Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä saatavien perimisestä annettu
laki on erittäin tervetullut. Täytyy jälleen
kerran todeta, vaikka joistakin asioista oikeusministerin kanssa olen
eri mieltä, että tämä hallituksen
esitys on erittäin kannatettava. Me kaikki, jotka joudumme
jonkin verran hoitamaan ihmisten asioita, olemme havainneet, kuinka
perintätoimistojen laskutus vaihtelee erittäin
suuresti. Tässä on monia muitakin järkeviä kohtia,
nimenomaan se, että tullaan määrittelemään
aikarajoja myöskin saatavien maksumuistutuksille ja myöskin
erilaista ohjeistusta.
Jos ministeri esittelee tätä ja käyttää oman
puheenvuoronsa, niin voidaan jatkaa keskustelua. Mutta, arvoisa
herra puhemies, toivon, että valiokunta, joka tämän
käsittelee, käsittelisi sen niin tarkoin, että sinne
ei nyt jäisi sellaisia tulkinnanvaraisia aukkoja, joita
tällaisissa perintätilanteissa useimmiten perintätoimistot
käyttävät hyväkseen.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Meillähän on suhteellisen
tuore perintälainsäädäntö,
mutta kun lakia saatavien perinnästä säädettiin,
silloin eduskunta edellytti, että seurataan, tarvittaisiinko
pidemmälle menevää sääntelyä esimerkiksi perintäkulujen
perimisestä. Tästä on tehty seurantaselvitystä.
On katsottu, minkälaisia asioita on tullut kuluttajavalituslautakunnan
päätettäväksi valitusten kautta,
ja toisaalta tämmöisen otantaseurannan perusteella
katsottu, minkä kokoisia perintäkuluja eri suuruisista
saatavista on peritty. Näistä löytyy
jakaumaa hallituksen esityksen perusteluista. Tämän
selvityksen pohjalta sitten päädyttiin tekemään
esitys, jossa hallitus ehdottaa muutettavaksi saatavien perinnästä annettua
lakia. Ehdotetut muutokset koskevat sekä perintäkulujen
korvaamista että myös velallisen tiedonsaantioikeuden
olennaista parantamista. Siihen ed. Vistbacka jo kiinnittikin huomiota.
Perintäkulujen osalta hallitus on tämän
seurannan perusteella päätynyt siihen, että säädettäisiin
taulukkomaksut. Minkälaiset nuo taulukkomaksut olisivat,
siitä on liitetty esitykseen asetusluonnos yksittäisten
perintätoimien kulujen osalta. Tuon asetusluonnoksen 2 §:ssä todetaan,
että velalliselta saa vaatia yksittäisistä perintätoimista
kohtuulliset perintäkulut, kuitenkin enintään seuraavat
määrät: ensinnäkin, kirjallisesta
maksumuistutuksesta 5 euroa; toiseksi, saatavien perinnästä annetun
lain 5 §:ssä tarkoitetusta maksuvaatimuksesta,
joka siis vaatii jo enemmän työtä, 21
euroa, jos saatavan pääoma on 250 euroa tai vähemmän,
ja 45 euroa, jos pääoma on yli 250 euroa; kolmanneksi,
yhdessä velallisen kanssa laaditusta koko jäännössaatavan
kattavasta kirjallisesta maksusuunnitelmasta 30 euroa. Tällaiset
taulukkomaksut auttaisivat rajaamaan pois sellaiset selvät
ylilaskutukset, joista valitettavan laajasti esimerkkejä löytyy.
Aika monelta yhtiöltä löytyy jo perusmalleja,
että hyvin lyhyestä viivästyksestä laskun
maksamisessa heti seuraavaan muistutukseen kytketään
8—10 euron lisämaksu ja se tulee sen varsinaisen
seuraamuksen, viivästyskoron, päälle.
Tämmöiselle yksinkertaiselle maksumuistutukselle
tulisi nyt sitten ylärajaksi 5 euroa, eli monien perintäyhtiöiden,
suoraan saatavaa velkovien yhtiöidenkin, maksukäytäntöön
tulisi siis siinä suhteessa muutos. Monissa maksujen perimisissä tämä ensimmäinen
muistutus tulee suoraan tietojärjestelmästä hyvin
vähällä työllä, eikä ole
perusteltua, että siitä välttämättä perittäisiin
mitään lisämaksua sen viivästyskoron
lisäksi. Tällä taulukkomaksulla ei haluta
kannustaa tällaisia yhtiöitä tai velkojia maksun
perimiseen, jotka sitä eivät ole tähänkään
saakka käyttäneet tai ole sitä pitäneet
tarpeellisena.
Voimassa olevan lain pääperiaate, jonka mukaan
velallisen on korvattava perinnästä velkojalle
aiheutuneet kohtuulliset ja tarpeelliset kulut, säilyy
ennallaan. Jos nämä taulukkomaksut yksittäistapauksessa
selvästi ovat vähäisemmät kuin
todelliset kulut ovat, niin siitä voi esittää sitten
lisäselvitykset ja päätyä silloin
oikeisiin tai esitettyihin isompiinkin kuluihin, mutta tällaisena
kaavamaisena massaperintänä ei näitä taulukkomaksuja
saisi siis ylittää.
Oikeusministeriön asetuksella voidaan ehdotuksen mukaan
säätää myös aikarajoja
sellaisten maksumuistutusten tai maksuvaatimusten lähettämiselle,
joiden kuluista vaaditaan korvaus velalliselta. Tällaiseenkin
sääntelyyn on tarvetta. On yleistynyt kohtuuttoman
lyhyiden maksuaikojen käyttö. Meillä on
jopa seitsemän päivän maksuaikoja, ja
kun ei tiedetä, milloin nämä postissa
perille tulevat, niin se käytännön todellinen maksuaika
saattaa jäädä päivään
pariin useissakin tilanteissa, ja se on kohtuutonta velallisen tai maksajan
kannalta, että jos sellainen aikaraja ylitetään,
niin tulisi isoja lisäkustannuksia, lisämaksuja.
Velallisen oikeusaseman parantamiseksi lakiin ehdotetaan lisättäväksi
säännökset velallisen oikeudesta saada
pyynnöstä velkojalta ajantasaiset tiedot velkatilanteestaan
ja selvitys velkapääomalle kertyneiden korkojen
ja kulujen määräytymisestä.
Velallisen tiedonsaantioikeus koskisi kaikkia lain soveltamisalaan
kuuluvia saatavia. Tämähän on hyvin tärkeää sellaisissa
tilanteissa, jolloinka samanaikaisesti on esimerkiksi useita saatavia
perinnässä ja jollakin kuukausierällä lyhennetään
saatavia, mutta näistä lyhennyksistä ei
velalliselle itselleen jää selvää kuvaa
siitä, mikä saldo veloissa, saatavissa, on. Tuollainen
vuositieto siitä, mikä sen hetken tilanne on ja
mitä kaikkia eri saatavia on perinnässä kyseisellä velkojalla,
on selvästi tarpeen tällaisia tilanteita ajatellen.
On muistettava, että ulosottolaissa tuli nyt mahdollisuus
saada ulosotosta vastaavat tiedot paremmin. Valtakunnallisesta ulosottojärjestelmästä
saadaan
siellä perinnässä olevien saatavien kokonaismäärät
tiedoksi, ja sekin helpottaa tämmöisen velkahallinnan
rakentamista velallisen kannalta. Myös velkojan tiedonsaantioikeus
ulosottojärjestelmästä on olennaisesti
parantunut maaliskuun alussa voimaan tulleessa uudessa järjestelmässä.
Tämä laki on tarkoitettu tulemaan voimaan noin
kolmen kuukauden kuluttua sen hyväksymisestä ja
vahvistamisesta. Toivon, että eduskunta voisi sen ripeästi
käsitellä. Tällä on kytkentöjä esimerkiksi
pankkimaksuista käytävään keskusteluun.
Tällainen kohtuullisten maksujen ja joustavien normien
asettamisen tie on tarpeen silloin, kun näyttää siltä,
että liberalisointi, maksujen jättäminen
totaalisesti markkinoiden varaan, johtaa väärinkäytöksiin
tai kohtuuttoman korkeisiin maksuihin. Kohtuuden asettaminen on
aina vaikea tehtävä. Tässä tapauksessa
siihen rakennettiin tällainen portaikko, jotta toisaalta
järjestely olisi myös velkojan kannalta taikka
perintätoimiston kannalta kohtuullinen, että silloin
kun on isompi saatava ja isompi työmäärä sen
saatavan perinnässä, siitä myös
sitten vähän reilumman korvauksen saa.
Mutta nämä muutosehdotukset jäävät
siis eduskunnan arvioitaviksi, vastaavatko ne siihen tarpeeseen,
jota eduskunta esitti selvitettäväksi aikoinaan
ponnessaan, ja riittävätkö ne sitten
näiden perintämarkkinoilla esiintyneiden epäkohtien
oikaisemiseksi. Itse uskon, että tässä tulee merkittävä kohennus
sinänsä tuoreeseen lainsäädäntöön
ja tämä auttaa reilujen pelisääntöjen
kehittämistä perintäalalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Johannes Koskiselle täytyy
antaa kiitos tästä hyvästä esityksestä.
Nimittäin yksi kohta, johon tässä paikaltani
aion nyt puuttua, on juuri velallisen oikeus saada tietoja. Ihan
luonnostaanhan tuntuisi siltä, jotta aina velallisella
pitäisi olla tämmöinen oikeus, mutta
näköjään vaaditaan lakiin kirjaus
siitä. Se ei ole itsestäänselvyys, minkä tämä nyt
osoittaa hyvin. Nimittäin tässä matkan
varrella vuodesta 95 asti on monta tapausta tullut itselleni ainakin
eteen, joissa velallinen kyllä on ollut todella heikommassa
asemassa, niin kuin muutenkin velallinen on heikommassa asemassa
monessa paikassa, ja näitä tietoja on ollut vaikea
saada miltään tasolta. Nyt toivon mukaan, kun
tämä viedään kautta linjan näissä eri
pykälissä, eri laeissa, mitä ne ovatkin, velallinen
saa oikeat tiedot, ajantasaiset tiedot, ja tässä tapauksessa
esitetään, että kerran vuodessa. Minusta
se on riittävä. Jos tiheämmin haluaa, sitten
vaatii, koska pitää tietysti edellyttää,
että jokainen pitää nyt sen verran omaa
kirjanpitoakin, että muistaa, mitä vuoden aikana
on tapahtunut lyhennyksiä tai lisäyksiä.
Sen takia olen tyytyväinen tähän
esitykseen, ja toivon mukaan eduskunta vie tämän
ripeästi eteenpäin ja jatkossa hallitus ottaa
huomioon myös niissä muissa laeissa, mitkä mahdollisesti tulevat,
saman idean, jotta velallisen pitää aina saada
ne oikeat tiedot.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olisin itsekin puuttunut hallituksen
esityksen 4 a §:n kohtaan, jossa nimenomaan annetaan velalliselle
oikeus saada ajantasaiset tiedot. Niin kuin ed. Esa Lahtela täällä totesi,
viime vuosien aikana useaan kansanedustajaan on otettu hyvin monta
kertaa yhteyttä nimenomaan siltä pohjalta, että velallinen
ei ole saanut riittävän yksityiskohtaisia tietoja,
paljonko hän on velkaa. Erityisesti silloin, jos on useampia
takaajia, osa takaajista on maksanut, on monta kertaa ollut tilanne, että näitä maksuja
ei ole ikään kuin otettu huomioon lyhennyserinä lainkaan.
Myöskin näyttökysymys oikeudessa on ollut
vaikea monta kertaa.
Myöskin, arvoisa herra puhemies, täytyy antaa
kiitosta silloin, kun se kuuluu, eli siitä, että hallituksen
esityksessä on oikeusministeriön asetusesitys
jo tässä vaiheessa eli valiokunta pääsee arvioimaan
sitä, millä tavoin oikeusministeriö on arvioinut
nimenomaan 2 §:n hinnoittelusysteemiä. Itse en
halua siihen ottaa sen enempää kantaa mutta olen
ainakin sikäli tyytyväinen, että tässä nyt
on annettu osviittoja siihen. Kun nykytilanteen selvittelyissä todetaan
sivulla 3, kuinka suuria marginaalit ovat, tältäkin
osalta voi tyydytyksellä vain todeta, että valiokunta
vaan tarkasti käsittelee ja nopeasti, että tämä saataisiin
nopeasti myös voimaan.
Keskustelu päättyy.