Täysistunnon pöytäkirja 27/2005 vp

PTK 27/2005 vp

27. TORSTAINA 17. MAALISKUUTA 2005 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Uusiutuvien energialähteiden käytön edistäminen

Oras Tynkkynen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kiina on hiljattain säätänyt lain uusiutuvien energialähteiden käytön edistämisestä. Tähän lakiin sisältyy muun muassa verkonhaltijalle velvoite ostaa uusiutuvilla tuotettua sähköä eli niin sanottu ostovelvoite ja vihreän sähkön tuottajalle taattava takuuhinta eli niin sanottu syöttötariffi. Näistä syöttötariffeista on saatu erittäin hyviä kokemuksia monista EU-maista, erityisesti Saksasta ja Espanjasta. Saksassahan tällä hetkellä tuulivoimakapasiteetti on noin 200-kertainen ja Espanjassakin yli 100-kertainen Suomeen verrattuna. Kysyisinkin ministeri Pekkariselta:

Onko teidän mielestänne hieman kiusallista, että nyt jo Kiinakin näyttää ajavan Suomen ohi uusiutuvia energialähteitä edistävän lainsäädännön osalta?

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Siitä, onko tämä syöttötariffi-idea paras mahdollinen tapa edistää näitä uusiutuvia, kyllä maailmalla on erilaisia käsityksiä. Tanska on luopunut järjestelmästä ja kehittää sertifikaattijärjestelmää. Saksa tällä hetkellä vielä sitä käyttää, mutta sielläkin pohditaan muitten vaihtoehtojen käyttöönottamista. Minusta olennaista on se, että on selvä poliittinen tahtotila, että uusiutuvien energialähteitten käyttöä tullaan edistämään. Aion huomenna tässä talossa, tämän talon uumenissa, pidettävässä tilaisuudessa kertoa omat näkemykseni siitä, millä tavalla. Nyt jo voin sanoa, että edistää pitää, koska esimerkiksi sähköntuotannossa uusiutuvien energialähteitten osuus ei ole viimeisten vuosien aikana kasvanut prosentuaalisesti; se on volyymiltaan kasvanut, mutta kun koko sähkönkulutuksesta se ei ole kasvanut oikeastaan ollenkaan.

Oras Tynkkynen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Suomessahan ei ole käytössä sen paremmin syöttötariffeja kuin näitä sertifikaattejakaan, joihin ministeri Pekkarinen tässä viittasi, siis ei kumpiakaan. Täällä ensisijaisesti uusiutuvia energialähteitä on pyritty edistämään verotuksella ja toisaalta investointituella, ja molemmat, joskaan nyt eivät ole hirvittävän kalliita, aina maksavat valtiolle jotain, ja tulokset ovat aika surkeita. On todettu, että uusiutuvien energialähteiden edistämisohjelmassa esitettyjä sinänsä hyvin vaatimattomia tavoitteita ei tulla saavuttamaan, ja ministeri Pekkarinenkin sen on moneen otteeseen ääneen lausunut.

Jos syöttötariffit eivät hallitukselle kelpaa, niin onko nyt sitten tulossa joitakin muita toimenpiteitä? Tuleeko meille sertifikaatteja? Mitä ovat ne käytännön toimenpiteet, joita hallitus aikoo tehdä, jotta tässä asiassa päästään selvästi eteenpäin?

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Minä äsken kerroin, että Euroopassa on erilaisia epäilyjä näitten järjestelyjen suhteen ja että ei ole olemassa sellaista yhtä mallia, joka olisi todettu kauttaaltaan koko Euroopan yhdeksi hyväksi malliksi. En ole aivan varma, että kaikesta huolimatta tämä Suomen systeemi olisi kovin huono ollut. Meillä kuitenkin noin 24—25 prosenttia kaikesta sähköstä tuotetaan uusiutuvilla energialähteillä, biopolttoaineella aika tarkkaan 10 terawattituntia elikkä aikamoinen osuus siitä 85 terawattitunnista, mikä kulutus tällä hetkellä on. Kaikki nämä vaihtoehdot, siis syöttötariffit ja sertifikaatit, ovat mukana siinä paletissa, josta arvioidaan, mitä keinoja käytetään. Olennaista on löytää ensiksi tahtotila sille, että ylipäänsä ollaan valmiita merkittävästi panostamaan siihen, että uusiutuvia käytetään jatkossa entistä enemmän. Ainakin itse pyrin siihen, että tällainen tahtotila hallituksesta löytyy.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.