Täysistunnon pöytäkirja 23/2009 vp

PTK 23/2009 vp

23. TORSTAINA 12. MAALISKUUTA 2009 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

6) Laki tuloverolain 117 ja 119 §:n muuttamisesta

 

Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on varsin yksinkertainen ja vastaavanlainen käytäntö on joissakin maissa.

Se, mihin pyritään tässä lakialoitteessa, on ollut aikaisemminkin esillä ja sen tiedän myöskin, että yrittäjäjärjestöt ovat ihan viime viikkoina esittäneet, että hallitus ottaisi myöskin tämän aseen käyttöönsä. Mikä se sitten on? Se on se, että nyt kun näinä vaikeina vuosina voi käydä, ja käy monelle yritykselle niin, että tulee tappiota. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan tämä tappio on vähennyskelpoinen tulevien vuosien voitoista. Mutta voi käydä niinkin, että tulee parikin tappiollista vuotta ja ne tappiot ovat sellaisia, että yritys ei enää niistä selviydy, vaan ajautuu konkurssiin ja menetetään työpaikkoja. Mutta yritys olisi saattanut selviytyä, jos se olisi voinut vähentää nämä tappiot kahden edellisen vuoden voitoista ja näin saanut tavallaan veronpalautusta ja selviytynyt yli tämän kriisin.

Käytännössä tämä ei maksaisi yhteiskunnalle mitään muuta kuin sen, että tämä yritys saisi nämä tavallaan verovähennykset etukäteen, tai pikemminkin oikeassa ajassa, kun nyt voimassa olevan lainsäädännön mukaan saa sen vasta, kun alkaa esittää voittoa. Paljonko tämä maksaisi? No, niin kun jo sanoin, siinä voisi tulla voimassa olevaan lakiin verrattuna joitakin korkotappioita valtiolle.

Tätä lakia voitaisiin aivan hyvin verrata siihen lakiin, jonka me hyväksyimme yksityiskohtaisessa käsittelyssä hetki sitten eli laki tuotannollisten investointien väliaikaisesti korotetuista poistoista. Siinä ihan sama periaate, etukäteen annetaan vähän niitä ylimääräisiä vähennyksiä, mitä tulevina vuosina muuten tulisi. Ihan lyhyesti sanottuna näitä voidaan verrata, mutta tämän lakialoitteen vaikutus olisi selvästi suurempi.

Esko Kiviranta /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen esitys, jonka mukaan elinkeinotoiminnan tai maatalouden verovuoden tappio saataisiin vähentää kahden edellisen verovuoden elinkeinotoiminnan tai maatalouden tulosta, ei todellakaan ole mikään innovatiivinen esitys. Tästähän on puhuttu minunkin tietojeni mukaan EK:ssa ja yrittäjäjärjestöissä pitkän aikaa.

Kyllä minun mielestäni tämmöinen carry back -tyyppinen ratkaisu olisi ainakin pohtimisen arvoinen, että siinä mielessä voin ... (Ed. Kalliksen välihuuto) — Niin, lisäpohtimisen arvoinen sitten, ed. Kallis, että siinä mielessä voin pitää tätä asiallisena aloitteena.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa puhemies! Kun nyt olemme taloudellisesti siinä tilanteessa, missä olemme ja saattaa olla, että tilanne vielä jonkun aikaa heikkenee, niin silloin on hyvin tarpeellista etsiä niitä keinoja, joilla vältettäisiin konkursseja ja autettaisiin yritysten ja myös maatilayritysten selviämistä pahimman vaiheen ylitse. Katson, että juuri tässä lakialoitteessa esitetyllä tavalla voitaisiin niissä tilanteissa, missä tästä on apua, auttaa selviytymistä, tuotannon jatkumista, työpaikkojen säilymistä ja investointien käyttöä siinä tarkoituksessa, mihinkä ne ovat rakennetut ja hankitut. Toivon aloitteelle myönteistä jatkokäsittelyä.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti kommenttina: Nythän ollaan menossa siihen suuntaan yleisesti täällä Suomessakin, että verot siirretään valtion maksettavaksi aina asteittain. Mutta tämän täällä hyvin yleisesti tunnetun herjan jälkeen semmoinen kysymys, että kun sinänsä tämä ei niin mahdottomalta vaikuta, niin onko ed. Kalliksella käsitystä siitä, miksi tässä innovaatiokeskittymässä, valtiovarainministeriössä, sen vero-osastolla, tämä ei ole tullut agendalle, kun siellä on etsitty nyt vastaavia konsteja, niin kuin olemme nähneet täällä hallituksen esitysten galleriasta?

Bjarne Kallis /kd:

Arvoisa herra puhemies! Sitä olen tiedustellut, ja on käynyt ilmi, että asiasta on keskusteltu ja se on ymmärretty, mutta jostakin syystä sitä ei kuitenkaan ole hyväksytty. On ymmärretty, että sillä olisi merkitystä, on ymmärretty, ettei se oikeastaan paljon mitään maksaisi yhteiskunnalle, mutta voisi pelastaa yrityksiä konkursseista ja säilyttää työpaikkoja. Minä en ymmärrä eivätkä ymmärrä myöskään ne, jotka ovat näissä neuvotteluissa olleet, minkä takia tätä ei ole otettu käyttöön, vaikka yksimielisesti on todettu, että tällä olisi vaikutusta eikä juuri mitään maksaisi.

Esko Kiviranta /kesk:

Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriön vero-osaston virkamiehiltä tuskin kannattaa tähänkään liittyen odottaa esityksiä, koska heidän keskeinen tehtävänsä on suojella veropohjaa. Mutta ikävää, ettei täällä ole paikalla kokoomuksen edustajia. Tämähän on ministeri Kataisen asia. Hänellä on mahdollisuus antaa määräys tästäkin asiasta.

Keskustelu päättyi.