Täysistunnon pöytäkirja 28/2004 vp

PTK 28/2004 vp

28. TORSTAINA 18. MAALISKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki asumistukilain 15 §:n muuttamisesta

 

Marjaana Koskinen /sd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteessa esitetään asumistukilain muutosta sillä tapaa, että perheen, joka asumistukea saa, tulorajaa korotettaisiin 160 eurosta 350 euroon eli mahdollistettaisiin vähän suuremmat tulonmuutokset, ja sitä kautta edelleen voisi saada asumistuen. Tällä hetkellä tilanne on sen suuntainen, että jos tulot muuttuvat perhekunnassa 160 euroa kuukaudessa, niin asumistukeen tehdään tarkistuspäätös. Tämä järjestelmä on sikäli ongelmallinen, että pienet tulonmuutokset aiheuttavat uuden asumistukipäätöksen tekemisen.

Kelan kohdalla tilanne on se, että näitä niin sanottuja asumistuen perintäpäätöksiä vuonna 2003 on tehty 35 000, joista 46 prosenttia on nimenomaan asumistukeen liittyviä takaisinperintäpäätöksiä, kun perhekuntien tulot ovat muuttuneet. Aiemmin oli käytössä suuremmat tulorajat. Muistaakseni vuonna 1993 tai 1994 oltiin siinä tilanteessa, että tulot voivat nousta 5 000 markkaa kuukaudessa, ja sen jälkeen vasta tehtiin asumistukitarkistuspäätös. Tosiaan tällä hetkellä ollaan 160 eurossa. Ei ole varmaan asumistuen hakijoiden kannalta eikä myöskään Kansaneläkelaitoksen viranomaisten kannalta järkevää, että teetetään hallintopäätöksiä ja lisätään byrokratiaa. Sen takia tämä lakialoite on nimenomaan tehty.

Olen ymmärtänyt, että hallituksen taholta pohditaan ihan saman tyyppisiä keinoja, että tätä tulorajaa lähdettäisiin tarkistamaan ylöspäin 300—350 euroon kuukaudessa. Mutta hallitus esittää, että alatulorajaa eli rajaa, milloin tuki pienenee tulojen noustessa, myös nostettaisiin samaan summaan, ja se ei ole mielestäni hyvä, koska on pienituloisten ihmisten kannalta erittäin hyvä, että se alatuloraja säilyy 160 eurossa. Eli jos tulot pienenevät 160 euroa, saa myös tarkistuksen asumistukeen tulojen pienentyessä.

Asumistuki on yhtä hankala kuin kaikki muutkin Kansaneläkelaitoksen tuet tai sosiaaliturvajärjestelmän tuet ja erittäin monimutkainen, kun asumistukipäätöstä tehdään. Täytyy vaan muistaa, että asumistuki, joka kuuluu ympäristöministeriön alle, on ensisijainen tukimuoto. Meillä on todellisuudessa syntynyt semmoinen tilanne, että kun asumistuki on tukimuotona huonosti toimiva, ihmiset joutuvat turvautumaan usein asumistuen toimimattomuuden ja hypoteettisten laskentatulojen perusteella toimeentulotukeen. Kun asumistukijärjestelmä vielä perustuu siihen, että vuokrasta korvataan ainoastaan 80 prosenttia eli perheen omaksi vastuuksi jää 20 prosenttia, niin moni perhe joutuu hakemaan toimeentulotuesta 13 prosenttia, sillä Paavo Lipposen ykköshallituksen aikaan tehtiin toimeentulotukeen 7 prosentin omavastuu. Aikaisemmin perheet hakivat koko 20 prosenttia toimeentulotuen kautta.

Kun täällä eduskunnassa olen yhdeksän vuotta ollut ja yrittänyt muuttaa toimeentulotuen asumiskulujen 7 prosentin omavastuuta, poistaa sitä, ja kun nyt olen tehnyt lakialoitteen siitä, että perheet saisivat helpommin asumistukipäätöksen ja hallintobyrokratiaa purettaisiin, niin todella odotan nyt myös omalta ryhmältäni sosialidemokraateilta ja tältä hallitukselta, että tämä lakialoite nyt sitten toteutuu. Sen pitää toteutua nimenomaan niin, että tulot saavat nousta 300—350 euroa, mutta alatulojen kohdalla ei muuteta sitä 160:tä euroa, että pienituloinen helpommin tämän tarkistuksen saa.

Asumistuessa on muitakin suuria ongelmia. Yksi konkreettinen on se, että asumistukiviranomaiset joutuvat ihan lain perusteella — olemme hyväksyneet sen lain täällä eduskunnassa — huomioimaan ruokakunnan tulot arvioon perustuen eli niin sanotut hypoteettiset tulot. Tämä myös tekee sen tilanteen, kun on arvioon perustuvat tulot, että asumistukiviranomainen joutuu tekemään takaisinperintäpäätöksiä virheellisten tulojen perusteella useamman perheen kohdalla. Vuonna 2003 on tällaisia perheitä ollut 1 633.

Eli kaiken kaikkiaan asumistukijärjestelmässä on ongelmia. Täytyy muistaa, että aikoinaan, kun oltiin Paavo Lipposen ykköshallituksessa, myös silloin asumistukea leikattiin ja heikennettiin. Kuitenkaan viime vuosien aikana asumistukea ei ole kauheasti parannettu. Ainoastaan on niitä vuokrien määriä, normirajoja korotettu, mihin asumistuen saa.

Tässä kohtaa toivoisin, että asumistukijärjestelmä nähtäisiin yhtenä osana meidän sosiaalipoliittista järjestelmäämme, ja kun on kyse lakialoitteesta, en tee esitystä siitä, että tästä tulisi lausunto sosiaali- ja terveysvaliokunnalta, mutta toivon tosiaan, että kun hallitus tuo esityksensä ja ympäristövaliokunta sitä käsittelee, siinä yhteydessä tämä lakialoite otetaan käsittelyyn. Meillä on aika pieni tämä yleisö täällä ja tämä on viimeinen asia, mutta tämä on kyllä sen mittaluokan asia, että siitä olisi hyvä keskustella vähän enemmänkin, koska tämä vaikuttaa pienituloisten ihmisten elämään aika radikaalisti.

Keskustelu päättyy.