin
            uudistamista. Ennen kaikkea mielestäni kyse on siitä,
            että eri sektoreiden väliset raja-aidat ovat muodostuneet
            liian suuriksi ja synnyttävät liikaa kankeutta.
            Lähtökohtana tässä lainsäädännössä on
            tietenkin se, että ministeriöiden toimialasta
            ja kaikille ministeriöille kuuluvista tehtävistä säädetään
            valtioneuvoston ohjesäännössä.
            Tällä tavoin voidaan sovittaa yhteen toisaalta
            mahdollisuus valtioneuvoston organisaation ja toiminnan joustavaan
            kehittämiseen sekä toisaalta turvata eduskunnan asema
            päätöksenteossa.
         
         
         Kun tässä esille on otettu tietoyhteiskuntakehitys,
            viestintä, niin on aivan selvää, että näitä tehtäviä on
            ja jatkossakin tulee esille monen eri ministeriön toimialalla.
            Mutta tähän ratkaisu lähtee tämän
            hallituskauden aikana käytetystä hankesalkkuajattelusta,
            ohjelmaperusteisuudesta. On luotu todella valmistelussa nyt paljon
            sellaisia edellytyksiä, joilla seuraava hallitus voi ottaa paljon
            vahvemman otteen esimerkiksi juuri tähän tietoyhteiskuntakehitykseen.
         
         
       
      
         
         Ilkka Kanerva /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensin pari sanaa työministeriöstä,
            sitten itse päiväjärjestysasiasta.
         
         
         Minulle on piirtynyt mieleen se, mitä uusi kansliapäällikkö virkaan
            tullessaan totesi, että nyt pannaan kaikki uusiksi ja viritetään
            hommat todellakin uuteen uskoon. Mitään sen suuntaista ei
            ole todellakaan tapahtunut, päinvastoin mennään
            ikään kuin vanhoissa uomissa liian paljon. Pidän
            tätä huolestuttavana.
         
         
         Mutta sen sijaan pidän kyllä ihan muusta maailmasta
            lähtöisin olevana ajatuksena sitä, että työministeriö pitäisi
            Suomessa lakkauttaa. Se on erittäin vaativalla yhteiskuntaelämän
            alalla toimiva ministeriö, ja pidän ehdottoman
            välttämättömänä,
            että sen tehtävät ja kapasiteetti uudelleenarvioidaan.
            Enkä ymmärrä esimerkiksi pääministeri
            Lipposen viikonvaihteen irvailuja siitä, että entiselle
            kokoomuslaiselle työministerille rahat kelpasivat. Tosiasia
            on se, että ennätyskorkean työttömyyden
            ja talousmuserruksen olosuhteissa silloin toteutettu työvoimapolitiikka
            oli resursoitu nykyistä huomattavasti vahvemmin. Nythän
            sitä on supistettu kaiken aikaa. Resursseja on viety ja
            edellytyksiä on vähennetty kaiken aikaa. Minä en
            ymmärrä sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtajan
            tämän tyyppistä irvailua ja tällä asialla
            leikittelyä. Pidin sitä kummallisena.
         
         
         Mitä tulee tähän valuvikaan, joka
            Lipposen hallituksella on muutoinkin, siinä on se ongelmallinen
            puoli, että ministeriöt ovat lokeroituneet omaan
            maailmaansa. Se on huono asia tässä yhteydessä.
            Ministerivaliokunnista ilmoitettiin vetäydyttävän
            kokonaan pois. Siihen on onneksi jossakin mitassa tultu ja palattu.
            Mutta ministerivaliokuntien pitäisi juuri olennaisten yhteiskuntaongelmien
            merkeissä toimia tehokkaasti niin, että siinä on
            eri ministeriöt mukana, relevantit ministerit probleeman
            kannalta ja eri puolueet. Tätä perusvaluvikaa
            eivät valtiosihteerijärjestelmät kyllä uudistaisi.
         
         
       
      
         
         Kyösti Karjula /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tässä valtiosihteerikeskustelussa
            on tietysti monia monia juonteita. Minusta keskeistä on se,
            että parlamentaarinen vaikuttaminen meillä vahvistuisi.
            Minusta esimerkki on nyt tämäkin keskustelu, mitä käydään
            ennen vaaleja. Meidän pitäisi keskustella vahvemmin
            muun muassa siitä, mitkä ovat ne tulevat ministeriöt,
            keskeiset vastuualueet, joita tässä yhteiskunnassa
            tulisi vahvistaa, ja miten samanaikaisesti niitä tehtäviä,
            joilla uudistetaan tätä yhteiskuntaa, saadaan selvemmin
            nostettua ylös.
         
         
         Tällä hetkellä ollaan tilanteessa,
            että uudistukset tavallaan eristetään
            virkamiestyöryhmiin, ja sen vuoksi olisi perusteltua keskustella
            todella siitä, onko parlamentaaristen komiteoiden käyttö sittenkin
            perusteltua, se että virkamiesten lisäksi saadaan
            poliittinen vaikuttavuus, riittävä ennakointi
            lakien sisällön osalta, ja tätä kautta voitaisiin
            myös nostaa nykyistä lainvalmistelun tasoa. Valtiosihteerikysymys
            nyt näin vaalien alla on varmasti meille poliittisesti
            liian herkkä asia ratkaisun aikaansaamiseksi, mutta korostan vielä puheenvuoroni
            lopuksi sitä, että enemmän meidän
            pitäisi keskustella siitä, mitkä ovat
            seuraavan hallitusohjelman ne todella kipeät alueet, joihin
            pitää saada vahvempaa poliittista sisältöä ja
            vahvempaa poliittista painoarvoa.
         
         
       
      
         
         Hannu Aho /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ilkka Kanerva toi ajatuksia esille,
            joita itsellenikin on tullut siitä, että kyllä ministeriöt
            tahtovat lokeroitua vähän liian paljon. Sanoisin
            näin aliarvioimatta kenenkään ammattitaitoa,
            että on nähtävissä, että kerätään
            ympärille vähän tämmöinen
            nappulaliiga, jossa sitten eduskunnan tahto ei pääse
            tulemaan läpi näihin valmisteluihin. Minusta tämä on
            aika vaarallinen tie, että eduskunta ei pääse
            näihin asioihin vaikuttamaan. Silloin tämmöinen
            laajempi näkemys kyllä unohtuu. Minusta tähän
            on sillä tavalla paneuduttava, että ministerin
            täytyy henkilökohtaisesti enemmän ottaa
            vastuuta. Totta kai valmistelussa tarvitaan virkamiehiä ja
            -naisia, he ovat tärkeitä, mutta vastuu kuuluu
            ministerille ja ministeri on vastuussa myöskin eduskunnalle
            näistä asioista.
         
         
       
      
         
         Mirja Ryynänen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun keskustellaan valtioneuvoston uudelleenorganisoinnin
            tarpeesta, on tietysti tosiasia, että nyt tarvitaan ennakkoluulottomuutta
            ja pitäisi pystyä muodostamaan laajempi kokonaiskuva
            asioista. Kuten ed. Markkula täällä sanoi,
            meillä on tavattoman paljon turhia raja-aitoja, jotka sitten sektoroivat
            tätä päätöksentekoa.
         
         
         Haluaisin tässä yhteydessä muistuttaa
            kahdesta tärkeästä osa-alueesta: perhepolitiikasta
            toisaalta ja aluepolitiikasta toisaalta. Muistan, kuinka monta kertaa
            budjettikäsittelyn yhteydessä on puhuttu esimerkiksi
            aluepolitiikan koordinointitarpeesta, siitä, että eri
            sektoreiden toimenpiteitä tarvitaan samanaikaisesti samaan
            suuntaan vaikuttavina. On puhuttu siitä, miten koordinointivastuu
            pitäisi saada suoraan pääministerin alaisuuteen,
            jotta toimilla olisi tehokkuutta. Aivan sama tietysti pätee
            perhepolitiikassa. Sielläkin on pystyttävä katsomaan
            yhtä aikaa niin palveluita kuin sosiaalisia tulonsiirtoja,
            verotusta, koko kenttää. Siinä mielessä tarve
            perheministerille on hyvin ilmeinen. Elikkä on haettava
            kuitenkin nämä tärkeimmät osa-alueet,
            jotka vaativat raja-aitojen kaatamista ja paljon voimakkaampaa yhteistyötä ja
            koordinointia.
         
         
       
      
         
         Olavi Ala-Nissilä /kesk:
            		
         
         
         Puhemies! Ed. Ilkka Kanerva toi kaksi erittäin tärkeää näkökohtaa esille,
            joita täydennän. Totta kai Suomessa tarvitaan
            työvoimaministeriä. Miten muuten tämmöinen
            suuri rakenteellinen työttömyys voitaisiin hoitaa
            ja tehdä näitä räätälöityjä ratkaisuja
            ja muita, joita todella tarvitaan?
         
         
         Toinen näkökohta: Nykyhallituksella todellakin
            on ministerivaliokuntajärjestelmä ollut erittäin
            huonosti käytössä. Otan esimerkin veropolitiikasta.
            Kun se valiokunta lakkautettiin ministeri Arja Alhon aikana, sen
            jälkeen ei ole ollut kyllä veropolitiikkaa, ei
            ole enää viime aikoina ollut verovalmisteluakaan,
            katson vaikka autoverotusta. Tai meillä on Arvelan työryhmä;
            ministeri Niinistö asettaa työryhmän,
            sitten saman puolueen toinen ministeri tekee siitä hallituskysymyksen,
            aivan naurettavaa puolueen sisäistä kädenvääntöä.
            Jos olisi hallituksessa ollut veropoliittinen ministerivaliokunta,
            siellä olisi voitu keskustella verotuksen kehittämistarpeesta.
            Nyt sitä ei ole ollut. Veroministeri Siimestä ei
            näe koskaan eduskunnassa keskustelemassa näistä asioista. Kyllä tämä on
            mielestäni hyvin tyypillinen esimerkki siitä,
            että hallitus on huonosti organisoinut työnsä,
            ja jälki on myöskin sen näköistä.
         
         
       
      
         
         Rakel Hiltunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kun tämän keskustelun
            aikana on tullut vähän sellainen asetelma, että salin
            vasemmalla puolella ollaan kovasti tukemassa tätä hallituksen
            alkuperäistä esitystä ja oikealla puolella
            on esitetty kriittisiä puheenvuoroja, niin haluan kyllä kertoa,
            että myös sosialidemokraattien piirissä on
            ollut tätä kriittisyyttä.
         
         
         Kun itse ajattelen ensimmäisen kauden edustajana, niin
            mieleen nousee ensimmäiseksi kysymys, kuinka näillä mahdollisilla
            uudistuksilla voitaisiin edistää nimenomaan ministeriöiden yhteistyötä.
            On hämmästyttävää,
            kuinka usein lakiehdotuksia käsiteltäessä valiokunnissa
            rinnakkaistenkin ministeriöiden asiantuntijoiden puheenvuoroista
            tulee esille se, että ministeriöt eivät
            ole riittävästi valmistelleet näitä kokonaisuuksia
            yhdessä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minusta ed. Ilkka Kanerva otti tämän
            asian hyvällä tavalla esille, ja täytyy
            toivoa, että jatkossa, mikäli kysymys nousee uudelleen
            tarpeellisena esille, kiinnitetään huomiota nimenomaan
            siihen, kuinka yhteiskunnallisen kehityksen vauhtia ja suuntaa voitaisiin
            tukea paremmin näillä hallinnoilla. Turha kai
            tässä vaiheessa on puhua ministeriöiden
            työnjaosta vielä.
         
         
       
      
         
         Jouko Skinnari /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä keskustelu,
            ja kun tämä on nyt eduskunta, joka on neljä vuotta
            ollut, niin totta kai sen asiantuntemus näissä kysymyksissä tässä maailmantilanteessa
            on suuri. Maailma on muuttunut siitä, kun oli vielä Neuvostoliitto
            ja oli Yya-sopimus ja oli Varsovan liitto ja oli selkeä Nato.
            Nyt meidän täytyy tähän aikaan
            myös valtionhallinto organisoida.
         
         
         Kyllä valtioneuvostossa — itsekin olen ollut — ongelma
            on ajanpuute. Sen on tehnyt se, että me liityimme Euroopan
            unioniin, olemme seitsemän vuotta siinä olleet,
            ja se edellyttää, että ministerit osallistuvat
            näihin kokouksiin. Samaan aikaan kansalaiset vaativat,
            että ministerit osallistuvat myös tilaisuuksiin
            maakunnissa, ainakin meidän puolueessa. Minä en
            tiedä oikein kokoomuksesta, tarvitseeko teidän
            käydä näissä maakunnissa ja
            erilaisissa kunnissa, (Ed. Ala-Nissilä: Kulosaaressa!)
            mutta meidän ministereiltämme edellytetään
            tätä. Silloin tulee kysymys siitä, millä tavoin
            ministeriössä poliittisesti ollaan läsnä.
            Siinä mielessä poliittinen valtiosihteeri on selkeämpi
            vaihtoehto sille harmaudelle, joka toteutuu nyt näiden
            erityisavustajien läsnäololla.
         
         
         Tässä mielessä esimerkiksi hallituksen
            esitys, joka on yksimielinen, on teoreettisesti yksimielinen. Kuka
            ministeri on perehtynyt esimerkiksi tähän asiaan
            niin, että voi sanoa kaikki täällä,
            että tämä oli ... (Ed. Kokkonen: Ei tämä ollut
            yksimielinen!) — No, tämä ei ollut, mutta
            tässä nyt oli kolme, mutta selitin teille, miksi
            kokoomus ja vasemmistoliitto esimerkiksi olivat eri mieltä.
            Se johtui valtiovarainministeriöstä. — Sitten
            on maakunnan ääni. Se ei kyllä ministeriöitten
            lainvalmistelussa riittävästi näy. Maakuntaliittoja
            ja tämän tyyppisiä elimiä valmistelussa
            ei oteta ollenkaan huomioon, ja tämä on juuri
            se asia, joka vaikuttaa siihen, että me joudumme täällä eduskunnassa
            panemaan lakeja uusiksi. Tämä osoittaa juuri sitä,
            että siellä ei tämä poliittinen
            valvonta toimi.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista kuunnella tätä keskustelua.
         
         Ensinnäkin mitä tulee tähän
            monipäisyyteen, niin toivoisin hartaasti, että ainakin
            yksi olisi selväpäinen. Tämä keskustelu
            on osoittanut sen tarpeellisuuden oikein vakaasti.
         
         
         Toisekseen hämmästelen sitä, että valtioneuvostolaissa
            on selvästi sanottu, mitkä ne ministeriöt
            ovat. Tässä keskustelussa käydään
            nyt keskustelua ilman ensimmäisessä käsittelyssä pöydällä ollutta
            ehdotusta siitä, että ministeriöitten nimiä olisi
            muutettu, eikä pontta ole, että ryhdyttäisiin
            joihinkin muihin toimenpiteisiin. Toteaisin vaan, että tämä selväpäisyys
            voisi olla erittäin hyvä apu tässä hommassa.
         
         
       
      
         
         Susanna Rahkonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallitusohjelma on se kaikista tärkein
            eli se, mitä sinne kirjataan. No, tämän
            poliittisen ohjauksen tehostamisen tarvetta on, jotta meidän
            kansalaisten valitsemien ääni myös siellä hallinnossa
            kuuluu. Kun huomataan se, että valtioneuvoston yleisistunnossa
            ratkaistavien asioiden määrää on voimakkaasti
            siirretty 90-luvulla ministeriöiden ratkaistavaksi eli
            viime kädessä ministereille ja sitten ministereille
            on tullut paljon EU-tehtäviä ja muunlaista yhteydenpitoa,
            niin on kyllä täysi työ vahtia sitä,
            että nämä annetut toimeksiannot, mitkä hallitusohjelmaankin
            liittyvät, menevät eteenpäin siellä valmistelussa.
            Siihen valtiosihteeri olisi tuonut apua. Tärkeintä on
            se, mitä hallitusohjelmassa on ja miten sitä hallintoa
            ja lainsäädäntöä käytännössä toteutetaan.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari tuossa aiemmin sanoi, että maakuntien ääni
            ei kuulu riittävästi asioiden valmistelussa. Olen
            täysin samaa mieltä. Se näkyy erityisen
            hyvin työministeriön toimialalla, jota olen seurannut
            nyt kahdeksan vuotta. Se näkyy sillä tavalla, että kun
            tehdään laki ja siinä yhteydessä ei
            kuulla, miten se käytännössä kentällä toimii,
            niin sitten voi syntyä tällaisia tilanteita, kuin
            nyt on jälleen käynyt viime vuoden osalta, että jää 15
            miljoonaa euroa käyttämättä työllisyysmäärärahoja. Eli
            ministeriössä ei ole virkamiestasolla riittävästi
            tietoa siitä, miten kentällä pystytään
            toteuttamaan niitä lakeja, jotka ministeriössä on
            valmisteltu ja eduskunnassa hyväksytty, ja erityisesti niitä ohjeistuksia,
            jotka ministeriöstä tehdään. Tässä yhteydessä en
            nyt syytä ministeriä, koska ministeri ei millään
            tavalla voi kokonaisuuteen niin tarkkaan puuttua, miten asiat esimerkiksi
            tulosneuvotteluissa kulkevat.
         
         
         Toinen asia, mikä on noussut esille, on se, että ministeriöiden
            välillä on erittäin vähän
            yhteistyötä. Se näkyy, kun lait tulevat
            tänne valiokuntakäsittelyyn. Hyvin monta kertaa
            on käynyt niin, että esimerkiksi oikeusministeriön
            edustaja tulee ja esittää kymmeneen pykälään
            muutoksia. Joskus oikeusministeriötä on kuultu,
            aina ei. Eli jotenkin tuntuu ihan kummalliselta, että tämä valmistelu
            on tällaista, ja tähän pitäisi
            kyllä ehdottomasti saada muutosta. Sitä ei tällä lailla
            todennäköisesti tehdä, mutta muutoin.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri   Johannes Koskinen
         
          Arvoisa puhemies! Tätä kollektiivista valmistelua hallituksen
            piirissä selvästi kaivataan enemmän. Siitä on
            valmiit esitykset, Keskushallinto-hankkeen kirjaamat, ja ne on hallituksen
            iltakoulussa sovittu myös valmisteltaviksi siten, että uusi
            hallitus voi niitä ottaa käyttöön
            hyvin laajassa mitassa. Siellähän oli tällaisten
            hallituksen neuvottelujen lisääminen, iltakoulun
            kehittäminen tavallaan modernimmaksi versioksi, missä käytäisiin näitä tärkeitä asioita
            läpi, ja sitten tehtäisiin uuden tyyppisiä projektiorganisaatioita,
            joissa koordinoiva ministeri vetäisi isoa hanketta, Kansallinen
            terveyshanke tyypillisenä esimerkkinä. Hänen
            avukseen tulisi erityistyövoimaa, ohjelmajohtajia ja pieniä esikuntia,
            joihin voidaan koota poikki normaalista sektorijaosta poiketen eri
            ministeriöistä esimerkiksi eksperttejä.
         
         
         Tämä ongelma on kärjistynyt juuri
            sen takia, että työtapa on muodostunut entistä delegoidummaksi
            eli ministeriöiden autonomia on ikään kuin
            lisääntynyt valtioneuvostokokonaisuuden sisällä.
            Selvästi siihen tarvitaan linjanmuutosta, että hallitus
            on enemmän kokonaisuudessaan vastuussa tärkeistä politiikkalohkoista
            ja että sen kansanvaltaisen työn palvelukseen
            värvätään eri ministeriöitä,
            niiden organisaatioita, eikä ole ikään
            kuin lähtökohtana se, että nämä organisaatiot
            määrittelevät, mitä tehdään
            ja missä aikataulussa.
         
         
         Tässä on ollut selviä ongelmia myös,
            mihin ed. Huotari kiinnitti huomiota, että on liian nopeita
            lausuntoaikatauluja. Oikeusministeriössä usein
            joudutaan esimerkiksi perusoikeusnäkökulma katsomaan
            tarkemmin, ja tällaisia lainvalmistelun peruskysymyksiä näissä lausunnoissa sitten
            ei kuitenkaan noteerata riittävästi, kun asia runtataan
            hallituksen läpi eduskuntaan.
         
         
         Laintarkastushan on jäänyt tekniseksi tarkistukseksi.
            Siinä ei tällaisia isoja substanssioikaisuja voida
            tehdä. Tämä on nyt kokonaisuudessaan
            tosiaan pohdittavana tässä säädösvalmistelun
            kehittämistyössä.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Huotari sanoi, että maakunnan ääni
            ei kuulu. Minusta se on käsittämätöntä huomioon
            ottaen, että valtaosa ministereistä on nimenomaan
            maakunnista. Meillä helsinkiläisillä on
            taas se käsitys, että Helsingin ääni
            ei kuulu millään tavalla eduskunnan päätöksenteossa.
         
         
         Sitten haluaisin todeta tuosta valtioneuvostovaikutelmasta yleisesti
            ottaen, että valtioneuvoston minunkin mielestäni
            pitäisi toimia niin kuin kollegio, mutta ulkopuoliselle
            tulee kyllä väistämättä se
            kuva, että pääministeri on kuin ratapihanhoitaja:
            jokainen kulkee omaa raidettaan pitkin, eikä mitään
            yhteistä kosketuspintaa ole. Hänen pitäisi
            sen sijaan olla orkesterinjohtaja, ja kaikkien pitäisi
            soittaa samoista nuoteista.
         
         
       
      
         
         Mauri Pekkarinen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä ed. Huotarin näkemykseen
            siinä, että maakuntien ääni
            ei ole kyllä viime vuosien aikaan kuulunut maan hallituksessa niissä ratkaisuissa,
            mitä siellä on tehty. Se voidaan tunnistaa monista
            numeroista, jotka kertovat kehityksestä, mutta se kyllä tuntuu
            muullakin tavalla, monella muullakin tavalla, tämä tosiasia,
            mistä ed. Huotari puhui. Olisi tietysti ollut hyvä,
            että ed. Huotari olisi aikaisemminkin puhunut tästä — ja
            uskon, että onkin puhunut — eikä vasta
            nyt sitten ikään kuin viimeisinä puheina
            tässä eduskunnassa. Uskon, että ed. Huotari pitää muutoin
            vielä (Ed. Kokkonen: On nytkin tehnyt varauksen!) monta
            puhetta. — Arvoisa puhemies ...
         
         
         
            
            Puhemies:
            
            Olkaa hyvä, korokkeelle.
            
          
         
         
         
         Arvoisa puhemies! Ajattelin tulla tänne korokkeelle
            sen takia puhumaan, että kun tämä tässä eduskunnassa
            voi olla viimeisiä puheita, ei ole syytä ylittää aikaa
            tuolta omalta paikalta käsin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallitus antoi tämän esityksensä tänne
            toivein, joihinka varmasti liittyi paljon sellaista hyvää,
            sellaista työn rationalisointia valtioneuvostossa, jota
            pitääkin saada aikaiseksi. Valiokunnan käsittelyn
            yhteydessä eräät keskeiset osat hallituksen
            esityksestä ovat tippuneet pois. En käy sitä nyt
            arvioimaan. Laajalla yhteisellä näkemyksellä siihen
            on päädytty, eikä siitä yhtään
            enempää tässä yhteydessä.
         
         
         Mutta asia, joka minusta olisi kyllä sietänyt tulla
            eduskunnan käsittelyyn, laajaan käsittelyyn, hyvissä ajoin
            ennen tämän vaalikauden päättymistä,
            on asia, josta ministeri äsken viimeisissä sanoissaan
            meille kertoi. Hallituksen sisällä on tehty laajaa
            valmistelutyötä valtioneuvoston käytännön
            työn uudistamiseksi ja myöskin mielestäni
            parantamiseksi. Monet niistä esityksistä, hankkeista,
            jotka siellä ovat olleet työpöydällä,
            ovat asioita, jotka ilmiselvästi parantavat ja tehostavat
            hallituksen, siis valtioneuvoston, työskentelyedellytyksiä.
         
         
         Hivenen on yllättävää se,
            että nämä valmistelutyöt on
            tehty hallituksen ja ministeriöiden piirissä.
            Ei ole ilman muuta itsestäänselvää,
            että nykyinen hallitus jatkaa vaalien jälkeen
            eteenpäin. Olisi kannattanut ottaa huomioon valmistelutyössä se,
            että äänestäjät voivat äänestää joitakin muita
            puolueita kuin niitä, jotka ovat tällä hetkellä maata
            hallitsemassa. (Oikeusministeri Koskinen: Työ on tehty
            niitäkin varten!) — Työ on tehty niitä varten,
            mutta jos vaalit käydään 16. päivänä ja
            viikon päästä alkaa hallitusohjelman
            tekeminen, niin sanon vaan, että aika vaikea on niin kuin
            tavallaan siihen muottiin astua ja istua, jonka valtioneuvosto on
            valmiiksi rakentanut tulevan hallitusohjelman tekemiselle.
         
         
         Kun näin sanon, sanon sen kumminkin aikamoisesta kokemuksesta.
            Olen ollut aika monta kertaa itse sekä hallitusneuvotteluissa
            että myöskin kirjoittamassa hallitusohjelmaa ja
            vastasin neljän vuoden ajan hallinnon kehittämisestä hallituksen
            sisällä. Tiedän, että se minusta
            paljossa hyvä työ, mikä siellä on
            tehty, on ollut sellaista, johon olisi ollut hyvä vihkiä paljon
            aikaisemmassa vaiheessa ei vain nykyiset hallituspuolueet vaan myös
            koko Suomen poliittinen järjestelmä, tuoda esimerkiksi
            selonteon muodossa ne linjaukset, joita on valmisteltu koko eduskunnan
            pohdittaviksi.
         
         
         Täällä kaiken maailman pikkuasioitakin
            monta kertaa käsitellään tässä salissa.
            Niin perustavaa laatua oleva uudistus on se ajatus, että seuraavan
            hallituksen hallitusohjelma rakennetaan tällaisista politiikkaohjelmista
            yli ministeriörajojen ja että näitä politiikkaohjelmia
            varten hallinnoimaan on jo budjetissa määritelty
            oikein rahaakin jonkin verran, muutamia virkamiehiä, niin isoja
            periaatteellisia asioita nämä ovat, että olisi ollut
            mielestäni syytä, että eduskunta laajalti
            olisi päässyt näiden asioiden pohdintaan
            ja jopa valmisteluunkin kiinni.
         
         
         Minä kiitän siitä ministeri Koskista
            vai onko se valtioneuvoston kansliasta tai valtiovarainministeriöstä tainnut
            osittain tulla, ministeri Siimeksen valmistelusta, että oppositioryhmiä on ainakin
            kaksi kertaa informoitu. Mutta se, että vähän
            kerrotaan siitä, mitä tässä nyt
            ollaan tekemässä, perustavaa laatua olevaa uudistustyötä,
            ei oikein kuitenkaan riitä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tietysti tämäntapaisen puheenvuoron
            olisi voinut käyttää täällä huomattavan
            paljon aikaisemminkin, olen siinä itsekin myöhässä.
            Tästä on toki muulla tavalla keskusteltu, mutta
            myös tältä paikalta tämän
            puheenvuoron olisin voinut käyttää paljon
            aikaisemmin. Kuitenkin sanon, että niin radikaalia, niin perustavaa
            laatua olevaa ei ole opposition tässä asiassa
            sivuun jääminen näiden viimeisten kuukausien
            ajalta, ettei kansa uskaltaisi meitä äänestää kuitenkin
            vaaleissa valtaan. Voin luvata, että meillä on
            edellytykset sitten olla mukana rakentamassa hallitusohjelmaa, vaikka
            hallitus onkin nyt tämän oman menettelytapansa
            laatinut nimenomaan sen, siis nykyisen hallituksen, tarpeita ajatellen.
         
         
       
      
         
         Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kokkoselle sanoisin, että en
            tarkoittanut maakuntien äänen kuulemista siinä suhteessa,
            etteivät ministerit kuulisi. Minusta ministerit käyvät erittäin
            paljon maakunnissa ja se on hyvä asia. Mutta ehkä suurempi
            ongelma on se, että ministeriöiden virkamiehet
            eivät vieraile niin paljon maakunnissa ja tiedä,
            mitä se todellisuus siellä sitten on, kun lakeja
            käytännössä toteutetaan. Muistutan
            vielä ed. Kokkoselle, että Helsinki kuuluu maakuntaan.
            (Ed. Kokkonen: Sepä hyvä!) Esimerkiksi omassa
            valiokunnassani olen esittänyt, että käymme
            Helsingissä maakuntavierailulla, ja olemme sen toteuttaneetkin.
            (Ed. Markkula: Tervetuloa Espooseenkin!) — Ja Uudellamaalla
            myös.
         
         
         Ed. Pekkarinen veti poliittiset johtopäätökset puheenvuorostani
            ja teki asiasta aluepoliittisen. Mutta minä näkisin
            ennemmin niin, että valmisteluvaiheessa näihin
            työryhmiin, mitkä yleensä ovat eri virkamiestason
            työryhmiä, siis eri ministeriöiden virkamiehet
            istuvat keskenään, pitäisi ottaa mukaan
            maakuntien ihmisiä, jotka voivat sanoa sen, voiko tämmöinen
            laki toteutua käytännössä ja
            mitä ongelmia siitä syntyy. Myöskin kolmikantavalmistelussa
            tämä sama ongelma on, eli katsotaan vain niiden
            järjestöjen näkökulmasta ja
            siinä helposti unohtuvat nämä muut, vaikka kannatan
            sopimusyhteiskuntaa ja sitä valmistelumekanismia.
         
         
         Vielä ed. Pekkariselle sanon, että työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunta, joka tässä nyt kolmantena nimenä tällä kahdeksan
            vuoden kokemuksellani on ollut tällä valiokunnalla,
            on useaan otteeseen ottanut maakuntien kuulemiseen kantaa ja on
            itse ollut hyvin esimerkillinen ed. Skinnarin aikana. Olemme esittäneet
            jopa niin, että työvoimapolitiikka pitäisi
            alueellistaa kokonaan ja antaa valta sinne alueille. Nythän
            Kainuun-mallissa tämä tuleekin toteutumaan.
         
         
         Ed. Pekkariselle vielä sanon, että olen kyllä tuonut
            huoleni myöskin tässä salissa aikaisemmin
            esille, joten ei tämä pelkkää jäähdyttelyä ole.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.