Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi henkilöstörahastolain muuttamisesta
on tässä muodossa, mikä esityksessä on,
varsin hyvä suurelta osin. Pikku ongelma tässä on,
johon jäljempänä puutun. Myönteistä on
se, että esityksessä huomioidaan ulkomaisten yritysten
kohdalla, joilla on tytäryrityksiä Suomessa, että voidaan
perustaa myös henkilöstörahasto. Tämä on
tässä esityksessä mahdollistettu, mutta
hyvin epätodennäköistä on se,
että tätä mahdollisuutta tullaan millään
tavalla käyttämään.
Huono asia on se, että jotkin suuret metsäteollisuuden
yritykset eivät ole nähneet henkilöstörahaston
merkitystä motivoivana, kannustavana ja palkitsevana henkilöstön
kannalta ja ne ovat lopettaneet rahastotoiminnan kokonaisuudessaan. Se
on huono asia järjestelmän kannalta ja sen toimivuuden
kannalta, ajatellen että sillä on suuriakin mahdollisuuksia
osaltaan vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn ja toimintaan ylipäätään.
Henkilöstörahaston luonne pitkäjänteisenä kannustinjärjestelmänä on
erittäin myönteinen. Kokemuksia siitä on
paljon niissä yrityksissä, joissa se on alusta
asti ollut voimassa, ja tulokset ovat sen mukaisia varsinkin niissä yrityksissä, joissa
se on ollut pitkään voimassa.
Uutena asiana on jäsenten mahdollisuus siirtää käteinen
voittopalkkio henkilöstörahastoon. Valintamahdollisuus
on se, mikä tässä on hiertänyt
aikaisemmin, eli valintamahdollisuutta ei ole ollut, ja palkkio
on automaattisesti siirtynyt rahastoon. Nyt valintamahdollisuus
on toteutettu niin, että on mahdollisuus ottaa palkkio
suoraan käteen tai siirtää rahastoon.
Puute, johon viittasin, liittyy juuri tähän,
sillä siirtomahdollisuus tarkoittaa ainoastaan rahaston
jäseniä. Mutta on olemassa olevia tilanteita, että saman
konsernin palveluksessa on tapahtunut fuusio, jolloin on tullut
toinen yritys mukaan fuusion kautta kyseiseen konserniin ja fuusion myötä tulevan
yrityksen henkilöstö ei välttämättä halua
tulla henkilöstörahaston jäseniksi. Mutta
lakiesitys lähtee siitä, että myös
kaikki uuden konsernin jäsenet pitäisi kollektiivisopimuksella hyväksyä jäseniksi.
Se tarkoittaa sitä, että kaikki, jos puhutaan
tuhansista ihmisistä, tulevat rahaston jäseniksi mutta
he eivät kaikki rahastoa käytä. Hallintokulut
pyörivät, ja se on rahaston taloudelle merkittävä lovi,
jolloin tämä ei ole toimiva siltä osin. Siksi
pitäisikin valiokuntakäsittelyssä huomioida
tämä ongelma, mikä tässä on.
Tässä ovat työntekijä- ja työnantajajärjestöt
yhdessä sitä mieltä, että tämmöinen
ongelma ei kuulu tähän rahastolakiesitykseen,
ja se pitäisi pyrkiä poistamaan, sillä se
estää järkevän toiminnan ja
sen mahdollisuuden, että hallintokulut pienennetään,
koska ei voi olla itsetarkoitus, että hallintokulut pyörivät turhanpäiten.
Uutena asiana tässä on myös se, että tässä on huomioitu
ulkomaisten yritysten suomalaisen henkilökunnan mahdollisuus
ottaa vastaan näitä rahasto-osuuksia osakkeina,
mikä oli ongelmana aikaisemmassa laissa. Tein pari vuotta
taaksepäin lakialoitteenkin liittyen tähän,
ja nyt on huomioitu mielestäni ihan hyvin tässä hallituksen esityksessä tämä,
että osakkeinakin voidaan ottaa vastaan näitä rahasto-osuuksia.
Arvoisa puhemies! Tämä on osoitus siitä,
että joskus ainakin työmarkkinajärjestöjen
ja parlamentin välinen yhteistoiminta pelaa aika pitkällekin
ja hyvin pelaa liittyen tähän henkilöstörahastolakiesitykseen,
jos tämä yksi pieni kohta korjataan vielä jatkokäsittelyssä.
Keskustelu päättyy.