4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vuosilomalain muuttamisesta
       
         					
      
      
         
         Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kyse on siis vuosilomalaista, ja tässä on
            kaksi erillistä osuutta. Molempien muutosten taustalla
            on Euroopan yhteisön tuomioistuimen päätös,
            ja ne muuttavat meidän lainsäädäntöämme.
         
         
         Ensinnäkin on kyse siitä, miten loma-ajan palkka
            määräytyy. Tämä muutos,
            jonka laki tuo mukanansa, tekee symmetrisen järjestelmän,
            jossa loma-ajan palkka määräytyy jatkossa
            työmuodosta ja palkan ansainnasta riippumatta siten, että se
            seuraa tosiasiallisia tehtyjä työaikoja. Elikkä jos
            ihminen on osan aikaa vuodesta kokoaikatyössä,
            osan osa-aikatyössä, niin tämä järjestely ottaa
            huomioon sen, mikä on tosiasiallinen tehty työ.
            Tähän asti on ollut niin, että lomapalkan määräytymishetki
            on pitkälle määrittänyt sen, miten
            lomapalkka lasketaan, ja esimerkiksi jos ihminen on ollut kokoaikatyössä mutta
            on sillä hetkellä, kun lomapalkka lasketaan, osa-aikatyössä,
            niin hän ei ole saanut hyötyä tuosta
            kokoaikatyöstä, ja toisinpäin sitten
            taas on menty samalla tavalla. Valiokunnan mielestä tämä symmetrinen
            järjestelmä on hyvä ja kannatettava, mutta
            valmisteluvaiheessa tämä osuus lainsäädännöstä ei
            kolmikantaisessa valmistelussa ollut yksimielinen.
         
         
         Toinen osuus, joka kolmikantavalmistelussa oli yksimielinen,
            ei taas valiokuntaa sinänsä tyydyttänyt,
            vaan me teimme siihen muutoksia. Kyse on tässäkin
            tuomioistuimen päätöksestä ja siitä,
            mitä tapahtuu ihmiselle, joka vuosiloman aikana sairastuu.
         
         
         Tällä hetkellä meidän karenssijärjestelmämme
            on sellainen, että jos ihminen on ollut sairaana seitsemän
            päivää, niin sen jälkeen hän
            voi siirtää lomapäiviänsä näiden
            seitsemän päivän jälkeen syntyvien
            sairauspäivien osalta. Tuomioistuin edellyttää,
            että vuosilomalain aikana tulee niin sanottu nollakarenssi,
            elikkä jo ensimmäisestä päivästä lähtien
            voidaan muuttaa näitä sairauspäiviä uusiksi
            lomapäiviksi.
         
         
         Valiokunnan mielestä tämä on aika
            kallis järjestelmä, koska tietenkin silloin, jos
            näitä siirtoja tulee, työnantajalle tulee
            ylimääräisiä kustannuksia. Kuitenkin
            nuo erilaiset laskennat siitä, minkälaisia kustannuksia
            loppujen lopuksi tulee, ovat aika teoreettisia, koska niitä on
            tehty siten, mikä on keskimääräinen
            sairauslomapäivien osuus ja mikä ikään
            kuin laskennallisesti niistä saattaisi osua loma-ajalle.
            No, mehän emme tiedä, miten ihmisen sairauspäivät
            jakautuvat vuoden mittaan. Ne voivat tulla jonkun influenssa-aallon
            aikana ja ajoittua johonkin tiettyyn osioon enemmän, jolloin
            ei ole lomakautta, tai sitten tuo sama aalto voi tulla lomakauden
            aikaan, jolloin tulee keskimääräistä enemmän
            sairauspoissaoloja loman ajalta.
         
         
         Valiokunta muutti hallituksen esitystä siten, että tuo
            nollakarenssi koskee vain lakisääteistä vuosilomaa.
            Elikkä niiden lomien osalta, jotka on työehtosopimuksella
            tai virkaehtosopimuksella määritelty pidemmiksi
            kuin lakisääteiset lomat, on jatkossa edelleen
            se karenssi, jonka työmarkkinaosapuolet ovat sopineet.
            Tämä kokonaisuus on hyvin johdonmukainen sen suhteen, että silloin
            kun on lakisääteistä lomaa, niin silloin
            mennään nollakarenssilla, ja jos työehtosopimuksilla
            tai VESeillä on sovittu toisin, niin silloin sovitaan myös
            toisenlaisesta karenssista.
         
         
         Lisäksi valiokunta otti käyttöön
            niin sanotun siirtymäsäännöksen,
            jonka mukaan voidaan mennä vielä jonkun aikaa
            näillä työehtosopimuksen mukaisilla pidemmillä karensseilla
            eteenpäin.
         
         
         Laki pyritään saamaan voimaan niin nopeasti kuin
            mahdollista, koska varsinkin tämän lomapalkan
            laskennan osalta on tärkeää, että tuo
            tieto on lomapalkkaa laskevilla henkilöillä mahdollisimman
            pian. Mutta sen sijaan näiden karenssien osalta muutimme
            hieman ennakoitua aikataulua voimaantulosäännöksestä,
            jotta niihin osataan työpaikoilla varautua.
         
         
         No, tässä välivaiheessa oli tarkastelussa
            myös sellaisia esityksiä, joissa olisi turvattu
            tietty määrä nollakarenssipäiviä kesälomalle
            ja tietty määrä talvilomalle. Mutta kun
            tuota järjestelmää tutkailtiin, niin
            se osoittautui niin mahdottomaksi käytännössä soveltaa,
            että epäilys oli, että ne hallinnolliset
            kustannukset, joita tästä järjestelmästä olisi
            tullut, saattaisivat olla suurempia kuin se kustannussäästö,
            joka sitten syntyisi työnantajille siitä, että olisi
            muutama työpäivä enemmän, joiden
            osalta olisikin pidempi karenssi eikä tämä nollakarenssi
            käytössä.
         
         
         Tähän kokonaisuuteen sisältyy yksi
            vastalause, jossa lähdetään hiukan pienemmästä järjestelystä,
            jossa käytettäisiin tuon direktiivin mahdollistavaa
            minimiä elikkä neljän viikon nollakarenssisääntöä.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Keskusta todellakin jätti tästä vastalauseen,
            ja nyt kerron siitä sisältöperustelut,
            mitä ne olivat, ja luen lopuksi tämän
            vastalauseen ja muutosesityksen.
         
         
         Eli tässä hallituksen esityksessä lukee
            näin: "Euroopan unionin tuomioistuimen tapauksessa C-78/11
            - - on otettu kantaa työntekijän oikeuteen
            siirtää vuosiloma tai sen osa tapauksissa, joissa
            työntekijä tulee tilapäisesti työkyvyttömäksi
            vuosilomansa aikana. Tuomion mukaan työaikadirektiivin
            7 artikla on esteenä sellaisille kansallisille säännöksille,
            joiden mukaan työntekijä, joka on tullut tilapäisesti
            työkyvyttömäksi palkallisen vuosilomansa
            aikana - -." jne. Siis tässä hallituksen
            esityksessä lukee "palkallisen vuosilomansa aikana". Mutta
            luetaanpa tämä itse direktiivi kyseiseltä osalta
            tarkemmin. Tämä työaikadirektiivin 7
            artiklan 1 kohta kuuluu siis näin: "Jäsenvaltioiden
            on toteutettava tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että jokainen työntekijä
            saa
            vähintään neljän viikon palkallisen
            vuosiloman tällaisen loman saamiselle ja myöntämiselle
            kansallisessa lainsäädännössä ja/tai
            käytännössä vahvistettujen edellytysten mukaisesti."
            Siis tämä kyseinen työaikadirektiivi
            ei sano, että "koko vuosiloma", vaan "neljä viikkoa
            palkallista vuosilomaa". Suomen vuosiloma on pidempi kuin tuon neljä viikkoa.
            Direktiivissä mainittu artikla turvaa siis työntekijälle neljän
            viikon eli 24 päivän palkallisen terveen vuosiloman.
            Suomessa yli vuoden kestäneen työsuhteen perusteella
            on oikeus 30 päivän lomaan. Näin ollen
            Suomen lainsäädäntö täyttää direktiivin
            vaatimukset muutamia poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Näin
            ollen olisi siis riittänyt päätös
            24 terveestä vuosilomapäivästä.
         
         
         Suomen vuosilomalainsäädäntö on
            laajasti koettu toimivaksi ja oikeudenmukaiseksi. Ymmärrän,
            että hallituksen esitykseen sisältyviä muutoksia
            ei olisi missään tapauksessa tehty ilman tätä EU:n
            tuomioistuimen päätöstä. Nyt
            esillä olevasta hallituksen esityksestä ihmettelen, mikä kiire
            oli tämän asian tuomisella päätökseen tällä vauhdilla.
            Kyseinen Euroopan tuomioistuimen päätös
            on tehty viime kesäkuussa, eikä tätä ole
            laitettu kansallisesti lainsäädäntötasolle
            vielä juuri missään muualla Euroopassakaan.
            Ilman muuta meidän pitää toimia Euroopan
            unionin tuomioistuimen ennakkopäätöksen
            mukaisesti, mutta miksi ja kenellä tässä asiassa
            oli niin kauhea kiire, ettei asiaa selvitetty kunnolla eikä ollut aikaa
            katsoa, mitä merkityksiä ja vaikutuksia tällä asialla
            oikeasti on? Työntekijän kuuluu saada pitää vähintään
            se neljä viikkoa terveenä lomaa, sen työntekijä tarvitseepi,
            elikkä yhtään en halua heikentää työntekijän
            asemaa, ja myös tämä keskustan esitys
            lähtee siitä, että työntekijän
            asema nykyisissä olosuhteissa turvataan entisellään.
         
         
         Karenssiajan poistaminen aiheuttaa todella merkittäviä kustannuksia
            kaikkialle työelämään. Mutta
            esimerkiksi parhaiten tuntemani sektori, kuntasektori, joutunee
            kärsimään tästä ainakin 100
            miljoonan euron edestä, ja nyt samanaikaisesti tänäänkin
            kehysriihiasioissa on hallitus huolissaan kuntien kustannusten noususta.
            Nyt hallituksessa toinen käsi antaa ja toinen käsi
            ottaa. Meneekö tämä nyt ihan oikein?
            Jos tämän asian valmistelulla ja päätöksenteolla,
            tuomisella, ei olisi ollut näin kiire, niin kaikki kolmikannan
            neuvottelevat tahot olisivat voineet tajuta, mistä tässä Euroopan
            tuomioistuimen ennakkopäätöksessä oli
            kysymys. Hallituksen esityksessä jo ensimmäisen
            sairauspoissaolopäivän omavastuusta eli karenssipäivästä tulee
            niin huomattavat kustannukset, että tämä asia
            olisi varmasti vaatinut laajempia neuvotteluita ja pohdintaa tilanteen
            korjaamiseksi. Ei kolmikantaneuvotteluissa käsitykseni
            mukaan asioita ruukata hoitaa näin nopealla tavalla.
         
         
         Me keskustan jäsenet työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnassa vastustimme esitystä. Keskustan ehdotus
            olisi turvannut työntekijöille nykyisen tilanteen
            mukaisesti neljä viikkoa vuosilomaa terveenä ja
            säilyttänyt työntekijän omavastuun
            kuutena päivänä. Keskustan tekemä esitys
            olisi täyttänyt työaikadirektiivin edellytykset.
            Tarvitseeko Suomen mennä yli direktiivin vaatimusten? Meillä ei
            todellakaan ole siihen varaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun tämä kiireisessä kolmikantavalmistelussa
            tapahtunut tulkintavirhe ymmärrettiin — siis ihan
            selvästi siellä oli tapahtunut tulkintavirhe,
            oli tapahtunut niin sanotusti moka tässä valmistelutyössä,
            ja olemme ihmisiä valmisteluasioissa, virheet sallitaan,
            mutta miten sallitaan virheiden korjaaminen, siitä tässä kokonaisuudessa
            on nyt kysymys — niin hallituksen olisi minun mielestäni
            pitänyt viimeistään siinä vaiheessa,
            kun valiokuntakäsittelyn aikana tuli esille tarkemmin tämä asia,
            ettei todellakaan tarvitse kaikkia vuosilomapäiviä siirtää,
            vaan ainoastaan se neljä viikkoa on oikeutta siihen terveeseen
            lomaan, ottaa niskasta kiinni tätä tilannetta, näyttää vastuunsa
            yhteiskuntamme asioiden hoidosta ja pitänyt palauttaa asia
            uudelleenvalmisteluun. Pidän tätä aika
            käsittämättömänä asiana.
         
         
         Toivon, että nyt eduskunta ja erityisesti hallituspuolueitten
            edustajat näyttävät kykynsä kantaa
            vastuuta maamme tämän hetken tilanteesta eivätkä hyväksy
            edes valiokunnasta tullutta esitystä.
         
         
         Näiden perusteella teen muutosesityksen, että lakiehdotus
            hyväksytään muutoin valiokunnan mietinnön
            mukaisesti, paitsi 25 § muutettuna seuraavasti:
         
         
         "25 §
         
         Työkyvyttömyys lakisääteisen
            vuosiloman alkaessa ja aikana
         
         
         (1 mom. kuten TyVM)
         
         Jos synnytyksestä, sairaudesta tai tapaturmasta johtuva
            työkyvyttömyys alkaa vuosiloman tai sen osan aikana,
            kuusi päivää (työntekijän
            omavastuuaika) ylittävää osaa ennen seuraavan
            lomakauden alkua olevista työkyvyttömyyspäivistä ei
            pidetä vuosilomana. (Uusi)
         
         
         Edellä 2 momentissa tarkoitettua työntekijän omavastuuaikaa
            ei kuitenkaan sovelleta siltä osin kuin se johtaisi siihen,
            että työntekijä saisi pitää vähemmän
            kuin 24 lomapäivää ennen seuraavan lomakauden
            alkua - -."
         
         
       
      
         
         Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On todellakin niin, että tuo direktiivi
            mahdollistaa sen, että neljä viikkoa on se aika,
            jolloin sairauskarenssi olisi nolla päivää, mutta
            sitä en allekirjoita, että kolmikantaisessa valmistelussa
            ei olisi ollut tietoa tästä asiasta, koska esimerkiksi
            neuvotteluosapuolten erilaisista muistioista näkyy aivan
            selvästi se, että on ollut tiedossa se, että direktiivin
            voi rajata neljään viikkoon tai että sen
            voi tehdä koko loma-ajan osalta.
         
         
         Se syy, miksi kolmikantavalmistelussa varmastikin on päädytty
            siihen, että he ovat esittäneet tätä koko
            loma-ajalta, liittyy niihin byrokratia- ja laskentakustannuksiin,
            joita tulee siitä, jos lomaa joudutaan seuraamaan jatkuvasti,
            että mihinkä vaiheeseen se nyt kuuluu, koska meidän lomajärjestelmässämme
            päiviä kertyy ja niitä voi siirtää jopa
            seuraavalle vuodelle tiettyjen puitteiden sisällä.
            Tämä tekee tuosta laskennasta kovin monimutkaisen.
         
         
         Siitä syystä valiokunta päätyi
            nimenomaan tähän lakisääteiseen
            lomaan ja muutoin neuvoteltuun lisälomaan, koska se on
            selkeä rajaus, että silloin jos tahot tietävät,
            että heillä on lakisääteistä lomaa,
            niin ylimääräistä lomakirjanpitoa
            ei tarvitse pitää, koska heillä on mahdollisuus
            käyttää vain nollakarenssia, ja jos taas
            osapuolet ovat sopineet pidemmästä lomasta, niin
            he voivat sen yhteydessä sopia myös (Puhemies
            koputtaa) pidemmästä karenssista.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin totean liittyen edustaja
            Maijalan puheenvuoron siihen kohtaan, kun hän mainitsi,
            että tästä tulee kunnille 100 miljoonan
            euron kustannukset, että kukaan ei voi tietää,
            mitkä kustannukset tästä tulee, mutta
            se luku, joka valiokunnassa oli käytössä,
            oli kyllä 200 miljoonaa euroa koko tähän
            järjestelmään, joista puolet julkiselle
            sektorille eli ikään kuin 100 miljoonaa koko julkiselle
            sektorille. Se oli ennen kuin valiokunta muutti tämän
            päätöksen niin, että kyse on
            vain näistä lakisääteisistä lomista,
            ja kunnalla, jos millään, on paljon niitä ammattialoja,
            joilla on pidempiä kuin lakisääteisiä lomia,
            jolloin tämä ei vaikuta. Eli kuntien osalta tässä ei
            ole kyse ollenkaan niin mittavasta asiasta, mutta sen sijaan yksityisellä puolella
            vaara
            on. Sen takia on erittäin tärkeätä,
            että tätä nyt tarkkaillaan, mikä tässä on
            lopputulos. Täytyy olla valmiutta myöskin muuttaa,
            jos nämä uhat tässä toteutuvat.
         
         
         Sen haluan sanoa vielä lopuksi, että tiedettiin tai
            ei siellä kolmikannassa, kun tätä asiaa
            alun perin käsiteltiin, niin jos kolmikannasta ei olisi yksimielisenä tällaista
            esitystä hallitukselle tullut eikä sitä kautta
            eduskuntaan, niin ei varmaan lopputuloskaan olisi ollut tämä.
         
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan ihmettelen sitä,
            että kun puhutaan tämäntyyppisistä ratkaisuista,
            joissa suomalaisille työnantajille joka tapauksessa tulee
            kallis lasku — 200 miljoonaa euroa on se arvio — niin
            onko se nyt ihan oikein, että täällä edustajat
            menevät kolmikannan selän taakse ja sanovat, että työnantaja-
            ja työntekijäjärjestöt ovat
            näin sopineet. Eiköhän meidän
            pitäisi kansanedustajina kantaa se vastuu ja tehdä sellaisia
            päätöksiä täällä,
            jotka ovat Suomen ja suomalaisten työpaikkojen eduksi,
            eikä mennä minkään kolmikannan
            selän taakse.
         
         
         Hallitushan on aikaisemmin harjoittanut ihan samaa politiikkaa.
            Jos me ajattelemme isoja eläkeratkaisuja: Ei mitään
            ole syntynyt eikä mitään ole tapahtumassa,
            kun on sanottu, että kolmikanta neuvottelee. Ja nythän
            me tiedämme, mitä on siellä tapahtunut.
            Ei mitään, tulos on täysi nolla.
         
         
         Kun katsotaan valiokuntakäsittelyä ja näitä lausuntoja,
            mitä esimerkiksi Suomen Yrittäjät ovat
            lausuneet — jotka edustavat juuri niitä pieniä yrityksiä,
            joille tämä lasku tulee olemaan todella ikävä — he
            ovat kyllä esittäneet saman kannan, mikä keskustan
            vastalauseessa on ollut.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Filatov sanoi, että kolmikantaneuvottelussa
            tämä olisi ollut tiedossa, mutta ainakin sen perusteella,
            mitä minä sain valiokuntakäsittelyn aikana
            ymmärtää kolmikantaan osallistuneilta
            tahoilta, tämä asia ei ollut tässä muodossa
            kokonaisuudessaan käsityksessä, mitä tämä asia
            tulee tarkoittamaan, että nykyinen Suomen lainsäädäntö olisi
            ollut mahdollista. Ja eihän tämä olisi
            tullut Suomen koko työelämälle näin
            täydellisenä yllätyksenä, jos tämä asia
            olisi ollut oikealla lailla tiedossa kokonaisuudessaan. Elikkä minä vetoan
            vieläkin nyt sitten hallituspuolueisiin, että ottakaa
            ja miettikää, onko teillä oikeasti varaa
            tämmöiseen tilanteeseen meidän yhteiskunnassa
            nyt.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysyn nyt edustaja Lohelta: Avaatte juuri
            uudenlaista työmarkkinakulttuuria tähän
            suomalaiseen työsopimusmenettelyyn, jossa työmarkkinaosapuolet
            ovat keskenään sopineet näistä asioista.
            Te ajattelette nyt, että jos työmarkkinaosapuolet
            sopivat näistä asioista, niin eduskunnassa olisi
            sitten velvollisuus ottaa nämä sopimukset ikään
            kuin ylempään tarkasteluun ja pakottaa työmarkkinaosapuolet
            sitten uusiin, keskinäisiin sopimuksiin. Tätäkö te
            ajatte? Onko tämä niin kuin keskustan yleinen
            linja tänä päivänä?
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan myöskin todeta edustaja Lohelle,
            kun olen saanut täällä olla tällä viikolla
            jo kymmenen vuotta, että muistan myös, mitä tapahtui
            punamultahallituksen aikana, silloin kun Matti Vanhanen oli pääministerinä.
            Silloin hyväksyttiin yt-laissa kohta, jossa yt-lakivelvoitteet
            sijoittuivat 30 hengen yrityksistä 20 hengen yrityksiin.
            Se oli keskustalaisille kuulemma kova paikka, ja sitä pitkän
            aikaa väännettiin, mutta se hyväksyttiin.
            Sitten kun tuli porvarihallitus seuraavalla vaalikaudella, kokoomuksen
            taholta — muistan tilanteen hyvin — esitettiin
            ensimmäisenä, että yt-laki palautetaan
            sinne 30:een, mutta keskustasta todettiin, että ei sitä voida
            palauttaa, kun se on jo kerran näin päätetty.
            Toivon, että teiltä sitten löytyy sitä samaa
            johdonmukaisuutta, mikä nyt on, että uskallatte
            sitten puolustaa työnantajan etua myös siinä tilanteessa,
            kun olette sitten mahdollisesti taas hallituksessa.
         
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tälle hallituksen esitykselle vuosiloman
            sairauskarenssin poistumisesta ei tässä vaiheessa
            ilmeisesti oikein voi mitään.
         
         
         Tällä lailla on kuitenkin hyvä määrätä jonkinlainen
            vaikutusten arviointi, joka tuossa tulikin esille, jopa uudelleenarviointi — valiokunnan
            lausumaehdotuksessahan
            tämmöinen on. Rajoitus siitä, että lain
            vaikutus koskee vain lakisääteistä vuosilomaa,
            on tarpeellinen, mutta tämä arviointi ei saa kyllä jäädä kuolleeksi
            kirjaimeksi. Mikäli laki johtaa yritysten osalta täysin
            kohtuuttomiin kustannustennousuihin, on mietittävä keinoja
            kilpailukykymme säilyttämiseksi. Ja vaihtoehtopatteristossa
            tämän arvioinnin yhteydessä tulisi olla
            myös ensimmäisen sairauspäivän
            karenssi.
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Me olemme kyllä tässä asiassa
            siinä mielessä pakkorakosessa, että Euroopan
            unionin tuomioistuin on tämän direktiivin tuomioillaan
            vahvistanut ja jäsenvaltiot, joiden lainsäädäntö ei
            vastaa tätä direktiivin sisältöä,
            ovat vahingonkorvausvastuussa, jos kanne valtiota vastaan nostetaan.
            Siinä mielessä meidän on vain suostuttava
            tähän, vaikka tämä laki ei mitenkään
            niin mukava olekaan tämmöisessä taloudellisessa
            tilanteessa.
         
         
         Sitten jos puhutaan, mitä summia tässä käsitellään,
            niin tämän keskustan ehdotuksen ja tämän
            hallituksen ehdotuksen välinen laskennallinen ero on 30
            miljoonaa euroa. On hyvä tietää, minkälaisista
            summista puhutaan.
         
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluaisin edustaja Suutarille ja Satoselle
            todeta, että eiväthän pienyrittäjät näissä työmarkkinajärjestöjen
            neuvotteluissa ole olleet ollenkaan mukana. Kyllä siellä ovat
            olleet EK ja työntekijäjärjestöt,
            (Arto Satosen välihuuto — Eero Suutarin välihuuto)
            ja nyt ne ovat huomanneet jälkikäteen, jos me
            katsomme noita valiokunnan lausuntoja, että tässä on
            tapahtunut virhe. Tämähän tulee koskemaan
            kaikista rankinten pienyrittäjiä. Henkilökohtaisesti
            olen sitä mieltä, että Suomen Yrittäjien
            pitäisi olla näissä sopimuspöydissä neuvottelemassa
            näistä, ja silloin jos he huomaavat, että heillä on
            prosessissa tapahtunut virhe, niin minusta hallituksen tehtävä on
            kyllä korjata se virhe viimeistään tässä.
         
         
         Minusta on erikoista, että sanotaan, että ei eduskunta
            enää voi vaikuttaa näihin asioihin. Mehän
            näitä lakeja olemme täällä säätämässä. Tämä on
            vuosilomalain muutos, ja Suomen perustuslain mukaan eduskunta säätää näitä lakeja
            eivätkä työntekijä-
            ja työnantajajärjestöt. Minusta meidän
            pitää huolehtia ensi sijassa nyt suomalaisten
            yritysten kilpailukyvystä ja siitä, että Suomessa
            kannattaa yrittää, ja rohkaista suomalaisia pienyrittäjiä palkkaamaan
            niitä työntekijöitä eikä panna
            kapuloita rattaisiin, niin kuin kokoomus on laittamassa.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Jatkan edustaja Lohen puhetta ja myöskin
            edustaja Satoselle ja Suutarille sanon siitä, että emme
            ollenkaan aliarvioi, väheksy kolmikannan keskustelua, merkitystä ja puheita,
            vaan se ensimmäinen asia, mitä me tässä esitimmekin,
            oli se, että hallitus ottaisi ja palauttaisi tämän
            asian kolmikantakäsittelyyn, koska aivan selvästi — ainakin
            minun käsitykseni mukaan — kolmikannassa ei ole
            ollut tietoa tarkasti siitä, miten tätä asiaa
            ollaan hoitamassa, ja sen jälkeen otettaisiin tämä asia
            täällä uudelleen käsittelyyn.
            Mutta jos sitä ei näin voi tehdä, niin sen
            jälkeen me olemme esittäneet, että tämä kyseinen
            25 § pitäisi kokonaan toisella tavalla
            käsitellä.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies    Anssi   Joutsenlahti:
            
            Myönnän vielä kolme vastauspuheenvuoroa,
               ja sitten siirrymme listaan.
            
            
          
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On sinänsä hyvä,
            että keskusta ajaa nytten yrittäjien asioita.
            Itse olen ollut Yrittäjissä puheenjohtajanakin
            Kainuussa ja näistä samoista asioista ollut huolissani,
            siitä, että me emme ole päässeet
            näihin kolmikantaosapuolen neuvotteluihin. Mutta juuri
            tässä neuvottelussa oli mukana Suomen Yrittäjät
            ensimmäisellä kertaa, ja me kokoomuslaiset palautimme
            sen sitten myös toisella kertaa sinne pöytiin, ja
            sieltä tuli vastaukset — minä puutun
            siinä omassa esityksessä tähän.
            Toivottavasti te olisitte seuranneet, mitä me teimme siellä valiokunnassa.
            Mutta tämän perusteella, keskustalaiset, teille
            tulee kyllä velvoite nyt sitten ottaa kantaa ja myönteisesti
            suhtautua Suomen Yrittäjien esitykseen tästä sairausloman
            ensimmäisen päivän karenssista. Toivottavasti,
            kun te olette seuraavan kerran hallituksessa, se tehdään
            niin.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä vielä hyvä käydä läpi, miten
            tämä prosessi meni.
         
         
         Olen lähtökohtaisesti sitä mieltä,
            että Suomen Yrittäjillä pitäisi
            olla isompi rooli ja ei ole oikein, että kolmikannassa
            eivät pienet yritykset ole edustettuina, mutta meillä on
            kaksi käsitettä: meillä on myöskin
            sellaiset neuvottelut, joissa on työelämän
            osapuolet, ja kun sitä termiä käytetään,
            silloin on myöskin Suomen Yrittäjät paikalla.
            Tämä asia on ollut sellaisessa elimessä,
            eli Suomen Yrittäjien edustus on ollut paikalla sekä silloin,
            kun sitä asiaa ensimmäisen kerran käsiteltiin,
            että silloin, kun asiaa toista kertaa käsiteltiin
            sillä porukalla sen jälkeen, kun valiokunta sen
            asian sinne palautti. Eli tämä asia on nyt kahteen
            kertaan siellä käsitelty, ja ensimmäisellä kertaa,
            kuten valiokunnan puheenjohtaja Filatov täällä totesi,
            se tuli sieltä yksimielisenä läpi. Toisella
            kertaa siitä asiasta ei oltu enää yksimielisiä, mutta
            asia oli mennyt silloin valitettavan pitkälle.
         
         
         Mutta kaikkein tärkeintä on se, minkä edustaja
            Sankelo sanoi, että jos tästä oikeasti
            tulee ongelmia, niin tämä täytyy muuttaa,
            ja sen takia siinä on se seurantalauseke koskien vuoden
            2015 loppua, että silloin voidaan asiaan palata.
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten edustajat Satonen ja Suutari kertoivat,
            niin kyllä tästä asiasta valiokuntakäsittelyn
            aikana myöskin työnantajilta kysyttiin, ja vastaus
            oli se, että byrokratiatyön minimoimiseksi on
            järkevää säätää laki koskemaan
            koko tätä lakisääteistä lomaa.
            Eli selkeä vastaus tähän kysymykseen
            oli tämä.
         
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kyllä tässä nyt
            selittelyjä kokoomuksella riittää, että milloin
            on kenessäkin vikaa, kun aletaan tässä suomalaisia
            yrittäjiä rankaisemaan.
         
         
         Kun tätä hallituksen esitystä katsoo,
            niin tämä muutoshan tarkoittaa sitä,
            että jos työntekijä sairastuu esimerkiksi
            kesken kesäloman — on neljän viikon kesäloma,
            viikon ollut kesälomalla ja tulee flunssa — niin
            ensimmäisestä päivästä lukien
            hän voi ilmoittaa työnantajalle, yrittäjälle, tai
            kuka työnantaja onkaan, että siirretään
            tästä eteenpäin vuosilomaa. (Kokoomuksen
            ryhmästä: Ei!) Tämä pienyrittäjä ei
            saa Kelalta kompensaatiota tähän sairauslomaan
            kuin vasta 10 päivän jälkeen. Meillähän
            on 1+9 päivän sääntö, vasta
            sen jälkeen saa työnantaja tähän
            korvausta. Pienyrittäjän piikkiin voi pitää kesken
            kesäloman sairauslomaa. No, tämähän
            tuntuu tietenkin työntekijän näkökulmasta
            ihan hyvältä. Onko kuitenkaan työntekijän
            etu, jos yrittäjät tulevat araksi palkata uusia
            työntekijöitä? Sehän johtaa lopulta
            meidän kaikkien hyvinvoinnin vähenemiseen.
         
         
         Asiantuntijoiden ja hallituksenkin esityksen mukaan, kuten täällä on
            kerrottu, tämä lakimuutos tuo suomalaisille työnantajille
            arviolta noin 200 miljoonan euron lisäkulut. Tämä rapauttaa omalta
            osaltaan jo nyt heikkoa kilpailukykyämme. Näyttää siltä,
            että hallitukselta puuttuu kokonaan kyky ajatella pienyrittäjän
            näkökulmasta asiaa. Kansainväliset tilastot
            kertovat jo tänä päivänä,
            että vain 18 prosenttia suomalaisista nuorista yrittäjistä uskoo
            työllistävänsä viiden vuoden
            päästä vähintään
            viisi työntekijää. Luku on vertailumaissa
            kaikista alhaisin. Siksi meidän tulisi mieluummin tehdä työllistämiseen
            kannustavia toimia kuin sitä heikentäviä toimia.
            Nyt tämä hallituksen esitys heikentää suomalaisia
            yrityksiä ja niitten asemaa selvästi, niiden kilpailukykyä ja
            niiden halukkuutta palkata työntekijöitä, koska
            he tietävät, että jos työntekijä sattuu
            lomallakin sairastumaan, niin työnantajan piikkiin sairastetaan.
         
         
         Tätä vuosilomalain muutosta perustellaan nyt EU-direktiivillä ja
            EU-tuomioistuimen päätöksellä.
            Direktiivi olisi kuitenkin sallinut keskustan vastalauseesta ilmenevän
            järjestelyn, niin että olisi turvattu neljä viikkoa
            vuosilomaa kaikille työntekijöille mutta olisi
            säilynyt kuusi niin sanottua karenssipäivää,
            mikä olisi vähän parantanut työntekijöitten
            nykyistä asemaa, mikä olisi ollut ihan kohtuullinen
            lopputulos.
         
         
         Arvoisa puhemies! Moni yrittäjä on äänestänyt
            kokoomusta sellaisen mielikuvan perusteella, että puolue
            edistäisi yrittäjien asiaa ja suomalaista työtä.
            Nyt tämä mielikuva on jälleen kerran
            osoittautunut totaalisesti vääräksi.
            Puheet ja teot ovat kokoomuksella pahasti ristiriidassa. Olen todella
            pettynyt siihen, kun olen itsekin kuvitellut, että hallituksessa
            on edes yksi puolue, joka vähän yrittää ajaa
            suomalaisten yrittäjien asemaa, mutta sitä yhtäkään
            ei näytä nyt löytyvän. Kokoomuksen
            johdolla on ajettu maahan tällä hallituskaudella
            rikkidirektiivi, turpeen veroa on nostettu rajusti, (Eero Suutarin
            välihuuto) osinkoverotusta on kiristetty — nytkin
            tulee lievä kiristys, mutta kokonaisuus on siedettävä nyt tähän
            nykytilanteeseen nähden siinä, mitä tänään tuli
            tiedoksi — ja nyt viimeisenä vielä vuosilomalain
            muutos. Hallituksen politiikka on viemässä energiatyöpaikat
            Suomesta Venäjälle. Moni iso yritys on siirtynyt
            Aasiaan jne. Teot osoittavat, että kokoomuksen käytännön
            ymmärrys pienyrittäjien maailmasta on täysin
            kadonnut.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Maijalan tekemää keskustan
            vastalauseen mukaista muutosesitystä.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täällä tuntuu
            tila lämpenevän.
         
         
         Tämä lakiesitys tarkoittaa, että työntekijällä on
            oikeus saada lakisääteisen vuosilomansa tai sen
            osan siirretyksi vuosiloman aikaan sijoittuvan työkyvyttömyysjakson
            vuoksi siten, että siirto-oikeus koskisi jo ensimmäistä sairauslomapäivää.
            Vuosilomapäivien siirtäminen edellyttää, että työntekijä toimittaa
            viivytyksettä työnantajalle asianmukaisen sairaustodistuksen — tämä tiedoksi
            edustaja Lohelle. Lisäloman ajankohdan määrää sen
            jälkeen siten myös työnantaja — tämä myös
            tiedoksi. Kokonaisuudessaan tästä esityksestä koituu
            kylläkin työnantajille todennäköisesti
            noin 200 miljoonan euron lisäkustannukset. Todellisuudessa
            tämä vähentänee suomalaista
            työtä mainitulla summalla.
         
         
         Työ- ja tasa-arvovaliokunta käsitteli esitystä pitkään,
            ja nimenomaan kokoomuksen edustajat pysäyttivät
            hallituksen yksimielisen esityksen tarkempaan käsittelyyn.
            Kun asiantuntijalausunnoista selvisi, että jo neljän
            viikon työkyvyttömyydestä vapaa vuosiloma
            riittäisi täyttämään EU:n
            tuomioistuimen päätöksen, niin teimme kaikkemme,
            että hallitusohjelman ja hallituksen puolivälijulistuksen
            tavoitteet suomalaisen työn lisäämisestä ja
            työllistämisestä toteutuisivat. Valiokunnan
            kokoomusryhmän toimesta esitykseen pyrittiin tekemään,
            ja saatiinkin, lieventäviä muutoksia lakisääteistä vuosilomaa
            pidempiin vuosilomiin.
         
         
         Muita lievennyksiä esitykseen pyrittiin hakemaan vielä palauttamalla
            esitys kokoomuksen vaatimuksesta kolmikannan käsiteltäväksi.
            Kuitenkin molemmat työmarkkinaosapuolet, työnantajat
            ja työntekijät, kuittasivat esityksen uudelleen
            sitä muuttamatta. Ensimmäisellä kolmikantakierroksella
            yrittäjät ja Elinkeinoelämän
            keskusliitto antoivat periksi, koska eivät tienneet sitä mahdollisuutta,
            että viiden viikon lomissa olisi mahdollista säilyttää tuo
            kuuden päivän karenssi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Saimme me jotain aikaan. Kaikkien niiden lähinnä julkisten
            työpaikkojen osalta, joiden vuosiloma on yli viisi viikkoa,
            tulee karenssi käytännössä voimaan
            tämän viiden viikon jälkeen. Tämän
            vaikutuksen kansantalouteen arvioidaan olevan 100 miljoonan euron luokkaa.
            Toiseksi, valiokunta tulee saamaan selvityksen lain talous- ja työllisyysvaikutuksista
            vuoden
            2015 loppuun. Toivottavasti keskustalaisilla edustajilla riittää silloin
            rohkeutta, mahdollisesti yhdessä meidän kanssamme,
            muuttaa tämä laki, jos pahimmat uhat toteutuvat.
            Tämän päivän puheitten perusteella
            teille, arvoisat keskustalaiset, on syntynyt jopa velvollisuus ajaa Suomen
            Yrittäjien esitystä sairausloman ensimmäisen
            päivän karenssista.
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä laissa on siis kaksi
            osaa, kuten edustaja Filatov kertoi. Otan tässä kantaa
            vain tähän toiseen osioon, josta täällä on
            keskusteltukin suurimmaksi osaksi.
         
         
         Vuosiloman ja sen osan siirtäminen työkyvyttömyyden
            ajalta perustuu siis EU-direktiiviin, kuten olemme kuulleet. Ja
            kuten sanoin aiemmin, olemme tässä asiassa kyllä pakkorakosessa, koska
            Euroopan unionin tuomioistuin on tämän direktiivin
            tuomioillaan vahvistanut, ja siitä me emme kyllä pääse
            karkuun.
         
         
         Direktiivin tarkoitus ja tavoite on hyvä ja ymmärrettävä,
            sillä vuosilomalla ja sairauslomalla on ihan erilaiset
            tavoitteet. Jos vuosilomaa kuluu sairastaessa, vuosiloman tarkoitus
            ei toteudu. Vuosiloman pitäminen lomana edesauttaa työssäjaksamista
            ja vaikuttaa tätä kautta myös työurien
            pidentymiseen. Jos työnantaja toivoo työntekijöiden
            työskentelevän tehokkaasti, niin hänen kyllä kannattaa
            pitää huolta työntekijöiden
            lomien toteutumisesta.
         
         
         Lakimuutos kuitenkin aiheuttaa työnantajalle lisäkustannuksia,
            siitä emme kyllä pääse mihinkään.
            Näiden määrää on vaikea
            kuitenkin arvioida, sillä näin etukäteen
            on vaikea tietää, minkä verran työkyvyttömyyspäiviä sattuu
            vuosiloman ajalle, ja toisaalta, missä määrin
            työntekijät pyytävät vuosiloman
            siirtoa. Kustannuksia kuitenkin tulee, ja se on tässä taloudellisessa
            tilanteessa huolestuttava asia. Sen takia onkin hyvä, että valiokunnan
            mietinnössä vaaditaan, että lain täytäntöönpanon
            taloudellisia ja muita vaikutuksia aktiivisesti seurataan, ja seurannan
            perusteella tehdään sitten johtopäätökset.
         
         
         Karenssipäivien poistaminen koskee siis vain lakisääteistä vuosilomaa,
            maksimissaan viittä viikkoa. Työaikadirektiivissä säädetään
            neljän viikon vähimmäisvuosilomasta,
            kuten täällä on ollut puhetta, mutta
            kolmikantaneuvotteluissa myös työnantajan edustajat
            olivat sitä mieltä, että byrokratiatyön
            minimoimiseksi on järkevä säätää laki
            koskemaan koko lakisääteistä lomaa.
         
         
         Väärinkäytösten välttämiseksi
            loman siirtoa on pyydettävä työnantajalta
            ilman aiheetonta viivytystä ja loman siirtoa koskeva pyyntö on
            perusteltava työnantajan vaatiessa lääkärin
            tai muun terveydenhuollon ammattihenkilökunnan todistuksella.
            Eli ihan noin vain ei toki sairauslomalle voi jäädä.
         
         
         Puhemies! Tämä on vaikea asia, ja nyt jokaisella
            työpaikalla tulisikin käydä avoimesti
            läpi tämä laki ja sen käytännön
            sovellus. Olen entisessä työssäni toiminut
            kymmenen vuotta työyhteisökouluttajana ja sen
            perusteella voin sanoa, että ne työyhteisöt,
            joissa on avoin, keskusteleva ja molemminpuoliseen luottamukseen
            perustuva työyhteisön kulttuuri, pystyvät
            vaikeatkin asiat selvittämään ja sopimaan
            toimivat käytännöt kaikkia osapuolia
            tyydyttävällä tavalla. Tästäkin voidaan
            tehdä työpaikalla selkeitä pelisääntöjä.
         
         
         Jos on hyvä työyhteisön kulttuuri,
            niin siellä myös sairastetaan vähemmän,
            eli työyhteisön ilmapiiri vaikuttaa paljon myös
            työssäjaksamiseen ja työhyvinvointiin.
            Toivonkin, että tästä asiasta nyt työpaikoilla
            avoimesti ja hyvässä hengessä keskustellaan
            ja sovitaan niistä selkeistä pelisäännöistä,
            joiden avulla direktiivi ja tämän lain henki toteutuvat,
            mutta samalla voitaisiin minimoida lisäkustannusten syntymistä työnantajalle.
         
         
       
      
         
         Janne Sankelo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Itse luotan tietenkin vahvasti suomalaisen
            työntekijän korkeaan moraaliin, eikä kenenkään
            mieleen tietenkään tule käyttää tätä hyödyksi.
            Toivottavasti pelko on suurempi kuin paukahdus.
         
         
         Mutta haluaisin nyt vielä kommentoida edustaja Lohen
            tyhjennystä, joka oli vertaansa vailla — siinä puhui
            rehellinen Lapin mies. Kun katsoo tätä keskustan
            esitystä, ja esimerkiksi Mäkisalo-Ropponenkin
            toi sen esille, niin tämä keskustan esitys ei
            kuitenkaan radikaalisesti kyseenalaista tätä esitystä,
            se myötäilee tätä hallituksen esitystä.
            Se teidän on pakko tunnustaa.
         
         
         Mitä tulee vielä tähän asiaankuulumattomaan rikkidirektiiviasiaan,
            siitä on kyllä todettava, että edustaja
            Lohi hakiessaan tähän asiaan poliittista puoluetta
            voi katsoa isoon peiliin.
         
         
       
      
         
         Teuvo  Hakkarainen  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun minä olin semmoinen poikanen,
            pikkulapsi, niin minä luulin, että valtio on semmoinen
            laitos, että sinne tulee rahaa niin, että tuosta vain
            luukusta nykäisee. Mutta kyllä nyt on mieli muuttunut
            siinä asiassa. Kyllä nyt tämä asia,
            mistä käydään keskustelua, kustannuksia
            nostaa, varsinkin yrittäjille. Minä olen ihmetellyt
            sitä, että aina vain näitä etuja
            opetellaan nauttimaan eikä töitä tekemään.
            Tässä tilanteessa, missä nyt ollaan,
            täytyisi ruveta tekemään töitä eikä etuja nauttimaan.
            Nimittäin niitä etuja ei kohta ole kellään.
         
         
         Minä olen muuten kokeillut tämän
            sairauslomahomman. Minä kävin huvikseni hakemassa kuukauden
            sairauslomaa, ja minulle annettiin neuvo, että depressiosta
            sen saa. Minä sitten sairastuin semmoiseen ja kuukauden
            sain sitä sairauslomaa mutta en kyllä sitä pitänyt.
            En minä sitä tarvinnut sen kummemmin, mutta sen
            kyllä saa sieltä, ei muuta kuin käy hakemassa,
            se tulee kuin manulle illallinen. Sitten se vuosiloma siitä jatkuu
            sillä, joka sitä haluaa. Tietysti tässä on moraalista
            pikkusen kysymys. (Eero Suutarin välihuuto)
         
         
         Sitten semmoinen, että joka työpaikalla on
            se palkan nauttija ja sitten se työn tekijä. Nyt
            tämä nauttija tästä hyötyy
            paljon enempi kuin se työn tekijä.
         
         
         Vielä tuosta direktiivistä sen verran, että nyt
            se on tullut meille ja se on siinä, se on kuin syöpä,
            ei sille mitään voi ja se kasvaa koko ajan ja
            pahenee tilanne, mutta meillä on muitakin kustannuksia.
            Me olemme Euroopan reuna-alueilla, ja meidän pitäisi
            ymmärtää, että Euroopassa on
            yhteinen kakku tässä. Meillä on jäänmurtajakustannukset;
            ei niitä ole Keski-Euroopassa direktiivien säätäjillä.
            Me olemme pitkien matkojen päässä täällä;
            eivät ne säätäjät sitä ymmärrä siellä. Mutta
            me noudatamme ensimmäisenä näitä kaikkia
            direktiivejä.
         
         
         Kyllä täytyy sanoa, että olen täysin
            tämän keskustapuolueen esityksen linjalla.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä hyvä todeta tähän
            alkuun edustaja Hakkaraisen sinänsä hyvään
            puheenvuoroon liittyen, että perussuomalaiset ovat tässä kyllä hallituksen
            linjoilla olleet valiokunnassa.
         
         
         Mitä edustaja Lohen puheenvuoroon tulee, niin täytyy
            muistaa se vanha ohje, ettei saa provosoitua, mutta en minäkään
            voi olla sitä sentään sanomatta, että jos
            olisin keskustalainen, niin kyllä olisin äärimmäisen
            hiljaa rikkidirektiivistä. Se on kyllä niin lähellä sylttytehdasta,
            että kannattaa olla aika hiljaa sen asian suhteen.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, menen kyllä vielä tähän
            itse asiaan (Puhemies: Hyvä!) ja nimenomaan siitä näkökulmasta,
            mitä muutoksia tähän valiokunta teki
            suhteessa siihen, mikä oli hallituksen ensimmäinen
            esitys, joka tuli eduskuntaan. Siellä oli montakin kohtaa.
            Yksi oli se, että jotta tämän uuden lomapäivän
            saa, niin aina pitää olla lääkärintodistus
            ja sitä pitää viipymättä hakea,
            ja se ei todellakaan johda siihen, että lomaa voi automaattisesti
            jatkaa, vaan sen lomapäivän saa sitten myöhemmin,
            jos siihen on oikeutettu. Sitten siellä muutettiin se kohta,
            kun alun perin se hallituksen esitys tarkoitti, että tämä karenssivapaa
            koskee kaikkia lomia. Se rajattiin tähän viiteen
            viikkoon, lakisääteisiin, ei siitä yli meneviin.
            Sen lisäksi vielä tehtiin päätös,
            että niin kauan kuin nykyiset TESit ovat voimassa — ja
            kun tiedetään, että työmarkkinaratkaisua
            nyt ei valitettavasti ole syntynyt, ne edelleen ovat voimassa — ne
            menevät tässä kohtaa lain edelle. Eli nämä asiat
            eivät lähde vielä voimaan, ja lisäksi tämä koko
            lakiesitys tulee tältä kohtaa voimaan vasta lokakuun
            alussa. Ja sitten vielä viimeisenä mutta tosiaan
            kaikkein tärkeimpänä: tämä arvio näistä taloudellisista,
            toiminnallisista ja ennen kaikkea työllisyysvaikutuksista
            vuoden 2015 loppuun mennessä. Eli valiokunta kyllä jätti
            tähän varsin ison puumerkkinsä.
         
         
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Sitten edustaja Maijala, ja tosiaan täällä saa
               pysyä ihan asiassakin.
            
            
          
         
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Todellakin töistä poissaolon
            lisääntyminen ei ole toivottavaa eikä varmastikaan
            oikea kehityssuunta. Me todella toivomme, että me saisimme
            työn tuottavuutta lisättyä. Miten me
            sitä lisäämme? Ehkä tämä ei
            ole paras tilanne tänään, mikä on
            työn alla, mutta ehkä löydämme
            joitakin muita vaihtoehtoja, millä me parannamme tätä asiaa
            vielä lisää.
         
         
         Tässä yhtenä selityksenä tuotiin
            esille se, että tämä tekemämme
            esitys olisi ollut byrokraattinen ja monimutkainen, mutta ainakin
            minun käsityksen mukaan se oli vain selitys siitä,
            minkä takia tätä asiaa ei tällä tavalla
            otettu käsittelyyn, koska kysehän oli lähes
            nykyisestä toimintamallista, ja sehän ei ole monimutkainen.
            Näin on hyvin pärjätty tässä tilanteessa.
         
         
         Hallituspuolue kokoomuksen toiminnasta valiokunnassa: Kyllä minä voin
            antaa teille vähän kiitostakin. Kyllähän
            kokoomuslaiset valiokunnassa toivat huolensa hyvin voimakkaasti
            esille, juuri niin kuin te kerroitte siitä, että pitkititte
            asian käsittelyä monta kertaa ihan tämmöisillä järkevillä toiminnoilla
            elikkä yrititte kyllä sitä asiaa työstää eteenpäin.
            (Janne Sankelo: Kiitämme! — Arto Satonen: Kiitämme,
            kiitämme!)
         
         
         Edustaja Suutari otti esille tämän ensimmäisen
            päivän karenssiasian. Tällä ensimmäisen
            päivän karenssillahan hillittäisiin sairauspoissaolosäännön
            epäasianmukaista käyttämistä myös vuosiloman
            aikana. Tarkoittaisiko tämä teidän esityksenne
            nyt vuosilomaa vai yleensä ottaenkin ympäri vuoden
            muitakin työaikoja? Tämä on semmoinen
            asia, mistä meidän keskustan ryhmässä ei
            ole vielä käyty keskustelua. Siihen minä olen
            tyytyväinen, että tähän lakiesitykseen
            tuli, kokoomuksen esityksestä muuten, tämä kahden vuoden
            selvitys elikkä se väheni vielä vuodella, kuinka
            pian tämä selvitys pitää tehdä.
            Eli minä kehun teitä vähän,
            mutta en minä silti voi hyväksyä tätä lopullista
            ratkaisua, minkä te olette tehneet. (Janne Sankelo: Jatka
            vain! — Arto Satonen: Hyvään suuntaan
            menee!) — No niin, en jatka siitä eteenpäin. — Nytten
            tämä sairauspoissaoloasia. Me emme ole siitä käyneet
            meidän ryhmässämme keskustelua. Nyt sitten
            kahden vuoden päästä katsotaan, minkälainen
            tämä tilanne on ollut, miten tämä asia
            on lähtenyt liikkumaan, kuinka kalliiksi tämä on
            tullut yhteiskunnalle, eri toimijoille, onko se 30 miljoonaa, mitä minä en
            usko ollenkaan, vai onko 200 miljoonaa, onko se jotakin muuta. Mehän
            emme tule tietämään, ehkä parin
            vuoden päästä tiedetään. Jos
            hyvin käy ja minä olen seuraavassa eduskunnassa
            matkassa, niin sitten voin omalta osaltani tätä asiaa
            olla viemässä mahdollisesti eteenpäin, mutta
            katsotaan, miten tilanne sillä hetkellä on kehittynyt
            tämän asian osalta.
         
         
         Sitten vielä näistä lisäkustannuksista:
            Eihän se ole pelkkä sairausloma, mistä tässä kustannuksia tulee,
            vaan työnantaja joutuu maksamaan poissaolosta nyt sitten
            kahteen kertaan, ensin sairauspoissaolosta ja sitten vielä siirretystä lomasta. Muita
            kustannuksia yhteiskunnalle, joita näissä laskelmissa
            muuten ei ole vielä tuotu ollenkaan esille, ovat lisäkustannukset
            työterveydenhuoltoon ja kunnille lisää kustannuksia
            terveydenhuoltoon ja kaikkialle tänne, koska tarvitaan
            valtava määrä lisää todistuksia
            ja kaikkea tämmöistä, ja siellä on
            kyllä tällä hetkellä jo aika
            raju kuormitus päällä, niin että saa
            nähdä, miten heidän rahkeensa tulevat
            kestämään tätä asiaa.
            Elikkä kustannuksissa tämäkin pitää ottaa
            huomioon.
         
         
         Sitten on vielä se, että kyllähän
            tämä koko esitys, jos se menee läpi,
            nostaa palkkaamisen kynnystä ja jopa harmaan työvoiman
            käyttöä, otetaan lyhytaikaisia pätkätyöntekijöitä.
            Aletaanko ketään ottamaan töihin sitten?
         
         
         Nyt sitten vielä perussuomalaisista. Kyllä minä sitten
            valiokunnan osalta ihmettelen heidän käyttäytymistään,
            koska he kannattivat tätä hallituksen esitystä.
            Toivottavasti tämä oli sitten vain valiokunnassa
            toimivien muutamien yksittäisten perussuomalaisten kannanotto
            asiaan. Nyt mahdollisesti äänestyksissä — niin
            kuin näyttää siltä, että äänestys
            tulee — tullaan sitten näkemään,
            mitä mieltä heistä suurin osa on tästä asiasta.
            Toivon, että he tulevat miettimään tätä asiaa
            vielä tarkemmin elikkä sitä, haluavatko
            perussuomalaiset todella tukea EU-myönteistä asiaa
            ja sitä, että EU-asioita tulkitaan yli niiden
            vaatiman tarpeen.
         
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on tullut
            esille se asia, että on hyvä, että nyt
            seurataan pari vuotta sitä, mitä nämä vaikutukset
            ovat. Totta kai on hyvä, että seurataan, mutta
            minusta tämäntyyppinen kokeilu suomalaisille työnantajille,
            tällainen, jossa tiedetään, että vuosittainen
            hintalappu on 200 miljoonaa euroa, on tähän maailmanaikaan
            ja tähän Suomen ja Euroopan taloustilanteeseen
            täysin sopimaton. Minusta näin kalliita kokeiluja
            ei kannattaisi lähteä harrastamaan tässä tilanteessa.
         
         
         Sitten edustaja Suutari täällä kysyi,
            kannattaako keskusta sitä kokoomuksen ensimmäisen
            sairauspäivän karenssiesitystä. Minä jään
            mielelläni odottamaan, että hallitus tuo sellaisen
            esityksen. Minulla on semmoinen käsitys, ettei hallituksella
            ole kykyä sen tyyppisiä esityksiä tuoda tänne
            saliin. Onko edes kokoomus tästä yksimielinen,
            että tämmöinen yhden päivän
            karenssi otettaisiin käyttöön?
         
         
         Edustaja Sankelo tässä oli kovin toiveikas
            sen suhteen, että ehkä kaikki työntekijät
            eivät tule tätä oikeutta, mikä tässä nyt
            tulee, käyttämään, ja näin
            tietenkin voi olla, mutta minä pahoin pelkään,
            että kun tämmöinen lainmuutos tulee voimaan,
            niin useimmat työntekijät kun näkevät, että työkaveritkin
            käyttävät tätä hyväksi,
            ajattelevat, että tämä on oikeus ja miksipä minäkin
            en käyttäisi. Tämä on ihan ymmärrettävää minusta työntekijän
            näkökulmasta, että silloin jos tulee oikeus
            näin toimia, niin tietenkin se oikeus käytetään,
            enkä minä lähde työntekijää siitä tuomitsemaan.
            Minusta ei ole yhtään epärehellistä näin toimia,
            koska silloin toimitaan lainmukaisesti, ja näin hyvä.
         
         
         Kaiken kaikkiaan haluan vain edelleen tuoda kyllä sen
            pettymyksen, että odotin, että tämäntyyppisessä laissa
            kokoomus olisi voimakkaammin pannut kyllä jarrua ja katsonut
            suomalaisen, nimenomaan suomalaisen pienyrittäjän,
            etua. Siihen olen pettynyt, että sitä ei ole katsottu.
         
         
       
      
         
         Teuvo  Hakkarainen  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kokoomus ennen varmaan oli yrittäjien asialla
            ja tällä lailla, mutta nykyäänhän
            se on sairaanhoitajien puolue, ja se käy justiinsa tosi
            hyvin tähän asiaan.
         
         
         Pääministeri puhui päivällä tästä,
            että nyt luodaan uusia työpaikkoja ja laitetaan
            asiat kuntoon Suomessa, että tänne aletaan investoimaan,
            ja semmoisia suuntauksia annettiin. Mutta minäpä puhun
            tästä ensimmäisen päivän
            sairauslomasta, tuon karenssista yhden esimerkin. Aikanaan Ruotsista
            haettiin yhteistyökumppania ja pyydettiin, että investoitte
            siihen meidän firmaan, ja he sanoivat, että okei,
            ja he tarkastivat sitten, minkälainen tilanne Suomessa
            on, ja he sanoivat, että kyllä, kun tulette samoille
            linjoille kuin millä meillä ollaan Ruotsissa — he
            ottivat sen sairauslomapäivän pois — kun
            teette saman, niin me investoimme siihen teidän firmaan,
            mutta ei sitä ennen. En ota kantaa siihen sairauslomapäivään, mutta
            tämmöinen tatsi oli siellä. Nyt jos tämä toteutuu,
            ja niin kuin todennäköisesti toteutuu, niin en
            usko, että toteutuu se pääministerin
            päivällinen lausunto, että lisää työpaikkoja
            ja investointeja tulee tähän maahan, koska lisää tulee
            näitä lomia. En minä usko. Se on tämä euro
            vain semmoinen asia, että kun se on jossakin, niin euro
            tulee toisen viereen. Se vain näin on. Mutta jos sitä ei
            tule, niin silloin ei investoida.
         
         
         Sitten vielä siitä saavutetusta edusta. Me
            kaikki vain olemme semmoisia tyyppejä, niin minä kuin
            muutkin täällä, että kun joku
            etu on saatu, niin siitä on vaikea luopua, että jos
            nyt työnantajilla kokeillaan tätä juttua,
            niin siitä ei koskaan tulla luopumaan — ainoastaan
            työpaikoista tullaan luopumaan.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Maijalalle toteaisin, että työnantajalla
            ei tänä päivänä ole
            mahdollisuutta palkata ex tempore toista työntekijää yllättävissä poissaoloissa,
            kuten tämän päivän lisälomien
            aikana. Se tekee itse sen työn tai teettää sitä sitten
            niillä resursseilla, mitä siellä sillä hetkellä jo
            on. Siihen ei ole kerta kaikkiaan mahdollisuutta enää yhtäkkiä palkata henkilöitä
            tänä päivänä,
            eikä se ole järkevää, koska
            siinä saattavat kustannukset tosiaan nousta.
         
         
         Edustaja Lohelle toteaisin myös, että nämä palkka-
            ja palkalliset vapaa-asiat, niin kuin lomat ja muut, ovat jo vuodesta
            48 kuuluneet tässä valtakunnassa työmarkkinaosapuolille.
            Onko niin, että keskustalla on nyt sitten linja muuttunut
            ja te haluatte sen ottaa tänne eduskuntaan? Minähän
            saattaisin jopa henkilökohtaisesti yhtyä teihin
            siinä mielessä.
         
         
       
      
         
         Pirkko  Mattila  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Maijala täällä ihmetteli
            perussuomalaisten käytöstä valiokunnassa.
            Me emme toki voi olla kaikissa valiokunnissa eikä keskusta
            kaikissa valiokunnissa. Mutta ehkä se on sitten tämä keskustan
            tyyli tehdä tätä oppositioyhteistyötä; jollain
            laillahan se ehkä täytyy sitten itsensä ylentää,
            jos ei muuten, niin toisia alentamalla.
         
         
         Kiitos edustaja Lohelle rakentavasta puheenvuorosta.
         
         Kehysriihen valossa on tietenkin totta, että jos tällä esityksellä on
            kallis hintalappu, kyllä se työpaikkojen syntymisen
            suhteen on ihan selvä uhka. Tästä kyllä saadaan
            selville ne tilastot, aivan niin kuin edustaja Maijala sanoi, että voidaan
            niitä sitten ihmetellä. Mutta kyllä tämän
            vaikutus varmasti jää nähtäväksi
            ja tähän voidaan sitten tehdä korjausliikkeitä,
            mikäli se EU-lainsäädännön
            puitteissa on mahdollista.
         
         
       
      
         
         Merja    Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Maijalalle muutama kommentti.
         
         Ensinnäkin työn tuottavuuden kannalta hyvinvoivat
            ja terveet työntekijät ovat avainasemassa.
         
         
         Toiseksi, kun puhuin 30 miljoonasta, tarkoitin, että tämä neljännen
            ja viidennen viikon laskennallinen ero on se 30 miljoonaa euroa.
            Eli viidennen viikon huomioiminen tässä lisää kustannuksia
            laskennallisesti 30 miljoonaa verrattuna siihen neljään
            viikkoon.
         
         
         Ja sitten näistä todistuskäytännöistä:
            Niistähän voidaan sopia työpaikkakohtaisesti,
            ja ei toki tarvita aina lääkärintodistusta.
            Toivoisin, että monet työnantajat muissakin tilanteissa
            entistä enemmän hyväksyisivät
            myöskin sairaanhoitajan todistukset.
         
         
       
      
         
         Markus Lohi /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä nyt  on sivuttu
            myös sitä keskustelua,  että kuuluvatko
            tämäntyyppiset asiat, kun puhutaan vaikkapa vuosilomasta,
            työmarkkinajärjestöjen, työnantajien
            ja työntekijöitten edustajien, päätettäväksi.
            Kyllä itse olen sitä mieltä, että kyllä lainsäätäjän,
            hallituksen ennen muuta, pitäisi Suomessa entistä voimakkaammin
            katsoa tavallaan sen perään, että Suomen
            kilpailukyky ei rapaudu. Siinä mielessä uskon,
            että edustaja Suutarin kanssa me olemme varmaan aika lailla
            samoilla linjoilla siinä, että ehkä voimakkaammin
            pitäisi nyt myös eduskunnan ja hallituksen katsoa
            sitä eikä pelkästään
            jättää työmarkkinaosapuolten varaan.
            Nimittäin nythän me näemme, että monessa
            kysymyksessä he eivät pääse
            neuvottelutulokseen. Toki voi sattua tämäntyyppisiä vahinkoja,
            niin kuin minusta tämä nyt on, mikä meillä on käsittelyssä,
            mutta me näemme myös niitä päätöksiä,
            joita on heille siirretty, niin kuin pääministeri
            täällä on kertonut eduskunnassa, että hallitus
            ei tule tekemään työiän pidentämiseen
            liittyviä keskeisiä ratkaisuja, vaan nämä on
            siirretty neuvoteltavaksi työmarkkinajärjestöille,
            ja samaan aikaan yksi keskeisistä hallituspuolueista sanoo,
            että tulkoon työmarkkinajärjestöistä mikä esitys
            tahansa, niin tämä hallitus ei korota eläkeikää.
            Tämmöinen systeemihän ei toimi, jos me ajattelemme
            pitkän päälle suomalaista yhteiskuntaa,
            vaan pitäisi olla niin, että selkeästi
            me poliittiset päättäjät, jotka
            nautimme kansan luottamusta — tänne kansa valitsee
            meidät päättämään — kantaisimme
            vastuuta myös siitä, että Suomi tulevaisuudessakin
            menestyy. Minä ainakin koen itse, että minulla
            on omalta osaltani myös vastuu siitä, että pyrin
            myötävaikuttamaan sellaisten päätösten
            syntymistä, jotka luovat työtä, yrittäjyyttä ja
            suomalaisille ihmisille tulevaisuudenuskoa ja toivoa ja rakentavat
            Suomen tulevaisuuden menestystä.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkisalo-Ropposelle haluan mainita
            siitä, että työn tuottavuus ja hyvinvointi ovat
            meidän kaikkien mielestä varmasti erittäin tärkeitä,
            ja juuri niin kuin oman puheenvuoroni aikana aikaisemmin tuossa
            sanoin, tällä hetkellä koetaan, että nykyisin
            yhteiskunnassa tilanne lomien osalta on meillä kunnossa,
            eli kyllä meidän yhteiskunnassa on koettu se,
            että se neljä viikkoa terveenä lomalla
            on ollut riittävä tähän tilanteeseen.
            Elikkä meidän lomatilannettahan ei tässä tapauksessa
            olla missään nimessä heikentämässä tällä vaan
            parantamassa myöskin meidän tekemällämme
            esityksellä.
         
         
         Sitten tämä terveydenhoitajien todistus. Kyllä terveydenhoitajienkin
            työaika on arvokasta ja maksullista, elikkä kyllä meidän
            pitää arvostaa myöskin heidän
            työaikaansa, elikkä myöskin se on kustannus.
         
         
         Sitten edustaja Mattilalle tästä perussuomalaisten
            asiasta: ymmärrän, että jokaisella ryhmällä on
            omat edustajansa valiokunnissa, ja käsitykseni mukaan teillä kuitenkin
            saattaa olla myöskin erilaisia mielipiteitä tästä asiasta,
            niin kuin on ollut. Ehkä äänestyksessä sitten
            nähdään tämä asia.
            Me olemme nyt tehneet oman esityksemme, te teette omanne.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.