2) Laki kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain 6 §:n
muuttamisesta
Tuija Nurmi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on laki kuntouttavasta
työtoiminnasta ja sen 6 §:stä, jota pitäisi muuttaa.
Kuntouttava työtoiminta on sosiaalihuoltolain mukaista
sosiaalipalvelua. Kuitenkin sitä saa hankkia vain kunnalta,
tai sitten kunta voi järjestää työtoiminnan
siten, että se tekee kirjallisen sopimuksen toisen kunnan
tai kuntayhtymän kanssa, aivan yhtä hyvin rekisteröidyn
säätiön, valtion viraston taikka rekisteröidyn
uskonnollisen yhdistyksen kautta. Kunnan tulee antaa tieto tästä asiasta
työvoimatoimistolle, ja kuntouttavaa työtoimintaa
ei saa hankkia yritykseltä. Kuitenkin millä tavalla
tämä kuntouttava työtoiminta järjestetäänkin,
niin kunta huolehtii siitä, että se on asianmukaista,
ja seuraa toiminnan laatua.
Tällä hetkellä ongelmana on se, että esimerkiksi,
otan ihan käytännön esimerkin, Heinolan kunnassa
on Heinolan kaupungin omistama työkeskus, joka ei pysty
ottamaan tällaisia kyseessä olevia henkilöitä töihin,
koska se on kunnan omistama osakeyhtiö. Siksi olen tehnyt
lakialoitteen, että kuntouttavan työtoiminnan
hankintamahdollisuus voitaisiin laajentaa koskemaan myös
osakeyhtiöitä tai ainakin kaupunkien tai kuntien
omistamia osakeyhtiöitä. Uskon, että tämä tulee
esiin Markku Lehdon toimikunnassa, jossa käsitellään
sosiaaliturvan uudistusta, ja mielestäni tämä olisi
keskeinen asia käytäväksi siinä työryhmässä läpi.
Ministeriöstä on tullut tietoa, että kuntouttavan
työtoiminnan hankintamahdollisuuden laajentamisesta yrityksiin
on pariin kertaan keskusteltu työministeriön ja
sosiaaliministeriön asiantuntijoiden kesken viimeisten
kahden kolmen vuoden aikana. Käytännössä ei
kuitenkaan lainsäädäntömuutoksia
ole vireillä. Nyt kun ollaan uudistamassa sosiaalilainsäädäntöä,
niin mielestäni olisi se paikka, jossa tähän
voitaisiin puuttua.
Rohkenen, arvoisa puhemies, tässä kohtaa kertoa,
mitkä ovat ajatukset Heinolassa kuntouttavan työtoiminnan
järjestämisestä kaupungin omistamassa
yhtiössä. Meillä Heinolassa on tilanne,
jossa kaupungilla on tarve järjestää kuntouttavaa
työtoimintaa omistamansa yhtiön Heinolan Työkeskus
Oy:n toimesta. Yhtiöllä puolestaan on ylimääräistä kapasiteettia
toiminnan järjestämiseksi. Esteeksi muodostuu
kuntouttavaa työtoimintaa koskevan lain kielto palveluiden hankkimisesta
yhtiöiltä.
Tämä Heinolan yhtiö on alun perin
perustettu toteuttamaan sosiaalihuollon työtoimintaa, kehitysvammaisten
päivätoimintaa ja vajaakuntoisten työllistämistä.
Yhtiöjärjestyksen mukaan yhtiön tarkoituksena
ei ole tuottaa voittoa. Lain kirjaimellisen tulkinnan mukaan kyseessä oleva este
koskenee myös kaikkia viime aikoina perustettuja niin sanottuja
sosiaalisia yrityksiä, ja tietenkin tähän
haluttaisiin muutos, että sosiaaliset yritykset, myös
kuntien ja kaupunkien omistamat yritykset, osakeyhtiöt
voisivat antaa tätä sosiaalipalvelua, joka tässä laissa
on kyseessä.
Toivon, että tämä lakialoite saisi
myönteisen käsittelyn ja tämä huomioitaisiin
tässä työryhmässä,
joka uudistaa sosiaalilainsäädäntöä.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun tämä lakimuutos
kuntouttavasta työtoiminnasta tulee myöhemmin
valiokuntakäsittelyyn, niin olisin toki toivonut, että se
olisi tuotu myöskin työ- ja tasa-arvovaliokuntaan,
ja syynä lähinnä se, että tämä koskee,
mikäli toteutuu tämä lakimuutos, erittäin
montaa kunnallista ja yksityistä pienyritystä sekä sitten
sellaisia yrityksiä, joita nykyään pidetään
ainoastaan kokeilutyöpaikkoina, ja se saattaisi jopa antaa
mahdollisuuden näille yrityksille muuttaa nämä työpaikat täysin
pysyviksi työpaikoiksi näille kuntoutujille.
Mutta kun tämä lakimuutos kuntouttavasta työtoiminnasta
tässä mahdollisesti etenee, niin ideana pitäisi
olla tämä, että työpaikan rakenteet tukevat
kuntoutujaa. Miten työn tekeminen ja opastus tullaan hoitamaan,
jää nähtäväksi, koska tällä hetkellä ei
ole ohjaajaresursseja eikä työnjohtoresursseja
tarpeeksi näissäkään työpaikoissa,
puhumattakaan näistä tulevista mahdollisista yksityisistä yrityksistä.
Silloin nousee uuteen valoon myöskin työterveyshuollon
resursointi. Tällä hetkellä on jo vaikeuksia
saada työterveyslääkäreitä ja
henkilöstöä työterveyspuolelle,
ja nyt pitäisi tässä tapauksessa, mikäli
tämä lakiehdotus toteutuu, myöskin huolehtia
siitä, että työpaikoista löytyy
tarpeeksi ammattitaitoisia ohjaajia, työnohjaajia ja sellaisia
ihmisiä, jotka voivat tukea kuntoutujia näiden
työssä, jotta ei tapahtuisi niin, että työyhteisössä tulee
ristiriita muun muassa työn sujuvuuden hidastamisesta.
Kolmas asia on se, että kuntoutujan kaikkia resursseja
pitäisi osata käyttää myöskin
siinä työpaikassa, ja sekin saa aikaiseksi oikeastaan
ongelman siinä, kuka on mukana työnohjauksessa. Silloin
työfysioterapeuttien ja toimintaterapeuttien rooli nousee
tässä asiassa esiin. He voivat tukea myös
mielenterveyskuntoutujia näissä työyhteisöissä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Nurmen aloitetta. En näe
mitään syytä, ettei yrityksiltä voisi
hankkia kuntouttavaa työtoimintaa. Ja usein saattaa olla
jopa niin, että monien hoiva- ja konsulttiyritysten kuntouttava
toiminta on jopa tehokkaampaa kuin uskonnollisten yhdyskuntien tai
kansalaisjärjestöjen toteuttama. Uusien työllistämistä tukevien
keinojen kohderyhmänä ovat heikommassa työmarkkina-asemassa
olevat tai marginaalityövoimaan kuuluvat työvoimat.
Uusien palvelujen kehittäminen on myös väline
ennakoidun työvoimapulan torjumiseksi. Kehittämistyön
tulokset jäävät kuitenkin lyhytaikaisiksi,
ellei uusia palveluita vakiinnuteta osaksi peruspalveluja.
Kuntouttava työtoiminta on kunnan järjestämää.
Tarkoituksena on parantaa pitkään työttömänä olleen
elämänhallintaa ja luoda edellytyksiä työllistymiselle.
Tämän toiminnan merkitys kasvaa työvoimapulan
lisääntyessä. Työ- ja elinkeinoministeriön
teettämän selvityksen mukaan kunnissa ei tiedetä,
kuinka paljon voimavaroja kuntouttavaan työtoimintaan käytetään
ja miten tuloksellista se on. Kuntouttavalla työtoiminnalla
on myönteisiä vaikutuksia. Asiakkaan elämäntilanteen
hallinta ja valmiudet osallistua työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin
parantuvat. Asiakkaiden työllistyminen on kuitenkin heikohkoa, vaikka
juuri työkykyisyyden saavuttaminen on kuntouttavan työtoiminnan
tarkoitus. Työkykyisyyden saavuttamisessa on olennaista
elämänhallinnan ammatillisten valmiuksien ja työssä jaksamisen
kehittyminen.
Arvoisa herra puhemies! Kuntouttavan työtoiminnan tulokset
ovat vähäisiä siksi, ettei kunnissa sen
kehittämiseen ole juurikaan kiinnitetty huomiota. Kuntien
peruspalvelujen hallinto ei seuraa kuntouttavan työtoiminnan
eikä sen asiakkaan aktivointisuunnitelmien toteuttamista.
Kunnissa ei olla täysin tietoisia tämän
toimintamuodon kustannuksista. Tilastoa kuntouttavan työtoiminnan
asiakkaista ei ole. Kuntouttavan työtoiminnan muotoja ei
ole tarkasti säädelty, siksi sitä toteutetaan
eri tavoin eri kunnissa. Kuntoutuksen kannalta olennaisten toimintamallien
ja hyvien käytäntöjen leviäminen
kuntiin on välttämätöntä.
Työ- ja elinkeinoministeriön sekä sosiaali-
ja terveysministeriön tulisi antaa yhteiset kuntouttavan
työtoiminnan laatusuositukset. Tarpeen on myös
kerätä tiedot kuntouttavan työtoiminnan
asiakkaista, heidän työkykyasteistaan sekä kuntoutuksista.
Kuntouttavaan työtoimintaan tulisi luoda vähimmäisvaatimukset
tarvittavan henkilökunnan ohjauksen ja koulutuksen määrästä.
Arviointisuunnitelmien sisältö on selkeytettävä.
Niiden toteuttamisen seurantajärjestelmä on luotava
kuntiin yhteistyössä työvoimatoimistojen
kanssa. Asiakkaiden on sitouduttava kuntouttavaan työtoimintaan.
Poissaoloihin ja laiminlyönteihin on säädettävä tiukat
rajat.
Arvoisa puhemies! Kuntouttavan työtoiminnan merkitys
on keskeinen myös siksi, että työkyvyttömyyseläkkeellä olevista
noin 40 000 henkilöä haluaa palata työelämään.
Niin työkyvyttömyyseläkkeellä kuin
kuntouttavassa työtoiminnassa olevien fyysinen kuntoutuminen
on keskeistä. Monet kuntouttavaan toimintaan tulevat henkilöt
ovat menettäneet paitsi elämänhallintansa
myös fyysisen kuntonsa. Useimmiten kysymys on alkoholisoitumisesta.
Huumeista ja alkoholista irtautumisen on oltava kuntoutumistoimien
edellytyksenä. On tärkeätä,
että kuntouttavasta työtoiminnasta muokataan hyvin
organisoitua ja tavoitteellista toimintaa, jonka seurauksena useimmat
asiakkaat saavuttavat hyvän työkyvyn ja voivat
palata täysivaltaisina kansalaisina takaisin kaivattuun
työelämään.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmen aloite on erittäin kannatettava,
ja olisin mielelläni itsekin allekirjoittanut sen.
Kun ajattelee ihmisryhmää, joka on kuntouttavan
työtoiminnan piirissä, niin kuntouttavalla työtoiminnalla
on monella tavalla merkitystä heidän elämäänsä.
Ensinnäkin, kuten täällä on
jo todettu, kyse on elämänhallinnasta. Pitkäaikaistyöttömyyden
tai muun työstä syrjäytymisen seurauksena
monelta yksinkertaisesti jo pelkkä päivittäisen
ajan hallinta on vaikeutunut. Herääminen tiettynä kellonaikana
ei ole itsestäänselvyys, jos ei ole mitään
syytä herätä koko päivänä.
Elämänhallintaan liittyy myös se, että kuntouttava työtoiminta
tuo myös pienen lisän usein köyhyysloukussa
elävien ihmisten arkeen tämän korvauksen
myötä, ja tällä korvauksella
itse asiassa, väittäisin, on erittäin
suuri kannustava vaikutus, onhan kyse yhdestä ryhmittymästä,
joka on meidän suomalaisen pitkäaikaisköyhyytemme
häpeäpilkkuna.
Lisäksi kuntouttavalla työtoiminnalla on selvästi
myös merkitystä ihmisen elämänlaatuun. Kyse
on paitsi terveydellisistä tekijöistä myös sosiaalisen
verkoston luomisesta. Useimmilla pitkäaikaistyöttömillä sosiaalinen
verkosto on romahtanut työpaikan menetyksen myötä,
ja niillä nuorilla, jotka eivät koskaan ole päässeet
edes sisälle työelämään,
tämä sosiaalinen verkosto on muodostunut aivan
toisenlaisesta verkostosta kuin sellaisesta, jolla arkipäivää ylläpidetään. Senpä
takia
kuntouttava työtoiminta kaikissa muodoissansa ruokkii myös
sitä elämänhallintaa ja mahdollisuutta
kehittyä sosiaalisesti ja verkostoitua myös työn
ulkopuolella.
Kuntouttavalla työtoiminnalla on myös ollut positiivinen
vaikutus kuntoutettavien syrjäytymiskierteen katkaisussa,
ja toisin kuin ed. Laxell sanoi, kyse ei ole pelkästään
sellaisesta ihmisryhmästä, jolla on ongelmia alkoholin
tai huumeiden kanssa. Kyse saattaa olla pitkäaikaissairaista,
joilla syystä tai toisesta mahdollisuudet työssäkäyntiin
ovat sen verran pitkään olleet pois, että heidän
niin sanottu työhönottoarvonsa on laskenut huomattavasti.
Niinpä esimerkiksi täällä vaikeasti
työllistettävien joukossa on nuoria, 20—30-vuotiaita,
kohtuullisen nuhteettoman elämän viettäneitä ihmisiä,
joilla valitettavasti muun muassa mielenterveyssyyt ovat johtaneet siihen,
että heiltä puuttuu työkokemus ja sitä kautta
heidät on luokiteltu ryhmään, joka ei
jostain syystä kelpaa työnantajille sellaisenaan,
ja sitä kautta he ovat ajautuneet sairauden jälkeen pitkäaikaistyöttömiksi
ja pitkäaikaistyöttömyyden myötä syrjäytyneet
ja syrjäytyneet edelleen.
Olen myös eri mieltä ed. Laxellin kanssa siitä, että pelkät
raipparangaistukset pitkäaikaistyöttömille
tai työelämässä syrjäytyneille
olisivat ne, mitä kuntouttavan työtoiminnan pitäisi
sisältää. Itse kannattaisin enemmän
porkkanoita. Olipa sitten kuntouttavan työtoiminnan järjestäjätaho mikä tahansa,
niin se, mikä ihan selkeästi on osoitettavissa,
että tämän hetken kuntouttavasta työtoiminnasta
puuttuu, on selkeä työssäohjaus. Puuttuu
tämän työyhteisön kouluttaminen
siihen, että he kohtaavat henkilön, jolla ei välttämättä ole
samanlaisia kokemuksia työssäolosta. Monilla kuntouttavan
työtoiminnan kohteena olevilla henkilöillä,
vaikka heillä olisi pitkäkin työhistoria
takanansa, työn arkiosaaminen on yksinkertaisesti alentunut
huomattavasti, ja liian monelle esimerkiksi työhön
paluu edes kuntouttavan työtoiminnan kautta on sellainen šokki, joka
saattaa aiheuttaa mielenterveysongelmia ja toisaalta taas johtaa
siihen, että ihminen jostakin syystä jää sen
kuntouttavan työtoiminnankin ulkopuolelle.
Mielestäni siis on hyvä, että avoimesti
puhutaan tästä kuntouttavasta työtoiminnasta,
ja olen erittäin iloinen, että ed. Nurmi on avannut
tämän keskustelun siitä, että tämän
kuntouttavan työtoiminnan mahdollisuudet eivät
olisi pelkästään kuntapuolella tai kolmannella
sektorilla. Voin itse sanoa, että oma osaamiseni, jos olisin
joutunut tämän kuntouttavan työtoiminnan
kohteeksi, olisi varmasti osunut kuntiin tai kolmanteen sektoriin,
mutta väittäisin, että monen metallimiehen
kohdalla tilanne voi ollakin jo aivan toinen, tai muun erityisammatin
osaavan kohdalla. On erittäin hyvä, että myös
ihmisten oma työhistoria huomioidaan siinä, mihin
tätä kuntouttavaa työtoimintaa jatkossa
ohjataan, ja siinä mielessä yritysten tai osakeyhtiöitten
avaaminen tähän toimintaan on erinomainen avaus.
Mutta toivon, että samalla kun tämä avaus
mahdollisesti tehdään, niin huolehditaan siitä,
että se työyhteisö muistaa toiminnassaan,
että kyse on todellakin kuntouttavasta työtoiminnasta.
Kyseessä ei ole valmis työntekijä kaikkine
työarjen osaamistaitoineen, vaan kyseessä on ihminen,
joka tarvitsee tukea joka askeleella, jo aamulla työpaikalle tulosta
lähtien siihen työtehtävien suorittamiseen
asti, varsinkin sillä kuntoutusvaiheen alkujaksolla.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikki keinot vaikeasti työllistyvien
auttamiseksi ovat todella tarpeen. Haluan tuoda tässä puheenvuorossani
esille ongelmia, joiden kanssa vajaakuntoiset ja vaikeasti työllistyvät
tänä päivänä painivat.
Työkokeilussa oleva työtön kerryttää työttömyysaikaansa.
Sen sijaan kuntouttavassa työtoiminnassa taikka työelämävalmennuksessa
oleva ei sitä pysty nyt tekemään. Eli
kysymys kuuluu: millä tavalla aktiivinen mutta vajaakuntoinen työtön
koskaan pystyy saamaan täyteen työttömyyspäiväkertymän,
joka oikeuttaa palkkatukeen? Ja palkkatuki taas puolestaan on usein
ja monelle ainoa mahdollisuus työllistyä. Työvoimatoimiston
toimenpiteissä palkkatukityö on työvoimakoulutuksen
ohella tarjonnan kärkipäässä juuri
tälle joukolle, josta nyt puhumme. Suuri ongelma on se,
että osalle näistä henkilöistä ei
millään ilveellä löydy minkäänlaisen
palkan maksajaa korkeimmasta korotetusta palkkatukioikeudesta huolimatta.
Työkuntoa heillä ei monesti ole, joten heidän
on etsittävä muita keinoja elämiseen.
Työvoimatoimisto ja sosiaalitoimi pallottelevat tällä hetkellä asiakkaita
keskenään. Tämä on tosiasia.
Työkyvytön ei voi työllistyä,
mutta ellei eläkettäkään myönnetä,
on toimeentulo hankittava jostakin. Sosiaalitoimi ei halua kontolleen pelkkää toimeentulotukea
saavaa, heidän mielestään työvoimatoimistoon
kuuluvaa asiakaskuntaa. Sosiaalitoimi alentaa toimeentulotukea 40 prosenttiin
asti saadakseen asiakkaan hakeutumaan toimenpiteisiin ja sitä kautta
uudelleen työvoimatoimistoon ja työmarkkinatuen
saajaksi.
Tapasin juuri eilen ison joukon Suomenselän Sateenkaarisäätiön
edustajia ja pitkäaikaistyöttömiä,
vajaakuntoisia tuolta Saarijärven seudulta. He kertoivat
muuten, että Saarijärven kokoinen kaupunki maksaa
tällä hetkellä esimerkiksi noin 30 000
euroa kuukaudessa sakkoa työmarkkinatuella olevista, koska
riittäviä keinoja työllistämiseen
ei tänä päivänä edelleenkään
ole.
Me tarvitsemme uusia keinoja, ja me tarvitsemme näitä säätiöitäkin,
jotka räätälöivät asiakaslähtöisesti
kohdennettuja palvelukokonaisuuksia, ja niitten tavoitteena täytyy
olla kuntouttavan ja valmentavan toiminnan kehittäminen, ehkäisevä päihdetyö,
elämänhallintataitojen lisääminen,
elämänlaadun parantaminen, vapaa-ajantoimintojen
aktivoiminen, syrjäytymisen ehkäisy, eriarvoisuuden
vähentäminen ja asumispalveluiden ja tukiverkostojen
parantaminen sekä tietenkin työllisyyden edistäminen
ja juuri näitten vaikeasti työllistyvien tukeminen
työhön, koulutukseen tai kuntoutukseen. Eli työtä riittää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toden totta on hyvä, että ed.
Tuija Nurmi on tehnyt tämän lakialoitteen. Se
nostaa kuntoutuksen ja nimenomaan kuntouttavan työtoiminnan
keskeiseen keskusteluun Suomen tärkeimmässä keskustelupaikassa
eli tässä suuressa salissa. On tästä näkökulmasta,
mikä täällä tuli juuri esille,
aivan sama, kuka tämän palvelun antaa, koska kunta
nimenomaan vastaa tästä järjestämisestä.
Kunnan järjestämisvastuu pysyy, ja me tarvitsemme lisää palvelun
tuottajia. Tähän tämän hetken
tilanteeseen ei millään tavoin voi olla tyytyväinen,
ja sen vuoksi tämä lisäys myös
yrityksistä on ihan paikallaan. Ne ovat useimmiten pieniä yrityksiä,
ne voivat olla myöskin paljon paremmin sen alueen olemassa
olevan tilanteen tuntevia toimijoita kuin jotkut säätiöt
kauempana. Pidän hyvänä aktiivisuutena
tätä ed. Nurmen lakialoitetta.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.