1) Hallituksen esitys laiksi lastensuojelulain muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymyksessä on hallituksen
esitys laiksi lastensuojelulain muuttamisesta, ja siinä esityksessä ehdotetaan
lapsen oikeusturvan parantamiseksi täsmennettäväksi ja
täydennettäväksi lastensuojelulain nykyisiä säännöksiä,
jotka koskevat lastensuojelulaitokseen sijoitettuun, huostassa olevaan
lapseen kohdistettavia rajoitustoimenpiteitä. Samalla selkeytettäisiin
laitosjohtajien rajoitustoimivaltaa ja mahdollisuutta käyttää laissa
tarkoitettuja rajoituksia kaikissa lastensuojelulaitoksissa.
Rajoitustoimenpiteitä koskevat lastensuojeluasetuksen
säännökset ehdotetaan niiden lapsen perus-
ja ihmisoikeuksiin kajoava luonne huomioon ottaen nostettavaksi
lakitasolle. Seurannan ja valvonnan tehostamiseksi ehdotetaan rajoitustoimenpiteiden
kirjaamisvelvoitetta täsmennettäväksi
ja korostettavaksi, rajoitustoimenpiteiden vaikutusta huoltosuunnitelmaan
tehostettavaksi, lääninhallitusten valvontavelvoitteita
täsmennettäväksi ja päätöksentekoa
sekä muutoksenhakua koskevaa sääntelyä selkeytettäväksi.
Lisäksi tehostettaisiin lapsen mahdollisuutta keskusteluun
sijaishuollon toteuttamisessa ja häneen kohdistettuja rajoitustoimenpiteitä koskevissa
asioissa. Myös sijaishuoltoon sijoitetun lapsen ja hänen
vanhempiensa tai muiden läheistensä välistä yhteydenpitoa
ja sen rajoittamista koskevaa lastensuojelulain sääntelyä ehdotetaan täsmennettäväksi.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen
jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.
Valiokunta on tässä kannanotossaan ollut yksimielinen,
ja seuraavaksi esittelen pääosin valiokunnan kannanottoja.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lastensuojelulain säännöksiä lastensuojelulaitokseen
sijoitettuun lapseen kohdistettavien rajoitustoimenpiteiden käytöstä täsmennetään
ja täydennetään vastaamaan perustuslain
ja ihmisoikeussopimusten vaatimuksia. Lastensuojelulain 19 §:n
nojalla sosiaalilautakunnalla on huostaanoton tarkoituksen toteuttamiseksi
oikeus päättää lapsen hoidosta,
kasvatuksesta ja valvonnasta ja muusta huolenpidosta sekä olinpaikasta.
Tästä yleisestä lapsen kasvattamisen
oikeudesta johtuva toimivalta sisältää mahdollisuuden
lapsen valvomiseen ja rajojen asettamiseen lapselle. Lakiehdotuksessa on
kyse tällaista yleistä kasvatusoikeutta pidemmälle
menevistä rajoituksista.
Rajoitustoimenpiteiden sääntelyn yhteydessä nousee
huoltosuunnitelman merkitys selvästi aikaisempaa suuremmaksi.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan huoltosuunnitelmaa koskevat
säännökset on tarkoitus nostaa lain tasolle
sosiaali- ja terveysministeriössä vireillä olevan
lastensuojelulain sisällöllisen kokonaisuudistuksen yhteydessä,
joka on tiedossani olevien asiapapereiden osalta lähiaikoina
tulossa eduskunnan käsittelyyn. Valiokunta pitääkin
lastensuojelulain kokonaisuudistusta tarpeellisena ja kiireellisenä.
Sääntelyä täsmentämällä voidaan
lisätä rajoitustoimenpiteiden turvallisuutta vaikeimmissa
tilanteissa, joissa joudutaan puuttumaan lapsen fyysiseen koskemattomuuteen
esimerkiksi kiinnipitämisellä tai eristämisellä.
Valiokunta korostaa henkilöstön riittävyyden
ja koulutuksen merkitystä rajoitustoimenpiteiden välttämisessä ja niiden
turvallisessa ja kivuttomassa toteutuksessa.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan myös perhehoitona
järjestettävään sijaishuoltoon
kaivataan nykyistä selkeämpiä säännöksiä yhteydenpidon
rajoitusten lisäksi muiden rajoitustoimenpiteiden käytöstä.
Valiokunta pitää kiireellisenä myös
näiden säännösten uudistamistarpeen
arviointia, joka myöskin on vireillä sosiaali-
ja terveysministeriössä yksityisten sosiaalipalvelujen
valvontatyöryhmän ehdotusten pohjalta. Yhteydenpidon
rajoittamisen osalta valiokunta ehdottaa poistettavaksi lakiehdotukseen sisältyneen
mahdollisuuden kolme vuotta kestävän rajoituspäätöksen
tekemiseen.
Perustuslain 6 §:n 3 momentin ja YK:n Lapsen oikeuksien
sopimuksen perusteella lapsen tulee saada vaikuttaa itseään
koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Lapsen
vastustaessa yhteydenpitoa voidaan lakiehdotuksen 25 §:n
mukaan yhteydenpitoa rajoittaa, jos lapsi on 12 vuotta täyttänyt
tai jos hän on niin kehittynyt, että hänen
tahtoonsa voidaan kiinnittää huomiota. Huostaanotettu
lapsi saattaa asiantuntija-arvion perusteella esimerkiksi pelätä vanhempaansa eikä
sen
vuoksi halua pitää tähän yhteyttä.
Valiokunta yhtyy esityksen perusteluissa esitettyyn näkemykseen
siitä, että viranomaisilla ja muilla lapsen huolenpidosta
vastaavilla henkilöillä on erityinen velvollisuus
valvoa, että lapsen ja hänen läheistensä välinen
yhteydenpito on lapsen edun mukaista eikä vahingoita lasta
fyysisesti tai psyykkisesti. Valiokunta korostaa vielä,
että alle 12-vuotiaiden lasten sijaishuollossa tulee lapsen kieltäytymistä ja
hänen kehitystasoaan arvioitaessa kuulla sijaishuollosta
vastaavia ja siihen osallistuvia henkilöitä.
Valiokunta on ottanut huomioon, mitä perustuslakivaliokunta
on omassa lausunnossaan esittänyt ja esittää lakiesityksen
hyväksymistä niillä muutoksilla, jotka
näistä lausunnoista ja valiokunnan päätöksistä seuraavat.
Arvoisa puhemies! Lasten huostaanottokysymykset ovat todella
suuren huolen aihe tänä päivänä,
ja lasten mielenterveysongelmien lisääntyminen
on yhtä lailla suuri huolenaihe. Toivottavaa olisi, että paitsi
lainsäädäntöteitse niin myös muilla
toimenpiteillä yhteiskunta voisi kiinnittää huomiota
niihin tekijöihin, jotka lasten huostaanottopäätöksiin
johtavat, ja myöskin siihen, että lapsi sairastaa
tänä päivänä entistä enemmän.
Tässä kaikki, mitä tältä osin
esittelyn osalta halusin sanoa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
hyviä asioita. Siinä puhutaan huostaanotetun lapsen
aseman ja oikeusturvan parantamisesta. Esitys on sinällään hyvä.
Siinä otetaan huomioon lapset, joiden elämä ei
ole tähän mennessä sujunut niin kuin
sen pitäisi. Tämän esityksen lisäksi
meidän kyllä pitäisi keskustella enemmänkin
näitten ongelmien ennaltaehkäisemisestä.
Suomalaisista perheistä osa elää köyhyysrajan
alapuolella. Kuten Stakes kertoi viime kuussa, hyvinvointierot ovat
kasvaneet. Yksi tähän vaikuttava tekijä on
ihmisen perhetilanne. Kovimmille ovat joutuneet lapsiperheet, erityisesti yksinhuoltajaperheet
ja monilapsiset perheet. Rahat ovat perheissä vähissä eikä töitä ole. Useinhan
se menee niin, että kun rahat loppuvat, loppuu rakkauskin.
Monet avioliitot päättyvät nykypäivänä eroon.
Kun vanhemmilla ei mene hyvin, se heijastuu välittömästi
lapsiin. Tilastot kertovat, että viimeisen vuoden aikana
lasten huostaanotot ovat lisääntyneet jopa kolmanneksen.
Samoin ovat lisääntyneet lasten pahoinpitelyt.
Samaan aikaan koulumaailmassa säästetään. Koulujen
luokkakokoja suurennetaan säästömielessä,
mutta pitäisikö miettiä, mitä tulevat
maksamaan näitten oppimisvaikeuksista kärsivien lasten
ja nuorten ongelmat tulevaisuudessa?
Tuloerot ovat kasvaneet. Meillä Suomessa on yli puoli
miljoonaa EU:n köyhyysriskirajan alapuolella elävää.
Jos tällainen kehitys halutaan estää,
pitää hallituksen ryhtyä sanojen sijasta
toimiin. Istuvan hallituksen tulonsiirtopolitiikka on ollut kylmyydessään
ennennäkemätöntä. Sen harjoittaman
politiikan seurauksena köyhät ovat köyhtyneet
ja rikkaat rikastuneet. Siitä on myös olemassa
tutkimustuloksia.
Täällä ollaan huolissaan lasten asemasta,
puhutaan kauniisti ja ollaan tekevinään asioita, mutta
samaan aikaan murennetaan pohjaa koko ajan. Täällä eletään
muka hyvinvointivaltiossa, eikä köyhien lapsiperheitten
aseman parantamiseksi ole tehty mitään konkreettista.
Jos perheitten kasvavalle köyhyydelle ei saada tehtyä mitään,
meillä tulee vielä isot laskut maksettavaksi. (Ed.
Soini: Lapsivähennys takaisin veroihin!)
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tämä lapsi-
ja perhepolitiikka ei omaa alaani olekaan, niin katson, että mielipiteeni
tässä asiassa, mitä mietin ja näen,
saattaa olla ainakin omasta mielestäni melko korvaamatonta.
Ja mitä ed. Kangas äskeisessä puheenvuorossaan
totesi, niin voisi sanoa, että siihen ei tarvitsisi oikein
mitään muuta kertausta kuin kahdella sanalla sen
kuitata: tosi on!
Tämä mietintö, sen mitä tätä sisällöltään
tutkin, on hyvä, niin hyvä kuin sosiaali- ja terveysvaliokunta
sen on voinut tehdä ja toteuttaa. Uskon, että kuullut
asiantuntijat ovat antaneet parhaansa ja se on otettu myöskin
tässä valmistelussa huomioon. Mutta kuitenkin
tämä muuttunut tilanne yhteiskunnassa antaa sen
kuvan ja selvityksen, että jotain mätää näissä järjestelyissä on olemassa.
Jostakin syystä kansa ja lapset ovat sairaita ja sillä lailla
sairaita, että näitä ongelmia on ja syntyy.
Niin kuin ed. Valto Koski esittelypuheenvuorossaan totesi, tämän
yhteydenpidon rajoittamisen suuntaan taikka toiseen parhaimmillaan
kuvaa ja kertoo se täällä valiokunnan
tekemässä muutosesityksessä 25 §:n
kohdalta, kun todetaan, että tietyin edellytyksin saadaan:
"1) rajoittaa lapsen oikeutta tavata vanhempiaan tai muita läheisiään,
2) rajoittaa lapsen oikeutta pitää yhteyttä läheisiinsä puhelimitse
tai muita yhteydenpitolaitteita tai välineitä käyttäen,
3) lukea ja pidättää lapsen lähettämä tai
hänelle osoitettu yksittäinen kirje tai siihen
rinnastettava muu luottamuksellinen viesti tai tarkastaa ja pidättää muu
lähetys sekä
4) ottaa rajoituksen ajaksi sijaishuoltopaikan haltuun lapsen
hallussa olevat yhteydenpitoon käytettävät
laitteet ja välineet tai rajoittaa niiden käyttöä."
Tämä mielestäni kuvaa sen, että maailma
on muuttunut myöskin tämän yhteydenpidon
suhteen, mutta kun tässä selkeästi on
aistittavissa se, että ongelma on siinä perheessä,
josta lapsi on huostaanotettu, sen perheen elämäntilanteessa
ja elämäntavoissa, niin että tätä yhteyttä niin
kuin halutaan katkaista ja lapsi saattaa niin kuin oikeille jäljille,
kun tämä yhteys sinne varsinaiseen perheeseen
pannaan poikki, tämä antaa sen kuvan, että ongelmia
on ja niiden ongelmien ennaltaehkäisyyn tässä mietinnössä ja
hallituksen esityksessä sitten pyritään
tavalla tai toisella puuttumaan.
Tähän liittyy niin kun pohjana tavallaan se, että viime
viikolla ministeri Hyssälä antoi taas vaihteeksi
yhden lausunnon julkisuuteen, missä todettiin, kuinka suuret
ne kustannukset ovat näitten huostaanottojen osalta yhteiskunnalle olemassa.
Tämän pitäisi herättää kuulemaan
ja näkemään se, että yhteiskunta
on sairas, perheet ovat sairaita. Ne ovat sillä lailla
henkisesti sairaita, että tätä kodin
merkitystä, kodin turvallista kasvuympäristöä,
ei näillä eväillä lapselle kyetä tarjoamaan.
Ja pelkään, että tämä on vaan
se jäävuoren huippu, mistä tässä keskustellaan.
Oikein todelliset asiat eivät ole näkyvissäkään.
Ymmärrän erinomaisen hyvin ja tiedän,
että arvostamani ed. Soini tietää, että tämä johtuu
paljon tästä radikalismista ja niistä ihanteista,
mitä on luotu vapaan kasvatuksen, vapaan elämän
ja voisi sanoa, että suositun huliganismin ympärille,
missä lapsi työnnetään niin
kuin syrjään, ettei se niitten vanhempien yhdessäoloa
tai yhdessä pidettävää huonoa
elämää ole seuraamassa; annetaan vitonen:
mene ulos, mene nakkikioskille jne. Mistä se lapsi löytää sen
turvallisen kodin ja pohjan, kun nämä ongelmat
kertautuvat, kertautuvat ja kertautuvat?
Herra puhemies! Se, mitä tällä puheenvuorollani
haen, niin nyt olisi kiinnostuttava, hallituksen herättävä ja
koko yhteiskunnan ja erityisesti eduskunnan ja kaikkien tällä rintamalla
olevien virkamiesten ryhdyttävä pohtimaan tätä ja
keskustelemaan niistä keinoista, millä pystytään
ennalta ehkäisemään niin, että vain
harva niistä lapsista jouduttaisiin huostaan ottamaan,
jotka nykyisin tähän asiaan joutuvat ja ajautuvat.
Tämä on todella suuri ongelma, ja tämä on
myöskin lasku niille tuleville sukupolville, niille meidän lastenlapsillemme
ja muille, jotka tätä yhteiskuntaa maksavat silloin,
kun me kävelemme kävelykepeillä taikka
työntelemme potkukelkoilla tuolla ja pohdimme, että toista
oli ennen. Toivon, että olen väärässä,
mutta luulen tässäkin ennusteessani osuvani suurin
piirtein oikeaan.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelan maailmoja syleilevään
perhepoliittiseen puheenvuoroon voin vain sanoa sen, että nämä ennalta
ehkäisevät avohuollolliset toimenpiteet tulivat
entistä vaikeammiksi siinä vaiheessa, kun oman
puolueenne ministeri Manninen ja ministeri Hyssälä johdattelivat
tämän eduskunnan purkamaan Lastensuojelun tasausrahaston, jonka
kautta kaikki lapset olisivat voineet saada asuinpaikasta riippumatta
myös kalliita hoitotoimenpiteitä. Tätä ei
haluttu, koska kuntien rajalle pysähtyi vastuu Suomen lapsista.
Samat kunnat kuitenkin edellyttävät, että me
verorahojamme tasaamme ja maksamme heidän kaikki sosiaali- ja
terveydenhuollon kustannuksensa. Että se siitä keskustelusta
ja toimenpiteistä.
Sen sijaan olen todella pahoillani siitä, että hallitusohjelmaan
kirjattu lastensuojelun kehittämisohjelma ja lastensuojelulaki
antavat yhä odottaa itseään. Lastensuojelulakia
on odotettu toistakymmentä vuotta. Sosiaali- ja terveysministeriössä sanottiin,
että kauanhan se on ollut vireillä, että ei
kai sillä vielä ole kiire. Sen takia se kirjattiin
etupainotteisesti toteutettavaksi tällä vaalikaudella,
ja edelleen kehittämisohjelma on käsittelemättä,
ei ole valmis. Sen pohjalta piti saada eväät lastensuojelulakiin,
jota, kuten nyt näemme, tulee osina. Siitä lastensuojelulaista
on huutava puute.
Sitä odotetaan päivittäin alkaen
oikeusistuimista, joissa päivittäin päätetään
lasten huostaanotosta, tapaamisesta, tuetusta tapaamisesta, valvotusta
tapaamisesta ja sen lisäksi käydään keskustelua
ja oikeutta ja arvioidaan, milloin lapsi on oikeutettu saamaan avohuollolliset
toimenpiteet, milloin kunta voi evätä hoidon vedoten
taloudellisiin syihin. Kun avohuoltoa riittävän
kauan laiminlyödään, on selvää,
että olemme tilanteessa, johon peruspalveluministeri Hyssälä meidät
on johtanut, eli tilanteessa, että valtionosuutta maksetaan
nyt kunnille huostaanottojen perusteella. Se oli tämä hänen
muutoksensa, lastensuojelullinen muutos.
Kun avohuoltoa ei toteuteta, lasten ongelmat ovat aina moninaisempia.
On turha keskustella silloin siitä, mistä löydämme
sijaisperheitä, jotka ottavat näitä lapsia
hoitoon. Me emme puhu sinisilmäisistä, kauniisti
käyttäytyvistä lapsista. Me puhumme henkisesti
sairaista, sosiaalisesti sopeutumattomista lapsista, joilla on jo
lukemattomien vuosien traumat kotoa ja ulkoa opitut käyttäytymismallit.
He eivät tule sopeutumaan perheiden sijaishoitolapsiksi.
Heidän kohdallaan tarvitaan jo erityishoitolaitoksia. Siksi
tämän lain yhteydessä nyt erillismääräyksenä puhutaan muun
muassa kiinni pitämisestä, mikä kertoo
siitä, että kyseessä on niin sairas lapsi,
että hänen taltuttamisekseen joudutaan hoitomuotona
usein monen hoitajan voimin hänet pitämään
kiinni pidettynä, jotta hänen henkinen tilansa
voidaan saada sille tasolle, että hänen kanssaan
voidaan keskustella. On selvää, että tällaisia
hoitotoimenpiteitä ei voida tehdä lapsen eikä hoitajien
oikeusturvan kannalta ilman, että ne kirjataan ja että ne
määritellään.
Mutta se, mikä tässä on, arvoisa
puhemies, kaikkein surullisinta, on se, että meillä ei
edes tunneta tällä hetkellä käsitteitä.
Meillä puhutaan laitoshoidosta, puhutaan perhehoidosta,
sijoitushoidosta, perhesijoituksesta jne. Kun esimerkiksi tätä Lastensuojelun
tasausrahaston purkua oli valmisteltu, valmisteleva virkamies ja
täällä salissa sosiaalivaliokunnan jäsenet
puhuivat siitä, että lapsia on Stakesin tilaston
mukaan paljon sijoitettu laitoksiin, eivätkä tienneet,
että tämä laitostilasto piti sisällään
perhekodit, joihin he sen sijaan olisivat sijoittaneet nämä lapset.
Eli ei osata lukea edes lastensuojelun tilastoja, eivät
edes virkamiehet puhumattakaan näitä heikennyksiä läpivievistä kansanedustajista.
Toivon, että tämän kaltaisia irtolakeja
lastensuojeluun ei enää tällä kaudella
tule vaan me saisimme lastensuojelulain, joka valitettavasti ilmeisesti
tulee toisen suuren lain, vammaispalvelulain, kanssa syksyllä budjettilakiruuhkaan
käsittelyyn. Se on kohtuutonta näiden lakien tuomien
palvelujen odottajia kohtaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On kaksi puheenvuoroa, joista voi niin kuin
jälkeenpäin sanoa, että tuntuu niin kuin
siltä, että olen ihan samaa mieltä. Nimittäin
mikä koski tätä ed. Seppo Lahtelan yleistä maailmaa
syleilevää puheenvuoroa maailman tilanteesta ja
Suomen tilanteesta lastensuojelun osalta, niin tietysti, niin kuin
ed. Puisto totesi, siinähän on tietysti vinhaa
perää. Näin se on asianlaita myöskin
Oulussa. Olin eräässä tilaisuudessa,
joka viivästyi sen takia, että sosiaali- ja terveyslautakunnan
jäsenet, jotka olivat tilaisuuteen tulossa, olivat myöhässä sen
takia, että huostaanottotapausten luettelo Oulun kaupungissa
oli niin pitkä ja niin vaikea käsiteltäväksi,
että kaikki viivästyi siltä illalta.
Siis toisin sanoen tässä on akuutista, polttavasta
ongelmasta kysymys. Ja mikä koskee sitten näitä syitä ja
tilanteita ja analyysia, niin olen jälleen kerran ed. Puiston
kanssa samaa mieltä: mitä ilmeisimmin näin
on.
Nythän pitäisi sitten kaikkien näitten
lainsäädäntöjen ja käytäntömuutosten
jälkeen meidän oululaisten olla onnellisia, kun
huostaanottojen perusteella valtionosuuksia määrätään.
Emme ole sillä kannalla. Vaikka fiskaalisesti ehkä näin olisi,
niin asiallisesti näin ei voi olla. Tämä on kurja
juttu, kerta kaikkiaan.
Arvoisa puhemies! Minä puutun tässä,
kun en ole näitten asioitten ekspertti pätkänkään
vertaa, ihan muuhun asiaan ja tähän prosessuaaliseen puoleen.
Nimittäin odotin, että täällä olisi
joitakin muita puheenvuoropyyntöjä ollut tuolla
taulussa, ja sillä tavalla hannasin omaa puheenvuoroani
listan viimeiseksi, kun se lista sitten osoittautui erittäin
lyhyeksi. Nimittäin tämä on ainutlaatuinen
sinä aikana, kun minä olen ollut tässä talossa
kansan valitsemana, kun palautetaan mieliin, mitä tässä hallituksen
esityksen yhteydessä on tapahtunut. Tämä esitys
annettiin vuoden 2004 valtiopäivillä, ja perustuslakivaliokunta
antoi siitä lausuntonsa sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
helmikuun lopussa 2006. Mitä sillä välillä tapahtui?
Sillä välillä tapahtui se, että Helsingin Sanomissa
julkaistiin Vieraskynä-kirjoitus, jossa kiinnitettiin huomiota
siihen, että johan nyt on kumma, kun tämän
laatuista lausuntoa ei saada aikaiseksi.
Nyt yritin katsoa sitten, onko tässä jotakin
erityistä. No, se lausunto on todella pitkä, ja
osittain sen johdosta on myöskin pykäliä ruvettu
muuttamaan. Tämä muistuttaa jo muutoksillaan liikenne-
ja viestintävaliokunnan tyypillistä mietintöä liikenne-
ja viestintäministeriön esittelemästä hallituksen
esityksestä, sillä melkein kaikki pykälät
ovat muuttuneet ja syvällisesti muuttuneet. Jos tarve on
ollut todella näin suuri ja tämä on osunut
kohdalleen, niin hyvä on itse asian kannalta. Mutta sen
sijaan olisin odottanut ehdottomasti sitä, että perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja olisi ollut täällä esittelemässä,
mitä kaikkea tapahtui asiassa perustuslakivaliokunnan käsittelyn
yhteydessä ja mitä kaikkea varteenotettavaa siinä yhteydessä tapahtui,
kun yhteiskunnan piti reagoida sillä tavalla, että asiaa
käsitellään Vieraskynä-artikkelissa
Helsingin Sanomissa ja ilmeisesti myöskin muissa medioissa.
Elikkä toisin sanoen tässä olisi ollut
nyt vähän perusteellisemman analyysin paikka ja
myöskin prosessuaalisesti niin, että kerrottaisiin
sitten, mitenkä aiotaan nokkaa valkaista näissä asioissa
jatkossa. Mutta kuten sanottu, tähän on tyytyminen,
mitä pöytään on jaettu.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Erityisesti ed. Virpa Puiston puheenvuoroon
haluan todeta, että Lastensuojelun suurten kustannusten
tasausrahaston purkuunhan oli syyt ja että se oli hallituksen
yksimielinen esitys (Ed. Puisto: Se oli äänestystulos!)
ja myöskin ed. Puiston puolue on tässä ollut
mukana. Sitten eduskunta on sen käsitellyt ja enemmistö on
sen hyväksynyt.
Siinähän alun perin oli tilanne se, että tämä tehtiin
pienten kuntien turvaksi, että myöskin nämä voisivat
kalliita lastensuojelutoimenpiteitä toteuttaa. Kun se oli
kuntien keskinäinen tasausrahasto, niin siinä kävi
niin, että se toimi juuri päinvastoin kuin alun
perin tarkoitettiin ja suurimmat hyötyjät olivat
30 000—100 000 asukasta omaavat kunnat
ja muut olivat menettäjien puolella. Nyt sitten toivotaan,
että uusi järjestelmä on toimivampi,
mutta en sano, että se on täydellinen, mutta sitä seurataan
ja katsotaan, miten se toimii käytännössä.
Mitä sitten tulee tähän lastensuojelulakiin, niin
me tarvitsemme todellakin uuden lastensuojelulain. Sille on erittäin
suuri tilaus tässä. Olemme tehneet huolellista
valmistelua siinä. Se on erittäin vaativa, ja
meidän ministeriössämme on myöskin
rajallinen määrä virkamiehiä tekemässä näitä suuria
lakipaketteja, joita tehdään tällä vaalikaudella
sosiaalipuolella erittäin paljon myöskin kehitysvammaisten
ja vammaisten osalta. Saamme tämän varmasti. Nyt
tämän kuun lopussa päättyy tämän
suuren työryhmän toimeksianto, ja olemme edellyttäneet,
että työryhmä kirjoittaa esityksensä hallituksen
esityksen muotoon ja saamme sen eteenpäin.
Meillä on erittäin suuria ongelmia alueilla
lastensuojelussa. Varhainen puuttuminen ei mielestäni toimi
niin kuin pitäisi. Riittävän nopeasti
ei tarvittaessa oteta huostaan, ja joskus seurataan liian pitkään,
kun pitäisi varhainen puuttuminen joko perheen tukemisella
erityistukitoimin tai huostaanotolla tehdä; nämä eivät
toimi. Olemme varhaisen puuttumisen projekteja kehittäneet, kouluttaneet
henkilökuntaa, ja siinä on paljon ongelmia, mutta
ennen kaikkea tämän lain ajantasaistus
on kyllä semmoinen asia, joka meidän pitää nyt
tehdä. Mutta ei ole helppoa, kuten sanottu. Nämä perheitten
ongelmat ovat niin monimutkaisia, että todellakin olisi
hyvä, että eduskunta myöskin sillä tavalla
asiallisesti ilman hyökkäyksiä ja yksittäisiä henkilöitä vastaan hyökkäämättä tässä
toimisi,
kun varmasti niin täällä eduskunnassa
kuin hallituksen puolellakin parhaamme yritämme, että saamme
lakeja eteenpäin kansalaisten parhaaksi.
Tähän kansalliseen sosiaalihankkeeseen liittyy
monenlaisia asioita, joita tässä on tehty ja toimitettu
erilaisia hankkeita. Niihin on saatu myöskin rahoitusta,
mutta niitten tulokset vaan eivät ihan heti näy,
vaan ne näkyvät pitkällä viiveellä, ja
ikävä kyllä nämä lastensuojeluasiatkin
osittain näkyvät heti, mutta osittain sitten vasta
pitkällä viiveellä.
Virpa Puisto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Hyssälälle: Kyllä jonkun
on jo taisteltava lasten puolesta. Lastensuojelulakia, kuten tiedätte,
on vuosia odotettu. Oli tarkoitus, että se tulee etupainotteisesti
eikä budjettilakien myötä viimeisenä vuotena.
Kun sanoitte tästä uudesta järjestelmästä,
miten se toimii, sehän nyt sitten sulki pois näitä avohuollollisia
toimia ja ainoa laskentaperuste on huostaanotot. Se on kaikkien
lastensuojelun näkemysten vastainen ja oli myös
kaikkien asiantuntijalausuntojen vastainen, kuten tiedätte.
Kun vetositte silloin tilastoihin, että tasausrahasto laitosti,
niin nyt toivon, että tutkitte sen Stakesin tilaston, joka
pitää sisällään perhekodit
ja sijaishoitoja, eikä anneta väärää tietoa.
Toivon kaikkea menestystä, että saatte sen lain,
ettemme käsittele näitä irtolakeja.
Kun puhuitte pienten kuntien ja suurten kuntien tilasta, valtiontilintarkastajat
selvittää nyt, mistä nämä lapset
ovat tulleet niihin suuriin kuntiin. Ne ovat sieltä pienistä kunnista
suuri osa lähtöisin, ja kuitenkin te olette mukana
monien muiden kanssa edellyttämässä,
että suuret kunnat verotasauksilla maksavat näiden
pienten kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia ja valtionosuuksia.
Toivon, että me saamme pian suuret kunnat, joissa kannetaan
vastuuta kaikenikäisistä ihmistä, lapsista,
vanhuksista, ja käytetään verorahat oikein
eikä vastuu lopu oman kunnan rajalle, kuten teidän
esityksessänne tapahtui.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kun on joutunut muutamien kansalaiskirjeitten
perusteella perehtymään jonkin verran näihin
asioihin, niin myönnän tietysti, niin kuin ministeri
sanoi, että nämä ovat ongelmallisia tilanteita
ja perhekohtaisia monta kertaa ja varmasti on subjektiivisia näkemyksiä vanhemmilla
kontra sosiaaliviranomaiset. Mutta ainakin viimeaikaiset yhteydenotot
ovat olleet kyllä huolestuttavia lähinnä siitä syystä,
että kun tämä tasausrahasto purettiin
ja huostaanotot ovat ikään kuin se peruste siihen,
että saadaan niitä osuuksia sieltä, niin
ainakin tällä hetkellä pelko monen perheen
kohdalla on ollut se, että se huostaanotto tapahtuu sittenkin
joissakin kunnissa liian helposti, kun on joku toinen kiilto silmissä kuin
se lapsen etu.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun arvoisa ministeri nyt tänne tuli
keskusteluun, mikä on äärimmäisen hyvä asia,
niin minä olisin odottanut, että äskeisessä puheenvuorossaan
hän olisi kertonut, mitä tämä avohuollollisen
puolen muutos on merkinnyt käytännössä.
Kyllä täytyy olla tilanne sellainen, että sellaiset
kokemukset, jotka nyt ihan sattumien kautta ovat tulleet tietooni
Oulun kaupungista, ovat tulleet myöskin tietoon ministeriössä, ja
niitä on tietysti silloin, kun on muutos tehty, myöskin
ruvettu seuraamaan ja niistä kokemuksia keräämään.
Niistä olisi ollut mukava kuulla tässä yhteydessä,
kun tämä laki on nyt kuitenkin täällä ensimmäisessä käsittelyssä.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lasten sijoittamisen laitospainotteisuus ei
varmaankaan johdu ainakaan pelkästään
tästä tasausrahastosta vaan kyllä myös
perhehoitajien heikoista taloudellisista kannusteista. Suomessahan
perhehoitajien palkkiot alittavat pohjoismaisen tason, ja muissa
Pohjoismaissa taas näissä sijoituksissa suositaan enemmän
perheitä. Muissa Pohjoismaissa on määrätietoisemmin
myös tuettu perhehoitajia, hoitajia värvätty
ja koulutettu. Meillähän esimerkiksi sijaisvanhemmilta
puuttuu oikeus äitiys- ja vanhempainpäivärahaan
ja kotihoidon tukeen, vaikka olisi aivan pieni lapsi sijoitettuna
näihin koteihin. Näkisin varsin tarpeellisena,
kun tätä lastensuojelulakia valmistellaan, että myös
tämä seikka siinä yhteydessä huomioitaisiin.
Sari Essayah /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri hyvin siellä aitiossaan
tietää, niin kuin mekin täällä,
että suurin osahan näistä lasten perheitten
ongelmatilanteista johtuu päihteitten käytöstä,
ja sieltä taustalta tietysti löytyy myöskin
mielenterveysongelmia ja joskus ihan sitä taloudellista
kriisiä, mistä noitten perheitten tilanteet lähtevät
sitten kurjistumaan. Tämä lastensuojelulain kokonaisuudistus
on varmasti äärimmäisen kaivattu, ja olisinkin
kysynyt ministeriltä: Onko tarkoitus siinä yhteydessä tuoda
joitakin uusia instrumentteja siihen, miten alaikäisten
päihteitten käyttäjien tilanteeseen voitaisiin
esimerkiksi pakkohoidon kautta puuttua? Tämä on
ollut sellainen toive, jota esimerkiksi monet huumelasten äidit,
jotka ovat täällä käyneet, ovat
tuoneet esille ja suorastaan vaatineet, että jos tätä uudistusta
ei tule, niin tilanteeseen ei saada mitään korjausta
näitten lasten kohdalla.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tämä keskustelu osoittaa
sen, että eduskunta haluaa kiirehtiä lastensuojelulain
kokonaisuudistusta.
Huostaanotossahan on kysymys siitä, että yhteiskunta
ottaa lapsen vanhemmuuden itselleen. Se on kovinta puuttumista perheiden
elämään, mitä voi tapahtua,
ja se tehdään ääriolosuhteissa.
Nyt tämä käsittelyssä oleva
lakiehdotus koskee yhtä yksityiskohtaa, eli sillä rajoitetaan
lasten biologisen vanhemman ja huostaanotetun lapsen yhteydenpitoa,
mikä on ääritapaus. Minä toivoisin,
ministeri Hyssälä, että voisitte tämän lain
toimeenpanovaiheessa sitten ministeriössä huolehtia
siitä, että silloin, kun tapahtuu näin kova
tilanne, että joudutaan rajoittamaan lapsen ja vanhempien
yhteydenpitoa, pidettäisiin huoli, että avohuollon
sosiaalityössä kuitenkin koko ajan työskenneltäisiin
niiden biologisten vanhempien kanssa ja heistä löytyisi
se voimavara, että aikanaan lapsi ja vanhemmat voisivat
tavata.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tästä perhehoidosta ensin:
Me olemme tällä vaalikaudella nyt tehneet ensin
siitä selvityksen, ja olen samaa mieltä kuin edustajat
Räsänen ja Essayah, että meillä ei
ole riittävästi tähän perhehoitoon
muihin Pohjoismaihin verrattuna panostettu. Niinpä olenkin
tästä käynnistänyt nyt toimenpiteitä niin,
että toivon, että saan ensi vuoden budjettiin
jo jonkinlaista aloitusta perhehoitajien aseman parantamiseksi,
ja viimeksi tänään sitä olemme
ministeriössä käsitelleet. Uskon, että saan
siihen rahoitusta. Tämä on todella hyvä asia,
ja sitä kautta meidän pitää lähteä tätä laitosvaltaisuuttakin
uudelta pohjalta katsomaan.
Mitä sitten tulee näihin syihin, on juuri
näin, että alkoholi- ja mielenterveysongelmat
ovat siellä ihan tutkimusten mukaan hyvin keskeisiä. Miten
tällä lailla pystytään juuri
niihin sitten käymään käsiksi,
sitä en ihan vielä voi ennakoida, mutta korostan,
että meillä on lainvalmistelussa ollut useita
eri osa-alueita, joita on aina yksi työryhmä vetänyt,
ja sitten niistä kootaan nyt oma laki. Tämä on
hyvin vaikea sikäli, kun siinä on sosiaalipuolen
ja oikeusistuimien välistä juridiikkaa ja vielä sitten
vanhempia ja hyvin monia osapuolia. Mutta minkäänlaista
jarrutusta — viittaan tässä ed. Puiston
puheenvuoroon — meillä ei ole ollut tässä,
vaan asia vaan on niin suuri, kun me teemme paljon lainsäädäntöä niillä voimavaroilla,
jotka meille on annettu. Tarkoitus on, että tällä vaalikaudella
saadaan tämä, kuten myöskin tämä vammaislainsäädäntö,
ja nämä ovat siinä mielessä nyt
valmistelun alla.
Mutta sitten näistä käytännön
toimista siellä, mihin ed. Hiltunenkin viittasi: Varmasti
on hyvin tarkkaan nyt seurattava tämän lain toimeenpanoa.
Nämä tilanteet, niin kuin täällä on
moneen kertaan todettu, ovat herkkiä, vaikeita; on juridiikkaa,
sosiaalipuolta, kaikkea tätä yhdessä, mutta
kaikki me, varmasti eduskunta ja myöskin hallitus, haluamme
toimia tässä lastensuojelun näkökulmasta,
lapsen etua silmälläpitäen ja lapsen
etua kunnioittaen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä kun kuuntelee tätä keskustelua,
niin puheena on lasten perusoikeudet, ja ehkä voi sanoa, että tässä vähän
mennään äärirajalle eli on kysymys
vanhempienkin oikeuksista. Huolestuneena voi kysyä: Onko
meillä henkilökunta koulutettu siihen valmiuteen,
mitä tämä työ vaatii? Onko se motivoitunut
sitten siihen, että pystytään tekemään
avohuollossa töitä ja laitoksissa töitä,
elikkä missä kunnossa ovat ne fyysiset tilat,
rakennukset? Onko kunnissa, kuntayhtymissä näistä asioista
huolehdittu, vai teemmekö me jälleen lainsäädäntöä,
joka on vailla taloudellisia perusteita?
Tässä kun kuuntelee, niin vähän
tuli taas maatalousasiat mieleen, kun hallituspuolueet keskenään
syyttelivät toisiansa siitä, onko asiat hoidettu
nyt tämän lain kohdalla niin kuin pitää,
elikkä minusta tässä nyt ei kovin paljon
hallitus voi tehdä muuta kuin ilmoittaa, että nyt
budjettikehyksissä on annettu tähän ylimääräistä rahaa,
koska tapaukset lisääntyvät.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä lainsäädäntö on
todellakin tarpeen ja täällä varsin yksimielisen
käsittelyn tämän lain osalta tässä talossa
saamassa, ja, ikävä kyllä, nämä säädökset
ovat myös välttämättömiä.
Lakiehdotus parantaa mahdollisuuksia huolehtia käytännön lastensuojelutyöstä aivan
erityisesti kaikkein vaativimmissa lastensuojelutilanteissa edistäen samalla
eri osapuolten oikeusturvan toteutumista.
Käsittelyssä olevan teeman tulisi herättää meidät
pohtimaan laajemminkin tätä ongelmaa. Ajattelen,
että tämä lastensuojelutoimenpiteiden kasvava
tarve on yksi tämän hetken merkittävimpiä hälytyssignaaleja,
ja todellakin taustalla vaikuttavat ennen kaikkea lisääntynyt
päihteiden käyttö, alkoholin kulutus,
myös mielenterveysongelmat. Kodin ulkopuolelle sijoitettuja
lapsiahan on jo lähes 15 000, ja heistä 10 000
kasvaa laitoksissa tai ammattimaisesti hoidetuissa perhekodeissa
ja vain yksi kolmesta eli 5 000 lasta sijaisperheessä.
Niin kuin tuossa aiemmin totesin, niin Suomessa lapsi sijoitetaan
muita Pohjoismaita useammin laitokseen. Sijoitusperheistä alkaa
olla meillä huutava pula. Paitsi että perhesijoitus
on varsinkin pienen lapsen kannalta se ihanteellinen sijoitustapa,
perheeseen sijoittaminen on myös yhteiskunnalle laitossijoitusta
edullisempaa. Laitoshoito maksaa kolmessa päivässä saman
verran kuin perhehoito kuukaudessa keskimäärin.
Minuun otti yhteyttä eräs sijaisäiti,
jolle sijoitettuna olevalle leikki-ikäiselle lapselle oli
syntymässä pikkusisarus. Tämän
syntymässä olevan vauvan biologinen ja juridinen äiti
ei halunnut luovuttaa lasta adoptoitavaksi, mutta oli niin vaikeasti
päihdeongelmainen ja sairas, että hän
ei kyennyt huolehtimaan lapsistaan. Sijaisäiti kertoi,
että hän olisi kyllä valmis ottamaan
tämän vauvankin huostaansa, mutta hän
havahtui siihen, että hänellä ei olisi
oikeutta äitiyslomaan. Kun hän kunnan kanssa asiaa
pohti, niin hänelle ehdotettiin, että hän
voisi viedä sijoitetun vauvan työpäivän
ajaksi kunnalliseen päivähoitoon. Sijaisäiti
ihmetteli sitä, miksi juuri näiltä kaikkein
syrjäytyneimmiltä pikkulapsilta puuttuu tämä oikeus
eli oikeus saada kokopäiväistä hoitoa äitiys-
ja vanhempainloman turvin.
Sijaisvanhemmat ovat myös keskimäärin
melko iäkkäitä eli 50-vuotiaita, ja noin
kolmannes kaikista perhehoitajista on jäämässä eläkkeelle viiden
vuoden aikana, eli todennäköisesti viiden vuoden
kuluttua tilanne on vielä pahempi, jos ei todellakin asialle
jotain tehdä. Tuo ministeri Hyssälän
lupaus, että tämä asia on nyt harkinnassa,
oli todellakin tervetullut, ja siihen hallitusta vakavasti kannustan.
Me tarvitsemme kiireesti lisää sijaisperheitä,
ja tämä on mahdollista vain parantamalla tätä vaativaa
työtä tekevien sijaisvanhempien asemaa, arvostusta
ja palkkaa. Perhe, joka avaa sylinsä lapselle ja monesti
vielä hyvin vaikeista olosuhteista tulevalle lapselle,
jonka kasvatustyökin on hankalaa, samalla joutuu myös
avaamaan usein kotinsa lapsen biologisille vanhemmille tai ainakin
olemaan tämän toisen suvun kanssa yhteydessä,
jotta ne lapsen yhteydet omiin juuriin säilyisivät.
Monesti nämä tilanteet ovat todellakin hankalia,
aivan niin kuin tänään käsittelyssä olevasta
lakiesityksestä näemme, mitä se pahimmillaan
voi olla.
Muistutan vielä siitä, että perhehoitaja
saa hoitopalkkiota 242—725 euroa kuukaudessa, ja vuonna
2004 keskimääräiset ansiot olivat 565 euroa
kuussa. Eri kunnissa perhehoitajat ovat erilaisessa asemassa keskenään,
ja tämä palkkataso alittaa pohjoismaisen tason.
Nämä pitkäaikaiset perhehoitajat ovat
viestittäneet myös sitä, että tällä hetkellä sijoitettavat
lapset ovat selvästi moniongelmaisempia kuin vielä muutamia
vuosia sitten, eli he ovat joutuneet pidempään
olemaan niissä haavoittavissa elinolosuhteissa ja tarvitsevat
aina tavallista enemmän huomiota, suojelua, hoivaa, turvallisia
olosuhteita. Sen takia olisi niin tärkeää,
että sijaisperheissä turvattaisiin alusta lähtien
varsinkin pienen lapsen kohdalla mahdollisimman rikkoutumaton suhde
tähän sijaisvanhempaan, ja mielestäni
juuri tämä perhevapaaoikeuksien laajentaminen — oikeus äitiys-,
isyys-, vanhempainpäivärahaan, myös oikeus
kotihoidon tukeen — olisi todellakin tärkeä uudistus.
Se ei ole yhteiskunnan kannalta kallis uudistus, koska on kuitenkin
melko pienestä ryhmästä kysymys, mutta
tärkeä uudistus ajatellen niitä perheitä,
jotka ovat valmiit harkitsemaan tätä ratkaisua.
Muistutan vielä siitäkin, että jäädessään
hoitamaan kotiin lasta, jäädessään
omasta työstä pois, sijaisvanhempi menettää sen
palkan lisäksi usein myös työsuhteisiin
liittyvät etuudet, kuten lomaoikeuden, määrävuosilisät,
eläkekertymän kyseiseltä ajalta, ja senkin
vuoksi heidän tulisi olla tässä suhteessa
tasavertaisessa asemassa lapsen synnyttäneisiin vanhempiin.
Perhehoitajaliittohan on kyllä ollut aktiivinen tässä suhteessa,
ja tammikuussa antamassaan kannanotossa he vaativat sitä,
että sijaishuollon perhehoidossa kasvavilla lapsilla tulee
olla oikeus kotihoitoon ja sijaisvanhemmilla oikeus saada kotihoidon
tuki kotihoidon järjestämiseksi vaihtoehtona kunnalliselle päivähoidolle.
Mutta niin kuin äsken kuulimme, ministeri Hyssälä lupasi,
että nimenomaisesti tätä asiaa selvitellään
ja toimenpiteitä siihen, millä tavoin voitaisiin
tähän perhehoitoon kannustaa. Mielestäni
tämä on todellakin tällä vaalikaudella
tehtävien ratkaisujen joukossa.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa tunnen
olevani, jos en asiantuntija, niin ainakin asianomistaja. Olen usein
sanonut, että kasvatus alkaa kodista, ei päiväkodista
eikä lastenkodista. Minun tapauksessani se on alkanut ruotsalaisesta
Taalainmaalla sijaitsevasta Ludvikan kaupungin lastenkodista. Huostaanotto
tosin ei johtunut mistään äidin harhoista,
vaan isän varhaisesta tapaturmaisesta kuolemasta ja äidin
sairastumisesta. Mutta lastenkoti on minua kasvattanut ja kiitokset
siitä. Minun kohdallani se oli ihan onnellinen asia, että sain
hyvää hoitoa siellä.
Tämä lastensuojelu on todellakin suojelua. Tässäkin
hallituksen esityksessä tulee uusia säännöksiä.
Minuun hyvin usein ottaa yhteyttä, en tiedä, johtuuko
se tuosta minun taustastani, mutta kuitenkin kansanedustajana ja
myöskin jo kaupunginvaltuutettuna ollessani, jota olen
edelleenkin, useinkin tällaisia huostaanotettujen lasten
vanhempia, eli lapsia kyllä suojellaan jopa liikaakin sillä tavalla,
että noihin asioihin ei pääse kyllä ulkopuolinen
puuttumaan millään tavalla.
Olipa tässä viime keväänä,
vuosi sitten, tällainenkin tapaus, että 12-vuotias
lapsi oli huostaanotettuna ja sosiaalilautakunta Oulussa oli määrännyt,
että hän ei saa tavata isäänsä ollenkaan.
Niinpä isä ja tytär tapasivat salaa.
Tulivat jopa luokseni kylään ja anomaan apua,
millä tavalla saisi päätöstä muutettua.
Lapsi halusi tavata isäänsä, jopa muuttaa
isänsä luo asumaan, mutta virkakoneisto päätti
toisin, ja he joutuivat tapaamaan salaa. Lapsi sai toki käydä yksityisen
lastenkodin ulkopuolella koulua, ja aina koulun jälkeen
silloin tällöin he pystyivät tapaamaan
toisiaan. Nämä ovat äärettömän
vaikeita asioita.
Useimmissa, ainakin isommissa, kaupungeissahan osa näistä huostaanottoasioista
hoidetaan omana toimintana eli omissa lastenkodeissa, mutta vielä suurempi
osa niistä hoituu yksityisiltä ostettuina palveluina.
On yksityisiä lastenkoteja tai sitten perhepaikkoja, joista
ed. Räsänen ansiokkaasti äsken puhui.
Toki noissa lastenkodeissa kuten myöskin koulukodeissa
näkee myöskin hyviä tuloksia.
Minulla oli tilaisuus ja onni olla kutsuttuna muutama viikko
sitten Muhokselle, jossa on entinen Pohjolan Poikakoti, nykyinen
Pohjolakoti, jota ylläpitää Oulussa aikoinaan
perustettu ja sieltä toimintaansa myöskin Helsinkiin
saakka laajentanut Nuorten Ystävät ry. Olin konfirmaatiotilaisuudessa,
jossa 11 nuorta rippikoulun käynyttä konfirmoitiin,
ja kolme heistä vielä ennen tuon tilaisuuden alkua
kastettiin. Minun täytyy sanoa vaan sen verran, että ainakin
siitä koulukodista jäi hyvä mieli. Kun
muistelin omaa konfirmaatiotilaisuuttani jostakin 60-luvulta, niin
kyllä meillä ainakin oli suurempi hälinä.
Siellä olivat kaikki 11 nuorta hyvinkin kiltisti.
Sitä minä olen ihmetellyt näissä asioissa,
niin lastensuojeluun liittyvissä ja päiväkotiasioissa kuin
monissa muissa, myöskin vanhusten hoidossa, että kun
kuitenkin me kaikki tiedämme sen, että yksityiset
hoitokeinot, omaishoitajat, perhepäivähoidot ja
tässä tapauksessa perhekodit ja tällaiset
tulevat aina halvemmiksi kuin suuret laitokset, miksi me emme täällä saa
sellaisia päätöksiä aikaan,
että näille yksityisille toimijoille, yksittäisillekin
toimijoille, saataisiin enemmän määrärahoja,
koska ne ovat aina mielestäni jopa usein parempiakin, pienet
yksiköt, plus sen lisäksi ne ovat yhteiskunnalle äärettömän
paljon edullisempia, kuten ed. Räsänen hyvin ansiokkaasti
kertoi myöskin tältä osalta.
Toivottavasti ministeri Hyssälän lupaus pitää, että tämä lastensuojelulain
kokonaispaketti tulisi mahdollisimman pian ja nimenomaan sillä tavalla,
ettei se tulisi tuonne budjettiruuhkaan ensi syksyksi, vaan että virkamiehet
keskittyisivät ministeriöissä saattamaan
sen hallituksen esityksen muotoon jo kevätkaudella.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Meillä tosiaankin on tänä päivänä lähestulkoon
15 000 lasta kodin ulkopuolelle sijoitettuina. Niin kuin täällä ed.
Puisto toi aikaisemmin esille, tähän lukumäärään
sisältyy myöskin perhekodeissa sijoitettuina olevat
lapset.
Ed. Rajala täällä äsken
kysyi, minkä tähden emme painota tätä perhekotimuotoa
hoitomuotona näitten lasten kohdalla. Varmasti se monessa tapauksessa
on parempi ja yhteiskunnankin kannalta halvempi, mutta voisiko sanoa
asiaa kohtuullisen läheltä seuranneena, että tänä päivänä meillä on
myöskin niin vaikeita lastensuojelutapauksia, että joittenkin
lasten paikka itse asiassa olisi pikemminkin psykiatrisella osastolla.
Heitä perhekodit eivät pysty ottamaan; niissä ei
ole sitä koulutustaustaa, sitä resursointia henkilökunnan puolella,
että ne pystyisivät näitten aivan vaikeimpien
tapausten kanssa tulemaan toimeen. Sen tähden meillä on
sitten lastensuojelulaitoksiin sijoitettuina lapsia, joitten kohdalla
todellakin voidaan miettiä, olisiko oikeampi paikka sittenkin
siellä lastenpsykiatrisella.
Mutta se, että meillä on ylipäätänsä näin
paljon kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia, kyllähän
se kertoo lasten hädästä ja se kertoo
perheitten suuresta hädästä.
Viime keväänä luin kehitysmaatutkija
Taimi Sitarin haastattelua. Hän on viettänyt yli
30 vuotta kehitysmaissa, ja hän totesi siinä haastattelussa,
että hän ei ole tällaista lasten hätää nähnyt missään
kehitysmaassa kuin mihin hän törmäsi, kun
tuli kehitysmaajaksoilta Suomeen. Hän puhui lasten syvästä turvattomuuden
kokemisesta kaiken ulkoisen hyvinvoinnin keskellä ja jokseenkin
sarkastisesti totesi, että näyttää siltä,
että emme näköjään
kestä tätä hyvinvointiamme. (Ed.
Kiljunen: Se on kyllä liioittelua!) — Niin varmasti
ehkä liioittelua, mutta hän halusi kärjistää sitä — Hän
todellakin on nähnyt sitä syvää fyysistä puutetta,
mitä kehitysmaissa on, ruuan puutetta, nälkää,
vaatteitten puutetta, kaikkea mahdollista kurjuutta, mutta sittenkin
se lasten valtava turvattomuuden tunne, minkä hän
kohtasi täällä kotimaassa, se oli hänelle
syvästi järkyttävä asia. Itse
väitän, että sieltä taustalta
siis tietenkin löytyvät ne kotien ongelmat, päihteitten käyttö,
mielenterveysongelmat, jotka ovat täällä jo
hyvin tulleet esille, mutta kuitenkin sieltä taustalta
löytyy myös tällainen yhteiskunnan arvotyhjiö,
missä elämme. Ihmiset kokevat suurta turvattomuutta,
heiltä on viety arvopohja, lapsilta on viety mahdollisuus
kokea turvallisuutta.
Sijoittaminen on lasten kohdalla aina se vihonviimeinen keino,
enkä usko, että meillä Suomessa kovinkaan
heppoisin perustein siihen mennään. Kyllä pikemminkin
kai on näin, että useimmiten todetaan, että sijoittamispäätös
olisi pitänyt tehdä jo hivenen aikaisemmin. Sen
tähden tässä laissa on kirjattu nämä rajoittamistoimenpiteet,
ja katson, että se on nimenomaan näitten lastensuojelutyöntekijöiden
oikeusturvan kannalta äärimmäisen tärkeää ja
tietenkin myös lasten oikeusturvan kannalta. Näitä rajoittamistoimenpiteitähän
koko ajan tälläkin hetkellä tehdään
lasten sijoituspaikoissa, mutta se, että nämä saavat
nyt tällaisen selkeän lakitaustaisen sääntelyn,
joka pohjautuu sitten myös meidän perustuslakimme
perusoikeuksiin ja myöskin kansainvälisiin oikeuksiin,
niin siinä mielessä tämä on
erittäin hyvä parannus.
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä vielä kiittää valiokuntaa
siitä, että valiokunta teki tällaisen
elävää elämää tuntevan
muutoksen tähän lakiin. Siellä todetaan,
että henkilötarkastuksen näitten sijoitettujen
lasten kohdalla saa tehdä myös lapsen kanssa toista
sukupuolta oleva henkilö. Totuushan on tänä päivänä näissä erityislastenkodeissa
se, että siellä on, niin kuin sanoin alussa, niitä vaikeita
lastensuojelutapauksia. Siellä on esimerkiksi sellaisia
osastoja, joissa yövuoroissa ei tänä päivänä enää työskentele
naisia, koska tarvitaan tiettyä fyysistä kapasiteettia. En
lähde nyt erittelemään sen tarkemmin
näitä tilanteita, mutta todellakin olisi ollut
aivan (Ed. Pulliainen: Kuvaus on oikea!) käsittämätöntä,
jos olisi menty siihen ratkaisuun, mitä ministeriön korkeassa
norsunluutornissa oli mietitty, että pitää olla
samaa sukupuolta oleva ihminen. Todennäköisesti
keskellä yötä koko lastensuojelulaitoksesta
ei löydy välttämättä esimerkiksi
naispuolista lastensuojelutyöntekijää.
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Rajalakin täällä totesi
lopuksi, tätä kokonaisuudistusta tosiaankin jäämme
odottelemaan. Toivotaan, että siitä huolimatta,
että syksy näyttää kiireiseltä, tässä asiassa
saataisiin aikaan hyvää jälkeä,
koska se on se vähin, mitä siinä tapauksessa
voimme lasten kohdalla tehdä, kun lapsen syliksi on muodostunut
tämä yhteiskunnan syli.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Me olemme kuulleet tänään
monia painavia, tärkeitä puheenvuoroja, joissa
on arvioitu suomalaista lastensuojelutyötä. Voin
yhtyä moniin niihin puheenvuorojen huoleen siitä,
millä tavalla meillä voimavarat riittävät
tällä tärkeällä työsaralla.
Mutta, arvoisa puhemies, kuitenkin ed. Essayahin puheenvuorossa,
kun hän viittasi kehitysmaatutkija Taimi Sitariin ja kun
tunnen tutkija Sitarin sattuneesta syystä erinomaisen hyvin, niin
jollain tavalla tuon tapainen sitaatti, jossa todettiin, että kehitysmaista
palattuaan Suomeen hän toteaa, ettei ole nähnyt
niin huolestuttavaa lastensuojelutilannetta kuin Suomessa, tuntui
liioittelevalta, jos ei suorastaan propagandistiselta. Minä uskon,
että Taimi Sitari myöskin tietää kehitysmaissa
tilanteen. Kysymys ei ole ainoastaan lastensuojelusta, suojakodeista,
vaan liian monissa kehitysmaissa, joissa pahimmillaan lapset ovat
suorastaan heitteillä, ollaan katulapsiongelman kanssa
tekemisissä ja lastenkotien resurssit noissa maissa ovat
täydellisen kohtuuttomassa tilanteessa.
Me emme voi alkuunkaan verrata, me emme voi alkuunkaan verrata
tilannetta Suomessa ja useimmissa kehitysmaissa maailmalla. Minä voin
ymmärtää Taimi Sitarin sitaatin suhteellisesta
perspektiivistä, suhteessa niihin taloudellisiin voimavaroihin,
joita meillä Suomessa on. Se voi herättää kysymyksen,
että pienemmillä taloudellisilla voimavaroilla
yritetään ponnistaa ja tehdä ja ollaan
ehkä saatu jotakin aikaiseksi, ja Suomen varallisuustaso
tietysti edellyttäisi ehkä enemmän ja
parempaa, mutta se, että voidaan absoluuttisesti verrata
kehitysmaita tai edes eurooppalaisia köyhempiä maita
Suomeen, oli kohtuuton vertaus.
Sari Essayah /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin tuo Taimi Sitarin haastattelu oli
Turun yliopiston ylioppilaskunnan lehdessä, ja siinä hän
totesi tämän. Ilmeisesti hän painotti
sitten nimenomaan tätä henkistä turvattomuutta,
minkä hän oli kohdannut, ja ehkä sitä järkyttävyyttä todella,
niin kuin sanoitte, että kun tulee tuommoiselta pitkältä kehitysmaajaksolta
Suomeen, niin ei varmaankaan sitten kuvittele sen jälkeen
näkevänsä sitä, mitä sitten
näki tässä suomalaisessa yhteiskunnassa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa esittelypuheenvuorossanikin
totesin, suomalaisen yhteiskunnan kannalta on todella ongelmallista,
että meillä on niin iso joukko lapsia, niin kuin
ed. Essayahkin puheenvuorossaan mainitsi, 15 000, jotka
on kodista siirretty ulkopuolelle laitoksiin. Onneksi meillä on
sellaisia paikkoja, joihin voidaan sijoittaa. Jos ei olisi, niin
olisi vielä huonompi tilanne.
Mutta kun tämä lastensuojelulaki nyt sitten
on valmistelun alla sosiaali- ja terveysministeriössä,
niin uskon, että näihin kysymyksiin sitten voidaan
ennalta ehkäisevästi sen lain käsittelyn
yhteydessä puuttua. Haluaisin tässä yhteydessä eduskunnan
oikeusasiamiehelle antaa tunnustusta siitä, että hän
on tehnyt tällaisen hyvin kattavan selvityksen, jota käsitellään
eduskunnan valiokunnassa, "Lapsi, perheväkivalta ja viranomaisten
vastuu: oikeusasiamiehen erilliskertomus eduskunnalle 2006". Sen
lukemalla varmasti saa aika paljon tietoonsa niitä syitä,
jotka ovat saattaneet tähän tilanteeseen johtaa,
ja myöskin siitä, mitä pitäisi
tehdä.
Minusta tässä on nyt hyvät ainekset
jatkaa tätä keskustelua, ja toivon eduskunnan
paneutuvan näihin kysymyksiin tosi syvällisesti.
Yleiskeskustelu päättyy.