1) Hallituksen esitys laiksi korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun
lain 3 §:n muuttamisesta
Kaarina Dromberg /kok:
Herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevalla
kehittämislailla halutaan turvata yliopistojen määrärahat
tuleville vuosille. Esityksen mukaan toimintamäärärahaa korotetaan
vuosittain vähintään palkankorotuksia
vastaavalla määrällä ja lisäksi
vuosina 2005—2007 määrärahaa
korotetaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Lakiesitys sinänsä on kannatettava,
mutta se herättää myös monia
kysymyksiä.
Vuodesta 1992 vuoteen 2002 yliopistojen toiminta on laajentunut
voimakkaasti. Ylempien korkeakoulututkintojen määrä on
kasvanut 39 prosenttia ja tohtorintutkintojen määrä peräti
132 prosenttia. Uusien opiskelijoiden määrä on
kasvanut 27 prosentilla ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Anteeksi, ed. Dromberg. Pyydän salia rauhoittumaan. — Olkaa
hyvä.
Opiskelijoiden kokonaismäärä on vastaavana
aikana kasvanut 39 prosentilla eli 122 227:stä opiskelijasta
jopa 169 970:een opiskelijaan. Siis aikamoinen määrä on
lisäystä. Tässä herääkin
nyt väistämättä vanha tuttu
kysymys, onko näin suurien määrien kouluttaminen mitenkään
järkevää. Helsingin yliopiston kansleri
Kari Raivio on todennut, että ikäluokkien pienentyessä yliopistojen
sisäänottomääriä voisi selvästi
laskea, ja hänen kanssaan olen samaa mieltä.
Hallitus hyväksyi viime vuoden puolella koulutuksen
ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman. Kesussa yliopistojen
aloituspaikkoja laskettiin. Vähennystä ei kuitenkaan
tapahtunut siinä määrin kuin lausuntokierroksella
olleessa Kesu-luonnoksessa aiottiin tehdä. 1600:n paikan vähennys
kutistui 700:n paikkaan. Monet lausunnonantajat korostivat paikkojen
vähentämisen tärkeyttä, joten
on erikoista, että se jäi aiottua pienemmäksi.
Nykyisillä resursseilla ei aiotuille opiskelijamäärille
pystytä tarjoamaan tarpeeksi laadukasta opetusta. Työpaikkakaan
ei valmistumisen jälkeen ole enää itsestäänselvyys.
Tänä päivänä korkeakoulututkinnon
suorittavia on kuitenkin enemmän kuin työpaikkoja
on tarjolla. Siksi koulutusta vastaavan työpaikan saanti
on entistä vaikeampaa. Tämän seurauksena
akateeminen työttömyys on kasvussa. Moni myös
hakeutuu työhön, joka ei vastaa omaa koulutusta. Määrärahoja
opiskelijaa kohti voitaisiin nostaa vähentämällä opiskelijamääriä entistä tehokkaammin.
Samalla pystyttäisiin turvaamaan opetuksen ja tutkimuksen
korkea taso.
Tämän vuoden talousarviota käsiteltäessä sivistysvaliokunta
kiinnitti huomiota siihen, että yliopistojen tulossopimuskausi
2004—2006 sisältää uusia tehtäviä ja
tavoitteita. Lisäpanostuksia vaativia tehtäviä ovat
muun muassa tohtorintutkintojen tavoitteen nostaminen yli 30 prosentilla
vuoden 2002 toteutumaan verrattuna, uuden laajan aikuiskoulutusväylän
avaaminen, alueellisen kehittämisen tehtävien
lisääminen ja tietoyhteiskuntaohjelman entistä mittavampi
toteuttaminen. Yliopistojen perusrahoituksen turvaaminen laajenevia
tehtäviä ja lisääntyviä kustannuksia
vastaavasti on tärkeää. Voikin kysyä:
turvaako tämä laki nyt yliopistoille riittävät
voimavarat edellä mainittujen vaativien tehtävien
hoitoon?
Herra puhemies! Yliopistojen kannalta vaikeiksi ovat osoittautuneet
erityisesti tilakustannuksiin liittyvät ongelmat, jotka
olemassa olevien tilojen osalta johtuvat lähinnä siitä,
että tilakustannukset ovat indeksisidonnaisia. Tästä onkin
muodostunut ongelma, koska suhteettoman suuri osa yliopistojen resursseista
menee vuokranmaksuun Senaatti-kiinteistöille eikä suinkaan opetuksen
järjestämiseen, niin kuin pitäisi.
Jo kolme vuotta sitten, kun tätä vastaavaa
lakia edellisen kerran käsiteltiin, eduskunta edellytti,
että hallitus selvittää pikaisesti yliopistojen tilakustannuksista
aiheutuvat ongelmat siten, että tarvittavat korjaukset
tehdään vuoden 2003 valtion talousarviosta päätettäessä.
Vuoden 2003 budjettikäsittelyn yhteydessä eduskunta
edellytti hallituksen kiirehtivän toimenpiteitä,
joilla yliopistokoulutukseen tarkoitetuista kiinteistöistä peritään
alempaa vuokraa kuin Senaatti-kiinteistöille asetettu yleinen
tuottotavoite edellyttäisi. Kuluvan vuoden budjettikäsittelyssä sivistysvaliokunta
totesi omassa lausunnossaan, että eduskunta on useaan kertaan
kiinnittänyt huomiota siihen, että Senaatti-kiinteistöt
perii yliopistoilta niin korkeita vuokria, että tämä supistaa
merkittävästi yliopistojen käytettävissä olevia
toimintamäärärahoja. Kuitenkin lainsäädäntö sallii
koulutukseen tarkoitetuista tiloista perittäväksi alempaa
vuokraa kuin Senaatti-kiinteistöille asetettu yleinen tuottotavoite
edellyttäisi. Sivistysvaliokunta kiirehti toimenpiteitä yliopistojen vuokrakustannusten
alentamiseksi. Myös valtiovarainvaliokunta omassa mietinnössään
tunnusti tämän ongelman.
Tähän asiaan on nyt niin monta kertaa kiinnitetty
huomiota ja kiirehditty toimenpiteitä, mutta mitään
ei tapahdu. Valtiovarainministeriön toiminta tuntuu lähinnä kiusanteolta.
Lausuntokierroksella olleessa lakiluonnoksessa oli nimittäin ehdotus,
että jokaisen varainhoitovuoden määrärahassa
otettaisiin huomioon myös yliopistojen käytössä olevien
tilojen vuokrakustannusten nousu. Kaikki yliopistot kannattivat
tätä. Mutta yllätys yllätys,
valtiovarainministeriö ei hyväksynyt mainintaa
vuokrakustannuksista vaan toteaa, että niitä on
tarkoitus käsitellä vuosittain talousarvion valmistelun
yhteydessä. Kuten kansleri Kari Raiviokin on todennut,
tulisi vuokrien indeksikorotusten, yliopistojen rahoituksen ja maksuvelvoitteen
olla toisiinsa suhteutettuja.
Hallituksen tarkoituksena ei liene vuokrankorotusten sisällyttäminen
mainittuun 20 miljoonan euron vuotuiseen lisäykseen, mutta
jo tänään kuulimme tästä,
että näin on tapahtumassa. Yliopistolain yhteydessä käytiin
jo tätä rahoituskeskustelua. Alkuperäisessä yliopistolakiluonnoksessahan
oli myös pykälämuutos, joka olisi lisännyt
yliopistojen taloudellista autonomiaa ja parantanut mahdollisuuksia
kaupallistaa tutkimustuloksia. Lakiluonnoksessa todettiin, että voidakseen
toimia nykyistä selkeämpänä ja
vahvempana toimijana alueellisessa kehittämisessä ja
tutkimustulosten hyödyntämisessä yliopistoilla
tulisi olla oikeus omilla päätöksillään
merkitä osakkeita yhtiöissä, jotka edistävät
tutkimustulosten hyödyntämistä tai alueellista
kehittämistä. Innovaatioiden hyödyntämisessä saatavat
tulot, samoin kuin yliopiston mahdollisesti saamat lahjoitus- ja
tai muut vastaavat varat, olisi voitava sijoittaa valtion talousarvion
ulkopuolelle, jotta tuloja voitaisiin joustavasti käyttää yliopistojen toiminnan
edistämiseksi. Varojen käyttö rajoitettaisiin
yliopiston tutkimuksen ja opetuksen kehittämiseen.
Jälleen kerran valtiovarainministeriö asettui vastahankaan
ja ehdotus poistettiin. Ilmeisesti tätä ei kuitenkaan
ole kokonaan haudattu, vaan asian valmistelu jatkuu. Toivottavasti
tuo uudistus saadaan menemään läpi, sillä se
olisi todella tervetullut piristysruiske yliopistoille.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesitys, joka
nyt on tulossa valiokunnan ja eduskunnan käsittelyyn, jatkaa
sitä samaa linjaa, mitä aiempi hallitus on päätöksissään
tehnyt. Toki on niin, että yliopistorahoituksessa on nähty
huonompiakin aikoja. 90-luvun alussa yliopiston rahoitusta leikattiin
rankalla kädellä toistasataa miljoonaa euroa,
ja tuota aukkoa sitten 90-luvun aikana on 90-luvun puolestavälistä lähtien kurottu
umpeen, ja itse asiassa nyt on päästy reaalikustannuksissa
ohittamaan se taso, mistä 90-luvun alussa lähdettiin
liikkeelle.
Arvoisa puhemies! Nyt eduskunnan käsittelyyn tulevan
lakiesityksen tarkoituksena on edelleenkin turvata yliopistorahoituksen
riittävyys ja sen tuleva kehitys. Hallitusohjelmassa on
todettu, että yliopistojen perusrahoitus turvataan lainsäädännöllä.
Lainsäädännöllä vältytään
suhdannevaihtelujen aiheuttamilta lyhyen aikavälin heilahduksilta
ja luodaan tietysti edellytykset yliopistojen toiminnan pitkäjänteiselle
ja vakaalle kehittämistyölle, mikä on
aivan välttämätöntä myös
innovaatiojärjestelmän tehokkuuden ja toimivuuden
kannalta. Hallitusohjelman on katsottava edellyttävän
vähintään yliopistojen toimintamenojen
reaalitason turvaamista lainsäädännöllä.
Tällä ehdotetulla kehittämislain muutoksella
turvattaisiin yliopistojen toimintamenojen reaalitaso siten, että toiminnan
muutokset voidaan ottaa riittävästi huomioon.
Tässä lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että palkkausmenojen
kasvua vastaavaa määrärahojen vuosittaista
korotusta jatketaan eli se, mikä palkkakuluina lisää tulee,
korvataan. Vuoden 2005 varainhoitovuoden ja sitä seuraavien
varainhoitovuosien määräraha mitoitetaan
korottamalla kulloinkin kuluvalle varainhoitovuodelle osoitettua
määrärahaa vähintään
määrällä, joka vastaa valtion
keskustason palkkauksia koskevista sopimusratkaisuista aiheutuvaa
palkkausmenojen kasvua. Vastaava säännös
sisältyy nyt voimassa olevaan kehittämislakiin.
Lisäksi tähän lakiin ehdotetaan otettavaksi
säännös, jonka mukaan yliopistojen toimintaan
osoitettua määrärahaa korotetaan vuosina
2005—2007 vähintään 20 miljoonalla
eurolla kunakin vuonna, joka olisi siis yliopistojen toiminnan kehittämistä varten.
Arvoisa puhemies! Lausunnolla olleeseen hallituksen esityksen
luonnokseen sisältyi ehdotus, jonka mukaan kulloinkin kuluvalle
varainhoitovuodelle osoitettua määrärahaa
korotettaisiin palkkausmenojen kasvua koskevan lisäyksen
lisäksi myös määrällä,
joka siis aiheutuu yliopistojen käytössä olevien
tilojen vuokrakustannusten noususta. Yliopistot luonnollisesti kannattivat ehdotusta
yksimielisesti. Valtiovarainministeriö katsoi kuitenkin
esitysluonnoksesta antamassaan lausunnossa, että lakia
ei tältä osin tulisi laajentaa koskemaan myös
vuokrakustannusten nousua.
Tarkoituksena on kuitenkin, että yliopistojen tilojen
vuokrien korotuksia käsitellään vuosittaisen
talousarvion valmistelun yhteydessä. Tarkoitus on edelleen
sopia yliopistojen vuokrien määräytymisperusteet
sellaisiksi, että ne vastaavat yliopistojen vuokranmaksukykyä.
Näin muun muassa näitten indeksitarkistusten osalta
meneteltiin Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun osalta.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Suomi tarvitsee osaajiaan, tämä on
selvää. Kävimme pari viikkoa sitten keskustelun
ehdotuksesta uudeksi yliopistolaiksi, joka nyt on valiokunnan käsittelyssä,
ja nyt käsillä on korkeakoululaitoksen kehittämislaki.
Puhun jatkossa vain kehittämislaista, siis 3 §:n
muutoksesta. Puhumme siis rahoituksesta, niistä resursseista,
joilla koulutustavoitteisiin pyritään.
Ensiksi hyviin uutisiin, joita ministeri Haatainenkin jo kertoi,
eli esitys on siitä, että yliopistojen rahoituksessa
kompensoidaan jatkossakin palkkamenojen kasvu täysimääräisesti,
ja tämä on hyvä asia. Lain tarkoitus
on turvata korkeakoululaitoksen voimavarojen suunnitelmallinen ja
riittävä kehitys. Suunnitelmallisuuteen kuuluu se,
että palkkakustannuksista tai tilavuokrista ei yllätyskorotuksia
tule.
Palkkakustannuksien aiheuttamien kustannuslisäysten
kompensoiminen täysimääräisinä yliopistoille
mahdollistaa vakaan henkilöstöpolitiikan harjoittamisen
ja siten yliopiston perustehtävän hoitamisen.
Palkkakustannusten nousu on määrärahoissa
huomioitu jo vuodesta 97 saakka.
Yliopistojen tilakustannusten nousu sen sijaan on aiheuttanut
resursseihin suhteettoman suuria muutoksia ja tehnyt toiminnan suunnitelmallisuuteen
suuren loven. Kuten täällä jo kansanedustaja
Dromberg, sivistysvaliokunnan puheenjohtaja, totesi, eduskunta on
edellyttänyt, että yliopistojen tilakustannusten
nopeaan nousuun on valtion annettava apua.
Ministeri Haatainen omasta puolestaan totesi, että vuosittain
talousarvion yhteydessä tätä ongelmaa
yritetään ratkaista, mutta tällainen
vuosittainen sopiminen ei ole riittävän kestävällä pohjalla,
vaan samalla tavalla kuin yliopistojen rahoitus tässä kehittämislain
muutoksessa turvataan ja vahvistetaan pitkällä tähtäimellä,
on myös vuokrakustannusten osalta tehtävä.
Kuulimme, että valtiovarainministeriö on kuitenkin
tyrmännyt esityksen siitä, mitä työryhmä esitti.
Kysyisin, ministeri Haatainen, eikö olisi yksinkertaisempaa,
kuten myös eduskunnan tahto on, alentaa Senaatti-kiinteistöjen
vuokraodotustavoitetta yliopistokiinteistöjen osalta. Näin voisimme
antaa yliopistoille suunnitelmallisuuden myös vuokrakustannusten
osalta.
Korkeakoulutuksen volyymit ovat kasvaneet voimakkaasti viimeisten
kymmenen vuoden aikana, ja samanaikaisesti ammattikorkeakoulujärjestelmä on
vakiintunut ja osoittanut elinvoimaisuutensa. Myös yliopistoissa
suoritettujen tutkintojen määrä on kasvanut.
Runsaan vuosikymmenen aikana opiskelijamäärät
ovat kasvaneet yliopistoissa noin 42 prosenttia, maisterintutkintojen
määrä 37 ja tohtorintutkintojen määrä 146 prosenttia.
Kuitenkin opetushenkilökunnan määrä on
pysynyt samana aikana suunnilleen entisellä tasolla ja
opiskelija—opettaja-suhde on noussut 14 opiskelijasta 21
opiskelijaan opettajaa kohden. Myös muun henkilöstön
määrä on opetuksen ja tutkimuksen tukitehtävissä pysynyt
ennallaan ja jopa vähentynyt. Tämä ei
mielestäni voi olla näkymättä negatiivisella
tavalla opetuksen määrässä ja
tarkoituksenmukaisessa toteuttamisessa. Erityisen tärkeää olisikin,
että kehittämislaissa korjattaisiin yliopistojen
resursoinnin vakava jälkeenjääneisyys.
Koulutusmäärät alkavat lähestyä maksimejaan.
Nykyhallitus ei kuitenkaan viime joulukuussa reagoinut tähän
hyväksyessään koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmaa eli Kesua vuosille 2004—2009.
Lausuntokierroksella olleessa versiossa yliopistojen sisäänottomääriä ehdotettiin
laskettavan 1 600 paikalla, lopullisesti hyväksytyssä versiossa
vain 700 paikalla. Tuo alkuperäinenkin luku on liian pieni. Yliopistojen
nykyisetkään resurssit eivät ole riittäviä näin
suurten koulutusmäärien laadukkaaseen kouluttamiseen,
eivätkä nyt tässä käsittelyssä olevassa
kehittämislaissa olevat määrärahalisäykset
korjaa tilannetta.
Olen todella huolestunut suomalaisen akateemisen koulutuksen
laadusta. Hallituksella olisi pitänyt olla rohkeutta laskea
sisäänottomääriä vastaamaan
todellista tarvetta. Vaikka tavoitteena on väestön
osaamistason korottaminen entisestään, olisi tarkemmin
mietittävä, mitä osaamista Suomessa tarvitaan.
Ammatillinen koulutus uhkaa tavoitteissa jäädä korkeakoulutuksen jälkeen.
Nuoret eivät ole riittävän kiinnostuneita ammatillisesta
koulutuksesta. Etenkin eräillä teollisuudenaloilla
ja alueilla on suuria pulmia saada osaavaa työvoimaa. Ammatillinen
peruskoulutus tuntuu jääneen tämän
hallituksen painopistealueista pois. Siis, ministeri Haatainen:
laatua vai määrää?
Tosiasia on, että yliopistojen tutkintoa kohden laskettu
budjettirahoitus on tasaisesti laskenut koko viime vuosikymmenen
ajan ja laskee edelleen. Nyt ehdotus ei korjaa tilannetta, ainoastaan
loiventaa alamäkeä, ja kun signaalia opetuksen
tason laskusta on jo nähtävissä, on suunnan kääntämiseksi
kiire. Yliopistojen määrärahakehityksen
tulisi seurata tutkintotavoitteiden kasvua, ja kun näin
ei ole käynyt tutkintotavoitteiden ollessa ennätyskorkeita,
ei määrärahojen korotus ole pysynyt juoksussa
mukana. Lisäksi on nähtävissä,
että näistä tutkintotavoitteista jäädään
yliopistoissa huolestuttavan monilla aloilla — siis jälleen
kerran määrää laadun kustannuksella.
Erityisen huolestuttavaa on tavoite tohtorintutkinnoista, kun
viime vuonna tohtoreita valmistui 1 254, mikä on
jälleen uusi ennätys. Jo nykyisen tohtorimäärän
tuottamiseen on tarvittu aikamoiset talkoot, ja siitä on
kiittäminen yliopistoja. Väitösten laatu
on pysynyt hyvänä, mitään alennusmyyntiä ei
ole nähty eikä tehty. Mutta mikäli tavoitteessa
mennään aina vain määrällisesti
korkeammalle tasolle, uhkaa selvä laadullinen heikkeneminen.
Kun yliopistot kilpailevat rahoituksesta ja siten myös
tutkintotavoitteet nousevat, joudutaan oravankehään,
jossa lopputulema ei varmasti ole yhteiskunnan kannalta paras mahdollinen.
Arvoisa puhemies! Suomalainen tiede on kansainvälisesti
arvostettua, ja suomalainen innovaatiojärjestelmä on
menestynyt erinomaisesti useissa kansainvälisissä arvioinneissa.
Hallituksen esityksiä, niin tätä kehittämislakia
kuin yliopistolakiakin, lukiessa tuntuu siltä, että tätä osaamistasoa
halutaan nyt murentaa. Tosiasia on, että suomalaiset yliopistot
kouluttavat 70 prosenttia enemmän opiskelijoita 5 prosenttia
vähemmällä opetushenkilökunnalla
kuin vuonna 82. Perusmäärärahat eivät
ole reaalisesti kasvaneet viimeisten kymmenen vuoden aikana. Oecd:n
kansainvälisessä rahoitusvertailussa Suomi on
tutkimusrahoittajana huippuluokkaa mutta perusopetuksen rahoittajana
alempaa keskikastia. Perusrahoituksella kuitenkin luodaan pohja
tulevalle, joten siitä tinkiminen on erittäin lyhytnäköistä politiikkaa.
Opetusministeriö on myös ollut huolissaan pitkittyvistä opintoajoista,
ja perusrahoituksen puute johtaa myös vähentyvään
kurssitarjontaan, mikä taas johtaa opintojen venymiseen. Yliopisto-opiskelun
tehostamisen tavoite on ristiriidassa rahoitustilanteen kanssa.
Opintojen etenemisen tehokas edistäminen ja mielekäs opiskelu
vaativat uudenlaisia opetusmetodeja ja ohjausta, jotka usein merkitsevät
myös lisää henkilökohtaista
ohjausta ja lisää opetusresursseja opiskelijaa
kohden.
Mutta mennyt on mennyttä, ja koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelma on hyväksytty. Tätä kehittämislakia
onkin syytä tarkastella asetettujen tavoitteiden valossa,
ja niiden varjolla esitetyt lisämäärärahat
ovat riittämättömät.
Ministeri Haataiselta on hyvä kuulla mielipide myös
siitä, mihin jo hyväksytyn Kesun luvut pohjaavat — toivottavasti
johonkin — ja miten niitä on verrattu tähän
esitettyyn pieneen lisäresurssiin. Vaikuttaa nimittäin
siltä, että punamultahallituksen korkeakoulupolitiikkaa
ei ainakaan suunnitelmallisuudella ole pilattu. Tavoitteet ja resurssit
ovat monilta osin ristiriidassa. Tätä kysymystä saamme
vielä pohtia usein korkeakoulutusta sivuavien lakiesitysten
kanssa täällä salissa pitkin kevättä.
Ed. Irja Tulonen merkitään
läsnä olevaksi.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nimenomaan vuokrakustannukset ovat olleet
semmoisia, jotka ovat puhuttaneet vuosikausia. Siinä mielessä asiassahan
on istunut työryhmä, jossa on ollut sekä yliopiston
edustaja että Senaatti-kiinteistöjen edustaja
ja myöskin valtiovarainministeriön edustaja. Heillä oli
erittäin hyvä paperi. Nyt olisi toivottu, että olisi
nähty myös tässä seuraavan vuoden
talousarviossa, että se toteutuu. Kun me kävimme valiokunnan
kanssa Senaatti-kiinteistöissä, siellä olivat
kaikki nämä kyseiset tahot yhtä mieltä siitä,
että se on hyvä paperi ja se on toteuttamiskelpoinen.
Koska todellisiin toimenpiteisiin ryhdytään niin,
että se paperi todellakin toteutuu, koska epävarma
tilanne jatkuu näköjään edelleenkin
selvitysten myötä ja aina uudelleen ja uudelleen
se pulpahtaa esiin?
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli ilahduttava kuulla opetusministerin, sanotaanko,
hyväntahtoinen toive, että tulevaisuudessa, tulevina
vuosina, on tarkoitus VM:n kanssa sopia budjetin yhteydessä mahdollisista
vuokrankorotuksista. Mutta mikä on opetusministeriön
varasuunnitelma x, jos kyseisissä neuvotteluissa ei menestytäkään?
Onko tarkoitus, että juuri näitä yliopiston
kipeästi kaipaamia kehittämisrahoja käytetään
tulevaisuudessakin kohoavien vuokrien maksamiseen?
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla oli aivan sama kysymys mielessäni
kuin ed. Drombergilla ja ed. Sirnöllä. Kun luin
tämän ehdotuksen, perusteluista jäi epäselväksi
se, onko todella tarkoitus, että vuokrien indeksisidonnainen
korotus jää aina neuvoteltavaksi vuosi kerrallaan.
Se luo erittäin suuren epäturvallisen tunteen
ja heikentää edellytyksiä yliopistolle
pitkäjänteiseen kehittämistyöhön.
Tässä on nyt tullut kuitenkin semmoinen tulkinta,
että näin tulee käymään.
Tästä haluan omalta puoleltani ilmaista huolestumiseni,
kuten tässä muutkin edustajat ovat tehneet.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tilakustannuksiin liittyviin ongelmiin,
joihin täällä puheenvuoroissa viitattiin:
Tämä huolihan on ollut pitkään
niin täällä eduskunnassa kuin opetusministeriössäkin
liittyen yliopistojen tilakustannuksiin ja niiden rahoitukseen.
Valtiovarainministeriö asetti yliopistojen vuokratyöryhmän,
ja se esitti muistiossaan viime kesäkuussa, että yliopistojen
toimintaedellytysten turvaamiseksi toimintamenomäärärahoja
mitoitettaessa hallituksen talousarvioesityksessä otettaisiin
huomioon sekä toimitiloista että kustannustasomuutoksista
johtuvat määrärahatarpeet. Työryhmän
esitykset huomioon ottaen valmisteltiin myös kehittämislain
muutokset siten, että näin tehtäisiin,
mutta nyt näiden keskustelujen jälkeen, joita
on käyty, on päädytty siihen, että tätä lakia
jatketaan saman sisältöisenä kuin aiemman
hallituksen toimesta eli sinne ei sisällytetty tätä automaattista
vuokralisäystä. Siinä suhteessa edellisen
hallituksen linjaukset jatkuvat, ja tähän lakiinhan
joka vuosi kumulatiivisesti päälle tulee 20 miljoonaa
euroa kehittämisrahaa.
Määrärahojen lisäämistarpeiden
ohella yliopistojen tilavuokriin kytkeytyy myös tilahallinnon
yleinen kehittäminen yliopistoissa. Yliopistosektorin tilaohjausta
ja -strategioita on tarkoitus kehittää ja myös
tehostaa. Uusia rakennus- ja perusparannushankkeita on edelleenkin
menossa runsaasti, joten yliopistojen vuokranmaksukyky huomioon
ottaen hankkeita joudutaan priorisoimaan entistä tarkemmin
myös opetusministeriön toimesta jatkossa. Tarkoitus
on, että Senaatti-kiinteistöt kokoaa yhteistyössä opetusministeriön
kanssa yliopistojen useamman vuoden uudisrakentamisohjelman, joka
sitten tuodaan valtioneuvoston seuraavien vuosien menokehysten neuvotteluihin
mukaan.
Yliopistojen sisäisen vuokran järjestelmää on tarkoitus
kehittää siten, että järjestelmä myös motivoisi
tilojen tehokkaaseen käyttöön ja myös siihen,
että yliopistoissa sisällä kun päätetään
taloudesta ja hallinnosta, niin siellä myös mietittäisiin
niitä keinoja, millä pystyttäisiin saamaan
aikaan kiinteistökustannuksissa säästöjä.
Opetusministeriön on luonnollisesti tarkoitus jatkaa keskustelua
valtiovarainministeriön kanssa yliopistojen vuokranmääräytymisperusteista,
jotta siellä olisi sitten selkeä käsitys
yliopistojen vuokranmaksukyvystä. Joka tapauksessa tämä asia
jää kunkin budjetin yhteyteen keskusteltavaksi.
Ed. Lindén täällä puheenvuorossaan
peräsi määrää vai laatua.
Yliopistokoulutustahan ei lisätä. Määriä ei
lisätä, eli nämä tiedot, joita
julkisuudessakin on pyöritelty, ovat sillä tavalla
olleet harhaanjohtavia, että yliopistoaloituspaikkamääriä ei
tulla lisäämään. Laadussa ei
ole tapahtunut käsittääkseni vuodessa
edelliseen hallitukseen verrattuna mitään romahdusta,
päinvastoin koulutuksemme laatu kautta linjan on hyvin
korkeatasoista. Suomalaista yliopistolaitosta kyllä seurataan
kansainvälisestikin hyvin ihaillen ja samoin meidän
koulutus- ja tutkimusjärjestelmäämme.
Yliopistot ovat onnistuneet tehostamaan toimintaansa kuluneiden
vuosien aikana. Rahoitusta on lisätty, ja samanaikaisesti
yliopistoissa on tapahtunut merkittävä kehitys
sen suhteen, että on voitu toimintaa tehostaa, ja se näkyy myös
siinä, että tutkintoja syntyy myös enemmän.
Toinen kysymys, joka taas ei ihan tähän rahoittamislakiin
liity, liittyy muutoin opetuksen järjestelyjen tehokkuuteen
ja siihen, missä ajassa valmistutaan ja kuinka tehokkaasti
opiskelijat opiskeluaikaansa käyttävät.
Ne seikat liittyvät sitten enemmänkin tähän
opintojen vauhdittamiskeskusteluun, ja siinä asiassahan
hallituksen esitykset ovat vasta valmisteluvaiheessa, ja niistä linjauksia
on tulossa.
Mutta se on tosiasia, että yliopistoissa tällä hetkellä yli
puolet opiskelee osa-aikaisesti. Tilastojen mukaan noin 60 prosenttia
opiskelee vain 20 opintoviikkoa. Tämä tietysti
asettaa meille sen kysymyksen, millä tavalla yliopistojen
tehokkuutta ja yliopistoille kohdennettua resurssia opiskelijaa
kohti oikein arvioidaan. Monissa maissa tällaiset osa-aikaopiskelijat
on niputettu yhteen niin, että tulee kokoaikaopiskelijoita,
kun lasketaan aina kaksi osa-aikaista opiskelijaa yhdeksi, ja sen
pohjalta on tehty näitä kustannusvertailuja opiskelijaa
kohden.
Meillä on tulossa kansainvälinen vertailu
yliopistoista ja niiden toiminnasta, rahoituksesta ja tehokkuudesta,
ja siitä saamme tuonnempana kuulla lukuja. Se varmasti
auttaa meitä myös hahmottamaan yliopistojen resursointia
ja tehokkuutta ja sitä, mitkä ovat opettajamäärät
opiskelijaa kohti.
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Haatainen aikaisemmin tänään
puheessaan mainitsi, että nyt on tarpeen turvata edelleen
yliopistojen rahoitus. Kysyisin, mistä turvaamisesta puhutaan,
kun opiskelijamäärät ovat kohonneet 39 prosenttiin
ylemmissä korkeakoulututkinnoissa. Opettajien määrä ei
kuitenkaan ole samassa suhteessa noussut ollenkaan. Yliopisto-opiskelijamäärien
suhteellisesti noustessa olisivat tarpeen kaiken maailman lisäkurssit,
tukikurssit, koska opiskelija-aines ei millään
voi olla samaa kuin se on ollut siihen aikaan, kun 5 prosenttia
väestöstä oli korkeakouluissa. Miten
tämä puute otetaan huomioon yliopistojen rahoituksessa?
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerillähän on täysi tuki
vuokrakysymysten ratkaisuun täältä eduskunnasta.
Toivon, että käytätte sitä täysipainoisesti
hyväksenne. Kun kuitenkin tänään
kuulimme eräältä asiantuntijalta, että kehittämisraha, joka
on 20 miljoonaa, sisältää myöskin
korotetut vuokrat elikkä siitä menee jo 12 miljoonaa
euroa näihin vuokriin, kehittämiseen todellisuudessa jää sitten
ainoastaan 8 miljoonaa euroa. Kun palkkoihin siitä menee
5 miljoonaa vielä, niin kehittämiseen jää sitten
se loppu. Ei se kyllä kovin kehittävältä kuulosta
sitten, kun ajatellaan, kuinka paljon lisätehtäviä on
annettu ja kehittämistehtäviä yliopistoille.
Irja Tulonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä salissa
on monta kertaa oikeastaan aika ilkeämielisestikin puhuttu
Senaatti-kiinteistöistä, mutta sanoisin kyllä,
että Senaatti-kiinteistöt tekevät hyvää työtä,
ja on oltu vihkimässä juuri esimerkiksi Tampereen
yliopiston kasvatustieteen laitosta, joka on paitsi hyvin toimiva
myöskin kaunis laitos. Kysehän on siitä, että opetusministeriön
olisi kehittämislain 3 §:ssä täytynyt
ottaa mielestäni automaattisesti huomioon ne vuokrankorotukset,
jotka ovat tulossa.
Ministeri Haatainen, olette lähteneet ministeriössä samalle
tielle kuin aikaisemmissa kehittämislaeissa, mutta muistuttaisin
siitä, että Senaatti-kiinteistöjen täysipainoinen
työ on tullut vasta sen jälkeen ja juuri nyt olisi
ollut tärkeä muutos, että nämä vuokrankorotukset
olisivat olleet täällä kehittämislaissa
selkeästi.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkään en ymmärrä sitä, miksi
näistä vuokrista tehdään jokavuotinen
ongelma. Sehän on jo nähty täällä,
että siitä jatkuvasti nyt keskustellaan, ja kun
sitä joudutaan joka vuosi vatvomaan täällä,
niin sama peli jatkuu. Tämä vie liian paljon myöskin
yliopistojen voimavaroja, kun ne joutuvat keskittymään
näitten vuokra-asioitten selvittämiseen joka vuosi.
Eikö yliopistoilla ole parempiakin tehtäviä?
Näyttää siltä, että tästä tehtävästä tulee
kohta yliopistoille se kolmas tehtävä.
Kysynkin ministeriltä: Onko tämä hallituksen tiukka
menokehys syynä siihen, että todella tähän
joudutaan, tämmöiseen jokavuotiseen painiskeluun
vuokra-asian kanssa? Miksi todella ei kuunnella eduskuntaa, kun
eduskunta haluaa, että tämä asia ratkaistaan?
Säde Tahvanainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni oppositio syyttää täällä vähän
väärää puuta, kun nostaa ministeri
Haataisen tässä tilakustannuskysymyksessä orrelle
syytettävien penkille. Mielestäni nämä viestit
pitää osoittaa valtiovarainministeriöön,
jossa asetetaan tuloutusvaatimus Senaatti-kiinteistöille,
ja sitä kautta sitten viedä asiaa eteenpäin.
Tulevassa budjetissahan asia tietenkin voidaan ratkaista. Menopuolella
ei laiteta lisää rahaa, mutta tuloja vähennetään,
jolloin varsinainen budjettikehys ei ole se este, jos hyvää tahtoa
riittää tämä asia hoitaa.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tahvanaiselle vaan sen verran, että eikö tämä ole
hallituksen esitys, jota ministeri Haatainen on tietysti sektoriministerinä esittelemässä.
Uskon, että nämä opposition terveiset
kuuluvat koko hallitukselle, eivät missään
tapauksessa pelkästään ministeri Haataiselle.
Vielä näihin opiskelijamääriin:
Opiskelijamäärät eivät todellakaan
kasva, mutta mistä johtuu se, että kun kehittämissuunnitelma
oli lausuntokierroksella, niin siinä versiossa sisäänottomääriä ehdotettiin
pienennettäväksi 1 600 ja kuitenkin sitten
ministeriössä rohkeus riitti vain 700 paikan vähennykseen?
Tämä onkin se ydinkysymys. Haluaisin tietää ministeri
Haataiselta: Onko hallitus missään vaiheessa pohtimassa
sitä, onko nyt olemassa oleva tavoite siitä, että 70
prosenttia suomalaisista käy läpi korkeakoulutuksen,
oikealla tasolla? Pitäisikö pohtia sitä,
onko tämä taso aikoinaan asetettu liian korkealle,
ihan aidosti miettiä sitä, minkälaiset
tarpeet meillä yhteiskunnassa on?
Sitten vielä osa-aikaiseen opiskeluun: hyvin usein
syynä on se, että kurssitarjontaa ei ole, ja näin
ollen opiskelijat joutuvat osa-aikaisesti opiskelemaan, mutta toivottavasti
tämä tulee sitten myös parantumaan sen
myötä, kun yliopistot tutkintorakenteen uudistuksen
myötä näitä kurssejaan käyvät
lävitse (Puhemies: Aika!) ja miettivät sitä tarjontaansa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Liityn minäkin tähän
arvioitsijoitten kuoroon. Näin ymmärrettynä,
kuin tässä nyt on, tällä lailla
on väärä nimike. Tämä on "Senaatti-kiinteistöjen
tulostavoitteen rahoituslaki". Ei sillä kyllä korkeakoululaitoksen
kehittämisen kanssa ole yhtään mitään
tekemistä.
Edellinen opetusministeri sentään kehitti
keskusteluun edes vaihtoehtoisen mallin, ja se oli se, että perustetaan
sitten Yliopisto-kiinteistöt, ja jos perustetaan Yliopisto-kiinteistöt,
niin sitten budjetissa aina osoitetaan, mitä investointivarallisuuksia
tarvitaan sellaisten yksiköitten rakentamiseen kuin Tampereella
on valmistunut äskettäin. Sillä tavalla
tämä keskustelu olisi jollakin tavalla älyllisesti
rehellistä.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni täällä oppositio
ei kaatanut syytä todellakaan opetusministerin niskaan,
vaan kuten opetusministeri itsekin sanoi, VM:stä ehkä se
syyllinen näihin vuokriin löytyy.
Mutta itse näen tässä ongelmana sen,
että tässä toki jatketaan Lipposen kakkosen
hyvää kehittämislinjaa näitten
palkkakustannusten osalta, mutta selvä heikennys on se,
että täältä puuttuu yksi sana
tuon 20 miljoonan edeltä. Tähän asti näissä kehittämisrahoissa,
jotka ovat lisäksi, on ollut sana "vähintään"
siinä edellä, mikä tänä vuonna
on tarkoittanut muun muassa 23:a miljoonaa eikä 20:tä miljoonaa.
Tällä hetkellä näyttää siltä,
että koska hallituksella on erittäin tiukka menokatto
ja tämä kirjaus tulee olemaan 20, niin se tarkoittaa
myös 20. Jos vuosittain opetusministeri häviää taistelun
VM:n kanssa näistä vuokrakustannuksista, niin
eikö se silloin tarkoita sitä, että näitä kehittämisrahoja
käytännössä suunnataan vain
ja ainoastaan pääosin kohonneitten vuokrien maksamiseen?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Tästä vuokrakysymyksestä: Nykyisellä indeksillä mentäessä
vuokrakustannuksiin
tarvitaan 1,5 miljoonaa euroa lisää. Jos indeksi
nousee 100 prosenttiin, niin kuin näissä työryhmänkin
suunnitelmissa oli, niin silloin tämä kustannuslisäys
olisi 3 miljoonaa euroa. Sitten yliopistoissa jo tehdyt investoinnit,
uusinvestoinnit, tuovat lisämenoja 9 miljoonan euron verran,
ja siitä tulee tämä noin 12 miljoonaa
euroa näihin lisäystä.
Toki on niin, että uudet tilat, joita yliopistoissa
päätetään ja suunnitellaan,
ovat osa sitä yliopiston toiminnan kehittämissuunnittelua
ja suhteessa siihen kaikkeen muuhun toimintaan. Rahoitus tietysti
tulee tämän toimintavolyymin mukaan
ja sen mukaisesti myös, mitä opiskelijamääriä ja
tutkintoja syntyy, eli tietysti tilainvestointien täytyy
olla suhteessa toiminnan laajenemiseen, jos ne ovat lisätiloja.
Jos uudistiloja rakennetaan ja opiskelijamäärä ei
lisäänny, niin silloin varmastikin joistakin tiloista
tullaan luopumaan, eli tämä ei ole ihan niin yksinkertainen
kuvio kuin ajatellaan. Eli tilahallinnossakin täytyy myös
tehostamista tapahtua, ja siihen pitää yliopistoja
myös kannustaa.
Täällä ed. Hemming kyseli, millä tavalla
yliopistojen toimintamenoja nyt sitten on kehitetty. Yliopistojen
toimintamenot ovat lisääntyneet vuosittain viimeisten
kymmenen vuoden ajan. Tämä on ollut alue, johon
on suunnattu lisää resursseja, ja se on hyvä asia.
Tietysti voi kysyä, onko ollut riittävä tämä kymmenen
vuoden kehityssuunta, mutta joka tapauksessa on pystytty kuromaan
umpeen se aukko, joka syntyi 90-luvun alussa, jolloin toistasataa
miljoonaa euroa lähti pois yliopistojen rahoituksesta laman
leikkauksina.
Vuoden 1995 775 miljoonan euron tasosta toimintamenot ovat lisääntyneet
tähän vuoteen 2004 1 miljardin 196 miljoonan euron
tasoon. Kasvua on ollut nimellisesti 421 miljoonaa euroa, joka on
markoiksi muutettuna 2,5 miljardia markkaa. Taustalla on osittain
ollut kiinteistöhallinnon järjestelyjen ja palkankorotusten
aiheuttamia lisäyksiä, mutta yliopistojen toiminta
on myös 90-luvulla aivan oikeasti monilta osin laajentunut.
Voi kuitenkin todeta, että myös aiemmat hallitukset
ovat kantaneet huolta yliopistojen toimintaedellytysten turvaamisesta,
ja sillä linjalla tässä nyt eteenpäin
jatketaan ja pääministeri Matti Vanhasen hallituksen
ohjelmassa asetetaan tavoitteeksi yliopistomäärärahojen
tason turvaaminen edelleen erillisellä lainsäädännöllä.
Hallituksen ohjelman mukaan myös tutkimus- ja innovaatiorahoitusta
tullaan lisäämään tiede- ja
teknologianeuvoston suunnitelmien pohjalta. Nyt menokehyksessä vuosille
2004—2007 on päädytty yliopistojen toimintamenojen osalta
voimassa olevan kehittämislain lisäksi 60 miljoonan
euron lisäykseen vuoteen 2007 mennessä. Tämähän
on otettu nyt kehittämislaissa, tässä laissa,
joka on käsittelyssä, huomioon. Valtion tiede-
ja teknologianeuvoston esityksen pohjalta Suomen Akatemian rahoitusta
lisätään 45 miljoonalla eurolla ja Tekesin
rahoitusta 85 miljoonalla eurolla vuoteen 2007 mennessä.
Pitää muistaa, että merkittävä osa
tästä lisäyksestä kanavoituu
myös aikanaan yliopistoissa harjoitettavaan tutkimustoimintaan,
joka on opetuksen ohella yliopiston toinen keskeinen tehtävä.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on vähän
hulvattomasti käyty opetusministerin kimppuun (Ed. Dromberg:
Väärinkäsitys!) kokoomuksen taholta.
Puhujat ovat kyllä sitten hieman pehmentäneet
puheitaan, mutta kommentoin vaan ed. Drombergille, että teidän
puheenne voi joku nuori ymmärtää siten,
että kokoomus haluaa, että nuorilta suljetaan
portti yliopistoihin, (Ed. Dromberg: Ei, väärinkäsitys! — Ed. Tulonen:
Emme me halua sellaista!) ja sitä te ette varmasti voi
tarkoittaa. Jos te väitätte, että yliopistojen
opiskelijamääriä pitää alkaa
ratkaisevasti alentaa, tämähän on luettavissa
myös näin.
Toisaalta voin myös todeta, että kun ed. Hemming
käytti sinänsä asiallisen puheenvuoron,
siinä ilmeisesti oli lipsahdus, joka on poliittisesti hyvin
arka. Kun te väittämällänne
luotte kuvan kysymällä, olivatko ehkä ne
5 prosenttia opiskelijoista, jotka aikanaan pääsivät
yliopistoon, laadultaan parempia kuin nykyään,
jolloin pohjaa, rekrytointia, on laajennettu, niin te samalla väitteeseenne
kytkette sen, että aikanaan, kun yliopisto-opiskelu oli
varallisuudesta kiinni, silloin ikään kuin varakkaampien
ihmisten nuoret olisivat olleet lahjakkaampia. Te ette voi tarkoittaa tällaista,
koska sellainen väite on perusteeton. Se on jopa pöyristyttävä.
Arvoisa puhemies! Kun täällä myös
opposition taholta on väitetty, että olisi tapahtunut
joku huomattava linjanmuutos korkeakoulupolitiikassa, tämä ei
pidä paikkaansa. (Ed. Tulonen: Olisi pitänyt tapahtua!)
Opposition muisti on lyhyt. Nimittäin opetusministeri Heinosen
aikana luotiin 65 prosentin, 70 prosentin opiskelijatavoitteet ikäluokkaan
nähden, ja nyt on tietenkin arvioitava, ovatko nämä pitkässä pelissä paikallaan, mutta
ei siten, että nuorilta suljetaan portteja. (Ed. Dromberg:
Ei tietenkään!) — Niin, tässä me olemme
varmasti, kun puhun vähän pidempään, samaa
mieltä. — (Ed. Ahde: Paljon on puhuttava!) — Aika
paljon on puhuttava. — Sitä paitsi opposition
lausumissa on myös sellaisia heittoja, joita ei ihan noin
kevyesti voi ohittaa. Kun puhutaan määristä,
niin korkeakoulu- ja yliopistopolitiikassa te olette oikeassa, kun
sanotte, että määrät eivät
ratkaise. Ratkaisevaa on laatu. Siltä osin voidaan kysyä,
onko sellainen järjestelmä, joka rahoituksensa
tukee tutkintoperusteiseen tulosohjaamiseen, aivan oikealla kohdalla,
koska monilla tieteenaloilla esimerkiksi tohtorintutkinnon suorittaminen
vaatii aikaa, vaatii aika lailla miettimistä ja kansainvälistäkin
vaihtoa. Sitä ei voi puristaa vain tehovuoteen. (Ed. Tulonen:
Se on vanhanaikaista ajattelua!)
Puhemies! Tässä keskustelussa mielestäni
on varmasti Suomelle hyödyksi, että nähdään
korkeakoulujen ja yliopistojen kehittäminen osana eurooppalaista
ja unionitasoista korkeakoulupolitiikkaa, ei siten, että harmonisointiin
mennään, mutta siten, että nuorilla opiskelu-,
tutkija- ja opettajavaihto unionin sisällä voisi
Suomen osalta olla maksimaalinen. Perustelen näkemystäni sillä,
että tiede on sosiaalisista instituutioista kansainvälisin,
siihen on aina kuulunut kansainvälinen vaihto, siihen pitää tänä päivänä kuulua
ja tulevaisuudessa niin ikään. Otan esimerkiksi
tutkijat Suomessa. Muistan, että Suomessa toimivista tutkijoista
vain 1,8 prosenttia on ulkomaalaisia, kun esimerkiksi amerikkalaisista
tutkijoista 50 prosenttia on ei-amerikkalaisia. Muistan, että Yhdysvalloissa
toimii noin 400 000 eurooppalaista tutkijaa. Siksi pieni
Suomi ei voi panostaa kaikilla tieteenaloilla, vaan sen on haettava
kansainvälisen yhteistyön kautta vahvuudet.
Tärkeätä on kuitenkin tässä edetä siten
kuin ministeri on hallituksen näkemyksen esittänyt, että turvataan
tällä lailla korkeakoulujen perustehtävät.
Yliopistojen osaltahan ne tarkoittavat vapaan tutkimuksen ja tieteellisen
ja taiteellisen sivistyksen edistämistä sekä ylimmän
opetuksen antamista. Se on varsin vaativa tehtävä.
Arvoisa puhemies! Otan tähän loppuun yhden asian,
joka täällä aivan oikein ministerin ja
hallituksen esityksessä on. Se liittyy yliopistokoulutuksen
ja siihen osallistumisen maksuttomuuteen. Niin kauan kuin Suomi
arvioni mukaan kykenee tämän mahdollisuuden turvaamaan
kaikille nuorille, se varmasti koituu suomalaisen uuden tiedon tuotantojärjestelmän,
soveltavan tuotekehityksen ja innovaatiotoiminnan hyväksi
ja takaa, että kaikilla on mahdollisuus myös opiskeluun
ja itsensä kehittämiseen näillä foorumeilla, aivan
yhtä hyvin kuin maksuttomuus turvaa perusopetuksessa kaikille
mahdollisuuden ja myöskin ammatillisessa koulutuksessa,
koska tarvitaan myöskin kätten taitojen osaajia.
Kaarina Dromberg /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä loppupuheenvuoro ed.
Olinilla oli erittäin hyvä, mutta haluan muutamalla
sanalla tähän alkuun kuitenkin viitata, kun hän
sanoi, että me haluamme vähentää nuorten
mahdollisuuksia päästä elämässä eteenpäin.
Siitähän ei todellakaan ole kysymys, vaan nimenomaan
rehtori Raivio on ottanut esille sen ja SYLin lausunnossa oli myös
se, että täytyy opiskelijamääriä vähentää,
jotta pystytään turvaamaan opiskelun laatu, taso,
perustutkimus ja perusopetus. On lähtenyt ihan siltä taholta
tämä toive, että tätä kautta
pystytään myöskin rahoitus paremmin järjestämään.
Kaikki me varmaan olemme sitä mieltä, että yliopiston
pitää olla myöskin sivistysyliopisto
ja sitä kautta viedä sitä tehtäväänsä eteenpäin.
Irja Tulonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti maksuttomuudesta ollaan ihan samaa
mieltä, mutta heittäisin ilmaan ajatuksen siitä,
että Suomessa kuitenkin ajatellaan yleisesti, että kun
meillä ulkomaalaiset opiskelevat, niin voisi olla joitakin
maksuja heillä. Suomihan on semmoinen ihmemaa monien ulkomailta
tulleitten opiskelijoitten silmissä, että he ihmettelevät
todella paljon, eikö täällä mikään maksa.
Minusta tätä kannattaisi ihan rehellisesti pikkuisen
ajatella.
Ed. Olin puhui kyllä kauniisti mutta vähän
piikikkäästi. Ei todellakaan täällä reunassa
kokoomuksen piirissä olla sitä mieltä,
että tulee umpiperiä ja haluamme koulutusta ja
yliopisto-opetusta vähentää. Sen varmasti
kaikki ymmärtävät, ettei näin
todellakaan ole. (Ed. Olin: Se oli väärin sanottu!)
Tässä laissa on tietysti se hyvä,
mikä ei ole täällä keskustelussa
noussut esille, että tämä palkkaperusteinen
indeksikorotus on oikein hyvä, mutta tietysti olisin toivonut,
että tämä yliopistojen ja korkeakoulujen
pätkätöiden määrä olisi
voitu tässä kehittämislaissa ehkä enemmän ottaa
huomioon. Kun sanotaan, että yliopistoissa lähes
puolet työntekijöistä ja opettajista
tekee jopa kymmenen vuottakin pätkätöitä,
niin on se tietysti aika kamalaa. En tiedä, kuinka (Puhemies:
Aika!) tämä kehittämislaki siihen vastaa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Olinin puheenvuoro oli hyvä ja
nimenomaan tuo maksuttomuuskysymys oli tärkeä nostaa
esiin, mikä on vahvuus mielestäni suomalaisessa
korkeakouluopetuksessa ja nimenomaan demokratian ja koko väestön
kannalta. Sen tietävät kyllä kaikki suurten
ikäluokkien oppilaat, jotka olivat aikoinaan ensimmäisinä perheissään
ja suvuissaan menossa yliopistolliseen koulutukseen.
Mutta kun on vastauspuheenvuoro, tähän liittyy
myös se huomio, että myöskin hallituspuolueiden
pitäisi todella kantaa huolta siitä, etteivät Senaatti-kiinteistöjen
kaltaiset menot liikaa painotu, jolloin painetta tulee näiden
erilaisten maksujen suuntaan, joita sitten kohdistettaisiin opiskelijoiden
maksettaviksi. Tämä ed. Olinin asiallisesti tukema
maksuttomuus joutuisi sitten kyseenalaiseen tilaan.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosi on, että ministeri Heinosen
aikana linjattiin tavoitteeksi 65—70 prosenttia, mutta
mielestäni meillä täytyy olla myös kypsyyttä arvioida
sitä, onko tämä tavoitteenasettelu ollut
oikea. Suomalaisten osaamistasossa varmasti koettiin aika järisyttävä muutos
nyt, kun ammattikorkeakoulujärjestelmä on luotu
ja sitä kautta opistotason koulutus on noussut korkeakoulutason
koulutukseksi ja osaamistaso varmasti on huomattavasti korkeammalla
näillä nuorilla, jotka tämän
ammattikorkeakoulujärjestelmän käyvät
läpi, kuin opistotasolla. Mutta huoli on siitä,
mikä on ammatillisen koulutuksen houkuttelevuus, ja onko
niin, että suomalaisista kasvatetaan valkokauluskansakunta
niin, että meillä ei sitten kuitenkaan löydy
tekijöitä joka sektorille? Tasapaino ennen kaikkea
on tärkeä ja tietysti se perussivistystaso, mutta
pitääkö kaikilla olla korkeakoulututkinto?
Hanna-Leena Hemming /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmettelen ed. Olinin lausuntoa siitä,
että kokoomus haluaisi sulkea portin yliopistoon, (Ed.
Olin: Sitä minäkin ihmettelen!) ja vertailuna
tähän, että Suomessa varallisuus on ratkaissut
yliopistoon menon joillain aikaisemmilla sukupolvilla. Näin
on saattanut olla ehkä sata vuotta sitten tai vielä aikaisemmin.
Mutta äitini, joka 50-luvulla opiskeli, opiskeli nimenomaan
maksuttomassa yliopistossa ja rahoitti yliopisto-opintonsa tekemällä sihteerin
töitä ja muita kaiken maailman hanttihommia.
Suljetaan portti yliopistoon: Jos minä haluaisin viulistiksi,
olisiko järkevää laittaa minut Sibelius-Akatemiaan?
Ei varmasti olisi. Kyse on siitä, että koulutetaan
ihmiset siihen tehtävään, johon heillä on
parhaat edellytykset. Suomessa ei voi olla ylivoimaisesti suurin
osa väestöstä niin pätevää,
että heille tämä teoreettinen yliopistoura
olisi se paras vaihtoehto. Tästä on ihan selvää näyttöä.
Meiltä puuttuu käytännön työmiehiä,
putkimiehiä. Onko todella niin, että meillä Suomen
kansa ei kerta kaikkiaan pysty pitämään hohtimia
ja ruuvimeisseliä kädessä?
Maija Rask /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On varmasti syytä lopullisesti
ampua alas yksi kaupunkilegenda. Todellakin opetusministeri Heinosen
aikana oli tämä tavoite 70 prosentin korkeakouluttamisesta.
Sitä ei ole nykyisessä Kesussa eikä sitä ollut
edellisessäkään. Se oli kyllä opetusministeri
Heinosen tekemässä pohjassa, mutta se sieltä poistettiin
sen tähden, että se ei ole se tie, jolla Suomi
selviää. Ed. Hemming käytti tätä mielestäni
virheellisesti jopa vaalimainonnassaan, että suomalaisessa koulutuspolitiikassa
on tällainen tavoite. Sitä ei ole. Se ilmeisesti
elää ainoastaan kokoomuslaisten kansanedustajien
mielessä.
Kalevi Olin /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä oikeastaan tuli tämä 70 prosentin
tausta hyvin esille, ja mielestäni ministeri Rask teki
ministerikaudellaan aivan oikean ratkaisun, kun tämä lukupeikko
sieltä otettiin pois ja tältä osin tämä ministeri
Haataisen linja jatkaa siis Raskin ja myös keskeisiltä osin
myöskin aikaisempaa korkeakoulupoliittista linjaa.
Mutta, puhemies, täällä ed. Tulonen
sanoi, että ulkomaalaiset kysyvät, eikö täällä Suomessa
mikään maksa. Kyllä he tietävät,
että täällä maksaa, mutta korkeakoulumaksujen
osalta he ihmettelevät sitä, miksi esimerkiksi
heidän maassaan Yhdysvalloissa lukukausimaksu on 30 000—40 000,
30 000, 20 000 euroa lukuvuodessa. Heistä se
on väärin, minustakin se on väärin,
ja siltä osin tämä maksuttomuus on äärettömän
tärkeä. Mitä tulee muutoin argumentteihin
kokoomuksesta, niin tässä talossa sana on taltta
ja vasara. Sanat on asetettava meidän niin, että vaikutelma
on oikein, ja kiitän kyllä siitä, että te
olette vetäneet takaisin käsityksiä.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Ed. Raskin vastauspuheenvuorossa tulikin
jo selvitetyksi tämä 70 prosenttia, joka on kummitellut
sen jälkeen, kun silloinen opetusministeri Heinonen sen
lanseerasi, mutta se on sen hallituksen ongelma. Yliopisto-opetusta
ei vähennetä merkittävästi,
koska nämä ikäluokat eivät vielä pienene
ja meillä koulutustarpeita selvästi on ja täällä aiemmin
kyseltiin sitä, mihin nämä pohjautuvat.
Aivan samanlaisiin analyyseihin kuin aiemminkin, mutta nyt tarkentuneisiin
ja parempiin aineistopohjiin. Pohjana ovat Tilastokeskuksen keräämät
työvoimatiedot ja ennusteet työvoimatarpeesta
ja muun muassa eläköitymisestä.
Sitten tähän maksukeskusteluun, joka tietysti on
suhteessa myös tähän käsitykseen,
minkälaisena yliopistoa haluamme kehittää.
Onko se eliittiyliopisto vai onko se kansan yliopisto, johon laajasti
kansalaisilla on mahdollisuus päästä myös
avoimen väylän kautta opiskelemaan, vai onko se
eliittiyliopisto, jossa maksuilla rajataan joukko kansalaisia, suuri
joukko ihmisiä, ulkopuolelle? Tämä on
tärkeä koulutuspoliittinen kysymys. (Puhemies:
Aika!) Jos maksut otettaisiin käyttöön
EU:ssa oleville kansalaisille, ne pitäisi silloin ottaa
myös suomalaisille käyttöön.
Siinä mielessä se on hankala asia. Maksuttomuus
on hyvin tärkeä lähtökohta yliopistokoulutuksessa.
Hanna-Leena Hemming /kok:
Arvoisa puhemies! Aloitan tällä opiskelijamäärällä.
Täällä on hallituksen esityksessä sivulla
7 lause: "Valtiovallan tehtävänä on turvata
koulutetun työvoiman ja tarvittavan osaamisen saatavuus
sekä henkisen pääoman kumuloituminen."
Helsingin työvoimapiirissä tämänhetkinen
työvoimatarve on 45 prosenttia näistä avoimista
työpaikoista ammatillisen koulutuksen omaavalle työvoimalle,
ja tästä on nimenomaan siis 45 prosentin osuudella
vajetta alueella. Muun muassa Helsingin Vesi kuulemma etsii kissojen
ja koirien kanssa pitkin koko Suomea työvoimaa, päteviä putkimiehiä.
Eli tälle puolelle on todellakin kiistatta paljon suurempi
vaje mitä tällä hetkellä koulutusta
on ollenkaan tarjolla. Nyt jos alamme sitten rettelöimään,
mikä on se semanttisesti oikea analyysi 70 prosentin korkeakoulutavoitteesta,
niin ikinä ei löydy sitä totuutta. Totuus
on joka tapauksessa se, että ammatillisen koulun puolella
ammatillisen väylän suosio on aivan väärässä suhteessa
siihen, mitä meillä oikea työvoiman tarve olisi.
Tähän nimenomaan perustuu tämä keskustelu
näistä opiskelijamääristä.
Sitten palataan tähän näin, että vaikka
on kuinka kaunista sanoa, että rajoittamatta sisäänpääsyä yliopistoon,
niin ollaanko tilanteessa, että meillä on elitistinen,
maksullinen yliopisto vai kaiken kansan yliopisto. Asia on vaan
niin, että yliopisto on se korkein koulutusmuoto, mitä meillä tällä hetkellä on.
Ei voi olla sitä tilannetta, että jokainen yliopistoon
haluava sinne myös pääsee. Ei millään
voi olla meillä varaa kouluttaa jokaista yliopistokoulutuksen
haluavaa, jos ei hänellä ole edellytyksiä siihen.
Ei ole suomalaisella yhteiskunnalla varaa, vaikka sitä kuinka
haluttaisiin minkä sosialidemokratian tai muun tasa-arvon
nimissä.
Haluaisin, että meillä joskus olisi sellainen opetusministeri,
joka joutuisi itse toimimaan opettajana, joka näkisi, mitä se
tarkoittaa, että rahat eivät ole riittävät
kussakin oppilaitoksessa. Se vaikuttaa nimenomaan siihen, millaista
opetusta pystytään antamaan, mikä on
se opettajan työn rasittavuus. Ensimmäisenä vastaan
tulee — kun aivan kohtuuttoman suuret määrät
väkeä otetaan opiskelijoiksi yliopistoon — nimenomaan opiskelija-aines.
Me voimme ottaa kaikki suomalaiset yliopistoon, mutta se vaatii
silloin lisäresursointia nimenomaan tukikursseihin ja muuhun
lisäkurssitukseen, joilla paikataan niitä taitoja,
joita oppilaat eivät ole aikaisemmissa koulutuksissaan
hankkineet, ja myöskin tuetaan sitä, mihin ei
ole ehkä edellytyksiäkään. Aivan
niin kuin tämä viulistiedellytys. Minulla ei ole
mitään edellytyksiä viulistiksi, mutta
tämän logiikan perusteella, mitä täällä on
käyty tänään keskustelua, minulla
pitäisi olla oikeus vaatia viulistin koulutus tai lääkäriksi
pääsy, jos kerran sitä haluan.
Olen siis erittäin huolissani tästä,
mikä on tämä resursointi, kun painotus
on täällä yliopiston puolella. Hallitusohjelman
kirjaus, että yliopistojen perusrahoitus turvataan lainsäädännöllä,
on erittäin hyvä. Ei tässä siitä ole
kukaan rettelöinyt, ettei se olisi hyvä kirjaaminen.
Kyse on ainoastaan siitä, ja se, mistä kannamme
huolta, on se, onko tämä luvattu määrärahojen
vuosittainen nosto palkkamenojen kasvua vastaavasti riittävä.
Se ei voi olla riittävä, koska opiskelijat vaativat
nykyisin ihan eri opetusmenetelmiä, ihan eri opetusryhmien
kokoa kuin tällä hetkellä pystymme antamaan.
Opiskelijaryhmän koko 20 vuotta sitten oli puolet suurin
piirtein siitä, mitä se nykyään
on, ja jos meidän pitäisi samaan laatuun pyrkiä,
mihin 20 vuotta sitten pyrittiin tai päästiin,
niin ei tällä rahoituksella ikinä. Samoin
tämä 20 miljoonaa — vuosina 2005—2007 — kunakin
vuonna korvaamaan näitä mahdollisesti Senaatti-kiinteistöstä tai
muualta tulevia kuluja on naurettavan pieniksi resursoitu. Tarkoitus
on jatkossakin pitää suomalainen yliopisto kansainvälisesti
kilpailukykyisenä, erityisesti laadukkaana, koska tämä laatu
on ainoa asia, millä Suomi pystyy jatkossa kilpailemaan
maailmassa, ja nimenomaan yliopiston rahoitus on avainasemassa siinä,
onnistummeko me tässä vai emme.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi korkeakoululaitoksen kehittämisestä vastaa
jokseenkin yliopistojen odotuksia. Tämän esityksen
mukaan yliopistoille korvataan palkkamenojen kasvu sekä määrärahoja
korotetaan vähintään 20 miljoonalla eurolla kunakin
vuonna. Toki vuokrien korotusta vastaava summa olisi ilomielin otettu
vastaan, mutta tässä esityksessä sitä ei
ole. Suhteessa muihin oppilaitosmuotoihin kehittämislaki
turvaa hyvät resurssit, ja kehittämistyö voi
edelleen jatkua. Me elämme edelleenkin, arvoisat sisaret
ja veljet, niukkojen resurssien maailmassa, ja päätöksiä joudutaan
siltä pohjalta tekemään. Osaaminen ja ammattitaitoinen
työvoima on Suomen talouselämän vahvin
menestystekijä, sen me toki tiedämme.
Arvoisa puhemies! Tämä kehittämislaki
yhdessä uuden yliopistolain kanssa päivittää lainsäädännön
nykyisten toimintojen kanssa yhdenmukaiseksi. Samalla myös
hallintoa kehitetään. Kuunnellaan asiantuntijoita
ja muotoillaan tilanteen mukaiset mietinnöt. Tarvittaessa
tehdään molempiin edellä mainittuihin
lakeihin tarvittavia muutoksia.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Keskustelu täällä on
laajentunut. Itse näen asian kuitenkin niin, että korkeakoulupolitiikka
maassamme ei tällä lainmuutoksella muutu miksikään eikä se
suuria mullistuksia kaipaakaan. Meillä on pääpiirteittäin
hyvä korkeakoulujärjestelmä.
Jo viime eduskuntakaudella keskusteltiin paljon yliopistojen
rahoituksesta ja Senaatti-kiinteistöjen vuokrista ja näin
näyttää jatkuvan. Yliopistojen rahoitukseen
saatiin viime kaudella merkittävä tasokorotus.
Sivistysvaliokunta oli omalla panoksellaan tähän
myötävaikuttamassa, ja muun muassa silloinen pääministeri
Lipponen vieraili meillä valiokunnassa, ja asiasta keskusteltiin
varsin perusteellisesti ja tuloksia saatiin aikaan. Se olikin tärkeää,
sillä yliopistojen rahoitus oli pahasti jälkeenjäänyt.
Mutta sitten uutena ongelmana viime kaudella nousivat nämä yliopistokiinteistöjen
ja tilojen vuokrat, sillä ne syövät aivan
liian paljon yliopistojen voimavaroja. Tilakustannukset syövät
jatkossakin suurimman osan yliopistojen tästä 20
miljoonan euron vuotuisesta määrärahakorotuksesta.
Asiantuntija aamulla kertoi, että 12 miljoonaa euroa — tänä vuonna
esimerkiksi — menee lisääntyviin kiinteistöjen
kustannuksiin. Tämä on minusta se asian ydin,
tätä ongelmaa ei hallitus ole rohjennut korjata,
vaikka sillä olisi eduskunnan tuki. Syy on se, että hallitus
ei ilmoita, että syynä tähän
on, aivan niin kuin ed. Hänninen totesi, niukkuus. Hallituksen
tiukka menoraami on syynä, että tätä vuokraongelmaa
ei voida ilmeisesti korjata. Siellä on valtiovarainministeriö tehnyt
selväksi ministeri Haataiselle, että asia on näin.
En usko, että ministeri Haatainen on tässä niinkään
jarruna.
Elikkä nyt esillä oleva rahoituslaki ei siis
ratkaise sitä ongelmaa, mikä syntyy näistä kiinteistöjen
vuokrista. Näin ollen eduskunnan vaatimuksia ei huomioida,
vaikka näin on monta kertaa täällä sitä vaadittu.
Näen myöskin, että yliopistojen toiminnan
kannalta on erittäin huono asia se, että jatkuvasti
joudutaan keskittämään osaa voimavaroista
näiden vuokra-asioitten setvimiseen. Onhan se jo nähty
nyt, minkälainen asia ja ongelma siitä on tullut
yliopistoille. Siellä tehdään paljon
töitä näitten asioitten eteen. Ja nyt tilanne
jatkuu tällaisena, kun joka vuosi joudutaan budjetin käsittelyn
yhteydessä palaamaan tähän asiaan.
Mielestäni tilakustannukset, -ongelmat, pitää voida
muuten hoitaa kuin jokavuotisilla budjettiväännöillä.
Tämähän on helposti laskettavissa vuosittain,
paljonko tilakustannukset ovat nousseet, ja voitaisiin nämä korjaukset
tehdä ihan automaattisesti. On tähän
laskentamekanismia olemassa, ja varmasti yliopistoissa osaavat sen
laskea ja myöskin ministeriössä. Elikkä tämä hallituksen
malli ei ole toimiva eikä kestävä, ja
ihmettelenkin sitä, miksi hallitus ei halua selvittää asiaa,
vaan haluaa siitä itselleen jokavuotisen ongelman.
Arvoisa puhemies! Nyt esillä oleva lakiesitys yliopistojen
rahoituksesta ei turvaa yliopistojen laadukasta kehitystä.
Toiminnan kehittämiseen ei jää riittävästi
voimavaroja, kun kiinteistöjen vuokrakustannukset ovat
edelleen epävarmalla pohjalla.
Mutta tämähän on lähetekeskustelu.
Toivottavasti saamme kuitenkin tämän keskustelun
pohjalta eväitä valiokuntakäsittelyyn,
missä vuokriin liittyvät ongelmat voidaan korjata.
Kyllä viime kaudellakin ainakin sivistysvaliokunta uskalsi
korjata hallituksen huonoja esityksiä. Toivottavasti näin
käy tälläkin kertaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomi pienenä kansakuntana kaukana
erilaisista keskuksista ja kultaisista kolmioista joutuu erityisesti
paneutumaan siihen haasteeseen, että meidän tulee
kouluttaa väestömme mahdollisimman hyvin ja myöskin
mahdollisimman pitkälti. Puuttuvat putkimiehet ja muut
ammattimiehet löytyvät kyllä niistä sadoista
ja tuhansista nuorista, jotka jokaisessa ikäluokassa jättävät
ammatillisen koulutuksen kesken tai jäävät
sen ulkopuolelle tai jotka eivät edes vie loppuun peruskouluopintojaan.
Sinne pitäisi kiinnittää huomiota puuttuvien
putkimiesten kohdalla, ei niinkään katsoa, ovatko
puuttuvat putkimiehet yliopistossa opiskelemassa.
Arvoisa puhemies! Senaatti-kiinteistöjen lisääntyvä menopallo
yliopistojen jalassa on ongelma, ja tuo pallon jalkaan johtava ketju
pitäisi pystyä katkaisemaan. Tässä on
tällainen decoupling-haaste myös olemassa, kuten
jossakin muuallakin tällainen tarve olisi, kuten esimerkiksi ympäristöpuolelta
tiedämme tämän decoupling-termin.
Mutta, puhemies, tämä on ollut hyvä keskustelu,
ja on ollut hyvin mielenkiintoista nähdä ja kuulla
neljän eri opetusministeriössä työtään
tehneen ministerin osallistuvan samaan keskusteluun. Se on kyllä tuonut
tähän aika mielenkiintoisia ja ihan hyvänlaatuisiakin
näkökulmia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä käydystä keskustelusta:
Sitä tapaa, millä ed. Hemming lähestyi
tätä koulutuspoliittista ongelmaa, minä en
voi millään jakaa. Se vaan nyt ei koko tämä järjestelmä toimi
näin, hakeutuminen eri opinaloille ei tapahdu niin, kuin ed.
Hemming täällä kuvasi. Ehkä se
retorisesti ja sillä tavalla voi olla ihan viehättäväkin
tapa ja mennä hyvin kansaan, jos siihen kansaan pitää jollakin
tavalla näissä asioissa vedota.
Ed. Olin totesi, että ei ole tapahtunut mitään linjanmuutosta.
Niiltä osin ed. Olin oli aivan oikeassa, että opetuksen
maksuttomuuden osalta ei ole onneksi tapahtunut mitään
linjanmuutosta. Kun 50-luvulla aloitin opiskelun yliopistossa, silloin
koin erittäin voimakkaana sen, kuinka valtavan upea tämä maksuttomuus
on, kuinka köyhästä perheestä ja
varakkaasta perheestä tuleva lahjakas, sanotaanko riittävän
lahjakas, ihminen pystyi opiskelemaan ja suorittamaan tutkintonsa.
Se on ollut se rikkaus, johon meidän nykyinen menestymisemme
maailmantilastoissa kärkipäässä perustuu,
ja se on luovuttamaton asema, siitä ei pidä kerta
kaikkiaan lipsua.
90-luvun perintönä meillä on puoli
miljoonaa sellaista ruokakuntaa, joihin tämä kurjuuden kausi
taloudellisesti vaikuttaa. Siis meillä on tällä tavalla
niin sanottuja uusmuodostuneita rakenteellisesti köyhiä.
Tässä maailmassa tämä maksuttomuus,
joka oli arvo 50-luvulla, on yhtä lailla arvo 2000-luvulla,
ja siitä pitää pitää kiinni.
Se, arvoisa puhemies, mikä on eräällä tavalla linjanmuutos,
se on hidas, suhteellinen hidas, muutos, joka on syntynyt yliopistolaitoksessa
siitä, että varallisuus projisoituna tieteen kehitykseen
ja opetuksen vaatimustason kehitykseen on syntynyt. Toisin sanoen,
jotta olisi veneessä mukana, täytyy olla entistä paremmat
resurssit. Tässä on tapahtunut taantumista, valitettavasti,
ja se näkyy joka ikisenä työpäivänä yliopistolaitoksessa,
jossa tässä nyt tulee olleeksi edelleen mukana.
Arvoisa puhemies! Millä tavalla tätä hommaa voitaisiin
sitten niin kuin keskustelullisesti parantaa? Ihan kerta kaikkiaan
tämänkin nyt tänä päivänä kuunnellun
ja kuullun perusteella tulee väistämättä mieleen
se, että me tarvitsemme läpinäkyvyyttä tähän
arviointiin. Se tarkoittaa sitä, että opetuksen
ja perustutkimuksen resursointi on hyvin selvästi nähtävissä,
mitä se on, mihinkä se riittää.
Kun näin on, se tarkoittaa sitä, että voimme
selvästi silloin, kun tulee tupoja ja muita ves- ja tes-ratkaisuja,
sen mitä niistä seuraa, suoraan osoittaa oikealla
tavalla oikeaan maaliin. Sillä tavalla se on läpinäkyvää,
ja sillä tavalla puhutaan oikeasta asiasta.
Mikä koskee vaatimustason kohoamista, sekin voidaan
mitoittaa kehittämislain idean perusteella oikealla tavalla.
Edelleen, perustutkimuksen osalta nykyinen Suomen Akatemia -riippuvuus
on haitallinen, koska se pikkuhiljaa vaikuttaa siihen, että opettajien
valmiustaso alenee, koska he eivät pysty olemaan aktiivisesti
mukana tutkimustyössä. Se on hidas muutos, mutta
se on valitettavasti muutos, joka tapahtuu kielteiseen suuntaan.
Ja edelleen, tämä onneton tilanhallintajärjestelmä on
romutettava, se on totaalisesti eriytettävä tällaisista
kehittämislakikuvioista niin, että niillä ei
ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Jos
yliopistolaitokseen rakennetaan uusia taloja, korvataan hometaloja
ja uudisrakennetaan, niin niihin osoitetaan erilliset varallisuudet
ja niillä ei ole näitten momenttien kanssa yhtään
mitään tekemistä. Jollei tämä hallitus
sitä muutosta saa aikaiseksi, niin seuraava hallitus on
nimenomaan opetustulosten ja tieteen kehittymisen kannalta vaikeuksissa,
eli se lasku on lankeava ja se lasku on oleva erinomaisen mittava.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä esillä oleva
korkeakoulujen kehittämislain muutos varmistaa palkkamenojen
kasvun edellyttämän rahoituksen vuosille 2005—2007,
ja siinä mielessä peruslähtökohdiltaan
asia on hyvä ja kannatettava.
Tässä on useammassa puheenvuorossa — muun
muassa edellä ed. Pulliainen käytti hyvin monipuolisen,
hyvän puheenvuoron — tarkasteltu yliopistokiinteistöjen
vuokrauskysymystä. Siinä mielessä ajattelen
saman suuntaisesti, että nyt liian vähän
on löydetty yhteyttä yliopistojen, opetusministeriön
ja valtiovarainministeriön Senaatti-kiinteistöjen
välillä. Siellä tapahtuu asioita, joista
lopullisesti ei vastaa kukaan. Tämän kysymyksen
ratkaiseminen on hoidettava nykyistä paremmalla tavalla.
Mikä on sen ratkaisun lopullinen muoto; minä toivon,
että se jäsentyy todellakin viimeistään
tämän hallituskauden aikana, mutta tämä tilanne,
jossa tavallaan yliopistojen vuokrakustannukset näyttelevät
niin merkittävää kasvua vuosittain, on
omalla tavallaan vaikeuttamassa myös tarkoituksenmukaisia
toimia siellä yliopistojen varsinaisen työn, opetuksen,
käytännössä.
Arvoisa puhemies! Tässä omassa puheenvuorossani
haluan kiinnittää erityisen huomion asiakokonaisuuteen,
johonka ei ole aikaisemmin tartuttu. Se liittyy tämän
esityksen tavoitteisiin ja keinoihin näiden tavoitteiden
saavuttamiseksi. Tämä pohjaa hyvin vahvasti siihen,
että yliopistojen perustutkimustehtävän
lisäksi korostuu ja saa erityisen merkityksen uusien innovaatioiden tuottaminen.
Nyt se, millä tavalla me tarkastelemme innovaatiojärjestelmää tässä esityksessä, koostuu
neljästä keskeisestä tekijästä:
tutkimus, teknologia, tuotekehitys ja koulutus.
Jos ajatellaan, missä on suomalaisen innovaatiojärjestelmän
hyvin keskeinen pullonkaula, niin se on näitten innovaatioiden
kaupallistamisessa, siinä, millä tavalla innovaatiot
todella saatetaan markkinoille. Sen vuoksi haluan nostaa tähän
näiden neljän keskeisen tekijän rinnalle
viidennen tekijän, jolla on erittäin iso merkitys
tämän kansallisen innovaatiojärjestelmän
kehittämisessä, jos se tietoisesti sisäänrakennetaan
suomalaiseen yhteiskuntaan, nimittäin yrittäjyys-käsitteen,
mitä merkitsee, mikä valtava ero on sillä,
onko suomalainen kansallinen innovaatiojärjestelmä byrokratianhajuinen
ja -makuinen innovaatiojärjestelmä vai onko se
yrittäjähenkinen innovaatiojärjestelmä.
Arvoisa puhemies! Minä toivon, että tämä näkökulma
saa tietyn huomion ja tulevaisuudessa, kun kansallista innovaatiojärjestelmää kehitetään,
se ottaa vahvemmin myös yrittäjyyden sisäänsä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Ed. Pulliainen käytti tässä mielestäni
erittäin hyvän ja analyyttisen ja korkeakoululaitosta
kokonaisuudessaan tukevan puheenvuoron. Totta kai ongelmia on, mutta
haluaisin kiinnittää vaan huomiota tärkeään
asiaan, niin kuin ed. Pulliainenkin kiinnitti: tähän
maksuttomuuteen.
Täällä tämänkin
lain yleisperusteluissa todetaan: "Hallituksen ohjelmassa asetetaan
tavoitteeksi yliopistomäärärahojen tason
turvaaminen edelleen erillisellä lainsäädännöllä.
Ohjelman mukaan tutkintoon johtava korkeakouluopetus säilyy
maksuttomana ja yliopistolaitos julkisen koulutusjärjestelmän
osana". Minusta tässä on kiteytetty koko se tärkein
asia, mikä tässä lakiesityksessä on.
On totta, että määrärahat eivät
ole riittäviä, aina pitäisi enempi saada,
mutta tässä nyt kuitenkin esitetään,
että 20 miljoonalla eurolla vuosittain korotettaisiin korkeakoulujen
määrärahoja. Minä pidän
sitä tässä tilanteessa hyvänä.
Toivottavasti valiokuntakäsittelyn aikana, jos se on mahdollista,
tehdään vielä parannuksia tähän
lakiesitykseen.
Keskustelu päättyy.