3) Laki tieliikennelain 2 §:n muuttamisesta
Lyly Rajala /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tieliikennelaki määrittelee
pyörätiet, pyöräkaistat ja kevyen
liikenteen väylät. Tämä aloitteeni
on tullut ihan poliisinkin suunnalta perusteltuna, ja kyseessä on
se, että nykyään pyöräteillä mennään
aikamoista haipakkaa. Todellakin tulen Oulun kaupungista, jossa noita
pyöräteitä ja kevyen liikenteen väyliä on kai
kaikista eniten kaikista kaupungeista, useita satoja kilometrejä,
elikkä se on tuommoinen kevyen liikenteen väylien
ykköskaupunki Suomessa. Nykyään kuitenkin
kevyen liikenteen väylillä liikkuu jalankulkijoitten
lisäksi rullaluistelijoita, sauvakävelijöitä jne.,
mutta nykyisen tieliikennelain mukaan siellä saavat liikkua
myöskin taajama-alueella kevyen liikenteen väylällä mopot, skootterit,
jopa mopoautot — ne rinnastetaan samaan kategoriaan. Kun
ottaa huomioon, että tosiaan jalankulkijoitten sekaan ovat
tulleet rullaluistelijat jne., niin se aiheuttaa hyvinkin runsaasti
vaaratilanteita.
Tämä lakiehdotukseni siis tarkoittaa, että nykyisen
tieliikennelain mukaan näiden kevyiden moottoriajoneuvojen
on mahdollista lain mukaan ajella taajamienkin alueella kevyen liikenteen
väyliä, mikäli sitä ei ole erikseen
liikennemerkein kielletty. Tässä aloitteessa haluaisin kääntää tämän
asian toisinpäin, että taajamien alueella kevyen
liikenteen väylillä näitten mopojen,
skoottereitten, mopoautojen kulkeminen olisi kielletty, mikäli
sitä ei erikseen liikennemerkillä sallita — tämä pelkästään
liikenneturvallisuuden vuoksi. Nykyään tosiaan
useimmissa kaupungeissa taitaa olla taajamaliikennenopeusrajoitus
40 kilometriä tunnissa, mutta esimerkiksi Keravalla se
on 30 jne., mutta kun kesä tulee ja näemme ympäri
Suomea kevyen liikenteen väyliä, niin kyllä siellä noilla
viritetyillä mopoilla ja skoottereilla aika kohtuullista
haipakkaa liikutaan, joten uskoisin, että tämä olisi
liikenneturvallisuutta, ennen kaikkea jalankulkijoille ja heihin
rinnastettaville liikkujille, lisäävä parannus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tulen ed. Rajalan kanssa samasta kaupungista,
ja on oltu samoissa poliisin järjestämissä tilaisuuksissakin
näistä asioista. Sanon tähän
lakialoitteeseen kyllä ja ei.
Ensinnäkin kaikki se, mitä ed. Rajala kuvasi Oulun
tilanteesta, pitää täsmälleen
paikkaansa. Sen suhteen ei ole pienintäkään
huomauttamista. Kun hän äskeisessä esittelypuheenvuorossaan kiinnitti
näihin viritettyihin mopoihin huomiota, niin hän
on siinäkin erittäin oikeassa. Minä pyysin
Oulun poliisilta selvitystä siitä, onko näitten sakottamiseen
ryhdytty, kun tämä ilmiö on patologinen.
Hän sanoi, että on, ja sieltä tuli sakotustilastokin,
joka oli rohkaiseva siinä katsannossa, että ainakin
tämmöinen vaara tulla sakotetuksi on ilmeinen
Oulun kaupungissa.
Mutta tämä on se toinen puoli. Tässä ed.
Rajala on omilla perusteillaan kuvannut erään
lääkkeen, millä tähän
asiaan voisi vaikuttaa, mutta mitalissa on toinenkin puoli. Minä ajattelen
ihan omassa kaupunginosassani siellä käytännön
tasolla Oulussa, että jos tämä porukka,
joka nyt ajelee sitä kevyen liikenteen väylän
verkostoa siinä Haukiputaan tien rinnalla, siirretään
sinne Haukiputaan tielle ja jos haipakka näillä viritetyillä mopoilla
jatkuu, niin kyllä siinä on sitten jo tämän
mopoilijankin henki vaarassa, koska se väylä on
niin ahdas. Kysymys on vanhasta Nelostiestä, joka on nyt
sitten rakennettu uuteen paikkaan. Tämä asia pitäisi
nyt tutkia liikenne- ja viestintäministeriön toimesta
perusteellisesti ja kehittää myöskin
tätä sakotusjärjestelmää sillä tavalla,
että tämä lopputulos olisi sama, mihin
ed. Rajala pyrkii.
Lyly Rajala /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle muistutuksena, että tässä esityksessä nimenomaan
käännettäisiin vaan nurin päin,
että se olisi kiellettyä, mikäli sitä ei
liikennemerkillä erikseen sallittaisi. Siellä Haukiputaan
tiellä teidän asuntoalueellanne esimerkiksi tämmöinen
liikennemerkki olisi mahdollista laittaa sinne, jos tämä laki
muutettaisiin näinpäin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sen takia minä sanoinkin kyllä ja
ei, mutta sen täytyisi silloin olla yleisesti ottaen joka
paikassa. Ajatellaan nyt sitä Oulun kaupunkia. Niin kuin
te sanoitte, siellä on satoja kilometrejä näitä kevyen
liikenteen väyliä, mikä tarkoittaisi
silloin, että kaikki jouduttaisiin käymään
erikseen läpi ja siihen tulee uusi valvontavelvollisuus
katsoa, millä pätkällä on noin
ja millä pätkällä on näin.
Se edellyttäisi joka tapauksessa tutkimista, missä kevyen
liikenteen väylillä pitäisi olla mikäkin ratkaisu,
mikä on aikamoinen operaatio, liikennemerkeillä junailu.
Sen takia minusta tähän pitäisi saada
semmoinen ratkaisu, joka on pätevä kaikissa olosuhteissa.
Mutta tässä on eräs malli, jota kannattaa
edelleen tutkia.
Keskustelu päättyy.