1) Hallituksen esitys Andorran kanssa veroasioita koskevista
         tiedoista tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
         laiksi sopimuksen lainsäädännön
         alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Andorralaisena maanomistajana lausun erinomaisen
            suuren iloni siitä, että Suomen valtio on tekemässä tietojenvaihtosopimuksen
            Andorran valtion kanssa. Näillä tiedoilla on varmasti
            mitä suurin merkitys tulevaisuudessa. On syytä muistaa,
            että meidän valtiovarainministerimmekin on ottanut
            viime aikoina kantaa Kreikan asioihin ja siihen, olemmeko Imf:n
            kautta muun muassa jelppaamassa Kreikkaa. Nyt viimeinen selvitys osoitti,
            että jotkut kreikkalaiset omistajaluokkaan kuuluvat, juristit
            ja lääkärit, olivat käyttäneet
            veroparatiisina nimenomaan Andorraa, elikkä toisin sanoen
            ne tulot, joiden piti mennä Kreikan valtiolle, olivatkin
            menneet Andorran kautta johonkin muualle. Elikkä toisin
            sanoen Suomen kannattaa olla tässä erinomaisen
            aktiivinen jatkossakin.
         
         
         Kun nyt tähänkin sopimukseen on saatu klausuuli
            siitä, että täytyy siirtyä automaattiseen
            tietojenvaihtoon, niin sitä suuremmalla syyllä täytyy
            ilolla tervehtiä Suomen valtion ja valtiovarainministeriön
            aktiivisuutta näissä asioissa.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Niin tärkeätä kuin
            onkin verotietojen vaihtaminen maiden välillä ennen
            kaikkea silloin, kun on kysymys näistä veroparatiisivaltioista,
            niin näihin liittyy myöskin se ongelma, että nyt
            nämä pienet veroparatiisivaltiot tekevät
            Suomen kaltaisten pienten maiden kanssa — joka lähes
            itsekin on veroparatiisi ainakin mitä tulee arvopaperipörssin
            hallintarekisteriin, jonka piilossa käydään
            arvopaperikauppaa — näitä sopimuksia
            sen vuoksi, että sillä varmistetaan poispääsy
            niin sanotulta Oecd:n mustalta listalta.
         
         
         Tämä tietenkin on ongelma, koska pidemmässä juoksussa
            täytyisi päästä siihen, että verotiedot
            saataisiin kaikkien maiden välillä silloin, kun tapahtuu
            pääomien siirtämisiä pankilta
            toiselle. Meillähän on unionissa säästödirektiivi,
            joka mahdollistaa tietojen vaihdon unionin sisällä,
            silloin kun yksityishenkilöiden tileistä on kysymys,
            mutta se ei koske yrityksiä. Tämän finanssikriisin
            jälkeen me kaikki tunnistamme tämän ison
            ongelman, että meillä on salaisia tilejä,
            meillä on olemassa veroparatiiseja, joissa on myöskin
            miljardiluokan määrin myöskin suomalaista rahaa
            piilossa ja joista käsin jopa operoidaan Helsingin pörssissä.
         
         
         Tämä on vakava, iso asia, mutta se, että me vain
            teemme San Marinon, Andorran ja joidenkin muiden veroparatiisien
            kanssa näitä tietojenvaihtosopimuksia, on osittain
            tämän varsinaisen ison ongelman välttelyä.
         
         
       
      
         
         Matti Saarinen /sd:
            		
         
         
         Herra puhemies! Minäkin kiinnitän huomiota
            siihen mietinnössä olevaan tekstin kohtaan, jossa
            sanotaan, että tavoitteena tulee olla automaattinen tietojen
            vaihtaminen. Sitä kautta voidaan huomattavasti nykyistä paremmin
            ja tehokkaammin päästä harmaan talouden
            jäljille ja torjua talousrikollisuutta.
         
         
       
      
         
         Jouko Skinnari /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tiistaina ja keskiviikkona Brysselissä oli
            Euroopan unionin jäsenmaitten talousvaliokuntien ja valtiovarainvaliokuntien
            edustajien kokous, jossa tämän Kreikan tilanteen
            ympärillä käsiteltiin tätä rahoituskriisiä ja
            maitten budjettivajetta. Tässä yhteydessä juuri
            nämä täällä keskusteltavat
            asiat tulivat esille, ja siellä erityisesti se, että kyllähän pankkien
            valvonta on käytännössä toteuttavissa, mutta
            pankit ovat loppujen lopuksi vähäinen osa koko
            rahaliikenteestä. Täällä käsiteltävän
            rahoitusyhtiöitä, rahastoja ja arvo-osuuksia koskevan hallituksen
            esityksen yhteydessä kävi ilmi, että suomalaisten
            sijoitukset näihin ovat yhteensä 130 miljardia
            euroa. (Ed. Kanerva: Ei voi olla niin paljon, ei millään!)
         
         
         Toisin sanoen suurin osa tästä on valvonnan ulkopuolella,
            ja esimerkiksi Suomen eduskunnan pankkivaltuuston, joka nyt ei vielä Kansaneläkelaitoksen
            ja Yleisradion rinnalla ole päässyt tähän
            osittain repivään keskusteluun siitä, mikä on
            eduskunnan asema näissä asioissa, pitäisi
            kiinnittää tähän enemmän
            huomiota. Mitä enemmän saadaan kansallisten valtioitten
            verotuksen piiriin liikkuvia pääomia, sitä paremmin pystytään
            käytännössä näitä budjettivajeita
            hoitamaan muutenkin kuin palkansaajien ja yrittäjien kansallisella
            verotuksella.
         
         
         Tästä on nimenomaan kysymys, ja tämän
            takia myös Suomessa ja eduskunnassa pitäisi tähän
            asiaan kiinnittää huomiota, eikä ainoastaan täällä.
            Kun suomalaisten parlamentaarikkojen kanssa, jotka ovat Euroopan
            unionissa, keskustelin, niin siellä ote näihin
            asioihin on ihan toisenlainen kuin tällä hetkellä on
            Suomessa, joka tuntuu olevan muutaman vuoden jäljessä siitä,
            mitä todella tapahtuu. (Ed. Kanerva: Ei se luku voi olla
            oikea!) — Se on ihan oikea, minä voin näyttää teille
            sen tilastonkin.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Meillä on ollut viime päivinä useita
            vastaavan kaltaisia asioita, pinta-alaltaan ja väkiluvultaan pienten
            maitten kanssa käsiteltäviä asioita.
            Pidän oikeana sitä, että maan hallituksen
            toimesta on laillisuuden ja rehellisyyden puolesta, harmaan talouden
            torjumiseksi tehty tällaisia ratkaisuja. Pidän
            tätä oikeana tienä, mutta on hyvä,
            että täällä myös täydennetään
            käydyssä keskustelussa näihin liittyviä asioita.
            Hallituksen esitys, jonka pohjalta on toimittu, on oikea ja tähtää positiiviseen
            tulokseen.
         
         
       
      
         
         Anne Kalmari /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun tämä keskustelu nyt
            jo levisi myös valvontaan ja muuhunkin rahoitusmarkkinaan,
            niin yhdyn tähän ed. Skinnarin näkemykseen
            siitä, että tämä Oecd-valvonta
            tulee nostaa entistä tärkeämpään
            asemaan. Pörsseissä kutakuinkin tiedetään tätä nykyä,
            mitä tapahtuu, mutta se, mitä tapahtuu kahdenvälisessä kaupassa
            pörssien ulkopuolella, on hyvin pitkälti pimennossa.
            Tärkeää olisi saada kansainvälinen
            yhteinen rahasto, josta näistä riskin seurauksia
            sitten rahoitettaisiin, ja niiden kustannusten tietysti pitäisi
            koitua nimenomaan rahoitusmarkkinoille. Toivonkin, että Suomi
            joka yhteydessä vie vahvasti eteenpäin tätä rahoitusmarkkinaveroa,
            joka olisi kansainvälinen hyvä valuuttalähde
            tällaisen riskin kantoon.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ne, jotka istuivat eduskunnassa viime kaudella, muistavat
            varsin hyvin, että hallintarekisteristä käytiin
            aika vilkasta keskustelua. Siinä äänestimme
            myöskin siitä, laajennetaanko mahdollisuuksia
            päästä hallintarekisteriin käsiksi,
            ja silloinen oppositio kokoomusta lukuun ottamatta äänesti sen
            puolesta, että parannetaan viranomaisen oikeuksia päästä hallintorekisteriä tutkimaan.
            Ne, jotka tänä päivänä ovat
            puhuneet lisääntyvän valvonnan puolesta, äänestivät
            silloin sitä vastaan. Minusta nimenomaan hallintarekisterin
            tietoihin pääseminen merkitsi kyllä valvonnan
            tehostamista todella merkittävästi. Jos tällainen
            asia tulee uudelleen esille, niin toivon tietenkin, että äänestetään
            silloin niin kuin tänä päivänä puhutaan.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallintarekisterit ovat ongelmallisia, ja
            ne lisäävät huonoa läpinäkyvyyttä omistamisessa
            ja sijoittamisessa, ja tässä mielessä,
            niin kuin ed. Kimmo Kiljunen aikaisemmin totesi, Suomikin on sellainen
            omanlaatuisensa veroparatiisi ja pyrkii vielä aktiivisesti
            siihen suuntaan. Ed. Kalmari mainitsi varainsiirtoveron. Tobinin
            veron tyyppinen verolainsäädäntö on
            syytä saada aikaan globaalilla tasolla, ja vaikka se tavoite
            on hyvin kaukainen ja epämääräinen
            saavutettavuuden näkökulmasta, niin sitä pitää tavoitella.
            Se olisi globaalisti erittäin tärkeä.
         
         
         Lopuksi, puhemies, todella olemme käsitelleet tämän
            tyyppisiä hallituksen esityksiä nyt useamman kappaleen
            tässä viime viikkoina, ja on aivan niin kuin täällä jo
            todettiin, selvä, että tällä tavalla
            nämä pienet valtiot pääsevät
            ikään kuin pois sieltä veroparatiisien
            harmaalta vyöhykkeeltä ja nämä sopimukset
            palvelevat niitä valtioita, lähinnä Pohjoismaiden
            kanssa tehdyt sopimukset, joissa nyt Suomikin on mukana.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hieman täydennän vielä,
            kun täällä hallintarekistereistä kerran
            puhuttiin. Hallintarekisterithän eivät ole tyypillisiä arvopaperimarkkinoilla.
            Suomi on poikkeus tässä, että meillä on
            tällainen merkillinen piilotettu tapa operoida hallintarekistereissä.
            Olen täysin samaa mieltä ed. Kalliksen kanssa,
            tämä täytyy saada avoimeksi. 70 prosenttia
            Helsingin Pörssin arvopaperikaupasta tapahtuu hallintarekisterissä piilossa,
            ja esimerkiksi Nokian kaupankäynnistä 90 prosenttia
            on hallintarekisterissä, eli me emme tiedä, kuka
            Nokian omistaa. Tämähän on veroparatiisille
            tyypillistä piilossa olevaa toimintaa, ja sen takia se
            täytyy saada auki.
         
         
         Siinä, mikä koskee tätä rahamarkkinaveroa, financial
            transaction tax, josta täällä nyt on
            puhuttu paljon, korjaisin ed. Tiusasta siinä, että kysymys
            ei ole Tobinin verosta enää. Tobinin vero koskee
            vain valuutanvaihtoa. Tässä on tarkoitus saada
            ikään kuin liikevaihtoverotyyppinen vero kaikkeen
            rahalla käytävään kauppaan,
            on kysymys arvopaperikaupasta, on kysymys velkakirjojen ostamisesta,
            obligaatioiden ostamisesta, on kysymys ennen kaikkea johdannaiskaupasta, joka
            on sellainen hallitseva muoto, jolla arvopaperikauppaa tällä hetkellä käydään,
            ja luonnollisesti siihen liittyy myöskin valuuttakauppa.
            Eli kaikkeen rahalla käytävään
            kauppaan tulisi tällainen vero. Outoa, että se
            on ainoa hyödyke, josta käydään
            laajemmin tietysti kauppaa, jossa ei ole liikevaihtoveron ja arvonlisäveron
            tyyppistä verotusmuotoa, ja tähän onneksi
            nyt on tartuttu ennen kaikkea kansainvälisen sosialidemokraattisen
            liikkeen ansiosta. Siitä ovat eräät muutkin valtionpäämiehet
            kuin sosialidemokraatit puhuneet.
         
         
       
      
         
         Pertti  Virtanen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vaikka tässä nyt romantisoidaan
            tämä suuren rahan kuriin saaminen tällä avoimuudella,
            niin tosiasiassa kun katselee moderneja elokuvia tai sarjafilmejäkin,
            niin tämähän on loppujen lopuksi ihan
            sama juttu, mikä on tapahtunut meidän puuteollisuutemme
            suhteen, kaiken sen teollisuuden suhteen, mikä on siirrettävissä euroalueen
            ulkopuolelle jonnekin Kiinaan ja Intiaan ja minne tahansa. Eli nyt
            kun tavallaan "kavalletaan" nämä veroparatiisit
            Euroopan sisällä, EU:n sisällä,
            niin samalla valtava pääoma siirtyy Kiinaan, Aasiaan,
            Intiaan ja muualle todellisiin paratiiseihin. Eli tässä tavallaan
            hööpötetään taas suurta
            yleisöä ja kansaa sillä, että nämä jotenkin saataisiin
            nyt sitten veronalaiseksi, se, mitä meidän oma
            rikkaimmistommekin on kerännyt tähän
            lähelle.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljusen puheenvuoroon vaan viitaten
            tarkoitin sitä, kun mainitsin Tobinin veron, että Tobinin
            veron tyyppisestä veroajattelusta on lähtenyt
            tämä kehittymään, sen laajentaminen
            muihin transaktioihin, ja tässä mielessä voi
            sanoa, että on Tobinin veron tyyppisistä veromalleista
            kysymys.
         
         
       
      
         
         Kari Rajamäki /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllähän tässä dogmaattisen
            markkinatalouden järjestyksen ja kapitalistisen, valvomattoman
            finanssirahoitusjärjestelmän myllerryksestä tulee olemaan
            niin vakavat seuraukset, että koko kansainvälinen
            rahoitusjärjestelmä, kuten nyt jo on nähty
            Yhdysvaltain, ja Ranskan johdon aloitteellisuudesta, tulee vaatimaan
            ihan uudelleenarviointeja. Seuraukset ja oppirahat sinänsä tulevat olemaan
            kyllä kohtuuttomat satojen miljoonien työttömyytenä ja
            rajuna köyhyytenä ja epävakautena, myös
            kansainväliseen turvallisuuteen kielteisesti heijastuvien
            vaikutusten kautta. Mutta ehkä Suomessakin pitäisi
            käydä enemmän keskustelua. Kun me aikoinaan
            mietimme näitä rahoitusjärjestelmiä oman
            finanssivalvontamme osalta, myöskin rajat ylittävien
            turva- ja suojamekanismien keskeneräisyyden osalta, niin
            nyt me olemme esimerkiksi Kreikan tapauksessa mahdollisesti myöskin
            menossa EU-maiden välisen rahoitus- ym. tukijärjestelyjen
            kautta kentälle, jonka kaikkia sopukoita emme ole kyllä kunnolla
            käyneet läpi. Tätä keskustelua
            on kyllä syytä eduskunnassa jatkaa. Sinänsä on
            erittäin välttämätöntä,
            että rajat ylittävän järjestäytyneen
            rikollisuuden ja talousrikollisuuden torjuntakykyä parannetaan.
            Se on verotustietojen parantamista, mutta se edellyttää myös
            Europolin kaltaisten toimijoiden aseman ihan toisenlaista tunnistamista,
            ja tässä osassa juuri EU:ssa tarvitaan nyt myöskin
            kansallisia, mutta myös rajat ylittäviä, parempia
            toimintamalleja.
         
         
       
      
         
         Kimmo Sasi /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun katsomme veroparatiisikysymystä,
            niin täytyy sanoa, että meillä pitäisi
            olla kyllä tämmöinen kansainvälinen
            näkökulma eikä pelkästään
            Suomen näkökulma. Täytyy sanoa, että Suomi
            ei ole veropolitiikassa maailman johtava maa ja muut eivät
            tee sillä tavalla kuin Suomessa on tehty, vaan monissa
            maissa on ihan erilainen toimintakulttuuri. Otan Kiinan esimerkkinä.
            Siellä lähtökohta on tähän
            asti ollut se, että yritykset saavat kymmeneksi vuodeksi,
            kun ulkomainen yritys on tullut Kiinaan, täyden verovapauden.
            No, nyt kansainvälinen painostus on vaikuttanut siihen, että Kiina
            joutuu miettimään, luopuuko tämmöisestä verovapaudesta.
            Monissa muissa kehittyvissä maissa verotus on erittäin
            lievää yrityksille.
         
         
         Kuitenkin veroparatiiseissa ongelma on se, että yleensä pyritään
            myöskin siihen, että tietojen saaminen estetään.
            Nimittäin ei voida millään tavalla valvoa
            sitä, millä tavalla rahaliikenne toimii, ja tässä suhteessa
            ovat erittäin arvokkaita nämä instrumentit,
            verosopimukset, joilla pyritään pitämään
            huolta siitä, että ainakin tietojenvaihto toimii.
         
         
         Mielestäni se on tärkeätä,
            että ei voida välttää verotusta
            antamalla vääriä tietoja, vaan jokainen joutuu
            kuitenkin maksamaan veronsa jonnekin ja toimimaan tällä tavalla
            asianmukaisella tavalla.
         
         
         On erittäin hyvä, että Pohjoismaat
            ovat olleet tässä suhteessa aktiivisia — varsinkin
            Suomi — niin että on alettu tehdä veroparatiisien
            kanssa verosopimuksia, ja toivottavasti tämä johtaa
            siihen, että saadaan hyvin kattava verkosto verosopimuksia,
            joissa ovat mahdollisimman kattavasti kaikki maailman maat kaiken
            kaikkiaan mukana.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, täytyy sanoa, että ongelma
            on se, että verojärjestelmät ovat hyvin erilaisia
            ja tosiaan monissa maissa verotus on äärimmäisen
            lievää. Täytyy sanoa, että meidän
            täytyy jatkossa seurata tätä kehitystä omalta
            osaltamme ja pitää yritysverotus semmoisella tasolla,
            että ainakin se on vertailukelpoinen muihin kehittyneisiin
            teollisuusmaihin ja että, voidaan sanoa, paine siirtyä pois
            Suomesta ei olisi suurempi kuin ainakaan mistään
            muusta teollistuneesta maasta.
         
         
       
      
         
         Minna Sirnö /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Sasin puheenvuoron jälkeen on
            kuitenkin sääli todeta, että Eurooppa
            ei selvästikään vieläkään ole
            tajunnut elävänsä aikaa, jossa aidosti
            rahan liikkeille tarvitaan paitsi kansallista säätelyä myös
            kansainvälistä säätelyä.
            Muun muassa komission Eurooppa 2020 -strategiassa ei sanallakaan
            vihjaista, millä tavalla Eurooppa aikoo jatkossa suhtautua
            ja estää nykyisen kaltaisen taloudellisen taantuman
            aiheuttaneen ahneuden ja ennen kaikkea epäeettisen rahan
            liikkeen.
         
         
         Olen erittäin iloinen siitä, että Euroopassa
            ja ennen kaikkea Isossa-Britanniassa on jo liikkeellä transaktioverouudistus,
            robinhood-vero, jonka taakse suoranaisesti tai epäsuoranaisesti
            ovat asettuneet muun muassa pääministeri Gordon Brown,
            Angela Merkel sekä Ranskan presidentti Sarkozy. Tämän
            tyyppistä sammon ryöstön veroa mielestäni
            meillä myös Suomessa pitäisi harkita
            tässä tilanteessa, jossa tämän
            taloudellisen taantuman syyt löytyvät erityisesti
            juuri tästä ahneesta rahan liikkeestä,
            mutta sen maksumiehet ovat tavallisia Suomen kansalaisia.
         
         
         Olen jäänyt odottamaan edes jonkinlaista aloitteellisuutta
            valtiovarainministeripuolueelta, joka väittää hoitavansa
            valtiontaloutta hyvin ja on jättänyt kuitenkin
            ahneuden kokoisia aukkoja ja ilmeisesti jättää myös
            jälkeensä isoja aukkoja erityisesti rahan liikkeiden
            valvonnan suhteen.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä siitä,
            että vihdoin tällä hetkellä,
            tämän kevään aikana on herättävä voimakkaisiin
            toimenpiteisiin veroparatiisikulttuurien kuriin saamiseksi. Valtavan
            hyvä esimerkki on tämä Kreikka. Siis
            nyt kun sitä on analysoitu, paitsi että on johdannaisilla
            pelleilty ja petetty rahaliittokumppaneita ja vähän
            kaikkia yhteistoimintakumppaneita, niin myöskin veroparatiisipuolella
            on sallittu ihan mitä tahansa. Niin kuin mainitsin, lääkärit
            ja juristit Kreikasta ovat vieneet tulonsa muualle ja ne parhaat
            tulonmuodostajat ovat tällä tavalla olleet pois
            Kreikan valtion ylläpitokustannuksista vastaamisesta. Tämä on vain
            yksi näyttävä esimerkki siitä,
            mihinkä on ajauduttu ja mistä seuraa kovat jutut,
            jos ei nokanvalkaisu ala välittömästi.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Kyllä valvonta on äärettömän
            tärkeä, silloin kun kysymyksessä on rahaliikkeitä.
            Kun tässä on paljon viitattu Kreikan tilanteeseen,
            niin kyllä siellä on tapahtunut aivan uskomattomia
            asioita, jos tutkimuksiin ja selvityksiin on luottamista: 30 prosenttia
            kansantaloudesta kokonaan kirjanpidon ulkopuolella eli pimeitä markkinoita,
            hyvämaineiset lääkärit ilmoittavat
            kuukausitulonsa 1 000—3 000 euroksi,
            virkamiehillä ja poliitikoilla 50 000 virka-autoa
            jne. Jos valvonta pettää, niin tällaista
            pääsee esiintymään.
         
         
         Kun tässä on peräänkuulutettu
            erilaisia veroja, niin tänä päivänä Helsingin
            arvopaperipörssissä tehdään
            50 000 kauppaa, siis 50 000 kauppaa yhdessä päivässä,
            ja jokainen ymmärtää, että ei
            siinä tule uutta rahaa, vaan se on samaa rahaa, joka pyörii;
            nyt myydään ja muutaman minuutin kuluttua ehkä ostetaan
            ja päinvastoin, ja näin 50 000 kauppaa
            syntyy ilman, että syntyisi minkäänlaista
            lisäarvoa yhteiskuntaan. Päinvastoin, siitä voi
            seurata vahinkoja. Nämä ovat sellaisia asioita,
            joihin tulisi puuttua, eikä pitäisi pelätä sitä,
            että joku pörssi häviää ja
            siirtyy ulkomaille. On mahdollista, että niin tapahtuisi,
            mutta silloin tietenkin voi kysyä myöskin: so
            what, mikä vahinko siitä on? Kyllä Suomeen
            aina jää jonkinmoinen pörssi ja jää sellainen
            pörssi, josta meidän pienet ja ennen kaikkea kasvuyrityksemme hyötyvät.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Sasi viittasi Kiinaan ja siihen, että siellä on yrityksillä
            verovapautta
            kymmenen vuotta. Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta,
            kun puhumme suorista tuotannollisista investoinneista ja niiden suosimisesta.
            Tämähän on vanha käytäntö.
            Tämä tulee jo itse asiassa 1960—1970-luvulta,
            jolloin tyypillisesti kehitysmaissa luotiin näitä vapaita tuotantovyöhykkeitä,
            jonne houkuteltiin ulkomaisia suoria investointeja. Tämähän
            oli tietysti hallitseva muoto 1980-luvulle saakka, ennen kuin rahamarkkinat
            vapautettiin, että valtaosa, 90 prosenttia, pääomasiirroista
            oli suoria investointeja, joilla oli tuotannollinen työllisyysvaikutus, ja
            siinä oli sitten erilaisia houkuttimia tehty niin kuin
            nämä vapaat tuotantovyöhykkeet.
         
         
         Mitä sitten rahamarkkinoiden vapauttamisen jälkeen
            on tapahtunut, kun tullaan 2000-luvulle: tämä koko
            kuviohan on muuttunut toiseksi. Suorat tuotannolliset investoinnit
            kansallisista pääomasiirroista ovat alle 10 prosenttia.
            Hallitseva lohko ovat erityyppiset lyhytaikaiset pääomasiirrot,
            joihin ed. Kallis täällä juuri viittasi,
            joilla hyödynnetään rahaomaisuuden arvon
            muutoksia pörsseissä ja muualla, ennen kaikkea
            tietysti johdannaiskaupassa, joka on laajentunut suuremmaksi kuin
            maailman kansantuote.
         
         
         Tässä suhteessa ed. Kallis on aivan oikeassa, kun
            viittaa Helsingin pörssiin. Helsingin pörssin liikevaihto
            on 300 miljardia euroa. Suomen kansantuote on 170 miljardia. Me
            näemme, missä mittakaavassa liikutaan. Jos meillä olisi
            olemassa edes Lontoon pörssin kaltainen 0,5 prosentin leimavero,
            varainsiirtovero pörssissä, se tuottaisi 1,5 miljardia.
            Rahastahan ei ole kysymys, kun me pohdimme suomalaisen yhteiskunnan
            kehittämistä. Tämän tapainen
            pörssivero on käytössä myöskin
            Kiinassa.
         
         
         Tämä on tietenkin unionitasolla nostettava
            kysymys, jos me haluamme sitä kautta, että nimenomaan
            arvopaperikaupassa pörsseissä myöskin olisi
            verotusta mukana. Häipyisikö tämä dubailainen
            yritys Suomesta vai ei, mikä on siis Helsingin pörssi,
            siitä joudutaan keskustelemaan. Mutta, kuten sanottu, Lontoon
            pörssi on yksi maailman johtavimpia pörssejä ja
            siellä on olemassa tämmöinen varainsiirtovero,
            jonka Ahon porvarihallitus 1,6 prosentin tasolta poisti silloin vuonna
            1993. Sitä kaivattaisiin.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.