Täysistunnon pöytäkirja 21/2011 vp

PTK 21/2011 vp

21. TORSTAINA 23. KESÄKUUTA 2011 kello 12.17

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain 13 luvun 11 §:n väliaikaisesta muuttamisesta

 

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää kaikkia niitä tahoja, jotka ovat edesauttaneet tämän lakiesityksen ja kokeilun tulemista eduskuntaan. Voisi todeta, että tämä on niitä ensimmäisiä hyviä, myönteisiä asioita, joita on myös kirjattu olemassa olevaan hallitusohjelmaan. Siitä suuret kiitokset kaikille toimijoille!

Tämä kokeilu on tärkeä, sillä meidän on vahvistettava ja parannettava opiskelijoiden terveydenhuoltoa niin korkeakouluopiskelijoiden kuin myös toisen asteen opiskelijoiden kohdalla. Suurena huolena, kun tätä on valmisteltu, on ollut nuorten ja nuorten aikuisten pahoinvoinnin lisääntyminen ja nuorten työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyneiden määrän jyrkkä kasvu viimeisten kymmenen vuoden aikana. Muun muassa vuonna 2009 työkyvyttömyyseläkkeelle siirtyi yhteensä 2 612 alle 30-vuotiasta nuorta. Heistä 1 954 elikkä lähes 75 prosenttia sai työkyvyttömyyseläkkeen mielenterveyshäiriöiden perusteella. Tämän lisäksi ammattikorkeakouluopiskelijoiden ja yliopisto-opiskelijoiden terveydenhuollon palveluissa on eroja sekä palveluiden sisällössä että niiden saatavuudessa. Näiden perusteluiden puitteissa on ehdottoman tärkeää, että tämä lakiesitys on tänään täällä meillä käsittelyssä.

Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva sairausvakuutuslain väliaikainen muuttaminen koskee ammattikorkeakouluopiskelijoiden ter-veydenhuollon järjestämiskokeilua sekä Lappeenrannassa että Seinäjoella. Kokeilu tulee käynnistymään tämän vuoden elokuun alusta, ja se kestää kolme vuotta. Kokeilussa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS järjestää ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon ja saa siihen korvausta sairausvakuutuksesta. Tällä hetkellä opiskeluterveydenhuollon järjestäminen on oppilaitoksen sijaintikunnan perusterveydenhuollon vastuulla. Kunnat voivat tehdä sopimuksen YTHS:n kanssa ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon järjestämisestä, aivan kuten yliopisto-opiskelijoiden osalta tehdään. Mutta käytännössä kuitenkaan näitä sopimuksia ei ole syntynyt, koska YTHS ei saa ammattikorkeakouluopiskelijoiden palveluihin sairausvakuutuslain nojalla korvausta.

Tähän tilanteeseen siis tämä lakiesitys tulee tuomaan kokeiluluonteisena muutoksen. Tämä kokeilu on ammattikorkeakouluopiskelijoille vapaaehtoista, mutta myös tätä asiaa täytyy tulevaisuudessa tarkastella, miten me saamme meidän ammattikorkeakouluopiskelijat sekä yliopistoissa olevat opiskelijat yhdenvertaiseen asemaan.

Arvoisa herra puhemies! Kuten sanottu, tämä kokeilu on erittäin myönteinen ja lisää terveyden tasa-arvoa yhteiskunnassamme. Me tiedämme, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuoltopalveluiden saatavuudessa ja palveluiden tasossa on tällä hetkellä erittäin paljon puutteita ja ne ovat hyvin pitkälle riippuvaisia siitä, miten kunnat ja ammattikorkeakoulu ovat ne yhteistyössä tehneet. Myönteisenä ja hyvänä asiana täytyy kuitenkin todeta, että YTHS:n palvelut ovat korkealaatuisia ja niitä on kehitetty nimenomaan opiskelijoiden tarpeista lähtien. YTHS:ssä on valtava osaaminen nimenomaan opiskelijoiden terveydentilan tarpeita silmällä pitäen.

Tavoitteena tulee olla, että kaikki opiskelijat oppilaitoksista ja koulutusasteesta riippumatta saavat hyvää, opiskelua tukevaa terveydenhuoltoa ja apua elämäntilanteisiinsa. Tämä kokeilu tuo nimenomaan tietoa siitä, miten hyvää ja laadukasta YTHS:n mallia voitaisiin soveltaa eri opiskelijaryhmille ja eri paikkakunnille. Samalla saamme arvokasta vertailutietoa kustannuksista ja laadusta, saamme tietoa palveluiden saatavuudesta, palveluiden käytännöistä, toiminta- ja hoitokäytännöistä. Seuranta ja arviointi ovat ehdottoman tärkeitä pysyvän lain kannalta, johonka tämäkin lakikokeilu pyrkii.

Valiokunnassa kannettiin suurta huolta siitä, että saman ammattikorkeakoulun opiskelijat riippuen siitä, missä tämä oppilaitosyksikkö sijaitsee, ovat eriarvoisessa asemassa. Tästä syystä valiokunnassa laajensimme 11 §:n säännöstä siten, että kokeilun, joka on nyt määrärahojen pohjalta rajattu vain Seinäjoen ja Lappeenrannan toimipisteisiin ja siellä opiskeleviin ihmisiin, laajennus mahdollistuu heti, kun lisärahoitus järjestyy, ja se koskee myös näiden ammattikorkeakoulujen sivutoimipisteiden opiskelijoita. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijat riippumatta siitä, opiskelevatko he Lappeenrannassa tai Imatralla, tai Seinäjoen opiskelijat, joittenka sivutoimipisteitä on myös Ilmajoella, Kauhajoella, Kurikassa ja Ähtärissä, tulisivat tämän lain mukaisesti yhdenvertaiseen asemaan.

Kokeilun laajentaminen on välttämätöntä, jotta kokeilun tavoitteet voitaisiin toteuttaa. Tämä laajennus edellyttää kuitenkin noin 70 000 euron lisärahoitusta vuosille 2012 ja 2013. Valiokunta edellyttääkin yksimielisesti ja pitää välttämättömänä sitä, että tämä rahoitus tullaan tulevissa talousarvioissa hyväksymään. On tärkeää, että samassa oppilaitoksessa opiskelevat ovat tasa-arvoisessa asemassa terveyspalveluiden saatavuuden osalta. Kokeilun laajentamisella saamme myös tärkeää tietoa siitä, miten opiskelijaterveydenhuolto ja YTHS-malli toteutetaan pienemmillä paikkakunnilla.

Arvoisa puhemies! Haluan vielä tuoda esille valiokunnassa tuodun suuren huolen, joka koskee toisen asteen opiskelijoita. Toisen asteen opiskelijoiden terveydenhuollossa on valtavia puutteita niin perusterveydenhuollossa kuin myös erikoissairaanhoidossa. Valiokunta toivoo, että kun ammattikorkeakouluopiskelijat siirtyvät YTHS:n piiriin ja kun perusterveydenhuollosta vapautuu resursseja ja osaamista, niin kunnat hyödyntäisivät tätä resurssia toisen asteen opiskelijoiden terveydenhuollon vahvistamiseen.

Sanni Grahn-Laasonen /kok:

Arvoisa puhemies! Opiskelijaterveydenhuollon järjestämistapakokeilu Seinäjoen ja Lappeenrannan ammattikorkeakouluissa on aivan erinomainen mahdollisuus saada lisätietoja YTHS-mallin soveltuvuudesta yliopistojen lisäksi myöskin ammattikorkeakoulukentälle. Tätä ovat toivoneet pitkään myöskin opiskelijat itse. Harmi kyllä nykymuodossaan kokeilu jää vajaaksi, kun siinä ei ole mukana näitä filiaaleja eli sivutoimipisteitä tai me emme saa sieltä kokemuksia. Pidänkin tärkeänä, että hyvien tulosten saavuttamiseksi löydämme sen 70 000 euron määrärahan kokeilun laajentamiseksi vuoden 2012 alusta.

On myös tärkeää, että kokeilussa arvioidaan herkällä korvalla opiskelijoiden sitoutuneisuus suorittaa tämä vapaaehtoinen terveydenhuoltomaksu. Lähtökohta opiskelijaterveydenhuollon järjestämiseen ammattikorkeakouluopiskelijoille on haasteellinen, kun tiedossa ei ole, kuinka moni opiskelija ihan todella loppuviimein sen maksun maksaa, kun tosipaikka tulee. Pelkona on, että opiskelijoiden kiinnostus arvioidaan epärealistisen korkeaksi. Arvioitu 80 prosentin peitto kuulostaa ainakin minun korvaani optimistiselta.

No, lopuksi: kokeilun myötä on myös erinomainen mahdollisuus arvioida aidosti YTHS-järjestelmän vaikuttavuutta, että me täällä eduskunnassa todella luomme sellaisia järjestelmiä, jotka opiskelijoiden hyvinvointia lisäävät.

Lasse Männistö /kok:

Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö on erittäin toimiva vakuutusperusteinen järjestelmä tällä hetkellä yliopisto-opiskelijoiden opiskeluterveydenhuollon järjestämiseksi. Tätä toimivuutta osoittavat paitsi järjestelmän hyväksyntä opiskelijoiden keskuudessa, joka on varsin korkeaa, myös sen erityisosaamisen hyväksikäyttö, jota Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölle on kertynyt ja joka toiminnassa näkyy.

Nyt hyväksyttävä hallituksen esitys mahdollistaa kokeilun niin, että ammattikorkeakouluopiskelijat näillä kahdella paikkakunnalla otetaan mukaan YTHS:n tuottaman opiskeluterveydenhuollon piiriin, ja tätä kautta tämä esitys viitoittaa tietä paremmalle opiskeluterveydenhuollolle myös tulevaisuudessa etenkin ammattikorkeakouluopiskelijoiden piirissä.

On kuitenkin äärettömän tärkeää panostaa tämän nyt toteutettavan kokeilun arviointiin ja tulosten mittaamiseen. Kuten täällä jo todettiin, varmasti tärkein mittari tässä kokeilussa tulee olemaan se opiskelijoiden osallistumisaste. Tämä kertoo siitä, miten laajalti opiskelijat vapaaehtoisuuden pohjalta hyväksyvät tämän Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön tarjoaman palvelun.

On huomioitava, että ammattikorkeakouluverkko on tiheämpi ja toimipisteitä on useammilla paikkakunnilla kuin yliopistoilla, ja myös Seinäjoen ammattikorkeakoululla ja Saimaan ammattikorkeakoululla on useita sivutoimipisteitä. Olisikin ensiarvoisen tärkeää laajentaa tämä nyt toteutettava kokeilu koskemaan myös näiden sivutoimipisteiden opiskelijoita, ja kuten täällä on jo todettu, tälle tulisi myöntää tuo tarvittava lisämääräraha mitä pikimmin seuraavan vuoden talousarvioon.

Markku Rossi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Opiskelijoiden keskinäinen tasa-arvo ei toteudu tämän esityksen myötä juuri niistä syistä, että tämä tehdään kokeiluna ja eri oppilaitokset jäävät eriarvoiseen asemaan. Suomessahan sinällänsä on toteutettu portaittain terveydenhuollon kehittämistä. Kansanterveyslaki 1970-luvulla lähti Pohjois-Suomesta liikkeelle ja sitä mukaa tuli sitten koko Suomea kattavaksi. Muutakin lainsäädäntöä on vastaavalla tavalla tehty, mutta erityisesti nimenomaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden kohdalla tämä ongelma on ollut jo pitkän aikaa aivan ilmeinen.

Ammattikorkeakouluthan ja ennen kaikkea opiskelijat itse pyrkivät siihen, että olisi syntynyt niin sanottu pakkojäsenyys kyseisiin ammattikorkeakoulujen oppilaskuntiin, mutta perustuslakimme totesi sen, että niin sanottua pakkojäsenyyttä ei voida hyväksyä, elikkä tämä niin sanottu negatiivinen yhdistymisvapaus tuli siinä vastaan, ja näin ollen tämä asia on ollut ikään kuin nyt sitten vähän, mitenkä sanoisikaan, huonossa hoidossa kaiken aikaa ja opiskelijat ovat tästä ennen kaikkea kärsineet.

On hyvä tietysti, että nyt sitten on kokeilun myötä asia menossa ikään kuin askeleen eteenpäin, mutta tässä tulee kyllä sitten se, että opiskelijat eivät ole keskenään samanvertaisessa asemassa, ja siinä suhteessa tässä on iso kritiikin paikka. Hyvä tietysti on, että päästään edes jollakin lailla eteenpäin, mutta kyllä tämä edellyttää sitä, että nyt uuden hallituksen pitää myös valmistella ammattikorkeakouluopiskelijoiden kohdalla terveydenhuollon järjestelmä aukottomaksi ja sellaiseksi, että se kattaa kaikki, ilman että se edellyttää nyt sitten tätä oppilaskuntien jäsenyyskysymystä. Sekinhän on itse asiassa tekninen asia eikä itse asiassa siihen substanssiin liittyvä kysymys. Terveys on tärkeä kaikille ja myös opiskelijoille.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Haluan Markku Rossille todeta sen, että nyt on kyse kuitenkin kokeilusta ja tämä kokeilu perustuu nimenomaan viime hallituskaudella hyväksyttyyn laajaan terveydenhuoltouudistukseen. Nyt tätä kokeilua, joka alkuperäisenä kosketti ainoastaan Lappeenrannan kaupunkia sekä sitten Seinäjokea, valiokunnan käsittelyn yhteydessä laajennettiin sillä tavalla, että tämä koskettaa näitä ammattikorkeakouluja kokonaisuudessaan, mikä mahdollistaa laajentamisen, ja sitä kautta myös Imatralla ja sitten Ähtärissä ja muissa Seinäjoen ympäristökunnissa olevat toimiyksikköopiskelijat pääsevät tähän kokeiluun mukaan. Ja tämä kokeilu tuottaa meille varmasti osaamista ja tietoa ja valmiuksia siihen, että kun lakia lähdetään valmistelemaan kokonaisuudessaan uudestaan, niin toivottavaa on, että kaikki ammattikorkeakouluopiskelijat pääsisivät tähän YTHS:n terveydenhuollon palveluiden piiriin.

Suna Kymäläinen /sd:

Arvoisa puhemies! Tuo opiskelijoiden yhdenvertaisuuteen tähtääminen terveydenhuollossa on ensiarvoista. Terveydenhuollosta huolehtiminen on osa ennaltaehkäisyä, kun ottaa huomioon opiskelijoiden niukan taloudellisen aseman, jonka johdosta monesti terveydenhuollosta joudutaan tinkimään. On hienoa, että asia on nyt jo kokeiluasteella, jolloin tietoa sen tarpeellisuudesta voidaan kerätä konkreettisesti. Tähtäin on yhdenvertaisuuteen ympäri Suomen opiskelupaikasta riippumatta, ja silloin kun ollaan jo kokeiluasteella, on edellytykset edetä ympäri Suomen saman verran.

Heikki Autto /kok:

Arvoisa puhemies! Haluan hyvin lyhyesti antaa täyden tukeni tälle hallituksen esityksen mahdollistamalle kokeilulle, jolla varmasti Suomessa saadaan opiskelijoiden terveydenhuoltoa tulevaisuudessa vietyä eteenpäin. Kannan kuitenkin huolta samasta aiheesta, jonka tässä jo edustajat Grahn-Laasonen ja Männistö mainitsivat ja johon myös tuossa edustaja Kiljunen edellisessä puheenvuorossaan viittasi, siitä, että saadaan näiden ammattikorkeakoulujen toiminta-alueella kaikkien toimipisteiden opiskelijat tähän kokeilun piiriin mukaan. Tähän tarvitaan riittävä rahoitus, ja toivon, että se saadaan mahdollisimman pian, koska varmasti tämän kokeilun tulokset ovat positiivisia. Päästään sitten tätä koko järjestelmää mahdollisimman pian kehittämään oikeaan suuntaan.

Yleiskeskustelu päättyi.