4) Hallituksen esitys laiksi maa- ja puutarhatalouden kansallisista
tuista annetun lain muuttamisesta
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viime vuoden kesäkuussa valtioneuvosto hyväksyi
Suomen esityksen pitkäaikaisten maatalouden kansallisten
tukijärjestelmien muuttamisesta. Saman vuoden syksyllä neuvoteltiin
sitten komission kanssa ja joulukuussa päästiin
poliittiseen sopuun Suomen pohjoisten alueiden pitkäaikaisesta
tuesta ja tukien muutoksesta. Saavutettu neuvottelutulos oli monien
asioiden summa, ja se herätti heti värikkään
keskustelun erityisesti maamme eri tukialueiden tuottajien välillä.
Sopimusta sanottiin jopa epäonnistuneeksi tai eriarvoistavaksi.
Lopputulos kuitenkin saatiin aikaan, ja Suomi väänsi
tarmokkaasti kohtuullisen lopputuloksen.
Suomalaista tuottajaa tietenkin rasittaa tämä periaate,
että menneisyys tilalla vaikuttaa hyvin voimakkaasti tulevaisuuden
tuotantoon. Se ei ole suomalaista käsityskykyä oikein
tukeva periaate. Suomalaisen ruuan ja elintarviketalouden raaka-aineiden
tuotto pitää olla tuottavasti mahdollista koko
Suomessa edelleenkin. Luonnonolosuhteemme ovat hyvin moninaiset,
ja maatalouteen on satsattu tiloilla runsaasti varoja. Tavoitteena
pitää edelleen olla kannattava toiminta, joka
koostuu tuotteista saatavasta hinnasta ja sitten tukipolitiikasta.
Nyt maa- ja metsätalousvaliokunta on antanut mietintönsä laiksi
maa- ja puutarhatalouden kansallisista tuista. Pääasiana
ovat saavutetun neuvottelutuloksen järjestelmän
muutoksesta aiheutuvat lakimuutokset. Tuotannosta irrotetut sika- ja
siipikarjan tuet ja niiden määrät määräytyvät historiallisten
tuotantomäärien perusteella, ja tarkasteluvuotena
on vuosi 2007. Viitemääräämisvuotena
voidaan kuitenkin käyttää vuotta 2006, jos
esimerkiksi rakentamisesta, viljelijän sairaudesta johtuvasta
muutoksesta tai eläinkierrosta tai eläinten sairastumisesta
tai jopa onnettomuudesta johtuvista seurauksista eläinmäärät
ovat olleet tavanomaista alhaisempia. Viime vuoden 2008 loppuun
mennessä tuotannon on kuitenkin oltava vakiintuneella tasolla.
Valiokunta kiinnittää huomiota laajennus-
ja uudisrakentamisesta johtuviin muutoksiin ja ehdottaakin täsmennyksiä rakentamisaikaan.
Kuluvan vuoden lokakuun loppuun mennessä hyväksytty
rakennus on tällainen viitemäärän
pohjana oleva tuotantomääriinkin vaikuttava asia.
Näin nyt kesken olevat tuotantorakennukset tulevat siis
viitemäärien määräytymisessä hyvin
huomioiduiksi. Vuotuiset määrärahat maksetaan
näiden viitemäärien mukaan 141- ja 142-valtiontukipäätöksiin,
joista on siis komission kanssa sovittu, ja Suomi ei voi maksaa
valitettavasti yhtään enempää kuin
on sovittu. Kokonaispotti jaetaan eläinyksikköjen
kesken. Mitä enemmän jakajia, eläinyksikköjä,
sitä alhaisempi on tuen määrä yksikköä kohden.
Tavoitteena on kohtuuttomien tilanteiden estäminen,
ja epäoikeudenmukaiset tilanteet tulee tarkkaan maataloushallinnon
ohjeistuksella ja viljelijöille tiedottamisella pyrkiä välttämään. Esimerkiksi
kalkkunantuotanto, johon valiokunta kiinnitti huomiota, on noina
määräytymisvuosina hyvinkin alhaisella
tasolla ja vaikuttaa kalkkunanlihan tuotantoon jatkossa koko Suomessa. Luultavaa
on, että väliinputoajia on esimerkiksi tilanteessa,
jossa nuori on aloittanut tuotannon tyhjästä eikä ole
ostanut kokonaista tilaa. Maaseutuelinkeinojen valituslautakuntaan
saattaa tulla nyt hylkäämisen jälkeen
päätösten muuttamishakemuksia, ja pitää varautua
pienoiseen käsittelyhuippuun.
Valiokuntakäsittelyssä on, arvoisa puhemies, pyritty
huomioimaan kaikki tietoon tulleet tapaukset, joissa jostain syystä viitemääräämisvuosi
aiheuttaa
kohtuuttoman menetyksen. Viitemäärän
määräytyminen vaikuttaa keskeisesti niin
sanottujen yksimahaisten tuotannon taloudelliseen tuotantoon ja
kokonaismäärään Suomessa. Valiokunta
teki hyvin tarkkaa työtä yhdessä virkamiesten
kanssa ja hioi näitä lakeja tarvittavaan suuntaan
säilyttäen kuitenkin sen saavutetun sopimuksen
hengen komission kanssa. Valiokunta ansaitsee kyllä kiitoksen,
ja nämä kaikki muutosesitykset ovat hyvinkin kannatettavia.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin puheenvuoron voisi aloittaa siitä,
mihin ed. Haapoja jäi, eli lakiesitys on hyvin kannatettava.
Mutta toiseksi heti toteaisin kuitenkin sen, että tämän
kyseessä olevan lakiesityksen pohjalla on neuvottelutulos
artiklan 142 tukijärjestelmän oleellisesta muuttamisesta eli
yksimahaisten tukien irrottaminen tuotannosta. On pakko todeta,
että poliittisesti en missään tapauksessa
sitä ratkaisua voi hyväksyä, mutta olen
samalla myös todennut sen, että toki ymmärrän
ne ratkaisut, joita neuvottelupöydissä viime vuoden
puolella tältä osin tehtiin.
No, sitten tämä varsinainen lakiesitys. Valiokunta
on tehnyt tähän aivan oikeita muutosesityksiä muun
muassa pohjoisen alueen tuotantorakennusten rakentamiseen liittyen
eli 10 d §, joka on erittäin järkevä muutosesitys
valiokunnalta, samoin kuin myös uusi 10 c §, jolla
on haettu kohtuutta muun muassa viljelijöitten työkyvyttömyystapausten
osalta viitemääriä laskettaessa, eli
kaiken kaikkiaan valiokunta tuoltakin osalta on tehnyt erittäin
hyvää työtä.
Lähetekeskustelussa tämän lain osalta
esitin huoleni muun muassa yhdestä yksittäisestä asiasta
eli siitä, millä tavalla alkuvuodesta 2008 teurastettuja
eläimiä voidaan ottaa huomioon tilakohtaisesta
tuotannosta irrotetun sika- ja siipikarjatalouden tuen vahvistamiseksi
ja sen vahvistamisessa. Eli tämä huolihan liittyy
lähinnä näihin teurasruuhkiin. Ilmeisesti
nyt tässä tämän lain käsittelyn
aikana myös nämä ongelmatilanteet on voitu
hoitaa, kuten myös monet monet muut ongelmatilanteet, joita
vielä tässä lakiesityksen antamisen alkuaikoina
oli.
Sitten yhtenä yksittäisenä asiana
valiokunnan mietinnössä — taitaa olla
sivulla 3 varsinaisessa mietintöversiossa — viitataan
yhden kappaleen sisällä sanaan "Maaseutuvirasto":
"Valiokunnalle toimitetun selvityksen mukaan Maaseutuvirasto tulee
tältä osin ohjeistamaan, että tuotannon jatkumista
- -" jne. Jos täällä olisi ministerillä ollut
tilaisuus olla paikan päällä, olisin
esittänyt hänelle kysymyksen Maaseutuvirastojen
osalta, kun muun muassa maatalouden investointitukijärjestelmien
toteuttaminen ontuu todella pahoin ennen kaikkea Maaseutuviraston
toiminnan ongelmien takia. Samoin näyttää siltä,
että Maaseutuvirasto ohjeistuksillaan näyttää lähes
tyystin tyrehdyttävän maaseudun kehittämishankkeitten käyttämisen
maaseudun kehittämisessä jo tänä päivänä ja
vielä pahemmin tulevaisuudessa. Olisin kysynyt sitä,
onko yleensäkään Maaseutuvirastolla edellytyksiä ohjeistaa
näitä maatalouden kehittämiseksi, maatilatalouden
edistämiseksi, tehtyjä lakeja ja toimenpiteitä.
Eli kyllä nämä Maaseutuviraston ongelmat
ovat sitä luokkaa, että suomalaisen maatilatalouden
kehittäminen ei oikein niitä kestä. On
todella toivottavaa, että maa- ja metsätalousministeriö ja
-ministeri pystyvät hoitamaan ja korjaamaan näitä ongelmia, mitä Maaseutuviraston
toimintaan liittyy.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä ei
ole syytä enemmälti arvioida pohjoisen tuen kehittämisratkaisua.
Se neuvoteltiin viime vuonna ja tehtiin loppusyksystä.
Sen sijaan haluan antaa maa- ja metsätalousvaliokunnalle
vilpittömän kiitoksen niistä muutoksista, joita
tehtiin hallituksen esitykseen. Ne ovat aika harvalukuisia mutta
yksittäisen tuottajan kannalta monesti hyvin merkittäviä muutoksia.
Tärkein muutos koskee tuotannosta irrotetun sika- ja
siipikarjatalouden tuen viitemäärän korottamisperusteiden
lisäystä. Tännehän tuli uusiksi
perusteiksi viljelijän sairaudesta aiheutunut työkyvyttömyys
tai sitten eläinlääkärin toteama eläintauti.
Viitevuotena voidaan tämän mietinnön
mukaan käyttää tukivuotta 2006 myös
silloin, jos eläinyksikkömäärän
pieneneminen johtuu viljelijän sairaudesta aiheutuneesta
työkyvyttömyydestä tai eläintaudista.
Aika monellehan tuli aika suurena yllätyksenä se,
että vuodelle 2007 näin suuri merkitys annettiin.
Tuotannosta irrotettu tuki on erittäin tärkeä tuloelementti,
ja on tärkeää, että tähän
saadaan sitten joustoa, jos tukivuonna 2006 on ollut täysi
tuotanto ja se näistä viljelijän kannalta
hyvin dramaattisista syistä on alentunut vuonna 2007, niin
voidaan eräin edellytyksin käyttää sitten
vuotta 2006. Tässä selvästi näitä mahdollisuuksia
lisättiin.
Hyvä on myös tuo muutos, jossa pohjoisen tuen
alueella saa ottaa käyttöön tämän
tuotantorakennuksen laajennus- tai uudisrakentamisinvestoinnin lokakuun
loppuun mennessä 2009, kun alkuperäisessä esityksessä oli
heinäkuun loppuun 2009. Sekin antaa hyvää joustoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän jouduttiin
nyt sekä artiklan 141 että 142 suurin piirtein
samanaikaisten arviointien tiimoilta katsomaan, mitä loppujen
lopuksi oli jäsenyysneuvotteluissa Rooman sopimukseen saatu aikaiseksi
ja mitä ei ollut saatu aikaiseksi. Pitää ensinnäkin
muistaa se, että se keskeisin, pitkän tähtäyksen
tulos, mikä näissä neuvotteluissa saatiin,
oli se, että lfa-tuen idean, huom. idean, mukaisesti saatiin
aikaiseksi se, että EU-komissio hyväksyi luonnonmaantieteellisiin
syihin perustuvan vyöhykkeisyysjärjestelmän
Suomeen. Se korostuu Suomessa sillä tavalla, että kun
tullaan etelästä pohjoiseen, tullaan Oulunjoen
tienoille, niin sen jälkeen sitten loppuu viljan tuotanto,
leipäviljan tuotanto jo aikaisemminkin, mutta rehuviljankin
tuotanto niin, että siirrytään korsirehun käyttöön.
Se tässä taustalla on ollut vahvana oivalluksena.
Tämä vaan on eräille Etelä-Suomen tuottajille
lähes mahdoton asia hyväksyä, siis kerta
kaikkiaan mahdoton asia, ja nyt nähdään sen
hyvin dramaattiset seuraukset etujärjestöpiirissäkin,
mihinkä se sitten voi johtaa.
Täytyy antaa erinomaisen suuri tunnustus maa- ja metsätalousministeri
Sirkka-Liisa Anttilalle siitä, että hän
hoiteli erittäin vaikeat neuvottelut varsin kohtuulliseen
tulokseen. Mutta sitten kun ajatellaan, että näitä ruvetaan
sitten näitä neuvottelutuloksia soveltamaan sen
jälkeen, kun tuottajajärjestöt kumpikin
olivat itse tehneet pohjat, mitenkä nämä pitäisi
hoitaa nämä asiat, miettimättä ollenkaan,
mitenkä heidän jäsenkuntansa pystyy selviytymään
näistä, siis näistä lukuisista yksityiskohdista,
niin sitten tullaan jo äärimmäisen mielenkiintoiseen
vaiheeseen, jossa pitää katsoa, millä tavalla
hyvin kapeassa aikajanassa ne toiminnot, rakennustoiminnat ja inhimillisen elämän
erilaiset ilmiöt, voidaan ottaa huomioon sillä tavalla,
että väliinputoajien määrä putoaa mahdollisimman
pieneksi, niin siitähän tuli taiteenlaji kerta
kaikkiaan.
Kun muistaa täällä, mitenkä ed.
Timo Korhonenkin antoi tulla täyslaidallisen arvioidessaan tätä hallituksen
esitystä ja mitä hän puhui äsken, niin
maatalousvaliokunta on tehnyt varsin hyvää työtä kaikesta
päätellen, koska puheitten sävy oli muuttunut
tällä välin aika paljon. Nyt on katsottu kerta
kaikkiaan ihan ainutlaatuisella tavalla — pitkä kokemus,
22 vuotta, näistä hommista, vuodesta 1995 lähtien
tästä EU-kulttuurista — mitenkä pitkälle
saakka voidaan niin kuin katsoa, että hommat olisivat käytännön
elämään soveltuvia. Kiitos siitä kaikille,
jotka prosessiin ovat osallistuneet. Tässähän
ei ole, pitää korostaa, tässä ei
ole potkittu aisan yli. Jos olisi potkittu aisan yli, tämä pitää korostaen
todeta, niin se olisi merkinnyt, että 141:n tai 142:n neuvottelut
olisivat menneet uusiksi. Hyvin yksinkertainen juttu. Siis nyt ollaan
komission päättämien raamien puitteissa
katsottu elämään soveltuvat ja rakennustoimintaan
soveltuvat ratkaisut, niille päivätasaiset ratkaisut,
millä tavalla tuotanto rytmittyy, millä tavalla
rakennustoiminnat hoidetaan jnp. Tämän parempaan
ei olisi näillä eväillä pystynyt millään.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn niihin arvioihin, joita täällä on
esitetty siitä hyvästä työstä,
mitä maatalousvaliokunta on tämän käytännön
viitemäärän arvioinnin suhteen tehnyt,
ja näistä muutoksista, mitä tänne
on lisätty.
Kysymyshän on maataloustukijärjestelmän perusteiden
muutoksesta, joka heijastuu tietysti mahdollisesti hyvinkin pitkälle
jaksolle eteenpäin, ja on syytä katsoa, että siinä ei
suuria kohtuuttomuuksia puoleen eikä toiseen tapahdu, ja nämä syyt,
mitä täällä on lueteltu, ovat
kyllä, aivan kuten ed. Pulliainen totesi, käytännön
elämän perusteella hyvin valittuja ja tänne
hyvin kirjattu. Tästä on syytä lausua
todellakin maatalousvaliokunnalle kiitos, että nämä on
täällä hyvin huomioitu.
Mutta sitten tietysti täytyy miettiä niitä perusteita,
miten tähän tilanteeseen on ylipäänsä jouduttu
tai päädytty. En voi kyllä allekirjoittaa
sitä todistusta, minkä täällä ed.
Pulliainen toi tästä lfa-idean tuomisesta tänne
sika- ja siipikarjatuotantoon. Kyllähän kysymys
on käytännössä yksistä markkinoista
Suomessa, joita oikeastaan ei voi vaarantaa kovinkaan erilaisella
tukijärjestelmällä eri tukialueilla.
Se idea, mikä nyt on syntymässä tästä tukialueporrastuksesta
nimenomaan näillä tuotantomuodoilla, niin se on
aivan uutta. Suomen maatalouspoliittisessa historiassa meillä ei
ole aikaisemmin sika- ja siipikarjatuotannossa ollut tukiportaita.
Tässä mielessä tämä eriytyminen,
vaikkakin hyvin vähäinen ja vain joitakin tiloja
toistaiseksi koskeva, on aivan uusi käytäntö.
Mutta edelleenkin korostan sitä, että kun
näitä viitemääriä muodostetaan,
on todellakin syytä ottaa huomioon se käytännön
elävä elämä, ja aivan oikein
tässä maatalousvaliokunnan lausunnossa on niihin
puututtu.
Vielä voisi tietysti esittää toivomuksen,
että myöskin A- ja B-tukialueilla nämä samat
lievennykset tai huomiot tulisivat täysimääräisinä huomioon
otetuiksi.
Yleiskeskustelu päättyi.