4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista
         tiellä annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
         sekä Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun
         lain 6 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
            esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kaupallisista tavarankuljetuksista
            tiellä annettua lakia ja Harmaan talouden selvitysyksiköstä annettua
            lakia. Esityksen tarkoituksena on estää harmaata
            taloutta. Niin kuin tiedetään, pääministeri
            Kataisen hallitusohjelman yksi keskeisimmistä uusista ohjelmista
            on harmaan talouden torjunta ja siihen liittyvät toimenpiteet,
            ja se on hallitusohjelmaan selkeästi kirjattu. Tässä esityksessä tavoitellaan kuljetusalan
            harmaan talouden kitkemistä ja tuon piilotalouden saamista
            verotuksen piiriin.
         
         
         Keinoina ehdotetaan liikennelupapakon selkeyttämistä valvonnan
            parantamiseksi ja tasapuolisten kilpailun edellytysten luomiseksi.
            Lisäksi ehdotetaan liikennelupaehtojen kiristämistä eräiltä osin,
            kuljetuksen tilaajan vastuun lisäämistä lakia
            noudattavien kuljetusyritysten valitsemiseksi ja liikennelupaviranomaisten
            tekemien tarkastusten lisäämistä.
         
         
         Lupapakko ehdotetaan säännösten selkeyttämisen
            vuoksi laajennettavaksi myös liikennetraktorien lisäksi
            muihinkin traktoreihin silloin, kun niillä tehdään
            kaupallista tavarankuljetusta. Lupaa ei kuitenkaan vaadittaisi esimerkiksi
            lumen kuljettamiseen tieltä eikä maa-, metsä-, eläin-,
            riista- tai kalatalouden harjoittamiseen liittyviin kuljetuksiin.
            Liikennelupaa ei myöskään tarvittaisi
            muuhun työhön liittyvissä kuljetuksissa
            silloin, kun työn tekijänä on yksi kuljettajista.
         
         
         Ammattimaisen kuljetuksen tilaajan vastuuta laajennetaan niin,
            että kuljetussopimusta ei saa tehdä ennen kuin
            on selvitetty, että kuljetuksen suorittaja on rekisteröitynyt
            arvonlisäverovelvolliseksi silloin, jos hän on
            arvonlisäverovelvollinen, eikä tiedossa ole, ettei
            kuljetuksen suorittaja täytä laissa säädettyjä velvoitteitaan
            työnantajana esimerkiksi työehtosopimuksen tai
            työturvallisuussäännösten mukaan.
            Tämä uusi lisäys tähän
            vastaa tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta annetun lain
            perusperiaatteita. Kuljetuksen tilaajan vastuu koskisi yli 500 euron
            arvoisia kuljetussopimuksia, ja selvitysvelvollisuus kohdistuu myös
            kabotaasikuljetuksiin.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää tätä esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta korostaa, että harmaan
            talouden estämisessä on kysymys myös
            yritysten välisen reilun kilpailun edellytysten takaamisesta.
            Asiantuntijakuulemisen perusteella valiokunta ehdotti eräitä muutoksia
            ykköslakiehdotukseen. Kakkoslakiehdotus esitetään
            otettavaksi käyttöön muutoksitta.
         
         
         Nostan tuosta ykköslakiesityksestä, johon
            tuli useita muutoksia valiokuntakäsittelyssä,
            esille muutaman kohdan keskeisimpiä pykäliä.
         
         
         5 a § Kuljetuksen tilaajan selvitysvelvollisuus:
            Siinä kuljetuksen tilaajalla tai tämän
            edustajalla on ennen kuljetuksesta sopimista velvollisuus selvittää,
            että kuljetuksen suorittajalla on liikennelupa tai kuljetuksen
            suorittajalla on oikeus suorittaa kuljetus ilman liikennelupaa tai
            kabotaasia ja että kuljetuksen suorittaja on merkitty arvonlisäverolain
            mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Sopimusta
            ei saa tehdä, jos nämä edellytykset eivät
            täyty, ei myöskään, jos tilaaja
            tietää tai hänen olisi pitänyt
            tietää, ettei toinen osapuoli elikkä tämä kuljetuksen
            suorittaja aio täyttää lakisääteisiä velvoitteitaan
            työnantajana.
         
         
         Tähän 5 a §:ään
            valiokunta lisäsi myös valvontaviranomaisia koskevan
            uuden momentin niin, että tätä lakia
            ja sen noudattamista valvovat tulli ja poliisi.
         
         
         Sitten otan esille 7 §:n, jossa käsitellään
            ilman lupaa sallittua kaupallista liikennettä, ja otan
            esille muutaman valiokunnan lisäyksen ja huomion.
         
         
         Tuossa pykälässä kerrotaan esimerkiksi
            siitä, että metsätyöurakoinnissa,
            jos metsätyökoneen kuljettaja osallistuu myös
            tähän laitteiden kuljetukseen metsään
            ja sieltä pois, niin silloin liikennelupaa ei tarvita.
            Myöskin tuon 7 §:n 5 kohtaan valiokunta
            lisäsi sen, että paitsi maa-, metsä-, eläin-
            ja kalatalouden myöskään riistatalouden kuljetuksissa
            traktorilla ei liikennelupaa edellytetä. Kyseisen pykälän
            13 kohtaan lisättiin tarkennus siitä, että liikenneturvallisuutta
            vaarantavien rikkoutuneiden ajoneuvojen siirto tieltä lähimpään
            turvalliseen paikkaan on mahdollista myös kaupallisesti
            ilman liikennelupaa. Tämä ongelma nousi esille
            erityisesti suurten ketjukolarien tai onnettomuussumien aiheuttamien
            tarpeiden vuoksi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan viimeiseksi tuohon 8 §:ään
            Liikenneluvan myöntämisen edellytykset, jossa
            sanotaan, että liikennelupa myönnetään
            hakijalle, jolla ei ole veroihin, lakisääteisiin eläke-,
            tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin tai
            tullin perimiin maksuihin liittyen velvollisuuksien laiminlyöntejä.
            Valiokunta lisäsi tähän pykälään
            kokonaisuusharkintamomentin, 7 momentin, ja se kuuluu niin, että "jos
            edellä mainittu tai siihen välittömästi
            verrattavissa oleva aikaisempi toiminta ei osoita hakijaa ilmeisen
            sopimattomaksi harjoittamaan tässä laissa tarkoitettua
            luvanvaraista toimintaa".
         
         
         Näillä ja useilla muillakin lisäyksillä valiokunta
            esittää, että tämä lakiesitys
            asetetaan voimaan, ja aivan lopuksi, arvoisa puhemies, haluan osoittaa
            kiitokset tämän lain valmistelusta. Valmistelu
            oli osallistuvaa, eri tahoja kuultiin ja heidän näkemyksiään
            vietiin tuohon lakitekstiin, mutta aivan viime metreillä aikataulusyyt,
            nämä useat yksityiskohdat, joita valiokunta sitten
            joutui omassa kuulemisessaan lisäämään,
            sitten aiheuttivat sen, että aika paljon tähän
            vielä lisäyksiä tehtiin, mutta tuo perusteellinen
            kuuleminen asianosaisten osalta oli kyllä hyvin tehty.
         
         
       
      
         
         Reijo Tossavainen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Harmaa talous nyt käsiteltäväänkin
            asiaan liittyen on erittäin tärkeä asia.
            Vielä mittavampi se on koko yhteiskuntaa koskevana ongelmana. Täällä meidän
            pitäisi käydä tämän
            epäkohdan kimppuun, mutta päätöksenteon
            suurena ongelmana on se, että asioita valmistelevat ja
            niistä päättävät eivät
            aina ota kokonaisuutta riittävästi huomioon.
         
         
         Kustannustehokkuuden nimissä nyt esimerkiksi liikkuva
            poliisi lakkautetaan ja toiminnot siirretään osaksi
            muuta poliisitoimintaa. Tällä tempulla on arvioitu
            säästettävän muutama miljoona
            euroa. Sinänsä muutamankin miljoonan euron säästäminen
            on ihan paikallaan, jos se olisi sitä ihan oikeasti, mutta
            kun ei ole. Vaikka nyt luvataan, että liikennevalvonnan
            resursseja ei karsita, niin sitä ei monikaan usko, en minä ainakaan.
            Jo nyt olen kuullut kahdelta paikkakunnalta, että niillä ainakin
            pohditaan liikennevalvontaa tekevien poliisien osittaista siirtoa
            muihin tehtäviin heti, kun se on mahdollista. Toki nyt ministeri
            lupailee, että näin ei tapahdu, mutta meidän
            pitää muistaa, että ministerit ja hallitukset
            tulevat ja menevät. Tilanne voi olla jo täysin toinen
            muutaman vuoden kuluttua.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lähivuosina vapautetaan niin sanottua
            kabotaasiliikennettä. Se johtaa monien mielestä täysin
            kestämättömään tilanteeseen,
            ellei valvovan poliisin resursseja lisätä merkittävästi
            nykyisestä. Mikäli resursseja ei lisätä,
            tilanne johtaa siihen, että yhteiskunnalle aiheutuu helposti
            kymmenien miljoonien tappiot menetettyinä tuloina. Sen
            lisäksi jopa monelta tuhannelta ihmiseltä voi
            mennä työpaikka kuljetus-elinkeinon piiristä.
            Tämän pitäisi olla erittäin
            vakavasti noteerattava asia, mutta silti liikkuva poliisi lakkautetaan.
            Se on täysin käsittämätön
            teko, sillä muutaman miljoonan säästöllä yhteiskunnalle
            aiheutetaan monikymmenkertainen tappio. Tällainen toiminta
            on sitä kuuluisaa hölmöläisten
            touhua.
         
         
       
      
         
         Suna Kymäläinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kyseessä oleva hallituksen
            esitys on osa harmaan talouden estämistalkoita, siis osa
            hallituksen yhtä kärkihanketta, harmaan talouden
            torjuntaa. Tällä lakimuutoksella perataan kilpailuhaittoja,
            minkä johdosta hallituksen esitys tulee erittäin
            suureen tarpeeseen. Valvonnan parantaminen sekä liikennelupaehtojen
            kiristäminen, kuljetuksen tilaajan vastuun lisääminen
            lakia noudattavan kuljetusyrittäjän valikoitumiseksi sekä liikennelupaviranomaisten
            osalta tehtävien tarkastusten lisääminen
            tasapainottavat ja oikeudenmukaistavat kaupallista tavarantoimittamista ja
            antavat siten rehelliselle yrittäjälle terveemmän
            toimintaympäristön.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Liikennevaliokunnassa puolsimme esitystä ja
            näimme sen tarpeellisuuden ja siten tärkeyden.
            Valiokunta ehdottaa lakiin lisättäväksi
            selventävän momentin, jolla tulli- ja poliisiviranomaiset
            valvovat nimenomaisesti tilaajavastuun noudattamista. Haluaisin
            tässä yhteydessä jälleen kerran
            muistuttaa, että uusia tehtäviä esitettäessä on
            erittäin tärkeää huolehtia myös
            valvovien viranomaisten resursseista, jotta tehtäväksi
            annettu tulee hoidetuksi toivotulla tavalla — tämä pienenä sivuhuomautuksena,
            vaikka kokonaisvaltaisesti hallituksen esityk-sen mukaisesti valvontavastuu
            lain noudattamisesta onkin toimivaltaisissa ely-keskuksissa.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hyvä hallituksen
            esitys, johon liikenne- ja viestintävaliokunta on tehnyt
            myöskin erittäin hyvän mietinnön.
            Kun hallitusta muodostettaessa, kuten täällä jo
            mainittiin, tämä harmaan talouden torjunta nousi
            yhdeksi hyvin keskeiseksi asiaksi ja oli mahdollisuus siinä työryhmässä olla
            mukana, niin silloin päätettiin, että on
            selvästi kolme sellaista toimialaa, jossa on perusteltua
            mennä harmaan talouden torjunnassa pidemmälle
            ja ottaa käyttöön kovempia keinoja kuin muilla
            sektoreilla. Tässä yhteydessä nousivat esille
            rakennusala, hotelli-, ravintola- ja majoitusala ja kuljetusala.
         
         
         Pidän itse näistä nyt tehtävistä muutoksista kaikkein
            merkittävimpänä sitä, että tulee
            tämä tilaajan selvitysvastuu käyttöön,
            koska silloin, kun sille tilaajalle tulee velvoite ottaa selvää siitä,
            että käyttää liikennöitsijää,
            joka hoitaa asianmukaisesti asiansa, liikennelupa on kunnossa, siellä on kunnossa
            työehdot, joita noudatetaan, kalusto kunnossa jnp., silloin
            me pääsemme tässä asiassa eteenpäin.
            Valvonta on tietysti tärkeää, se, mitä poliisi
            voi tehdä, on se sitten liikkuva poliisi tai osana jotain
            muuta poliisijärjestelmää, mutta se valvonta
            on kuitenkin vain pieni osa. Eli kyllä tämä ala
            täytyy saada valvomaan itse itseään,
            ja silloin nimenomaan tilaajan selvitysvastuun onnistuminen ja käytännössä johtaminen
            siihen, että näitä urakoita ja sopimuksia
            ei anneta niille yrityksille, jotka eivät yhteisillä pelisäännöillä pelaa,
            on kaikkein tehokkain tapa torjua harmaata taloutta ja tukea rehellistä suomalaista
            kuljetusyrittäjyyttä.
         
         
       
      
         
         Osmo Kokko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Se on totta, niin kuin edustaja Satonen sanoi,
            että tämä hallituksen esitys on hyvä,
            ja näin opposition edustajanakin voin sanoa, että tämä on
            oikeansuuntainen. Minäkin puutun myös tähän
            tilaajavastuuasiaan, että nyt tämä rupeaa
            niin kuin järkeistymään sillä tavalla,
            että tosissaan siellä tilaajataholla on sitä vastuuta:
            se selvittää, minkälainen tilanne tässä yrityksessä on,
            että nämä kaikki lakisääteiset
            velvoitteet on hoidettu. Tämä on tärkeintä juuri
            siksi, että tosissaan nämä harmaat ja
            pelurit, jotka ovat tällä hetkellä siellä toimineet,
            ovat häviämässä tältä alalta
            ja todella tämä ala rupeaa tervehtymään.
            Tämä on merkittävä työllistäväkin
            tekijä tässä yhteiskunnassa.
         
         
         Tietysti sitten voidaan tästä Tullin ja poliisin valvonnasta
            todella sanoa, niin kuin edustaja Tossavainen totesi puheenvuorossa,
            että kun olemme nyt lp:tä todennäköisesti
            siinä jollakin tavalla muuttamassa, niin se huolestuttaa,
            onko siellä riittävästi sitten sitä asiantuntemusta
            ja riittääkö ammattitaitoa, että pystytään
            tätä valvontaa hoitamaan, koska väkisinkin
            tarvitaan myös tätä valvontaa tässä asiassa.
            Se ei yksistään riitä, että tämä tilaajataho
            hoitaa tämän ja selvittää; myös
            näitä pistokokeita ja valvontaa tässä asiassa
            tarvitaan.
         
         
         Mutta muuten asia on ihan hyvä, ja ennen kaikkea kuulemishetkissä otettiin
            hyvin huomioon myös SKALin näkemys näissä asioissa,
            koska se on tämän alan asiantuntija.
         
         
       
      
         
         Markku Eestilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Itsekin pidän hyvänä,
            että tässä ammattiliikkeitten edustajien
            eli SKALin mielipiteet on otettu huomioon. Kuten edustaja Satonenkin
            täällä totesi, niin kyllä tämä harmaan
            talouden torjunta on varmaan se kaikkein tärkein liikenteessä ja
            kuljetusalalla tällä hetkellä. On laskettu
            sen olevan yli 200 miljoonaa, ja siellä jää palkkoja
            ja arvonlisäveroja noin 100 miljoonaa saamatta.
         
         
         Tämä tilaajavastuulaki, kun se ulotetaan sitten
            terveisiin yrityksiin ikään kuin sen varmistamiseksi,
            että ne ovat terveitä yrityksiä eivätkä ole sellaisia,
            jotka kiertävät veroja ja jättävät
            ne maksamatta, on erittäin hyvä. Mutta sen verran tästä laittomasta
            kabotaasista, että kun tulli kuitenkin kuvaa näitä autoja,
            mitkä maahan tulevat, ja poliisin toiminta on nyt osoittanut,
            en tiedä, onko se resurssien puutetta vai muuta, että hekin ovat
            ikään kuin nostaneet tämän laittoman
            kabotaasin valvonnassa kädet pystyyn, niin se on hieman
            huolestuttava piirre siitäkin näkökulmasta, että meillä on
            maan rajojen sisällä paljon tapahtumia, jotka
            heti välittömästi mennään
            toteamaan ja sinne kohdennetaan resursseja.
         
         
         Eli kyllä tämä täytyy nyt
            tässä salissa sanoa, että kun tällainen
            merkittävä harmaa talous on rehottanut pitkään,
            se ei voi olla niin, että poliisin resurssit ovat syynä siihen,
            että vuodesta toiseen sitä ei saada kuriin. Olivatpa
            ne kabotaasin säännöt jatkossa mitä tahansa,
            niin kyllä ehdoton edellytys on, että tulli, poliisi
            ja kaikki nämä kameravalvonnat, mitä teillä on,
            tekevät yhteistyötä sillä tavalla,
            että tämä laiton toiminta saadaan kuriin,
            ja myös se toiminta, mikä ei välttämättä liity
            EU-maihin mutta lähtee tämmöisestä polttoaineen
            tuomisesta maahan, joka on täysin eri verokohtelun piirissä,
            ja sitä käytetään täällä esimerkiksi
            pysäköintipaikalla imemällä sitä toisiin autoihin
            ja muihin. Kyllä näihin täytyy vahvasti puuttua,
            koska tämä rikollinen toiminta on ehdottomasti
            kitkettävä pois Suomesta.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.