4) Laki lasten päivähoidosta annetun lain 2 ja
11 a §:n muuttamisesta
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhden sanan saivarteluni jatkuu.
Lasten, nuorten, perheiden hyvinvoinnin edistämisen
politiikkaohjelma, joka on liitteenä tähän
meidän nykyisen hallituksemme hallitusohjelmaan, on erittäin
tervetullut lisä. Toivoin itse asiassa jo viime kaudella,
kun pääministeri kehotti kansaa lisääntymään
ja päätti panostaa perhepolitiikkaan, että vastaavaa
poikkihallinnollista ohjelmaa olisi toteutettu jo viime eduskuntakauden
aikana. Mielestäni on hienoa, että hallitus on
kiinnittänyt nyt erityisesti huomiota juuri lasten ja nuorten
sekä perheitten hyvinvointiin.
Mutta itselläni on henkilökohtaisesti sellainen pieni
pelko, että tuntien ne taustatahot, jotka hallituksessa
tällä hetkellä istuvat, niin tämän
politiikkaohjelman painopisteenä tai lähtökohtana tulee
olemaan tämä perinteinen ydinperhe, joka on kohtuullisen
kaukana suomalaisten normaalista arjesta nykyään.
Itse toivon, että politiikkaohjelmaa jalostettaessa politiikkaohjelman
yhteydessä tunnustettaisiin perheiden erilaisuus
ja toisaalta taas sitten perheiden samanarvoisuus riippumatta siitä,
minkä muotoisesta perheestä on kyse.
Hallitusohjelmaan on myös kiitettävästi
kirjattu adoptioperheet ja adoptioperheiden tasavertaiset mahdollisuudet
niin sanottuun normaaliin perheeseen verrattuna. Sen sijaan ei hallitusohjelmassa
eikä politiikkaohjelmassakaan huomioida sijaisperheitä ja
sijaisperheitten tasavertaisuutta. Viime vuosina on huolestuttavan
tasaisesti nousevana ilmiönä ollut se, että lastensuojelutarve
lisääntyy, ja erityisesti sijoitustarve on lisääntynyt.
Viime päivinä monessa kunnassa on jopa huudettu
sijaisperheitten perään isoilla ilmoituksilla.
Tuntuu aika hullunkuriselta, että tietyllä tavalla
nyt, kun Suomessa on huutava pula sijaisperheistä, niin
sijaisperheyteen kannustaminen on kohtuullisen vähäistä.
Itse asiassa yhdeltä osin lainsäädäntömme
eriarvoistaa selkeästi muun muassa sijaisperheet muista
perheistä. Vaikka sijaisperheiden kohdalla ei ole kyse
pysyvästä perhemuodosta, aika monta kertaa kun
lapsi sijoitetaan perheeseen, se on lapsen ja hänen biologisen
perheensä pelastusrengas. Niinpä olettaisi, että lapsen
etu ja lapsen tarpeet huomioitaisiin kaikissa tilanteissa silloin,
kun kyseessä on sijoitus.
Tästä kuitenkin on korkeimman hallinto-oikeuden
muutaman vuoden takainen päätös, että lapsen
etu ei ole se asia, joka sijaisperhetapauksissa ratkaisee palveluiden
saannin. Korkein hallinto-oikeus 2004 ilmoitti, että sijoitettu
lapsi ei automaattisesti saa päivähoitopaikkaa
eli häntä ei koske lapsen subjektiivinen oikeus
päivähoitoon. Kyseessä oli kahden kohtuullisen
varakkaan kunnan kiista siitä, kuka maksaa päivähoidon.
Oli kunta, joka sijoitti, joka oli erittäin varakas kunta,
ja kunta, joka vastaanotti, joka myös oli erittäin
varakas kunta, ja kumpikaan ei suostunut maksamaan tätä päivähoitoa.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätös sitten,
kun tästä asiasta valitettiin, oli se, että oli
aivan oikein, että lapsi ei saanut päivähoitopaikkaa
ja ettei sitä yksikään kunta maksanut.
Nimittäin meidän päivähoitolaistamme
puuttuu yksi maininta. Siellä mainitaan kaikki muut vanhemmuuden
muodot tässä kyseisessä pykälässä,
missä päivähoidosta puhutaan, paitsi
sijaisvanhemmat. Ja koska sijaisvanhempia ei ole siellä,
niin sijaisvanhemmille sijoitetulla lapsellakaan ei ole oikeutta
päivähoitoon.
Itselleni avautui vasta korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
jälkeen, että me itse asiassa puhumme puppua,
kun sanomme, että Suomessa lapsella on subjektiivinen oikeus
päivähoitoon. Näin ei ole, vaan korkeimman
hallinto-oikeuden tulkinnan mukaan lapsen vanhemmilla on subjektiivinen
oikeus lapsensa päivähoitoon ja niillä vanhemmilla,
jotka ovat joko biologisia vanhempia tai adoptiovanhempia.
Niinpä jälleen kerran lakialoitteeni on itse
asiassa hyvin pieni muutos. Siinä lisätään
vain siihen vanhempien luetteloon, joitten lapset oikeutetaan päivähoitoon,
sijaisvanhemmat. Toivon, että tämä asia
edistyy tämän hallituskauden aikana, sillä epäilen,
että lastensuojelutarve ei ainakaan ihan muutamassa kuukaudessa
vähene ja päinvastoin sijaisperheiden tarve tulee
kasvamaan. On erittäin tärkeää,
että näillekin perheille suodaan ainakin ne peruspalvelut,
mitkä lapsiperheille pitäisi Suomessa suoda.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnön aloite on todellakin
hyvä ajatellen sitä, että lapsella on
oikeus päivähoitoon ja myöskin silloin,
jos lapsi on sijaishuollossa sinänsä. Mutta lakialoitetta
varmasti pitänee käsitellä silloin, kun
hallitus ja eduskunta käsittelee päivähoitolainsäädäntöä.
Hallitusohjelmaanhan on kirjattu se, että sitä tarkastellaan,
ja toivottavasti hyvin laajasti ja myöskin tämä aihealue
huomioon ottaen.
Lakialoite antaa kuitenkin aihetta tarkastella lasten huostaanottoa
ja sijaisperheiden määrää. Kuten
ed. Sirnö totesi, näistä sijaisperheistä on todellakin
erittäin paljon pulaa. Viimeisen Stakesin tilaston, vuodelta
2005, mukaan kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia on yli 15 000
ja näistä yli 15 000 lapsesta perhehoidossa
on 36 prosenttia ja laitoshuollossa on jopa 48 prosenttia ja loput
ovat sitten muussa huollossa. Mutta todellisista perhesijoittajista
on todellakin pulaa. Toivottavasti tässä päivähoitolainsäädännössä,
sitten kun se aikanaan tulee käsittelyyn, voidaan myöskin
puuttua tähän asiaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnön lakialoite siitä,
että myös sijoitetuilla lapsilla on oltava oikeus
päivähoitoon, on hyvä. Sijaisperheistä on
pulaa, niin kuin tässä useasti on kuultu, ja kuitenkin
perhehoitomuoto on halvempi hoitomuoto kuin laitoshoitomuoto ja
monesti näille sijoitetuille lapsille parempi. Näiden
sijaisperheiden tukeminen kaikin tavoin onkin kannatettavaa. Totta
kai näille yhteiskunnan hyväntekijöille,
jotka huolehtivat usein omien lastensa lisäksi toisten
lapsista, on saatava normaalin perheen palvelut eikä heitä saa
rangaista.
Maksajan roolista haluan kuitenkin tuoda keskusteluun toisen
näkökulman. Ed. Sirnö ehdottaa, että kustannuksista
vastaa se kunta, jossa lapsen huostaanottamisen ja sijaishuollon
järjestämisen tarve on syntynyt. Olen sitä mieltä,
että on kohtuutonta, että kunnan normaaliin palveluun rinnastettava
toiminta, kuten päivähoito, automaattisesti laskutetaan
siitä kunnasta, missä lapsen huostaanottamisen
tarve on syntynyt; valtionosuudet kuitenkin tulevat siihen kuntaan, missä sijaisperhe
lapsineen on kirjoilla.
Asiaa selventääkseni voin kertoa, että perheet,
jotka vaeltavat paikkakunnalta toiselle, saattavat aiheuttaa pienen
kunnan taloutta heilauttavan melkoisen menon. Eräs perhe
sai pienellä paikkakunnalla viisi lasta. Seuraavassa pienessä kunnassa
he asuivat noin kaksi vuotta ja synnyttivät kaksi lasta.
Lapset opiskelivat pienessä kyläkoulussa maaseutuyhteisössä.
Sosiaalipuolen tuen ja koko kylä kasvattaa -periaatteen avulla
pärjättiin kohtuudella. Kun perhe muutti suurempaan
kaupunkiin, huostaanotto koettiin siellä välttämättömäksi.
Pieni kunta maksaa nykysäädöksillä yli
270 000 euroa vuodessa siitä ilosta, että perhe
asui siellä, ja toinen kunta 110 000 euroa parin
vuoden vierailusta.
Olisin siis varovainen lisäämään
lisärasitteita niille kunnille, (Puhemies koputtaa) missä lapsi on
sattunut syntymään. Tärkeintä on
kuitenkin, että asia katsotaan lapsen ja sijaisperheen
näkökulmasta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnö on tässä lakialoitteessaan
puuttunut erittäin tärkeään
asiaan, ja totta kai olisin laittanut nimeni tänne alle,
jos sitä olisi kysytty. Toivon, että tässä asiassa
pystytään hyvinkin nopeasti uuden hallituksen
myötä etenemään.
Tämä sama ongelma on tällä hetkellä myös perusopetukseen
liittyvänä, eli on kuntia, joissa huostaanotetut
lapset saavat perusopetusta joko jonkin verran tai sitten eivät
ollenkaan. Allekirjoittanut on myös opetustyöläinen,
ja minulle tämä oli kyllä todella yllättävää.
Kuulin tästä aivan vastattain, kun tavallaan kaivelin
tätä ed. Sirnön aloitteeseen liittyvää asiaa.
Tiedän, miten kallista on sitten, kun mennään
laitoshoitoon jne.
Mutta nyt käsittääkseni ensi vuoden
elokuussa astuu voimaan laki, jolloin perusopetuksen puolella tämä asia
tavallaan selkiintyy. Eli siinä tapauksessa kunta voi laskuttaa
sitä kuntaa, mikä on lapsen kotikunta. Tuntuu
allekirjoittaneesta loogiselta, että näin meneteltäisiin
myös tässä tapauksessa, mutta pääasia
on, että mahdollisimman nopeasti pystytään
hoitamaan tämä epäkohta, mikä liittyy
päivähoitoon ja toki myös sitten perusopetukseen.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Vahvistan todellakin tuon ed. Kähkösen
havainnon. Aivan näitä samoja ongelmia on ollut
myös perusopetuksen kohdalla sijaislasten asemassa. Sijaisvanhempien
aseman vahvistaminen lapsen arkea koskevissa perustavissa asioissa,
kuten päivähoidossa tai koulupaikassa, on todellakin myös
lapsen etu, sijoitetun lapsen etu. Kyllä tämä varmasti
osaltaan, että sijaisvanhempien asema on niin heikko, on
vaikuttamassa siihen, että sijaisvanhemmuus ei ole mikään
kovin kiinnostava vaihtoehto Suomessa. Toki meillä myös
korvaukset ovat heikot, jos verrataan vaikkapa muihin Pohjoismaihin.
Mutta Suomessa todellakin vain kolmasosa sijoitetuista tai huostaanotetuista lapsista
on sijoitettu perheeseen, kaksi kolmasosaa laitokseen. Tässä suhteessa
tilanne on aivan toisenlainen esimerkiksi Norjassa. Muistelen, että siellä peräti
80 prosenttia sijoitetuista lapsista on sijoitettu perheisiin.
Otan esiin myös sen, että sijaisvanhemmilta puuttuvat
edelleenkin oikeudet perhevapaisiin. Oikeus kotihoidon tukeen on
myös yksi tapa toteuttaa päivähoito,
ja mielestäni myös se tulisi toteuttaa oikeudeksi
sijaisvanhemmille. Tein siitä viime kaudella
lakialoitteen, ja silloin ministeri Hyssälä lupasi,
että asiaa vietäisiin eteenpäin. Hän
lupasi vielä sen tyyppisen aloitteen viime vaalikaudella,
mutta ei sitä valitettavasti tullut. Toivottavasti tulee nyt tällä vaalikaudella.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Kähköselle:
On totta, että sijaisperheitten kohdalla on monta muutakin
aukkoa, mutta kun meille on nyt tässä parikymmentä vuotta
tuputettu ajatusta, että päivähoito on
lapsen subjektiivinen oikeus, niin oma järkytykseni oli
se, että korkeimman hallinto-oikeuden tulkinnan mukaan
se onkin lapsen vanhempien oikeus. En tiedä, kuinka usein
lasten vanhemmat tarvitsevat päivähoitoa, mutta
näin on korkein hallinto-oikeus todennut.
Ed. Kalmarille sen sijaan se, että ed. Sirnö ei ole
vaatimassa maksajaksi kuntia, vaan se on nykyinen lastensuojelulaki,
joka on jo olemassa olevaa todellisuutta, ja koska halusin nyt muutoksen
vain päivähoitolakiin siten, että siellä tunnustetaan
tämä sijaisperheitten oikeus, niin en puuttunut
tähän lastensuojelulakiin, jossa määritellään
siis niin, että se lähettäjäkunta
on velvollinen korvaamaan, jos niin on sovittu hoitosuunnitelmassa.
Tämä on totta, että se on monelle pienelle
kunnalle aikamoinen taakka, ja senpä takia itse olisin
toivonut, että kun tätä kuntien palvelu- ja
rakennehanketta viedään eteenpäin, niin
muun muassa juuri nämä lasten huostaanotot olisi
otettu pois kuntien korista sinne valtion koriin, jolloin esimerkiksi
huostaanottopäätöksiä tehtäessä ratkaisevinta
ei olisi raha vaan lasten huostaanoton tarve.
Keskustelu päättyi.