4) Hallituksen esitys laeiksi alkolukolla valvotun ajo-oikeuden
kokeilemisesta ja tieliikennelain väliaikaisesta muuttamisesta
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen eduskunnalle antama esitys laiksi
alkolukolla valvotun ajo-oikeuden kokeilemisesta ja tieliikennelain
väliaikaisesta muuttamisesta on hyvä askel oikeaan
suuntaan. Alkoholi on mukana joka kuudennessa tieliikenteessä sattuneessa
loukkaantumisessa. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa on viina
mukana joka viidennessä onnettomuudessa, ja joka neljännen kuolonkolarin
aiheuttaa rattijuoppo elikkä henkilö, jonka uloshengitysilmassa
on alkoholia vähintään se 0,22 milligrammaa
per litra.
Alkolukkotyöryhmä esitti viime vuonna, että rattijuopumukseen
tai törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle
määrättäisiin ajokielto ehdollisena,
mikäli hänen kuljettamassaan ajoneuvossa on alkolukko
eli laite, joka kuljettajien hengitysilmasta mitattavan alkoholipitoisuuden perusteella
estää ajoneuvon käynnistämisen.
Laite saattaa myös pyytää puhallusta
kesken matkan, ja näin pyritään ehkäisemään
mahdollinen ajon aikana juominen.
Kokeiluun osallistuja vastaa itse osallistumisesta hänelle
aiheutuvista kustannuksista. Kustannukset on arvioitu noin 1 750—2 200
euroksi per vuosi. Kustannukset lienevät jatkossa pienemmät,
koska alkolukon hinta laskenee kilpailun myötä.
Mikäli kokeilu rahoitettaisiin kokonaan julkisista varoista,
olisi osallistujien määrä luonnollisesti
suurempi. Nythän on arvioitu, että kokeilun piiriin
pääsisi noin 300 autoilijaa per vuosi. Julkiseen
rahoitukseen liittyy kuitenkin merkittävä motivaatio-ongelma,
minkä johdosta positiiviset vaikutukset liikenneturvallisuuteen eivät
olisi yhtä suuret kuin ehdotetussa mallissa.
Tästä on saatu kansainvälisesti hyviä kokemuksia.
Ruotsissa on kokeilu alkanut jo vuonna 1999, ja siellä kokeiluun
osallistuneista ei yksikään jäänyt
kiinni rattijuopumuksesta tai ajamisesta muulla kuin alkolukolla
varustetulla ajoneuvolla.
Alkolukko on hyvä esimerkki liikenteen telemaattisista
sovelluksista. Tekniikan avulla voidaan jatkossa pyrkiä vaikuttamaan
myös tieliikenteessä ilmeneviin muihin riskitekijöihin,
kuten ylinopeuksiin, väsyneenä ajamiseen sekä omalta
kaistalta ajautumiseen. Vaikka eduskunta hiljattain sääti
ajokielloille uudet minimi- ja maksimiajat, jotka osaltaan ankaroittavat
tieliikenteen sanktiojärjestelmää, ei
rangaistuksia koventamalla päästä pureutumaan
rattijuoppouden kovaan ytimeen.
Alkolukko on laite, jonka käyttöönotto
edellyttää rattijuopumuksesta epäillyn
omaa pyyntöä päästä mukaan
kokeilun piiriin. Tämä lisää lain tarkoituksen
ja hengen toteutumista, päihtyneenä ajaminen kun
on viime kädessä vain rattijuopon oman päätäntävallan
alainen asia. Varsinainen kova ydin on sikälikin tämän
alkolukkokokeilun ulkopuolella, että EU:n ajokorttidirektiivien
mukaan jäsenvaltioissa ei voida myöntää ajokorttia
henkilölle, jolla on päihderiippuvuus.
Kun henkilö jää ratista kiinni ensimmäistä kertaa,
on takana yleensä kirjava historia päihteiden
parissa. Laskennallisesti rattijuoppo ajaa autolla humalassa keskimäärin
200 kertaa ennen ensimmäistä kiinnijääntiään.
Tämä kertoo jotain liikennevalvonnan tilanteesta.
Erilaiset liikenteen telemaattiset innovaatiot eivät koskaan
voi poistaa liikenteen henkilövalvonnan tarvetta.
Arvoisa herra puhemies! Ajo-oikeuden menetyksen uhka alkoholin
takia on hyvin pysäyttävä hetki. Viimeistään
siinä vaiheessa henkilö ymmärtää olevansa
myös elämässään eräänlaisessa risteyskohdassa
ja silloin yhteiskunnan tukitoimien merkitys on suurin. Alkolukkokokeiluun liitetyn
päihderiippuvuuden arviointiohjelman ja siihen liittyvän
jatkoseurannan ansiosta alkolukon positiiviset vaikutukset ulottuvat
hyvässä tapauksessa huomattavasti lukon käyttöaikaa
laajemmalle ajalle.
Rattijuoppouden perusongelmaa ei alkolukko yksinään
ratkaise. Se on hyvä ja tehokas lisä liikenneturvallisuustavoitteeseen
pyrkimisessä ja alkoholin haittojen ehkäisyssä.
Kaikkein tehokkainta liikenneturvallisuuteen tähtäävää päihdepolitiikkaa
on ennalta ehkäisevä sosiaalipolitiikka ja onnistunut
työllisyyspolitiikka. Liikenneturvallisuus koostuu valvonnasta
eli kiinnijäämisriskistä, oikeassa suhteessa
rikokseen langetetusta tuomiosta eli pelotteesta ja kuljettajan omaksumasta
tavasta liikkua liikenteessä eli asenteesta. Liikenneturvallisuus
ei ole yhteiskunnasta irrallinen erillinen osa-alue. Mitä enemmän
hallitus onnistuu muissa tavoitteissaan eli pystyy lisäämään
yleistä hyvinvointia ja torjumaan syrjäytymistä,
sen turvallisemmaksi myös tieliikenne muodostuu.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Rattijuopumus on vakava ongelma maassamme ja
suurimpia riskitekijöitä liikenteessämme
ylinopeuksien ohella. Rattijuopumustapaukset ovat lisääntyneet
ja samoin niihin liittyvät sivullisten kuolemantapaukset.
On täysin välttämätöntä, että me
kehitämme uusia keinoja rattijuopumuksen vähentämiseksi.
Ainoa tehokas tapa estää rattijuopumusta on estää ajoneuvon
käynnistyminen, sillä pelkkä valistus
ei riitä henkilöille, joilla on taipumus istua
ratin taakse päihtyneenä. Viime kesänä eräs
tällainen nuori mies soitti minulle ja kertoi tästä vakavasta
ongelmastaan. Hän halusi itselleen alkolukon asennettavaksi
autoon, sillä muusta ei tuntunut hänelle olevan apua.
Tein syyskuussa vuonna 2002 lakialoitteen alkolukon käyttöönotosta
Suomessa. Sen aloitteen allekirjoitti 128 kansanedustajaa. Lakialoite
sai liikennevaliokunnalta vahvan tuen, ja valiokunta tekikin erittäin
poikkeuksellisesti mietinnön suoraan tästä lakialoitteesta.
Eduskunta edellytti yksimielisesti hallituksen selvittävän
mahdollisuuksia vähentää rattijuopumuksia
esimerkiksi alkolukkoa hyväksikäyttäen.
Silloinen liikenne- ja viestintäministeri Kimmo Sasi asetti
työryhmän valmistelemaan tätä asiaa.
Alkolukko on lähtenyt siis liikkeelle kokoomuksen aloitteesta. Nykyinen
ministeri Leena Luhtanen jatkoi alkolukkoa koskevan lain valmistelua,
ja nyt eduskunta on saanut vihdoin käsiteltäväkseen
lakiesityksen tavoitteena saada tämä laki voimaan
jo heinäkuun alusta. Aikataulu siis on tiukka, mutta täysin
mahdollinen.
Mikä on alkolukko? Se on aiheuttanut kovasti hämmennystä kansalaisten
keskuudessa. Sen ulkonäkö ihmetyttää ja
ihmetyttää, minkälainen laite se oikein
on. Se on autoon asennettava pieni laite, joka kuljettajan hengitysilmasta
mitattavan alkoholipitoisuuden perusteella estää ajoneuvon käynnistymisen,
jos veressä on promilleja. Rattijuopumukseen tai törkeään
rattijuopumukseen syyllistyneelle henkilölle voidaan tuomioistuimen
päätöksellä määrätä ajokielto
ehdollisena edellyttäen, että hänen autossaan
on alkolukko. Henkilöllä ei olisi lupa ajaa muita
ajoneuvoja, ja tällainen henkilö saa alkolukkoajokortin,
joka oikeuttaa ajamaan tätä ajoneuvoa vain Suomessa, Ahvenanmaata
lukuun ottamatta.
Ennen kuin auto käynnistyy, kuljettaja joutuu puhaltamaan
alkolukkolaitteeseen; se mittaa hengitysilman alkoholipitoisuuden.
Puhaltamisen lisäksi alkolukossa voi olla äänen
värähtelyn tunnistus tai ilman sisäänhengitys,
jolla estetään tämän alkolukon
käytön huijausyritykset. Kansalaiset ovat kovasti
siitä kyselleet, onko tämä laite luotettava.
Auto voidaan käynnistää puhtaan mittaustuloksen
jälkeen, ja alkolukkolaite pyytää myös
uusintapuhalluksia ajon aikana. Ajoturvallisuus on otettu huomioon
näissäkin tilanteissa. Alkolukko rekisteröi
muistiin kaikki puhallukset, kellonajat, promillemäärät,
matkat. Näistä ja mahdollisista väärinkäytösyrityksistä tieto
menee viranomaisille. Väärinkäytöstä ehdollinen ajo-oikeus
voidaan peruuttaa ja ehdoton ajokielto astuu sen jälkeen
voimaan.
Mitä edellytetään käyttäjältä?
Alkolukon käyttäjän on sitouduttava päihderiippuvuuden
arviointiohjelmaan ja jatkoseurantaan. Päihderiippuvaiset
eivät voi saada ehdollista ajo-oikeutta, ja se on varmasti
ihan hyvä eikä muu ole mahdollistakaan. Rattijuopumuksen
taustalla olevaan alkoholiongelmaan on usein hyvin vaikea puuttua. Tällä alkolukon
käyttöönotolla saadaan ehkä se ensimmäinen
askel raitistumisen tielle. On aika kova paikka ihmiselle menettää ajokortti.
Jotta positiiviset vaikutukset ulottuisivat alkolukon käyttöaikaa
pidemmälle ja uuden, raittiimman elämän
alku olisi pysyvämpää, alkolukkoa pitää käyttää vähintään
vuosi, vaikka tuomio olisikin lyhyempi. Se on ihan hyvä näin.
Mitä hyötyä tästä alkolukosta
on? Ajokortin menetys voi johtaa sosiaaliseen eristäytymiseen ja
voi johtaa jopa syrjäytymiseenkin. Se voi johtaa työpaikan
tai elinkeinon menetykseen. Varsinkin maaseudulla oma auto on monelle
elinehto. Tarkoitus on, että tästä laista
tehdään kolmen vuoden kokeilulaki, jonka tuloksia
seurataan, ja sitten jatkosta päätetään
erikseen. Näen kuitenkin, ettei paluuta entiseen ole, sillä alkolukosta on
myös saatu erinomaisia kokemuksia eri puolilta maailmaa.
Se on käytössä useassa muussa maassa,
kuten Ruotsissa, Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa ja Iso-Britanniassa.
Ruotsissa ollaan jo niin pitkällä, että siellä suunnitellaan alkolukkoa
vakiovarusteeksi kaikkiin uusiin autoihin vuoden 2012 tienoilla.
Toinen tapa, jonka mukaisesti alkolukkoa voidaan käyttää ja
joka ei vaadi lakiuudistusta, on se, että sitä voidaan
käyttää laadunvarmistuskeinona esimerkiksi
kuljetusyrityksillä. Ainakin koulukyydit ja vaarallisten
aineiden kuljetukset tarvitsevat alkolukon liikenneturvallisuuden
parantamiseksi. Laadun varmennus "meidän firman kuskit
ovat raittiita" ei vaadi siis tätä lakimuutosta,
sen voisi ottaa heti käytäntöön,
ja tiedossani on, että ainakin yhdessä siuntiolaisessa pikkubussissa
tämä alkolukko on jo nyt käytössä.
Se, mitä tämä alkolukko maksaa, on
sitten ollut toinen aihe, mistä on paljon keskusteltu.
Suomessa on semmoinen merkillinen keskustelu käyty aikaisemmin
siitä, pitääkö yhteiskunnan maksaa
kyseiset kustannukset vai ei. On ihan oikein, että hallituksen
esityksessä on se, että tuomittu rattijuoppo itse
maksaa tästä aiheutuvat kustannukset. On väitetty,
että alkolukko olisi rattijuopon itsensä kustantamana
vain rikkaiden etu. Mielestäni on kuitenkin oikeus ja kohtuus, että henkilö,
joka syyllistyy rikokseen, maksaa itse ne kustannukset, ja se oli
jo itsestäänselvää vapaamielisemmässä Ruotsissakin.
Onhan se suuri etu, että henkilö saa ehdollisen
ajo-oikeuden kaikesta huolimatta. Kaiken kaikkiaan tämä kustannus
pyörii siinä 2 000 euron nurkilla mallista
vähän riippuen, ja nyt on markkinoilla ainakin
pari mallia, joista toisen vuokra on noin 100 euroa kuukaudessa,
ja sitten hinta, jos sen ostaa tämmöinen ammattiliikenteessä oleva
firma, on noin 1 500 euroa riippuen dollarin kurssista.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käräjillä rattijuopumustapauksia
oli enemmän viime vuonna 2004 kuin edellisenä vuonna 2003.
Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna käsiteltiin käräjillä törkeitä rattijuopumuksia
15 prosenttia edellisvuotta enemmän. Tilastojen mukaan
muiden rattijuopumusten määrä kasvoi 16
prosentilla. Tämä on karua tilastojen kertomaa
tosiasiaa käräjillä käsiteltyjen
rattijuopumustapausten määrästä.
Yleisesti ottaen rikosasioita käsiteltiin viime vuoden
aikana aikaisempaa enemmän. Vuonna 2004 käräjäoikeudet
ratkaisivat 68 000 rikosjuttua eli 186 tapausta kutakin
vuoden päivää kohti, siis mukaan lukien
viikonloputkin, siis lauantait ja sunnuntait. Käsiteltävien
tapausten määrä lisääntyi
yli 4 000:lla vuoteen 2003 verrattuna. Kasvun on todettu
johtuvan yksinomaan liikennerikkomusten lisääntymisestä.
Näiden määrä kohosi vajaasta
24 000:sta lähes 28 000:een. Omaisuusrikosten
määrä pysyi kokonaisuutena edellisvuoden
tasolla.
Näistä käräjillä käsitellyistä liikennerikkomuksista
suurin osa oli rattijuopumuksia. Tilastojen mukaan vuosina 2002—2003
käräjillä on ratkaistu vuosittain yli
11 000 törkeää rattijuopumusasiaa.
Viime vuonna käsiteltiin yli 13 000 tapausta,
joka on 2000-luvun ennätys. Merkillepantavaa on se, että niin
sanottuja tavallisia rattijuopumuksia vastaavasti käsiteltiin
vuosina 2000—2003 noin 7 000 tapausta vuosittain.
Tämäkin luku kasvoi viime vuonna yli tuhannella tapauksella.
Poliisin tietojen mukaan käräjäoikeuksien
käsittelemien rattijuopumusten kohonnut määrä noudattelee
yleistä rikollisuuden kehityssuuntaa.
Arvoisa herra puhemies! Tutkijat ovat todenneet, että käräjillä käsiteltyjen
rattijuopumusten lisääntyminen on monien tekijöitten
summa. Tutkijoiden mukaan kännissä ajamisen yleistyminen
on merkki muutoksesta alkoholikulttuurissa, mutta toisaalta voidaan
arvella myös poliisin tehostaneen valvontaansa. Kokonaisuutena ottaen
päihtyneenä ajaminen on vakava asia. Se on liikenneturvallisuusriski
kaikille tiellä liikkuville, ei yksinomaan vain humalassa
ajavalle. Usein saadaankin lukea lehtien palstoilta humalaisen kuljettajan
aiheuttamista vakavista liikenneonnettomuuksista, vammautuneista
ja kuolleista uhreista. Tämän asian poistamiseksi
ja onnettomuuksien ehkäisemiseksi onkin yhteiskunnan ja
lainsäätäjän tehtävä kaikki
voitavansa.
Arvoisa herra puhemies! Käyttöön
on otettava järeät aseet, raskas kalusto. Humalassa
ajavat ja erityisesti kerta toisensa jälkeen humalassa ajavat
on saatava kuriin. Hallituksen esitys 15/2005 vp on tässä suhteessa
oikeansuuntainen lakiesitys.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen tieliikenteen onnettomuuksissa menehtyy
vuodessa keskimäärin noin 400 ihmistä.
Joka neljäs tieliikenteen uhri kuolee onnettomuudessa,
jonka osapuolista joku on ollut turman sattuessa alkoholin vaikutuksen
alainen.
Rattijuoppoja on jäänyt vuosittain kiinni
noin 24 000. Viime vuonna rattijuopumuksia oli keskimääräistä enemmän.
Poliisin tietoon tulleita tapauksia oli yli 27 000.
Alkoholin vaikutuksen alaisena ajamista on yritetty hillitä vuosittain
toteutettavalla liikenneraittiuskampanjalla, joka on osa julkisen
sektorin ja järjestöjen yhteistä valistustyötä.
Tiedotus, valistus ja lainsäädäntöön
perustuva valvonta ovat keskeisiä keinoja rattijuoppouden
vastaisessa taistelussa. Rattijuopumuksen ehkäisyssä voidaan
tulevina vuosina käyttää myös
nykyistä enemmän teknisiä apuvälineitä.
Esitys alkolukolla valvotun ajo-oikeuden kokeilemisesta on hyvä osoitus
hallituksen tahdosta vähentää rattijuopumustapauksia.
Esityksen mukaan rattijuopumukseen tai törkeään
rattijuopumukseen syyllistyneelle voitaisiin määrätä ehdollinen
ajokielto yhdistettynä ajo-oikeuden valvontaan. Tällöin
valvotun kuljettamassa ajoneuvossa olisi koetusajan alkolukko, joka
kuljettajan hengitysilmasta mitattavan alkoholipitoisuuden perusteella
estää ajoneuvon käynnistymisen. Valvotun
ajo-oikeuden määrääminen vuoden koetusajaksi
edellyttäisi rattijuopumuksesta epäillyn pyyntöä.
Alkolukon toimintaperiaate on seuraava: Kuljettaja puhaltaa
auton kojelautaan asennettavaan käsikappaleeseen, joka
mittaa hengitysnäytteen alkoholipitoisuuden. Kontrolliyksikköön
yhdistetty pieni tietokone kirjaa kuljettajan kaikki puhallukset
sisältäen näytteiden antamisajankohdan.
Alkolukko reagoi vain alkoholiin, joten huume- tai lääkeainepitoisuudet
eivät tule ilmi.
Arvoisa puhemies! Esitys alkolukosta on kannatettava. Rattijuopumustilanne
on yhä hälyttävämpi. Liikenteen
määrän kasvu yhdessä päihteiden
lisääntyneen käytön kanssa on
kasvattanut alkoholin tai jonkin muun päihteen vaikutuksen
alaisena ajettujen kilometrien määrää.
On arvioitu, että jopa joka sadannella autoilijalla on veressään
alkoholia. Pienenkin määrän alkoholia
on useissa tutkimuksissa todettu lisäävän
onnettomuusriskiä. Riski kolminkertaistuu, kun veren alkoholipitoisuus
nousee 0,8 promilleen, ja nelikymmenkertaistuu, kun pitoisuus nousee
1,5 promilleen.
Alkolukko otettiin Yhdysvalloissa käyttöön
jo 1980-luvun puolivälissä. Nykyisin laite on
käytössä jo 43 osavaltiossa. Ruotsissa
alkolukkokokeilu aloitettiin vuonna 1999. Useimmissa Länsi-Euroopan
maissa kokeilu alkolukon vaikutuksista rattijuopumusten ehkäisyssä on
joko käynnistynyt tai suunnitteilla.
Kokemukset alkolukon käytöstä eri
valtioissa ovat olleet rohkaisevia. Alkolukko ehkäisee
hyvin esimerkiksi rattijuopumusten uusimisen. Ruotsissa alkolukkokokeiluun
osallistuneiden todennäköisyys joutua vakavaan
liikenneonnettomuuteen oli ennen kokeilua viisinkertainen muihin
autoilijoihin verrattuna, mutta laski kokeilun aikana keskivertokuljettajan
tasolle. Albertan osavaltiossa Kanadassa saadut tutkimustulokset
ovat olleet nekin myönteisiä. Osavaltiossa tuomituista
rattijuopoista 10 prosenttia osallistuu alkolukko-ohjelmaan.
Hallituksen esityksessä arvioidaan alkolukon kokonaiskustannuksiksi
parisentuhatta euroa vuodessa, siis aika korkea kustannus. Alkolukosta
aiheutuneet kustannukset kuitenkin todennäköisesti
laskevat nopeastikin, kun laitteiden valmistajien kilpailu meilläkin
kiihtyy. Alkolukkokokeilu avaa Suomeen markkinat alkolukkojen valmistajille,
joita on noin kymmenen maailmassa. Kotimaista valmistajaa ei vielä ole,
mutta tällaiselle teollisuudelle olisi varmasti tarvetta.
Nykyisistä alkolukoista vain pieni osa soveltuu maamme
raakaan ilmastoon.
Arvoisa puhemies! On luultavaa, että alkoholiveron
alentaminen on lisännyt päihtyneenä ajamista
entisestään. Rattijuopumuksen ohella lisääntynyt
huumeiden kokeilu ja käyttö näkyvät ikävinä lukuina
poliisin tilastoissa.
Monilla autoilijoilla on yhä varsin puutteelliset tiedot
alkoholin vaikutuksesta ajamiseen ja erityisesti alkoholin poistumisesta
elimistöstä. Laskupää viini-
tai olutlasien määrässä pettää varsin
helposti, mistä kertovat karua kieltään
onnettomuusuutiset.
Alkolukon käyttöönotto on eräänlainen
pakkoratkaisu, sillä lievemmillä keinoilla rattijuopumusta
ei ole pystytty tarpeeksi vähentämään. Tietenkään
alkolukko yksin ei pysty hillitsemään juovuksissa
autoilua. Hallituksen esityksessä ehdotetaankin, että valvottavan
olisi suoritettava päihderiippuvuuden arviointiohjelma
ja koetusajan loppuun kestävä jatkoseuranta.
Pelkällä tekniikalla ei päihderiippuvuudesta päästä eroon,
vaan raitistumiseen tarvitaan asennemuutos. Kansanterveydellisen
ja yhteiskunnallisen hyvinvoinnin edistäjinä teknologiset
sovellutukset, kuten alkolukko, voivat olla ainoastaan hyödyllinen
apuväline.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! On mukava tulla keskustelemaan tänne
korokkeelle omakohtaisista kokemuksista. Se ei suinkaan tarkoita
sitä, että olisin ajellut päissäni
autolla koskaan, vaan se tarkoittaa sitä, että minulla
lienee ainoana eurooppalaisena henkilönä tämmöinen
kolmikanta elikkä istun täällä eduskunnassa
neljänä päivänä viikossa
lakivaliokunnassa valmistelemassa lakeja, rikoslakeja, eduskunnan
jäsenenä olen niistä päättämässä,
ja maanantaisin istun operatiivisella puolella Oulun käräjäoikeuden
lautamiehenä. Eli puhun omakohtaisesta kokemuksesta sieltä käräjäoikeudesta
viiden vuoden kokemuksella.
On sangen turhauttavaa monesti maanantaina pölähtää käräjäoikeuden
istuntoon ja katsoa lista. Siellä saattaa olla esimerkiksi
17 rattijuopumusta, jotka käsitellään
yleensä noin nimikkeellä "muutama minuutti per
juttu", elikkä rattijuopumuksesta on tullut semmoinen yleinen,
vähätelty rikos, ja kuitenkin se on hyvin vaarallista puuhaa
tuolla. Se on vaarallista itselle, mutta ennen kaikkea
se on vaarallista kaikille muille kanssaihmisille. Sen vuoksi kannatan
mitä suurimmassa määrin kaikkia mahdollisia
kokeiluita, joilla rattijuopumusta voitaisiin vähentää.
Tosin tämä alkolukko-ajatus, joka on tosiaan muualla
maailmassa jo käytössäkin ja jota Suomessakaan
mikään laki ei estä käyttämästä vapaaehtoisesti,
on sen verran kallista puuhaa kuitenkin, ja tähän
kokeiluun täytyy olla oma tahto haluta mukaan. Kuitenkin
se summa oli jotakin muistaakseni 1 700—2 200
euroa vuodessa, 150 euroa kuukaudessa, mitä tämä maksaa.
Tähän on ajateltu noin 300:a henkilöä vuodessa,
joten se on suunnilleen peanuts tuossa 27 000 vuosittaisen
rattijuoppousrikoksen joukossa. 27 000—29 000
tai mitähän oli ennusteltu viime vuoden saldo
rattijuopumuksia, ja jos tällä pääsee 300:aan
vuodessa, niin ei se hirveän paljon tähän juttuun
apua tuo.
Edellinen puhuja puhui asennemuutoksesta. Väitänpä,
että suomalaisten asenteet tähän juttuun
eivät muutu. Niitä asenteita on yritetty parantaa
valistuksella Liikenneturvan ym. monien muiden tahojen puolesta,
muttei se asennemuutos ole mennyt kuin huonompaan suuntaan. On siellä vielä vissiin
yksi vuosi, joka on ollut huonompi kuin vuosi 2004 rattijuopumismäärissä, mutta
huonompaan suuntaan ollaan koko ajan taas menossa. Eli asennetta
tähän asiaan ei saa muutettua, ja sitten, kun
tuolla oikeudessa istuu ja näkee sitä katrasta,
siellä on hyvin paljon näitä uusijoita.
Suurin osa on semmoisia, jotka eivät ole siellä ensimmäistä kertaa.
Olenkin ihmetellyt ja kysyin sitä joskus joltakin ammattilaiselta,
miksemme me voi tehdä semmoista juttua, että otamme
noilta rattijuopoilta kokonaan auton pois. No, sen vuoksi, kun se
ostaa seuraavana päivänä uuden. No, tuleepa mieleen
tätä lakiesitystä lukiessa, miksi tällaista noin
1 700 euroa, vanhan kymppitonnin verran, maksavaa värkkiä ei
asenneta suoraan tehtaalla jokaiseen autoon, aivan samoin kuin muutamassa
vuodessa meille tulee ihan taatusti kaikkiin autoihin ja moottoripyöriin
myöskin mikrosiru, jolla suoritetaan liikennevalvontaa
ja myöskin pidetään huolta siitä,
että varastetut ajoneuvot löytyvät helpommin.
Tämä olisi mielestäni paljon parempi
ajatus. Ed. Salovaaran mukaan Ruotsissa tätä ollaan
kai suunnittelemassa. Ehdottaisin, että tästä kannattaisi
tehdä ihan uusikin aloite, että pannaan semmoinen
pakote noille autotehtaille, että lähimpien vuosien
aikana tämmöinen alkolukko tulisi automaattisesti
kaikkiin autoihin. Autoa ei katsastettaisi, mikäli semmoista
värkkiä siellä ei olisi. 1 700
euroa auton hinnassa ei ole kovinkaan kummoinen summa.
Itselläni on ollut aika hyvä alkolukko, mistä syystä olen
säilynyt ja tulen varmasti säilymään loppuelämän
ajelematta kännissä. Meillä on Oulun
poliisin kanssa sopimus: minä en aja päissäni,
ja he eivät puhalluta.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lähetekeskustelussa oleva
lakiesitys on mitä erinomaisin tässä yhteiskunnallisessa
tilanteessa, missä nyt olemme. Alkoholiveron alentamisesta
johtuen meillä on muun muassa rattijuopumustapauksia enemmän
kuin ennen, joten kannatan lämpimästi ed. Vahasalon
vuonna 2002 alulle panemaa esitystä.
Täällä on jonkin verran pohdiskeltu
tätä ja pidetty alkolukon aiheuttamia kustannuksia
korkeina. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos
yksikin ihmishenki pelastetaan tämän avulla, on
se hintansa väärtti.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa puhemies! Ajattelin täältä käsin
tarkentaa muutamaa seikkaa, minkä en usko ihan 2 minuutissa
onnistuvan.
Ensinnäkin tästä alkoholin veronalennuksesta ja
tieliikenteen turvallisuudesta: Niiden suhde ei ole ihan niin ilmeinen,
koska alkoholin veronalennuksen jälkeen rattijuoppoja on
kuitenkin suhteessa liikennevirtaan vähemmän liikenteessä kuin
ennen alkoholin veronalennusta. Mutta siitä huolimatta,
kuten useat edustajat ovat täällä kertoneet,
käräjäoikeuksissa ja näissä tieliikenteen
valvontaiskuissa rattijuoppoja on kuitenkin jäänyt
enemmän kiinni kuin ennen veronalennusta.
No miten tämä menee yksiin sen kanssa, että niitä olisi
sitten vähemmän? Poliisi tekee vuosittain niin
sanottua r-tutkimusta, joka on tutkimus, jossa samoilla keinoilla,
samoilla paikoilla, samoihin kellonaikoihin tutkitaan joka vuoden
toukokuussa, kuinka maistissa tienkäyttäjät
itse asiassa ajelevat. Tämä toteutetaan kahtena
päivänä viikossa siten, että vuodesta
96 lähtien on keskimäärin noin 50 000
tienkäyttäjää puhallutettu joka
vuosi. Sanotaanpa näistä yli 0,5 puhaltaneista,
että keväällä 2002 heidän
määränsä oli 0,16 prosenttia,
keväällä 2003 määrä oli
0,19 prosenttia, ja sitten alkoholin veronalennuksen jälkeisenä vuonna
toukokuussa se määrä oli enää 0,15 prosenttia.
Eli 0,19 prosentista 0,15 prosenttiin on rattijuoppojen määrä liikennevirrassa
alentunut alkoholin veronalennuksen jälkeen, mutta silti
käräjäoikeuksissa näitä tapauksia
on enemmän, juuri niin kuin ed. Rajala tässä kertoi.
Se taas johtuu pääasiassa kolmesta asiasta. Niin
kuin liikkuva poliisi asian on ilmaissut, ne jotka ennen ajelivat
kaljapöhnässä, ajelevat nykyään
kossupöhnässä, eli ihmiset, rattijuopot, ajelevat
entistä kovemmassa humalassa. Toinen syy on se, että valvonta
on kohdentunut sillä tavalla, että liikennevirrassa
häiritsevät rattijuopot saadaan ehkä poimittua
sieltä aiempaa tehokkaammin pois. Kolmas asia, mikä siihen
myöskin vaikuttaa, on se, että meidän
niin sanottu narauttamiskulttuurimme on edennyt siihen suuntaan,
että me emme enää pidä rattijuoppoutta millään
tavalla hyväksyttävänä. Me hyvin äkkiä soitamme
poliisille, jos me tiedostamme, että henkilö,
joka on alkoholia maistanut, lähtee ajamaan. Tästä johtuu
siis se, että rattijuoppoja jää enemmän
kiinni kuin niitä on jäänyt aikaisemmin,
mutta suhteessa liikennevirtaan tämä asia näyttää olevan
menossa parempaan suuntaan. Elikkä asian voisi tiivistää sillä tavalla,
että entistä harvalukuisempi joukko aiheuttaa
yhä enemmän näitä onnettomuuksia.
Juuri siinä valossa tämä alkolukkokokeilu
on erittäin hyvä, koska tämä tulee
pureutumaan juuri tähän ongelmakäyttäjäjoukkoon.
Niin kuin täällä tuli esille, se
auton poisottaminen rattijuopoilta ei ole kannatettava esitys. Siitä joka
vuosi joku lakialoitteen tekee, mutta siinä tulee mukana
taas muita ongelmia. Rattijuoppo ei useinkaan ole siinä taloudessa
yksin. Autoa käyttävät myöskin
muut perheenjäsenet. Kuinka käy lasten harrastusten,
toisen perheen osapuolen työmatkojen jnp.? Tämä on
erittäin hyvä tapa lähteä liikenteeseen
rattijuoppouden ongelmaa purkamaan.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Kun täällä on
hyvin puhuttu tästä alkolukosta, tuon vielä esille
sen, että on tutkittu sitä, että henkilö on
ajanut keskimäärin 200 kertaa juopuneena autoa
ennen kuin jää kiinni. Se on aika hurja luku.
Kaiken kaikkiaan, vaikka niitä rattijuoppojen kiinnijäämisiä on
paljon, niin entistä enemmän on niitä,
jotka ajavat humalassa. Syy siihen, miksi tämä laki
nyt mahdollistuu, on myöskin se, että Suomessa
kansalaisten yleinen suhtautumistapa rattijuoppoihin on erittäin
tiukka, ja se on edellytyksenä sille, että tämä homma
toimii.
Siitä olen iloinen ja kiitollinen, että tämä lähetetään
liikennevaliokuntaan, sillä liikennevaliokunta ymmärtää hyvin
tämän liikenneturvallisuuden merkityksen.
Se, mikä vähän kummastuttaa, on se,
että meillä Suomessa päihderiippuvuuden
arviointi kestää noin puoli vuotta, kun Ruotsissa
vastaavaan kuluu noin puolitoista kuukautta.
Keskustelu päättyy.