2) Hallituksen esitys laeiksi raskauden keskeyttämisestä annetun
lain ja steriloimislain muuttamisesta
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevan hallituksen
esityksen tarkoituksena on muutaman pykälän osalta
korjata raskaudenkeskeytystä ja steriloimista koskevaa
lainsäädäntöä uusien
perusoikeuksien ja kansainvälisten sopimusten mukaiseksi.
Nämä pykälät koskevat lähinnä vajaavaltaisille
naisille tehtäviä toimenpiteitä.
Käsittelyn aikana valiokunnassa kävi selväksi,
että esitys oli kuitenkin varsin hätäisesti
tehty. Korjattujen pykälien kieliasu jäi vanhentuneeksi,
ja pykäliä ei muiltakaan osin kaikista näkökulmista
ollut tarkasteltu uusien perusoikeuksien valossa. Erityisesti oikeusministeriö antamassaan
lausunnossa arvosteli aika voimakkaasti esitystä ja löysi
siitä useita puutteita.
Oikeusministeriön lausunnossa ehdotettiin esimerkiksi
juuri perusoikeuksien näkökulmasta, että jatkossa
henkilön laillisen edustajan oikeus hakea aborttia vajaavaltaisen
naisen puolesta rajautuisi vain tiettyihin välttämättömiin
tilanteisiin ja että henkilön oikeusturvan varmistamiseksi
päätöksenteko keskitettäisiin
Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselle toisin kuin tällä hetkellä laissa
esitetään. Tähän pykälään,
joka ensimmäisessä käsittelyssä äänestyksen
jälkeen hyväksyttiin, jäi edelleen vanha
ilmaisu "painavat syyt", joiden nojalla keskeytys voidaan myöntää,
mutta tätä ei ole milloinkaan määritelty
tarkemmin, ei edes silloin, kun aborttilakia aikoinaan tehtiin.
Kun ajatellaan, että nämä raskaudenkeskeytykset
tehdään nimenomaan sellaisessa tilanteessa, jossa
nainen ei itse kykene pyytämään
lupaa raskaudenkeskeytykseen ja on kysymys hyvin vakavasta henkilökohtaiseen koskemattomuuteen
puuttumisesta, mielestäni tällaisen määritelmän
pitäisi olla selkeämpi. Ongelmaksi jää edelleen
se, että jokainen lääkäri arvioi
erikseen, mitä hän "painavilla syillä"
tarkoittaa.
Hallituksen esityksessä käytetään
vanhentuneita ja osittain epäselviä termejä,
esimerkiksi termiä "häiriintynyt sieluntoiminta"
mielenterveyden häiriön ja kehitysvammaisuuden
tai vajaamielisyyden ohella. Kun esitys todellakin koskee puuttumista
vakavalla tavalla naisen henkilökohtaiseen koskemattomuuteen,
käsitteiden tulisi olla laissa selkeitä ja myös
lääketieteellisesti yksiselitteisiä.
Ajattelen, että tällainen käsite kuin
häiriintynyt sieluntoiminta on lakipykälässä tarpeeton
ja saattaa olla jopa vaarallinen käsite. Itse en ole oman
lääkärinurani aikana kertaakaan tullut
sellaiseen tilanteeseen, että olisin määritellyt
jonkun henkilön sieluntoiminnaltaan häiriintyneeksi.
Sekä raskaudenkeskeytykseen että steriloimiseen
tulisi perusoikeuksien täysimääräisen
toteutumisen takaamiseksi mielestäni aina edellyttää todellakin
Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen lupa, koska kysymyksessä on
päätöksenteko sellaisen henkilön
puolesta, jonka kykyä ilmaista oma tahtonsa ja ymmärtää toimenpiteen merkitys
on pätevästi arvioitava. Samoin Terveydenhuollon
oikeusturvakeskuksen päätökseen tulisi
olla perustuslain mukaisesti myös oikeus hakea muutosta,
mitä myös oikeusministeriön lausunnossa
esitettiin.
Hallituksen esityksessä ei annettu näitä koskevia
ehdotuksia, ja koska nämä asiat sijaitsivat ihan
muissa pykälissä, niihin ei tässä yhteydessä voinut
tehdä edes muutosesityksiä, vaikka ne asiasisällön
puolesta hyvin oleellisesti liittyivät käsiteltävänä olevaan
muutostarpeeseen eli raskaudenkeskeytyspykälien uudistamiseen
perusoikeuksien mukaisiksi.
Kun nyt tehdään näihin lakeihin ensimmäisiä muutoksia
perusoikeusuudistuksen jälkeen, mielestäni tässä yhteydessä olisi
tullut muuttaa lainsäädäntöä kerralla
lopullisesti ja tarkastella näitä lakeja perusoikeuksien
valossa eikä kiirehtiä tekemään
vain jonkinlaisia kansainvälisten sopimusten edellyttämiä minimitason
parannuksia.
Toki raskaudenkeskeytystä koskeva lainsäädäntö on
myös muiden pykälien osalta vanhentunut. Siellä käytetään
hyvin vanhentunutta kieltä, sellaista kieltä,
joka ei enää tämän hetken lääketieteellisten
käsitysten valossa ole ajanmukaista, ja se on myös
ongelmallinen eräin osin perusoikeusnäkökulmasta.
Professori Martin Scheinin antamassaan asiantuntijalausunnossa
kiinnitti huomiota selektiiviaborttien eettisiin ongelmiin, ja hän
otti siinä yhteydessä esimerkiksi sen, että lääketieteellisin perustein
voidaan nykyisin suorittaa abortti sosiaalisiin syihin perustuvaa
aborttia myöhemmin. Tähänhän
vammaisjärjestöt ovat kiinnittäneet huomiota
ihan alusta lähtien. Vuonna 78:han raskaudenkeskeytyslainsäädäntöä muutettiin
niin, että epäiltäessä sikiön
vammaisuutta tai sairautta keskeytys voidaan suorittaa aina 24.
raskausviikon loppuun saakka, kun muilla perustein 20. raskausviikon
loppuun saakka.
Raskaudenkeskeytystä koskeva lainsäädäntö tulisikin
kokonaisuudessaan uudistaa vastaamaan uusien perusoikeuksien vaatimuksia.
Tätä todellakin vaati oikeusministeriö lausunnossaan. Täällä lukee,
että oikeusministeriö katsoo, että myöhemmän
valmistelutyön yhteydessä olisi perusteltua arvioida
nykyistä lainsäädäntöä,
esimerkiksi valituskieltoa, perustuslain kannalta, ja muiltakin
osin tähän kiinnitettiin huomiota.
Samoin Hallberg kirjassaan Perusoikeudet nostaa juuri nämä ongelmat
esiin ja edellyttää, että myös
raskaudenkeskeytystä koskevaa lainsäädäntöä tulisi
korjata. Siellä otetaan nimenomaan selektiiviabortit esimerkiksi.
Luen pienen lainauksen kirjasta: "Niin kauan kuin aborttia koskeva
päätöksenteko ei perustu sikiön
ominaisuuksiin vaan äidin elämäntilanteeseen,
on oikeutettua sanoa, että kysymys on äidin perusoikeuksia
koskevasta arviosta ja tulkinnasta. Mutta heti kun sikiön
omat ominaisuudet tulevat tutkimusten kohteeksi ja päätöksenteon
perustaksi, astuu äidin perusoikeuksista riippumaton, sikiöön
kiinnittyvä ihmisarvon loukkaamattomuuden periaate mukaan."
Hallberg toteaa myös sen, että sikiödiagnostiikka
nostaa esiin sikiön ihmisarvon liittäessään tähän
yksilöllisiä ominaisuuksia, esimerkiksi vamman,
sairastumisalttiuden, sukupuolen ja perinnölliset taipumukset.
Ainakin näiltä osin lainsäädäntöä tulisi
arvioida uudestaan.
Arvoisa puhemies! Ehdotankin eduskunnan hyväksyttäväksi
ponnen, joka on esitetty mietintöön liitetyssä vastalauseessa
ja joka kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus valmistelee pikaisesti esityksen raskauden
keskeyttämisestä annetun lain uudistamiseksi niin,
että siinä huomioitaisiin perusoikeusuudistuksen
vaatimukset."
Niilo Keränen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esittämät muutokset
abortti- ja sterilointilakeihin ovat toki parannus nykyisiin lakeihin. Mutta
kuten ed. Räsänen äsken totesi, jopa
näihin muutettuihinkin pykäliin sisältyy
perusoikeuksien kannalta muutamia arveluttavia seikkoja. Valiokunta
ei niitä halunnut muuttaa, eivätkä tietysti
muutokset kaikilta osin olleet mahdollisiakaan, kun kaikki pykälät
laissa eivät olleet avoinna.
Valiokunnan mietinnössä uudistamistarpeeseen
on viitattu, mutta ed. Räsäsen ponnella tätä työtä kiirehdittäisiin,
ja niinpä kannatan ed. Räsäsen ehdotusta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Räsänen
käytti hyvän ja tärkeän puheenvuoron
liittyen myös selektiiviseen aborttiin. Jos me jatkamme
tuota ajatuksenkulkua, tietysti yhtä hyvin se liittyy myös
Downin syndrooman kohdanneiden yksilöiden ihmisarvoon ja
tämän vammaisuuden luomaan tilanteeseen, onko vammaisen
ihmisarvo sama kuin niin kutsuttujen normaali-ihmisten. Kukaanhan
ei toki, puhemies, ole täysin keskimääräisesti
normaali. Sellaista ei ole.
Mutta tämä huoli on olemassa, ja myös
nimenomaan lainsäädäntöä pitää kehittää,
niin kuin valiokuntakin on todennut, ed. Keränen. Muistan hyvin
keskustelun, joka käytiin laajemmalla väellä,
ja kun ministerikin oli paikalla, myös sen lupauksen, että asiaa
kehitetään.
Tähän liittyvät geeniteknologian
kehittämispyrkimykset ja käytännöt,
joihin ed. Räsänen viittasi. Kloonauksestahan
on alettu puhua ihan normaalina, kohta aivan hyväksyttävänä,
sosiaalisesti, poliittisesti korrektina asiana. Kun lukee hiukan
laajemmin kansainvälisiä lehtiä, asia
tulee vielä paljon enemmän selville. Muistan,
kuinka molemmat silloiset sosiaali- ja terveysministerit, ministerit
Mönkäre ja Huttu-Juntunen, totesivat, että kloonaaminen
ei ole mahdollista eikä sitä tule suorittaa, kun
me kyselimme geenimanipulaation perään noin neljä viisi
vuotta sitten. Se oli selkeä kanta. Se kanta teoriassa
on edelleenkin, mutta — nimenomaan puhun nyt ihmisyksilön
kloonauksesta — näyttää siltä,
että sitä ajetaan varsin voimakkaasti eteenpäin.
Silloin nämä ed. Räsäsen huolet
tulevat yhä ajankohtaisemmiksi.
Itsekin suhtaudun, niin kuin täällä todettiin professori
Martin Scheininin suhtautuvan, tähän selektiivisyyteen,
neljän viikon eroon abortoinnin hyväksyttävyysajankohdan
suhteen, varsin skeptisesti ja katson myös, niin kuin ed.
Räsänen, että se ei voi olla ihmisoikeuksien,
yksilön oikeuksien, kannalta linjassa.
Mutta aivan oikein, hallituksen esitys on eteenpäinmenoa,
ei ainoastaan kansainvälisten sopimusten mukaan vaan myös
potilaan asemasta ja oikeuksista perustuslaissa annettujen periaatteiden
ja vaatimusten näkökulmasta. Tärkeätä mielestäni
on juuri tuo, että automaattisteriloinnin, mitä tiedän
käytetyn aivan rutiininomaisesti suomalaisessa niin sanotussa
sairaanhoidossa, tekeminen laittomaksi on iso edistys, ja siihen
on syytä kiinnittää huomiota.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa puhemies! Pitäisin eduskunnan tahdonilmaisua
ja tähän ponteen yhtymistä erityisen
tärkeänä, koska sosiaali- ja terveysministeriön
taholta on valitettavasti käynyt ilmi, että vaikka
siellä on myönnetty nämä puutteet
jopa näidenkin pykälien osalta, esimerkiksi vanhentuneen
kielen osalta, lainsäädännön muutoksiin
ei ole mitään aikeita ryhtyä. On vedottu
lähinnä työvoimapulaan ministeriössä, minkä vuoksi
ei pystytä tähän hankkeeseen lähtemään.
Ymmärrän hyvin sen, että kun ensimmäisessä käsittelyssä pykälämuutosesitykset
olivat äänestyksessä, niihin oli kansanedustajien
vaikea tulla mukaan senkin vuoksi, että nämä ovat
varsin monimutkaisia ja arkaluonteisia asioita ja vaativat paljon
paneutumista. Nytkin täällä keskustelua on
käyty ainoastaan lääkärijäsenten
välillä. Ponsiesitys on yritetty tehdä varsin
yksinkertaiseksi, ja siinähän ei todellakaan vaadita
muuta kuin sitä, että perusoikeuksien mukaiseksi
tätä lainsäädäntöä uudistettaisiin.
Sen vuoksi toivoisin, että eduskunta voisi tähän
ponteen yhtyä ja tulla kiirehtimään näitä muutoksia,
jotka eivät ole lähdössä käyntiin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jotta keskustelu ei jäisi
pelkästään lääkärien
keskiseksi, haluan kannattaa täällä lääkärien esille
tuomia alan asiantuntijoiden näkemyksiä. Nämä olivat
hyvin asiaa valaisevia puheenvuoroja, joista kävi hyvin
selville, mistä asiassa on kysymys. Sopii vain toivoa,
että esitettyjen puheenvuorojen suuntaisesti edettäisiin.
Pohjimmiltaan näissä on hyvin vakavasta asiasta
kysymys, ihmisarvosta ja yksilön arvosta ja oikeuksista.
Hyvin mielelläni kannatan täällä tehtyä esitystä eteenpäin
meneväksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonenhan edustaa papillista säätyä,
ja totean, että lääkäreiden
ja pappien välillä aina on ollut tietty yhteys.
Totean, että entinen kansanedustaja Terho Pursiainen on
joskus todennut merkittävän lehden, Ilta-Sanomien
palstoilla, että antaa Tiusasen vaan leikata, kyllä hän
hautaa.
Itse tähän vakavaan asiaan. Ed. Räsänen
toteaa aivan oikein, että ponnen sisältö on
ikään kuin puhtaaksi viljelty. Toteaisin siihen,
että sehän on aika itsestäänselvä asia.
Ministeriön pitäisi ilman ponttakin todella tehdä eikä vedota
työvoimapulaan. Ehkä täällä taustalla
on politiikan lisäksi myöskin pelko tai epäilys
siitä, että ehdotukset lähtevät
ikään kuin vääristä suunnista,
ja kun sitten on niin sanottu fundamentalistinen suhtautuminen abortointiin
yleensä, elämän syntymisen hetken määrittely
ja merkittävyyden määrittely, täälläkin
viitattiin äidin oikeuksiin, ihmisoikeuksiin, mitä ed.
Räsänen siteerasi, niin asia tietysti saa ikään
kuin turhia lillukanvarsia, sitä en kiistä. Palaan
siihen, että ajatus, jonka ed. Räsänen
totesi, on niin itsestäänselvä, että ministeriön
pitäisi toki noudattaa tässäkin asiassa
perusoikeuksia.
Keskustelu päättyy.