Gunnar Jansson /r:
Värderade talman! Regeringens aftonskola den 24 oktober
ifjol ägnades uteslutande Ålandsfrågor
och det i en god anda som referatet därifrån säger.
Agendan vid aftonskolan innehöll flera frågor
som nu finns med i propositionen om ändring av självstyrelselagen
för Åland. Andra frågor skall behandlas
i ett fördjupat samarbete som parterna enades om.
Aftonskolans slutsats lyder: "Regeringen sammanfattar frågorna
i ett dokument som Ålands landskapsstyrelse kommenterar
och som därefter blir ett strategidokument och en uppförandekod
i umgänget mellan parterna och de tjänstemän
som bereder och de politiker som driver på utvecklingen
och genomför reformerna." Detta var alltså slutsatserna
från aftonskolan den 24 oktober. Därför
var det faktum att aftonskolan ägnades Åland minst
lika viktigt som det som kom ut ur mötet. Jag hoppas därför
att också behandlingen av propositionen i riksdagen skall
genomsyras av den nya umgängestonen och umgängesformen
som kom till uttryck vid denna aftonskola.
Föreliggande proposition kan ge ett tekniskt intryck
och mycket i propositionen är teknik. Behörighetsförskjutningar
förekommer inte denna gång men behovet av samråd,
samsyn och samförstånd poängteras på ett
helt nytt sätt vid handläggningen av, som i det
här fallet, EU-rättsakter. Samma samsyn bör
rimligen också prägla övrigt umgänge
mellan Åland och riket. Den synen bör bana väg
för kommande reformer i självstyrelsesystemet,
såsom regeringen Lipponens regeringsprogram anger.
Regeringen behöver fortfarande ett nationellt Ålandsprotokoll
och embryot föddes vid nämnda aftonskola. Landskapsregeringen
som är det nya namnet enligt propositionen behöver
ett riksprotokoll, för att uttrycka det så, och
ett genomtänkt Europaprogram. Tillsammans behöver
parterna samråda i EU-politiken liksom i den nationella
politiken. Allt detta bygger på respekt och förtroende.
I år firar Åland 80 år med självstyrelse.
Den tiden borde vara tillräckligt lång för
att skapa respekt och förtroende i systemet.
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
esitys Ahvenanmaan itsehallintolain muuttamiseksi näyttää tekniseltä,
mutta sen takana oleva logiikka tähtää aivan
selvästi luottamuksen luomiseen ja tiiviimpään
yhteistyöhön. Uudella tavalla esitys lähtee
siitä, että Ahvenanmaa on oikeussubjekti itsehallintolain
alaisissa ja Ahvenanmaata ja sen väestöä koskevissa
asioissa niin kansallisella kuin EU-tasollakin. Hallituksen iltakoulu 24.10.2001,
joka loi pohjan tälle esitykselle, vaikkakin sitä oli
pitkään valmisteltu hyvässä yhteistyössä osapuolten
välillä, totesi muun muassa valtakunnan ja maakunnan
välisistä suhteista seuraavaa:
"1) Tietoisuus ja yhteisymmärrys vallitsevat siitä,
että Ahvenanmaata ja sen itsehallintoa kehitetään
yhteistyössä osapuolten välillä väestön hyväksi,
kuten perustuslakivaliokunta ja eduskunta edellyttivät
nykyistä itsehallintolakia säädettäessä jo
12 vuotta sitten ja sillä tavalla kuin pääministeri
Lipposen hallitusohjelmassa todetaan.
2) Hyvässä hengessä käydyssä keskustelussa osapuolet
totesivat, että keskustelua on jatkettava ja että Ahvenanmaan
demokraattisille elimille on annettava todelliset keinot vaikuttaa
konkreettisella tavalla kehitykseen.
3) Yhteistyöasiakirjassa määritellään
tarkemmin, miten tätä konkretisoidaan."
Siis näin iltakoulussa. Toivon tämän
johdosta, että esimerkiksi valtiovarainministeriö tulevissa neuvotteluissa
ei lähde siitä, että kaikki Ahvenanmaan
viranomaisten esittämät ehdotukset määritelmän
mukaisesti ovat vahingollisia ja ristiriidassa valtakunnan ja/tai
EU:n näkemysten kanssa. Luottamusta ja avoimuutta tarvitaan,
kun seuraava reformivaihe tulee, ja sen on tultava.
Keskustelu päättyy.