Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Pieni kansakunta menestyy, kun sillä on
laadukas koulutus. Sivistys poistaa eriarvoisuutta, ja Suomi nousee
taantumasta korkealla osaamisella. Tästähän
me olemme puhuneet, tästä on puhunut keskustan
lisäksi myös maan hallitus. Hallituskauden aikana
nuorisotyöttömyys on kuitenkin lisääntynyt,
ja syrjäytyminen, koulupudokkuus ja eriarvoisuus ovat kasvaneet.
Ne kiihtyvät, ja olemme jäämässä koulutuksessa
maailman huippujen jälkeen. Tälle pitää panna
piste, me tarvitsemme suunnanmuutoksen.
Koulutuskenttä kuitenkin odottaa nyt henkeään
pidätellen, mitä seuraavalla viikolla, arvoisa ministeri,
tapahtuu. Aiotteko te ensinnäkin laittaa perustan kuntoon,
eli antaa kaikille lapsille mahdollisuuden varhaiskasvatukseen?
Teille luovutetaan huomenna varhaiskasvatustyöryhmän
raportti. Se on hyvin ristiriitainen, erimielisiä mielipiteitä täynnä.
Aiotteko te tuoda tuon tänne eduskuntaan, vai jääkö sekin
seuraavan hallituksen harteille? Arvoisa ministeri, montako pientä lukiota
te olette lakkauttamassa Suomesta, (Puhemies koputtaa) ja missä päin
Suomea nuo lakkautukset toteutetaan?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tässä oli jo sen verran
kysymyksiä, että luotan, että jatkamme
samalla linjalla, ja niitä samoja kysymyksiä voimme
vielä tämän keskustelun kuluessa ottaa
esiin, jotta saan sitten niihin kaikkiin vastata. Mutta keskittyisin
nyt ensin siihen, että — edustaja on aivan oikeassa — osaamisperustan
vahvistaminen on Suomen tulevaisuuden keskeisin kysymys. Jos me
haluamme kansakuntana menestyä, osaamista on vahvistettava,
ja se, mikä tästä vielä puuttui
yhtenä lohkona, on se, että meidän on
pystyttävä vahvistamaan erityisesti korkeakoulutuksen
osuutta kansakunnan osaamislähteenä, koska siellä luodaan ne
innovaatiot ja kasvun siemenet, että meillä on mahdollisimman
korkea osaaminen tätä kaikkea tehdä.
Minua itsenäni huolestuttaa se, että nykyisin yhtä korkeasti
koulutettua kohtaan tulee enää noin 1,1 tilalle,
kun taas siihen aikaan, kun itse pääsin korkeakoulusta,
näitä kilpailevia oli (Puhemies koputtaa) kolme
kappaletta vielä yhdestä työpaikasta,
eli isoja kysymyksiä kerta kaikkiaan edessä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Esitin kaksi kysymystä, ja niihin
en vielä saanut vastausta:
Toinen oli se, montako pientä lukiota Suomesta aiotaan
lakkauttaa ja missäpäin nuo lakkautukset toteutetaan.
Tietojeni mukaan kaupunkiseuduilla. Pitääkö se
paikkansa? Mitä tehdään erityislukioille?
Oletteko te poistamassa Suomesta urheilulukioita, taidelukioita
ja muita vastaavia, musiikkilukioita?
Toiseksi kysyin siitä, enkä vielä saanut
vas-tausta, että mitä te olette tekemässä varhaiskasvatuslaille.
Ministeri, muutenkin vähän ihmettelen, mitä siellä ministeriössä nyt
oikein tapahtuu. Hankkeita on kyllä menossa kovinkin paljon,
mutta ihan selvää ei aina tahdo saada. Oppivelvollisuusikää ollaan
nostamassa, eli kaikille vuosi lisää koulunpenkkiä.
Pahoin pelkään, että tuo ei poista syrjäytymistä vaan
pahimmillaan siirtää sitä vuodella eteenpäin.
Tämä maksaa riippumattomien arvioiden mukaan jopa
100 miljoonaa euroa. Samaan aikaan te leikkaatte yksin toisen asteen
koulutuksesta 260 miljoonaa euroa. Eli vuosi lisää heikompilaatuista
koulutusta kauempana kotoa (Puhemies koputtaa) — onko tässä,
ministeri, mitään järkeä?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tässä on kysymys vähän
siitä, että sitä saa, mitä tilaa.
Nimittäin tämä eduskunta — kaikki
ryhmät — on ollut yhdestä asiasta vankkumattomasti
samaa mieltä: kunnilla on liian paljon tehtäviä.
Itse olen kuulunut siihen porukkaan, joka on epäillyt,
että hyvinvointivaltiossa ihan liian paljon näitä tehtäviä ei
ole, jotta voidaan huolehtia kaikista. Mutta olemme yhteisissä talkoissa
kaikki mukana ja olemme päättäneet näitä kuntien
tehtäviä vähentää.
Ja keskeinen kysymys oli, tartummeko me varhaiskasvatukseen, tartummeko
me perusopetukseen vai tartummeko me sitten toisen asteen koulutukseen
eli lukioon ja ammatilliseen koulutukseen, oppisopimukseen ja erityisesti
ammatilliseen lisäkoulutukseen, joka on pääsääntöisesti
aikuisille. Nyt tästä kokonaisuudesta on päätetty
näitä kuntatehtäviä vähentää,
niin kuin myös Kuntaliitto itse on toivonut.
Tulen toteuttamaan tätä uudistusta niin, että jokaisella
nuorella olisi mahdollisuus vielä omalla lähialueella
koulua käydä. Sitä kautta se asettaa
sen haasteen, että me joudumme vähentämään
koulutusta järjestäjien määrässä,
(Puhemies koputtaa) eli yhdessä maakunnassa on vähemmän
järjestäjiä, mutta toivottavasti nuorilta näitä yksikköjä ei
viedä.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten tuosta ministerin vastauksesta kuulimme,
kysymyksiä jää yhtä paljon ilmaan
kuin mitä niitä äsken esitettiin. Vastauksia
ei saatu mihinkään niistä yksittäisistä asioista,
mitä edustaja Puumala tuossa aiemmin esitti.
Kysyn nyt kaksi kysymystä:
Toinen liittyy tähän varhaiskasvatuslakiin.
Ollaanko sitä tuomassa, sisältääkö se
ryhmäkokoja? Mikä on rahasumma, joka siihen aiotaan sijoittaa?
Toinen kysymykseni liittyy oppivelvollisuusiän pidentämiseen.
Onko tarkoitus, että kaikki oppilaitokset ja oppilaitokset
yleensä koko maassa saavat oikeuden antaa tätä oppivelvollisuusiän
pidentämiseen sisältyvää opetusta,
vai suljetaanko pois joku joukko tästä remmistä?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Vastaan tähän edustajan
kysymykseen, molempiin kysymyksen päälauseisiin,
"kyllä". Olette ihan oikeilla jäljillä:
tulemme tekemään juuri niin, että pidämme
huolta ensinnäkin siitä, että varhaiskasvatukseen
voitaisiin tehdä parannuksia. Olen esittänyt kehysriihelle,
että me tekisimme pieniä parannuksia siihen, miten
varhaiskasvatus järjestetään jatkossa.
Se laki on minua vuoden vanhempi, ja minä luulen, että aika
on muuttunut. Itse kannatan vahvasti sitä, että me lähdemme
siitä, että maksimikokoa pitää pystyä jatkossa
säätelemään, ja siltä osin
työryhmä käsittääkseni
huomenna tulee luovuttamaan sensukaisen mietinnön.
Ja näiltä toisilta osilta: Me haluamme pitää myöskin
siitä kiinni, että joka puolella Suomea sitä koulutusta
on tarjolla. Siltä osin haluamme pitää myös
siitä kiinni, että vapaa sivistystyö voi jatkaa
palveluiden tarjontaa tällä koulutussektorilla,
silloin kun me puhumme niistä asioista, jotka he ovat järjestäneet
joko toisen asteen koulutuksena tai perusopetuksen lisäopetuksena.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yhä edelleen on hämärän
peitossa ja epäselvää, mitä oppivelvollisuusiän
korottaminen sisällöllisesti tulee olemaan. Kysyn:
aiotaanko hyödyntää kansanopistoinstituution
osaamista ja mahdollisuuksia ja olemassa olevia järjestelmiä oppivelvollisuuden
laajentamisessa?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Juuri vastasin edustaja Kerolalle tähän kysymykseen,
että kyllä, aiotaan hyödyntää samassa
laajuudessa kuin nykyäänkin. He tekevät hyvää työtä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Rapeat 41 vuotta sitten käynnistyi
peruskoulu. Muistan sen hyvin, kun satuin nuorena ylioppilaana olemaan
silloin yhden vuoden Enontekiöllä kiertävänä englannin
kielen opettajana. Se oli radikaali uudistus sekä sisältöjen
puolesta että ennen muuta siksi, että se antoi
kovan iskun tämmöiselle eriarvoistuvalle kehitykselle
yhteiskunnassa. Kaikki suomalaiset ovat saaneet sen jälkeen
9-vuotisen perusopetuksen.
Tänään kaikki merkit viittaavat siihen,
että tämmöinen eriarvoistuminen on lähtenyt
uuteen kasvuun. Vanhempien koulutustaustasta voi jo ennustaa, miten
lapset tulevat menestymään meidän kouluissamme
ja sitä myöten elämässä.
Eriarvoisuus on siis jälleen kasvussa. Tarvitaan peruskoululle
uudistus.
Ministeri Kiuru, jotain huhuja on kuulunut, että työryhmiä työskentelee
tämän ympärillä, mutta tietoja
ministeriöstä ei paljon ole tullut. Ovatko ne
kokoontuneetkaan, ne työryhmät? Mutta kun tämä peruskoulu
rakennettiin laajalla komiteamietinnöllä, joka
on aivan loistava edelleenkin luettavaksi, aiotteko tämän
uudistuksen, joka on Suomelle välttämätön,
(Puhemies koputtaa) toteuttaa myöskin samalla tavalla:
laajalla parlamentaarisella valmistelulla?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä kiitän edustajaa. Kyllä tämä on
todella hieno asia, että otatte sen esiin tässä salissa, millä tavalla
me voisimme tukea sitä, että palataan takaisin
juurille siinä, mistä suomalainen peruskoulu on
tunnettu, ja tehtäisiin siellä puolella yhtä hyvää työtä seuraavassakin
sukupolvessa. Tasa-arvoisen koulutuksen edistäminen on
ollut yksi meidän menestystekijä, ja siellä puolella
pitää ehdottomasti tehdä työtä tasa-arvon
edistämiseksi entistä vahvemmin, koska me näemme,
että sekä koulujen välinen eroavaisuus
että myöskin lasten ja nuorten oppimiserot kasvavat
koko ajan.
Nämä ovat huolestuttavia viestejä,
koska alun perin peruskoulua ei suunniteltu tähän
tarkoitukseen vaan aivan toisenlaiseen tarkoitukseen, siihen, että meidän
tasa-arvoinen koulutus olisi kaikissa mittapuissa mahdollista taustaan
tai varallisuuteen riippumatta, ja sitä kautta olemme nähneet
nämä uhat, mutta myöskin monet muut uhat, (Puhemies
koputtaa) jotka liittyvät tähän Pisa-tutkimustulokseenkin.
Eli kouluviihtyvyys on laskussa, ja olemme käynnistäneet
tämän työryhmäasettamisen, ja
koko suunnitelma on tiedossa, (Puhemies: Taitaa olla aika täynnä,
arvoisa ministeri!) ja olemme koonneet nämä työryhmät
jo.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Perusopetusta uudistetaan parhaillaan. Opetushallituksessa
valmistellaan opetussuunnitelman perusteita, ja työ on
käynnissä. Korkea osaaminen on Suomen menestys,
mutta on tärkeää huomata, että kun
osaamista nostetaan, niin kysymys ei ole siitä, että kaikilla
on korkeakoulututkinto. Kun opetusministeri on julkisuudessa sanonut,
että yliopistoihin, korkeakouluihin lisätään
aloituspaikkoja, niin kysyisin: mille alalle? Suuri huoli on akateemisesta
työttömyydestä ja siitä, että samaan
aikaan leikataan korkeakouluista ja lisätään
aloituspaikkoja. Siinä on suuri riski laadun laskulle,
ja pitää muistaa, että osaaminen tulee laadusta.
Tästä oppivelvollisuuden pidentämisestä edelleen
sanon, että heittäkää se nyt
roskakoriin. Se on sellainen koulutuspoliittinen raato, jota ei kannata
kaivella. Kannattaa kohdentaa olemassa olevat voimavarat niille
nuorille, jotka tarvitsevat apua ja tukea. Räätälöityä tukea
tarvitaan. Se on viisas neuvo, ja uskon, että siihen yhtyy enemmistö eduskunnasta.
(Eduskunnasta: Hyvä! Kyllä!)
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Onneksi minulla on hallitus takanani tässä oppivelvollisuuden
pidentämisessä, ja sitä kautta huoli
on aiheeton. Kehysriihessä etenemme tässä asiassa,
ja oppivelvollisuutta koskevat suunnitelmat ovat pitkällä,
ja tulemme antamaan tuon lainsäädäntöehdotuksen
kevään lopuksi, ja siltä osin asia etenee.
Pidän sitä erittäin merkittävänä tekona
suomalaisten nuorten tulevaisuuden eteen. Se lisää sekä henkilökohtaista
hyvinvointia että tämän kansan hyvinvointia,
jos me saamme nostettua nuorten osallisuutta toisella asteella.
Se on erittäin suuri huoli, joka meillä yhteiskunnassa
on, että he kävisivät vielä koulua,
koska näitä alle kolmekymppisiä peruskoulun
varassa olevia nuoria on yhä vielä lähemmäs
100 000.
Arvoisa puhemies! Toinen kysymys sitten liittyy opiskelijasumaan,
ja me olemme hyvin laajasti monille aloille suunnitelleet näitä paikkoja, mutta
myöskin uusille kasvaville aloille. On erittäin
tärkeätä, että käydään
laajaakin keskustelua siitä, mille aloille, muttei kannata
heittää (Puhemies koputtaa) lasta tämän
pesuveden mukana pois, koska me tarvitsemme 40 000—60 000 nuorelle
paikan korkeakouluun. Se ei yhtään akateemisten
määrää lisää,
mutta se lyhentää työ-uria.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt oli kyllä hämmentävää kuulla,
että päähallituspuolue irtisanoutuu tästä oppivelvollisuusiän
nostosta, tästä 100 miljoonan investoinnista,
mitä olette tekemässä. Oikeastaan tästä täytyisikin
kuulla pääministerin sijaisena olevan valtiovarainministerin
mielipide, mikä tässä on hallituksen
linja.
Mutta haluan myös kysyä, arvoisa ministeri, teiltä.
Totesitte, että vapaa sivistystyö on sydämenasianne,
mutta leikkaatte sieltä kuitenkin rakennepaketin mukaan
15 miljoonaa, ja se tarkoittaa sitä, että sivistystyön
toiminta keskittyy suurille paikkakunnille, ja käyttäjät,
ne vähävaraiset käyttäjät,
jotka juuri tarvitsisivat nuorisotakuunkin vuoksi vapaata sivistystyötä,
(Puhemies koputtaa) maksavat enemmän. Mitä aiotte
tehdä tälle asialle?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että eduskunnassa käydään keskustelua
osaamisesta ja myöskin niistä huolestuttavista
tuloksista, joita meidän peruskoulun oppilaiden Pisa-tutkimus on
nostanut esille. Täytyy huomata, että eriarvoisuuden
kasvu suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta myöskin oppimistulosten
heikentyminen peruskoulussa, on tapahtunut pitkällä aikajänteellä.
Ne eivät ole tapahtuneet tämän hallituksen
aikana. Ne ovat tapahtuneet viimeisen 10 vuoden aikana, ja on erittäin
valitettavaa, että näihin ei ole aikaisemmin puututtu.
Mutta on hyvä asia, että tämä hallitus
on nostanut yhdeksi kärkitavoitteeksi eriarvoisuuden vähentämisen suomalaisessa
yhteiskunnassa, ja sitä tavoitetta viedään
läpi kauttaaltaan niin opetustoimessa, verotuksessa kuin
monen muunkin osa-alueen kautta.
Mitä tulee sitten hallituksen tekemiin päätöksiin:
Niin kuin edustaja Kalmari erittäin hyvin tietää,
hallituksella on vain yksi linja. Hallitus puolustaa yhdessä niitä päätöksiä,
jotka on tehty.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! On ihan totta, että me joudumme
myöskin vapaasta sivistystyöstä nyt hiukan
säästämään. Me olemme
hyvin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, enkä halua
vähätellä sen vaikutusta vapaaseen sivistystyöhön.
Mutta siitä olen tyytyväinen, että hallitus
kuitenkaan ei päättänyt, sanotaanko näin,
vielä suurempaa reformia toteut-taa vapaassa sivistystyössä,
ja toivon, että me tästä yhteistyöllä vapaan
sivistystyön toimijoiden kanssa selviämme niin,
että me emme koulutuksen laatua vapaan sivistystyön
puolella kuitenkaan uhkaa. Tätä kautta on tärkeää muistaa,
että me olemme hyvin vaikeassa taloudellisessa tilanteessa,
ja nyt on säästöjä haettu monelta
sektorilta, koska 5 miljardia on tähän mennessä sopeutettu,
ja keskustankin malli taitaa olla paljon, paljon enemmän
kuin 5 miljardia ja tulevat 3 miljardia. Siltä osin on
tärkeää kuitenkin olla realisti siinä,
että valtiontalouden tasapainosta tässä on kysymys
ja tulevaisuuden nuorten mahdollisuudesta nauttia niistä kaikista
palveluista, (Puhemies koputtaa) joista me olemme päässeet
nauttimaan.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kyllä suuresti, jos täällä ei
kanneta huolta meidän nuoristamme ja haluta tehdä toimenpiteitä,
jotka auttavat heidän tulevaisuuttaan, heidän
opintojensa löytymistä, työpaikkansa
löytymistä ja niin edelleen. Minä näen
kyllä tämän todella kummallisena. Oppivelvollisuusiän
pidentäminen on hyvä tapa saada aikaan niitä toimen-piteitä,
millä me pystymme puuttumaan näiden nuorten tilanteisiin.
Minä toivoisin, että ministeri Kiuru täällä selventäisi
nyt näitä lukemia. Täällä heitellään
vähän ihmeellisiä summia ilmaan, joten
olisi hyvä kuulla ministeriltä, mitä ne
oikeasti ovat.
Eikö ole näin, ministeri, että se
maksaa myös itsensä takaisin sillä, että nämä nuoret
ohjautuvat oikeaan paikkaan? (Ben Zyskowicz: Kaikki teidän
menonne maksavat itsensä takaisin!)
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta politiikassa pitää myöskin
osata tehdä ennalta ehkäiseviä sijoituksia,
ja minusta tuntuu, että täällä on
kuitenkin paikalla valtavan fiksu joukko edustajia, jotka osaavat
ajatella aivan samalla tavalla.
Kysymys on siitä, mitä me haluamme tulevalle
sukupolvelle. Olemmeko me valmiita siihen, että meidän
nuoret käyvät yhä enenevissä määrin
myöskin toisen asteen koulutuksen, lukion, ammatillisen
koulutuksen, olipa se muoto ammatillisessa koulutuksessa sitten
mikä tahansa? Se on tämän kansakunnan
ainoa tapa rakentaa tulevaa kasvua ja osaamista, että toiselle
asteelle hakeudutaan ja siellä opinnot tullaan suorittamaan. Minä en
kannata sellaista Suomea, jossa me tietoisesti pidämme
huolta siitä, että jäädään
pelkän perusasteen varaan.
Ainoa, kaikkein tehokkain, keino nostaa koko kansan osaamisastetta
on lähteä siitä, että pidetään
kiinni vanhasta hyvästä. Aina kun on nostettu
oppivelvollisuusikää, se on kohdistunut lähes 100-prosenttisesti
siihen ikäluokkaan (Puhemies koputtaa), ja nyt on aika
nostaa, jotta lähdetään toiselle asteelle
koko porukalla.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meidän on syytä tunnustaa
se, että meillä ikävä kyllä on
eriarvoistava koulutusjärjestelmä tällä hetkellä johtuen
siitä, että kunnilta on niin paljon leikattu näitä kuntaosuuksia
ja ne eivät pysty, vaikka laki vaatii, antamaan kaikille
oppilaille yhdenvertaista koulutusta. Ne nuoret ja lapset, jotka
ovat heikossa asemassa, eivät saa sitä tukea,
vaikka he tarvitsevat. Tämä on ihan realiteettia
meillä kunnissa, ja me tiedämme sen, jos olemme
myös kuntapäättäjinä.
Arvoisa puhemies! Olisin halunnut huomiota kiinnittää siihen,
että meillä sivistysvaliokunnassa on keskusteltu
useita päiviä tästä tulevaisuusselonteosta.
Siellä on kiinnitetty huomiota siihen, että meidän
pitäisi olla tietoyhteiskunta, mutta silti meillä ei
kuitenkaan ole esimerkiksi atk-opetusta ja tietovälineitten
opetusta peruskouluissa muuten kuin sivuaineena tai tämmöisenä lisäkkeenä.
Me emme panosta aidosti niihin asioihin, ja siitä huolimatta
me jäämme jälkeen kaikessa esimerkiksi
koulutuksen viennissä ja muussa, koska me emme osaa löytää niitä keinoja,
miten me saisimme oppilaat omaksumaan sitä tietoa. (Puhemies
koputtaa)
Kysynkin ministereiltä: saammeko me jotain uusia välineitä kouluihin,
jotta saadaan tämä tietoyhteiskuntamaine takaisin?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä on käynyt
ilmi, ei tässä nyt ihan hirveästi ole
jaettavaa, koska tuo valtiontalous on sellaisessa jamassa, että paljon
ei ole jakovaraa, mutta paljon me voimme tehdä myöskin
sillä, että me yhdessä päätämme,
että jotkut asiat vain hoidetaan, ja yksi sellainen on, että peruskoulun
tulevaisuus on meille elintärkeä.
Siellä on pakko ottaa myöskin uudenlaisia
keinoja käyttöön siinä, että saadaan
tätä Pisa-tutkimuksissa havaittua kouluviihtyvyyttä merkittävästi
parannettua. Siinä me olemme romahtaneet. Se on vakava
juttu, kun lapsilla ja nuorilla motivaatiota ei ole.
Minä uskon, että yksi asia, joka meidän
vain on hoidettava, on tämä digitaalisuuden tulo
ja ict:n käyttö myöskin opetuksen osana.
Se on väline, mutta se pitäisi enenevissä määrin
ottaa käyttöön. Meillä on paljon
hyviä kouluja, jotka ovat ensiluokkaisella tavalla ottaneet
myöskin nämä välineet ja keinot
käyttöön, mutta paljon meillä on
vielä tehtävää. Siltä osin
tuen kyllä sitä linjaa, että tämä on
tulossa mukaan. Erillisiä oppiaineita me emme enää pidä keskustelussa
mukana, koska tuntijako peruskoulun osalta on jo päätetty,
mutta työtavoista voidaan päättää nyt ihan
jatkossa.