Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyseessä on siis hallituksen esitys
            numero 158 siirtyvän toimintapääoman
            tasosta. Tämä on harvinaisen iso, vaikea ja monimutkainen
            kokonaisuus, jonka takia haluaisin tässä vaiheessa, kun
            se on valiokunnan läpikäynyt ja sieltä yksimielisenä tänne
            saliin tuotu, tarkastella muutamaa asiantuntijalausuntoa ja lukea
            niistä otteita, joiden pohjalta toivottavasti tulee vähän
            käsitystä siitä, että ei aivan
            helppoa ollut hypätä tähän kärryyn,
            miten kaikki tässä vakuutusjärjestelmässä menee.
         
         
         Suomessahan on hajautettu eläkevakuutusjärjestelmä,
            joka tietenkin on hyvä asia, periaatteessa myöskin
            turvallinen. Meillä on isoja vakuutusyhtiöitä tällä hetkellä Ilmarinen
            ja Varma, jotka kumpikin ovat noin 30 prosentin omistusosuudella
            koko Suomen vakuutuskannasta. Se tekee siis 60 prosenttia. Tapiola-yhtiöllä on
            noin 15 prosenttia, Fennialla 10, Veritalla 5 prosenttia, ja loput
            ovat sitten hyvin pieniä markkinaosuuksiltaan. Tässä kentässä puhutaan
            nyt sitten siitä, miten toimintapääoma
            tiettyjen periaatteiden mukaan saisi siirtyä, voisi siirtyä joko
            näistä eläkekassoista tai eläkesäätiöistä näihin
            edellä lueteltuihin eläkevakuutusyhtiöihin
            tai päinvastoin, ja siellä tietyistä asioista.
         
         
         Tämän hallituksen esityksen tavoitteina on
            ainakin neljä keskeistä yleistavoitetta, joista
            ensimmäinen on tavoite laitosten riittävästä määrästä eläkejärjestelmän
            toimivuuden parantamiseksi. Toisin sanoen vähintään
            nämä, mitkä edellä kerroin,
            olisivat jatkossakin mukana tässä toiminnassa
            eikä niin, että se olisi suurempaa kohdentumista.
            Toinen tavoite on se, että lainsäädäntö ei
            estäisi vakuutuksenottajan tarkoituksenmukaisia eläkelaitossiirtoja.
            Se tietenkin vapauttaisi tätä toimintaa ja ehkä lisäisi
            läpinäkyvyyttä ja mahdollisesti jonkinlaisia
            kilpailullisia elementtejä. Kolmas on tavoite, että vakuutuskannan
            siirtoja ei tehtäisi spekulatiivisissa tarkoituksissa.
            Näin nimittäin on menneiden kahden vuoden aikana
            tiettävästi muutamassa tilanteessa käynyt,
            jossa tilanne on ollut vakuutuksenottajille niin edullinen, että he
            ovat saaneet siitä omaan taseeseensa lisätukea.
            Neljäntenä tavoitteena on periaatteellinen pyrkimys
            oikeudenmukaisuuteen ja tasapuoliseen kohteluun eläkelaitosten
            välillä. Lisäksi vielä odotetaan,
            että laitosmuodolla ei saisi olla vaikutusta siirron edellytyksiin
            ja sillä, minkä laitosmuodon eläkelaitos on
            vastaanottajana tai luovuttajana, ei saisi olla merkitystä myöskään
            siirron ehtoihin.
         
         
         Näiltä pohjilta kun tätä sitten,
            arvon puhemies, tarkastellaan, niin ensinnäkin luen OP-Eläkekassan
            lausuntoa. Pekka Korhonen oli meillä asiantuntijana kuultavana.
            Heitä ei lain valmisteluvaiheessa ole kuultu, mutta tämä teksti
            on jaettu valiokunnalle, ja osittain sieltä kuuluu seuraavasti:
         
         
         "Nyt muutettavaksi ehdotetun ja 1.7.2003 voimaan tulleen lainsäädännön
            tarkoitus oli hajautetun työeläkejärjestelmän
            tukeminen ja uusien eläkelaitosten perustamisen mahdollistaminen, mutta
            lakiin kirjatut ja muun muassa siirtyvää toimintapääomaa
            koskevat määräytymisperiaatteet osoittautuivat
            epäonnistuneiksi, koska:
         
         
         — lainsäädäntö ei
            ole taloudellisessa mielessä mahdollistanut uuden eläkelaitoksen
            perustamista
         
         
         — lainsäädäntö on
            sen sijaan mahdollistanut merkittävän taloudellisen
            etuuden saamisen eläkelaitoksen purkamisesta
         
         
         — säännöksiin sisältyy
            rajoitteita toiminnallisesti järkevien vakuutuskantojen
            muodostamiseksi, jolloin jo olemassa olevan laitoksen vakuutuskantaa
            ei voida saada tarkoituksenmukaiseksi.
         
         
         Jotta sekä luovuttava että vastaanottava eläkelaitos
            olisivat tasavertaisessa kilpailuasemassa, niin uuden eläkelaitoksen
            tulee saada vastaava määrä toimintapääomaa.
            Tällöin myöskään luovuttavan
            eläkelaitoksen asema ei muutu.
         
         
         Nykyinen tilanne ei siis hallituksen esityksen mukaisesti muutettunakaan
            voi johtaa toimijoiden määrän lisääntymiseen
            ja sitä kautta eläkejärjestelmän
            toimivuuden paranemiseen."
         
         
         Ja edelleen samasta lausunnosta: "Jos toiseen suuntaan tapahtuvasta
            siirtoliikenteestä saa taloudellista etua, mutta toiseen
            suuntaan tapahtuvasta siirtoliikenteestä vakuutuksenottajalle
            aiheutuu taloudellisia menetyksiä, ei ole epäselvyyttä,
            mihin kehitys pidemmällä aikavälillä johtaa.
            Uusia eläkelaitoksia ei tällaisilla ehdoilla synny
            ja vanhojen eläkelaitosten purkaminen jatkuu."
         
         
         Arvoisa puhemies! Näin siis kertoo valiokunnalle yksi
            asiantuntija. Tätä tietoa oli vähän
            vaikea saada valiokunnan omaan mietintöön, ja
            sen takia halusin lukea sen tässä, varsinkin kun
            kuulemisen yhteydessä toiset asiantuntijat olivat tästä kohtaa
            eri mieltä, ilmoittivat kysymykseeni, että ei
            tiedetä, voiko uusia eläkelaitoksia nyt uuden
            lainsäädännön jälkeen
            syntyä vaiko ei. En halua tässä moittia
            enkä kehua ketään, mutta haluan vaan
            nostaa tätä keskustelua esille sen takia, että vähän
            realisoituisi se, miten vaikea tämä asia kaikkinensa
            näyttää olevan.
         
         
         Palaan vielä tähän OP-Eläkekassan
            lausuntoon siltä osin, että siellä sanotaan:
            "Voimassa olevan lainsäädännön
            suurin epäkohta on ollut siinä, että vakuutuskantojen
            siirtäminen työeläkevakuutusyhtiöstä eläkesäätiöön
            ja eläkesäätiöstä työeläkevakuutusyhtiöön
            ei ole ollut vakuutuksenottajan näkökulmasta symmetristä eikä tasapuolisten
            kilpailuedellytysten syntymistä edistävää tai
            edes mahdollistavaa."
         
         
         Ja ehkäpä vähän lyhennän
            sitten tämän lausunnon siteeraamista, mutta haluan
            vielä lukea muutaman otteen toisesta asiantuntijalausunnosta,
            joka oli Eläkesäätiöyhdistyksen
            lausunto, jota puolestaan lainvalmistelun yhteydessä oli
            etukäteen kuultu. Siellä puhutaan itse asiassa
            samoista asioista kuin edellisessäkin lausunnossa ja todetaan
            muun muassa: "Eläkelaitoksen perustaminen / purkaminen
            eivät ole taloudellisesti samanarvoisia vaihtoehtoja. Tällä hetkellä siirtyvä toimintapääoma
            on rakennettu siten, että se käytännössä sisältää taloudellisen
            kannustimen oman eläkelaitoksen purkamiseen ja sanktion
            oman eläkelaitoksen perustamiseen. Hallituksen esityskään
            ei muuta tätä asiaa."
         
         
         Ja vielä lainaan sen verran samaa lausuntoa: "Jos siirretään
            eläkevastuut, mutta vain osa siitä toimintapääomasta,
            jonka perusteella eläkevastuiden tuottovaatimus määrätään,
            on selvää, että laskuperustekoron mukaisen
            tuoton saavuttaminen ei ole mahdollista. - - Säännöstö on
            ristiriidassa sen periaatteen kanssa, että toimintapääoma
            kuuluu vakuutuskantaan."
         
         
         Eräällä lailla sitten vielä viimeisenä toteamuksena
            samaisessa lausunnossa todetaan: "Eläkesäätiötä purettaessa
            vastaanottavan eläkelaitoksen vakuutetut ja vakuutuksenottajat
            menettävät osan heille kuuluvasta varallisuudesta."
            Tämä toteamus tai väite oli siis kyseisessä lausunnossa, jonka
            Eläkesäätiöyhdistys valiokunnalle
            esitti. Tähän muutama muu asiantuntija kyllä ilmoitti, että näin
            ei kävisi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Halusin muun muassa nämä asiat
            tuoda esille ja myöskin eduskunnan pöytäkirjoihin
            liitettäväksi, jotta realisoituisi se, missä maailmassa
            menemme, miten tärkeää asiaa
            tässä käsitellään,
            ja ne teistä, jotka olette lukeneet valiokunnan mietinnön
            läpi, voitte todeta, että tähän
            asiaan varmasti tullaan palaamaan jatkolainsäädännön
            yhteydessä. Tällä hetkellä valiokunnan
            käsitys yksimielisesti oli se kaikesta huolimatta, että lainsäädännön
            muutos on oikean suuntainen, mutta mahdollisesti ei täysin riittävä.
         
         
       
      Yleiskeskustelu päättyy.