6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ilmailulain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
            muutettavaksi ilmailulakia miehittämättömiä ilma-aluksia
            koskevien säännösten osalta niin, että miehittämättömien
            ilma-alusten säännöksien rajoitusta lievennetään
            ja näiden alusten käyttöä helpotetaan.
         
         
         Miehittämättömät ilma-alukset
            tässä tarkoituksessa tarkoittavat ilma-aluksia,
            joita käytetään ilman ohjaajaa, ei kuitenkaan
            harrastus- tai urheilutarkoituksessa käytettäviä lennokkeja. Näitä miehittämättömiä
            ilma-aluksia
            käytetään erilaisiin pelastus-, rajavalvonta-,
            sotilas-, kokeilu- ja tutkimustehtäviin, ja viime aikoina
            yhä enemmän myös kaupallisissa tarkoituksissa
            on näiden miehittämättömien
            ilma-alusten käyttö lisääntynyt.
         
         
         Valiokunta kuulemisessaan kävi perusteellisesti läpi,
            miten esimerkiksi rajavalvonnan ja rajaturvallisuuden ylläpitämisessä näitä miehittämättömiä
            ilma-aluksia
            voitaisiin hyödyntää entistä enemmän,
            ja varsinkin nyt, kun Rajavartiolaitoksen resurssit ovat niukoilla,
            sitä näkemystä, miten pystyttäisiin
            tällä nykytekniikalla korvaamaan noita henkilötyövuosia.
            Tähän on mahdollisuuksia. Tarpeita on jatkossa
            varmasti yhä enemmän myös erilaisissa
            kadonneiden etsintä- ja muissa erityistilanteissa käyttää näitä miehittämättömiä ilma-aluksia.
         
         
         Voimassa olevan ilmailulain 3 §:n 2 momentin
            mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto voi hyväksyä sotilasilmailun,
            tai valtion ilma-aluksille, joilla tässä tarkoitetaan
            Rajavartiolaitoksen, poliisin tai Tullin ilma-aluksia, voidaan myöntää poikkeuksia
            näillä aluksilla suoritettavan ilmailun lentosääntöihin,
            jos nämä lentopoikkeukset eivät vaaranna
            siviili-ilmailun turvallisuutta. Nämä poikkeukset
            voivat olla myös pysyviä eli eivät pelkästään
            yhtä tapausta koskevia.
         
         
         Valiokunta piti erittäin tärkeänä,
            että lentoturvallisuus turvataan ja että Suomessa
            on vain yksi yleisestä lentoturvallisuudesta vastaava viranomainen,
            joka voi arvioida eri hallinnonalojen toiminnan turvallisuutta myös
            kokonaisuuden näkökulmasta.
         
         
         Asiantuntijakuulemisessa kiinnitettiin huomiota siihen, ovatko
            nämä lentomääräykset,
            jotka nyt Liikenteen turvallisuusvirasto on lentotyötä koskevan
            määräyksen yhteyteen asettamassa, eli
            metrimääräykset, riittäviä.
            Rajoitukset miehittämättömän
            ilma-aluksen käyttöön ovat seuraavat:
            korkeintaan 500 metrin näköetäisyydellä lennättäjästä tai
            korkeintaan 120 metrin lentokorkeudella saa lennättää tällaista
            miehittämätöntä ilma-alusta.
            Valiokunnan näkemyksen mukaan nämä olivat
            varsinkin viranomaistoiminnan kannalta liian rajoittavia, mutta
            nämä metrimäärät perustuvat
            yleisiin kansainvälisiin turvallisuuskäsityksiin.
         
         
         Valiokunta korostaa mietinnössään,
            että se pitää erittäin tärkeänä,
            että turvallisuusviranomaisten lakisääteisistä tehtävistä johtuvat
            tarpeet otetaan huomioon näiden mahdollisten poikkeusten myöntämisessä ja
            tarvittaessa yhteistyössä lupaviranomaisten kanssa
            huolehditaan siitä, että poikkeusten myöntämiseksi
            säädetyt turvallisuutta tai muita sellaisia seikkoja
            koskevat edellytykset voidaan täyttää.
            Nämä pysyvät poikkeukset ovat erityisen
            tärkeitä esimerkiksi poliisin, rajavartion, Tullin
            ja Puolustusvoimien tehtävien kannalta.
         
         
         Poliisissa näitä miehittämättömiä ilma-aluksia
            voidaan käyttää esimerkiksi piiritystilanteiden
            valvonnassa ja käyttää siellä kameraa
            tässä miehittämättömässä ilma-aluksessa.
            Tällainen tarkkailutoiminta on sekä työturvallisuuden
            kannalta että tehtävien suorittamisen kannalta
            tehokasta. Niin kuin tuossa aiemmin jo sanoin, tuo Rajavartiolaitoksen
            tarve tuli ilmi raja-alueilla, jotka ovat laajoja alueita ja pitkiä raja-alueita.
            Miehittämättömät
            ilma-alukset ja uusi tekniikka voivat tuoda sinne uuden tavan suorittaa
            rajavalvontaa.
         
         
         Kaupallinen miehittämättömien ilma-alusten käyttö on
            tällä hetkellä valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan melko vähäistä, mutta on ilmiselvää ja
            tuossa kuulemisessa kävi ilmi, että tulevaisuudessa
            tämä kaupallinen käyttö varmasti
            tulee lisääntymään, ja sekin
            pitää säännösten puitteissa
            mahdollistaa, kuitenkin ilmailun lentoturvallisuus huomioiden.
         
         
         Liikenne- ja viestintävaliokunta esittää,
            että tämä lakiesitys asetetaan voimaan
            ja lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
         
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nostan aivan yhden asian tästä mietinnöstä esille,
            ja se on tuo rajaturvallisuus, rajavalvonta. Rajaturvallisuuden
            ylläpitämisessä näillä miehittämättömillä lennokeilla
            mahdollisesti tulevaisuudessa pystytään asiaa
            entistä paremmin hoitamaan. Kun tuolla kaakkoisessa Suomessa
            elää ja sen Kaakkois-Suomen rajavartioston alueella
            200 kilometrin matkalla on yli 30 kilometriä pelkästään
            teknisesti valvottua rajaa, niin kyllähän tämä totta
            kai, milloin tämä vain yleistyy, tuo mahdollisuuksia
            sitä rajavartiointia vielä paremmin suorittaa.
         
         
         Olen erinomaisen tyytyväinen siihen, että tällaisia
            uusia mahdollisuuksia tulee, koska olen myöskin tosi tyytyväinen
            rajalla asuvana, että se raja on vartioitu ammattitaidolla
            ja hyvin ja vielä molemmin puolin rajaa.
         
         
       
      
         
         Kari Tolvanen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
            esitys on hyvä ja perusteltu.
         
         
         Itse sain ja jouduin tutustumaan miehittämättömiin
            ilma-aluksiin joitain vuosia sitten, kun Suomen poliisi ensimmäistä kertaa
            käytti operaatiossa Puolustusvoimilta virka-apuna tällaista miehittämätöntä ilma-alusta.
            Kyse oli nuoren naisen erittäin raakalaismaisesta kidnappauksesta.
            Tämä miehittämätön
            ilma-alus osoitti silloin tehonsa. Se oli loistava. Siinä pystyttiin
            turvallisesti seuraamaan kaappaajaa, epäiltyä kaappaajaa,
            ja voi sanoa, että uhria vaarantamatta eri paikoissa.
         
         
         Mutta ongelmaksi muodostui juuri se, kun mentiin taajama-alueiden
            ulkopuolelle, metsäalueelle. Tämä ilma-alus
            ei voinutkaan lentää missään
            yksin, vaan sitä piti seurata lentokone tai helikopteri
            valvomassa, että se ilmatila on tyhjä. Ja se on
            ihan selvä, että siitä lentokoneesta
            tai helikopterista syntyy ääntä, joka
            pahimmillaan kiinnittää tämän
            kaappaajan huomion. Kun tämä ilma-alus olisi saanut
            lentää yksin siellä, se olisi ollut täysin
            huomaamaton ja turvallinen. Onneksi tämä kaappaaja
            nyt ei tätä ilma-alusta huomannut.
         
         
         Se oli täysin turhaa. Puolustusvoimien kokeneet asiantuntijat
            sanoivat jo silloin, että on täysin turhaa, että siinä miehittämättömän
            ilma-aluksen läheisyydessä lentää joku
            miehitetty ilma-alus, koska he pystyvät tutkilla ja erilaisilla kameroilla
            valvomaan sen, että se ilmatila on turvallinen. Tietenkään
            turvallisuudesta ei missään tapauksessa saa tinkiä,
            mutta tämä on siinä mielessä todella
            tervetullut uudistus. Tämmöisessä rajavalvonnassa,
            pelastustoiminnassa tämmöistä salamyhkäisyyttä ei
            tarvita, mutta joissain poliisioperaatioissa tämän
            miehittämättömän ilma-aluksen
            olemassaolon täytyy pysyä salassa, ja tällä hallituksen
            esityksellä se mahdollistetaan hyvin.
         
         
       
      
         
         Mikko Alatalo /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä laki on ihan tarpeellinen,
            koska miehittämättömien ilma-alusten
            käyttö tulee lisääntymään
            ja se on tätä päivää.
            Todellakin tässä on se rajoitus, että sen
            ohjaajan täytyy olla noin puolen kilometrin etäisyydellä,
            ja tässä vaaditaan sitten tietysti osaamista.
            Tällä hetkellä ei vaadita mitään
            koulutus- ja terveysvaatimuksia, mutta voi olla, että EU:sta
            sellainenkin vaatimus jossain vaiheessa vielä tulee, kuka
            näitä ohjaa.
         
         
         Erityisesti täytyy muistaa se, että tämä kaupallinen
            käyttö on vielä pientä. Mutta
            kun katsoo esimerkiksi suuria tv-konsertteja tai urheilutapahtumia
            ulkomailta, niin ne on useimmiten kuvattu miehittämättömillä ilma-aluksilla,
            sieltä aluksista. Jos onnettomuus tapahtuu tällaisissa isoissa
            tilaisuuksissa, niin silloin täytyy olla selkeä vastuunkanto,
            yksi yleisestä lentoturvallisuudesta vastaava viranomainen,
            joka voi arvioida sitten tämän turvallisuuden
            ja ne vahingot.
         
         
         Joka tapauksessa on hyvä, että Suomessa valmistaudutaan
            tähän. Täällä on tuotu
            esille juuri näitä näkymiä siitä,
            että kun Rajavartiolaitoksenkin resurssit ovat rajatut,
            niin tällä voidaan ehkä sitten myös
            täydentää tätä rajan
            vartiointia, samoin todellakin myös poliisien tehtävissä toivon mukaan
            paremmin kuin mitä tässä edustaja Tolvanen
            esitti. Itselleni tuli mieleeni tuossa myös se asia, kun
            on ollut kovasti kiistaa näistä susien määristä,
            ne tuntuvat vaihtelevan — Pohjanmaallakin ammuttiin juuri
            3 sutta, vaikka viranomaisten mielestä siellä oli
            vain 2 niitä susia olemassakaan — niin ehkä voitaisiin
            nyt sitten näillä ilma-aluksilla muun muassa tutkia
            tämmöistä riistakantaakin.
         
         
       
      
         
         Kalle Jokinen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Vielä aivan lyhyesti tuosta
            poikkeuksesta, jonka Liikenteen turvallisuusvirasto voi myöntää viranomaisille
            näiden miehittämättömien ilma-alusten
            käyttöön. Eli tämmöisen
            pysyvän poikkeuksen voi viranomainen saada tämmöisen miehittämättömän
            ilma-aluksen käyttöön, jos viranomainen
            varmistaa sen, miten tämä miehittämätön
            ilma-alus ei törmää muuhun ilmaliikenteeseen
            tai laitteeseen tai esimerkiksi vaikkapa laskuvarjohyppääjiä vaaranna.
            Eli tämmöinen poikkeusmenettely on hyvä.
         
         
         Mutta sitten tällaisia erityisiä hätätilanteita
            tai nopeita operaatioita varten valiokunnan saaman selvityksen mukaan
            aluelennonjohto kykenee tarvittaessa rajoittamaan ilmatilan käyttöä tämmöisissä tilanteissa
            ja hyvin nopeasti sulkemaan ilmatilan muulta lentoliikenteeltä.
            Tämä menettely ei edellytä mitään
            pitkää lupaprosessia, ja se on hyvä,
            että se on nopeaa ja joustavasti käytettävissä silloin,
            jos esimerkiksi poliisioperaatioissa tarvitaan tällaista
            teknistä laitetta, miehittämätöntä ilma-alusta.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.