2) Hallituksen esitys laiksi ulosottolain muuttamisesta ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ulosottolain kokonaisuudistus on pitkällinen
hanke, kymmenvuotinen. Ensimmäinen vaihe vuonna 96 koski
muutoksenhakua ja organisaatiota ja liittyi silloin kihlakuntauudistukseen
myöskin. 90-luvun lopulla tehtiin erillisuudistuksia, muun
muassa tietojensaantia parannettiin ja tehostettiin ulosottoa erityisesti
tämmöisissä pakoilutilanteissa. Sitten
tuli vapaakuukausimalli jatkuvan ulosoton tilanteessa helpotuksena
ja elatusapujen perintää uudistettiin. Isompi
toinen vaihe tuli voimaan vuosi sitten, maaliskuun alusta 2004. Siinä eniten
julkista huomiota herättänyt kysymys oli ulosottoperusteen
määräaikaisuus, normaaliveloissa
15 vuoden enimmäiskesto ulosotolle, mutta monia muitakin
perusoikeuksiin liittyviä tarkennuksia siihen sisältyi.
Nyt on siis kyseessä kolmas vaihe, tämä hallituksen
esitys 13/2005 vp. Toivottavasti tuo numero ei pahaksi
onneksi ole. Tässä on keskeisiä ulosottolakia
kehittäviä kohtia mukana. Viimeinen, neljäs
vaihe tulisi sitten tänä vuonna lausuntokierrokselle.
Siinä on kysymys muun muassa ulosoton piirikoon suurentamisesta,
rationaalimmasta ulosoton verkosta ja veroulosottolain uudistamisesta.
Ulosottohan on hyvin isoja kansalaisjoukkoja koskeva asia. Perittäväksi
saapuu vuosittain yli 2 miljoonaa asiaa, yli 3 miljardia euroa niiden
kohteena. Velallisten määrä on aika tasaisesti 300 000:n
tienoilla ollut, aina osa saa velkansa selvitetyksi ja uusia tulee
sitten tilalle. Tuo henkilömäärä on
hiukan alle 300 000 ollut viime vuoden lopussa. Mutta on
muistettava, että siellä suurella osalla ovat
kyseessä kuitenkin suhteellisen pienet perittävien
määrät. Näitä vaikeammin ylivelkaisia
talouksia on ehkä 20 000—30 000 luokassa.
62 000 henkilöä on päässyt
velkajärjestelyn piiriin kuluneiden kymmenen vuoden aikana.
Vapaaehtoinen velkasovinto-ohjelma, joka juuri ikään
kuin täydessä laajuudessaan päättyi, tavoitti
7 000 henkilöä, elikkä noin
7 000 velkasovintoa syntyi sen kautta, ja lisäksi
3 000:lla lisääntyi sen aikana velkajärjestelyhakemusten määrä,
joten sekin ulottui noin 10 000 henkeen.
Silloin, kun sitä käynnistettiin, arvioitiin,
että olisi noin 60 000 se henkilöpiiri,
jolla näitä vanhoja, lama-aikaisia velkoja on.
Nyt tuo määrä arvioidaan hiukan pienemmäksi.
Kun pankkien ja perintäyhtiöiden tietoja on tarkennettu,
se olisikin ehkä lähempänä 40 000:ta,
mistä lähdettiin siis liikkeelle. Siitä joukosta
tälläkin ylimääräisellä toimenpiteellä tavoitettiin
neljäsosa, noin 10 000. Lisäksi perintäyhtiöt
tällaisilla vapaaehtoisilla akordeilla tekevät
velkasovinnon tapaisia järjestelyjä useita tuhansia
vuosittain.
Mutta tästä nyt käsiteltävästä hallituksen
esityksestä joku sana tarkemmin. Tarkoituksena on, että nämä lainmuutokset
voisivat tulla voimaan vuoden 2007 alusta, jotta siinä jää riittävästi
valmistautumisaikaa. Ehkä merkittävimpiä siinä ovat
muutokset, jotka hiukan lieventävät pienituloisten
ulosmittausta. Toisaalta suurituloisten ulosmittaus tiukentuisi.
Velallisillehan on palkan ja muun toistuvaistulon ulosotossa
jätettävä tietty suojaosuus omaan ja
perheensä elatukseen. Suojaosuuden lisäksi velalliselle
on jätettävä neljäsosa suojaosuuden
ylittävästä nettopalkan osasta. Kun nettopalkka
ylittää tietyn tulorajan, ulosmitataan koko nettopalkasta
yksi kolmasosa ja velalliselle jää kaksi kolmasosaa
nettopalkasta. Ulosmittauksen määrä on
siten suhteellisen suuri silloin, kun velallisen tulot ovat pienet,
mutta suhteellisen pieni silloin, kun velallisella on todella suuret
tulot. Hyvinkin suurista nettotuloista ulosmitataan nykyisin vain
kolmasosa. Esimerkiksi tuo uusi ulosoton 15 vuoden määräaikaisuus
koskee myös näitä velallisia ihan riippumatta
siitä tulotasosta.
Esityksen mukaan suojaosuutta korotettaisiin elinkustannusindeksin
muutoksen mukaisesti niin, että suojaosuus nousisi 540
eurosta 570 euroon kuukaudessa velallisella, jolla ei ole elätettäviä perheenjäseniä.
Jos hänellä on kaksi huollettavaa, suojaosuus
nousisi 933 eurosta 990 euroon, elikkä nuo muutokset ovat
siellä 5—6 prosentin tienoilla. Säännönmukainen
ulosmittauksen määrä olisi jatkossakin
nykyiseen tapaan kolmasosa nettotulosta. Pienituloisten velallisten suojaa
parannettaisiin kuitenkin jonkin verran niin, että säännönmukaista
lievempää ulosmittausta sovellettaisiin nykyistä laajemmin.
Lievemmän ulosmittauksen raja nousisi nykyisestä 972 eurosta
nettokuukausitulona 1 140 euroon sellaisella velallisella,
jolla ei ole elätettäviä perheenjäseniä.
Toisin kuin nykyisin, suojaosuudessa otettaisiin jatkossa huomioon
myös velallisen elatuksen varassa oleva avopuoliso. Suurituloisille
jätettävää määrää pienennettäisiin
eli suurissa tuloluokissa otettaisiin käyttöön
progressiivinen ulosmittauksen laskemistapa. Sen mukaan ulosmittauksen
määrä nousisi yhdestä kolmasosasta aina
puoleen nettopalkasta. Tätä ulosmittauksen tiukennusta
ryhdyttäisiin kuitenkin soveltamaan vasta kolmen vuoden
siirtymäajan jälkeen. Tiukennus koskisi vain suurituloisia
eli sellaisia velallisia, joiden nettotulo on neljä kertaa
suojaosuuden määrä. Esimerkiksi yksin
elävän velallisen osalta ankarampaa ulosmittausta
ryhdyttäisiin soveltamaan vasta, kun nettotulo ylittää 2 280
euroa kuukaudessa, elikkä sehän on suunnilleen
se, mitä bruttotulona keskimäärin palkansaajat
saavat. Kun se nettotulona ylitetään, sen jälkeen
tullaan tämän tiukemman, yli kolmasosan ulosmittauksen
piiriin. Perheellisillä raja olisi huomattavasti isompi.
Näissä helpotuksissa täytyy aina
muistaa tietysti, että silloin kun tuota ulosmittausta
kevennetään, se johtaa sitten siihen, että sitä taas
peritään pidemmän aikaa, jotta koko velka
tulisi maksetuksi. Siinä mielessä on jonkinlainen
kohtuuden raja pidettävä siinä, kuinka
paljon voidaan näiden pienituloisimpienkaan osalta tätä suojaosaa
nostaa.
Vapaakuukausia annettaisiin nykyistä automaattisemmin.
Vuoden jatkuneen palkan ulosmittauksen jälkeen pienituloisella
velallisella on nykyisin oikeus saada ulosoton keskeytys 1—3 kuukaudeksi
vuodessa. Ulosottomies voi myöntää vapaakuukausia
myös korkeiden välttämättömien
elinkustannusten tai muun erityisen syyn perusteella. Esityksen
mukaan pienituloinen velallinen saisi jatkossa automaattisesti vuosittain kaksi
vapaakuukautta ja sen lisäksi sitten velallisella olisi
oikeus nykyiseen tapaan 1—3 vapaakuukauteen. Vapaakuukausien
yhtenä perusteena laissa mainittaisiin myös korkeat
asumiskustannukset.
Velallisen aseman helpottamiseksi ehdotetaan myös,
että pitkään työttömänä olleen
velallisen työllistyessä ulosmittausta voitaisiin
lykätä enintään neljä kuukautta,
eli heti kun pääsee töihin, ei lähdettäisi
tätä ulosmittausta tekemään, kiristämään,
vaan siinä ehtisi vähän taloutta panna
kuntoon työsuhteen alkuvaiheessa. Edellytyksenä tässä olisi,
ettei velkojen maksun saanti olennaisesti vaarannu. Käytännössä jos
on sitten vaan esimerkiksi määräaikaisesta
työstä kysymys, niin silloin ei niin herkästi
vapaajaksoa myönnettäisi.
Nykyisin ulosottomaksut kohdistuvat ankarina etenkin pienituloisimpiin
tulonsaajiin. Velallisen maksettavaksi kuuluva taulukkomaksu peritään
jokaisesta kertyneestä maksuerästä. Näin ulosottomaksujen
suhteellinen osuus nousee sitä korkeammaksi, mitä pienemmissä erissä suoritus
kertyy ja mitä pidemmältä ajalta. Esityksen mukaan
sen jälkeen, kun ulosmittaus on kestänyt kolme
vuotta ja velallinen sinä aikana on suorittanut määrätyn
määrän taulukkomaksuja, taulukkomaksun
perintä lakkaisi, elikkä juuri näissä pitkään
kestävissä, raskaissa perintätilanteissa
ei enää sitten valtion laariin koottaisi taulukkomaksuja,
kun perintä on kolme vuotta kestänyt.
Koska maksujen määrä suhteessa kertymään saattaa
nousta suhteettoman korkeaksi lyhytkestoisessakin ulosmittauksessa,
ulosottomies voisi myös tällaisessa tilanteessa
myöntää maksuvapauden tai helpotuksen.
Nykyiseen tapaan maksuvapautus voitaisiin myöntää myös
muissa kohtuuttomissa tilanteissa, mutta tässä olisi
siis alempi kynnys tuon elämäntilanteen sitä edellyttäessä.
Yleensäkinhän täällä ulosottomiehen
harkintavalta on näissä viimeaikaisissa uudistuksissa
kasvanut. Tärkeätä on juuri koulutuksen
ja muun neuvonnan kautta varmistaa se, että tuota harkintavaltaa
sosiaalisella mielellä käytetään.
Yritystoiminnan jatkamiselle rakennettaisiin nykyistä parempi
suoja. Elinkeinonharjoittajan urakkasopimuksen tai muun vastaavan
sopimuksen perusteella saamasta elinkeinotulosta on nykyisin jätettävä ulosmittaamatta
yleensä viisi kuudesosaa. Rajoitus koskee vain luonnollista henkilöä.
Jos velallinen harjoittaa maatilataloutta tai muuta elinkeinotoimintaa
pienyhtiömuodossa, yhtiön saama tulo voidaan ulosmitata
kokonaan. Esityksen mukaan elinkeinotulon suoja laajennettaisiin
koskemaan kaikenlaista yksityisen elinkeinonharjoittajan saamaa
tuloa. Ulosmittauksen määrää saataisiin
rajoittaa, jos se mahdollistaa toiminnan jatkamisen eikä vaaranna
velkojan etua, elikkä periaatteena on se, että lypsävää lehmää ei
tapeta. Sama mahdollisuus laajennettaisiin koskemaan myös
yhtiöitä ja muita yhteisöjä,
jos yrityksen toiminta voi siten jatkua eikä lievennys
ole olennaisesti velkojan edun vastainen.
Ehkä teoreettisesti hankalamman tuntuinen uudistus
koskee yhteisomistuksessa olevaa omaisuutta. Ulosotto on nykyisellään
varsin tehotonta silloin, kun velallinen omistaa määräosan
jostakin omaisuudesta tai kun hän on kuolinpesän
osakas. Puutteena on, ettei yhteisomistussuhdetta voida purkaa ulosottomenettelyssä.
Velallisen
osuus joudutaan myymään sellaisenaan, jolloin
myyntitulos jää yleensä huonoksi elikkä vain
muutamaan prosenttiin ehkä siitä todellisesta
arvosta, joka tällaisella osuudella olisi. Silloin se velallinen
joutuu muin tavoin sitten jatkamaan sen velan maksamista, jatkamaan
siinä perintäloukussa.
Esityksen mukaan ulosottomies voisi ulosmitata ja myydä koko
yhteisomistusesineen laissa säädettyjen edellytysten
täyttyessä. Edellytyksenä olisi muun
muassa, ettei ulosmittaus ole selvässä epäsuhteessa
siitä aiheutuvaan haittaan nähden. Toiselle yhteisomistajalle
varattaisiin aina ensin tilaisuus ostaa velallisen osuus. Näin esimerkiksi
sukulaissuhteita pidettäisiin ensisijaisina vaikkapa näissä kuolinpesätilanteissa.
Vakituinen
asunto voitaisiin vastoin yhteisomistajan suostumusta myydä vain
tuomioistuimen päätöksellä.
Kirjattu hallinnanjakosopimus estää paritalon
ja muun kiinteistön myynnin. Myynnistä tullut
kertymä jaettaisiin yhteisomistajille määräosuuksien
suhteessa ja kulut maksettaisiin velallisen osuudesta. Myös
nykyään yhteisomistus voidaan saada puretuksi
vastoin yhteisomistajan tahtoa, mutta vain tuomioistuimen kautta. Kuolinpesän
osuuden ulosmittauksessa nykyiset säännökset
edellyttävät velkojan omaa aktiivisuutta. Ehdotuksen
mukaan ulosottomies huolehtisi siitä, että pesä tulee
selvitetyksi ja perintö jaetuksi.
Hyvin tärkeä uudistus varsinkin 90-luvun opetusten
jälkeen on se, että vapaa myynti tulisi vaihtoehdoksi
huutokaupalle, kun omaisuutta realisoidaan. Ulosmitatun omaisuuden
myyntitapana on nykyisin julkinen huutokauppa eli pakkohuutokauppa.
Esityksen mukaan ulosottomies voisi pakkohuutokaupan sijasta myydä ulosmitatun
esineen myös vapaasti. Ulosottomiehen tulisi valita myyntimuodoista
se, joka kulloinkin tuottaa parhaan tuloksen elikkä aikaansaa
maksimaalisen velan lyhennyksen velallisen puolesta. Pääsääntö kuitenkin
olisi, että ulosmitattu omaisuus myydään
julkisella huutokaupalla. Vapaa myynti voitaisiin toteuttaa tilanteen
mukaan joustavalla tavalla esimerkiksi niin, että ulosottomies
hankkii itse tarjouksia kiinteistönvälittäjän avulla
tai että asianosaiset itse toimivat ja hakevat ostajaehdokkaita.
Vapaa myynti edellyttäisi yleensä velallisen ja
velkojien suostumusta.
Nykyinen säännös hyväksyttävästä vähimmäishinnasta
koskee vain kiinteistöä sekä asunto-
tai kiinteistöosakeyhtiön osakkeita. Suoja alihintaan
myyntiä vastaan ulotettaisiin kaikenlaiseen arvokkaaseen
omaisuuteen. Lisäksi uusilla säännöksillä selkeytettäisiin
ja parannettaisiin ostajan oikeusturvaa. Näillä muutoksilla
estettäisiin sellaiset todella valitettavat tapaukset,
joista löytyy satoja esimerkkejä 90-luvun lama-ajan jäljiltä,
joissa todella murto-osalla käyvästä hinnasta
on pakkohuutokaupassa omaisuutta myyty ja isot velat ovat sitten
jääneet jäljelle.
Lopuksi vielä tänne tulisi joustoa sikäli,
että vaihtoehtoiset perintäkeinot kirjoitettaisiin
nimenomaisesti lakiin. Jo nyt varsin laajalti käytössä olevista
ulosmittaukselle vaihtoehtoisista perintäkeinoista, kuten
maksuajan myöntämisestä ja maksusuunnitelmasta,
otettaisiin lakiin nimenomaiset säännökset.
Tällöin velallinen voi suorittaa omatoimisesti
hakijan saatavan ulosottoon ja säännöksiä sovellettaisiin
myös yhtiömuodossa toimiviin velallisiin.
Kun ulosottomiehelle on tullut harkinnanvaraa enemmän,
sitä myös näiden muutosten kautta kehotetaan
käyttämään palveluhenkisesti,
että haetaan sitä tapaa, joka velallisen kannalta
mahdollistaa velasta suoriutumisen. Ei ole kenenkään
intressissä ajaa ihmisiä nurkkaan vaan auttaa
heitä säällisessä ajassa selviytymään
velvoitteistaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen esitys monelta osin parantaa velallisen asemaa
ja myöskin tämä suojaosuuskysymys hieman
paranee, mutta suojaosuus aikaisemminkin on ollut mielestäni
pahasti alimitoitettu, 18 euroa päivä eli 540
euroa kuukaudessa. Nythän sitä esitetään
korotettavaksi yhdellä eurolla päivää kohti
eli 570 euroon kuukaudessa.
Tässä on eräitä tapauksia,
niitä varmaan on paljonkin, mutta esimerkiksi eläkeläisten
kohdalla on lähes kohtuutonta se, että he menettävät huomattavan
osan eläkkeistään esimerkiksi takausten
johdosta, he ovat tulleet velallisiksi, ja nyt tätä velkaa
peritään eläkkeestä, ja heidän
toimeentulonsa on hyvin niukka. Täällä on
kumminkin säännös, että esimerkiksi
sairaus voidaan ottaa lieventävänä tässä huomioon
ja suojaosuutta nostaa, mutta kumminkin käytännössä hyvin usein
eläkeläisten kohdalla lääkekulut
ovat huomattavan suuret. Ulosottomiehet eivät tätä huomioi,
ja näin ollen eläkeläiset joutuvat turvautumaan
toimeentulotukeen saadakseen itselleen välttämättömät
lääkkeet.
Minun mielestäni menettely tältä osin
on kohtuuton, ja vielä kun tätä pykälää ja
perusteluja yritän lukea, niin vieläkään
tässä ei ole mielestäni riittävästi
otettu huomioon sitä, että nämä ihmiset
saisivat kohtuullisesti toimeentulon silloinkin, kun esimerkiksi
sairaus on syynä siihen, että heidän
velanmaksukykynsä on heikentynyt. Tätä taustaa
vasten toivoisin, että esimerkiksi valiokunnassa tähän
kiinnitettäisiin riittävästi huomiota
ja parannettaisiin hallituksen esitystä tältä osin.
Kuten jo totesin, tässä on kyllä velalliselle
monia myönteisiä seikkoja, jotka parantavat nykyistä tilannetta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ensiksi on todettava, että jälleen
kerran voin olla ministerin kanssa aika pitkälle samaa mieltä myöskin
niistä perusteista, mitä hän äsken
hallituksen esityksen esittelyssä toi esiin, eli näköjään
on aika paljon myöskin sellaisia asioita, joissa voin olla
oikeusministerin kanssa samaa mieltä.
On tietysti asioita, joista oma käsitykseni on toinen,
eli ainakin se, mitä ministeri omassa puheenvuorossaan
totesi ulosottolain uudistuksen neljännen vaiheen määrätyistä osioista.
Ehkä Helsingin näkökulmasta ja Pääkaupunkiseudun näkökulmasta
saattaa olla näitten alueitten suurentamisella sellainen
vaikutus, mutta kyllä tuolla periferiassa tilanne on hieman
toinen, ainakin oman näkemykseni mukaan.
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys käsittää lähes
250 sivua. En ole sitä kokonaan mennyt lävitse,
mutta kun kuuntelin ministerin puhetta ja esittelypuhetta ja myöskin
kahlasin läpi pääasiallista sisältöä,
niin voi hyvin monelta osin olla samaa mieltä, kun lähestyy
asiaa nimenomaan käytännön elämän
taholta, ja myöskin siltä osin, mitä yhteydenottoja
tämän 18 vuoden aikana, mitä täällä eduskunnassa
olen ollut, on minulle tullut, on myönnettävä se,
niin kuin ministeri totesi, että aikaisemmin näissä muutoksissa
ulosottomiehelle on annettu enemmän valtuuksia ja niitä ovat eräät
käyttäneet, uskoisin näin, jopa enemmänkin
kuin eduskunta halusi, mutta taas osa juuri niin kuin ed. Kuoppa
täällä totesi, on liiankin tiukka sitten
taas joissakin tilanteissa ollut nimenomaan pienituloisten ja eläkeläisten
kohdalla ja sellaisessa tilanteessa, jossa henkilö on sairastunut.
Viime kerralla, kun täällä uudistusta
käsiteltiin, silloinhan — ymmärsin näin
ja niin ministerikin totesi — annettiin enemmän
harkintavaltaa ulosottomiehille, ja osa todella on sitä käyttänyt
ja osa ei.
Minun mielestäni tässä on todella
hyvää, niin kuin ed. Kuoppakin totesi, että tällä pyritään
nimenomaan parantamaan heikossa taloudellisessa asemassa olevien
velallisten elämää ja nimenomaan vähimmäissuojia.
Suojaosuuden korotus on kyllä aika pieni käytännön
elämässä mutta kuitenkin tietysti riittämätön
joka tapauksessa; jos edustaisin hallitusta, sanoisin, että oikean suuntainen
mutta riittämätön.
Minun mielestäni on hyviä kohtia täällä.
Yksityiskohtaisesti en ole käynyt niitä lävitse,
mutta nimenomaan se, että silloin, kun on pienituloinen
velallinen ja on toistuvaistulon ulosmittaus jatkunut yli vuoden,
henkilöllä olisi mahdollisuus pitää sellainen
kahden kuukauden tulo itsellään eli ihminen pääsisi
tavallaan vähän normalisoimaan elämäntilannettaan,
ja myöskin se, minkä ministeri totesi tässä,
että jos työtön lähtee työhön,
heti ei kaikkea lähdetä viemään,
vaan siinä on pieni sellainen sopeutumisvaihe.
Minun mielestäni täällä on
myöskin lievemmän ulosmittauksen käytön
laajentaminen todella hyvä asia, kunhan sitä nyt
vaan sitten käytännössä myös
toteutettaisiin, eli se suhde tavallaan, mitä jää käteen
ja mitä ulosmitataan, on aika kova nimenomaan pienissä tuloissa.
Jäin pohtimaan vaan sitä, että kun
suojaa laajennetaan myös yhtiöihin ja muihin yhteisöihin ja
sitten kun täällä puhutaan siitä,
että se ei ole olennaisesti velkojan edun vastainen, niin
toivon, että valiokunta perehtyy tähän
ja omassa mietinnössään myöskin
perustelee jonkinlaisia suuntaviivoja, että ei tule turhia,
sitaateissa sanottuna, riitoja siitä, mitä olennainen-sanalla
tarkoitetaan.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni erittäin hyvä asia
on yhteisesti omistettu esine -kohta, ja myöskin saman
suuntainen tilanne on ulosmitatun kuolinpesäosuuden osalta.
Käytännössähän nämä ovat
tuottaneet suuria ongelmia, mutta nyt kun täällä nimenomaan
todetaan, että se yhteisesti omistettu esine voidaan myydä ulosottomiehen
toimesta, mutta ei kuitenkaan vakituista asuntoa, ja kuitenkin toiselle
osapuolelle annetaan mahdollisuus lunastaa se käypään
hintaan, niin tämä selkeyttää kyllä tilannetta
monissa kohdin, koska käytännössä on
voinut havaita sen, että joissakin tilanteissa on epäiltävissä ainakin, että sillä,
että on muodollisesti omistettu yhdessä, on pyritty
estämään esineen realisointi. Kuolinpesän
osalta käytännössä myös
on tilanne erittäin usein ollut aika vaikea, ja ainakin
esittelyssä selvitetty tilanne siitä, että ulosottomies
huolehtisi siitä, että pesä tulee selvitetyksi
ja perintö jaetuksi, on ainakin minun mielestäni
erittäin hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Eräs kohta, joka minun mielestäni
on tässä kaikista parasta myöskin velallisen
osalta, on se, että nyt on mahdollista realisointi suorittaa
vaihtoehtoisilla tavoilla. On liian monia tapauksia, joissa pakkohuutokauppatilanteessa
omaisuus on myyty pilkkahintaan. Olen tehnyt niistä muutamia
kirjallisia kysymyksiä vuosien saatossa ja olen keskustellut
henkilökohtaisesti myös ilmeisesti tämän
esitystä valmistelleenkin henkilön kanssa ja olen
hänelle konkreettisella tavalla osoittanut, minkälainen
tilanne voi joissakin tilanteissa olla. Toki tiedän sen,
että ulosottomiehellä viime aikoina on ollut mahdollisuus
hylätä tehty alihintainen tarjous, mutta joissakin
tilanteissa sitä ei ole tehty.
Eräs käytännön esimerkki
siitä: Ulosottomies ei hyväksynyt tehtyä tarjousta
vaan määräsi uuden huutokaupan, ja sen
jälkeen velkoja ei hyväksynyt, ja kun kului muutama
kuukausi, niin asunnon omistaja itse sai myytyä sen vapaaehtoisesti,
kun velkoja antoi siihen suostumuksen, jolloin velallinen pääsi
kaikista veloistaan ja sai yli 50 000 euroa enemmän
kuin pakkohuutokaupassa tarjottiin. Eli tämä tulee
minun käsitykseni mukaan parantamaan tilannetta nykyisestään.
Eräs mielenkiintoinen yksityiskohta tilityssäännösten
mukaisesta kertymästä: Tähän
saakkahan voimassa oleva ulosottolaki ei ole säädellyt,
millä tavoin varat kohdennetaan eri osille. Meillä on
voimassa oleva vuodelta 1895 peräisin oleva ulosottolain
31 §, joka sanoo tilanteen näin: "Jos velkoja
on saapa korkoa, pantakoon se korkomäärä,
mikä ensimmäiseen maksuun asti on kasvanut, pääomaan, älköönkä koronlaskua jatkettako;
se mikä korosta puuttuu, sittenkuin ensinmainittu korko
ynnä pääoma on maksettu, niinikään
velkojalle korvattava ulosmitatuista varoista." Tätä on
tulkittu monilla eri tavoin. Nykyisinhän noudatetaan
kauppakaaren 9 luvun 5 §:n säädöstä "Ennen
koron maksamista älköön mitään
pääomaa maksuksi luettako", ja tämä on ollut
saman suuntainen kuin tässä hallituksen esityksessä.
Tämä ainakin selventää uutta
käytäntöä, koska eräät
henkilöt ovat kiinnittäneet tähän viime
vuosisadan säännökseen huomionsa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen hyviä esityksiä on
ilo kehua ja antaa tunnustusta, niin kuin nyt tätä hallituksen
esitystä 13/2005 vp ulosottolain muuttamisesta
ja siihen liittyvistä muista laeista. Tavoitteena on ollut
toteuttaa inhimillisyyttä ja myös tervettä maalaisjärkeä kyseisessä toimituksessa,
ulosmittauksessa. Kysymyshän on ongelmatilanteesta. Toisaalta
velkojalla on oikeus saada se, mitä hänelle kuuluu.
Toisaalta velallisella on oikeus maksaa. Mutta kaikkein pahinta
on, että nämä kohtaavat toisensa siinä inhimillisessä kohtauspisteessä, missä erityisesti
pienituloinen velallinen, usein eläkeläinen, joskus
invalidi, joutuu kerta kaikkiaan köyhyysrajan alapuolelle
ulosmittauksen alla.
1990-luvun lama kaatoi suuren määrän
yrityksiä. Kaikkein kipeimmin tämä kosketti
tietysti perheyrityksiä ja pienyrityksiä, itsensä yrittäjinä työllistäviä ihmisiä,
ja erittäin ikävällä tavalla juuri
heidän takaajiaan, jotka olivat lähteneet takaamaan
usein hyvää tarkoittaen mutta sitten joutuivat
yllätyksenä velkojen maksajiksi, ilman että millään
tavalla itse velasta olisivat hyötyneet, siitä rahasta,
mitä esimerkiksi pankkivelalla oli otettu. Tämän
vuoksi monet ovat sitten syrjäytyneet elämästä,
menettäneet yrittämisen edellytykset, työkuntoa
muullakin tavalla fyysisinä ja henkisinä sairauksina,
elämänuskon katoamisena. Tähän
tragediaan osaltaan haluaa tämä hallituksen esitys
tuoda lievitystä.
Täällä on käytetty hyvin
ansiokkaita puheenvuoroja, ja ministeri Koskinen, joka on tämän hyvän
hallituksen esityksen erinomaisesti tehnyt, tätä täällä selkeästi
selvitteli. Mutta haluan tässä kiinnittää huomiota
erääseen ongelmaan, joka liittyy tämän
esityksen 48 §:ään ja voimassa olevan
lain 4 luvun 6 §:n asioihin, suojaosuuteen. Erityisesti
tämä suojaosuuden alhaisuus johtaa siihen, että pienituloiset
joutuvat ulosoton myötä köyhyysrajan
alapuolelle, ja tämä on kyllä yhteiskunnassamme
tietty ongelma.
Olen tänään jättänyt
eduskunnassa lakialoitteen, jonka toivon tämän
hyvän hallituksen esityksen rinnalla voivan olla asianomaisessa
valiokunnassa myös keskustelussa mukana ja jossa olen halunnut
tätä suojaosuusrajaa korottaa ihan kaksinkertaiseksi
siitä, mitä se tällä hetkellä on, jotta
vältyttäisiin siltä, että eläkeläiset
ja pienituloiset joutuvat köyhyysrajan alapuolelle. Tässä osaltaan
on kysymys sitten siitä, että joudutaan yhä enemmän
toimeentulotuen pariin ja muihin ongelmiin, mikä vaikeuttaa
sitten taas selviytymistä tässä yhteiskunnassa.
Mikä tuon suojaosuuden sitten tulisi olla? Varmasti
lakivaliokunta näitä asioita sitten pohtii ja
katsoo, mutta katson, että sen tulisi olla kyllä huomattavasti
korkeampi kuin tällä hetkellä. Velallinen,
joka on tuossa kaikkein pienimmässä tuloluokassa,
joutuu kyllä selkeään köyhyysloukkuun
tämän myötä, ja sekään
ei ole tarkoitus, koska silloin häneltä ei kovin
paljon voida myöskään odottaa velan suorituksia,
eikä se ole myöskään yhteiskunnallisesti
ja sosiaalipoliittisesti perustelluinta.
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tällainen
laaja, perusteellinen hallituksen esitys on saatu, ja toivon siitä vilkasta
keskustelua asianomaisessa valiokunnassa ja sitten, kun aikanaan tänään
jättämäni lakialoite tulee myös
mukaan, myös sen synnyttävän keskustelua.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Käytän lyhyen puheenvuoron,
joka on hiukan yllättävältä taholta.
Kun kysyin Takuu-Säätiöltä,
Leena Veikkolalta, toimitusjohtajalta, mitä pitäisi tehdä köyhyyden
vähentämiseksi, hän sanoi yllättävät
sanat, minkä takia puhun: "Pitäisi kehittää etsiviä henkilöitä,
jotka hakevat velallisia kotoa asti ja tuovat sovittelijoiden luo,
koska kymmenettuhannet ihmiset eivät ole kyenneet, osanneet
tai halunneet käyttää sovittelijoita."
Eli täällä ulosoton piirissä on
tavattomasti henkilöitä, jotka vähät
välittävät eivätkä kykene.
Luultavasti sosiaalityötä pitää kehittää tähän
suuntaan, että haetaan niskasta käsin. Minä tunnen
paljon tätä porukkaa kentältä.
En puhu tästä sen enempää,
mutta kiitän teitä, jotka olette joutuneet kuuntelemaan
vain tunnin verran. Vuonna 1974 oli ulosottolaki esillä täällä,
toinen lakivaliokunta, se oli tarkastajien jälkeen alin
paikka eduskunnassa, mihin pääsi, joten minut
laitettiin sinne. Vennamo luetutti kaksi viikkoa valiokuntasihteerillä ulosottolakia,
joka oli näin paksu, josta kukaan ei ymmärtänyt
mitään. Jouduimme kuuntelemaan, ja Vennamo itse luki
jalat pöydällä, ei jalat pöydällä sentään,
mutta Ilta-Sanomia koko ajan. Nyt tämä on hiukan kiintoisampaa,
ja ennen kaikkea me myöskin näemme paljon lukuja,
paljonko rahallisesti ulosotetaan. Silloin oli ainoa uudistus, että ulosottovalaa
ei toteutettu. Se oli Jacob Södermanin ensimmäinen
suuri poliittinen saavutus Suomessa, että käsi
Raamatun päällä ei tarvinnut vannoa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Pari kommenttia:
Tuo, mitä ed. Taipale kertoi Leena Veikkolan sanomaksi,
pitää varmasti paikkansa. Meillä pitäisi
olla niitä ohjaavia verkkoja, jotka auttavat ihmisiä selviytymään
hankalista velkatilanteista ja riittävän aikaisessa
vaiheessa, ennen kuin on kerääntynyt niitä sakkokorkoja
ja ihan turhia maksun osia, viivästyskorkoja, ylimääräisiä maksuja,
pitkältä ajalta.
Talous- ja velkaneuvonnan kytkennän kuntien sosiaalityöhön
pitäisi olla tiiviimpi. Samoin sitten taas täällä valtion
viranomaisten puolella esimerkiksi ulosoton henkilöstön
pitää ohjata ihmisiä avun piiriin, niin
että silloin kun nähdään, että ulosoton
toimin ei ratkaisua löydy, niin sitten olisi suorat linkitykset
talous- ja velkaneuvonnan puolelle.
Sosiaalityössä on todella valitettavaa, että sosiaalinen
luototus ei ole levinnyt koko maahan. Itse asiassa se on supistunut
joillakin paikkakunnilla. Siitä kuitenkin on tullut selvästi
hyviä tuloksia, elikkä niillä paikkakunnilla,
joilla sitä on käytetty, valtaosissa tapauksissa
sillä sosiaalisella luotolla maksetaan pois kalliimpia
velkoja, päästään ikään
kuin normaalitilanteeseen, ja sitten hyvin uskollisesti velalliset
vaikeassakin elämäntilanteessa niitä luottoja,
selviytymisluottoja maksavat takaisin. Vastaavasti Takuu-Säätiön luototuksella
on hiukan isommilla summilla saman tyyppinen vaikutus.
Ed. Oinosen suojaosuuden kaksinkertaistamisaloite toisi melkoisia
ongelmia rahamarkkinoilla. Nythän, jos nähtäisiin,
että tuonne keskituloisiin saakka ei saada perityksi velkoja,
niin eipä juuri luotollisia tilejä tällaisille
henkilöille annettaisi. Ei olisi kovin helppo saada autolainaa tai
asuntolainaa, jos henkilö tai perhe jää tänne suojaosuuden
piiriin tulotasoltaan. Täytyy muistaa, että tuo
suojaosa nousee aika rapsakasti perheen koon kasvaessa. Yksinäisillä henkilöillä se
vastaa
hyvin täyttä kansaneläkettä,
työttömyysturvan määriä ja
on selvästi isompi kuin toimeentulotuki useimmissa
tilanteissa. Kyllä sinänsä on linjassa
sosiaaliturvalainsäädännön määrien
kanssa tässä hallituksen esityksen sisällä oleva
suojaosien määrittely. Yleensäkin näissä velkasuhteisiin
liittyvissä helpoissa ratkaisuissa on se vika herkästikin,
että ne sitten tyrehdyttävät luottohanat
tällaisilta henkilöiltä, joita ajatellaan
autettavan.
Yksi uusi piirrehän on hädänalaisessa
asemassa olevien hyväksikäyttö näillä kohtuuttomilla korkoprosenteilla.
Meillä on tullut tällaisia rahantarjoajia, jotka
kahden—kolmenkymmenen prosentin korolla antavat ilman mitään
vakuuksia tuollaisia muutaman tuhannen euron luottoja. Kun ne tulevat
sitten muiden kulutusvelkojen päälle, niin silloin
herkästi ollaan tilanteessa, jossa lyhennyksiä itse
veloille ei kerry, vaan pelkästään niitä kovia
korkoja maksetaan.
Olen esittänyt, että kuluttajaviranomaiset puuttuisivat
näihin kohtuuttomiin sopimusehtoihin. Tällaiset
korot herkästi liikkuvat sillä alueella, josta
rikoslain mukaan pitäisi rangaista koron kiskontana. Liiketoimintanahan
ne ilmeisesti kannattavat sen takia, että näitä kiskurikorkoja maksaenkin
suurin osa selviytyy ja silloin riittää tuottoja
yllin kyllin niidenkin tappioiden peittämiseen, joita syntyy,
kun ehkä viidesosa tai neljäsosa jättää kokonaan
tällaisen vakuudettoman luoton maksamatta. Mutta kokonaisuutena
tämä on vaikea ongelmakenttä ja tarvitaan
tällaista jatkuvaa asian esilläpitoa, neuvontaa,
että vältettäisiin entistä isompien
joukkojen ajautuminen pitkäaikaisiin ja vaikeisiin velkaongelmiin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Keskustelu päättyy.