Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri Katainen,
te olette mahtava mies. Pelastitte ainakin toistaiseksi puolustusministeri Stefan
Wallinin oikeaksi laitahyökkääjäksenne. Sitten
te runttasitte vasemmistopuolueiden vaalilupausten vastaisesti arvonlisäverojen
korotukset; jopa ruuan ja lääkkeiden hinnat nousevat.
Te veitte RKP:n tuella muuta hallitusta kuin mätää kukkoa.
Miten ihmeessä te siinä onnistuitte?
Ja ministerit Urpilainen ja Arhinmäki, vasemmiston
vaalilupaajat, vasemmiston vaalilupaajat, kuinkas tässä näin
kävi? Pienituloisia ja pienyrittäjiä kurittava
arvonlisävero nousee. Tapahtuiko tämä teistä johtuen
vai teistä riippumatta? Mikä teidän vaikutusvaltanne
tässä mahtavan Kataisen, absoluuttisen mahtavan
Kataisen, hallituksessa on?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tähän kehystä koskevaan keskusteluun
poikkeuksellisesti voin myöntää pääministerille
tai valtiovarainministerille myös 2 minuutin puheenvuoroja
riippuen siitä, kuinka laajoja kysymykset ovat, mutta tämän
kysymyksen osalta aloitamme 1 minuutilla.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Soinille: tekin olette mahtava
mies. (Naurua) Me teimme erittäin vastuullisen kehyspäätöksen.
Jokainen joutuu antamaan joistakin merkittävistä ensisijaisista
tavoitteistaan periksi, jotta saadaan hyvä kompromissi
aikaiseksi. Sen hyvän kompromissin sisältö voidaan
oikeastaan nähdä neljässä eri
asiassa: nuorisotyöttömyyden taklaaminen ja syrjäytymisen ehkäisy,
uusien kasvuyritysten tukeminen eli uusien työpaikkojen
synnyttäminen, Suomen velkaantumisen taittaminen laskuun
ja neljänneksi suomalaisen talouden uskottavuuden vahvistaminen.
Tämä on niin iso haaste, että yksioikoisilla
ratkaisuilla sitä ei voi tehdä. Me onnistuimme
tekemään paketin, joka vahvistaa sosiaalista oikeudenmukaisuutta,
vahvistaa kasvunäkymiä suomalaisille yrityksille
ja vahvistaa uskottavuutta, luotettavuutta Suomen taloutta kohtaan.
Ihmiset voivat luottaa Suomeen, että Suomi ei ylivelkaannu,
niin kuin jotkut Euroopan maat tekevät, ja Suomelle velkaa
antavat laitokset voivat luottaa, että Suomi on edelleenkin
se maa, joka hoitaa omat asiansa kuntoon.
Yksittäisiä asioita on lukuisia. Niin kuin
totesin, me teimme kompromissin. Minä olen ainakin erittäin
onnellinen ja tyytyväinen siitä kompromissista.
(Timo Soini: No varmasti!) Se sisältää myös
ikäviä asioita, kuten menoleikkauksia, jotka kohdistuvat
aina johonkin ihmiseen. Samoiten siinä on verojen korotuksia,
joka tarkoittaa, että joku maksaa enemmän. Mutta
ilman näitä vaikeita päätöksiä emme
olisi kyenneet taittamaan velkaantumista.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Me olemme tänään
tehneet merkittäviä päätöksiä hallituksessa,
joilla turvataan hyvinvointivaltion rahoitus. On merkittävää tällaisen
eurooppalaisenkin talouskriisin keskellä, että hallitus
on kyennyt tekemään päätöksiä,
joilla valtion velkaantuminen tullaan tällä vaalikaudella
pysäyttämään, ja se on mielestäni
tärkeä tulevaisuusteko.
Mutta totta kai näihin päätöksiin
sisältyy myöskin hyvin vaikeita ja kipeitä ratkaisuja.
Me joudumme leikkaamaan menoja monelta ministeriön hallinnonalalta,
mutta olen erityisen ylpeä siitä, että sosiaaliturvasta
emme ole leikkaamassa. (Timo Soini: Entäs se alvi?) Sen
ohella me joudumme korottamaan veroja, jotta me saamme valtiolle
lisää verotuloja. Mutta olen ylpeä siitä, että nuo
veronkorotukset tehdään oikeudenmukaisesti niin,
että verotuloista enemmistö kerätään
muilla kuin tasaverolla. Siellä on useita elementtejä mukana
niin hyvätuloisten verotuksen kiristämiseksi kuin
pienituloisten verotuksen keventämiseksi, joilla verotuksen
oikeudenmukaisuus lisääntyy ja joilla huomioimme
entistä enemmän myöskin ihmisten veronmaksukykyä.
Politiikka on kompromissien taidetta ja välillä kompromissien
tekeminen on vaikeaa, mutta voin sanoa, että tämä kompromissi
on hyvä: se pienentää tuloeroja ja se
on Suomen ja suomalaisten hyväksi.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Vasemmisto ei ole mukana politiikassa sen
takia, että politiikka olisi mahtavaa tai fantastista.
Me olemme mukana sen vuoksi, että jonkun pitää uskaltaa
vaikeinakin hetkinä puolustaa tavallista pienituloista
suomalaista opiskelijaa, työtöntä, eläkeläistä,
työssä käyvää pienyrittäjää.
(Hälinää) Me saimme merkittävän
perusturvan korotuksen tämän vuoden alusta. Merkittävää on
nyt se, että perusturva, sosiaaliturva, jätetään
leikkauksien ulkopuolelle, niihin tehdään normaalit
indeksitarkistukset. Valitettavasti tässä taloudellisessa
tilanteessa joudutaan korottamaan monia veroja, mutta pienituloisilla
arvonlisäveron korottamisen vuoksi indeksitarkistusta aikaistetaan
puolella vuodella, jotta se ei vaikuttaisi kaikkein pienituloisimpien asemaan.
Kun katsoo tätä verokokonaisuutta, niin meillä oli
kaksi keskeistä kynnyskysymystä, jotka toimme
ennen vaaleja ja vaalien jälkeen esille: (Timo Soini: Ei
teillä mitään kynnyskysymyksiä ollut!)
verotuksen pitää tasata tuloeroja ja perusturvan
pitää nousta — ja tämä ratkaisu,
edustaja Soini, pienentää tuloeroja. Sen puolesta
me teemme töitä, en tiedä, minkä puolesta
te teette töitä.
Ja lopuksi sanon: (Puhemies: Ja nyt, arvoisa ministeri, minuutti
on täynnä!) me saimme työmarkkinatuen
tarveharkinnan, (Puhemies: Arvoisa ministeri, minuutti on täynnä!)
puolison tulojen osalta se poistuu — tavoite, jota olemme ajaneet
15 vuotta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa ministeri, täällä on kolme
ministeripuheenvuoroa kuultu, ja edellytän, että muut
ministerit kuin pää- ja valtiovarainministeri
pysyvät minuutin rajoissa, jotta edustajille jää mahdollisuus
esittää kysymyksiä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! En yhtään ihmettele,
että te, herra pääministeri, olette onnellinen
mies. Te olette onnellinen kuin siltainsinööri
Jaatinen. Totta kai te olette onnellinen, koska te saitte tavoitteenne
läpi. 700 miljoonaa on arvonlisäveron kertymä,
ja jos vasemmisto saa solidaarisuusverosta 26 miljoonaa, niin miten
päin nämä punnukset ovat? Totta kai,
näinhän se on. Ja miten arvonlisäveron
korottaminen parantaa pienituloisen asemaa, kun ruoka, lääkkeet,
matkustaminen, kaikki eläminen kallistuu?
Ja sitten vielä yksi asia, arvoisa hallitus: Kun hallitus
sitoutui näihin Euroopan vakausvälineen lainoihin,
niin sanoitte, että 2,5 prosenttia on se korko. Kun nyt
kaupat tehtiin 3,85 prosentin korolla, niin mistä te tämän
lisäsumman revitte? Nostatteko velkaa, vai teettekö uudet
sopeutukset?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Minä en ole niinkään
onnellinen niistä yksittäisistä toimista,
joilla veroja peritään lisää tai
joilla menoja vähennetään, mutta siitä minä olen
onnellinen, että me olemme näin laajapohjaisella
hallituksella osanneet sopia. On hyvin erilainen joukko erilaisia
arvomaailmoja, ja suomalaiskansalliseen tapaan osataan sopia vaikeista
asioista. Eli Suomen tulevaisuus ja sen vaatimat toimet olivat ne
yhteiset asiat, jotka meillä mielessä olivat.
Jos meillä ei olekaan ideologista liimaa, niin liima Suomen
tulevaisuuteen oli erittäin vahva. Se vaatii sitä,
että osataan sopia, osataan tehdä kompromisseja
ja tehdä vastuullisia päätöksiä.
Jos valitsisimme toisen tien, niin sitten me varmastikin uhraisimme
Suomen. Me emme saisi kasaan riittävästi verotuloja,
emme varsinkaan saisi kasaan niitä toimia, joilla kasvuyrittäjyyttä tuetaan,
emme saisi kasaan tarvittavia menosäästöjä,
jos jokainen toimisi vain sen pienimmän yhteisen nimittäjän
kanssa. Eli tämä vaatii sopimista, se vaatii toistemme
kunnioitusta, ja se vaatii peräänantamattomuutta
sen perustavoitteen takia, eli suomalainen velkaantuminen taitetaan
samaan aikaan, kun etsitään uusia kasvumahdollisuuksia,
uusia työpaikkoja.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin myönteistä,
että hallitus kuunteli keskustaa ja suurta suomalaisten
enemmistöä, joka ei halunnut leikata kotihoidon
tukea. (Välihuutoja) Keskustan välikysymys toimi
ennalta ehkäisevästi, ja kotihoidon tukea ei leikattu.
Siitä kiitos.
Mutta kyllähän nämä päätökset
ilman muuta kohdistuvat pienituloisiin ja heikommassa asemassa oleviin
kielteisesti, yhtenä esimerkkinä ruoan arvonlisäveron
korottaminen, joka todellakin kohdistuu heihin, jotka kaikkein köyhimpiä ja
heikoimpia tässä yhteiskunnassa ovat. Ja on huomionarvoista
se, että SDP tuon päätöksen myötä kyllä moninkertaisesti
syö vaalilupauksensa.
Mutta on myös huomattava se, että kyllä tässä kovilla
ovat myös kunnissa palveluita käyttävät tavalliset
suomalaiset, kun päiväkodeilta, kouluilta, vanhustenhoidosta
ja terveydenhoidosta ollaan leikkaamassa. On erittäin vakava
huoli siitä, (Puhemies: Nyt on minuutti on täynnä!)
että eriarvoistuminen tässä yhteiskunnassa
sen myötä lisääntyy.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Moni on kovilla silloin, kun taloutta laitetaan
kuntoon, se on totta. Mutta olemmeko me suomalaiset niitä,
jotka sanovat, että tämä on meille liian
vaikeaa, sopeutustoimet ovat meille liian vaikeita ja sen takia
me emme niitä enää kykene tekemään?
Eivät suomalaiset ole koskaan olleet semmoisia. Me olemme
aina olleet niitä, jotka vaikka hampaat irvessä tekevät
välttämättömän, jotta
se tulevaisuus olisi hyvä.
Mutta tämä paketti, niin kuin tuossa ministerikollegat
ovat todenneet, on kokonaisuutena semmoinen, että se vähentää tuloeroja.
Se erityisesti satsaa tulevaisuuteen ja ihmisten hyvinvointiin sitä kautta,
että me uskomme, että näillä ratkaisuilla
Suomeen tulee uusia työpaikkoja. Ja työn tekeminen
on se, mistä se hyvinvointi tulee. Se ei tule pelkästään
tulonsiirroista. Ne ovat merkittäviä pienituloisille
ihmisille, ja niitähän me olemme korottaneet,
mutta me haluamme kantaa vastuuta hyvinvointiyhteiskunnan kestävyydestä, koska
jos se menetetään, niin sitten meillä ei
ole myöskään palveluja eikä sen
paremmin tulonsiirtoja.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Verotuloista on pulaa. Veroasioita seuraava
kansalaisjärjestö Tax Justice Network on arvioinut, että Euroopassa
veron kiertämisestä aiheutuu verotulojen menetyksiä noin
2 prosentin bruttokansantuotteen verran. Suomessa se vastaa noin
3—4 miljardia euroa vuodessa. Lisäksi Virossa
on jo noin 5000 suomalaista yritystä, mikä vastaa
10:tä prosenttia koko Viron yritysten määrästä,
ja yhä useampi suomalainen pk-yrittäjä siirtää liiketoimintaansa
pois Suomesta verojen ja maksujen välttämiseksi.
Kysyisin pääministeriltä, mitä hallitus
aikoo tehdä veronkierron vähentämiseksi
ja millä tavoin suomalaisia pk-yrittäjiä tuetaan,
sillä toistuvat verojen korotukset rapauttavat myös yrittäjähalukkuuden
Suomessa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri varmaan voi yksityiskohtaisesti
vastata veronkiertoon. Mutta osana tätä kehysratkaisua
me teemme t&k-verovähennyksen. Me teemme myös
kasvuyrittäjyyden verokannusteen, tämmöisen
yrityskummi-verokannusteen, pääomasijoitusten
hankintameno-olettamaa muutetaan merkittävästi,
patentointiin tulee erillinen verokannustin — tämänkaltaisia toimia,
eli toimia, jotka kohdistuvat nimenomaan pk-yrityssektoriin. Meidän
filosofiamme tässä kasvun tavoittelussa on se,
että Suomessa on varsin hyvä innovaatioympäristö,
aina tietysti kehittämisen varaakin on, mutta varsin hyvä. Meillä on
jo tällä hetkellä hyviä pienikokoisia maailmanluokan
innovaatioita omaavia yrityksiä, ja me toivomme, että me
pystyisimme kannustamaan niitä kasvuun. Sen takia nämä välineet
valittiin tätä kautta, jotta Suomeen tulisi korkean
osaamisen, korkean jalostusarvon, uusia kasvuyrityksiä.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomi on tulossa johtavaksi alv-, arvonlisäveromaaksi
Euroopassa. Tällä hetkellä yleinen arvonlisävero
on Suomessa, kuten tiedämme, 23 prosenttia. Vain Ruotsi
on toistaiseksi meitä edellä, siellähän
vero on 25 prosenttia. Irlannissa 21, Saksassa 19, Britanniassa
17,5 ja Luxemburgissa 15 prosenttia. Arvonlisävero on tasavero,
jonka korottamista SDP on tähän asti tiukasti
vastustanut. Nyt näyttää ääni
kellossa muuttuneen ja SDP:n laivan keula on kääntymässä tyyrpuurin
puolelle. Kysymys arvoisalle valtiovarainministerille: miksi sosialidemokraattien
eduskuntaryhmä on jälleen kääntänyt
takkinsa ja pettää siten äänestäjänsä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Se on totta, että sosialidemokraatit
eivät olisi halunneet korottaa arvonlisäveroa.
Me kerroimme sen myöskin ennen vaaleja, mutta politiikassa
pitää tehdä kompromisseja, ja kompromissi
tällä kertaa oli se, että muun muassa
ansiotuloverotuksen tarkistuksesta luovutaan kahdeksi vuodeksi.
Kokonaisuudessa verotuksessa lisää verotuloja
kerätään enemmistö muulla kuin
tasaverolla. Vattin tutkimuksen mukaan tuloerot Suomessa näiden
ratkaisujen myötä pienenevät ja sitä kautta
myöskin verotuksen oikeudenmukaisuus lisääntyy.
Näin se vain on, että politiikassa joudutaan
tekemään vaikeina taloudellisina aikoina kompromisseja.
Minä kyllä uskon, että suomalaiset sen myöskin
ymmärtävät, koska tärkeintä on
se, että me kannamme vastuuta hyvinvointivaltion tulevaisuudesta,
sen rahoituksesta, pystymme pysäyttämään
velkaantumisen ja sitä kautta huolehtimaan, että meillä on
hyvinvointivaltio myöskin meidän lapsillamme.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiontalouden sopeuttamisen lisäksi
Suomen vaihtotaseella on suuri merkitys Suomen kansalaisten elintasoon.
Menneisyydestä, jolloinka menestystarina syntyi, meillä kilpailukyky
on päässyt murenemaan, ja nyt olisi korkea aika
saada kilpailukykyä paranemaan eri toimin, jotta suomalaista
työtä voitaisiin myydä entistä enemmän ja
vaihtotasetta korjata. Kysynkin: kun te olette sopineet, mitä konkreettisia
toimia te olette tehneet, jotta vaihtotase tulevina vuosina voisi
parantua?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Vaihtotaseeseen vaikuttavat tietysti tuontihinnat,
ja esimerkiksi öljyn hinnannousu heikentää tätä tilannetta.
Siihen me emme voi vaikuttaa, mutta me voimme vaikuttaa siihen, kuinka
paljon Suomessa on voimakkaasti kasvavia yrityksiä, jotka
kasvavat nimenomaan innovaatioiden kautta eli korkean jalostusarvon
kautta.
Sen takia me nimenomaan kohdistimme nämä kasvukannusteet
tähän pk-sektoriin. T&k-verovähennys
eli tutkimus- ja kehitysverovähennys, kasvuyrittäjyyden
verokannustin: me teimme koko joukon kannusteita, jotka ovat määräaikaisia.
Me katsomme, toimivatko ne. Uskon, että toimivat. Tätä kautta
ajan myötä me saamme tätä vaihtotasetta
ja erityisesti vaihtosuhdetta korjattua, mikä on äärettömän
tärkeä.
Palkkaraamiratkaisu oli myös yksi osa sitä, että kustannukset
pysyvät järkevällä tasolla.
Siinä olimme työmarkkinajärjestöjen
kanssa myös yhdessä asialla.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan onnitella pääministeri
Kataista siitä, että teidän hallituksenne
on yhä koossa. Nuo kehysratkaisut ovat kuitenkin sellaista
kompromissien taidetta, että tästä eteenpäin
teidän politiikkanne tulee olemaan selittelyn taidetta.
Hallitustanne voitaisiin jopa kutsua selittelijöiden klubiksi.
Mutta haluan myös kiittää hallitustanne
siitä, että ette sorkkineet kotihoidon tuen ehtoja
ainakaan vielä. Keskustan esittämä välikysymys
siis toimi, ja kiitos, että kotihoidon tuki säilyy.
Mutta, valtiovarainministeri Urpilainen, te kerroitte tästä sopeutuksesta
ja että tulee yli miljardin leikkaukset. Tiedämme,
kiitos tiedonvälityksen, että 240 miljoonaa tulee
kunnille. Missä on kätkettynä se puuttuva
miljardin leikkaus? Voitteko avata sitä eduskunnalle?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Me olemme tekemässä noin 1,2
miljardin edestä lisäleikkauksia, ja täytyy
sanoa, että se on ollut hyvin kova päätös.
Sen tekeminen ei ole ollut helppoa. Me olemme hakeneet säästöjä jokaiselta
ministeriön hallinnonalalta, eli me lähdimme siitä,
että jokainen ministeriö ja ministeriön
hallinnonala osallistuu näihin taloustalkoisiin omalla
panoksellaan. Eli tuo säästöpotti kerätään
pienistä puroista monelta eri hallinnonalalta, mutta se
on totta, että yksi suuri kokonaisuus on kuntien valtionosuudet.
Mutta samaan aikaan, kun me leikkaamme kuntien valtionosuuksia,
me tulemme myöskin tekemään toimenpiteitä,
joilla me luomme kunnille edellytyksiä. Me tulemme muun
muassa tulevaisuudessa ohjaamaan jäteverotuoton kunnille.
Me tulemme myöskin jatkamaan korotettua yhteisövero-osuutta
kunnille. Me tulemme käynnistämään normitalkoot,
jossa me katsomme, onko sellaisia tehtäviä, joista
kunnat voisivat tulevaisuudessa luopua, ja sitä kautta
voisimme niiden taloustilannetta helpottaa. Eli emme ole pelkästään
kohdistamassa kunnille säästöjä,
vaan olemme myöskin tekemässä niille
toisella puolella helpotuksia, ja sitä kautta mielestäni
tämä kokonaisuus myöskin kuntien osalta
on kohtuullinen.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vastauksestanne, ministeri Urpilainen, ymmärsin,
että kuntien valtionosuusleikkaukset tulevat siis olemaan
huomattavasti enemmän kuin 240 miljoonaa, koska sitten
kompensaatioiden kautta tuo nettovaikutus saadaan tuonkaltaiseksi.
Mutta edelleen kysyn: voitteko antaa edes joitakin esimerkkejä,
mitä nämä laajalle eri hallinnonaloille
tulevat leikkaukset, miljardin leikkaukset, miljardin sopeutukset,
tarkoittavat esimerkiksi suomalaiselle koululle, mitä ne
tarkoittavat suomalaiselle terveydenhuollolle? Uskon, että kansalaiset
ovat kiinnostuneita tästä, miten heidän
palvelunsa rahoitus tulee kehittymään.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen ymmärsi ihan
oikein. Kunnilta leikataan valtionosuutta 500 miljoonaa, mutta niille
kompensoidaan erilaisten toimien kautta, muun muassa sillä,
että jäteveron tuotto jatkossa ohjataan kunnille.
Myöskin kuntien korotettua yhteisövero-osuutta
tullaan jatkamaan. Joten ne saavat myöskin tätä kautta
lisää rahaa.
Te kysyitte, mistä noita säästöjä otetaan.
En ala niitä luetella. Voin toimittaa teille yksityiskohtaisen
listan siitä, mitkä nuo ministeriökohtaiset
summat ovat, mutta jokainen ministeriö osallistuu näihin
yhteisiin taloustalkoisiin.
Mutta se, mistä olen iloinen, kun kysyitte erityisesti
koulutuksesta, on se, että näistä vaikeista taloustalkoista
huolimatta me lisäämme nuorten yhteiskuntatakuuseen
yli 50 miljoonaa euroa, joka on tarkoitus ohjata nimenomaan niiden nuorten
kouluttamiseen, jotka ovat ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa.
Näitä nuoria on Suomessa 100 000, ja
me kaikki tiedämme, että yksi syrjäytynyt
nuori maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa, saatikka se inhimillinen
kärsimys, joka heille tästä aiheutuu,
joten on tärkeää, että tästä huolimatta,
että me joudumme tekemään säästöjä,
me myöskin panostamme nuorten yhteiskuntatakuuseen aikaisemman
60 miljoonan lisäksi 50 miljoonaa lisää rahaa.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Kehysriihi ja kehyspäätös
on aina kokonaisuus. Siinä on paljon yksityiskohtia, mutta
ennen kaikkea se on kokonaisuus, ja se on kokonaisuus, joka vie
isänmaata eteenpäin. Tässä kehysriihessä on
kaksi keskeistä elementtiä. Ensimmäinen on
se, että on välttämätöntä,
että valtiontaloutta sopeutetaan ja sitä kautta
saadaan velkaantumiskehitys käännettyä.
Näin tässä nyt tehdään.
Ehkä vielä tärkeämpää on
se, että samalla luodaan myös edellytyksiä uudelle
talouskasvulle, ja myös sitä tehdään
tässä kehyspäätöksessä.
Haluaisin kysyä nyt vaikkapa elinkeinoministeri Häkämieheltä,
haluaisitteko pikkasen tarkemmin valottaa tiedonjanoiselle eduskunnalle, kuinka
hyvä tämä kasvupaketti tässä kehyspäätöksessä (Hälinää)
oikein onkaan ja kuinka tyytyväinen te siihen olette.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tuli vähän yllättäen. Ministeri
Häkämies vastaa.
Elinkeinoministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Täällä aivan oikein
kiinnitettiin aiemmissa puheenvuoroissa huomiota siihen, että Suomen
vaihtosuhde on kehittynyt negatiivisesti ja Suomen vienti on hiipunut.
Mutta tämä kaikki on tapahtunut lähes
kymmenen vuoden aikana, siis lähes kymmenen vuoden aikana,
tasaisesti vuosi vuodelta. Näin ollen on selvää,
että tarvitaan myöskin pitkäjänteinen,
määrätietoinen ohjelma, että tämä suunta
saadaan muutettua. Tässä kehyspäätöksessä otetaan
määrätietoinen askel tähän
suuntaan.
Pääministeri jo mainitsi muun muassa tämän tutkimus-
ja kehitysvähennyksen kokoluokaltaan 190 miljoonaa. Se
kohdistuu siis pk-yrityksiin, ja nyt tällä hetkellä on
esimerkiksi it-alan osaajia joko joutunut työttömiksi
tai työttömyysuhan alla yli 10 000. Tämä verovähennys
pk-yrityksille tarjoaa mahdollisuuden aika luontevalla tavalla palkata
tätä osaamista myös muille toimialoille
kuin it-alalle. Tämä on näistä kokoluokaltaan
suurin.
Edelleen poistojen kaksinkertaistaminen kannustaa tässä tilanteessa
yrityksiä investoimaan. Me tarvitsemme investointeja, jotka
ovat myöskin uupuneet. Sitten tuossa paketissa on kaksi kasvuun
tähtäävää: toisaalta
kasvusijoittamiseen, eli yritykset saavat pääomia
tämän instrumentin kautta, tämmöisen
yrityskummiverovähennyksen kautta, ja toisaalta siellä on
tämmöinen hankintameno-olettaman kasvattaminen,
jolla taas tähdätään siihen,
että yrityksillä on intressi kasvaa. Eli monia
kasvuun, investointeihin, tutkimukseen ja kehitykseen liittyviä asioita.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitusta on syytä onnitella päättäväisyydestä, viisaudesta
ja oikeudenmukaisuudesta: päättäväisyydestä,
jolla tämä hallitus edellisen hallituksen velkavetoisen
valtiontalouden hoitaa tasapainoon, viisaudesta, että tämä hallitus
ei tee ylisuuria leikkauksia vaan pitää huolen
kasvusta ja työllisyydestä oikein mitoitetuilla
sopeutustoimenpiteillä, ja erityisesti oikeudenmukaisuudesta,
että tämä kaikki tehdään
siten, että painotus on mieluummin siellä tulojen
lisäämisessä kuin isoissa menoleikkauksissa.
Oikeudenmukaisuutta on myös se, että tulonlisäykset
tehdään aiemmasta poiketen progressiiviseen verotukseen
painotuksena eikä tasaverokehitystä jatkamalla.
(Timo Soini: Ja kysymys oli?) Mutta kun tässä joudutaan
menemään vaikeassa tilanteessa myös kulutusveroihin,
niin kuinka hallitus pitää huolen siitä,
että poiketen edellisistä vaalikausista kulutusverojen
nousussa tullaan vastaan pienituloisimpia esimerkiksi indeksikorotusten
osalta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Meillä on tarkoitus sinä vuonna,
kun tuo arvonlisäveron korotus tehdään, aikaistaa
puolella vuodella sosiaaliturvan indeksikorotuksia. Tämä on
yksi tapa, jolla me huolehdimme siitä, että kaikista
pienituloisimmat Suomessa jatkossakin pärjäävät.
Sen ohella, niin kuin aikaisemmin olen täällä maininnut,
olemme poistamassa työmarkkinatuen puolison tarveharkintaa,
olemme nostamassa perusvähennystä ja nostamassa
myöskin työtulovähennystä pienituloisten
ihmisten kohdalla. Eli pyrimme täsmätoimilla parantamaan
pienituloisten ihmisten asemaa huolimatta siitä, että joudumme
tekemään näinä vaikeina talousaikoina
kipeitä talouden sopeuttamistoimia.
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus ammentaa rahaa eteläisen
Euroopan hulttiovaltioille pelastaen eurooppalaisia suurpankkeja
ja monikansallisia riistokapitalisteja. Miten tämä on
mahdollista, että kehysriihestä tihkuneitten tietojen
mukaan tämä kuuden puolueen hallitus, jossa lähes
koko vasemmisto on mukana, lyö rajusti kansamme heikko-osaisia
ja saattaa jo ahdingossa olevat kansalaisemme entistä tiukemmalle,
jopa suorastaan nälkäkuurille? Miten tässä näin
kävi, vasemmisto?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pääministeri Katainen, olkaa hyvä.
(Naurua)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! En tainnut ihan määritelmällisesti
kuulua tuohon kohderyhmään, mutta hirveän
mielelläni vastaan.
Teillä on nyt ollut kyllä hevosmiesten tietotoimisto.
Tiedän, että edustaja Soini on hevosmies, mutta
noin vääriä tietoja ei kyllä edustaja
Soini koskaan välitä. Niin kuin tässä on
useampaan otteeseen todettu, niin esimerkiksi veroratkaisujen osalta
nämä ratkaisut ovat tuloeroja kaventavia. Toisaalta
hyvinvointi tulee työstä, ja työn, myös tilapäisen
työn, vastaanottamiseen näillä ratkaisuilla
kannustetaan. Siellä on työtulovähennyksen
kasvattaminen, samoiten puolison tarveharkinnan poistaminen työmarkkinatuesta.
Nämä molemmat vahvistavat sitä samaa
työn ensisijaisuuden periaatetta. Sitten vielä,
mitä elinkeinoministeri Häkämies totesi,
kasvuyrittäjyyden kannusteet, eli lisää uusia
työpaikkoja.
Maailma ei ole nollasummapeli. Meidän pitää nähdä,
että Suomi ja talous on plussummapeli: pitää tehdä oikeita
toimenpiteitä, jotka vahvistavat työn tarjontaa,
kannustavat työn tekemiseen ja kannustavat uusien työpaikkojen
luomiseen. Sillä linjalla me olemme.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! On se hyvä, että tämä kehysriihipaperi
ei ole mikään akateeminen tutkimustyö,
koska siinä pitäisi olla myöskin lähteet
näkyvissä, ja tämä yrityskummiajatus
on suoraan perussuomalaisten varjobudjetista, mikä silloin
lytättiin tässä hallituksen toimesta.
(Välihuutoja)
Mutta, arvoisa pääministeri, te olette puheissanne
ottanut esille hienoja suomalaisia ominaisuuksia, kuten tämän
kyvyn sopia vaikeista asioista erilaisten ihmisten kesken. Hieno
suomalainen ominaisuus on myöskin se, että suomalaisia johdetaan
edestä. Mitä hallitus tässä tilanteessa, kun
pieni kansalainen kokee olevansa lähinnä murunen
byrokratian rattaissa, tekee sen asian eteen, ettei byrokratia kasva
hallitsemattomaksi, ja myöskin, mitenkä poliittinen
organisaatio voisi keventyä tämmöisen
taloudellisen tilanteen edessä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hallinnon kehittämisessä on
varmasti aina paljon tehtävää niin kuntapuolella
kuin valtionhallinnossakin, ja kehysratkaisussa nyt ei ole lääkkeitä ihan
kaikkiin maailman vaivoihin, aika moneen on, mutta ei ihan kaikkiin.
Siitä huolimatta itse asiassa kehysratkaisussa saattaa
olla pieni helpotus tuohon teidänkin mainitsemaanne vaivaan
eli hallinnon rationalisointiin. Me nimittäin teemme koko
joukon erilaisia toimenpiteitä, joilla hallintoa rationalisoidaan
sen takia, että saadaan lisää vaikuttavuutta,
mutta turhia hallinnonrattaita myös karsitaan.
Tämä joukkojen johtaminen edestä tarkoittaa ja
edellyttää sitä, että toimitaan
rehellisesti ja avoimesti (Välihuutoja) niiden tosiasioiden
valossa taloudessa, mitkä meillä on käytettävissä. Asetamme
itsemme myös likoon vaikeissa paikoissa. Minä luulisin,
että moni kansalainen kokisi turvattomuutta, jos hänelle
tulisi semmoinen tunne, että hallitus ei uskalla tehdä vaikeita
asioita sen takia, että se haluaa säästellä itseään
eli että hallituksessa ajateltaisiin, että meille
nämä haasteet ovat liian vaikeita tai että me
emme uskalla ottaa kritiikkiä vastaan, jota takuuvarmasti
tulee. (Puhemies: Nyt taitaa olla minuutti täynnä!) Näin
ollen minä uskoisin, että tämä rohkeus myös
rohkaisee tavallisia suomalaisia.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä kehysriihen lopputulos
on tasapainoinen kokonaisuus, niin tasapainoinen kuin nyt voidaan
näin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa saavuttaa, ja
se on hyvä. (Timo Soini: Aikoihin on eletty!) Esimerkiksi
tämä arvonlisäveron korotus, edustaja
Soini: sen vastapainona sosiaaliturva nousee niillä ihmisillä,
jotka sitä joutuvat ottamaan vastaan, koska tässä on
tämä indeksikorotus, ja sitä vielä aikaistetaan,
kuten teille on monta kertaa tässä sanottu. Eli
pienemmän pahan periaatteella.
Mutta ottaisin esille yhden erittäin suuren häpeäpilkun,
joka on ollut meidän sosiaaliturvassa, ja se on tämä puolison
tulojen vaikutus työmarkkinatukeen. Eli on ihmisiä,
jotka eivät saa mitään tukea työttömänä,
eivät saa sitä työmarkkinatukea edes,
sen takia, että puolison pienet tulot ovat sen kokonaan
vieneet pois. 20 vuotta siitä on kärsitty, ja
nyt se poistuu. Minusta se on (Puhemies: Ja nyt kysymys!) tosi hieno
juttu, ja kysyisin, koska monet ihmiset haluavat tietää,
milloin se poistuu: minkälaiset valmistelut hallituksella tämän
asian suhteen on?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minä kyllä yhdyn edustaja Lapintien
ylpeyteen. Tämä on hieno saavutus erityisesti
ajanjaksona, jolloin joudutaan tekemään kipeitä taloudellisia
päätöksiä. Pystytään
parantamaan heikoimmassa asemassa olevien ihmisten tilannetta jo
toiseen kertaan, koska täytyy muistaa, että me
olemme tehneet sen jo tämän vuoden alussa, kun
nostimme perusturvaa 120 eurolla. (Juha Rehula: Olisittekin nostaneet!)
Mutta tuo työmarkkinatuen tarveharkinnan poisto puolison
tulojen osalta on tarkoitus toteuttaa jo ensi vuonna. Eli tuo uudistus
astuu voimaan ensi vuoden alusta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä hallitus
on kokoonpanonsa vanki. Edustaja Lapintie, te olette oikeassa, tämä on
tietyllä tavalla tasapainoinen. Tässä on
sulle—mulle-periaate se johtava periaate, millä tämä on
ratkaistu. (Välihuutoja vasemmalta) Ja käytännössä se
johtaa siihen, että se linja tästä puuttuu,
jolla Suomi nostetaan vahvan kasvun tielle ja jolla samalla kertaa,
tuolla linjalla, huolehditaan eri alueiden ja eri kansalaisryhmien
yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta. Pari esimerkkiä:
Te lisäätte niiden verotusta, joilleka ruoka on
elämän erilaisista menoista kaikista tärkein.
Te lisäätte näiden verotusta, liikkumisen verotusta,
te lisäätte lääkkeitten verotusta.
Jos te indeksiä parannatte, indeksi ei ole ansioiden tai toimeentulon
kohennus, vaan vain kompensointi niistä kustannusten lisistä,
mitä on tapahtunut. (Välihuutoja vasemmalta)
Samaan aikaan te puhutte kasvusta. Teillä on ihan hyviä esityksiä sulle—mulle-periaatteessa,
(Puhemies:
Ja nyt minuutti on täynnä, pyydän kysymystä!)
mutta samalla te leikkaatte monista (Puhemies: Arvoisa edustaja,
kysymys!) yritystoiminnan kannalta välttämättömistä asioista. Kysymys
(Puhemies: Tuleeko?) kuuluu: missä se linja on? (Naurua)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ihan hyvin voisi olla niin, että näin
laajapohjaisella hallituksella ei olisi mitään
yhteistä linjaa. Ja ihan hyvin voisi olla niin, (Välihuutoja keskustan
ryhmästä) että elämänlanka
olisi tätä jakamista, että jokaiselle
pikkuisen, niin kaikki ovat tyytyväisiä. (Seppo
Kääriäinen: Niinhän te olette
tehneet!)
Minä tiedän, edustaja Pekkarinen, että tämä malli
on teille hyvin tuttu. (Naurua) Mutta aivan aidosti, jos katsoitte
tämän kehyspäätöksen
sisältöä: Ensinnäkin se, että kuusi
hyvin erilaista puoluetta sopivat velkaantumisen taittamisesta;
siinä on linja numero 1. Linja numero 2: sovimme merkittävistä lisäsatsauksista
nuorisotyöttömyyden hoitoon ja nuorten syrjäytymisen
ehkäisyyn, erittäin vahva linja. 3. linja on kasvuyrityslinja, eli
uusia työpaikkoja Suomeen. Eli tämä vain
on kerta kaikkiaan meidän keskenämme sopima linja.
Se ei ole mikään sattuman oikku, vaan se on linjavalinta.
Meillä ei kaikkeen riitä rahaa, mutta näihin
riitti rahaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Arvonlisäveroa te korotatte,
myös ruuan ja lääkkeiden. Te olisitte
voineet rajata nämä ulos. (Mauri Pekkarinen: Juuri
niin!) Te olisitte voineet rajata nämä ulos, jos
te todella olisitte olleet Suomen sairaista ja nälkäisistä huolissanne,
mutta te pistitte ne samaan arvonlisäverokantaan, yhteiseen nousuun.
Se kertoo tämän hallituksen arvovalinnoista.
Ministeri Katainen, nousitte vasemmistolaisena ylös.
Kyllä te Stefan Wallinista olette vasemmalla, mutta ette
juuri muista.
Mitä sitten pienyrittäjyyteen tulee, niin
miten tämä arvonlisäveron korottaminen
auttaa pienyrittäjiä? Ja sitten vielä se
kysymys, johon en saanut vastausta: ERVV:n korkokulut. Luvattiin — hallitus
lupasi, valtiovarainministeriö lupasi: 2,5 prosenttia korko.
Toteutui 3,85. (Puhemies: Minuutti on täynnä!)
Mistä rahat otetaan?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Me emme ole ministeri Wallinin kanssa mitelleet
ideologisesti, (Juha Rehula: Teidän ei tarvitse!) joten
ei tiedetä, kumpiko on ja kummalla puolella.
Mutta tästä arvonlisäverosta sanoisin
vain sen verran, että totta kai yhden prosenttiyksikön
välillisen veron nosto voi vaikuttaa hintoihin, mutta ei
lähestulkoonkaan kaikissa tuotteissa tai kaikissa palveluissa.
Se on ihan selvä, että sillä myös
kerätään paljon rahaa, ja mitä enemmän siitä arvonlisäveron
korotuksen piiristä suljetaan pois palveluja tai tuotteita,
sitä vähemmän sillä saa rahaa.
Me tarvitsimme nyt rahaa velkaantumisen taittamiseen, ja sen takia
me sovimme siitä, että yksi pinna ylös
alvia, niin me saamme pienimmän vaurion kautta riittävästi
tuloja. Samaan aikaan sitten jäädytämme
tuloveroindeksit kahdeksi vuodeksi, josta tuli sitten toinen puoli. Ei
kannata yliarvioida tämän yhden pinnan noston
merkitystä inflaatioon eli hintoihin. Jos se menee hintoihin,
se tietysti kaikkein pienituloisimmille ihmisille myös
sitten kompensoidaan indeksikorotuksina etuuksiin.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitus on tehnyt toisen kerran kautensa
aikana isoja ja vaikeita päätöksiä sen
eteen, että Suomi ei enää velkaantuisi.
Edustaja Soini, te myös voisitte ottaa tämän
tilanteen vakavasti, mutta päätitte valita sen
linjan, että ilakoitte yhden hallituspuolueen yhdellä tietyllä vaalilupauksella.
(Timo Soini: Kahdella! — Naurua)
Arvoisa puhemies! Hallituksen edelliset veropäätökset,
joissa veroja korotettiin, kavensivat tuloeroja. Siitä tehtiin
erillinen selvitys. Olisin vielä kysynyt — joitain
elementtejä keskustelussa on jo tullut esiin — mitkä asiat
näissä veropäätöksissä tasoittavat
suomalaisten tuloeroja, ja onko jo ehditty tehdä arviota,
kuinka paljon.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Tämä kokonaisuus, josta
hallitus on tänään kehysriihen yhteydessä päättänyt liittyen
verotukseen, pitää sisällänsä hyvin
monenlaisia eri toimia. Se pitää sisällänsä muun
muassa sen, että ansiotuloverotuksen tarkistuksista luovutaan
kahtena vuonna, vuosina 2013 ja 2014, ja tuolla saamme lisää verotuloja
valtiolle lähes 800 miljoonaa euroa eli noin 784 miljoonaa
euroa. Mutta sen ohella olemme myöskin ottamassa
käyttöön solidaarisuusveron. Yli 100 000
euroa vuodessa ansaitseville tulee ansiotuloverotukseen uusi veroluokka.
Samoin yli miljoonan euron arvoisille perinnöille on tulossa uusi
veroluokka. Samoin olemme nostamassa varainsiirtoveroa 1,6 prosentista
2 prosenttiin, ja sen ohella olemme tekemässä todella
pienituloisille ihmisille kevennyksiä verotukseen perusvähennyksen
korotuksen ja työtulovähennyksen korotuksen kautta.
Tänään saimme Vattista arvion näistä tehdyistä veroratkaisuista,
ja sen mukaan tuloerot tulevat Suomessa näiden päätösten toimesta
pienenemään. (Mauri Pekkarinen: Katsotaan kahden
viikon päästä!)
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin iloinen siitä,
mitä juuri äsken kuulimme. Kun tehdään
vaikeita ratkaisuja, tärkeintä on oikeudenmukaisuus,
ja tämä solidaarisuusvero on yksi esimerkki siitä,
että kun halutaan, että uhraudutaan, niin joskus
täytyy sen isonkin ihmisen uhrautua eikä aina
vain sen pienen.
Tämä muistuttaa minulle kovasti siitä viime kaudesta,
kun esimerkiksi silloinen ministeri Pekkarinen joka kevät
vaatimalla vaati itse itseltään hyväosaisia
lamatalkoisiin, pääomaveron nostoa sinnikkäästi
vaaditte. Valitettavasti se ei silloin toteutunut, kävi
päinvastoin: rikkaiden veroja alennettiin. (Susanna Huovinen:
Näin kävi!) Nyt on tämä hallitus
nostanut pääomaveroa, nyt tulee solidaarisuusvero.
Minä kysynkin, ministeri Urpilainen, teiltä, että jos
tästä oikeudenmukaisuusnäkökulmasta
vertaa edellisen, keskustavetoisen hallituksen toimia tämän
hallituksen toimiin, niin olisiko lopputulos ehkä sellainen,
että jopa edustaja Pekkarisella olisi jonkinlaista aihetta
tyytyväisyyteen.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minä arvostan monella tapaa edustaja
Pekkarisen sinnikkyyttä ja myöskin sitä,
että hän viime vaalikaudella otti monesti esille
sen, että suurituloisten pitää osallistua
lamatalkoisiin. Ehkä nuo teot silloin jäivät
vielä odottamaan itseänsä, mutta nyt
hallitus todella omilla veroratkaisuillaan pienentää tuloeroja
Suomessa, lisää verotuksen oikeudenmukaisuutta
ja, mikä tärkeää, ottaa entistä paremmin
huomioon myöskin kansalaisten veronmaksukyvyn. Niiden,
joilla on suuret tulot ja suuret omaisuudet, pitääkin
maksaa enemmän veroja. Se on suomalaisen ja pohjoismaisen
hyvinvointiyhteiskunnan ja veronmaksuperiaatteen tärkeä punainen lanka.
Eli totta kai toivon, että myös edustaja Pekkarinen
ja muu eduskunta voisi hallituksen veroratkaisua tukea.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri tuossa alussa
voivotteli sitä, että eikö tässä maassa
osata sopeuttaa. Kyllä tässä maassa osataan
sopeuttaa, mutta tälle hallitukselle näyttää olevan äärimmäisen
vaikeaa sopeuttaa oikeudenmukaisesti. (Ben Zyskowicz: Miten niin?)
Tämä näkyy kuntien valtionosuuksien
leikkaamisessa. Te olette romuttamassa sitä hyvää Robin
Hood -järjestelmää, mikä siihen
on sisällytetty. Se on juuri sellainen: siinä on
laskettu kaikki parametrit tarkalleen, että otetaan rikkailta
ja annetaan köyhille, että jokaisella suomalaisella
tässä maassa asuinpaikasta riippumatta olisi hyvät
koulut, päiväkodit, vanhustenhoito ja terveydenhoito.
Mutta nyt te teette sinne summittaisia leikkauksia, niitä tehtiin
jo tälle vuodelle, ja kompensoidaan sitten sattumanvaraisesti.
Tämä, jos mikä, on epäoikeudenmukaista
toimintaa, mutta näyttää siltä,
että te ette oikein edes ymmärrä tämän
järjestelmän Robin Hood -maista oikeudenmukaisuutta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja valtiovarainministeri löysi siitä kysymyksen,
olkaa hyvä.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Meidän on tärkeää huolehtia kansalaisten
tasavertaisesta asemasta, koska tällä hetkellä,
esimerkiksi kunnallisveroissa, erot suomalaisten välillä ovat
erittäin suuret. Tämä on yksi syy siihen,
minkä takia me tarvitsemme kuntauudistuksen. Me olemme
osana tätä kehysriihtä tehneet päätöksen,
jota esimerkiksi Kuntaliitto ja suomalaiset kunnat ovat pitkään
vaatineet, ja se tarkoittaa sitä, että jäteveron
tuotto ohjataan jatkossa kunnille. Tämä on yksi
asia, jolla me olemme vahvistamassa kuntien rahoituspohjaa.
Yksi osa kuntauudistusta on myöskin kuntien koko rahoitusjärjestelmän
uudistaminen. Yksi osa tuota rahoitusjärjestelmää on
valtionosuusuudistus, joka meidän on tarkoitus tehdä sen
jälkeen, kun läpikäymme kuntien tehtävät:
mistä tehtävistä kunnat tulevaisuudessa
aidosti selviävät. Sen jälkeen käymme
läpi kuntien rahoitusjärjestelmän. Osana
sitä on valtionosuusjärjestelmä, osana
on laajempi veropohja, josta nyt yksi esimerkki on tämä jätevero,
josta tulevaisuudessa tulot ohjataan kunnille.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pitää onnitella pääministeri
Kataista ja koko hallitusta. Hallitus osoitti tässä kehysriihipäätöksessään
toimintakykynsä ja myös kykynsä hyviin,
perusteltuihin ja oikeudenmukaisiin ratkaisuihin. On pystytty sopimaan
valtion velkaantumisen hidastamisesta, itse asiassa pysäyttämisestä,
suhteessa bruttokansantuotteeseen. Meidän tiemme ei todellakaan
ole Kreikan tie.
On monia tärkeitä yksityiskohtia: On verokannustimia
talouden kasvuun ja työllisyyden edistämiseen.
On lisäresursseja poliisille, turvallisuuden turvaaminen
on yksi valtion perustehtäviä. On pienten työtulojen
verotuksen keventämistä, jolla edistetään
työnteon kannustavuutta ja kannattavuutta. On lisäpanostukset
nuorisotyöttömyyden ja nuorten syrjäytymisen
ehkäisyyn. Niistä ei täällä ole
vielä paljon puhuttu, eli kysyn, ministeri Ihalainen: voitteko
tarkemmin kertoa niistä ratkaisuista, joita työurien
pidentämisen ja nuorisotyöttömyyden torjumisen
suhteen on tehty?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Nuorten työttömyyden torjumisessa
on kaksi isoa asiaa. Nuorten yhteiskuntatakuu hoidetaan niin, että jokaiselle
nuorelle, alle 25-vuotiaalle nuorelle, tarjotaan koulutuspaikka,
työpaikka, harjoittelupaikka, kuntouttava työ tai työpajapaikka,
niin että hänen työttömyytensä ei pitkity
yli 3 kuukauden. Se on se meidän iso tavoite. Nyt otetaan
ensimmäinen askel.
Kyllä minä kuulkaa ihmettelen, miten on takavuosina
voinut käydä tässä yhteiskunnassa
niin, että 110 000 suomalaista nuorta tai nuorta
aikuista on jätetty vaille toisen asteen koulutusta. Miten
tämä on mahdollista? Nyt tähän
puututaan. Nostetaan nämä nuoret koulutuksen piiriin
ja luodaan ura koulutuksen kautta kohti työelämää. Tähän
on varattu lisämäärärahoja ohi
budjettikehyksen. Tämä on iso teko, joita tekoja
ei aikaisemmin tehty.
Mitä tulee työuraneuvotteluihin, tässä on
iso sopimisen paikka ollut. Tämä on sopimusyhteiskunta,
ja työmarkkinajärjestöt tekivät
merkittävän ratkaisun. Ja se ratkaisu merkitsee
kuulkaa sitä, että keskimääräinen
työura Suomessa nousee yli vuoden tällä paketilla.
Se vaikuttaa kestävyysvajeeseen prosentin verran. Se tuo
2 miljardia rahaa. Tämä on iso paketti, ja siellä on
monia uudistuksia. Työttömyysturvajärjestelmä tehdään
kannustavaksi, niin että jos sinä lähdet
koulutukseen, toimenpiteisiin, sinua palkitaan, jos et sinä lähde,
sinua ei palkita.
Siinä on monia hankkeita, mutta siellä on
myös ikäviä asioita. Siellä nostetaan
ikärajoja osa-aikaeläkkeissä, työttömyysturvaputkessa,
mutta kuitenkin niiden taustalla on se vaikutus, että tosiasiallisesti
työurat voisivat nousta. Tämä on olennainen
osa tätä koko meidän ratkaisuamme.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Olen kaksi kertaa nyt kysynyt, miten
sen koron kanssa on. Eli kun valtiovarainministeri ja hallitus lupasivat,
kun Suomi lähtee tähän rahan mättämiseen
mukaan, että korko ERVV:ssä on 2,5 prosenttia.
Nyt se on 3,85. Mistä rahat otetaan? Leikkaatteko lisää?
Nostatteko kenties alvia? Vai — otatteko lisää velkaa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kun ERVV nostaa lainaa, se saa sen sillä hinnalla
kuin markkinoilta saa, ja se korko varmasti vaihtelee. Miksi vaihtelee?
Yleisestä taloustilanteesta johtuen ja sitten tietysti
ERVV:n omistajista eli jäsenmaista johtuen. Eli nythän
ei ole siitä kysymys, että lapioitaisiin korkotason mukaan
lisää jotakin rahaa, vaan vastuut kasvavat tai
pienenevät korkotason myötä. Ne voivat pienentyä seuraavassa
kuussa, jossakin kuussa taas kasvaa. Mutta uskoisinpa, että tämä taloustilanne
on nyt... Tai no, parempi, kun en sano mitään,
onko se vakiintumaan päin vai ei (Timo Soini: No niin!) — onko
se vakiintumaan päin vai ei. Toivon mukaan on vakiintumaan
päin. Mikäli on, niin sitten tietysti korotkin
ovat matalammat.