Astrid Thors /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Päivän
sana on palvelurakenteen uudistaminen ja kuntatyön lisääminen.
Viime vuoden lopulla korkein hallinto-oikeus päätti,
että Hangon kaupungin ja Länsi-Uudenmaan aluepelastuslaitoksen
sopimus sairaankuljetuksista on hankintalain mukainen ja pitää kilpailuttaa.
Tämän johdosta te, ministeri Manninen, lupasitte helmikuun
alussa teettää selvityksen siitä, miten voidaan
lisätä yhteistyötä niin, ettei
EU:n kilpailulakeja rikota. Kysyisinkin ministeri Manniselta:
Mihin toimiin olette tämän lupauksenne johdosta
ryhtynyt?
Värderade talman! Jag vill fråga om er reaktion
på ett utslag av högsta förvaltningsdomstolen,
där man konstaterar att ett samarbetsavtal mellan Hangö och
Västra Nylands räddningsverk var ett sådant
avtal som borde ha konkurrensutsatts enligt lagen om offentliga
anskaffningar. Minister Manninen sade i offentligheten, som en reaktion
bland annat på den här frågan, att han
skulle tillsätta en utredning om hur kommunalt samarbete
kan utökas utan att man behöver tillämpa
konkurrensreglerna. Har ni tillsatt den här utredningen,
hur ser det ut?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Me kuntaosastolla olemme keränneet
materiaalia, ja erityisestihän nyt EY-tuomioistuimesta
on tullut useita päätöksiä.
Siellä on vireillä asioita, jotka hyvin merkittävällä tavalla
näihin asioihin, myöskin tällaisiin sisäisiin hankintoihin,
vaikuttavat. Varsinaisesti nämä kilpailu- ja hankinta-asiat
kuuluvat ministeri Pekkarisen toimialaan, ja sillä alueella
on parhaillaankin vireillä selvitykset ja neuvottelut, mutta
toivon, että ministeri Pekkarinen siltä osin kertoo
lähemmin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Todellakin ajankohtaisesta asiasta on kysymys,
koska juuri tänä päivänä on
Saksassa neuvonpito, jonka Saksa on kutsunut koolle kyseisen teeman
tiimoilta, koska EY-tuomioistuimen kanta on niin tiukka, että se on
rajoittanut myös niitä mahdollisuuksia, jotka sen
tietouden pohjalta, mitä tuomioistuinpäätös merkitsisi,
antaisivat riittävää joustavuutta tämän
kansallisen valmistelutyön läpiviemiseen. Elikkä hivenen
yksinkertaistaen sanottuna: Ellei tuomioistuimen päätökseen
tule tarkennusta jatkossa, niin on vaikea edustajan esille ottamia
tapauksia käytännössä ratkaista
järjellisellä tavalla — käytän
tällaista ilmaisua "järjellisellä tavalla" — tavalla,
joka merkitsisi kuntien järjellistä yhteistyötä.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade ministrar! Nu är
det ju faktiskt så att minister Pekkarinen har bett om
yttranden med förslag till ny anskaffningslagstiftning,
vi har ju också ett direktiv som skall sättas
ikraft. Yttrandena skulle vara inne 17.1 för de finskas
del, 15.3 är dead line för svenska yttranden.
Men avser ministern inte att försöka få en ändring
av direktivet till stånd om ni observerat de här
problemen, eller tycker ni att det finns möjlighet att
inom ramen för den tolkningsmån som alltid finns
vid tilllämpning av direktiven att göra det möjligt
att förbättra det kommunala samarbetet eller få sådana
regler att det kommunala samarbetet inte försvåras?
Arvoisa puhemies! Niin kuin me tiedämme ja niin kuin
ministeri mainitsi, nämä uudistukset ovat käynnissä.
EU-direktiivi tulee kansallisesti saattaa voimaan pikaisesti, ja
lausuntokierros on meneillään.
Mihin toimiin ministeri todella aikoo ryhtyä? Toisaalta
voidaan yrittää muuttaa direktiiviä tai käyttää mahdollista
harkintavaraa direktiivissä. Kumpaa linjaa aiotte edetä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Direktiivihän on tulossa voimaan
lokakuussa tänä vuonna. Joka tapauksessa käy
niin, että Suomen kansallinen lainsäädäntö ei
ole vielä voimassa lokakuussa, mutta niin kuin tiedetään,
direktiivien toimeenpanossa aina on tietty aika, jonka kuluessa
ne pyritään sitten panemaan voimaan. Eli tämä käytännössä merkitsee
sitä, että sen jälkeen, kun me nyt tiedämme
näitten EU:n puitteissa käytävien neuvottelujen
tulokset, me arvioimme, mikä tie on järkevä.
Lähtökohta on se, että direktiiviä ei muuteta,
vaan sittenkin löytyisi sellaiset sovellusmahdollisuudet
direktiivin puitteissa, jotka kelpaisivat myöskin Suomelle,
mutta tapahtuuko näin käytännössä,
minä en uskalla sanoa, koska neuvonpidot sekä EU:ssa
että todella juuri tänä päivänä Saksassa
ovat vielä menossa jompaakumpaa tietä. Myöskin
niin moni maa on tällä hetkellä vastaavanlaisessa
tilanteessa kuin Suomi, että paineita varmaan myös
tuon direktiivin (Puhemies koputtaa) uudelleen tarkasteluun kyllä syntyy.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hankintakäytäntö kunnissa,
kuntayhtymissä, todella tuottaa monta kertaa tuloksia,
jotka eivät ole niiden edun mukaisia. Tämä hankintaraja, joka
on 2 000 euroa, jonka jälkeen pitää kilpailuttaa,
tuottaa mielestäni turhaa byrokratiaa, vie turhaan kalliita
työtunteja eri viranomaisilta. Haluaisin kysyä ministeri
Pekkariselta:
Miten te tähän yksityiskohtaan suhtaudutte, että tätä hankintarajaa
merkittävästi korotettaisiin tai tulisi muita
sellaisia parannuksia, jotka toisivat järkeä ja
tarkoituksenmukaisuutta tähän kilpailuttamismenettelyyn?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ehdottomasti nykyisiä rajoja minun
mielestäni pitää nostaa. Työryhmä,
joka asiaa valmisteli, lähti siitä, että kynnysarvossa
tavaroiden ja palvelujen kyseessä ollen noustaisiin 20 000
euroon ja sitten näitten urakoitten, siis lähinnä rakentamiseen
liittyvien urakoitten tai vastaavien, osalta raja-arvo olisi 100 000
euroa. Paraikaa tässäkin asiassa nyt joudun sanomaan,
että käydään neuvonpitoja myöskin
Suomessa eri intresanttien kanssa. Tänä iltana
kello 19 seuraavan kerran on Suomen yrittäjäjärjestöjen
ja kuntajärjestöjen kanssa neuvonpito. Yritetään
löytää kompromissia. Näiden
näkemykset ovat toisistaan tavattoman kaukana. Yrittäjät
ovat aika lailla avoimen vapauden kannalla, ja kuntien mielestä taas
20 000, 100 000, kumpikin arvo niistä on
liian korkea. Tältä väliltä haetaan
kompromissia. Joka tapauksessa nykyisiä tasoja pitää tuntuvasti
nostaa, se on ainakin oma henkilökohtainen kantani.