Mikko Elo /sd:
            		
         
         
         Puhemies! Euroopan neuvosto käsittää tänä päivänä 45
            eurooppalaista maata. Viime vuoden kuluessa, jota tämä toimintakertomus
            käsittelee, hyväksyttiin Bosnia ja Hertsegovina
            44. maaksi ja tämän vuoden huhtikuussa Serbia,
            eli nyt on 45 eurooppalaista maata Euroopan neuvoston jäsenenä ja
            ulkopuolella ovat Valko-Venäjä ja Monaco. Valko-Venäjän
            kanssa on yritetty saada jo pitkään dialogia aikaan,
            mutta varmaan suuri osa meistä tuntee tilanteen Valko-Venäjällä,
            ja Valko-Venäjä ei näytä olevan
            kovin lähellä Euroopan neuvoston jäsenyyttä.
         
         
         Puhemies! Tällainen periaatteellisempi näkökohta
            tähän on se, että Euroopan neuvosto,
            kuten totesin, käsittää 45 maata, mutta
            ensi vuoden toukokuun 1. päivästä alkaen
            todennäköisesti Euroopan unionilla on 25 jäsenmaata.
            Vuoteen 2010 mennessä vielä ainakin todennäköisesti
            Romania ja Bulgaria tulevat mukaan, joten 27 eurooppalaista maata
            kuuluu Euroopan unioniin lähivuosien kuluessa. Euroopan
            neuvosto joutuu varmasti sen tilanteen eteen, että tarkkaan
            on harkittava, mitkä ovat Euroopan neuvoston ydintoiminta-alueet,
            mitkä ovat sen ydinosaamisen alueet.
         
         
         Tietysti silloin, kun Euroopan neuvostosta puhutaan, ensimmäisenä tulevat
            mieleen ihmisoikeudet. Ihmisoikeuskysymyksissähän
            Euroopan neuvosto on se järjestö, jossa on suurin
            asiantuntemus ja johon myöskin luotetaan. Mielenkiintoista
            on se ja hyvin todennäköistä, että tässä uudessa
            perustuslaillisessa sopimuksessa, jonka Euroopan unioni tulee hyväksymään,
            tullaan myöskin hyväksymään
            se, että Euroopan unioni liittyy Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimukseen.
         
         
         Puhemies! Ihmisoikeuksien lisäksi Euroopan neuvosto
            valvoo demokratiaa, demokratian kehittymistä erityisesti
            uusissa jäsenmaissa. Tätä varten Euroopan
            neuvostolla on oma komiteansa, valiokuntansa, jonka nimi on monitoring committee
            englannin kielellä eli tällainen valvontakomitea.
            Sillä on ollut ja on edelleen paljon tehtävää.
            Euroopan neuvosto on omalta osaltaan auttanut monia entisiä Itä-Euroopan
            maita kehittämään demokratiaa niin, että ne
            ovat valmistautuneet myöskin tätä kautta
            Euroopan unionin jäsenyyteen.
         
         
         Puhemies! Euroopan neuvoston asialistalla oli viime vuonna hyvin
            esillä median vaikutus politiikassa ja erityisesti mielipiteen
            vapaus, sananvapaus. Me tiedämme sen, että monissa
            Euroopan maissa valitettavasti sananvapaus on edelleen poliittisesti
            rajoitettua ja että tiedotusvälineiden edustajilla
            on suuria vaikeuksia toimia.
         
         
         Samoin Euroopan neuvosto on keskustellut hallituksen ja opposition
            välisistä suhteista. Sekään
            ei ole niin yksinkertaista kuin täällä Suomessa,
            missä on perinteinen demokratia, jossa oppositiolla on
            oma roolinsa, hallituksella oma roolinsa. Eikä itsestäänselvää myöskään
            ole parlamenttien asema kaikissa Euroopan neuvoston jäsenmaissa.
         
         
         Puhemies! Haluan vielä yhden asian tuoda esille, jossa
            Euroopan neuvosto on ottanut varsin voimakkaan roolin, ja se on
            korruption vastainen taistelu. Me suomalaisethan voimme ylpeillä sillä,
            että Suomi on vähiten korruptoitunut maa maailmassa.
            Se on asia, jota kannattaa kyllä meidän suomalaisten
            poliitikkojen pitää esillä, koska sehän
            on nimenomaan poliittisesta järjestelmästä riippuvaista,
            minkälainen on korruption taso kussakin maassa.
         
         
         Puhemies! Haluan myös lyhyesti todeta sen, että Venäjän
            duuman ja Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen välillä on
            saatu aikaan yhteistoimintaa niin, että tällainen
            englanninkieliseltä nimeltään joint working
            group toimii Euroopan neuvoston ja duuman kesken ja on lähinnä keskittynyt
            Tshetshenian kysymykseen. Euroopan neuvostollahan on ollut hyvin korkea
            profiili keskusteltaessa Tshetsheniasta. Kolmisen vuotta sitten
            Euroopan neuvosto päätti ottaa Venäjän
            valtuuskunnalta pois äänioikeuden, joka sitten
            palautettiin muutamaa kuukautta myöhemmin. Mutta tilanne
            Tshetsheniassa, kuten me valitettavasti olemme viime päivinä havainneet,
            ei ole muuttunut kovinkaan paljon siitä, mitä se
            on ollut viime vuosien aikana, ei ainakaan parempaan.
         
         
         Euroopan neuvosto tämän vuoden alussa varoitteli
            Venäjää siitä, että kansanäänestys,
            joka pidettiin 24. maaliskuuta, ei ratkaise Tshetshenian ongelmia,
            ja niin kuin me olemme havainneet, näin on myös
            asianlaita. Venäläiset kuitenkin pitivät
            kansanäänestyksen 24.3. Tshetshenian asemasta,
            ja erilaisia tulkintoja on sitten siitä, miten hyvin kansanäänestys
            oli järjestetty, miten demokraattisesti ja kuinka luotettavasti
            se toimi, mutta joka tapauksessa kansanäänestys
            järjestettiin.
         
         
         Puhemies! Sen lisäksi Euroopan neuvosto on myöskin
            parlamentaarinen elin eräille kansainvälisille
            organisaatioille, lähinnä talousorganisaatioille,
            kuten Oecd:lle, Euroopan jälleenrakennuspankille eli Ebrd:lle,
            ja pyrkii myös omalta osaltaan olemaan parlamentaarinen
            elin Maailman kauppajärjestölle eli World Trade
            Organizationille. Sen lisäksi lähinnä Euroopan
            neuvoston talouskomitealla on laajaa yhteistyötä Kansainvälisen
            valuuttarahaston ja Maailmanpankin kanssa.
         
         
         Puhemies! Lopuksi haluan todeta, että Euroopan neuvoston
            Suomen valtuuskunta on muuttunut vaalien jälkeen lähes
            täysin. Haluan tässä yhteydessä esittää kiitokset
            edelliselle valtuuskunnalle, jota tämä toimintakertomuskin
            koskee. Suomen valtuuskunta on ollut erittäin aktiivinen. Meillä on
            ollut komiteoiden ja alakomiteoiden puheenjohtajuuksia, me olemme
            olleet raportoijina monissa asioissa, ja uskon ja toivon, että uusi valtuuskunta
            tulee toimimaan yhtä aktiivisesti.
         
         
       
      
         
         Kaarina Dromberg /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Elo jo toi esille tämän
            asioiden laajuuden, mitä Euroopan neuvostossa käsitellään,
            ja tahtoisin tuoda vielä esille muutaman tämmöisen
            inhimillisen näkökannan. Siellä on tasa-arvokomitea,
            joka on nimenomaan naisen asemaa päätöksenteossa
            tutkinut ja tuonut esille eurooppalaisia näkökantoja.
            Täytyy sanoa tosin, että Suomessa ollaan aika
            pitkällä, mutta me voimme antaa hyviä malleja
            myöskin muille maille, miten näissä asioissa
            tulee toimia.
         
         
         Lisäksi naiskauppa, joka on yleisesti tullut keskusteluun
            kaikkialla maailmassa, ja siihen liittyvät rikollisuus,
            rahanpesu ja naisen arvostus kaikkinensa ovat sellaisia asioita,
            jotka ovat kyllä eurooppalaisesti erittäin merkittäviä hoitaa
            yhdessä ja sen rikollisuuden poistaminen myöskin tätä kautta.
            Naisiin kohdistuva väkivalta inhimillisenä tekijänä on
            yllättävän suurikin kysymys tänä päivänä.
            Suomessakin on siihen kiinnitetty entistä enemmän
            huomiota.
         
         
         Nämä ovat niitä asioita, joihin myöskin
            Euroopan neuvostossa tänä päivänä pureudutaan
            ja pyritään yhteiskuntaa ja demokratiaa parantamaan,
            mitä tarvitaan myöskin Euroopan tasolla. Siinä Suomi
            voi olla hyvä edelläkävijä monen hyvän
            asian mallintajana.
         
         
       
      Keskustelu päättyy.