Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Normaalisti
en ole ihan näin ahkera, että minulla on kaksi
aloitetta samana iltana, mutta sattumalta hivenen vanhempi aloitteeni
päätyi tähän tuoreemman aloitteeni
kanssa samaan päivään. Hyvä niin,
olen itse paikalla, mikä on parasta.
Arvoisa puhemies! Potilaan asemaan on jo joitakin aikoja kaavailtu
tarkennuksia. Pääministeri Lipposen toisen hallituksen
aikana muun muassa Etelä-Suomen lääninhallitus
tuotti vuonna 2002 perusteellisen Potilaan aseman vahvistaminen
-työryhmäraportin osana sosiaali- ja terveysministeriön
käynnistämää terveydenhuollon
kehittämisprojektia. Potilaan aseman vahvistamista pohtinut
työryhmä totesi, että potilaan oikeuksia
koskeva lainsäädäntö on periaatteessa
kattava, mutta siihen jää liian isoja aukkoja
potilaiden tasavertaisten oikeuksien toteutumiseksi kaikissa terveydenhuollon
yksiköissä tasalaatuisesti eettisten ja asenteellisten
kysymysten sekä käytännön toimintamallien
osalta.
Työryhmä laati myös käytännönläheisen
toimenpideohjelman, johon kirjattiin konkreettisia kehittämistapoja
muun muassa potilaan tiedonsaanti- ja itsemääräämisoikeuksien
ja potilasasiamiestoiminnan saralla. Ehdotusten toteuttaminen hyvästä alkustartistaan
huolimatta syystä tai toisesta pysähtyi tällä hallituskaudella,
vaikka nopeita kehittämistoimia potilaan aseman selkeyttämiseksi
selvästikin tarvittaisiin.
Arvoisa puhemies! Kuten monessa muussakin asiassa Suomi on maailman
ensimmäinen maa, jossa on säädetty laki
potilaan asemasta ja oikeuksista. Vaikka voimassa olevan lain henki on
potilaan oikeuksien ja yksilösuojan kannalta oikean suuntainen,
se ei ainutlaatuisuudestaan huolimatta ole käytännössä osoittautunut
riittäväksi terveydenhuollon toimintayksiköiden
toimintatapojen ohjeistuksena. Potilas ja usein jopa häntä hoitava
lääkäri eivät tällä hetkellä esimerkiksi
tiedä, ketkä ovat päässeet katsomaan
potilasasiakirjoja ja missä tarkoituksessa. Joissakin terveydenhuollon
toimintayksiköissä ei myöskään
riittävällä tarkkuudella valvota potilastietojen
oikeellisuutta, ajantasaisuutta tai luottamuksellisuutta.
Pääministeri Vanhasen hallitus on ottanut
ohjenuorakseen tehostaa terveydenhuoltoamme muun muassa siirtämällä sitä entistä enemmän
digiaikaan.
Asia ei kuitenkaan ole täysin mutkaton, vaikka tekniikan
ostoon ja henkilöstön koulutukseen löytyisikin
rahaa. Se ei ole mutkaton etenkään siksi, että kyse
on potilaan oikeuksista ja asemasta ja merkittävistä tietoturvariskeistä.
Kiihtyvästi lisääntynyt uuden teknologian käyttöönotto
sekä viime vuonna voimaan astunut hoitotakuu pirstaloituine
hoitoketjuineen ovat kuitenkin entisestäänkin
korostaneet selkeiden pelisääntöjen tarvetta,
jotta potilaan tiedonsaantioikeus ja toisaalta yksilönsuoja
toteutuisivat.
Potilaan oikeusturvan sekä valvonnan kannalta on vahingollista,
ettei tällä hetkellä tietoa tiedonsaantioikeuksien
tai potilasasiakirjoihin liittyvien velvollisuuksien rikkomisesta
koota keskitetysti. Samoin on ongelmallista, ettei esimerkiksi potilasasiamiesten
tietoon tulleita potilasvahinkotapauksia tai potilaiden yhteydenottoja kattavasti
tilastoida. Terveydenhuollon yksiköihin kohdistuvia muistutuksia
ja kanteluita ei myöskään systemaattisesti
kerätä, vaikka terveydenhuollon laatutyön
kehittäminen sitä ehdottomasti edellyttäisi.
Tämän lakialoitteen yhteydessä on
haluttu myös kiinnittää huomiota siihen,
ettei yksityisen terveydenhuollon toimintayksiköiden potilasasiakirjojen
säilyttämisvastuuta tai potilasasiakirjojen arkistointia
ole määritelty laissa. Pahimmillaan potilastietoja
arkistoidaan silppuriin, vaikka hoitoketjujen monipolvistuminen
vaatisi, että potilasasiakirjat olisivat olemassa ja käytettävissä riippumatta
siitä, tuottaako terveydenhuollon palvelun julkinen sektori
tai yksityinen klinikka, yksittäisistä keikkalääkäreistä puhumattakaan.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti potilasasiamiestoimintaa ei
myöskään meillä valvota edes valtakunnallisesti.
Vaikka potilasasiamiesjärjestelmä onkin ollut
käytössä jo pitkään,
se ei yksinkertaisesti ole toteutunut riittävän
hyvin. Käytännössä potilasasiamiestoiminnan
järjestäminen on tapahtunut sangen kirjavasti.
Toteutus vaihtelee, palkalla tai korvauksetta. Kuka tahansa kelpaa oman
työn ohessa tapahtuvasta toiminnasta ammattimaiseen, keskitettyyn
ja ajan hermolla pysyvään potilasasiamiestoimintaan
asti.
Yli kymmenessä vuodessa potilasasiamiehille ei ole
asetettu pätevyysvaatimuksia eikä potilasasiamiestoimintaa
ole ryhdytty systemaattisesti seuraamaan tai rekisteröimään.
Niinpä potilaiden välinen yhdenvertaisuus ei tällä hetkellä toteudu
lain hyvästä tarkoituksesta huolimatta. Jopa sosiaali-
ja terveysministeriö on havainnut omissa selvityksissään
potilasasiamiestoiminnan sisältävän puutteita
ja epäkohtia, joiden korjaamiseksi kaivataan pikaista lakimuutosta.
Keskeisimmät muutostarpeet ovat potilasasiamiehen koulutus-
ja pätevyysvaatimuksissa, esteellisyyskysymyksissä sekä potilasasiamiestoiminnan
seurannassa ja valvonnassa.
Tällä hetkellä potilasasiamiehille
ei ole edes laadittu suosituksia asiakaspotentiaalien enimmäismäärästä.
Nollasta rajattomaan asiakasmäärään
vaihtelevan tarpeen kohdalla on vaikea arvioida potilasasiamiesten
tai heidän työhönsä tarvitseman
ajan määrää. Ilmiselvästi
onkin aiheellista laatia valtakunnallinen ohjeistus potilasasiamiesten
määrästä suhteutettuna potilasmäärään tai
väestömäärään.
Käytännön työ on myös
paljastanut, että potilasasiamies tarvitsee työssään
lääke- ja oikeustieteen asiantuntemusta, tietoa
sosiaalilainsäädännöstä sekä asiakaskontakteihin
liittyviä vuorovaikutustaitoja. Sitä ei kuitenkaan
tällä hetkellä edellytetä, koska
potilasasiamiestoimintaa säätelevään
lakiin ei ole kirjattu minkäänlaisia potilasasiamiehen
kelpoisuusvaatimuksia, vaan kuka tahansa kelpaa.
Potilaiden oikeusturvan ja yhdenvertaisuuden kannalta olisi
kuitenkin keskeistä kirjata vähintäänkin
minimikelpoisuusvaatimukset lakiin. Vastaava kirjaushan on olemassa
potilasasiamiesten kanssa yhteistyötä tekevien
sosiaaliasiamiesten kohdalla.
Vuonna 2004 ilmestynyt "Puun ja kuoren välissä"
-valtakunnallinen potilasasiamiesselvityskin esittää,
että potilasasiamiehille on luotava kelpoisuusvaatimukset.
Selvitys myös esittää, että potilasasiamiehille
on taattava riippumaton asema ja toimintaedellytykset potilaslain
määrittämien tehtävien hoitoon
asianmukaisella tavalla. Selvitys suosittaa, että työyksiköissä esiintyvien
jääviysongelmien välttämiseksi
potilasasiamiehen ei pitäisi osallistua potilaan hoitoprosessiin.
Potilasasiamiehenä ei myöskään
tulevaisuudessa pitäisi toimia terveydenhuollon yksikön johtajan
tai muun hallinnollisessa esimiesasemassa olevan henkilön.
Näihin suosituksiin on helppo yhtyä.
Arvoisa puhemies! Jopa pääministeri Vanhasen
hallitus tunnustaa, että voimassa oleva laki potilaan asemasta
ja oikeuksista on osoittautunut puutteelliseksi, epätarkaksi
ja osin vanhanaikaiseksi erityisesti potilaan tiedonsaantioikeuksien ja
oikeusturvan sekä potilasasiamiestoiminnan osalta. Lakialoitteeni
tarkoituksena onkin selventää potilaan tiedonsaantioikeutta,
potilasasiakirjoihin liittyviä määräyksiä sekä luoda
yhteiset ja selkeät säännöt
potilasasiamiehen kelpoisuusvaatimuksille ja tehtävänkuvalle
sekä potilasasiamiestoiminnan seurannalle ja valvonnalle,
ja ennen kaikkea lakialoitteeni tarkoituksena on vauhdittaa tarpeellista
kokonaisesitystä, jonka istuva hallitus itse asiassa on
jo luvannut toteuttaa omalla kaudellaan mutta huhujen mukaan lykkää hamaan
tulevaisuuteen.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tässäkin lakialoitteessa
ed. Sirnö on tehnyt perusteellista selvitystyötä etukäteen.
Tässä aloitteessa puututaan tärkeimpiin
yksityiskohtiin sekä potilaan asemaan ja oikeuksiin että potilasasiamiesten
kokemiin ongelmiin liittyvissä asioissa. Olen niistä täysin
samaa mieltä.
Mutta tässä aloitteessa olevien esitysten
lisäksi pitäisi tarkastella myös kokonaisuutena
sekä potilasasiamiesjärjestelmää että sosiaaliasiamiesjärjestelmää.
Yksi esille tullut iso ongelma on se, että nämä asiamiehet
ovat saman yksikön alaisia työntekijöitä kuin
se taho, josta heidän pitäisi auttaa potilasta
tai sosiaalihuollon asiakasta tekemään esimerkiksi
kantelu. Silloin nämä asiamiehet joutuvat erittäin
vaikeaan välikäteen, koska heidän esimiehensä voi
olla se taho, johonka tämä kantelu kohdistuu.
Siinä mielessä pitäisi nyt miettiä,
mikä olisi se organisaatio, jonka palveluksessa näiden
asiamiesten pitäisi olla, ettei näitä tällaisia
jääviys- tai muuten lojaalisuusongelmia tulisi.
Tietysti tässä on nyt erilaisia mahdollisuuksia,
mutta en niitä lähde tässä erityisesti
esittelemään. Tämä ansaitsisi
paljon laajemman selvityksen, mitenkä tämä jääviysongelma
pitäisi hoitaa. Nimittäin jo silloin, kun sosiaaliasiamiesjärjestelmää muutama
vuosi sitten sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käsiteltiin,
tämä asia oli hyvin voimakkaasti esillä,
mutta valtio mielellään pisti sitten kuntien tehtäväksi
tämän juuri sen vuoksi, että kustannukset
maksaisi sitten kunta, enempää ehkä ajattelematta
juuri näitä jääviysongelmia.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotari kiinnitti aivan oikein myös
huomiota siihen, missä tätä potilasasiamiestoimintaa
tulisi tulevaisuudessa järjestää, ja
aivan oikein huomioi näitä jääviysongelmia,
mitä esiintyy siinä tapauksessa, että potilasasiamies
työskentelee samassa työyhteisössä,
jossa esimerkiksi potilasvahinkoasiassa potilasasiamiehen apua tarvitaan.
Potilasasiamiehet itsekin ovat pohtineet tätä ongelmaa
oman yhdistyksensä ja oman verkostonsa kautta. He ovat
kuitenkin päätyneet siihen ajatukseen, että käytännön
työ, se että on myös lähellä sitä,
missä terveydenhuollon palveluja tarjotaan, on myös
omalta osaltaan ihan painava syy siihen, että varsinkin
niissä yksiköissä, jotka ovat hieman
suurempia, toimii potilasasiamies.
Tampereella tämä on ratkaistu niin, että potilasasiamies
on toki Tampereen kaupungin työntekijä, mutta
hänet on sijoitettu erikseen toimivista terveydenhoitoyksiköistä keskelle
erittäin hyvää paikkaa palveluiden saatavuuden
kannalta ja hän toimii seinänaapurina myös
Tampereen kaupungin oman sosiaaliasiamiehen kanssa, jolloin tiivistä yhteistyötä yli
sosiaali- ja terveysrajojen myös voidaan kehittää.
Onneksi harvassa paikassa kuitenkaan tätä potilasasiamiestoimintaa
on ulkoistettu niin rajusti kuin tällä hetkellä sosiaaliasiamiestoimintaa,
jota kaiken maailman yhdistykset ja järjestöt
ovat vapaasti tarjoamassa 500 kilometrin päässä avuntarvitsijoista.
Keskustelu päättyy.