2) Hallituksen esitys laiksi sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä ja
         eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Markku Markkula /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
            laiksi sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä säikäytti
            eräiltä osin todella pahoin. Pelkistäen
            totean, että netti ei ole lehti, niin kuin osassa hallituksen
            esitystä näkyi ajateltavan. Virtuaalikulttuuri
            on aivan muuta.
         
         
         Kansallisen tietostrategian teossa julistetaan ja korostetaan
            erittäin paljon tietoverkkojen kehittämistä ja
            erilaisten palvelujen tuottamista sekä sitä, minkälaisilla
            myös julkishallinnon toimenpiteillä tätä kehitystä on
            tuettava, miten tietoyhteiskuntakehitykseen on panostettava. Samalla näytti,
            että toisesta ovesta sysätään
            alan toimijoille raskaita velvoitteita kustannuksineen, sellaisia
            velvoitteita, joita ei aseteta vastaaville toimijoille tai toiminnoille
            tavanomaisessa, siis eräänlaisessa reaalimaailman
            toiminnassa. Virtuaalimaailma oli saamassa hieman erilaisen kohtelun.
         
         
         Tähän lakiin sisältyy kauaskantoisia
            asioita muun muassa siitä, millä tavoin päätoimittajavelvoitetta
            ulotetaan verkkojulkaisuihin. Peruskysymys on tietysti se, mikä on
            verkkojulkaisu. Hallituksen esitys ei ratkaissut kysymystä Internetin news-ryhmien
            tai erilaisten chatien osalta. Oli riskinä, että palveluntarjoajat,
            mukaan lukien siis käyttäjäyritykset
            ja erilaiset pienetkin yhteisöt, rakentaessaan interaktiivisia
            sisältöpalveluita olisivat Suomessa joutuneet
            tilanteeseen, jossa osa palveluista päätetäänkin
            lopettaa, koska riskit siitä, mitä velvoitteita
            tai rasitteita tulisi materiaalin ennakkotarkastamisen muodossa,
            olisivat käyneet kohtuuttomiksi, tai lakiesitys olisi johtanut
            ainakin siihen, että palveluita olisi siirretty merkittävässä määrin
            ulkomaille, koska siellä ei ole vastaavaa lainsäädäntöä,
            ja käyttäjät olisivat siirtyneet ulkomaisille
            tai ulkomailla operoiduille sivustoille. Tämä olisi
            todella ollut merkittävä isku Suomen tietoyhteiskuntakehitykselle.
         
         
         Hallituksen esityksen näkemys verkkojulkaisusta oli
            puutteellinen, sillä pelkistäen se lähti siitä,
            että verkkojulkaisulla on selkeä toimituskunta,
            jolle voi määrätä vastaavan
            toimittajan, joka työkseen tarkastaa julkaisun ennen sen
            julkaisemista. Todellisuudessa tilanne on kuitenkin toisin. Jokainen
            Internetin käyttäjä voi toimia julkaisijana
            itsenäisesti niin hyvässä kuin pahassa. Verkossa
            olevien julkaisujen sisältö muuttuu jatkuvasti
            ilman toimituskuntaan kuuluvien toimia, esimerkiksi yksityisten
            ihmisten lähettäessä viestejä keskusteluryhmiin.
            Vastaavan toimittajan tehtäväksi hallituksen esityksessä asetettu
            velvollisuus valvoa toimitustyötä onkin verkossa olevien
            julkaisujen osalta käytännössä mahdotonta.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluista puuttuu Internetin osalta
            kansainvälinen lakivertailu sekä analyysi siitä,
            missä määrin nykyinen päätoimittajavastuun
            puuttuminen verkkojulkaisun osalta on aiheuttanut konkreettisia
            ongelmia suhteessa Internetin käyttäjämäärään.
         
         
         Perustuslakivaliokunnalle kuuluu erityisen suuret kiitokset.
            Niinpä nyt voimmekin hyväksyä tämän
            lain mietinnön mukaisesti. Lisäykset ja poistot
            ovat runsaat ja muuttavat hallituksen esitystä aivan ratkaisevasti.
            Nostan esille pari linjausta.
         
         
         Kun valiokunta on lisännyt lain tarkoituspykälään
            uuden momentin, niin maininta sananvapauden perusoikeusaseman ja
            sen käyttämiseen puuttuvien toimenpiteiden oikeasuhtaisuudesta on
            nyt hyvä. Verkkojulkaisun määritelmä on
            onnistunut, siis muiden kuin julkaisijan tai toimituksen toimeksiannosta
            tehty materiaali ei ole osa verkkojulkaisua. Portaali ei ole verkkojulkaisu,
            eivät myöskään keskustelupalstat.
            Tämä on erittäin järkevää.
            Mietinnössään — haluan nostaa
            sieltä esille vielä yhden virkkeen — valiokunta
            toteaa, että määritelmässä tarkoitettu
            julkaisemisen säännöllisyys kohdistuu
            sivuston kokonaisuuteen, ei sen johonkin osaan. Tämäkin
            osoittaa, että valiokunta on nyt oivaltanut, mistä virtuaalimaailmassa
            on kyse, ja monet ongelmat, joihin hallituksen esitys olisi johtanut,
            poistuvat.
         
         
         Positiivista on myös, että julkaisun pitäminen yleisön
            saatavilla täyttää tallennusvelvollisuuden.
            Tarkoittaako tämä — on kaksi vaihtoehtoa — että a)
            jos sivu on verkossa yli kolme viikkoa julkaisemisesta lähtien,
            ei muuta tallentamista tarvitse tehdä, vai b) sivu on tallennettava
            vähintään kolme viikkoa laskien hetkestä,
            kun se on ollut viimeksi saatavilla verkossa? Toivon, että tuo
            ensin mainitsemani on oikea vaihtoehto eli tallennus lasketaan alkavaksi
            julkaisuhetkestä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pikaisesti pohtien tässä vaiheessa
            epämääräiseksi jää eräitä käytännön kysymyksiä,
            esimerkiksi: Pitääkö kaikkien muutettujen
            sivujen vanhat versiot tallentaa ja kuinka pitkäksi aikaa,
            vai täyttääkö niiden pitäminen
            julkisesti verkossa tallentamisvaatimuksen? Kauanko sivun on oltava
            samassa muodossa julkisesti nähtävillä,
            että vaatimus täyttyy? Entä miten tulkitaan
            sivuja, jotka on suojattu esimerkiksi salasanalla? Niistäkin
            osaa voidaan pitää julkisina, esimerkiksi sivustoja,
            joihin voi käyttäjäksi rekisteröityä kuka
            vain, ja osaa yksityisinä, esimerkiksi erilaisia Intranet-ratkaisuja.
            On luonnollista, että tällaiset kysymykset täsmennetään
            lakia alemman tasoisilla säännöksillä ja
            ohjeilla.
         
         
         Arvoisa puhemies! Pidän tärkeänä,
            että nyt tehtävä, korjattu laki vauhdittaa
            tietoyhteiskuntakehitystä eikä jarruta tai estä sitä,
            niin kuin hallituksen esitys ehti pelästyttää.
         
         
       
      
         
         Oikeusministeri  Johannes  Koskinen
         
          Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. Markkulan
            kanssa siitä, että esitys koheni eduskunnassa. Tosin
            juuri samat tahot, joita lain valmistelun aikana kuultiin, jyrkensivät
            ikään kuin näitä arvioitaan
            siitä, mitä tämä välineneutraalius
            lakiin kirjoitettuna merkitsisi.
         
         
         Hiukan olin aistivinani tällaista teknologiauskoa,
            että kun meillä on sellainen tekniikka, joka mahdollistaa
            viestin levittämisen miljoonille ja miljoonille sekunnissa,
            siinä ei pitäisikään edellyttää samaa
            vastuullisuutta sananvapauden käytössä kuin
            painetussa sanassa. Tätä en voi hyväksyä.
            Kyllä meidän pitää hakea sellaiset
            keinot, joilla myös sähköisesti välitettävä viesti,
            onko se sitten julkaistu chattipalstan kautta tai varsinaisena verkkojulkaisuna,
            kuuluu vastuullisen sanankäytön piiriin. Osa näistä yhteydenotoista,
            joita täältä nettimaailmasta on tullut,
            lähtee siitä, että kun meillä tämmöinen
            avoin mahdollisuus on, siihen ei saa minkäänlaisia
            rajoja asettaa. Se on mahdollistanut nyt tämän
            idean, että siellä on täysin vastuutonta
            ja törkeääkin materiaalia joukossa. Voisi
            esittää tavallaan vastakysymyksen, että jos
            meillä olisi tekniikka, että joku paperi levitettäisiin
            seuraavaksi aamuksi koko Suomen koteihin ja kyse ei olisi lehdestä,
            saisiko siinä vapaasti herjata taikka solvata tai esittää väärää, esimerkiksi
            rikoksiin yllyttävää aineistoa, jos se laitettaisiin
            vaikkapa epiteetille "chattipalsta joka kotiin". Tämmöisiin
            kysymyksiin pitäisi vastauksia hakea.
         
         
         Näkisin, että nyt tämänhetkiset
            tekniset mahdollisuudet on sovitettu tässä muokatussa
            sananvapauslaissa juuri siihen, että mahdollisimman yhdenvertaisesti
            kohdeltaisiin sähköistä tiedonvälitystä verrattuna
            perinteisempiin muotoihin. Mutta aina siellä on miettimistä,
            miten vielä parempaan vastuulliseen sananvapauden käyttöön päästäisiin
            myös tässä uudessa nettimaailmassa.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Viittaan ensimmäisessä käsittelyssä käyttämääni puheenvuoroon
            ja mietinnön esittelyyn enkä käy toistamaan
            niitä. Totean myöskin, että ei tämä taatusti
            ole viimeinen sana Internet-sääntelyssä. Kyllä tässä varmasti
            tullaan jatkossa sääntelemään
            näitä asioita. Hallitusta patistellaan seuraamaan
            alan kehitystä ja ryhtymään tarvittaessa lainsäädäntötoimenpiteisiin.
            Olemme halunneet korostaa sitä, että jokainen
            vastaa tekemisistään ja tekemättä jättämisistään
            ja rikos on rikos myös sähköisen välineen
            välityksellä tehtynä.
         
         
         Tuohon, mitä ministeri Koskinen mainitsi sananvapaudesta:
            Olen kyllä ollut aika ällistynyt siitä,
            miten ihmiset ymmärtävät sananvapauden täysin
            väärin. Monet eivät ole käsittäneet
            sitä, että sananvapaus ei tarkoita vapaata loukkaamisoikeutta,
            vapaata rikoksenteko-oikeutta verbaalisella tasolla, vaan jokainen
            on todellakin teoistansa vastuussa aivan niin kuin ennenkin.
         
         
         Edustajakollegalle tässä haluaisin sanoa,
            että mielestäni ensimmäinen mainitsemanne
            vaihtoehto on oikea eli julkaisuhetki ratkaisee mielestäni
            sen ajan laskemisen.
         
         
       
      
         
         Markku Markkula /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, vapauteen liittyy aina
            vastuu, ja vastuuta on myös verkossa operoinnin osalta
            koko ajan korostettava. Ongelmaksihan tämä sananvapauslainsäädäntö voisi
            muodostua, mikäli säänneltäisiin
            ja rajoitettaisiin asettamalla sellaisia ehtoja, joita käytännössä tuossa
            virtuaalimaailmassa on mahdotonta toteuttaa. Jokainen käyttäjä,
            tekstin tekijä, kuvan tekijä omalta osaltaan vastaa
            nimenomaan itse, mutta jos me ajattelemme operaattoreiden roolia
            tai erilaisten portaalien ja verkkopalvelujen ylläpitäjien
            roolia, on kohtuutonta asettaa heille sellaisia velvoitteita tai rajoitteita,
            joita ei voida todellisuudessa noudattaa. Siinä mielessä tämä lainsäädäntö todella
            menee nyt hyvin oikeaan suuntaan. On selkeää, myös
            vastauksena ministeri Koskiselle, että ei tietenkään
            verkossa saa herjata tai solvata.
         
         
         Kiitän vielä valiokunnan puheenjohtajaa siitä, että hän
            täsmensi tuon kysymykseni tarkoittavan sitä toteaamaani
            a-kohtaa, ensimmäistä vaihtoehtoa.
         
         
       
      
         
         Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan vielä korostaa sitä, että operaattoreilla
            ja vastaavilla toimijoilla on myöskin toimintavelvollisuus.
            Jos he havaitsevat taikka heille osoitetaan, että palstoilla
            on lainvastaista materiaalia, niin totta kai heidänkin pitää se
            poistaa sieltä.
         
         
       
      
         
         Leena Rauhala /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen lakiesitykseen
            liittyy rinnakkaisaloite, jossa on ehdotettu säädettäväksi
            valtakunnallisesta joukkoviestinnän eettisestä neuvottelukunnasta,
            jonka tehtävänä olisi käsitellä lähinnä periaatteelliselta
            kannalta joukkoviestintään liittyviä eettisiä kysymyksiä ja
            antaa niistä suosituksia. Nyt mielestäni valiokunta
            on erittäin hyvin käsitellyt myös näitä eettisiä kysymyksiä,
            vaikkakaan ei tämä lakialoite ole tullut tietenkään
            hyväksytyksi. Valiokunta toteaa, että tällaista
            keskustelua varten mahdollisesti tarvittava pysyväisluonteisten
            toimielinten perustaminen soveltuisi mahdollisesti luontevammin
            kansalaisjärjestöille ja viestintäalalle
            itselleen. Pidän erittäin tärkeänä,
            että tässä on tämänlainen
            maininta, että mahdollisesti kansalaisjärjestöille,
            ja ennen kaikkea tuo toinen maininta, että tämmöistä eettistä keskustelua
            jatkettaisiin viestintäalalla, itse siellä sisällä.
         
         
       
      
         
         Markku Markkula /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun ed. Rauhala otti vielä nuo eettiset
            kysymykset esille, niin haluan menemättä yksityiskohtiin korostaa,
            että todella erityisesti lasten osaltahan nämä ovat
            erittäin tärkeitä kysymyksiä.
            Näihin asioihin erittäin mielenkiintoisella ja
            hyvin syvällisellä tavalla vastauksia tuo eduskunnan
            tulevaisuusvaliokunnan juuri valmiiksi saama teknologian arviointiraportti
            Sosiaalinen alkupääoma ja tietotekniikka, jossa
            päätekijöinä ovat Jyväskylän
            yliopiston Anu Mustonen ja Lea Pulkkinen. Tämä raportti
            on parhaillaan painossa, ja siinä haetaan todella enemmän
            valistuksen ja vanhempien roolin, vastuun kautta sekä yhteiskunnan
            erilaisten verkkosisältöjen kehittämistoimenpiteiden,
            oppimateriaalien, julkaisutoimenpiteiden ja tällaisten
            kautta niitä linjauksia, joilla näihin eettisiin
            kysymyksiin voidaan antaa eväitä, löytää hyviä ratkaisuja
            ja linjauksia lähivuosina.
         
         
       
      
         
         Jouko Jääskeläinen /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Todellakin odotamme mielenkiinnolla tuota
            tulevaisuusvaliokunnan raportin sisältöä ja
            myöskin sitä, että se näkyy
            myöskin lainsäädännössä sitten
            aikanaan, koska eihän voi olla vain etiikkaa, jota periaatteessa
            noudatetaan juhlapuheissa. Kyllä sen toki tulee olla lainsäädännössä mukana.
            Siinä mielessä todella toivon, että ajatus
            tästä eettisestä neuvottelukunnasta nyt
            sitten alalla vakavasti otetaan myöskin käytäntöön,
            ehkä sitten jossakin vaiheessa jopa lainsäädäntöön,
            jos se ei vapaaehtoisesti järkevästi etene.
         
         
         Todellakin valiokunnassa aika paljon tähän verkkojulkaisun
            käsitteeseen käytettiin aikaa ja sitä täsmennettiin.
            Oltiin vähän avuttomia uuden tekniikan kanssa
            ihan avoimesti sanoen, emmekä varmaan parasta tai ainoaa
            oikeaa ratkaisua siihen löytäneet, mutta niin
            kuin ensimmäisessä käsittelyssä useammatkin
            totesimme, klausuulit ovat perässä. Jos tästä sitten
            tulee jonkinlainen kiertämisen väline sen kaltaiselle
            niin sanotulle vapaalle keskustelulle, jossa etiikan rajoja toistuvasti
            ja pysyvästi rikotaan, niin kyllä on rikoslaki
            olemassa, ja myöskin tulevan hallituksen tulee miettiä tarkempaa,
            täsmällisempää lainsäädäntöä,
            etteivät sitten erilaiset verkkojulkaisut ikään
            kuin tekniikan syistä vain ole eri kategorioissa. Kyllä tätä asiaa
            seurataan. Ei tämä nyt jää vain
            siihen, että nyt laki tehtiin ja sitten laitetaan hanskat
            naulaan, vaan lainsäädäntötyön
            ja sen seurannan tulee olla myöskin jatkuva prosessi.
         
         
       
      
      Ed. Saapunki merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Markku Markkula /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vielä yksi näkökohta
            tähän keskusteluun.
         
         
         Jos tämä laki ja kun tämä laki
            nyt yhdistetään raamina siihen, miten esimerkiksi
            tulevaisuusvaliokunta valmistellessaan mietinnön Tasapainoisen
            kehityksen Suomi 2015 lausumia korosti näitten verkkosisältöjen
            merkitystä, korosti investointeja, riskirahoitusta pelien,
            simulaattorien kehittämiseen ja aivan erityisesti nosti
            esille keskeisiä elinikäisen oppimisen periaatteita,
            miten tieto- ja viestintätekniikan käyttö opettaa sekä lapsia
            että aikuisia kansalliseen ja kansainväliseen
            yhteistyöhön ja yhdessä tekemiseen, näistä linjauksista
            yhteisesti löytyy todella nyt niitä linjauksia,
            jotka hyvin ovat se kokonaisuus, johon tämä eduskunta
            on omalla toiminnallaan lähivuosien toimintaa viitoittanut.
         
         
         
            
            Puhemies:
            
            Pyydän muuten saada muistuttaa, että puhesuunta
               on tähän suuntaan näin neljän vuoden
               kuluttua ja jo aikaisemmin kautta se olisi ollut ihan hyvä,
               koska ääni menee sitä kautta paremmin
               tuonne ylös ja nauhaan. Puhutaan puhemiehelle.
            
            
          
         
       
      
      Keskustelu päättyy.