6) Laki tuloverolain 117 ja 119 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on
varsin yksinkertainen ja vastaavanlainen käytäntö on joissakin
maissa.
Se, mihin pyritään tässä lakialoitteessa,
on ollut aikaisemminkin esillä ja sen tiedän myöskin, että yrittäjäjärjestöt
ovat ihan viime viikkoina esittäneet, että hallitus
ottaisi myöskin tämän aseen käyttöönsä.
Mikä se sitten on? Se on se, että nyt kun näinä vaikeina
vuosina voi käydä, ja käy monelle yritykselle
niin, että tulee tappiota. Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan tämä tappio on vähennyskelpoinen
tulevien vuosien voitoista. Mutta voi käydä niinkin,
että tulee parikin tappiollista vuotta ja ne tappiot ovat
sellaisia, että yritys ei enää niistä selviydy,
vaan ajautuu konkurssiin ja menetetään työpaikkoja.
Mutta yritys olisi saattanut selviytyä, jos se olisi voinut
vähentää nämä tappiot
kahden edellisen vuoden voitoista ja näin saanut tavallaan
veronpalautusta ja selviytynyt yli tämän kriisin.
Käytännössä tämä ei
maksaisi yhteiskunnalle mitään muuta kuin sen,
että tämä yritys saisi nämä tavallaan
verovähennykset etukäteen, tai pikemminkin oikeassa
ajassa, kun nyt voimassa olevan lainsäädännön
mukaan saa sen vasta, kun alkaa esittää voittoa.
Paljonko tämä maksaisi? No, niin kun jo sanoin,
siinä voisi tulla voimassa olevaan lakiin verrattuna joitakin
korkotappioita valtiolle.
Tätä lakia voitaisiin aivan hyvin verrata
siihen lakiin, jonka me hyväksyimme yksityiskohtaisessa
käsittelyssä hetki sitten eli laki tuotannollisten
investointien väliaikaisesti korotetuista poistoista. Siinä ihan
sama periaate, etukäteen annetaan vähän
niitä ylimääräisiä vähennyksiä, mitä tulevina
vuosina muuten tulisi. Ihan lyhyesti sanottuna näitä voidaan
verrata, mutta tämän lakialoitteen vaikutus olisi
selvästi suurempi.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen esitys, jonka mukaan elinkeinotoiminnan
tai maatalouden verovuoden tappio saataisiin vähentää kahden
edellisen verovuoden elinkeinotoiminnan tai maatalouden tulosta,
ei todellakaan ole mikään innovatiivinen esitys. Tästähän
on puhuttu minunkin tietojeni mukaan EK:ssa ja yrittäjäjärjestöissä pitkän
aikaa.
Kyllä minun mielestäni tämmöinen
carry back -tyyppinen ratkaisu olisi ainakin pohtimisen arvoinen,
että siinä mielessä voin ... (Ed. Kalliksen välihuuto) — Niin,
lisäpohtimisen arvoinen sitten, ed. Kallis, että siinä mielessä voin
pitää tätä asiallisena aloitteena.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun nyt olemme taloudellisesti siinä tilanteessa, missä olemme
ja saattaa olla, että tilanne vielä jonkun aikaa
heikkenee, niin silloin on hyvin tarpeellista etsiä niitä keinoja,
joilla vältettäisiin konkursseja ja autettaisiin
yritysten ja myös maatilayritysten selviämistä pahimman
vaiheen ylitse. Katson, että juuri tässä lakialoitteessa
esitetyllä tavalla voitaisiin niissä tilanteissa,
missä tästä on apua, auttaa selviytymistä,
tuotannon jatkumista, työpaikkojen säilymistä ja
investointien käyttöä siinä tarkoituksessa,
mihinkä ne ovat rakennetut ja hankitut. Toivon aloitteelle
myönteistä jatkokäsittelyä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti kommenttina: Nythän
ollaan menossa siihen suuntaan yleisesti täällä Suomessakin,
että verot siirretään valtion maksettavaksi aina
asteittain. Mutta tämän täällä hyvin
yleisesti tunnetun herjan jälkeen semmoinen kysymys, että kun
sinänsä tämä ei niin mahdottomalta
vaikuta, niin onko ed. Kalliksella käsitystä siitä, miksi
tässä innovaatiokeskittymässä,
valtiovarainministeriössä, sen vero-osastolla,
tämä ei ole tullut agendalle, kun siellä on
etsitty nyt vastaavia konsteja, niin kuin olemme nähneet
täällä hallituksen esitysten galleriasta?
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Sitä olen tiedustellut, ja
on käynyt ilmi, että asiasta on keskusteltu ja
se on ymmärretty, mutta jostakin syystä sitä ei
kuitenkaan ole hyväksytty. On ymmärretty, että sillä olisi
merkitystä, on ymmärretty, ettei se oikeastaan
paljon mitään maksaisi yhteiskunnalle, mutta voisi
pelastaa yrityksiä konkursseista ja säilyttää työpaikkoja.
Minä en ymmärrä eivätkä ymmärrä myöskään
ne, jotka ovat näissä neuvotteluissa olleet, minkä takia tätä ei
ole otettu käyttöön, vaikka yksimielisesti on
todettu, että tällä olisi vaikutusta
eikä juuri mitään maksaisi.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriön vero-osaston
virkamiehiltä tuskin kannattaa tähänkään
liittyen odottaa esityksiä, koska heidän keskeinen
tehtävänsä on suojella veropohjaa. Mutta
ikävää, ettei täällä ole paikalla
kokoomuksen edustajia. Tämähän on ministeri
Kataisen asia. Hänellä on mahdollisuus antaa määräys
tästäkin asiasta.
Keskustelu päättyi.