Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kehysneuvottelut ovat tietojen mukaan päättyneet,
näin tiedotusvälineet kertoivat, ja siellä ainakin
jokin konkretia on syntynyt matalapalkka-alojen työnantajamaksujen
alentamisesta, eli siellä on määritelty
taso, 150—200 miljoonaa euroa, mitä siihen käytetään.
Arvoisa herra pääministeri, me kävimme
täällä eilen eriarvoisuudesta, köyhyydestä ja
työttömyydestä erittäin laajaa
ja hyvää keskustelua. Itse asiassa kaikissa puheenvuoroissa
viitattiin tavalla tai toisella siihen, että kehysriihen
yhteydessä tulee köyhyyspaketti ja kehysriihen
yhteydessä päätetään
niistä toimista, jotka vievät köyhyyden,
eriarvoistumisen vähentämistä eteenpäin.
Mitä te olette tänään päättäneet,
mitkä ovat ne konkreettiset päätökset?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kehyksestä tullaan antamaan tietysti tarkka
selonteko eduskunnalle, ja silloin näette koko päätöksen.
Olen huomannut kyllä sen, että täällä eduskunnan
puolella on kehysriiheen liitetty sellaisiakin odotuksia, joita
hallituksella itsellään ei ole kehysriihen yhteydessä ollut
tarkoitus päättää.
Me lähestyimme kaikkein vähävaraisimpien kansalaisten
asemaa erityisesti kahden uudistuksen näkökulmasta:
toisaalta työmarkkinatuen uudistamisella, johon suunnataan
36 miljoonaa euroa lisärahaa, jotta se uudistus voidaan
toteuttaa kuntien kannalta kustannusneutraalisti ja samalla turvata
se tarjonnan lisä koulutuspalveluihin, työn tarjoamiseen,
jota sen uudistuksen toteuttaminen tarvitsee. Se kohdistuu pitkäaikaistyöttömiin,
jotka ovat eräs yhteiskuntamme köyhimmistä ryhmistä,
ja se edesauttaa heidän työllistymistään.
Niin sanotun matalapalkkatyön tuen osalta emme vielä kyenneet
tekemään yksityiskohtaista ratkaisua mallista
mutta päätimme sen tason, jonka valtiovalta tulee
käyttämään omaa panostustaan.
Se on 150—200 miljoonaa euroa. Lisäksi päätimme,
että budjettiriihen valmistelun yhteydessä ja
budjettiriihessä päätetään
sitten muista lisätoimenpiteistä kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien ihmisten auttamiseksi. Nämä päätökset
valmistellaan ja nämä kuuluvat budjettiriihen
päätöksiin, eivät kesken vuotta
ratkaistaviin, eli näitä päätöksiä on
valmistelussa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin pahaa eilen pelkäsimme,
tässä me olemme nyt. Ei ole mitään
itse asiassa käteenjäävää,
36 miljoonaa euroa, näin minä teidän tiedotteestanne
luin, joka on kolmelle vuodelle. Se on eri asia kuin 36 miljoonaa
per vuosi. Se on huomattavasti pienempi summa silloin vuotta kohti.
Kysymys kuuluu edelleenkin:
Paljonko sitä rahaa on tulossa asumistuen omavastuun
poistamiseen, työmarkkinatuen nostoon, työvoimapoliittisten
määrärahojen lisäämiseen,
niihin konkreettisiin esimerkkeihin, mitä eduskunta on
edellyttänyt useaan eri otteeseen, mistä täällä käytiin
eilen keskustelua? Kyllä nyt, herra pääministeri,
pitäisi vakavoitua tämän asian edessä.
Ne eiliset puheenvuorot, mitä hallituksen suunnalta tuli,
mitä tuli hallituspuolueiden eduskuntaryhmien suunnalta,
saati edustajien suunnalta, kyllä antoivat selvän
viestin, että kehysriihessä tehdään
näiden asioiden osalta, esimerkiksi omavastuun poistamisen
osalta, selviä päätöksiä;
ne ovat eduskuntaryhmien edellytyksiä. Eikö hallitus
nyt ollenkaan kuuntele, mitä eduskunta haluaa näissä asioissa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Eduskunnan sisällä on tietysti
useita eri mielipiteitä. Toki olen kuullut muun muassa
ed. Korhosen mielipiteet ja odotukset tässä, mutta uskoisin,
että ne puheenvuorot, jotka hallituksen puolelta on käytetty,
ovat olleet sellaisia, että ne ovat ottaneet huomioon sen,
mistä kehyksen yhteydessä päätetään,
mitä valmistellaan budjettiriihen yhteydessä.
Kuten sanoin, kehysriihen kohdalla tehtiin ne päätökset,
mitkä äsken kuvasin, niitä on pitkään
valmisteltu ja budjettiriihessä palataan siten mahdollisten
muiden päätösten osalta.
Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pitääkö todella,
pääministeri, paikkansa, että te edelleen
siirsitte keskeisintä päätöstä eli matalapalkka-alojen
käytännön toteuttamista jälleen
vuoden 2006 alkuun? Nyt on jo kaksi vuotta tähän
mennessä selvitelty erilaisia malleja, ja se kerkeää olla
tällä vaalikaudella voimassa mahdollisesti, jos
te saatte nyt vihdoin päätöksiä aikaiseksi,
noin vuoden verran.
Minkälaisia työllisyystuloksia te aidosti
arvioitte tämmöisellä selvittelyn selvittelyllä olevan?
Jos teillä aidosti on tavoite saavuttaa 100 000
uutta työpaikkaa, anteeksi, sehän on jo kuopattu
se 100 000 uuden työpaikan tavoite, mutta saavuttaa
edes joitakin työllisyystavoitteita. Tämä matalapalkka-alojen
tukipaketti on olennaista saada mahdollisimman pikaisesti voimaan.
Toinen kysymys tähän samaan: Onko teillä aikomus
maksattaa osa tästä työnantajamaksujen alennuksesta
toisilla työnantajilla?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vielä edelliseen. Äskeinen
kehysriihen päätös näitten muiden
toimenpiteiden osalta, joka on myöskin osa eduskunnan odottamaa
ratkaisua, kuuluu: Vuoden 2006 talousarvioesityksen valmistelun
yhteydessä hallitus tekee päätökset
myös muista tarpeellisista toimista vähävaraisimpien
toimeentulon parantamiseksi. Tähän tullaan siis
palaamaan ja se eduskunnan asettama edellytys täyttyy,
kun hallitus tekee nämä loputkin ratkaisut.
Viime budjettiriihen yhteydessä muistini mukaan päätettiin
siitä, että matalapalkkatyön tuki alkaa
vuodesta 2006 eli ei sitä aikamäärää ole
mihinkään siitä päätöksestä lykätty.
Nyt teimme päätöksen, joka varmasti
sen asian valmistelua helpottaa, mikä on se, voi sanoa, puhtaan
uuden rahan määrä. Se on 150—200
euroa. Mittava summa työn kustannusten keventämiseen.
Mutta pitää myös löytää tapa,
jolla se kohdentuu kustannustehokkaasti. Niiden mallien, jotka tässäkin
kehysriihen valmistelussa olivat esillä, kustannus uutta
syntyvää työpaikkaa kohti laskien viimeisten
arvioiden mukaan liikkui 50 000 euron molemmilla puolilla.
Itsekin pidän sitä hieman kustannustehottomampana.
Minusta oli järkevämpää päättää tämä satsaus,
hakea vielä kustannustehokasta tapaa päästä itse
tavoitteeseen kuin vain tehdä ratkaisu mallista, jonka
hyötysuhteesta emme ole vakuuttuneita. Työ jatkuu.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Näissä vaatimuksissa puuttua
köyhimpien ihmisten asemaan ei suinkaan ole kysymys vain
oppositioryhmien kansanedustajien halusta, vaan nimenomaan hallituspuolueiden
kansanedustajat ovat kehysriihen yhteyteen vaatineet näitä päätöksiä,
että myös köyhimpien asemaan puututaan.
Ymmärsinkö oikein, että tässä suhteessa
ei tehdä muutoksia siihen, että työmarkkinatuki
on selvästi liian matalalla tasolla, jos ajatellaan sitä, mikä on
ensisijaista sosiaaliturvaa ja mikä on toissijaista sosiaaliturvaa.
Puututtiinko tähän asiaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tiedän erittäin hyvin, että nimenomaan itse
asiassa hallitusryhmien kansanedustajat ovat olleet eduskunnassa
se moottori, joka haluaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevien
ihmisten asemaan parannusta. Siinä toimitaan yhteistyössä hallituksen
kanssa. (Hälinää) Edustaja äsken
todisti tämän. Mutta päätöksenteon
oikea paikka tässä vuosirytmissä on kyllä budjetti.
Kehysriihellä luodaan raamit hallituksen budjetin valmistelulle.
Se on kehysriihen tarkoitus. Tämän päivän
kehysriihen eräs tärkeimmistä päätöksistä oli
se, että me teimme tilaa kehyksiin sillä tavalla,
että siellä on 2006 yli 300 miljoonan euron jakamaton
varaus ja 2007 liki 300 miljoonan euron varaus. Tämä oli
se vastuullinen päätös, joka tässä kehysriihessä tehtiin.
Se saavutetaan sillä, (Puhemies koputtaa) että joihinkin
aikaisempiin suunnitelmiin nähden tehdään
myös säästöjä aika
monella alalla niin, että on tätä jakamatonta
varausta lisäbudjetteja varten. Nyt alkaa varsinaisen
budjetin valmistelu, ja siinä yhteydessä tullaan
palaamaan myös eduskunnan esittämään
ponteen viime syksyltä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, olette
aivan oikeassa, että kyllä näitä odotuksia
ja kulissipuheita on myös hallitusryhmien edustajien keskuudessa.
Haluaisin tietää, tiesittekö tehdessänne
nyt näitä kehyspäätöksiä esimerkiksi
sen, että työmarkkinatuen korotus pelkästään
ei tuo senttiäkään köyhälle
lisää. Se leikkautuu toimeentulotuen kanssa.
Kun sanoitte, että nämä asiat siirtyvät
riiheen tai budjettivalmisteluun, miksi sitten pystyitte tänään
numeraalisesti tekemään päätöksiä maataloustuesta
mutta ette köyhien osalta?
Ed. Eero Lämsä merkitään
läsnä olevaksi.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Luonnollisesti teimme kaikki ne ratkaisut,
jotka luontevasti kehykseen liittyvät, kaikkien ministeriöiden
osalta. Mutta päätös oli tässä kaikkein
vähävaraisimpien osalta, että valmistelua
jatketaan ja päätökset tehdään
budjettiriihen yhteydessä. Nyt valmistelu budjettiriiheen
liittyvissä ratkaisuissa tähtäsi niihin
toimenpiteisiin, joilla pyritään toisaalta lisäämään
työn tarjontaa, ja toisaalta työn kysynnän
lisäämiseen. Tässä tämä pitkään
valmisteltu työmarkkinatukijärjestelmän
uudistus oli tietysti keskeisenä aiheena. Siihen järjestelmään
lisätään 36 miljoonaa euroa, jotta se
saavuttaisi ne tavoitteet, jotka työmarkkinatuelle on asetettu
eli että pitkäaikaistyöttömät
voisivat saada osakseen sellaisia aktivointitoimenpiteitä,
jotka edesauttavat heidän työllistymistään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eilistä keskustelua tarkkaan
seuranneena voin kyllä sanoa, että eilisessä välikysymyskeskustelussa
hallituspuolueiden edustajat, vai mitä, ed. Gustafsson
esimerkiksi, julistivat ja todistivat, että nimenomaan
kehysriihessä hallitus on päättämässä näistä uusista
toimenpiteistä, joilla vähävaraisten
ihmisten asemaa parannetaan. Näin ei näköjään
käynyt, ei siinä mitään. Eipä hirveästi
meikäläinen tältä osin odottanutkaan.
Mutta työnantajamaksuasiassa kyllä odotin. Noin
116 kertaa hallitus on sitä neuvotellut, selvittänyt
ja lykännyt, ja viimeinen päätös
oli se, että päätökset tehdään
tässä kehysriihessä. Nyt te kerrotte,
että mallista ei tehty päätöstä,
mutta tehtiin päätös tästä suuruusluokasta,
mitä tulee uuteen rahaan, mitä siihen käytettäisiin.
Kysyn:
Onko niin, että tämä 150—200
miljoonaa on se koko summa, mitä tähän
käytetään, vai onko niin, että aiotte
tehdä isomman uudistuksen ja rahoittaa sen osin silloin
muiden työnantajien maksuja nostamalla, jolloin (Puhemies
koputtaa) kummassakin tapauksessa tulos on plus miinus nolla?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Yksi syy siihen, miksi nyt ratkaisua ei tehty,
on se, että oli aika pitkään valmisteltu
sellaista mallia, jossa jonkin verran olisi tullut järjestelmän
sisältä myös rahoitusta eli muiden työnantajien
osalta, mutta se on herättänyt elinkeinoelämän
piirissä hyvin suuren vastustuksen. Pelätään,
että syntyy asetelma, jossa toisaalta työn kysynnän
luominen rahoitetaan muiden maksujen korottamisella, jolla tulisi
negatiivisia vaikutuksia, emmekä olleet vakuuttuneita,
että tällaista järjestelmää kannattaa
luoda. Sitä ei ole myöskään
poissuljettu, mutta tämä vaatii kyllä yhteiskunnan
sisällä keskustelua siitä, mikä on myös
elinkeinoelämän vastuu ja solidaarisuus osallistua
työllistämiseen. Useimmat tunnustavat sen, että me
tarvitsemme heikon tuottavuuden aloilla työn kysynnän
lisäämistä, ja sitä ei yksin
voida tehdä pelkästään veronmaksajien
rahoilla. Jos halutaan riittävän tehokas järjestelmä, olisi
hyvä, että tehtäisiin vähän
työelämän sisälläkin
muutosta, mutta siihen pitää olla (Puhemies koputtaa)
valmiutta ja halua. Ellei sitä valmiutta ole, emme tietenkään
tee semmoista ratkaisua, jossa toinen päätös
löisi toista korvalle. Haluamme olla vakuuttuneita siitä,
että saamme ratkaisun, joka myös tuo asetetun
tavoitteen mukaisia tuloksia.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Jos nyt haluaa antaa optimistisen tulkinnan
siitä, mitä kehysriihessä on päätetty,
eli päätetään lisätoimenpiteistä kaikkein
vähempiosaisille ihmisille, niin se tarkoittaa nyt sitä,
että hallitus on siihen aidosti sitoutunut. (Välihuutoja — Hälinää) Jos
siitä olisi nyt päätetty, niin tuskin
olisi, edustajat Zyskowicz ja Korhonen, nyt keväällä astunut
voimaan asumistuen toimeentulo-osan 7 prosentin poistaminen
pois eikä myöskään työmarkkinatuen
tasokorotus. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä huolehti
siitä, että ne astuvat voimaan ensi vuoden alusta,
eli asiaan palataan sitten tässä budjetti ...
(Välihuutoja — Hälinää) — Ei,
ei olla hävitty mitään, asia hoidetaan, niin
kuin täällä todetaan, budjettiriihessä.
(Puhemies koputtaa)