1) Hallituksen esitys Euroopan yhteisöjen omien varojen
järjestelmästä 29. syyskuuta 2000 tehdyn
neuvoston päätöksen (2000/597/EY)
hyväksymisestä
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Aula, odotamme hetken, että istuntosali hiljenee.
Arvoisa puhemies! Koska EU-budjettiin liittyviä asioita
aika harvoin käsitellään eduskunnassa,
ajattelin muutaman sanan sanoa Euroopan unionin omien varojen järjestelmän
muutoksesta, joka on nyt käsittelyssä. Tästähän
periaatepäätös tehtiin jo Berliinin Eurooppa-neuvostossa
vuonna 1999 siinä yhteydessä, kun Agenda 2006:sta
eli viimeisimmästä maatalous- ja rakennepolitiikan
uudistuksesta päätettiin. Tässä on
kysymyksessä siis järjestelmä, jolla jäsenvaltioilta
kerätään rahat Euroopan unionin budjettiin.
Valiokunnan mietintö on sinänsä yksimielinen,
ja olemme sen jo aiemmin myös U-asiana käsitelleet,
mutta sillä on myös taloudellisesti sen verran
merkitystä, että muutama sana asian taustasta
ja myös tulevaisuudesta on tarpeen.
Tämän esityksen hyväksyminen tietää Suomen
valtion talousarvioon lisää rahanmenoa. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Aula. Istunto ei todellakaan jatku, ennen kuin
sali hiljenee.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen hyväksyminen
tietää Suomen valtion talousarvioon
lisää rahanmenoa. Suomi jäi Ranskan, Italian
ja Tanskan ohella Agenda 2006 -uudistuksen maksumiesten puolelle,
kun katsotaan erityisesti sitä, millä järjestelmällä EU:n
omat varat jatkossa kerätään. Järjestelmä muuttuu
nyt niin, että tämän vuoden EU-budjetin
tasosta arvioituna Suomen maksuosuus tulee kasvamaan vuositasolla
noin 380 miljoonalla markalla. Sen päälle tulevat
sitten mahdolliset EU-budjetin menotason kasvun aiheuttamat
lisämenotarpeet. Pärjääjien
puolella tässä uudistuksessa oli puolestaan Iso-Britannia,
jonka usean miljardin euron maksuhelpotus jatkui. Lisäksi
hyötyivät Ruotsi, Saksa ja Hollanti, joiden ei
tarvitse maksaa omaa osuuttaan Ison-Britannian helpotuksen tekemän aukon
kattamisesta täysimääräisenä.
Kun Suomen kannalta tilanne on siis tämä, että maksut
lisääntyvät, valtiovarainvaliokunta haluaa
korostaa erityisesti kahta asiaa. Ensinnäkin on tärkeää,
että EU-budjetin menotaso jatkossa pysyy kurissa elikkä se
ei kasva mitenkään holtittomasti, ja toiseksi
on hyvin tärkeää, että Suomen
nettomaksuosuuden kannalta tärkeät määrärahat
saadaan priorisoitua eli että myös rahaa EU-budjetista
saadaan tulemaan Suomeen päin. EU-budjetin valmistelun
ennakkovaikutusta onkin myös valtioneuvoston piirissä ryhdytty tehostamaan,
mikä on myönteisesti merkillepantava asia. Samoin
meidän oman aluekehitys- ja maatalouspolitiikkamme pitää tästäkin
näkökulmasta tulevina vuosina olla hyvin tehokasta,
niin että EU:sta toivottavasti tulevat rahat saadaan ajoissa
ja aikanaan kotiutettua. Sitä kautta voidaan vaikuttaa
tämän päätöksen nettovaikutuksiin
Suomen omaan talousarvioon.
Ehkä on syytä myöskin kollegoille
muistuttaa siitä, että viime vuosinahan EU-jäsenmaksut ovat
olleet yksi valtion budjetin nopeimmin kasvavia eriä. Esimerkiksi
vuodesta 1997 vuoteen 2001 kasvu on ollut noin 1,5 miljardia markkaa. On
selvää, että EU-jäsenyyden hyötyjä ja
haittoja ei voi millään tapaa pelkistää budjetin
rahavirtoihin, vaan se on paljon monimutkaisempi asia, mutta tämä osoittaa
sen, että näillä EU-rahavirroilla, tuloilla
ja menoilla, alkaa olla yhä suurempaa merkitystä myös
Suomen valtiontalouden kannalta ja niihin kannattaa kiinnittää huomiota. Näin
onkin erityisen tärkeää se, miten EU:n
laajentuessa ja vuoden 2006 jälkeen EU:n omat varat elikkä EU-budjetin
tulot kerätään ja minkälainen
se järjestelmä on Suomen kannalta.
Tämä omien verojen järjestelmä on
pohdinnan alla lähivuosina, ja komissio tekee vuoden 2004
loppuun mennessä raportin siitä, minkälaisia
uusia omien varojen järjestelmiä mahdollisesti
otetaan käyttöön ja miten vanhaa systeemiä yksinkertaistettaisiin.
Tuolloin ovat tosiaan näkyvissä jo ne EU:n todennäköisen
laajentumisen varsin mittavat vaikutukset yhteisön talousarvioon.
On hyvin tärkeätä, että Suomesta
käsin ajoissa vaikutetaan komissioon ja haetaan liittolaisia
muistakin jäsenmaista, niin että löytyisi Suomen
kannalta mahdollisimman edullinen menoja minimoiva malli EU-budjetin
varojen keräämiseen.
Hyvä on myöskin tiedostaa se, että monilla
tahoilla on myös hankkeita uusien omien varojen mallien
kehittämiseksi sikäli, että esimerkiksi Belgian
hallitus ja Euroopan parlamentti ovat hyvin innokkaita ajamaan sitä,
että EU:lle tulisi tavallaan oma verotusoikeus eli tämmöinen
unionityyppinen vero. Tähänkin asiaan tulevina
vuosina meidän eduskunnassa tulee valmistautua ottamaan
kantaa, ja valtiovarainvaliokunta omasta puolestaan aikoo lähikuukausina
perehtyä laajentumisen vaikutuksiin Suomen valtion budjettiin
ja myös siinä yhteydessä pohdiskella
omien varojen järjestelmän kehittämiseen
liittyviä kysymyksiä. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ennen kuin ed. Kallis aloittaa, kehotan edustajia istuutumaan.
Täällä on edelleen aivan liian kova hälinä.
Bjarne Kallis /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn kaikkeen siihen, mitä ed.
Aula totesi. Haluan edelleen kiinnittää huomiota
siihen, että meidän maksuosuutemme nousee tämmöisen teknisen
kansantalouden tilinpitojärjestelmän uudistamisen
kautta. Jonkin verran surkuhupaisaa tässä tilanteessa
on se, että me joudumme maksamaan lisää tämän
teknisen muutoksen takia noin 420 miljoonaa markkaa eli lähes
yhtä paljon kuin hallituksen esitys köyhyyspaketiksi samanaikaisesti,
kun Iso-Britannia hyötyy tästä uudistuksesta.
Osittain joudumme maksamaan bse-taudista, joka Isosta-Britanniasta
on lähtöisin. Me, tavallaan syyttömät,
joudumme maksamaan 420 miljoonaa markkaa lisää,
kun maa, joka on tämän kriisin alkuperämaa,
hyötyy. Tämä tuntuu jonkin verran, jos
ei kohtuuttomalta, ainakin väärältä,
mutta se on tekninen muutos, johon meidän on pakko tyytyä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta oli tärkeätä,
että ed. Aula ja valtiovarainvaliokunta ovat tarkkoja sen
suhteen, miten Euroopan unionin maksuosuudet kehittyvät.
Erityisesti hän korosti puheenvuorossaan löydettävän malleja,
joilla voidaan minimoida näitä kustannuksia. Haluaisin
kuitenkin korostaa sitä, että kun me Suomesta
käsin arvioimme Euroopan unionin budjettia, erityisesti
katsomme tulevaa, on täysin selvää, että Suomi
tulee jatkossa olemaan nettomaksaja. Maksuosuudet tulevat kehittymään
Euroopan unionin laajetessa väistämättä sillä tavalla,
että me olemme enemmän antavia kuin ottavia. Tähän
voin antaa vain yhden lukusarjan, joka kuvaa hyvin sitä.
Euroopan unionin väkimäärä tulee
lisääntymään yli 30 prosentilla, jos
kymmenen Itä-Euroopan kandidaattia tulevat unionin jäseniksi.
Meidän bruttokansantuotteemme eli unionin kansantuote tulee
lisääntymään näiden
jäsenyyksien myötä vain 4 prosentilla.
On täysin selvää, että tämän
tyyppinen epäbalanssi aiheuttaa nettomaksuosuuksissa meille
rasitteita. Kuitenkaan sekä unionin laajentuminen että unionin
toiminta sinänsä, hyödyt ja haitat, eivät ole
vain markoilla tai euroilla mitattavissa, vaan meidän tietysti
täytyy nähdä tämä kokonaisuus. Ymmärsin
myöskin ed. Aulan puheenvuorosta valtiovarainvaliokunnankin
ymmärtäneen tämän tilanteen.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliksen kommentti, että me
syyttömät joudumme maksamaan, saattaa pitää tiettyyn
mittaan paikkansa. Mutta jos ajattelemme, mitä Euroopassa on
tapahtunut viimeisten muutaman kymmenen vuoden aikana, nyt meneillään
oleva elintarvikeketjuun liittyvä vakava prosessi on yksi
suurimmista uhkakuvista, joka mitä todennäköisimmin tulee
koskemaan laajempaa osaa Eurooppaa kuin tällä hetkellä.
Silloin kyse on yhteisvastuusta ongelman torjumiseksi.
Toisaalta, arvoisa puhemies, on syytä muistuttaa, että EU-jäsenyys
toi suomalaisille halvempaa ruokaa, ainakin joksikin aikaa. Toisaalta
on syytä huomauttaa, että samalla kun esitetään
vaatimus EU-budjetin määrärahojen kasvun
hillitsemiseksi, joka sinänsä on perusteltu, epäsuorasti otetaan
kantaa esimerkiksi itälaajentumiseen. Tarkoitan sitä,
että keskustelu itälaajentumisesta tarkoittaa
myöskin keskustelua EU:n voimavaroista ja samalla
myöskin kunkin jäsenvaltion maksuosuuksista.
Mitä tulee kysymykseen, kuinka paljon on saatu hyvää aikaiseksi
EU-varoilla maassamme, haluan yhtyä niihin käsityksiin,
jotka ovat eduskunnassa korostaneet sitä, että aluekehityksen kannalta
EU-maksuosuudet ovat olleet hyvinkin tarpeellisia maallemme.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On tärkeää,
että Suomen eduskunnassa seurataan EU:n talousarviota,
omien varojen käyttämistä ja myöskin
niihin otetaan kantaa. On tosiasia todella, että bse-tauti,
joka ei ole suomalaisten aikaansaama, on aiheuttanut mittavan menojen
määrän sillä tavalla, että EU:n
maatalousbudjetti menee nyt aivan kattoon ja siellä on
ongelmia jatkossa. Toimet, jotka päätettiin viime vuoden
puolella, aiheuttivat 6—7 miljardin markan menot ja ne
toimet, jotka on myöhemmin päätetty,
aiheuttavat tänä ja ensi vuonna varmaan saman
verran, joten on kysymys mittavista summista. Mielestäni
on syytä todeta, että EU:ssa pitäisi
myöskin jonkin näköinen aiheuttamisperiaate
olla menojen kattamisen suhteen enemmän kuin tänä päivänä.
Mitä tulee toiseen asiaan, josta ed. Aulakin mainitsi,
että EU:ssa kehitettäisiin jokin oma yhteisöverotyyppinen
vero, siihen pitää suhtautua hyvin kriittisesti,
että tässä uusia veroja nyt alettaisiin
keksiä. Tavallaan arvonlisäverosta menee tällä hetkellä jo
osa EU:lle, koska arvonlisävero on EU:n yksi maksuosuuden
peruste. Tällainen Belgian suunnasta esitetty ajatus yhteisöverosta tai
jokin muu malli mielestäni ei ole se ratkaisu, jolla EU:n
maksuosuuksia pitäisi jatkossa rahoittaa.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! EU:n budjetista odotettiin Suomen saavan
suuremman osuuden jäsenyyden alusta lähtien kuin
on saatu. Me olemme olleet nettomaksajia. Maksurasite on noussut
koko ajan. Siitä syystä, arvoisa puhemies, on
tärkeää kiinnittää huomiota
siihen, että EU todella keskittyisi niihin asioihin, jotka
sille kuuluvat, ja että budjetin menohillintää EU:nkin osalta
pidettäisiin hyvin tärkeänä asiana
ja että Suomi osaltaan toisi esille meidän kannaltamme tärkeitä näkökohtia.
Kysymys ruokaturvallisuudesta ja sen aiheuttamista yllättävistä maksuista
rasittaa Suomea siinä missä muitakin maita. Mielestäni
tämän tyyppiset ongelmat ja osin leväperäisyydestä johtuvat
ongelmat, joita nyt maksetaan, ovat murentamassa koko EU:n pohjaa
ja kannatusta unionin osalta.
Aluekehityksen suhteen on todettava, että me olemme
toki saaneet osamme, vaatimattoman osan, EU:sta rakennerahastojen
kautta. Toisaalta meidän oma kansallinen aluepolitiikkamme
on tänä aikana ajettu varsin vähiin;
oikeastaan budjetissa on ollut vain vastinrahat. On todettava, että alueellisen
kehityksen kannalta se rahoitusosuus, mikä sieltä on
tullut, on ollut tärkeä mutta riittämätön.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Aulan puheenvuoro oli ihan asiallinen
ja mielestäni sangen paljastava, nimenomaan valtiovarainvaliokunnan
puheenjohtajan ominaisuudessa pidetty hyvä puheenvuoro.
Mutta nyt kyllä odottaisin niiden edustajien puhuvan,
jotka muutama vuosi sitten kehuivat, kuinka on hyödyllistä liittyä EU:hun.
Missä nämä puheenvuorot nyt ovat, kun
silloin sanottiin, että sieltä tulee rahaa melkein
niin kuin suokuokalla vetäen? Nyt puhutaan siitä,
että maksuosuudet nousevat ja jonkin teknisen muutoksen takia
420 miljoonaa tulee lisää. Minä kyllä pidän hieman
epä-älyllisenä sitä, että puhutaan,
kuinka on saatu erinäisiä hankkeita EU:n kautta.
Me kaikki tiedämme, että joka markasta, joka menee sinne,
siitä muutama kymmenen prosenttia jää matkan
varrelle Brysseliin, kun se käy siellä. Paljon
enemmän saataisiin, kun suoraan ohjaisimme kohteisiin rahoja
ilman Brysseliä.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan Euroopan unionin budjetista
ja Euroopan unionin menoista, keskeinen osa on silloin maatalousbudjetilla
ja -menoilla. Euroopan unionin maataloustukipolitiikka on rakennettu
aikanaan sille pohjalle, mikä tilanne vallitsi, kun EU
oli pieni, ja tukirakenne maatalousuudistusten myötä on
perustunut hyvin suurelta osin hintojen alentumiseen ja sitä vastaan
toteutettuihin kompensaatioihin. Käytännössä se
tarkoittaa sitä, että niillä alueilla
ja maissa, joissa satotaso on korkein, myös maataloustuki
on korkein. Tämä on järjen vastainen
tilanne, ja kun EU laajenee, olisi aivan välttämätöntä,
että tämä tuen kompensaatioon perustuva
rakenne muutettaisiin toiminnalliseksi sillä tavalla, että tuella
korvattaisiin niitä tuotantokustannuseroja, mitä on unionin
eri alueilla. Tämä on tärkeä peruslähtökohta,
joka pitäisi muutoksena saada EU:n maataloustukijärjestelmään.
Mitä tulee bse:hen ja eläintauteihin, joista
ilman muuta suu- ja sorkkatauti on nyt paljon huolestuttavampi ja
suurempi asia, on kohtuutonta, että Suomi joutuu samalla
tavalla maksamaan laskuja kuin muut maat, vaikka olemme hoitaneet
asiamme paljon paremmin ja olemme omalta osaltamme pitäneet
huolta, että tällaista ei ollenkaan syntyisi.
Nyt kuitenkin joudumme maksamaan laskuja aivan samalla tavalla kuin
muutkin maat. Tämä ei mielestäni ole
oikein.
Edustajat Kautto ja Kuisma merkitään
läsnä oleviksi.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kun Suomi oli liittymässä Euroopan
unionin jäseneksi, silloin oltiin hyvin vahvasti sitä mieltä, että Suomi
on pitkän aikaa nettosaaja. Nyt kuitenkin on hyvin lyhyen
aikavälin jälkeen osoittautunut, että olemme
entistä enemmän nettomaksajia.
Nyt käsittelyssä on esitys, jolla edelleen
joudumme maksamaan lisää, ja toisaalta, kun kansantaloutemme
kasvaa tänä päivänä Euroopassa keskimääräistä paremmin,
joudumme suhteellisesti maksamaan aina vain enemmän unionin
yhteiseen kassaan. Unionin maatalouspolitiikka, joka on tarkoitettu
hintojen alentamiseksi kuluttajien eduksi ja myös tehotuotannon
ylläpitämiseksi, on johtanut siihen, että kuluttajilta
on oikeastaan hävinnyt oikeudentaju siitä, mikä on
elintarvikkeiden oikea hinta. Toisaalta maatalousyrittäjät
eivät kuitenkaan ole voineet toimia kannattavasti.
Suomalaisesta näkökulmasta on syytä todeta, että unionin
maatalouspolitiikkaa ja kustannustasoa on kaiken kaikkiaan katsottava
sillä tavalla, että myös suomalaiset
edut tulevat siinä huomioon otetuiksi. Meidän
tuleekin edellyttää maksujen noston sijasta unionissa
uudenlaisia toimenpiteitä kulujen hallitsemiseksi ja erityisesti uusien
toimintatapojen löytämiseksi, niin että uusia
veroja ja entistä vahvempaa riippuvuutta unioniin ei myöskään
kassavirtaperiaatteella synny.
Ensimmäinen varapuhemies:
Seuraavana ed. Tiusanen, ja totean, että käsittelemme
hallituksen esitystä Euroopan yhteisön omien varojen järjestelmästä,
ja toivon, ettemme liikaa laajenna keskustelua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Huoli siitä, mikä on aikaisemmin
esitetty etenkin valiokunnan puheenjohtajan toimesta, on ihan paikallaan,
ja myöskin se tarkkuus, että Suomi seuraa näitä,
on paikallaan.
Haluan kuitenkin todeta, puhemies, sen, että Euroopan
unionin lisääntyvät maksut ovat heijastusta
siitä ravitsemuskriisistä, Euroopan unionin maatalouden
kriisistä, mihin se on joutunut. Totean vain sen, ettei
asia mene liian kauaksi lähtökohdastaan, että Suomen
tulisi maana ja Euroopan unionin jäsenvaltiona nimenomaan
ajaa sen tyyppistä politiikkaa, että tehomaataloudesta ja
nimenomaan huonosta eläinten kohtelusta, jatkuvista pitkistä eläinten
kuljetuksista päästään. Ne ovat
tietysti yksi keskeinen syy eläinsairauksiin, karjan sairauksiin.
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Halusin vastata ed. Kiljuselle, mutta hän on
jo lähtenyt. Hän puhui siitä, että on
selvä, että EU:n laajetessa Suomen maksuosuudet
kasvavat eikä sille mitään voi tehdä.
Sehän on selvä, että ne kasvavat, mutta
ei meidän pidä olla sinisilmäisiä sillä tavoin,
että emme pyrkisi aktiivisesti vaikuttamaan maatalous-
ja rakennepolitiikan järjestelmiin ja omien varojen järjestelmään
niin, että maksuosuus olisi Suomen kannalta mahdollisimman
pieni. Sehän tässä on tarkoituksena.
Ei minusta ole mitään erityistä oikeudenmukaisuutta
esimerkiksi siinä, että Iso-Britannia saa parin
miljardin euron huojennukset vuosittain, ja sen takia, että Iso-Britannia
saa huojennukset, vielä Ruotsi, Saksa ja Hollanti saavat
tavallaan tästä kiertyviä huojennuksia.
Miksi sitten juuri Suomi on maksumiehen osassa? Tähän
asiaan pitää myös EU:n tasolla poliittisesti
vaikuttaa ja painostaa, että seuraavan kerran, kun asioita
ratkaistaan vuoden 2006 jälkeen, tilanne ei ole tämä.
Erityisesti jos ajatellaan Ison-Britannian huojennusta, niin
kyllä siitä tulisi pyrkiä eroon ottaen
huomioon myös se, mitkä kustannukset bse-kriisi
on EU:lle yhteiseen budjettiin aiheuttanut. Tänä vuonna
jo noin miljardi euroa on tarvinnut lisätä EU:n
maatalousbudjettiin eli noin 5—6 miljardia Suomen markkaa,
mikä johtaa siihen, että EU:n maatalousbudjetti
on aivan piripinnassaan.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! On tosiasia, että Englanti
saa helpotuksia EU-maksuista ja maksuosuuksista johtuen siellä raivoavista
eläintaudeista. Mielestäni on väärin, että Suomi,
joka on tautivapaa maa, joutuu tästä osan maksamaan.
Minun mielestäni pitäisi päinvastoin
niitä, jotka ovat tautivapaita maita, palkita maksuosuuksia
pienentämällä. Eläintaudeissa pitäisi
noudattaa sitä aiheuttajaperiaatetta ja velvoittaa maksamaan
nämä maat; niin kuin täällä on
todettu, on leväperäisyyttäkin esiintynyt
Englannissa ja monessa muussakin Euroopan maassa. Eläintaudit
tulee saada EU:ssa hallintaan ja kuriin. Se on ihan selvä asia.
Kun EU laajenee, pitää myös siitä pitää huoli,
että se ei muodostu liian isoksi maksuksi ja taakaksi pienelle
Suomelle.
Ismo Seivästö /skl:
Arvoisa puhemies! Valiokunta korostaa mietinnössään
budjettikuria ja taloudenhoidon läpinäkyvyyttä.
Tämä asia saisi todella olla hyvin painokkaasti
esillä, koska me kaikki tiedämme, että Euroopan
unionin piirissä väärinkäytökset
ovat miljardiluokkaa. Jos nämä väärinkäytökset
saataisiin kohtuullisesti kitkettyä, niin EU:n yhteisiä varoja
pystyttäisiin käyttämään
paljon parempiin ja hyödyllisempiin kohteisiin, muun muassa
varmistamaan eurooppalaista elintarviketurvallisuutta. On aivan
ymmärrettävää, että moni
täällä hieman kritisoi sitä,
että Suomi on nettomaksaja ja maksut tulevat kasvamaan
jatkossa. Samassa yhteydessä voi hieman pohtia, millaista
summaa suomalaisten kannattaa maksaa rauhasta ja vakaudesta ja mikä on
se kohtuullinen suomalainen osuus tällaisesta eurooppalaisesta
turvallisuusjärjestelmästä, josta osa
on EU:ta.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Meidän tulee muistaa, että EU:lla
ei ole omaa rahankeruujärjestelmää eikä siinä mielessä omia varoja,
vaan ne ovat kaikki meidän, siihen liittyneiden maiden,
yhteisiä rahoja. Nyt ongelma, mikä siinä on
päällimmäisenä, on varmasti
kotieläinpuolella olevat taudit ja niiden riskit ja siitä selviäminen.
Minusta tässä tulisi myöskin muistaa
näin kotimaisesti asiaa ajatellen, että meidän
tulisi huolehtia siitä, että Suomessa kotimainen
tuotanto on terveellä pohjalla ja tervettä tuotanto,
mitä Suomessa tuotetaan. Siinä mielessä pitää rahoitusta
löytää oikealla tavalla ja oikeassa mittakaavassa
myös tähän kotimaiseen tuotantoon.
EU:n byrokratia on se pahin ratas, joka tässä nakertaa
rahaa, joka menee täyteen turhuuteen. Siihen pitäisi
meidän edustajienkin ottaa kovempi ote, koska ei ole mitään
järkeä, järjen hiventäkään,
niissä vaatimuksissa, mitä esitetään
tälläkin hetkellä eri jäsenmaille,
mitä meidän pitää totella ja
toteuttaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Aula kuvasi varsin tarkoin tämän
asian ytimen, sen peruskonstellaation. Tämän taustaksi on
hyvä muistaa se, että ei voitu tulla itse asiassa mihinkään
muuhun tulokseen kuin tähän tulokseen Suomen kannalta,
kun Suomi niin valtavan innokkaasti ilman ehtoja halusi Euroopan
unionin jäsenyyteen. Kaikki muut ovat nikotelleet tavalla
tai toisella jäsenyyden kanssa, Iso-Britannia aivan erikoisesti,
mikä näkyy kaikessa sen kohtelussa EU:ssa tänä päivänäkin.
Suomella ei tänä päivänä ole
varsinaista sellaista EU-politiikkaa, josta tässä on
nyt puhuttu. Meillä on ainoastaan politiikka, joka sanoo,
että pitää olla mahdollisimman lähellä EU:n
kovaa ydintä. Siis olennaista on olla siinä tuntumassa. Siitä seuraa,
että maksettava lasku on aika reippaanlainen. Se tässä nyt
vaan kuitataan ja sillä sipuli.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että eduskunnassa
käydään tähän asiakohtaan
liittyen tätä ansiokasta keskustelua, joka selkeästi
on osoittanut julkisuuteen sen, että Suomi on EU:lle selkeä nettomaksaja
ja että erittäin suuri vaara on, että nettomaksajan
osuus vain lisääntyy. Tätä on
syytä jatkuvasti korostaa, että Suomi on nettomaksaja
EU:lle, kun helposti on muodostunut käsitys, että me
olemme erilaisten tukien saajia, ja unohtuu tämä totuus
nettomaksamisesta.
Haluan yhtyä muun muassa ed. Väistön
ajatuksiin. Samalla on kyllä väärin,
että Suomi, joka harjoittaa miltei koko maatalouttaan luomupuhtaudessa,
myöskin sitä suomalaista varsinaista maataloutta
miltei luomupuhtaudessa, joutuu maksamaan niitten maitten maatalouden
ongelmista, jotka eivät tällaista puhtautta noudata, mikä meillä on
tapana ollut.
Toivon, että EU:n varojenkäytössä noudatettaisiin
niitä valtiomiestaitoja, joita meillä valtiovarainministeri
Niinistöllä esimerkiksi on, jolloinka pantaisiin
menot kuriin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suomihan maksoi viime vuonna EU:lle jäsenmaksuja
yli 8 miljardia markkaa ja sai sieltä vähän
yli 6 miljardia markkaa, josta maatilatalouden osuus tukirahoissa
oli vähän yli 5 miljardia markkaa. Minun mielestäni
nyt EU-varojen tekninen järjestely lisää meidän
maksuosuuttamme yli 420 miljoonaa markkaa, joka minusta on väärin.
Minun mielestäni pitäisi palata siihen, että Suomi
ja kaikki EU:n jäsenvaltiot hoitaisivat maataloustukipolitiikan
omalla kansallisella tasolla niin, ettei meidän tarvitsisi
EU:ta edes vaivata. Sillä tavalla Suomi paljon paremmin pärjäisi
maatilatalouden puolella kuin nyt.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyenä repliikkinä todettakoon
kuitenkin se, että Suomi ei missään suhteessa
ole erityisen huonosti menestynyt jäsenmaksujensa takaisinsaamisessa
Euroopan unionilta. Berliinissä tehty maataloussopimus
varmaan oli yksi parhaimmista. Minun mielestäni se kiistattomasti
täytyy todeta. Meillä on seuraavan kerran neuvottelumahdollisuus
maksuosuuksista todellisuudessa todellakin, kuten ed. Aula sanoi,
2006. Olen täysin varma, että Suomi tulee käyttämään
riittävää kansallista itsekkyyttä,
niin kuin tulee käyttämään joka
ikinen muukin jäsenvaltio, näistä maksuosuuksista
neuvoteltaessa.
Mielestäni ei kannata kiinnittää erityistä huomiota
siihen jatkuvasti, ollaanko nettomaksajia vai -saajia, koska se,
että olemme nettomaksajia, todistaa sen, että Suomi
on hyvin vauras valtio ja Suomella menee hyvin. Tuskin kannattaa
kilpailla siitä, kuka joutuu ottamaan tiettyä tukea
vastaan.
Saksa maksaa edelleenkin merkittävän osan EU-tuesta
ja tulee tekemään sen myös jatkossa, joten
mielellään kannattaa keskittyä todellakin, kuten
on todettu, siihen, että rahan käyttö on mahdollisimman
tehokasta. Siinä varmasti Suomella on merkittävä panoksensa
annettavana.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen aivan oikein huomautti siitä,
että silloin, kun Suomi haki jäsenyyttä,
se hyvin pitkälle lähti siitä, että klubin
säännöt hyväksytään sellaisina
kuin ne ovat, eikä poikkeuksia vaadittu. Silloin meille
sanottiin, että sen jälkeen kun Suomi on jäsen,
jäsenenä on oikeus vaikuttaa siihen, minkälaisilla
säännöillä toimitaan. Nyt on oltu
joitakin vuosia jäsenenä, mutta esimerkiksi näihin
maksuperusteisiin ei kovin voimakkaasti ole haluttu vaikuttaa. Minusta
esimerkiksi bkt-peruste Suomen näkökulmasta maksuosuuden pohjana
ei ole kovin oikeudenmukainen. Jos meillä kylmän
talven ja pitkien matkojen takia syntyy kustannuksia, jotka näkyvät
korkeampana bkt:nä, miksi tämmöisen takia
meidän pitäisi maksaa korkeampaa EU-jäsenmaksua
kuin joidenkin sellaisten maiden, joilla tällaisia kustannuksia
ei ole?
Voidaan löytää monia muita vastaavanlaisia asioita,
joista esimerkiksi naisten työssäkäynti jne.
nostaa meillä bkt:tä, mutta ei sinänsä ole
minusta oikea peruste jäsenmaksun korottamiselle verrattuna
sellaisiin maihin, joissa työelämän rakenne
on toisenlainen.
Minusta nämä pitäisi ottaa esille
silloin, kun käydään neuvotteluja maksuista.
Ulkomaankauppaministeri Kimmo Sasi
Arvoisa puhemies! Mielestäni EU-jäsenyyttä kyllä katsotaan
hieman pienestä perspektiivistä täällä,
jos puhutaan siitä, mitkä ovat Suomessa etäisyydet
tai naisten työssäkäyntiaste. Täytyy sanoa,
että Suomen EU-jäsenyys on tärkeä asia. Meillä on
siitä erittäin suurta hyötyä oman
kansainvälisen asemamme vahvistumisen myötä, mutta
myöskin siitä syystä, että Suomi
on taloudellisessa kilpailussa sisämarkkinoilla menestynyt
erittäin hyvin ja 90-luvun jälkipuoliskohan oli
erittäin suurta menestyksen aikaa viennillemme. Olemme
saaneet moninkertaisesti jäsenmaksumme takaisin vientimenestyksen
ansiosta.
Mitä tulee jäsenmaksuun, niin kun meillä on arvonlisäveroperuste
ja bkt-osuusperuste, ne ovat suhteellisen johdonmukaisia. On totta,
että joskus aikoinaan eräät jäsenmaat
ovat saaneet poikkeuksia tältä osin. Tietysti
aina, kun kattavasti neuvotellaan jäsenmaksuista, Suomen
pitää puolustaa omaa kansallista etuaan, mutta
on luonnollista, että jäsenmaksu nousee tilanteessa, jossa
meidän bkt:mmekin nousee. Lisää kertoimia
tai uusia tekijöitä ei jäsenmaksutekijään
varmasti tarvita.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Useat puhujat ovat viitanneet siihen keskusteluun, jota
käytiin ennen EU-jäsenyyttä. On aivan
totta, että varmasti me, jotka vastustimme EU-jäsenyyttä,
käytimme sellaisia perusteita, jotka eivät ole
osoittautuneet oikeiksi. Mutta aivan samalla tavalla myöskin
EU-jäsenyyttä kannattaneet käyttivät
sellaisia perusteluita, muun muassa juuri nettosaajan roolia, jotka
eivät ole osoittautuneet oikeiksi. Mielestäni
olisi välttämätöntä,
että me itse kukin arvioisimme ennen EU-jäsenyyttä käytyä keskustelua
ja toteaisimme myös itsekriittisesti, missä olemme
olleet väärässä.
Siksi olen eri mieltä ed. Vilénin kanssa siitä, että ei
ole syytä enää puuttua siihen, että oletettiin
Suomen olevan nettosaaja usean vuoden ajan. Historia on osoittanut
tämän virheelliseksi ja Suomi tällä hetkellä maksaa
huomattavasti enemmän kuin me EU:lta saamme. Tämä on
se tilanne, joka tällä hetkellä mielestäni
olisi syytä tässä keskustelussa myöntää.
Keskustelu päättyy.