3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain
13 luvun 11 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää kaikkia
niitä tahoja, jotka ovat edesauttaneet tämän
lakiesityksen ja kokeilun tulemista eduskuntaan. Voisi todeta, että tämä on
niitä ensimmäisiä hyviä, myönteisiä asioita,
joita on myös kirjattu olemassa olevaan hallitusohjelmaan.
Siitä suuret kiitokset kaikille toimijoille!
Tämä kokeilu on tärkeä,
sillä meidän on vahvistettava ja parannettava
opiskelijoiden terveydenhuoltoa niin korkeakouluopiskelijoiden kuin myös
toisen asteen opiskelijoiden kohdalla. Suurena huolena, kun tätä on
valmisteltu, on ollut nuorten ja nuorten aikuisten pahoinvoinnin
lisääntyminen ja nuorten työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtyneiden määrän jyrkkä kasvu
viimeisten kymmenen vuoden aikana. Muun muassa vuonna 2009 työkyvyttömyyseläkkeelle
siirtyi yhteensä 2 612 alle 30-vuotiasta nuorta.
Heistä 1 954 elikkä lähes 75
prosenttia sai työkyvyttömyyseläkkeen
mielenterveyshäiriöiden perusteella. Tämän
lisäksi ammattikorkeakouluopiskelijoiden ja yliopisto-opiskelijoiden
terveydenhuollon palveluissa on eroja sekä palveluiden
sisällössä että niiden saatavuudessa.
Näiden perusteluiden puitteissa on ehdottoman tärkeää,
että tämä lakiesitys on tänään
täällä meillä käsittelyssä.
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva sairausvakuutuslain
väliaikainen muuttaminen koskee ammattikorkeakouluopiskelijoiden
ter-veydenhuollon järjestämiskokeilua sekä Lappeenrannassa
että Seinäjoella. Kokeilu tulee käynnistymään
tämän vuoden elokuun alusta, ja se kestää kolme
vuotta. Kokeilussa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö YTHS
järjestää ammattikorkeakouluopiskelijoiden
terveydenhuollon ja saa siihen korvausta sairausvakuutuksesta. Tällä hetkellä opiskeluterveydenhuollon
järjestäminen on oppilaitoksen sijaintikunnan
perusterveydenhuollon vastuulla. Kunnat voivat tehdä sopimuksen
YTHS:n kanssa ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollon
järjestämisestä, aivan kuten yliopisto-opiskelijoiden
osalta tehdään. Mutta käytännössä kuitenkaan
näitä sopimuksia ei ole syntynyt, koska YTHS ei
saa ammattikorkeakouluopiskelijoiden palveluihin sairausvakuutuslain
nojalla korvausta.
Tähän tilanteeseen siis tämä lakiesitys
tulee tuomaan kokeiluluonteisena muutoksen. Tämä kokeilu
on ammattikorkeakouluopiskelijoille vapaaehtoista, mutta myös
tätä asiaa täytyy tulevaisuudessa tarkastella,
miten me saamme meidän ammattikorkeakouluopiskelijat sekä yliopistoissa
olevat opiskelijat yhdenvertaiseen asemaan.
Arvoisa herra puhemies! Kuten sanottu, tämä kokeilu
on erittäin myönteinen ja lisää terveyden tasa-arvoa
yhteiskunnassamme. Me tiedämme, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden
terveydenhuoltopalveluiden saatavuudessa ja palveluiden tasossa
on tällä hetkellä erittäin paljon
puutteita ja ne ovat hyvin pitkälle riippuvaisia siitä, miten
kunnat ja ammattikorkeakoulu ovat ne yhteistyössä tehneet.
Myönteisenä ja hyvänä asiana täytyy
kuitenkin todeta, että YTHS:n palvelut ovat korkealaatuisia
ja niitä on kehitetty nimenomaan opiskelijoiden tarpeista
lähtien. YTHS:ssä on valtava osaaminen nimenomaan
opiskelijoiden terveydentilan tarpeita silmällä pitäen.
Tavoitteena tulee olla, että kaikki opiskelijat oppilaitoksista
ja koulutusasteesta riippumatta saavat hyvää,
opiskelua tukevaa terveydenhuoltoa ja apua elämäntilanteisiinsa.
Tämä kokeilu tuo nimenomaan tietoa siitä,
miten hyvää ja laadukasta YTHS:n mallia voitaisiin
soveltaa eri opiskelijaryhmille ja eri paikkakunnille. Samalla saamme
arvokasta vertailutietoa kustannuksista ja laadusta, saamme tietoa
palveluiden saatavuudesta, palveluiden käytännöistä,
toiminta- ja hoitokäytännöistä.
Seuranta ja arviointi ovat ehdottoman tärkeitä pysyvän
lain kannalta, johonka tämäkin lakikokeilu pyrkii.
Valiokunnassa kannettiin suurta huolta siitä, että saman
ammattikorkeakoulun opiskelijat riippuen siitä, missä tämä oppilaitosyksikkö sijaitsee,
ovat eriarvoisessa asemassa. Tästä syystä valiokunnassa
laajensimme 11 §:n säännöstä siten,
että kokeilun, joka on nyt määrärahojen
pohjalta rajattu vain Seinäjoen ja Lappeenrannan toimipisteisiin
ja siellä opiskeleviin ihmisiin, laajennus mahdollistuu
heti, kun lisärahoitus järjestyy, ja se koskee
myös näiden ammattikorkeakoulujen sivutoimipisteiden
opiskelijoita. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä,
että Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijat riippumatta
siitä, opiskelevatko he Lappeenrannassa tai Imatralla, tai
Seinäjoen opiskelijat, joittenka sivutoimipisteitä on
myös Ilmajoella, Kauhajoella, Kurikassa ja Ähtärissä,
tulisivat tämän lain mukaisesti yhdenvertaiseen
asemaan.
Kokeilun laajentaminen on välttämätöntä,
jotta kokeilun tavoitteet voitaisiin toteuttaa. Tämä laajennus
edellyttää kuitenkin noin 70 000 euron lisärahoitusta
vuosille 2012 ja 2013. Valiokunta edellyttääkin
yksimielisesti ja pitää välttämättömänä sitä,
että tämä rahoitus tullaan tulevissa
talousarvioissa hyväksymään. On tärkeää,
että samassa oppilaitoksessa opiskelevat ovat tasa-arvoisessa
asemassa terveyspalveluiden saatavuuden osalta. Kokeilun laajentamisella
saamme myös tärkeää tietoa siitä,
miten opiskelijaterveydenhuolto ja YTHS-malli toteutetaan pienemmillä paikkakunnilla.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä tuoda esille valiokunnassa
tuodun suuren huolen, joka koskee toisen asteen opiskelijoita. Toisen
asteen opiskelijoiden terveydenhuollossa on valtavia puutteita niin
perusterveydenhuollossa kuin myös erikoissairaanhoidossa.
Valiokunta toivoo, että kun ammattikorkeakouluopiskelijat siirtyvät
YTHS:n piiriin ja kun perusterveydenhuollosta vapautuu resursseja
ja osaamista, niin kunnat hyödyntäisivät
tätä resurssia toisen asteen opiskelijoiden terveydenhuollon
vahvistamiseen.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Opiskelijaterveydenhuollon järjestämistapakokeilu
Seinäjoen ja Lappeenrannan ammattikorkeakouluissa on aivan
erinomainen mahdollisuus saada lisätietoja YTHS-mallin
soveltuvuudesta yliopistojen lisäksi myöskin ammattikorkeakoulukentälle.
Tätä ovat toivoneet pitkään myöskin
opiskelijat itse. Harmi kyllä nykymuodossaan kokeilu jää vajaaksi,
kun siinä ei ole mukana näitä filiaaleja
eli sivutoimipisteitä tai me emme saa sieltä kokemuksia.
Pidänkin tärkeänä, että hyvien
tulosten saavuttamiseksi löydämme sen 70 000
euron määrärahan kokeilun laajentamiseksi
vuoden 2012 alusta.
On myös tärkeää, että kokeilussa
arvioidaan herkällä korvalla opiskelijoiden sitoutuneisuus suorittaa
tämä vapaaehtoinen terveydenhuoltomaksu. Lähtökohta
opiskelijaterveydenhuollon järjestämiseen ammattikorkeakouluopiskelijoille
on haasteellinen, kun tiedossa ei ole, kuinka moni opiskelija ihan
todella loppuviimein sen maksun maksaa, kun tosipaikka tulee. Pelkona on,
että opiskelijoiden kiinnostus arvioidaan epärealistisen
korkeaksi. Arvioitu 80 prosentin peitto kuulostaa ainakin minun
korvaani optimistiselta.
No, lopuksi: kokeilun myötä on myös
erinomainen mahdollisuus arvioida aidosti YTHS-järjestelmän
vaikuttavuutta, että me täällä eduskunnassa
todella luomme sellaisia järjestelmiä, jotka opiskelijoiden
hyvinvointia lisäävät.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö on
erittäin toimiva vakuutusperusteinen järjestelmä tällä hetkellä yliopisto-opiskelijoiden
opiskeluterveydenhuollon järjestämiseksi. Tätä toimivuutta
osoittavat paitsi järjestelmän hyväksyntä opiskelijoiden
keskuudessa, joka on varsin korkeaa, myös sen erityisosaamisen
hyväksikäyttö, jota Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölle
on kertynyt ja joka toiminnassa näkyy.
Nyt hyväksyttävä hallituksen esitys
mahdollistaa kokeilun niin, että ammattikorkeakouluopiskelijat
näillä kahdella paikkakunnalla otetaan mukaan
YTHS:n tuottaman opiskeluterveydenhuollon piiriin, ja tätä kautta
tämä esitys viitoittaa tietä paremmalle
opiskeluterveydenhuollolle myös tulevaisuudessa etenkin
ammattikorkeakouluopiskelijoiden piirissä.
On kuitenkin äärettömän
tärkeää panostaa tämän
nyt toteutettavan kokeilun arviointiin ja tulosten mittaamiseen.
Kuten täällä jo todettiin, varmasti tärkein
mittari tässä kokeilussa tulee olemaan se opiskelijoiden
osallistumisaste. Tämä kertoo siitä,
miten laajalti opiskelijat vapaaehtoisuuden pohjalta hyväksyvät
tämän Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön
tarjoaman palvelun.
On huomioitava, että ammattikorkeakouluverkko on tiheämpi
ja toimipisteitä on useammilla paikkakunnilla kuin yliopistoilla,
ja myös Seinäjoen ammattikorkeakoululla ja Saimaan
ammattikorkeakoululla on useita sivutoimipisteitä. Olisikin
ensiarvoisen tärkeää laajentaa tämä nyt toteutettava
kokeilu koskemaan myös näiden sivutoimipisteiden
opiskelijoita, ja kuten täällä on jo
todettu, tälle tulisi myöntää tuo
tarvittava lisämääräraha mitä pikimmin
seuraavan vuoden talousarvioon.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Opiskelijoiden keskinäinen
tasa-arvo ei toteudu tämän esityksen myötä juuri
niistä syistä, että tämä tehdään
kokeiluna ja eri oppilaitokset jäävät
eriarvoiseen asemaan. Suomessahan sinällänsä on
toteutettu portaittain terveydenhuollon kehittämistä.
Kansanterveyslaki 1970-luvulla lähti Pohjois-Suomesta liikkeelle
ja sitä mukaa tuli sitten koko Suomea kattavaksi. Muutakin lainsäädäntöä on
vastaavalla tavalla tehty, mutta erityisesti nimenomaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden
kohdalla tämä ongelma on ollut jo pitkän
aikaa aivan ilmeinen.
Ammattikorkeakouluthan ja ennen kaikkea opiskelijat itse pyrkivät
siihen, että olisi syntynyt niin sanottu pakkojäsenyys
kyseisiin ammattikorkeakoulujen oppilaskuntiin, mutta perustuslakimme
totesi sen, että niin sanottua pakkojäsenyyttä ei
voida hyväksyä, elikkä tämä niin
sanottu negatiivinen yhdistymisvapaus tuli siinä vastaan,
ja näin ollen tämä asia on ollut ikään
kuin nyt sitten vähän, mitenkä sanoisikaan,
huonossa hoidossa kaiken aikaa ja opiskelijat ovat tästä ennen
kaikkea kärsineet.
On hyvä tietysti, että nyt sitten on kokeilun myötä asia
menossa ikään kuin askeleen eteenpäin,
mutta tässä tulee kyllä sitten se, että opiskelijat
eivät ole keskenään samanvertaisessa
asemassa, ja siinä suhteessa tässä on
iso kritiikin paikka. Hyvä tietysti on, että päästään
edes jollakin lailla eteenpäin, mutta kyllä tämä edellyttää sitä,
että nyt uuden hallituksen pitää myös
valmistella ammattikorkeakouluopiskelijoiden kohdalla terveydenhuollon
järjestelmä aukottomaksi ja sellaiseksi, että se
kattaa kaikki, ilman että se edellyttää nyt
sitten tätä oppilaskuntien jäsenyyskysymystä.
Sekinhän on itse asiassa tekninen asia eikä itse
asiassa siihen substanssiin liittyvä kysymys. Terveys on
tärkeä kaikille ja myös opiskelijoille.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan Markku Rossille todeta sen,
että nyt on kyse kuitenkin kokeilusta ja tämä kokeilu perustuu
nimenomaan viime hallituskaudella hyväksyttyyn laajaan
terveydenhuoltouudistukseen. Nyt tätä kokeilua,
joka alkuperäisenä kosketti ainoastaan Lappeenrannan
kaupunkia sekä sitten Seinäjokea, valiokunnan
käsittelyn yhteydessä laajennettiin sillä tavalla,
että tämä koskettaa näitä ammattikorkeakouluja
kokonaisuudessaan, mikä mahdollistaa laajentamisen, ja
sitä kautta myös Imatralla ja sitten Ähtärissä ja
muissa Seinäjoen ympäristökunnissa olevat
toimiyksikköopiskelijat pääsevät
tähän kokeiluun mukaan. Ja tämä kokeilu
tuottaa meille varmasti osaamista ja tietoa ja valmiuksia siihen,
että kun lakia lähdetään valmistelemaan
kokonaisuudessaan uudestaan, niin toivottavaa on, että kaikki ammattikorkeakouluopiskelijat
pääsisivät tähän YTHS:n
terveydenhuollon palveluiden piiriin.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tuo opiskelijoiden yhdenvertaisuuteen tähtääminen
terveydenhuollossa on ensiarvoista. Terveydenhuollosta huolehtiminen
on osa ennaltaehkäisyä, kun ottaa huomioon opiskelijoiden
niukan taloudellisen aseman, jonka johdosta monesti terveydenhuollosta
joudutaan tinkimään. On hienoa, että asia
on nyt jo kokeiluasteella, jolloin tietoa sen tarpeellisuudesta
voidaan kerätä konkreettisesti. Tähtäin
on yhdenvertaisuuteen ympäri Suomen opiskelupaikasta riippumatta,
ja silloin kun ollaan jo kokeiluasteella, on edellytykset edetä ympäri
Suomen saman verran.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan hyvin lyhyesti antaa täyden
tukeni tälle hallituksen esityksen mahdollistamalle kokeilulle, jolla
varmasti Suomessa saadaan opiskelijoiden terveydenhuoltoa tulevaisuudessa
vietyä eteenpäin. Kannan kuitenkin huolta samasta
aiheesta, jonka tässä jo edustajat Grahn-Laasonen
ja Männistö mainitsivat ja johon myös
tuossa edustaja Kiljunen edellisessä puheenvuorossaan viittasi, siitä,
että saadaan näiden ammattikorkeakoulujen toiminta-alueella
kaikkien toimipisteiden opiskelijat tähän kokeilun
piiriin mukaan. Tähän tarvitaan riittävä rahoitus,
ja toivon, että se saadaan mahdollisimman pian, koska varmasti
tämän kokeilun tulokset ovat positiivisia. Päästään sitten
tätä koko järjestelmää mahdollisimman pian
kehittämään oikeaan suuntaan.
Yleiskeskustelu päättyi.