Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Raskaan liikenteen kaluston enimmäispainojen
ja -mittojen nosto oli aika raju ratkaisu rikkidirektiivikompensaationa
ja varsin vajavaisella valmistelulla. 76-tonnisten megarekkojen
tulon myötä liikkuvan poliisin toiminta lakkautettiin, ja
tähän liittyen huoli raskaan liikenteen turvallisuudesta
kasvoi. Valvontakursseja ei ole järjestetty viime aikoina,
ja myöskään uusien, raskaampien ajoneuvoyhdistelmien
testaukseen tarvittavia ajoneuvovaakoja ei ole hankittu.
Ministeri Räsänen, te viikko sitten vastasitte minulle
kuvaten Paateron Poliisihallituksen dynaamista otetta sanatarkasti
seuraavasti: "Muutosten johdosta Poliisihallitus selvittää tarvetta poliisin
punnitusohjeen päivittämiselle ja mahdollista
vaakakaluston kehittämistarvetta." Olisiko tässä vakavassa
tilanteessa, arvoisat ministerit, nyt syytä liikenneturvallisuuden
valvonnan ja raskaan liikenteen valvonnan osalta Liikenneviraston
kanssa yhdessä pikaisesti katsoa, ettei meille synny Turun
Myllysillan kaltaisia vakavia, myös siltoihin liittyviä riskejä?
Kysymys on aika laajasta turvallisuuskysymyksestä.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kyllä nimenomaan liikenneministeriön
kanssa yhdessä tätä liikenneturvallisuutta
ollaan linjaamassa, ja myös Poliisihallituksen kanssa sisäasiainministeriö on
tehnyt tulossopimuksen, jossa liikennevalvonnan taso säilytetään
vuoden 2012 tasolla, mikä käytännössä tarkoittaa
sitä, että esimerkiksi raskaan liikenteen valvontaan
käytettyä työaikaa tullaan lisäämään viime
vuodesta, siis vuodesta 2013, tähän vuoteen noin
7 henkilötyövuodella, eli tavoitteena on tuo 54
henkilötyövuotta.
Edelleenkin yhdyn siihen, mitä tuossa
vas- tauksessa teille sanoin. Todellakin olen kyllä luottavainen
siihen, että nämä poliisin liikenneturvallisuuden
tulostavoitteet kyetään säilyttämään
aivan sovitulla tasolla.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Täytyy muistuttaa siitä asiasta,
että valitettavasti meidän maassa on myös
jätetty noudattamatta niitä yhteisiä pelisääntöjä, mitä raskaassa
liikenteessä on ollut. Elikkä ennen kuin uusi
mitat ja massat -pelisääntö tuli voimaan,
vanhalla kalustolla on pahimmissa tapauksissa ajettu jopa 85 tonnin
kuormilla, ja se jos mikä on rasittanut meidän
siltoja ja meidän teitä, meidän alempaa
tieverkostoa, erittäin raskaalla kädellä.
Täytyy tietysti muistaa se, että Turun Myllysilta
on ehkä huono esimerkki tähän tapaukseen ottaen
huomioon sen, että siinä oli kyseessä täysin
virheellinen suunnittelutyö.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on jo ennen näitä viimeisiä mittojen
ja painojen korotuksia ollut suuremmat yhdistelmäajoneuvot
ja rekat kuin muualla Euroopassa. Nyt kysyisinkin sitä,
kun monesti nämä suuret ajoneuvoyhdistelmät
liikkuvat nimenomaan tuolla itäisen Suomen alueella metsäteollisuuden
tuotteiden ja raaka-aineiden kuljetuksessa, kaivosteollisuuden tarpeisiin
ja näin pois päin, miten aiotaan varmistaa se,
että tiestö ja sillat näillä alueilla
saavat sen lisäresurssin, jota sinne ehdottomasti kaivataan.
Uudistaisin myös sen kysymyksen, miten sitten varmistetaan
näillä heikkokuntoisilla teillä liikenneturvallisuus,
kun entistä suuremmat ajoneuvoyhdistelmät siellä liikennöivät.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Täytyy huomauttaa tietysti siitä,
että se korjausvelka on ollut olemassa. Meillä on
kahden miljardin korjausvelka, eikä se siitä ole
lisääntynyt. On vain paljastunut lisää ongelmia
kuntien ja myös valtion saralla siinä, missä kunnossa
esimerkiksi meidän sillat ovat.
Tällä hetkellä täytyy muistaa
myös se, että siinä missä meillä on
ollut suurin kalusto, meillä on myös ollut Euroopan
pisimmät kuljetusmatkat. Ja jos mietitään
suomalaista kilpailukykyä, teollisuuden kilpailukykyä,
sitä mahdollisuutta saada mahdollisimman paljon kerralla
tavaraa liikenteeseen satamiin ja maailmalle, niin myös
tämän rikkidirektiiviasian yhteydessä on
pidetty tärkeänä, että me pystymme
pitämään huolta meidän kustannuskilpailukyvystä myös
sitten raskaan liikenteen puolella.
Iso kysymys on se, miten me voimme pitää huolta
meidän väyläverkostosta. Perusväylästön kunnossapito
on se kaiken a ja o. 55 miljoonaa euroa saatiin lisää rahaa tämän
mitat ja massat -hankkeen tiimoilta kriittisten siltojen ja teiden korjaukseen.
Rahaa tarvitaan lisää, mutta muistuttaisin (Puhemies
koputtaa) edustajia siitä, että se korjausvelka
on ollut olemassa jo ennen kuin nämä päätökset
on tehty.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Se palaute, mitä on tullut rekkayrittäjiltä,
on tietysti se, että Suomen heikkokuntoiset tiet ja sillat
eivät todella tule kestämään
näitä rekkoja. Nyt kysymys on se, millä sitten
saataisiin rahoitettua näitä teitä. Nythän
meillä liikkuu paljon myös todella suuria, supersuuria
ulkomaisia rekkoja. Olisin kysynyt ministeri Kyllöseltä:
olisiko mitään mahdollisuutta tätä vinjettijärjestelmää luoda Suomeen
niin, että myös näiltä perittäisiin
maksua, ja sitten samalla kompensoitaisiin kuitenkin suomalaisille
rekkayrittäjille rahaa takaisin? Tämä ei
tietenkään mitään kymmeniä miljoonia tuo,
mutta se tuo kuitenkin varmasti jonkun verran rahaa takaisin, ja
näin saataisiin kohtuullisuutta tähän,
että ne myös maksavat, jotka täällä käyvät
ajamassa näitä rekkoja. Ennen kaikkea kabotaasiliikenteessä,
joka sinänsä on laillista, tapahtuu nyt niin paljon
myös ylilyöntejä ja luvatontakin ajamista.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Painojen osalta on tietysti sanottava
se, että kun uusi kalusto tulee käyttöön, siinä on
enemmän akseleita, painot jakaantuvat tasaisemmin. Jos
mietitään sitä, että vanhalla
kalustolla ajettiin aiemmin jopa 85 tonnin kuormilla, niin jokainen,
joka ymmärtää fysiikasta yhtään,
tajuaa sen, että siinä vanhassa kalustossa ollut
85 tonnin kuorma on kuluttanut meidän tiestöä huomattavan
paljon enemmän kuin se enemmän akseleita sisältävä pidempi
reteli, jossa se paino jakaantuu tasaisemmin. Siinä on
myös paripyöräsääntö käytössä,
jolloin myös sitä painon jakautumista voidaan
katsoa ihan uudella tavalla.
Vinjetin osalta on jo edellisellä kaudella käyty
paljon keskustelua ja tehty selvitystyötä ja todettu
se, että jos raskaalle liikenteelle yksinään rakennettaisiin
oma järjestelmä, niin itsessään
se järjestelmä maksaisi jo enemmän kuin
se tuotto siinä kaikkinensa on. Tilanne on se, että kotimaiselle
liikenteelle joka tapauksessa, jotta meidän yrittäjät
pärjäisivät, sen järjestelmän
pitäisi kompensoida. En näe järkevänä,
(Puhemies koputtaa) että se yksinään
rakennettaisiin. Sitten pitäisi miettiä kokonaan
uudelleen meidän liikenteen verotus- ja maksujärjestelmä.