Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Aluepolitiikka on nyt uuden hallituksen ohjelmassa
saanut selkeästi seitsemännen luvun ja aika pitkästi
tekstiä, ja on todella syytäkin. Edellisillä hallituskausilla
on aluepolitiikassa teho ollut varsin heikkoa. On tietysti toteutettu
Euroopan unionin alue- ja rakennepolitiikan määräyksiä ja
niiden mukaan yritetty toimia, on maksettu suuret maksuosuudet Brysseliin
ja sitten niitä on armollisesti anottu sieltä takaisin
erilaisiin projekteihin, saatukin jonkin verran, vaikka matkalle
on jäänyt byrokratiaan valtavat määrät.
Mutta todellinen kehitys noilla vaikeimmilla alueilla, joita on
itse asiassa pääosa Suomen pinta-alasta kuitenkin,
on ollut kielteistä: väestö on vähentynyt,
nuoret työikäiset ja ennen kaikkea koulutetut
ihmiset ovat siirtyneet maaseudulta, maakunnista, suuriin keskuksiin
ja muun muassa ruuhkauttaneet Pääkaupunkiseudun.
Aluepolitiikka on siis ollut erittäin heiveröistä viimeiset
kahdeksan vuotta ja sitä on tehostettava, jos aiotaan pitää kansalaisista
kohtuullista huolta ja pitää koko maa asuttuna
ja pitää elinkeinoelämää sielläkin,
missä väestörakenne on kehittymässä huonompaan
suuntaan ja missä todella tarvitaan työtä ihmisille.
Maakunnissa kehitysalueilla odotetaan tuottavia työpaikkoja,
sellaista aluepolitiikkaa, joka tuo järkevää,
tuotannollista toimintaa, järkeviä palveluja,
jotka pysyvät pystyssä.
Kuitenkin luonnonolosuhteet tällaisessa maassa ja toisaalta
maantieteelliset olosuhteet johtavat siihen, että meillä eri
alueilla luontainen kilpailukyky työpaikoista, yrityksistä ja
elinkeinotoiminnasta on hyvin epätasainen. Tätä epätasaisuutta
on perinteisesti jo 60-luvulta asti tasoitettu aluepolitiikalla,
ja sitä tarvitaan edelleen. Vaikka olemme Euroopan unionin
jäseniä, maantiede ei ole muuttunut.
Viime vaalikaudella Lipposen hallitus antoi hallituksen esityksen
150/1999 vp, jonka nimi on yritystoiminnan tukemisesta
annettu laki. Tuon hallituksen esityksen lähtökohta
oli oikea. Siinä haluttiin säilyttää kompensaatio
niille yrityksille, jotka investoivat kehitysalueille, mutta eduskuntakäsittelyn
aikana tuota hallituksen esitystä muutettiin — en
tiedä, kuinka pitkän ja perusteellisen tutkimisen
jälkeen, mutta Brysselin vaatimuksesta — kuitenkin
niin, että kun annetaan investointitukea maakuntiin, kunnalle
taikka kehitysyhtiölle, enää tuon lain
voimaantulon jälkeen vuoden 2001 alusta alkaen ei julkista
tukea saa antaa yrityksen hyväksi, vaan se jää sille
kunnalle tai sille kiinteistöyhtiölle, joka on
esimerkiksi tilat rakentanut.
Tämmöinen menettely on tietysti kuntien kannalta
jotenkin järkevää, mutta eihän
se houkuttele yrityksiä tulemaan sinne, kun kerran ne eivät hyödy
siitä tuesta millään tavalla. Lain 8 § muuttui
eduskuntakäsittelyn aikana tällaiseksi, eli kaikkein
tehokkain yritystuen osa, se varsinainen efekti, poistettiin laista
täällä, ja mikäli oikein ymmärsin
ja sen mukaan, mitä minulle kerrottiin, siihen saatiin
Brysselistä puhelimessa sellainen tieto, että tarkoitetulla
tavalla ei saa tehdä, eli eduskunta ja sen talousvaliokunta
antautui aivan liian herkästi Brysselin vaatimuksiin tässä asiassa.
Tein jo viime kaudella tästä lakialoitteen,
että palattaisiin siihen alkuperäiseen, tehokkaaseen, järkevään
aluepolitiikkaan, jolloin tuetaan yritystoimintaa tai ei varsinaisesti
tueta yritystoimintaakaan vaan tasataan yrityksen toimintaedellytyksiä,
kun ne ovat heikommat etäällä. Silloin
yritysten kannattaisi siirtyä myös sinne ja investoida
sinne, missä tätä tukea ovat saamassa.
Näin ei siis nyt voida lain mukaan menetellä. Pohjois-Pohjanmaan
eräiltä osilta ja Pohjois-Suomesta, Itä-Suomesta,
osasta Keski-Suomeakin on tullut tästä asiasta
kovasti palautetta, että tämä laki on
mieletön ja vie tehon aluepolitiikan keskeisimmältä osalta.
Tähän samaiseen lakiin sisältyy muitakin
ongelmia, jotka eivät ole tässä aloitteessa
esillä. Yrityksen kasvun täytyy olla olennaista,
jotta se saa investointitukea. Toisaalta tällainen ongelma tuli
esiin Pihtiputaan kunnassa, että sinne olisi jokin yritys
etelästä siirtänyt tuotantoaan, mutta kun
ei ollut valmis siirtämään pääkonttoriaan, niin
ei saanut investointitukea. Tällaiset järjettömyydet,
aluepolitiikan tehon tappamismenetelmät, pitää laista
poistaa, eli pitää varmasti vedota tässä ainakin
hallitukseen ja arvostamaani ministeri Pekkariseen, jonka vastuulle
tämä kuuluu, että hallitus kävisi
pikaisesti ainakin nämä kolme ongelmaa läpi
ja tekisi niistä muutosesitykset ja lähtisi myös
taistelemaan Brysselin byrokraatteja vastaan suomalaisen maaseudun, maakuntien,
työllisyyden puolesta, kun kerran hallitus on aluepolitiikan
ja työllisyyden ottanut keskeiseksi politiikkansa tavoitteeksi,
mikä aivan oikein onkin.
Tässä nämä terveiset. Tämä lakialoite
todellakin tähtää tuon 8 §:n
muuttamiseen entiseen muotoon niin, että se olisi todella
tehokas, niin tehokas kuin se nyt voi olla aluepolitiikan toteuttamisen
kannalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ilomielin haluan yhtyä tämän
lakialoitteen 18 ajatuksiin. Valitettavasti aloitteen jättäjällä on ollut
niin kiire, että en ole ennättänyt saada
tätä allekirjoitettavaksi, mutta näin
aloitteen lähetekeskustelussa hyvin lämpimästi
kannatan sitä.
Tämähän on todella ongelma, kuten
aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja Toimi Kankaanniemi
toi esille. Todellakin on niin, että meidän maakuntiemme
kehittäminen on mennyt erilaisiksi projekteiksi, jotka
lähinnä pyörittävät
projektipäällikköä, projektisihteeriä ja
muuta projektiesikuntaa, ilman että kovinkaan paljon pysyviä työpaikkoja
tulee. Projektijohtajankin hommat ja vastaavat, aina kun projekti
päättyy tai muuttuu uudeksi projektiksi, ovat
mitä ovat, eli aika lailla on jouduttu keinotekoiseen tilanteeseen.
Olen tästä avustajani kanssa keskustellut. Hän
aikanaan oli Keuruun kaupungin elinkeinojohtaja ja hoiti yksinään
ne tehtävät, joissa nyt on 13 henkilöä.
Silloin perustettiin useita yrityksiä ja suuria teollisuushalleja,
mutta tänä projektivetoisena aikana ei ole tainnut
tulla ainuttakaan.
Kyllä on ihan aiheellista palata vanhaan, terveeseen
aluekehityspolitiikkaan, jossa lähdetään siitä,
että yrityksiä, jotka tuovat työpaikkoja maaseudulle
ja kyliin, edesautetaan. Kyllä minä todella toivon
ed. Kankaanniemen tavoin, että edes Keski-Suomen kansanedustajien
yhteisissä palavereissa, joita me runsaasti pidämme,
saamme maakuntamme oman ministerin, jolla on kärkivastuu
näissä asioissa, korjaamaan tämän
lainsäädännön sellaiseksi, että tulee
nimenomaan tulosta. Se kai tässä on tarkoitus,
että saadaan työpaikkoja eikä vain kasaa
erilaisia projekteja vaan saadaan nimenomaan jotain konkreettista.
Hyvä, jos projektillakin sellaista voitaisiin saada, mutta minullakin
jonkinlainen näkemys on ennättänyt muodostua,
mitä ne käytännössä todellisuudessa ovat.
Arvoisa herra puhemies! Toivon aloitteelle myönteistä jatkokäsittelyä.
Keskustelu päättyy.