3) Laki säteilylain muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ehdotan tässä lakialoitteessani,
että säteilylakiin palautettaisiin 72 §,
mikä tarkoittaa sitä, että asetuksella
tarkemmin säädetty oikeus vuosittaiseen säteilylomaan
palautettaisiin säteilylle altistuvalle hoitohenkilökunnalle.
Vuonna 98 Lipposen ensimmäisen hallituksen toimesta ja
ehdotuksesta tämä lakisääteinen
oikeus säteilylomaan poistettiin. Silloin vuonna 98 tästä äänestettiin tässä salissa.
Valitettavasti silloin tekemäni vastaesitys hävisi äänestyksen.
Tämän muutoksen myötä vuonna
98 oikeus lomaan siirrettiin riippuvaiseksi työehtosopimuksista.
Mielestäni säteilylain säteilylomaa
koskevan 72 §:n poistaminen oli hätiköity
päätös. Ihan hiljattain, taisi olla viikko
sitten, Euroopan neuvosto antoi päätöksen,
jossa se katsoi Suomen valtion rikkoneen allekirjoittamaansa Euroopan
sosiaalista peruskirjaa, kun säteilyloma poistettiin. Peruskirjan
mukaanhan sopimusosapuolet sitoutuvat oikeudenmukaisiin työsuhteen
ehtoihin muun muassa määräämällä tietyissä säädetyissä terveydelle
haitallisissa ammateissa työskenteleville ylimääräisen
palkallisen loman tai lyhennetyn työajan. Jo silloin, kun
tätä lakiesitystä käsiteltiin
valiokunnassa, ennakoitiin tällaista ratkaisua Euroopan
neuvostossa mahdollisesti tulevaksi, koska tästä oli
suunnitteilla jo silloin kantelu sinne.
Säteilyloma ei suinkaan korjaa mahdollisia tapahtuneita
säteilyvaurioita, mutta työajan lyhennys säteilyloman
muodossa vähentää altistumisaikaa säteilylle
ja siten on omalta osaltaan vähentämässä säteilyn
aiheuttamia riskejä. Toki säteilyaltistuksen pitämiseen
mahdollisimman alhaisena tarvitaan monia muitakin työsuojelullisia toimenpiteitä.
Näitä tulee edelleen edistää.
Mutta aivan keskeinen periaate mielestäni tätä asiaa
tarkasteltaessa on se, että työsuojelun tulee olla
lakisääteistä. Sen tulee olla lakisääteinen
oikeus työntekijöille, ei suinkaan työmarkkinaosapuolten
sopimuksista riippuvainen asia. Työsuojelu on myös
perusoikeuskysymys. Julkisen vallan on perustuslain mukaan huolehdittava
työvoiman suojelusta.
Itse asiassa on osoittautunut, että työsuojelua ei
nimenomaan säteilyloman osalta kyetä valtion taholta
takaamaan, kun asia on siirretty lainsäädännöstä työmarkkinajärjestöjen
neuvottelupöytään. Uudet työntekijät
eivät ole saaneet lomaa. Paikallisilla sopimuksilla loman
sijasta saadut rahakorvaukset ovat kovin kyseenalaisia, kun tarkoitus
ei ole varmasti säteilyriskien kustannuksella rahastaa,
vaan suojata terveydellisiä haittoja vastaan. Mielestäni
säteilylomaa ei saisi vaihtaa rahaksi.
On myös epäoikeudenmukaista, että ne
lääkärit ja hoitajat, jotka esimerkiksi
läpivalaisua hyväksi käyttävissä ortopedisissa
leikkauksissa oman terveytensä vaarantaen edistävät
potilaansa terveyttä, eivät ole ilman muuta oikeutettuja asianmukaiseen
työsuojeluun.
Terveydenhuollon hoitohenkilöstön säteilyaltistus
on lisääntynyt potilasta säästävien
ja entistä tehokkaampien hoitojen yleistyessä.
Yhtenä syynä annosten kasvuun on läpivalaisuohjauksessa
tehtyjen toimenpiteiden eli toimenpideradiologian lisääntyminen.
Säteilyaltistuksen lisääntymiseen vaikuttaa
myös uusien tutkimusmenetelmien kehittyminen, joissa tarvittava
säteilyaika saattaa olla melko pitkä. Lisäksi
valitettavasti resurssipula kunnissa ja kuntayhtymissä on
aiheuttanut sen, että lääketieteellisessä käytössä oleva
laitekanta on osittain vanhentunutta ja työturvallisuuden
parantaminen edellyttäisi sellaisia investointeja, joihin
ei ole varaa. Sen vuoksi näitä investointeja saatetaan
liian pitkälle lykätä.
Kun nyt tämän kevään aikana
useissa valiokunnissa säteilykysymykset ovat kovasti esillä, haluan
painottaa myös sitä, että säteilyannokset ovat
suojautumisesta huolimatta terveydenhuollossa korkeammat kuin esimerkiksi
säteilylle altistuvilla teollisuuden työntekijöillä.
Tämä johtuu siitä, että suojautumiskeinot
ovat huomattavasti rajatummat hoito- ja tutkimustyössä kuin vaikkapa
ydinvoimateollisuudessa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies Mikkola.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! On aina miellyttävää,
kun voi todeta, että oppositiosta tulee joitakin hyviä lakiesityksiä.
Tässä tapauksessa täytyy todeta, että ed.
Päivi Räsäsen lakialoite säteilylain
muuttamisesta on ihan oikeaa asiaa. Olen samasta aiheesta itsekin
kantanut huolta jo keväällä 2000 siinä vaiheessa,
kun olin tullut valituksi eduskuntaan, jolloin jätin säteilyloman
poistamisesta kirjallisen kysymyksen peruspalveluministerille.
Tosiasiahan on, että magneettikuvausdiagnostiikka ja
toimenpideradiologia ovat nykyaikaisessa lääketieteessä toimenpiteitä,
jotka yleistyvät koko ajan. Tämä on potilaan
kannalta myönteistä, koska röntgensäteiden
avulla suoritettavissa toimenpiteissä riskit ovat pienemmät
kuin perinteisillä tavoilla tehtävissä operaatioissa
ja toipumisaika toimenpiteen jälkeen on yleensä lyhyempi.
Kielteistä on sen sijaan se, että sädetystyössä työskentelevä henkilökunta
altistuu yhä lisääntyvässä määrin
niille säteille, joiden avulla toimenpiteitä tehdään.
Niin sanottua säteilyvaarallista työtä tekevälle
väestölle määritellyt säteilyaltistusrajat
ylittyvät säännönmukaisesti.
Esimerkiksi röntgenkuvauksia ja sädehoitoja ei
voida toteuttaa rajoja ylittämättä. Säteily
aiheuttaa lisääntyvää riskiä perinnöllisille
vaurioille ja syövälle.
Vuodesta 1967 1990-luvun lopulle säteilytyöntekijöille
myönnettiin lakiin ja asetukseen perustuva ylimääräinen
säteilyloma, kuten ed. Räsäsen lakialoitteen
perusteluissa todetaan. Kun lakia uudistettiin, säteilyloma
siirrettiin työmarkkina-asiaksi. Vuoden 2000 tes-neuvotteluissa
säteilyloma poistettiin sopimuksista.
Hallituksen esitykseen 209/1996 laiksi säteilylain
72 §:n kumoamisesta liittyen eduskunnan työasiainvaliokunta
on antanut esityksensä 3/1997. Siinä valiokunta
muun ohella viittaa Suomen sitoutuneen Euroopan sosiaaliseen peruskirjaan
ja sen 2 artiklan 4 kohtaan, jonka mukaan sopimusvaltio on velvollinen
määräämään, että säädetyissä vaarallisissa
tai terveydelle haitallisissa ammateissa työskenteleville
työntekijöille myönnetään
ylimääräistä palkallista lomaa tai
lyhennetty työviikko. Valiokunta on mietinnössään
todennut myös, että siirtämällä asian työehtosopimuksin
sovittavaksi valtio ei kuitenkaan vapaudu vastuustaan sopimusvelvoitteen täyttämisestä.
19. päivänä kesäkuuta 2000
kysymykseeni antamassaan vastauksessa peruspalveluministeri Soininvaara
toteaa seuraavaa: "Voimassa olevassa säteilylainsäädännössä ei
puhuta enää säteilyvaarallisesta työstä vaan
käytetään sen sijaan käsitteitä säteilytyö ja
säteilyluokkaan A ja B kuuluvat työntekijät.
Säteilyasetuksessa säädetään säteilytyössä oleville
työntekijöille annosrajat. Säteilytyöstä työntekijälle
aiheutuva efektiivinen annos ei saa ylittää keskiarvoltaan
20:tä millisievertiä vuodessa viiden vuoden aikana, eikä minkään
vuoden aikana arvoa 50 millisievertiä. Säteilyturvakeskuksen
annosrekisteritietojen mukaan säteilytyössä olevat
työntekijät eivät ole ylittäneet
näitä rajoja. Säteilyasetuksen 6 §:ssä säädetään
väestön annosrajoista. Väestön efektiivisen
annoksen annosraja on 1 millisievertti vuodessa." Ministeri toteaa
vastauksessaan, että säteilytyössä olevilla
työntekijöillä tämä raja
luonnollisesti ylittyy ja että sen vuoksi säteilyn
käytölle säteilylainsäädännössä asetettuja
turvallisuusvaatimuksia on noudatettava.
Ministeri ilmoittaa selkeästi vastauksessaan, että terveydenhuoltohenkilöstölle
on asetettu eri sietorajat kuin muulle väestölle.
Tätä voi pitää hiukan outona
ottaen huomioon jatkon, mitä ministeri vastauksessaan toteaa:
"Hallituksen esityksen laiksi säteilylain 72 §:n
kumoamiseksi perusteluissa todettiin, että säteilylomalle
ei ole olemassa sellaisia biologisia tai lääketieteellisiä perusteita,
joiden nojalla säteilyvaurioita voitaisiin ehkäistä tai
mahdollisesti jo saatua säteilyvauriota korjata. Näin
ollen säteilylomalle ei ole työsuojelullisia perusteita. Säteilylomaa
koskeva sääntely katsotaan nimenomaan työmarkkinakysymykseksi
eikä säteilylle altistusta Suomen mielestä ole
katsottava Euroopan sosiaalisen perusasiakirjan ao. kohdan tarkoittamaksi
vaaralliseksi työksi. Tämän vuoksi säteilylain
72 §:n kumoaminen ei ollut ristiriidassa peruskirjan 2
artiklan 4 kohdan kanssa, vaikkakin siinä vaiheessa kun
asiasta säädettiin, käytettiin lain esitöissä perusteluna
nimenomaan peruskirjan k.o. kohtaa."
Ministeri toteaa lopuksi: "On korostettava vielä kertaalleen,
että kysymyksessä on ensisijaisesti työmarkkina-asia,
josta neuvotellaan osapuolten kanssa kolmikantaperiaatteen mukaisesti. Muualla
kuin sairaalassa säteilytyötä tekevillä ei ole
vastaavaa etuutta."
Olen täysin samaa mieltä ed. Räsäsen
kanssa, että tässä ei todellakaan ole
kysymys mistään työmarkkina-asiasta eikä tässä tapauksessa
terveyttä voi ostaa rahalla. Jos kerran säteilylle
altistuu, se on terveysriski. Minun ajatusmaailmaani ei missään
tapauksessa sovi se, että tämä olisi työmarkkinakysymys,
joka korvataan rahalla.
Säteilyloman poistamisen johdosta Tehy ja STTK tekivät
yhteisen järjestökantelun Suomen valtiota vastaan,
kuten ed. Räsänen äsken selvitti. Kuten
ed. Räsänen toteaa, Euroopan neuvosto katsoo Suomen
valtion rikkoneen Euroopan sosiaalista peruskirjaa, kun säteilyloma
on poistettu. Euroopan neuvoston asianomaisen komitean mukaan säteilylle
altistumista ei voida todeta turvalliseksi, vaikka kyse olisi pienistäkin
määristä. Tämän vuoksi
säteilyyn liittyvä työ Suomen terveydenhuollon
sektorilla määritellään vaaralliseksi
ja terveydelle haitalliseksi. Näin nimenomaan Euroopan
neuvoston komitea.
Eduskunnassa on käsittelyssä parastaikaa hallituksen
esitys eduskunnalle uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan
hyväksymisestä jne. Kyseisen 2 artiklan 4 kohdan
perusteluissa todetaan, että vaarallisiin tai terveydelle
haitallisiin ammatteihin liittyvät vaaratekijät
tulee poistaa, ja silloin, kun niitä ei ole mahdollista
poistaa tai vähentää riittävästi,
on lyhennettävä näissä ammateissa
työskentelevien työaikaa tai annettava ylimääräistä palkallista
lomaa. Vastaava peruskirjan kohta, jonka Suomi on hyväksynyt,
edellyttää vain ylimääräisen
loman antamista tai työajan lyhentämistä,
ei sen sijaan vaaratekijöiden poistamista.
Kysymyshän on siitä, että sädemäärä kumuloituu
ja vapaa-ajalla ja loma-ajalla pystytään katkaisemaan
säteilyn kumuloituminen ja siinä mielessä edistämään
terveyttä. Tässä on lisää sosiaalisen
peruskirjan 2 artiklan 4 kohdan osalta, mutta se jääköön
eduskunnan käsittelyyn.
Komitea ei nähnyt syytä muuttaa edellä mainitun
artiklan mukaista käytäntöä,
jolla työntekijä saa toipumisaikaa ja altistus
vähenee. Euroopan neuvoston komitean päätös
osoittaa mielestäni virheellisiksi peruspalveluministerin
perustelut, ettei säteilylomalle olisi työsuojelullisia
perusteita. Edellä olevan johdosta olen myös jättänyt
asiasta uuden kirjallisen kysymyksen samalla kysymyksen sanamuodolla
kuin aikaisempikin kysymys oli ja toivon siihen ministerin perusteltua vastausta.
Euroopan sosiaalinen peruskirja on myös todella tällä hetkellä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan käsittelyssä, ja
olemme eilispäivänä sopineet kutsuvamme
Tehyn ja STTK:n edustajat kuultavaksi asian tiimoilta.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä ed.
Räsänen tekemä aloite on selkeä viesti
hallitukselle siitä, että me toivomme tässä salissa
ja tässä talossa, että Suomen hallitus
myöskin noudattaa niitä sitoumuksia, mitä on
antanut, ja panee toimeen, mitä on allekirjoitettu. Olisi
tässä tapauksessa erittäin toivottavaa,
että ministeri ottaisi lusikan kauniisti käteensä ja
antaisi säteilyloman palauttamisesta pikaisesti hallituksen
esityksen, jolloin asia olisi mahdollista nopeasti saattaa oikealla
tolalle. On täysin selvä asia, että hallituksen
antama esitys etenee ihan toiseen tahtiin kuin yksittäisten
kansanedustajien tekemät esitykset.
Tiedän, että terveydenhuoltoalan ammattijärjestö tulee
nähtävästi tulevana perjantaina käsittelemään
strategiaa, miten tämän johdosta edetään,
ja uskon, että ammattijärjestö tulee
saamaan eduskunnasta aika vahvaa tukea asian eteenpäinviemiseksi.
Tämä on minulle henkilökohtainen asia,
kun oma puolisoni tekee työtä, joka on nimenomaan
säteilyn kanssa tekemisissä, ja tässä tapauksessa
joutuu olemaan huolissaan siitä, miten hänen terveydentilansa
kehittyy ja onko todella riskiä olemassa, että tapahtuu
jotakin ikävää pelkästään
sen takia, että hallitus ei suostu noudattamaan niitä sitoumuksia,
mitkä on antanut.
Uskon, että eduskunnan enemmistö ymmärtää tämän
asian ja on valmis antamaan säteilyloman palauttamiselle
tukensa joko niin, että hallitus antaa esityksen, tai sitten
viemme täällä eduskunnan toimesta aloitetta
eteenpäin ja saatamme sen kunniakkaaseen loppuun. Terveyttä ei
todellakaan voi ostaa tässä tapauksessa rahalla.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen lakialoitteen
johdosta haluaisin muutaman sanan sanoa johtuen tietenkin siitä,
että oman ammattikuntani puolesta eli työsuojeluhallinnon puolesta
haluan kyllä vähän kysellä tämän
perään tietenkin. Mutta ilman muuta, niin kuin
ed. Mäki-Hakola sanoi, jos asia etenee näin ja
ammattijärjestöt ovat tästä halukkaita
tulemaan tähän taloon kertomaan, ilman muuta otetaan
vastaan kaikki tieto.
Mutta minua nyt kiinnostaa, onko uutta tutkittua tietoa tästä asiasta,
että henkilökunta altistuisi säteilylle.
Me tiedämme, että tässä rakkaassa kotimaassa
on paljon muutakin säteilyä kuin pelkästään
näistä laitteista tuleva. Nämä laitteet
ovat kehittyneet hyvin paljon, ja myöskin muuta seurantaa
on. Nimenomaan asiantuntijalaitokset silloin vuonna 98 totesivat,
että on syytä muuttaa tätä käytäntöä,
koska muissakin Pohjoismaissa oli 70-luvulla poistettu säteilylomat
eli luovuttu niistä lakisääteisinä.
Näissä laitoksissahan toimii edelleen työterveyshuolto,
missä näitä laitteita on, eli sinänsä seuranta
on varmasti hyvin tiukkaa. Vähän kuulutan perään,
missä oikein tämä homma on, että näin
on käynyt, mitä edustajat Räsänen
ja Mäki-Hakola tuovat vahvasti esille.
Minusta tämä on työsuojeluasia eikä mikään työmarkkina-asia.
Tämä on työsuojeluasia, ja minusta sitä kautta
tätä pitää myöskin
selvittää. Jos tässä ovat asiantuntijalaitokset
pimittäneet tietoa tai tehneet jopa virheellisiä johtopäätöksiä,
niin täytyy tietysti selvittää nämäkin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Päivi Räsänen
on lakialoitteellaan n:o 12/2002 valtiopäivillä tuonut
aivan oikean asian esille. Säteilyhaitat ovat työsuojelukysymys,
ei sellainen, josta voitaisiin työmarkkinaosapuolten kesken
sopia. On erittäin hyvä, jos Tehy ja mahdollisesti
muut ammattijärjestöt kiinnittävät asiaan
huomiota, mutta ymmärrän, että kyse on työsuojelusta.
Silloin asia pitää hoitaa työsuojelutoimin,
ja tähän juuri lakialoitteella on haluttu tähdätä.
Mielestäni rahakorvaus, kuten aloitteessa on sanottu,
on myös kyseenalainen, koska kysymys on terveydellisiä haittoja
vastaan tähtäävästä asiasta,
silloin kun on ollut säteilylomasta kysymys, jos sekään
on riittävä tuomaan niitä toimia, millä terveydellistä haittaa
torjutaan.
Arvoisa herra puhemies! Haluan lämpimästi kannattaa
tehtyä lakialoitetta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kiitän näitä edustajia,
jotka ovat käyttäneet tässä hyviä puheenvuoroja
ja erityisesti ed. Mäki-Hakolaa, jonka puheenvuorosta saattoi
havaita, että hän on todella syvällisesti
paneutunut tähän aihepiiriin.
Olen itse työskennellyt myös aiemmin röntgenlääkärinä ja
tiedän sen, että säteilysuojausta heikentää myös
ihan inhimillisten virheiden mahdollisuus. Ei ollut kovinkaan tavatonta
se, että kiireessä ja työn tuoksinassa
potilasturvallisuutta varmistettaessa oma suojaus saattoi jopa unohtua,
niin että jossakin tilanteessa havaitsin saavani altistusta,
kun suojaava essu oli itseltä unohtunut ja jäänyt
pois kiireen keskellä, mikä tietysti lisää aivan
huomattavasti säteilyannoksia. Toki tällaisiin
seikkoihin pitäisi vahvasti kiinnittää huomiota.
Ed. Arto Seppälä kyseli tutkimusten perään. Tutkimuksia
toki tästä aihepiiristä on nimenomaan
Säteilyturvakeskuksessa, josta olen saanut tietoa. Nämä tutkimustulokset
ovat sieltä kyllä helposti saatavissa. Muun muassa
todettiin, että annosrekisteriin kirjattujen säteilyannosten summa
oli 87 prosenttia suurempi vuonna 98 kuin vuonna 91. Tämä liittyi
nimenomaan siihen, että toimenpiteiden laatu oli muuttunut
ja potilasturvallisuutta pyrittiin parantamaan, jotta henkilökunta
sai lisää altistusta.
Mutta olen toiveikas tämän asian etenemisen suhteen,
kun hallituksen piiristä ja myös sen oikealta
laidalta tulee näin vahvaa tukea, ja voisin kuvitella,
että myös vasemmistopuolueista löytyy
tukea asialle, jossa ollaan työsuojelua ja sen lakisääteisyyttä edistämässä.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun Euroopan neuvoston ministerikomitea
on antanut asiasta päätöksen, se on pyytänyt
tai ottanut lausunnon Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta.
Lausunnossa todetaan, että Suomessa on sovellettu Sosiaalisen
peruskirjan 2 artiklan 4 kohtaa epätyydyttävästi.
Lausunnossa vedetään johtopäätös,
että kyseisen sektorin työntekijät ovat
oikeutettuja ylimääräisiin palkallisiin
lomiin tai lyhennettyyn työaikaan. Komitean mukaan säteilylle
altistumista ei voida todeta turvalliseksi, vaikka kyse olisi pienistä määristä.
Tämän vuoksi säteilyyn liittyvä työ Suomen
terveydenhuollon sektorilla määritellään
vaaralliseksi ja terveydelle haitalliseksi sosiaalisen peruskirjan
2 artiklan 4 §:n mukaan.
Me aika orjallisesti tässä talossa ja valtakunnassa
olemme yleensä tottuneet noudattamaan sitä, mitä EU:sta
meille sanotaan. Nyt kun on kysymys tässä tapauksessa
ed. A. Seppälästä, joka ainakin aikaisemmin
on ollut työsuojelun asiantuntija, niin ihmettelen kyllä hänen
puheenvuoroaan, koska kuvittelisin, että hänelle
on korvien väliin iskostunut selkeästi se, että ihmisten
työsuojelullisista kysymyksistä pidetään
huolta. Pitää myöskin ottaa huomioon
se, että hoitomenetelmät kehittyvät koko
ajan ja sitä mukaa altistuvien ihmisten joukko lisääntyy
eli joudutaan käyttämään toimenpiteitä,
niin kuin ed. Räsänen asiantuntevassa puheenvuorossaan
totesi, joissa entistä pidemmän aikaa altistutaan
säteilylle. Aika selkeä lopputulos on, mitä se
merkitsee.
Kaiken kaikkiaan muutenkin jo se, että meillä on
hoitohenkilöstölle määritelty
korkeammat annosrajat kuin normaalille väestölle,
on hiukan outo tilanne, että ihmiset, jotka tekevät
työtään, jo tavallaan määritellään
eri asemaan kuin muut. Tässä tapauksessa mielestäni,
jos jotakin voidaan tehdä terveydellisten riskien välttämiseksi, kumuloituvan
annoksen saamisen vähentämiseksi, kaikki tällaiset
toimenpiteet pitää tehdä ja huolehtia
siitä, että myöskin meistä huolehtiva henkilöstö pysyy
terveenä. Toivon, että työsuojelutausta
palautuu ed. Seppälän mieleen.
Arto Seppälä /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitokset tästä palautteesta,
ed. Mäki-Hakola. Täytyy paneutua jatkossa tähän
asiaan syvällisemmin, mutta minusta maan hallituksen syyttäminen
tästä asiasta on vähän kohtuutonta
sillä tavalla, että asiantuntijalaitokset ja asiantuntijatahothan
tässä ovat vieneet esitystä eteenpäin
silloin 90-luvun lopussa ja sitä kautta tämä asia
on tullut tähän päätökseen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tähän on kyllä todettava,
että aivan varmasti se on ollut nimenomaan Lipposen ensimmäisen
hallituksen vastuulla, että vuonna 98 tämä nimenomaan
laista poistettiin ja siirrettiin työmarkkinapöytiin
päätettäväksi ja työmarkkinaneuvotteluiden
armoille. Missään tapauksessa vastuuta ei voi
silloin millekään asiantuntijalle sälyttää,
jos hallitus itse tekee tällaisen esityksen. Hallituksen
vastuulla ja hallituksen käsissä on se, että tämä palautetaan
lakiin.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä toivon, että ed.
A. Seppälä muistaa, missä salissa hän
tällä hetkellä istuu. Hän istuu
valtakunnan suurinta päätösvaltaa käyttävässä salissa.
Päätöksiä meillä valmistelee
valiokuntajärjestelmä, ja valiokunta, kuten puheenvuorossani
totesin, jos ed. Seppälä kuunteli, selkeästi
otti kantaa, että tässä ollaan tekemässä virhe, kun
72 § ollaan kumoamassa. Eli työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta,
siinä vaiheessa työasiainvaliokunta, selkeästi
totesi, että ollaan syyllistymässä virheeseen,
jonka nyt Euroopan neuvosto on todennut virheelliseksi päätökseksi
meidän osaltamme. Ei tässä hallitusta
syytellä, halutaan vaan terveydenhuoltohenkilöstölle
samoja oikeuksia kuin muillekin, oikeutta pysyä terveenä myöskin
työelämässä.
Keskustelu päättyy.