Täysistunnon pöytäkirja 28/2013 vp

PTK 28/2013 vp

28. TORSTAINA 21. MAALISKUUTA 2013 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Oikeuspoliittisesta tutkimuslaitoksesta annetun lain ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n muuttamisesta

 

Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Esittelyssä on siis hallintovaliokunnan mietintö. Hallituksen esityksessä ehdotetaan Oikeuspoliittisesta tutkimuslaitoksesta annettuun lakiin lisättäväksi säännös oikeudesta saada salassapitosäännösten ja tuomioistuinten antamien salassapitomääräysten estämättä tutkimus- ja seurantatehtäviensä hoitamiseksi tarpeellisia tietoja maksutta. Lisäksi lakiin otettaisiin säännökset tutkimuslaitoksen oikeudesta muodostaa tutkimusrekistereitä, eli tutkimuslaitoksen tehtäviin lisättäisiin tutkimusrekisterien ylläpito, ja lisäksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia ehdotetaan täydennettäväksi säännöksellä Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimustarkoituksia varten keräämien tietojen salassapidosta, mikä on tärkeää, kun salaisia rekistereitä luovutetaan.

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen lakisääteisenä tehtävänä on harjoittaa riippumatonta oikeuspoliittista tutkimusta, mikä on yhteiskunnan kannalta tärkeää. Samoin tutkimuksen tarkoitus on seurata oikeusoloja ja rikollisuutta ja niiden kehityspiirteitä. Tutkimuslaitos tuottaa perustietoa oikeuspoliittisen suunnittelun, lainvalmistelun ja päätöksenteon pohjaksi ja on ainoa valtion sektoritutkimuslaitos kriminologiseen perustutkimukseen.

Valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Lainmuutoksella parannetaan nimenomaan tutkimuslaitoksen mahdollisuuksia huolehtia valtion velvoittamista lakisääteisistä tehtävistään. Se vähentää tutkimuslupien saantiin liittyvää hallinnollista taakkaa sekä tutkimuslaitoksessa että sen yhteistyöviranomaisissa ja tuomioistuimissa. Laissa säädetyin rajoituksin tutkimuslaitos voi luovuttaa tietoa tieteellistä tutkimusta varten ja myöskin yhteistyösopimusten mukaisesti tieteellistä tutkimusta harjoittavalle laitokselle tai yhteisölle. Tämä helpottaa muiden tutkimuslaitoksien kanssa yhteistyössä tehtävien tutkimushankkeiden toteutumista.

Valiokunnan saaman selvityksen perusteella tietosuojanäkökulmasta ei ole huomautettavaa tutkimuslaitosten oikeuteen saada salassa pidettäviä tietoja ja muodostaa sitten näitä edellä mainittuja rekistereitä tai luovuttaa tietoja toiselle tutkimuslaitokselle. Valiokunnan näkemyksen mukaan esityksessä on sovitettu yhteen tietohuollon ja henkilötietojen suojan tarpeet. Tämän mukaan tutkimuslaitos saa käsitellä tietoja ainoastaan lakisääteisten tutkimus- ja seurantatehtäviensä toteuttamiseksi. Käyttötarkoituksen vastaista siis olisi käsittely, joka haittaisi esitutkintaa tai poliisitutkintaa, koska tutkimuslaitoksen tiedonsaanti ei ole reaaliaikaista vaan tapahtuu pyynnöstä jälkikäteen.

Valiokunnan huomiota on kiinnitetty siihen, että kaikki pakkokeinot tulisi rajata lakisääteisen tiedonsaantioikeuden ulkopuolelle tai ainakin rajoittaa tiedonsaantioikeutta salaisten pakkokeinojen osalta, ja on viitattu poliisin ja Rajavartiolaitoksen rekistereitä koskevaan lainkohtaan. Saadun selvityksen mukaan tuomioistuimissa käsiteltävien pakkokeinojen jättäminen kokonaan tiedonsaantioikeuden ulkopuolelle rajoittaisi kuitenkin merkittävästi Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkimustehtävän hoitoa. Vaikka tiedot pakkokeinojen käytöstä tulevat vireilläolon jälkeen julkisiksi tuomioistuimissa, ovat nämä viranomaisten ja Oikeusrekisterikeskuksen ylläpitämiin rekistereihin merkityt tiedot kuitenkin salassa pidettäviä. Tutkimuslaitos hankkii tiedot ensisijaisesti Oikeusrekisterikeskuksen rekistereistä, joten säännöksen on sisällettävä myös sellaiset pakkokeinot, joita koskevat tiedot tuomioistuimissa olisivat julkisia.

Valiokunta toteaa, että poliisin rekistereihin sisältyvät tiedot salaisten pakkokeinojen käytöstä ovat huomattavasti oikeudenkäyntiasiakirjoihin sisältyviä tietoja laajempia. Poliisin henkilörekisterit sisältävät yksityiskohtaisia tietoja tutkintalinjoista sekä poliisin taktisista ja teknisistä menetelmistä, minkä vuoksi rajaus on poliisin osalta perusteltu. Oikeudenkäyntiasiakirjoihin ja -ratkaisuihin sisältyvät tiedot pakkokeinojen käytöstä ovat suppeampia.

Mainitun ensimmäisen lakiehdotuksen 4 a §:n 1 momentin 9 kohdan mukaan tutkimuslaitoksella on oikeus saada Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta tiedot muun muassa oikeuspsykiatrisista mielentilatutkimuksista. Pykälän perusteen mukaan säännöksen tarkoituksena ei ole lisätä tutkimuslaitoksen keräämien tietojen alaa, ja niin valiokunta ehdottaa, että säännöksessä käytetty ilmaisu "mielentilatutkimus" ainoastaan korvataan sanalla "mielentilalausunto". Tämä muotoilu ilmaisee hallituksen esitykseen sisältyvää muotoilua selkeämmin juuri sen, ettei tietojensaanti koske alkuperäisiä potilasasiakirjoja, joita käytetään mielentilalausuntojen laatimiseen. Elikkä hallintovaliokunta ehdottaa siis, että toinen lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana ja ensimmäinen lakiehdotus hyväksytään tällä muutoksella "mielentilatutkimuksesta" "mielentilalausuntoihin". Hallintovaliokunnan mietintö on yksimielinen.

Yleiskeskustelu päättyi.