Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Heti valtiopäivien avajaisten
jälkeen täällä käytiin
välikysymyskeskustelu muutosturvasta ja siitä ongelmasta,
että Suomessa kannattaviakin yrityksiä ja tehtaita
suljetaan ja porukkaa heitetään pellolle sen vuoksi,
että irtisanominen meillä on helppoa ja halpaa.
Hallitus vastatessaan välikysymykseen viittasi silloin
muun muassa siihen, että Ruotsissakaan ei ole tällaista
irtisanomisrahaa käytössä. Nyt kuitenkin
Ruotsissa on sovittu myöskin yksityissektorille ulottuvasta järjestelystä,
jossa maksimissaan irtisanottu hieman iäkkäämpi
työntekijä voi saada 35 000 kruunun kertakorvauksen,
sen lisäksi tukitoimia mahdollisen uuden työpaikan
hankkimiseen tai yrityksen perustamiseen jne.
Ministeri Filatov ja hänen puolueensa on minusta usein
ottanut mallia Ruotsista ja toteuttanut sitä ansiokasta
politiikkaa, jota Ruotsissa on monelta osin tehty. Miten on mahdollista,
että hallitus ja ministeri Filatov vielä tänään
Kauppalehden haastattelussa edelleen torjuu jyrkästi tämän
asian, sen, että meillä Suomessakin luotaisiin
järjestelmä, että pois potkituille työntekijöille
tällaista turvaa yritysten maksamana ryhdyttäisiin
maksamaan? Tämä on suorastaan käsittämätöntä,
kun samaan aikaan tämä on erittäin keskeinen
kysymys työmarkkinoilla ja työmarkkinajohtajien
puheenvuoroissa yhä edelleen käytetty.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Hallitus on kyllä ottamassa Ruotsista
mallia. Meillä on nimittäin valmistelussa ruotsalaisten
kollegoiden kanssa sellainen tapaaminen, jossa käytäisiin
tätä heidän niin sanottua outplacement-palvelukonseptiansa
läpi, millä tavalla siinä tilanteessa,
kun ihmiset joutuvat irtisanotuksi, työvoimapalvelut siellä toimivat.
Hallitus pyrkii siihen, että irtisanomisen muutosturva
tai työllistymismahdollisuuksien parantaminen rakennettaisiin
sitä kautta, että meillä olisi nykyistä paremmat
kouluttautumisjärjestelmät. Esimerkiksi tässä Wallinin
työryhmässä, josta ikävä kyllä ei
sitten tullut kolmikantaista tulosta, pyrkimys oli se, että olisi
voitu puuttua rahoitusjärjestelyihin ja nimenomaan koulutuksen
kautta tukea ihmisen jatkotyöllistymistä.
En ole sinänsä vastustanut tätä keskustelua, ammattiyhdistysliikkeellä on
luonnollisesti omat tavoitteensa, vaan olen siinä Kauppalehden
haastattelussakin pyrkinyt tuomaan esiin sen tosiasian, että tämä neuvottelu
on enemmän työmarkkinajärjestöjen
välinen keskustelu ja sieltä pöydästä ratkaisun
pitää löytyä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Näin todella on, että tässä haastattelussa
ministeri Filatov viittasi siihen, että tämä asia
on keskeisesti työmarkkinaosapuolten keskinen asia. Kuitenkin
tämä on edelleen hyvin keskeinen kysymys siinä kysymysten
ryppäässä, joka väistämättä on
myös hallituksella edessään, mikäli
se haluaa edistää ja olla jollain tavalla tukemassa seuraavalla
tulokierroksella vakauttavan ja työllisyyttä tukevan
ja kaikkia positiivisia vaikutuksia aikaansaavan tulopoliittisen
kokonaisratkaisun syntymistä. Kysynkin pääministeriltä:
Ottaako hallitus tässä nyt turhan suuren riskin etukäteen
torpedoidessaan samalla suurelta osin mahdollisuudet myöskin
tulopoliittisen kokonaisratkaisun syntymiselle, kun ei yhtään
halua liikahtaa tässä työntekijä-,
palkansaajapuolelle kaikista keskeisimmässä kysymyksessä,
kun joukkoirtisanomiset edelleen jatkuvat ja turvattomuus, huoli
ja hätä työpaikoilla jatkuvat?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Edellisessä kysymyksessä viitattiin Ruotsissa
tehtyihin ratkaisuihin, ja kysymyksestäkin kävi
ilmi, että siellä työmarkkinaosapuolet ovat
keskenään sopineet. Samastahan on kyse Suomessa.
Tämä on ensi sijassa työmarkkinoiden
puolella oleva aihe. Me kaikki tiedämme ne vaikeudet, joita
seuraavaan työmarkkinakierrokseen liittyy, ja sen tähden
ei ole tarpeen sen enempää, mitä työministeri
Filatov on koko hallituksen puolelta vastannut tähän
aiheeseen, ottaa kantaa.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Tähän samaan tematiikkaan
liittyen: Mielestäni suurin ongelma on silloin, kun kannattavat
yritykset sanovat irti henkilöstöänsä,
ja uskon, että muissa tilanteissa meillä löydetään
sellaisia vastauksia, jotka ovat ikään kuin suomalaisen
oikeudentunnon mukaisia. Mutta meillä on selvitystyö alkuvaiheessa
työmarkkinajärjestöjen kanssa yhteistyössä,
jossa pyritään löytämään
työntekijän asemaa turvaavia toimia tilanteessa,
jossa yritys siirtää toimintojaan kansainvälisesti,
koska silloin tulemme näihin vertailutilanteisiin. Tämä työ on
lähtenyt käyntiin, mutta siitä ei ikävä kyllä vielä ole
tuloksia.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä irtisanomissuoja tietenkin
työsuhdekysymyksenä on äärettömän
tärkeä ja tuntuu elävän aivan
oikeutetusti myös kansalaisten mielipiteissä tärkeänä asiana.
Tältä osin tietenkin olen ymmärtänyt,
että ministeri Filatov on omassa esiintymisessään
etsinyt ikään kuin kokonaisratkaisua, että irtisanomistilanteissa
on vahva koulutuspaketti, yhteiskuntavastuu yrityksellä,
mutta tästähän on, muistan, myöskin
tehnyt edustaja lakialoitteen, Mikko Kuoppa. Hän
on siinä porrastanut tämän irtisanomisen
taloudellisen korvauksen työajan pituuteen. Kysyn ministeri
Filatovilta:
Näettekö te perusteltuna tämän
kaltaisen lähestymisen irtisanomiseen, että mitä pidempi työkokemus
työntekijällä, sitä isompi voisi
korvaus olla? Nythän Ruotsissa, kuten ed. Uotila totesi,
on kyse päänavauksesta, mutta signaali on kuitenkin
selvä: Ruotsissa aiotaan liikkua tähän suuntaan,
josta nyt ed. Uotila kysymyksensä alun alkaen täällä esitti.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ikä on tietenkin yksi tekijä,
ja monessa maassa on sellaisia järjestelmiä, joissa
korvaus on sidottu työuran pituuteen. Suomessakin, jos me
ajattelemme meidän yrityksiämme, jotka hyvin ikääntyneitä ihmisiä saneeraavat
ikään kuin työttömyyseläkeputkeen,
niin silloinhan meillä on tällainen yrityskohtainen
kustannus. Esimerkiksi yli 800 työntekijän yrityksessä,
jos 60-vuotias ihminen sijoitetaan työttömyyseläkeputkeen,
niin silloin tuo yrityksen kustannus on yli 50 000 euroa per nuppi.
Sitten se siitä pienenee, kun tullaan vanhempiin ihmisiin
ja pienempiin yrityksiin.
Ongelma on ehkä enemmänkin siinä tämän mekanismin
rakentamisessa, miten se kohtelee yrityksiä, joiden taloudellinen
kantokyky on erilainen. Silloin on varmasti ymmärrettävää,
kun yrityksellä menee hyvin, että se tulee taloudellisilla
sosiaalipaketeilla vastaan työntekijöitänsä, ja
näin monissa neuvotteluissa on päädytty
myös tekemään. Mutta jos nuo kustannukset
ovat niin suuret, että ne tosiasiallisesti johtavat suuremman
joukon irtisanomiseen pienemmässä yrityksessä,
jossa ei ole taloudellista kantokykyä, niin tämä on
mielestäni asia, joka pitää ottaa huomioon
silloin, kun näitä kokonaisuuksia rakennetaan.
Irtisanomisraha ja muut elementit, jotka liittyvät
koulutukseen tai irtisanomisaikaan tai työttömyysturvan
tasoon, ovat sellainen kokonaisuus, jota täytyy tarkastella
yhdessä. Uskon, että näillä selvityksillä,
joita on tehty, (Puhemies: Aika!) jos ajattelemme tulopoliittista
neuvotteluja, meillä varmasti löydetään
yhteisiä ratkaisuja. Ei tässä ole mistään
suuresta erimielisyydestä kyse, enemmän ehkä retoriikasta.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ministeri Filatov tänään
Kauppalehden haastattelussa ilmoittaa, että hallitus ei
onnistu 100 000 työpaikan luomisessa. Nyt tarvis
tehdä kyllä jotakin, kun tällainen tieto
on tullut julki. Kolmikanta ei toimi näköjään;
tässä on puhuttu Wallinin työryhmästä,
ja myös vuosilomakomitea epäonnistui kolmikantavalmistelussa.
Nyt muun muassa Suomen Yrittäjien johtaja Rauno Vanhanen
on arvostellut, että kolmikantamenettely ja sen vaatima
laaja yksimielisyys eivät mahdollista tarpeellisten ja
merkittävien muutosten tekemistä. Johtaja Vanhanen
kysyykin, tehdäänkö päätöksiä järjestöjen
kautta vai haluaisivatko poliitikotkin ottaa niihin kantaa.
Puhemies! Kysyn pääministeriltä,
mitä te vastaatte eduskunnan edessä veljellenne:
Kantaako hallitus vastuuta, ja mikä on kolmikannan tulevaisuus,
kun kolmikanta ei pysty tuloksiin? Tekeekö hallitus ne
toimenpiteet, jotka tarvitaan Suomen rakenteellisten ongelmien poistamiseksi,
jotta työllisyyskehitys saataisiin kääntymään positiiviseksi?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä Suomen talouskasvun suurimpana
esteenä tällä hetkellä on lähin
kansainvälinen ympäristömme. Meille on
ongelma se, että euron ja dollarin kurssiero on se, mikä on.
EU:n alueella talouskasvu on ollut hidasta, meidän tärkeillä vientialueillamme
kasvu on ollut hidas, ja se näkyy viimekin vuoden viennin
arvossa, joka kokonaisuudessaan heikkeni, vaikka viennin määrä jonkin
verran kasvoi. Tämä kertoo kilpailusta, joka on
lisääntynyt. Nämä ovat ensisijaisesti
niitä syitä, minkä takia vientiteollisuus
ei ole pystynyt antamaan tähän kasvuun panosta,
ja se heijastuu suoraan myös vientialojen työllisyyskehityksessä.
Nämä syyt ovat luonteeltaan sellaisia, että niihin
ei sittenkään ehkä tämä kotimainen
rakennekeskustelu kovin paljoa liity. (Ed. Zyskowicz: Selityksiä,
selityksiä, kyllä te ennen vaaleja tiesitte, miten
työttömyys ratkaistaan!)
Talouskasvun yleisiä edellytyksiä hallitus omalta
osaltaan parantaa kurinalaisella omalla talouspolitiikallaan, harkituilla
veronkevennyksillä, joita on tehty, luomalla sellaiset
yleiset puitteet, että Suomi talousalueena on vahva ja luottamus
tulevaisuuteen on hyvä. Tästä kyllä aika
hyvän todistuksen antaa se luottamus, jota kotimarkkinat
kokevat tällä hetkellä omaan taloudelliseen
tulevaisuuteen. (Puhemies: Aika!) Se on hyvä, ja se on
pelastamassa hyvin tässä laskusuhdanteessa. (Ed.
Zyskowicz: Ei ole mitään laskusuhdannetta!) Työllisyyttä on
kyetty ylläpitämään omien kotimarkkinoiden
kehityksellä, (Puhemies: Aika!) ja tässä hallitus
on onnistunut.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämän päivän
Kauppalehti otsikoi: "Työministeri Filatov torjuu irtisanomisten
hintalaput." Tästä artikkelista käy selvästi
ilmi, että ministeri Filatov asettuu avoimesti niitten
yritysten puolelle, jotka suorittavat joukkoirtisanomisia. Haluan
kysyä pääministeriltä: Onko
tämä hallituksen linja, tällä tavallako
hallitus edesauttaa tulevia tuponeuvotteluja?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta pitää olla joku
raja myös sillä, miten ministerin haastattelua
tulkitaan. Minusta edustajan tulkinta ei ollut oikea.
Irtisanomiset yleensä suoritetaan silloin, kun yritys
on vaikeuksissa, tuotteille ei ole menekkiä, taloudelliset
vaikeudet ovat suuret. Tässä irtisanomiskeskustelussa
kannattaa myös niiden, jotka vaalivat ja kantavat vastuuta
työllisyydestä, miettiä myös
sitä kysymystä, mitä aiheutuisi siitä,
jos irtisanomiskynnystä dramaattisesti lisättäisiin.
Miten se vaikuttaisi yrityksessä, joka on menossa taloudellisiin
vaikeuksiin? Edistäisikö se työllisyyttä ja
työpaikkojen säilymistä, vai olisiko
se päinvastoin lisäämässä riskiä irtisanomisiin,
ja olisiko se toisaalta nostamassa kynnystä uusien työntekijöiden
palkkaamiseen? (Ed. Zyskowicz: Nyt pääministeri
puhuu asiaa!)
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Niin kuin sanoin tuossa, niin vastaan siitä, mitä olen
sanonut, ja yritin tässä ed. Uotilan kysymyksen
yhteydessä tähdentää, mitkä ovat
hallituksen pyrkimykset. Toimittajat kirjoittavat usein kärjistetymmin
asioita kuin haastateltavat sanovat, ja minä uskon, että meillä kaikilla
on kokemusta tästä. Mutta mielestäni
on tärkeää arvioida tätä asiaa
kokonaisuutena, ja on luonnollista, että hallitus siinä vaiheessa,
kun tulopoliittisen kokonaisratkaisun tai ylipäätään
tulopoliittisen ratkaisun emmeet ovat pöydässä,
etsii sellaista kokonaisuutta, joka ei kaadu yhteen yksityiskohtaan,
mutta joka kokonaisuutena tukee työllisyyttä ja
vakaata talouskehitystä ja sitä kautta Suomen
tulevaisuuden selviytymismahdollisuuksia pitkällä aikavälillä.