Täysistunnon pöytäkirja 23/2009 vp

PTK 23/2009 vp

23. TORSTAINA 12. MAALISKUUTA 2009 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys laiksi Opetusalan koulutuskeskuksen muuttamisesta osakeyhtiöksi

 

Timo Heinonen /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä siis ehdotetaan säädettäväksi laki Opetusalan koulutuskeskuksen muuttamisesta osakeyhtiöksi ja tämän myötä valtioneuvosto oikeutettaisiin luovuttamaan Opetusalan koulutuskeskuksen hallinnassa oleva omaisuus ja toiminta tälle perustettavalle osakeyhtiölle, jonka toimialaa hieman myös laajennettaisiin kattamaan koulutus-, konsultointi- ja kehittämispalvelut sekä niihin liittyvä liiketoiminta. Opetusalan koulutuskeskuksen henkilöstö siirtyisi tämän uuden osakeyhtiön palvelukseen ja samalla kumottaisiin Opetusalan koulutuskeskuksesta annettu laki.

Tämä asia oli meillä sivistysvaliokunnassa käsiteltävänä, ja kävimme varsin hyvän ja perusteellisen keskustelun tästä. Tämä tietysti otsikkona ehkä kuulostaa hieman pieneltä ja vähäpätöiseltäkin asialta, mutta itse asiassa tämän meidän sinivihreän hallituksen hallitusohjelman myötä tällä toimenpiteellä ja Opetusalan koulutuskeskuksella on aiempaakin suurempi rooli.

Valiokunta katsoi, että toiminnan yhtiöittäminen ja myös omistuspohjan laajentaminen samalla alalla toimivien palveluntuottajien suuntaan on paras tapa turvata tulevaisuudessakin opettajien ja opetustoimen, muun henkilöstön täydennyskoulutuksen saavutettavuus, laatu ja kilpailukykyinen hintataso. Sellaista OpeKon koulutus on tähän asti ollut ja meistä lukuisat opettajat muistamme ja tiedämme tuon koulutuksen hyvin ja myös sen luonteen, jollaista se vuosikausien, vuosikymmenten ajan oli, Heinolan kurssikeskuksessa annettua koulutusta. Mutta yhteiskunta on muuttunut tässäkin mielessä, ja näin ollen koulutus tuollaisesta kurssikeskustyyppisestä koulutuksesta on siirtynyt yhä enemmän paikan päällä tapahtuvaksi, kouluilla, kunnissa räätälöidyksi koulutukseksi. Siinä mielessä tämä esitys on myös varsin perusteltua, siirtyä tämän tyyppiseen koulutukseen.

Myös se, että asiakaskuntaa ollaan laajentamassa aiheutti myös sivistysvaliokunnassa, jossa ed. Oinosen kanssa tätäkin asiaa olimme käsittelemässä, keskustelua ja myös ehkä pelkoa hieman siitä, miten tämä tulee vaikuttamaan muun muassa siihen, miten tulevaisuudessa turvaamme ennen muuta opettajien ja koulun erityishenkilöstön ammattiosaamisen ja täydennyskoulutuksen. Mutta asiantuntijakuulemisessa varsin selkeästi tuli esille se, että asiakaskunnan laajentaminen on perusteltua muun muassa sen myötä, että kasvatus- ja koulumaailma on siirtynyt hyvin paljon moniammatillisuuden suuntaan. Silloin näissä koulutuksissa pystytään vastaamaan paremmin tämän ajan haasteisiin.

Hallitusohjelmassa todetaan, että koulutuksen järjestäjille eli kunnille ja muille järjestäjille säädetään nyt velvoite huolehtia siitä, että opetushenkilöstö saa säännöllisesti ammatillista osaamista parantavaa täydennyskoulutusta. Tämä tulee hyvin paljon lisäämään myös tätä tarvetta täydennyskoulutuksen puolella, ja tällä uudistuksella Opetusalan koulutuskeskuksen muuttamisella osakeyhtiöksi osittain ollaan myös tähän vastaamassa.

Lisäksi täydennyskoulutuksen muuttuminen tuosta kurssikeskuksesta paikan päällä tapahtuvaksi ja tarve opetushenkilöstön laaja-alaiseen osaamiseen sekä mahdollisuudet koulutusvientiin ovat niitä syitä, jotka puoltavat tämän asiakaskunnan ja toimialan laajentamista. Näistä syistä myös rakenteelliset uudistukset ovat varsin perusteltuja. Yksi yhtiöittämisen tavoitteista on tämän toimialan markkinatilanteen selkeyttäminen ja myös kilpailun neutraliteetin edistäminen. Ne nousivat myös hyvin vahvasti näissä kuulemisissa esille.

Opetusalan koulutuskeskus on toiminut pitkälti liiketaloudellisin periaattein, mutta sillä on ollut ja tulee myös tulevaisuudessa olemaan selkeä koulutuspoliittinen tehtävä. Sillä tulee olemaan myös tietty yhteiskunnallinen funktio. Se on syytä sivistysvaliokunnankin mielestä säilyttää. Yhteiskunnallinen tehtävä on näkynyt myös siinä, että toiminnassa on pyritty valtakunnalliseen kattavuuteen ja koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen. Näistä tavoitteista ei tule luopua vaan varmistaa niiden toteutuminen omistajaohjauksella ja koulutuksen rahoitusjärjestelmään liittyvillä ratkaisuilla. Näistä sivistysvaliokunnassa erityisesti kannoimme huolta.

Valiokunta painotti myös sitä, että Opetusalan koulutuskeskuksen tärkeimpänä tehtävänä tulee tulevaisuudessakin edelleen olla järjestää koulutuspoliittisesti merkittävää koulutusta ja tukea koulutuksella opetushenkilöstön tieto- ja osaamispohjan ajanmukaisuutta.

Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi muutama sana siitä, mikä aina näissä tämäntyyppisissä ratkaisuissa aiheuttaa keskustelua eli henkilöstöstä. Tämä yhtiöittäminen ei itsessään vaikuta Opetusalan koulutuskeskuksen tai sen toimintaa jatkavan yhtiön henkilöstömäärään. Se myös tuli selkeästi esille. Hallituksen esityksen mukaan palvelussuhteiden turvaaminen toiminnan siirtohetkellä Opetusalan koulutuskeskuksen palveluksessa olevan henkilöstön osalta toteutetaan ottamalla henkilöstö perustettavan yhtiön palvelukseen.

On kuitenkin rehellisyyden nimissä todettava sekin, että jo aiemmin päätetty valtion tukirahoituksen lakkaaminen sekä se, ettei valtio jatkossa muutoinkaan vastaa yhtiön mahdollisista tappioista, edellyttää osaltaan yhtiön toiminnan ja henkilöstömäärän suunnittelemista kestävälle pohjalle.

Henkilöstön kannalta tärkeä kysymys on pitkään opetusalan koulutuskeskuksessa tai muualla valtion eläkelain piirissä palvelleiden lisäeläketurvan järjestäminen. Yhtiöittämisessä on periaatteena, että osakeyhtiöön siirtyvän henkilöstön eläke-edut turvataan ja siirtyvien uusi eläketurva vastaa nykyistä eläketurvaa. Tämä järjestetään erillisellä ryhmäeläkevakuutuksella.

Hallituksen esityksen mukaan siirtyvän henkilöstön lisäeläketurva on tarkoitus järjestää yksityisestä eläkelaitoksesta otettavalla lisäeläkevakuutuksella ja valiokunta pitikin välttämättömänä, että valtio osallistuu siirtyvän henkilöstön lisäeläketurvan kustannuksiin ja siirtyvälle henkilöstölle hankittavan eläkevakuutuksen ehdot vastaavat voimassa olevia eläkevakuutuksia.

Tämän vuoksi sivistysvaliokunta ehdotti asiasta lausumaa, jossa eduskunta edellyttäisi, että valtio osallistuu siirtyvälle henkilöstölle hankittavan lisäeläketurvan maksamiseen ja että siirtyvälle henkilöstölle hankittavan eläkevakuutuksen ehdot vastaavat voimassa olevia eläke-etuuksia. Sivistysvaliokunta ehdotti, että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja tuo yksi lausuma nousi sivistysvaliokunnassa esille ja se on myös tässä meidän tekemässä mietinnössä kirjattu näkyviin.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Kuten ed. Heinonen mainitsi, käsittelimme sivistysvaliokunnassa tätä asiaa. Minulla oli asian käsittelyyn käydessä monia epäileviä kysymyksiä mielessä, kuinka onnistuu perinteikkään Opetusalan koulutuskeskuksen muuttaminen osakeyhtiöksi, mutta aivan kuten ed. Heinonen sanoi, asiantuntijakuulemisissa kävi ilmi, että tälle ei pitäisi olla mitään esteitä. Näin ollen olen näkemässä, että tällä tavalla Opetusalan koulutuskeskus voi vastata paremmin tulevaisuuden tehtäviin.

Hyvin merkittävää on, että Opetusalan koulutuskeskus tekee koulutustyötä paikan päällä niissä kunnissa ja niissä oppilaitoksissa, mihinkä sen palveluja pyydetään. Se huolenaihe yleensä on tähän asiaan liittyen, että kun kuntataloudet ovat erittäin kireällä, joudutaan karsimaan menoja, niin on vaarana, että opettajien koulutuksesta, jota tämä koulutuskeskus tarjoaa, joudutaan tinkimään ja silloin voi olla vaarana näiden toimintojen tietynlainen kaventuminen. Toivotaan kuitenkin menestystä Opetusalan koulutuskeskuksen uudenlaisissa toiminnoissa ja katsotaan luottavaisesti tulevaisuuteen.

Yleiskeskustelu päättyi.