3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta
         ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä sekä julkisista
         hankinnoista annetun lain 49 §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
         Arvoisa puhemies! Nyt on siis käsillä hallituksen
            esitys eduskunnalle laeiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja
            vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä sekä julkisista
            hankinnoista annetun lain 49 §:n muuttamisesta.
            Tämä esityshän tulee laajempaan kehikkoon.
            Kysymys on hallituksen harmaan talouden torjuntaohjelman edistämisestä asteittain
            nyt käytäntöön eikä vain
            puheitten tasolle, ja tämä esitys on sarjassamme
            niitä. Tässä esityksessä nämä muutokset koskevat
            siis rakennustoiminta-alaa sekä tilaajavastuulain että hankintalain
            osalta, mutta tilaajavastuulain kehittäminen tulee laajemminkin
            käsittelyyn. Palaan siihen erikseen.
         
         
         Eduskuntahan on jo käsitellyt rakennusalaa koskien
            tunnistinkorttiin liittyvän veronumeron kiinnittämisen
            ja laittamisen, joilla on erittäin suuri merkitys tämän
            harmaan talouden torjumisessa tällä alueella.
            Tämä on nyt siis toinen esitys tähän
            samaan kokonaisuuteen, ja tämänkin esityksen olisi
            tarkoitus tulla voimaan 1.7.2012. Tämän esityksen
            taustalla on myös asianomaisten toimialojen työmarkkinaosapuolten
            yhteinen tahto ja yhteinen näkemys, joten tämän
            esityksen valmistelu on sujunut hyvässä kolmikantavalmistelussa.
         
         
         Tilaajavastuulakia koskevien esitysten mukaisesti siis tilaajan
            on rakennustoiminnassa jatkossa pyydettävä sopimuskumppanilta
            tilaajavastuulain mukaiset selvitykset. Osittainhan niitä on pitänyt
            antaa jo nytkin. Näitä on esimerkiksi yrityksen
            rekisteröintiin, eläkevakuuttamiseen, verojen
            maksamiseen, sovellettavaan työehtosopimukseen liittyen.
            Uutta on tässä esityksessä se, että myös
            tapaturmavakuutuksista ja ammattitautia koskevista velvoitteista
            tulee antaa selvitys. Nämä velvoitteethan perustuvat,
            niin kuin tiedämme, lakiin. Nyt ne ovat puuttuneet.
         
         
         Selvitykset olisi pyydettävä myös
            sellaisilta yrityksiltä, joiden toiminta on vakiintunutta
            taikka tilaajan tai alihankkijan sopimussuhde on vakiintunut. Tässä tehtäisiin
            rakennusalaa koskien siis muutos, että nämä selvitykset
            täytyy myöskin tällaisissa niin sanotuissa
            vakiintuneissa suhteissa tilaajan ja alihankkijan välillä toteuttaa. Tätä on
            pidetty tällä alalla tärkeänä,
            koska siellä nämä vakiintuneet asiakassuhteet
            ovat aika vaihtelevia ja nopeita ja tämä vaatii
            sitten tällaisen luotettavan linjan.
         
         
         Lain noudattamista tehostettaisiin rakennusalalla korotetulla
            laiminlyöntimaksulla, joka olisi vähintään
            16 000 euroa ja enimmillään 50 000 euroa,
            ja se voitaisiin määrätä, jos
            tilaaja on tehnyt sopimuksen liiketoimintakiellossa olevan tahon
            kanssa tai on tietoisena siitä, että sopimuskumppani
            ei aio noudattaa lakisääteisiä velvoitteitaan.
         
         
         Toinen kokonaisuus liittyy julkisista hankinnoista annettuun
            lakiin. Siihen ehdotetaan muutoksia siten, että jatkossa
            kaikissa lain tarkoittamissa hankintayksiköissä olisi
            urakkasopimuksissa edellytettävä rakennusurakoitsijalta
            työsuhteen vähimmäisehtojen noudattamista.
            Ne liittyvät tietysti palkkoihin, työehtoihin
            laajemminkin, kaikkeen, mitä vähimmäistyöehtoihin
            liit-tyy. Tämä uudistus tehtäisiin myös
            julkisia hankintoja koskevaan lainsäädäntöön.
            Julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntö sitten
            laajemmassa mielessä on valmistelujen kohteena ministeriössä,
            ja tähän liittyvät myöskin EU:n
            tasolta tulevat uudet direktiivit.
         
         
         Niin kuin sanoin, tämä on osittaisuudistus,
            askel tässä asiassa, ja jos puheenjohtaja sallii,
            voisin muutaman sanan sanoa myöskin siitä, mitä nyt
            jatkossa seuraa. Kevään aikana tehdään
            selvitys tilaajavastuulain kokonaisuudistustarpeesta ja näköaloista.
            Tarkoituksemme on tämä työ myös
            käynnistää, niin että ehdotukset
            saataisiin aikaan vuoden 2014 loppuun mennessä, väliraportti
            2012. Siellä uudistuksen kohteena ovat muun muassa seuraavat
            asiat: tilaajavastuun laajentaminen myöskin majoitus- ja
            ravitsemusalalle, ei siis pelkästään
            rakennusalalle, korotettuja laiminlyöntimaksuja toistuvasti
            saaneiden yritysten sulkeminen pois julkisista hankinnoista ja eräät
            muutkin asiat. Tavoite on siis tämmöinen laajempi
            tilaajavastuulain kokonaisuudistus, joka — jos ja kun,
            oletan, tämä selvitys antaa perusteen — valmistuisi
            1.1.2015.
         
         
         Toinen asiaryhmä, jota olemme valmistelemassa, liittyy
            käteisen rahan, ohimyynnin ja pimeiden palkkojen torjumiseen.
            Tästä on tehty työryhmäehdotus,
            ja olemme nyt valmistelemassa selvitysmiehen toimesta tämän
            kevään aikana maaliskuun loppuun mennessä varsinaisia
            ehdotuksia siitä, miten tässä kuitittomuusasiassa
            voitaisiin edetä ja mitä säädöksiä ja
            mitä toimenpiteitä tällä alueella
            haluttaisiin tehdä. Tämä on siis nyt
            työn alla. Sama koskee tyyppihyväksyttäviä kassakoneita
            koskevia ehdotuksia, jotka ovat aikaisemminkin olleet valmistelujen
            kohteina. Näiden lisäksi on asetettu työryhmä,
            myöskin tämän alan osapuolten toivomuksesta,
            hiusalaa koskevan harmaan talouden ilmiöiden kuvaamiseen.
            Tämä työ on nyt kesken, mutta ehdotuksia on
            sieltäkin tulossa.
         
         
         Sitten, puhemies, haluaisin mainita sen, että työmarkkinajärjestöjen
            kanssa on keskusteltu siitä, että tämän
            harmaan talouden torjuntaohjelman jalkauttamisen kannalta he toimisivat
            myös omissa järjestöissään
            yhteistyössä niin, että työpaikoilla
            nämä asiat otettaisiin tosissaan ja että tässä tehtäisiin
            hyvää yhteistyötä tämän
            käytännön valvonnan alueella. Niin ikään
            olemme nyt virkamiestasolla ja myös ministeriöiden
            tasolla keskustelleet Viron edustajien kanssa siitä, voisimmeko
            me tehdä tämän harmaan talouden torjumiseksi
            valtioiden välistä yhteistyötä kahden valtion
            välillä. Näitä keskusteluja
            on rakentavassa mielessä nyt aloitettu, ja uskon, että silläkin työllä tulee
            olemaan jatkossa varsin suuri merkitys.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallitus jättää tämän
            esityksen nyt eduskunnan arvioitavaksi.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Onko halua vastauspuheenvuorojen käyttämiseen? — Näyttäisi olevan,
               eli avataan V-painike.
            
            
          
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ministeri Ihalainen erinomaisella tavalla
            esitteli sekä tämän lakialoitteen että myöskin
            sen laajemman kuvion harmaan talouden torjunnassa. Se menee sinne
            vuoteen 2015. Tietenkin aina jokainen toivoo, että mahdollisimman
            nopeasti saataisiin nämä asiat toimeen. Ymmärrän
            oikein hyvin sen, että tämä on niin laaja
            kokonaisuus, että siinä sopii käyttää myöskin
            harkintaa siinä, että ei lähdetä hötkyilemään asian
            kanssa.
         
         
         Ihan muutamaan, pariin pieneen asiaan: Ministeri Ihalainen otti
            tämän käteisen rahan ja siitä syntyvän
            kuittiasian esille. Sehän vaatii sitten tosiaan kassakoneet
            ja sellaiset kunnolliset kassakoneet, jotka sitten rekisteröivät
            ne kaikki tapahtumat kunnolla, että sinne sitten pääsevät
            tarkastajat tarkastamaan asiat. Se on erinomainen uudistus, koska
            tämän, sanotaan, kuitittoman kaupan kautta kyllä mahdollistuu
            se harmaan talouden kovastikin laaja pyörittäminen.
            Toivon, että siinä asiassa päästään
            myöskin eteenpäin.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nyt olen kahdeksan vuotta ollut työelämä-
            ja tasa-arvovaliokunnan jäsenenä, ja siellä on
            joka vuosi jollain tavalla käsitelty tilaajan selvitysvelvollisuutta,
            tilaajavastuuta ja harmaan talouden torjuntaa, ja vauhti on ollut
            aiemmin aika hitaanlainen. Tosin se alkoi jo viime kauden loppupuolella
            vähän kiihtyä näissä korjausesityksissä,
            mutta vieläkin toivoisi ripeämpää vauhtia,
            vaikka nyt on tuotu aikamoinen nippu osittaisia korjausesityksiä pöytään.
         
         
         Tiedustelisin työministeri Ihalaiselta, vaikka tiedänkin,
            että se on paljon laajemmassa pöydässä valmisteltava
            asia, mikä hänen kantansa on siihen, että siirryttäisiin
            sellaiseen käytäntöön, mikä monessa
            maassa on jo, että alihankintaketjuun laitettaisiin ehdoton
            enimmäisraja, kuinka monta tasoa siinä on. Sillä,
            ihan tämmöisellä kategorisella tulkinnalla,
            voitaisiin sitten estää liian pitkäksi
            menevä ketjuttaminen ja samalla valvonnan vaikeuttaminen.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kun hallitusohjelmassa on linjattu ne
            selkeät tavoitteet harmaan talouden torjumiseksi, niin
            nyt on sanottava, että hallituksessa tämä valmisteilla
            oleva tilaajavastuulain uudistaminen on erittäin hyvin
            taas uusi askel oikeaan suuntaan. Erityisellä tyytyväisyydellä voi
            todeta, että julkisten hankintojen osalta on otettu kantaa.
            Voisi näin toivomuksenomaisesti ja kysymyksenomaisesti
            ministeriltä tiedustellakin, onko harkittu, että tämä edellytys
            tulisi myös julkisella puolella palveluiden hankinnan osaksi, missä helposti
            tullaan siihen, jos muistamme näitä EU-tuomioistuimen
            päätöksiä, missä työlainsäädännön
            tai työehtosopimuksen noudattamisvelvoitetta ei ole, että tämä olisi
            nyt tiiviisti mukana.
         
         
       
      
         
         Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ministerille tästä esittelystä.
            Siinä oli itse asiassa jo vastaukset niihin kysymyksiin,
            joita itse olisin kysynyt liittyen nimenomaan tähän
            yhteistyöhön Viron kanssa. Tämä esitys
            on kannatettava nimenomaan taistelussa harmaata taloutta vastaan.
            Itse kiinnittäisin huomiota tämmöisiin
            asioihin kuin valvontaviranomaisten resurssien turvaamiseen, ja
            toiseksi näillä valvontaviranomaisilla olisi myös
            oltava tarpeeksi toimivaltaa. Olen tästä asiasta
            tehnyt kirjallisen kysymyksen.
         
         
         Sitten myös Harmaan talouden selvitysyksikön
            ilmiöselvitykseen 34/2011 liittyen kysyn tällaista
            asiaa: tulisiko säätää rekisteröintipakko
            ulkomaisille yrityksille riippumatta siitä, onko yrityksellä kiinteä toimipaikka
            Suomessa, jotta viranomaisilla oli käytössä parempaa
            tietoa siitä yrityksen liiketoiminnasta? Tämmöinen
            kysymys.
         
         
         Tervehdin ilolla näitä, niin kuin äsken
            sanoin, ja olen täällä jo sanonut, että harmaan
            talouden torjunta on myös itselleni sydämenasia,
            ja tulen tässä asiassa tekemään
            myös omiakin esityksiä.
         
         
       
      
         
         Anne Kalmari /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ministeri Ihalainen tuossa listasi joukon
            asioita, jotka ovat myös tulossa, ja kysyisinkin, mitä ministeri
            ajattelee siitä, että Suomessa alettaisiin konsernitilinpäätöksen
            lisäksi vaatia monikansallisilta yhtiöiltä myös
            maakohtaista tilinpäätöstä ja
            monien maiden tapaan ruvettaisiin tekemään tällaista
            listaa. Se voisi olla yritysten itsensäkin aikaansaama, jossa
            listataan aggressiivista verovälttelyä. Kun tällainen
            listaus on tehty joissakin maissa, esimerkiksi julkista kilpailutusta
            tehdään niin, että laatukriteerinä voi
            olla myös tämän aggressiivisen verovälttelyn
            välttäminen. Näin ikään
            kuin rehelliset toimijat pääsevät siinä kilpailussa
            helpommin esiin.
         
         
         Sitten   kysyisin   tästä  Luotettava  kumppani -ohjelmasta,
            joka tilaajavastuulain pohjalta on toiminut, minkälaisia
            käyttökokemuksia siitä on, ja vielä kannustuksena
            se, että kun tätä lainsäädäntöä kehitetään,
            hyvä niin, (Puhemies: Nyt minuutti alkaa olla täynnä!)
            niin ollaan yhteydessä yrittäjiin, että vältytään
            esimerkiksi... [Puhemies sulki puhujan mikrofonin, koska
            puheaika ylittyi.]
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hallitusohjelman
            mukainen, ja yhdyn myös siihen mielipiteeseen, että se
            on tarpeellinen. On kuitenkin todettava, että kun tilaajan
            selvitysvelvollisuutta niin voimakkaasti tiukennetaan kuin tässä laissa
            tehdään, niin sille täytyy olla erityisen
            hyvät perusteet, ja ne erityisen hyvät perusteet
            lähtevät mielestäni kahdesta asiasta.
            Ne lähtevät siitä, että sillä toimialalla
            on poikkeuksellinen määrä harmaata taloutta,
            ja näinhän on todettu, että rakennusala
            on yksi näistä ongelmallisista aloista, ja toinen
            peruste on se, että työmarkkinaosapuolet molemmilla
            puolin pöytää, kun tätä kolmikantaa kunnioitetaan,
            ovat sitä mieltä, että tämä tiukennus
            pitää toteuttaa. Nämä molemmat
            tässä ovat toteutuneet, myöskin ne, mitä ministeri
            Ihalainen mainitsi kassakoneista ja muista näistä.
            Ne ovat sen suuntaisia asioita, jotka on hallitusohjelmassa sovittu,
            ja pidän erittäin tärkeänä sitä,
            että mennään yhteisesti työmarkkinajärjestöjen
            kanssa eteenpäin tässä harmaan talouden
            torjunnassa.
         
         
       
      
         
         Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys on
            erinomainen, hyvä, harmaan talouden torjuntapaketissa,
            ja ministeri Ihalainen sitä hyvin esittelikin. Kuuntelin
            sitä työhuoneessani. Harmaan talouden selvitysyksikön
            tilannekuvassa oli hyvin selostettu, kuinka tilaajavastuulaki ei
            käytännössä toimi, ja tämä on
            yksi askel siihen suuntaan, että laki toimisi paremmin
            odotetulla tavalla. Esimerkiksi tämä sanktio,
            laiminlyöntimaksu, toivottavasti toimii myös ennalta
            ehkäisevästi.
         
         
         Kysyisin ministeriltä myös, kuinka pitkällä ovat
            rakennusalan työsuhde- ja verovalvonnan valmistelut veronumeron
            ottamisesta käyttöön työmaalla
            pakollisessa kuvallisessa tunnistekortissa. Onko tämä asia
            edennyt? Entä kuinka vahvistetaan työsuojeluviranomaisten
            mahdollisuutta tarkastaa, että palkkaus (Puhemies: Minuutti taitaa
            olla täynnä!) on lainsäädännön
            mukainen?
         
         
       
      
         
         Jari  Leppä  /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! On erinomaista, että hallitus ja ministeri
            Ihalainen ovat tarttuneet tärkeään aiheeseen,
            harmaan talouden torjuntaan. Siitä myöskin pitää ihan
            reilusti opposition penkiltä kiitokset antaa.
         
         
         Puhemies! Veroneuvos Markku Hirvonen on aika kovia tekstejä tässä viime
            aikoina laittanut julkisuuteen ja kertonut jopa näin, että hän
            lyttää ulkomaisen työvoiman valvonnan
            ja toteaa, että on muodostunut kahdet työ- ja
            aliurakkamarkkinat, joilla käytännön
            verovapauden saavuttaneet yritykset nauttivat kohtuuttomasta kilpailuedusta.
            Näin kirjoittaa siis veroneuvos. Toivoisin, että ministeri
            Ihalainen kommentoisi näitä. Hän on tässä omassa
            selvityksessään listannut 17 erilaista asiaa,
            joilla tätä voitaisiin edistää ja
            harmaata taloutta suitsia. Näistä olisi mieluista
            kuulla muutama sana myöskin ministerin suusta.
         
         
       
      
         
         Ari Torniainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on erittäin kannatettava
            ja eteenpäin vietävä. Ministeri Ihalainen
            tuossa viittasi puheessaan hyvin paljon rakennusalalle, jossa on
            ollut ongelmia. Itsekin siellä työurani tehneenä tiedän
            niistä aika paljon. Harmaan talouden torjunta on äärimmäisen
            tärkeää, ja rakennusalallakin on menty
            asioissa eteenpäin. Täytyy sanoa, että tällä tavalla
            voidaan saada myöskin ne oikeat ja tasapuoliset rakennusurakkakilpailut,
            jotta pystytään myöskin vertaamaan niitä tarjouksia.
            Mutta ihan haluaisin ministeriltä kysyä, miten
            ministeri suhtautuu näihin ulkomaisten yritysten rekistereihin,
            että Suomeen saataisiin semmoiset rekisterit, joissa todettaisiin,
            että ulkomaiset yritykset toimivat asianmukaisesti täällä,
            ja miten sitten toimii tämän lain valvonta ja
            seuranta.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Harmaan talouden torjumiseksi on hyvä,
            että hallitukselta tulee tämänkaltaisia esityksiä,
            ja toivon niitä lisää. Ministeri Ihalainen
            mainitsi käteisen rahan seuraamisen toimenpiteitä hotelli-
            ja ravintola-alalla, ja toivoisin, että harkittaisiin myös
            esimerkiksi rakennusalalla, mihin siellä itse asiassa tarvitaan
            käteistä rahaa. Yleensä käteinen
            raha, joka liikkuu rakennusalalla, on hyvin paljon pimeätä rahaa,
            ja siihenkin voisi miettiä jotain säädöksiä.
         
         
         Haluaisin kiinnittää huomiota ei pelkästään julkisen
            puolen hankintoihin vaan myös näitten pienomakotitalojen
            rakentajiin ja tällaisiin, jotka tekevät taloja
            tuolla. Siellä liikkuu valtavasti pimeätä rahaa
            ja harmaata taloutta, ja siellä on jopa vaikeuksia saada
            rehellisiä yrittäjiä tekemään
            töitä, ja monet yrittäjät tarjoavat
            ensimmäisenä pimeätä työtä.
            Itselleni on käynyt näin 2006 ja 2011, useamman
            kerran. Aiotteko tehdä jotakin sille, että valvontaa
            voitaisiin lisätä tuolla (Puhemies: Ja nyt minuutti
            on täynnä!) pienomakotityömailla?
         
         
       
      
         
         Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Viime kaudella useamman kerran oppositiosta
            vaadimme, että tämmöinen tilaajalain
            uudistus olisi toteutettava. Silloin se ei toteutunut, mutta kiitokset
            tästä ministeri Ihalaiselle, että tämä nyt
            on sitten heti osittain ainakin rakennusteollisuutta koskien lähtenyt
            liikkeelle. Eduskunnan teettämän harmaata taloutta
            koskevan tutkimuksen mukaan menetykset ovat 400—500 miljoonaa
            valtiolle verotuloina ja muina maksuina. Tämä on
            merkittävä summa, ja sillä pystyttäisiin
            parantamaan kyllä monta muuta tilannetta.
         
         
         Matkailu- ja ravitsemusala on toinen merkittävä ala.
            Tämä nyt tulee tämän tilaajavastuulain kokonaisuudistuksen
            yhteydessä. Se on todella hyvä. Muistelen vielä sitä 70-lukua,
            kun itsekin olen rakennuksella ollut töissä. Silloinhan
            saatiin joka perjantai tilipussi käteen ja siinä oli
            sen viikon saldo sitten. Minulla on kyllä semmoinen kuva,
            että tällä hetkellä pankin kautta
            palkat maksetaan, mutta olen valmis ottamaan vastaan myös
            tässä viisaimpien neuvoja.
         
         
       
      
         
         Antti Lindtman /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä nähdään,
            kuinka tärkeää oli se, että hallitusneuvotteluissa
            saatiin tiukoista neuvotteluista huolimatta näinkin laaja harmaan
            talouden torjunnan ohjelma. Ja kun usein tässä salissa,
            erityisesti tietysti viime kaudella, on kuullut opposition taholta,
            että missä viipyvät nämä uudistukset,
            niin nyt täytyy sanoa, että nyt te olette lähteneet
            viemään näitä rivakasti eteenpäin,
            ja se on hyvä. Voipi olla, että jos tämä kokonaisuus
            jatkuu näin hyvin kuin te olette tätä vieneet,
            niin tämä on yksi keskeinen osa myös
            tämän kestävyysvajeen umpeenkuromisessa.
         
         
         Mutta vielä olisin kysynyt liittyen näihin
            veroneuvos Hirvosen kommentteihin siitä, kun meille on
            syntymässä nämä kahden kerroksen työmarkkinat
            ja on jopa niitä, joille ei makseta TESin mukaisia palkkoja:
            luuletteko, työministeri Ihalainen, että mikäli
            alipalkan maksaminen kriminalisoitaisiin rikoslaissa, niin sillä olisi
            jotain vaikutusta siihen, ettei näin enää kävisi?
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Viimeinen vastauspuheenvuoro edustaja Kärnä ja
               sitten ministeri.
            
            
          
         
       
      
         
         Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Lindström otti mielestäni
            yhden erittäin tärkeän yksityisen asian
            esille tässä harmaan talouden keskustelussa eli
            ulkolaisten yritysten tai vakiintumattoman työntekemispaikan
            lainsäädännön. Siellä taitaa
            tällä hetkellä olla 6 kuukautta se raja,
            että ei tarvitse rekisteröityä, ja itse
            näkisin kyllä mielelläni sen, että se
            olisi suurin piirtein nolla. Toivottavasti siinä asiassa
            ollaan myöskin etenemässä.
         
         
         Sitten toinen asia, joka tähän minuuttiin
            tässä ehkä sopii, on se, että kun
            tämä on kolmekohtainen lakiesitys ja tässä toisessa
            kohdassa on kaikkia urakkasopimuksia koskeva lauseke, jonka mukaan
            sopimukseen liittyvissä työsuhteissa on noudatettava
            vähintään niitä työsuhteen
            ehtoja, joita Suomen lain ja TES-sopimusmääräysten mukaan
            on noudatettu vastaavanlaisessa työssä tai samanlaatuisessa
            työssä, niin vanhan ay-miehen sydäntä oikein
            lämmittävät kovasti paljon tällaiset
            lakiesitykset.
         
         
         
            
            Puhemies Eero Heinäluoma:
            
            Ja nyt ministeri Ihalainen, 5 minuuttia puhuja-aitiosta, olkaa
               hyvä.
            
            
          
         
       
      
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
          Arvoisa puhemies! Kiitoksia erittäin hyvistä,
            asiantuntevista ja tätä hanketta eteenpäin
            vievistä puheenvuoroista, jotka kertovat siitä,
            että eduskunnassa arvostetaan tämän työn
            merkitystä. Pohjimmiltaanhan on kysymys siitä,
            että Suomessa pitää rehellisen työn
            ja rehellisen yrittäjyyden kannattaa ja kaikkea sitä,
            joka sitä tavallaan häiritsee harmaan talouden
            alueella, meidän pitäisi kitkeä pois.
            Nyt tähän työhön on tartuttu
            ja tehdään asteittaisia mutta uskottavia uudistuksia.
         
         
         Edustaja Mustajärven kysymykseen siitä, onko
            tässä alihankintaketjutuksessa vedettävissä joitakin
            rajoja, kuinka pitkälle sitä voidaan viedä:
            Olen tietoinen, että näitä kansainvälisiä esimerkkejä löytyy.
            Tämä esityshän ei, niin kuin huomaatte,
            sisälly nyt tähän ehdotukseen, mutta aihe
            on varmaan sellainen, josta jatkokeskustelua tarvitaan. Hallitusohjelmassa
            ei tähän kohtaan ole mainintoja, mutta olen hyvin
            tietoinen tämän asian merkityksestä,
            mikä tietysti periaatteessa selkeyttäisi monen
            ketjutuksen päässä olevia ongelmia, joita
            tässä on, mutta tähän ehdotukseen
            tämä ei nyt liity.
         
         
         Sitten edustaja Myllykoski tiedusteli sitä, miten on
            tulevaisuudessa julkisia hankintoja koskien, koskeeko tämä jotakin
            muutakin alaa kuin rakennusalaa. Nyt nämä ehdotukset
            koskevat siis rakennusalaa, mutta niin kuin mainitsin, julkisia hankintoja
            koskeva lainsäädäntö on meillä muutoinkin
            nyt työn alla, meidän ministeriössä pääosin
            valmisteltavana, ja kun siihen tulee nyt myös EU-tason
            direktiivisuosituksia, niin tätä kysymystä sitten
            pohditaan sen osana, missä määrin tämä koskee
            myös julkisia palveluja. Olen hyvin tietoinen, että tämä teema
            on nyt tämän kokonaisuudistuksen yhteydessä esillä.
         
         
         Sitten kysymys — edustaja Lindström aloitti tämän
            ja moni muu kiinnitti samaan asiaan huomiota — ulkomaisten
            yritysten rekisteröinnistä: Tavallaan edustajan
            ilmoitusvelvollisuuksiahan tässä on jo haettu.
            Tämä olisi periaatteessa erittäin tervetullut
            uudistus, ja tavallaan sen pitäisi täällä jotenkin
            rekisteröityä, jotta pystyttäisiin sitten
            valvontaa suorittamaan. Tämä on varmaan asia,
            joka täytyy nyt tässä jatkotyössä meidän
            yhdessä käsitellä, jota ehdotusta ei
            nyt tähän yhteyteen liittynyt. Tätä kysymystä pohdiskelivat myös
            edustaja Kalmari ja moni muukin täällä tässä yhteydessä.
         
         
         Sitten on valmistumassa erikseen EU:n direktiivi tilintarkastuksesta.
            Me joudumme meidän kansallista tilintarkastuslainsäädäntöämme
            aika perin pohjin myöskin uudistamaan. Siellä on
            sisällä eräitä mekanismeja,
            jotka liittyvät tähän Kalmarin mainitsemaan
            teemaan, mutta voimme ehkä palata sitten tähän
            tilintarkastuslainsäädännön
            uudistuksen yhteydessä, kun me joudumme myös kansallista
            lainsäädäntöä katsomaan,
            mitä tältä osin on tehtävissä.
         
         
         Sitten edustaja Satonen on aivan oikeassa siinä, että tämä esitys
            on hallitusohjelmaneuvottelujen mukaisessa linjassa sisältönsä suhteen
            ja myös sen periaatteen suhteen, että näitä valmistellaan
            hyvässä kolmikantayhteistyössä.
            Näin on syytä tehdä jatkossakin koskien
            nyt sitten näitä uudistuksia, ja hyvää tässä on
            se, että ei pelkästään rakennusalalla,
            vaan myöskin näillä muilla aloilla — viittaan
            nyt majoitus- ja ravitsemisalaan jnp. — on halua,
            että näitä asioita viedään myös
            osapuolten toimesta eteenpäin, että nämä eivät
            jämähdä työmarkkinajärjestöjen
            keskinäisiin kiistoihin. Semmoista en usko, ja tässä mielessä tämä on
            hyvä.
         
         
         Edustaja Karimäki kyseli tästä veronumerosta.
            Tämä asiahan on edennyt tänne eduskuntakäsittelyyn
            saakka, ja ajatus oli se, että tämä uudistus
            ja rakennusalan tunnistinkorttiin liittyvä veronumero ja
            siihen liittyvät ratkaisut tulisivat voimaan jotakuinkin
            yhtä aikaa, 1.7. Samoin on tarkoitus sitten myöskin
            tämän veronumeroasian edetä tässä aikataulussa,
            joten me saisimme sitä voimatehoa, jos nämä kaksi
            asiaa etenisivät yhtä aikaa.
         
         
         Ehkä tässä on nyt tullut vastattua
            kaikkiin niihin kysymyksiin, joita tässä on esitetty.
         
         
         Edustaja Lindtmanin näkemys siitä, että tässä on
            haluttu edetä asteittain mutta ripeästi, pitää siis
            paikkansa.
         
         
         Sitten tämä kysymys, mitä alipalkkauksen suhteen
            tehdään, voiko sitä kriminalisoida ja
            rikoslain kautta lähestyä: Olen tietoinen edustajan aloitteesta
            tässä. Jäämme mielenkiinnolla
            odottamaan, minkälaista kannatusta tämä aloite
            täällä eduskunnassa saa. Sekään
            esitys ei nyt siis hallituksen tähän pakettiin
            liity, mutta on kuitenkin tärkeä puheenvuoro siitä,
            että suomalaisia työehtoja pitäisi tässä maassa
            noudattaa ja jos niitä ei noudateta, niin siitä myös
            seuraa jotakin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kiitän hyvästä keskustelusta.
            Tämän pohjalta tämän lakipaketin
            käsittely on eduskunnassa hyvä viedä eteenpäin
            ja hyvässä hengessä.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
         varapuhemies Pekka Ravi.
      
      
      
         Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
         Ja sitten siirrymme puhujalistaan.
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ei liene sattumaa, että tässä hallituksen
            esityksessä kiinnitetään erityishuomiota
            rakennustoimintaan. Siellä, niin kuin myös hotelli-
            ja ravintolatoiminnassa, nämä väärinkäytökset,
            harmaa talous ja valvonnan vaikeus ovat liiankin tuttuja asioita.
            Rakennustoiminnassahan arvellaan saamatta jäänyt
            verohyöty jopa puolen miljardin euron suuruiseksi vuodessa,
            ja se voi olla aivan hyvin enemmänkin. Rakennuspuolellahan
            työnantaja- ja työntekijäpuoli olisivat
            valmiit menemään pidemmälläkin
            esimerkiksi tietojen ristiinajossa, mutta viranomaispuoli
            laahaa jäljessä ja siellä tulee sitten
            lainsäädännöllisiä ongelmia mukaan
            tietosuojan ja muun suhteen.
         
         
         Oleellisena kohtana tässä hallituksen esityksessä on
            tämä sopimuskumppanin luotettavuuden varmentaminen
            eri menettelyin. Tietenkin siinä vaiheessa jos rakennustyömaalle
            tulee nahka- tai farkkuliivinen, moottoripyörällä ajava henkilö,
            voi epäillä, että ehkä olisi
            syytä tarkentaa alihankintaketjun pitävyyttä.
         
         
         Se, mikä on myöskin oleellista, on tämä tapaturmavakuutus,
            ja siihen, että se todella on otettu, on syytä kiinnittää huomiota.
            Meillähän on sellainen harhakäsitys,
            että rakennustoiminnassa Suomessa työturvallisuus
            olisi erityisen hyvällä tolalla, mutta valitettavasti
            se ei näin ole. Suomessa tilanne on esimerkiksi Ruotsiin
            verrattuna tavattoman paljon huonompi. Minä en tiedä,
            johtuuko se työkulttuurista vai mistä vaiko siitä sitten,
            että näitä alihankintaketjuja on niin
            paljon.
         
         
         Aiemmissa valiokuntakäsittelyissä on pohdittu
            näitä laiminlyöntimaksuja. On hyvä,
            että nyt sekä alin että ylin laiminlyöntimaksu
            nousevat huomattavasti, sillä tällaisista tietoisesti
            tehdyistä rikkomuksista pitääkin seurata
            tuntuva lasku ja seuraamus niin, että sillä on
            ennalta ehkäisevä vaikutus.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmaan on linjattu selkeitä tavoitteita
            harmaan talouden torjumiseksi. Eräs näistä on,
            että selvitetään tilaajavastuulain uudistamistarpeet.
            Työ on käynnissä ja nyt meillä osittain
            esityksenä. Selvityksen pohjalta hallitus on valmistellut
            ja valmistelee kolmikantaisesti tarpeelliset ehdotukset. Uudistamistyössä sovittiin
            otettavaksi
            huomioon muun muassa tilaajan ja aliurakoitsijan vastuut ja laiminlyöntimaksujen korottaminen
            sekä toistuvien ja tahallisten laiminlyöntien
            nykyistä voimakkaampi sanktiointi.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevan lain
            tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
            käytettäessä tarkoituksena on torjua
            harmaata taloutta rakentamistoiminnassa. Harmaan talouden tilaajaselvitysvastuuseen
            liittyvät ongelmat ovat kuitenkin arkipäivää kaikessa
            elinkeinotoiminnassa: majoituksessa, ravitsemuksessa, mutta myös
            teollisuudessa, erityisesti siellä, missä toiminnalle
            on tyypillistä niin sanottu ketjuttaminen ja vuokratyön
            teettäminen.
         
         
         Hallituksen ehdotus on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön
            kolmikantaisessa työryhmässä, jossa edustettuina
            ovat olleet työnantajapuoli, työntekijätahot,
            valtio ja kuntasektori. Valmisteluun osallistuneet tahot ovat yksimielisiä esityksen
            sisällöstä. Tästä johtuen
            sisällön muuttaminen hidastaisi lain voimaan astumista
            ja samalla viivyttäisi tämän oikean askeleen
            ottamista.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Ehkä juuri siitä syystä kuitenkin
            rohkaisen, että esitystä käsittelevä valiokunta
            lausunnossaan ottaisi kantaa ja esittäisi, että voimaan
            jäävä ja voimassa oleva lain 9 § "Laiminlyöntimaksu"
            ja käsittelyssä oleva rakennustoimintaa koskeva
            laiminlyöntimaksu harmonisoitaisiin. Muutos ei vaikuttaisi
            22. päivä joulukuuta 2006 annetun lain tilaajan
            selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
            käytettäessä sisältöön
            tai tulkintaan muilta osin kuin laiminlyöntimaksun määrää korottavasti.
            Laiminlyöntimaksun korottaminen olisi hallitusohjelman
            hengen mukainen ja varmasti vastaisi koko eduskunnan näkemystä siitä, ettemme
            hyväksy rehellisiä ja velvoitteistaan huolehtivia
            yrittäjiä tai työntekijöitä syrjivää harmaata
            taloutta. Meidän tulee kaikin keinoin toimia sen kitkemiseksi
            pois Suomen työmarkkinoilta.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Nykyisellään laiminlyöntimaksun
            suuruus on vähintään 1 500 euroa ja
            enintään 15 000 euroa. Tämä on
            jäämässä samansuuruiseksi edelleen,
            paitsi nyt käsittelyssä olevan rakennustoimintaa
            koskevan laiminlyöntimaksun osalta. Tuo vähintään
            1 500 euron ja enintään 15 000
            euron laiminlyöntimaksun ennalta ehkäisevä vaikutus
            ei ole osoittautunut riittäväksi. Siksi laiminlyöntimaksujen
            harmonisointi samalle tasolle kuin esityksessä on esitetty rakennustoimintaa
            koskien olisi perusteltua. Mielestäni samasta laiminlyönnistä sama
            maksu olisi oikeudenmukainen ja käsittelisi eri toimialoja
            tasavertaisesti. Eli haluan vielä painottaa sitä,
            että muilta osin lakiin ei tulisi muutosta kuin että harmonisoitaisiin
            nämä laiminlyöntimaksut.
         
         
       
      
         
         Anne Kalmari /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kun tuossa edustaja Lindtman halusi tätä politisoida
            ja totesi, että viime kaudella asioita toivottiin kovasti
            mutta mikään ei mennyt eteenpäin, niin
            ihan kertaan, että viime kaudella saatiin aikaan käännetty
            arvonlisävero, ohjattiin 6 miljoonaa euroa uutta rahaa
            poliisille harmaan talouden torjuntaan, valmisteltiin ulosoton erikoisperintä rikoshyödyn
            takaisin saamiseksi ja perustettiin Verohallintoon Harmaan talouden
            selvitysyksikkö. Ja itse asiassa näidenkin asioiden,
            mitä mallikkaasti olette eteenpäin vieneet, valmistelu on
            aloitettu jo viime hallituksen valtioneuvoston periaatepäätöksen
            pohjalta.
         
         
         Mutta jotta ei koettaisi samaa asiaa kuin käännetyn
            arvonlisäveron voimaan tullessa — eli silloin
            oikeastaan yrittäjät eivät tienneet,
            miten tämän asian kanssa toimitaan, ja asiantuntijatkaan eivät
            tienneet kysyttäessä, miten esimerkiksi kuntien
            kyseessä ollen tämä arvonlisävero
            toimii — niin toivoisin, että entistä paremmin
            tehdään yhteistyötä nimenomaan
            yrittäjien, niitten käytännön
            toimijoitten, kanssa, että kun erilaisia harmaan talouden
            torjuntasäännöksiä tehdään,
            ne todellakin torjuisivat sitä harmaata taloutta eivätkä vaikeutensa
            ja monitulkintaisuutensa vuoksi osiltaan jopa aiheuttaisi sitä lisää.
         
         
         Ihan tämmöinen helppo, käytännönläheinen esimerkki,
            vaikkapa nämä tyyppihyväksyttävät kassakoneet:
            entäpä jos ne tulevat niin ylivoimaisen kalliiksi
            hankkia, että osoittautuu, että pienimuotoinen
            nuorisoyrittäjyys esimerkiksi sen takia ei voi lähteä käyntiin?
            Ei oikein järkevää.
         
         
         Vielä tästä maakohtaisesta tilinpäätöksestä: Todellakin
            nämä monikansalliset konsernit ohjaavat rojalteilla,
            vakuutuksilla ja konsulttipalveluita ostamalla voittojaan niihin
            maihin, joissa yritysverotus on hyvin keveää.
            Siksi olisi tärkeä tietää, miten
            kukin yritys toimii, niin että tiedettäisiin,
            onko kyse aggressiivisesta verovälttelystä vai
            ei.
         
         
       
      
         
         Katja Taimela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! On äärimmäisen
            positiivista, että nykyinen hallitus on ottanut harmaan
            talouden torjunnan vahvasti työn alle. Viime vaalikaudella
            selvitettiin pitkään erilaisia toimenpiteitä,
            ja nyt on niiden toteuttamisen aika — enkä mitenkään
            halua minimoida viime hallituskaudella jo tehtyjä esityksiä ja
            lakeja, joita edustaja Kalmari ansiokkaasti tässä kävi
            lävitse.
         
         
         Hallitus on lähtenyt toteuttamaan monia uudistuksia,
            joilla harmaata taloutta saadaan suitsittua. Käsittelyssä oleva
            hallituksen esitys suuntautuu rakennusalalle, joka on harmaan talouden kannalta
            keskeinen muttei tietysti ollenkaan ainut ala, valitettavasti. Tällä esityksellä parannetaan
            tilaajan edellytyksiä huolehtia siitä, että työntekijöillä on
            pakollinen tapaturmavakuutus, eli tätä kautta
            ollaan osaltaan tuomassa ulkomailta tulevien työntekijöiden
            oikeuksia samalle tasolle kuin suomalaistenkin työntekijöiden.
            Lakihan on kaikille sama, mutta nyt panostetaan valvontaan, jotta
            lain kirjain myös käytännössä toteutuu.
            Tämä on ehdottomasti kaikkien työntekijöiden
            etu, ja hallituksen esitys viekin myös konkreettisella
            tavalla työntekijöiden tasa-arvoa näin
            ollen eteenpäin.
         
         
         Tähän esitykseen sisältyy myös
            sanktioiden maltillinen korottaminen rakennusalalla. On selvää,
            että harmaan talouden kuriin saamiseksi meidän
            on kiristettävä sanktioita niille, jotka eivät
            toimi yhteisten pelisääntöjen mukaisesti.
            Kysymys on kuitenkin tällöin lähtökohtaisesti
            yrityksistä, jotka eivät vapaaehtoisesti noudata
            näitä säännöksiä ja
            lakeja. Vaikuttaa siltä, että ainoastaan rahallinen
            sanktio vaikuttaa näissä tapauksissa.
         
         
         Sanktioitakin tärkeämpää on
            huolehtia riittävästä valvonnasta. Vaikka
            nyt lisätään tilaajayritysten valvontavastuuta,
            myös viranomaisten valvonta on tärkeää.
            Jotta nämä nyt esitetyt toimet tulevat aidosti
            vaikuttamaan, tarvitaan myös hyvää ja
            riittävästi resursoitua viranomaisvalvontaa, ja
            tähän on tietysti suuria paineita olemassa.
         
         
         Osaltaan tämä esitys asettaa julkisyhteisöille, muun
            muassa kunnille, uusia velvoitteita varmistaa, että julkiset
            hankinnat tehdään yrityksiltä, jotka
            noudattavat ehdottomasti lakeja. Tässä mielessä hallituksen
            esitys toteuttaa hallitusohjelman kirjauksia julkisten hankintojen
            asettamisesta esimerkilliseen asemaan tilaajavastuulain noudattamisen
            suhteen. Julkishallinnon on näytettävä esimerkkiä harmaan
            talouden torjunnassa yhtenä tekijänä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys vie tilannetta oikeaan
            suuntaan, ja on erinomaista, että toimenpiteisiin harmaan
            talouden torjumiseksi vihdoin ryhdytään. Toivottavasti
            keinovalikoimaa kasvatetaan hyvin nopeasti lisää.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! On ihan välttämätöntä,
            että rehellinen työnteko ja rehellinen yrittäminen
            tässä maassa kannattavat, ja sen takia harmaata
            taloutta on saatettava kuriin. On myöskin niin, että harmaan
            talouden ongelmat, joita on varsin laajaltikin, kyllä merkittävissä määrin
            keskittyvät juuri rakentamiseen, hotelli- ja ravintola-alalle
            ja jossain määrin myöskin kuljetukseen,
            ei toki kaikkiin sektoreihin siellä, ja sen takia täytyy
            ollakin sellaista priorisointia, että keskitytään
            niihin asioihin, joissa oikeasti näitä ongelmia
            on, ja niiden torjuntaan, ja siellä on perusteltua, että mennään
            pidemmälle, kuten tässä esityksessä on
            menty.
         
         
         Normaalitoiminnassa lähes kaikilla aloilla on riittävää se,
            että jos sopimussuhde on vakiintunut, se takaa sen, että ongelmia
            ei ole. Mutta rakennusalalla valitettavasti nämä yritykset
            elävät sen verran lyhyen ajan useimmiten, että tätä ei voida
            pitää riittävänä, ja
            sen takia tämä muutos on perusteltu.
         
         
         On myöskin ihan oikein se, että tässä todetaan,
            että julkisissa hankinnoissa näitä sääntöjä myöskin
            kiristetään, koska kyllä julkisen sektorin
            itsensä pitää olla sellainen, joka näyttää esimerkkiä siinä,
            että nämä asiat ovat kunnossa, ja omalta
            osaltaan ne hoitaa, ja kun meillä on tämä tilaajavastuujärjestelmä olemassa,
            jotta on mahdollista nämä selvitykset tehdä,
            niin julkisen sektorin pitää näin toimia.
         
         
         En pidä pahana myöskään
            sitä, että silloin kun jäädään
            kiinni toiminnasta, jota ei ole asianmukaisesti hoidettu ja on saavutettu
            epäreilua kilpailuetua, siitä tulee mittavakin
            sanktio. Sen takia minusta on ihan perusteltua, että näitä sekä ala-
            että ylärajoja on korotettu.
         
         
         Toki voin kyllä lopuksi todeta, että kun nyt
            on päästy sille linjalle, että näitä sanktioita
            korotetaan, jään odottamaan sitä esitystä,
            kun laittomien lakkojenkin osalta tehdään korotuksia
            näihin lakkosakkoihin.
         
         
       
      
         
         Suna Kymäläinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Esityksen sisältö on voimakas
            toimenpide harmaan talouden kitkemistalkoissa. Tiedämme
            rakennusalan olevan yksi ongelmallisimpia harmaan talouden kohteita,
            ja siksi tästä alasta on loogista ja tärkeääkin
            aloittaa.
         
         
         Rakennusalalla me käytämme runsaasti alihankintafirmoja,
            joissa on ollut suuria puutteita erityisesti työvoiman
            verojen kantamisessa. Tämä esitys velvoittaa tilaajaa
            selvittämään ulkopuolisesta työvoimasta,
            jotta asiat ovat asianmukaisessa kuosissa. Erityismainintana on
            huomioitava, että tämän velvollisuuden
            laiminlyöminen tulee sanktioitavaksi. Tämän
            olemassaolo toivottavasti toimii ennakoivasti käyttäytymisen ja
            rikkeettömyyden suhteen.
         
         
         Harmaan talouden kitkemistalkoiden yhtenä tärkeänä näkökulmana
            on, että laki edellyttää, että työsuhteissa
            noudatetaan suomalaisia pelisääntöjä.
            Meidän rakennusmiehet ja -firmat ansaitsevat tämän.
            Mutta laki myös huolehtii ihmisyyden huomioinnista, jotta
            kaikkien työntekijöiden kohdalla noudatetaan työsuhdetta
            määritteleviä vähimmäisehtoja,
            joita Suomen lain ja työehtosopimusmääräysten
            mukaan on määritelty.
         
         
         Esitys tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista
            työvoimaa käytettäessä annetun
            lain muuttamisesta on erittäin hyvä ja kannatettava
            ja rakennusalalla jo kauan toivottu.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! On äärimmäisen tärkeätä,
            että harmaan talouden torjuntaa viedään
            eteenpäin, niin kuin hallitus on linjannutkin, monipuolisella
            keinovalikoimalla. Tätähän alleviivasi
            viime kaudella valmistunut yksimielinen, täällä laajasti
            eduskunnassa kiitelty tarkastusvaliokunnan mietintö. Se
            on hyvä pohja ollut tälle työlle, jota
            hallitus nyt määrätietoisesti jatkaa,
            hyvä niin.
         
         
         On kuitenkin asioita, joita nyt olen havainnut ja julkisuuteen
            on tullut hallituksen toimenpidekukkarossa, joiden vaikuttavuus
            aidosti harmaaseen talouteen kannattaa kyllä, ministeri
            Ihalainen, myöskin miettiä niin, että emme
            tee sellaisia toimenpiteitä, joilla kuitenkin rehellistä työntekoa
            ja rehellistä yrittämistä hankaloitetaan.
         
         
         Yksi tällainen julkisuuteen tullut tieto on kuljetusalalla
            liikennelupajärjestelmän uudistaminen. Siinä esityksessä,
            joka nyt on lehdistössä ollut, on kyllä sellaisia
            piirteitä, jotka saattavat vaikuttaa yrittämisen
            edellytyksiin ja vaikeuttaa niitä hyvin merkittävällä tavalla
            alueella, jossa harmaan talouden osuus on äärimmäisen
            pieni. Siksi kannattaa kyllä miettiä kaksi kertaa
            ennen kuin ihan kaikkia mahdollisia asioita tällä tavoin
            esille tuo. Tuossa ehdotuksessa ei ole, ainakaan en ole havainnut,
            että missään olisi selvityksiä — jos
            liikennelupajärjestelmä ja pakko ulotetaan kaikkiin
            traktoreihin — joissa olisi näytetty ja nähtävillä,
            että se olisi se harmaan talouden yksi ilmenemismuoto.
            Tämä ei myöskään ollut
            mukana siinä eduskunnan arvioinnissa eikä myöskään siinä veroneuvos
            Hirvosen arviossa tältä osin. Elikkä siinä mielessä toivon,
            että nämä käydään hyvin
            tarkkaan lävitse, ettei tehdä sitten toiseen suuntaan
            meneviä johtopäätöksiä ja
            hankaloiteta yrittämistä tältä osin.
         
         
       
      
         
         Johanna Karimäki /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! 5 prosenttia bruttokansantuotteesta menee harmaan
            talouden syövereihin, jolloin ei tule verotuloja hyvinvointipalveluihin
            eikä sosiaaliturvaa työntekijälle, joten
            kaikki toimet harmaan talouden kitkemiseksi ovat erittäin
            tervetulleita.
         
         
          Hyvä askel otettiin vuonna 2007, kun säädettiin
            tilaajavastuulaki, mutta Harmaan talouden selvitysyksikkö on
            tutkinut, että lain noudattamisessa on havaittu puutteita
            ja laiminlyöntejä. Niitä tämä lakimuutos
            korjaa. Muutos tilaajavastuulakiin plus muutokset lakiin julkisista
            hankinnoista korjaavat osaltaan näitä puutteita,
            joita rakennustoiminnassa on ilmennyt. Pidän myös erittäin
            hyvänä tätä laiminlyöntimaksua,
            joka toivottavasti toimii myös ennalta ehkäisevästi.
         
         
         Kunnat ovat hyvin merkittävässä roolissa
            harmaan talouden torjunnassa, sillä kunnat tilaavat paljon
            palveluita. Tässä yhteydessä haluan mainita,
            että pidän tärkeänä myös
            sitä, että kunnilla säilyy myös
            jonkin verran omaa tuotantoa kunnostus-, huolto- ja siivoustyössä.
            Silloin kunnilla säilyy myös realistinen käsitys
            hintatasosta. Espoossahan on ollut ongelmia harmaan talouden suhteen
            esimerkiksi siivouspalveluissa, ja sen vuoksi Espoo onkin ollut
            asiassa aloitteellinen ja tarkentanut hankintaohjeitaan toukokuussa
            2011 tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden sekä toimittajan
            ja tämän alihankkijoiden toiminnan valvonnan osalta. 
         
         
         Mielestäni on tärkeää, että rakennusalan
            veronumero kulkee rinta rinnan tämän lakimuutoksen
            kanssa, jotta nämä molemmat hyvät uudistukset
            saadaan samanaikaisesti voimaan. Se, mitä pidän
            vielä erittäin merkittävänä harmaan talouden
            torjunnassa, on se, että työsuojeluviranomaisten
            tiedonsaantioikeuksia vahvistetaan ja resursseja lisätään,
            sillä he juuri vierailevat työpaikoilla ja näkevät,
            minkälaisissa oloissa työntekijät työskentelevät,
            ja on erittäin tärkeätä, että heillä on
            kaikki mahdolliset toimet käytössään harmaan
            talouden torjunnassa.
         
         
       
      
         
         Markus Mustajärvi /vr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä teki
            viime kaudella lakialoitteen vuokratyöstä, ja
            siinä meillä oli pohjana Ruotsin mallin mukainen
            käytäntö. On vaan muistettava, että vuokratyö on
            ihan oma lajinsa teettää työtä.
            Siinä eriytetään työnjohto-oikeus
            työnantajan muista vastuista. Vuokratyöhän
            ei ole ongelma niiden yrittäjien kohdalla, jotka hoitavat
            velvoitteensa, mutta ongelmat esiintyvät puhtaaksi viljeltyinä silloin,
            kun halutaan kiertää asianmukaisia työehtoja,
            laistaa työnantajamaksuista, kiertää veroja
            ja harjoittaa työsyrjintää. Tästä syystä olisi
            tärkeää, että vuokratyössä — jossa
            muitakin ongelmia esiintyy hyvin paljon, varsinkin harmaata taloutta
            ja ennen kaikkea ulkomaisten vuokratyöfirmojen osalta — työntekijöillä olisi
            takuupalkka ja työnantajalla velvoite siirtyä heti
            ensimmäisen määräaikaisen työsopimuksen
            jälkeen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
         
         
         Mutta edustaja Myllykoski laittoi minut äsken miettimään,
            kun kahden keskustelimme, onko tässä hallituksen
            esityksessä mahdollisesti perustuslaillinen ongelma — ja
            jos ei ole, niin joku voi varmaan sitä selventää — kun
            tietty toimiala laitetaan erityiskohtelun alle samoin kuin siellä toimivat
            yrittäjät ja heille sitten vastaavasta toiminnasta
            on kovemmat sanktiot kuin jollain toisella toimialalla toimivalla
            yrityksellä.
         
         
         Mutta sitten, edustaja Satonen — joka on siitä hyvä keskustelukumppani,
            että hänen kanssaan pääsee aina
            keskustelemaan asiasta — minä huomautan, että eivät
            ne lakkosakot ihan pieniä ole, koska siinä maksajina
            ovat ammattiosastot, ja ammattiosastot eivät hyvinkään
            usein ole kovin varakkaita. Siksi toisekseen laittomat lakot eivät ole
            kenellekään itsetarkoitus, vaan ne ovat hyvin usein
            seurausta siitä, että työnantaja on menetellyt
            itse laittomasti, esimerkiksi irtisanonut luottamusmiehen juuri
            sen takia, kun hän on yrittänyt valvoa, että työpaikalla
            meneteltäisiin laillisesti.
         
         
       
      
         
         Arto Satonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että en odottanutkaan,
            että saan puheenvuorollani ensimmäisenä kannatusta
            edustaja Mustajärveltä, mutta en anna sitä myöskään toiseen
            suuntaan liittyen tähän vasemmistoliiton viime
            kauden esitykseen vuokratyöhön liittyen. On totta,
            että vuokratyötoiminnassakin on sellaisia yrityksiä,
            joiden toiminnassa on parannettavaa. Tosin siellä on erittäin
            paljon myöskin hyviä yrityksiä. Mutta
            kyllä niistä lääkkeistä takuupalkka
            esimerkiksi on sellainen, että hyvin monet alan tuntijat
            arvioivat, että se käytännössä lopettaisi
            vuokratyötoiminnan, joka on kuitenkin joustava tapa nuorelle
            päästä työelämään,
            niin että se varmaan olisi kyllä vastoin hallituksen
            tavoitteita saada nuoria entistä enemmän työelämään.
            Eli en näe sitä kyllä kovin järkevänä.
         
         
         Mutta pyysin tämän puheenvuoron oikeastaan
            edustaja Lepän puheenvuoron pohjalta. Vähän
            siitä, mihin edustaja Leppä tuossa puheenvuorossaan
            viittasi: Meillähän on tällä hetkellä kuljetusalalla
            sellainen käytäntö, että jos
            maksimissaan 30 prosenttia yrityksen liiketoiminnasta tulee kuljetuksesta,
            ei siis enempää kuin 30 prosenttia, silloin ei
            tarvita tätä liikennelupaa. Tämä järjestelmä lähtökohtaisesti
            olisi ihan toimiva, mutta ongelma on se, että tätä järjestelmää ei pysty
            kukaan uskottavasti valvomaan. Sen takia on väistämätöntä,
            että tähän nykyjärjestelmään tulee
            muutoksia, mutta samassa yhteydessä pitää muistaa
            myöskin se, ettei ole kyllä ongelmaton myöskään
            sellainen malli, jossa joka ikisestä hyvin pienestäkin
            kuljetuksesta, jopa mahdollisesti omaan toimintaan liittyvästä kuljetuksesta,
            vaaditaan se liikennelupa.
         
         
         Eli tässä pitää kohtuullisuus
            säilyttää ja löytää semmoinen
            kokonaisuus, jolla tartutaan aidosti niihin ongelmiin, jotka ovat
            harmaan talouden kannalta merkittäviä, mutta ei
            vahingoiteta sitä yritystoiminnan ja työn tekemisen
            harjoittamista, jolla ei ole mitään tekemistä tämän
            harmaan talouden kanssa.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Näiden keskusteluiden tiimoilta
            itse esitän sen toiveeni, minkä toivoin, että valiokunnat
            käsittelisivät, olisiko mahdollista tässä yhteydessä myös
            voimaan jäänyttä tilaajavastuulakia siltä osin
            sortteerata, että näitä laiminlyöntimaksuja voitaisiin
            harmonisoida myös muualle tai että ne olisivat
            yhtäläisiä jokaisella toimialalla, ja
            siksi kysymykseni kuuluukin, jos ministeri vielä vastaa,
            mihinkä valiokuntiin on ajateltu, että tämä lainmuutos
            on menossa.
         
         
         En malta olla sanomatta edustaja Satoselle, että nyt
            valmisteilla olevan lainsäädännön
            sekä sen isomman remontin valmistelun ansiosta, jossa myös
            vuokratyö tulee osaksi olemaan, voin lohduttaa edustaja
            Satosta, että meillä ei tarvitse enää käydä niin
            paljon keskusteluja lakkosakoista, sillä näiden
            osalta tämä tulee rauhoittamaan työmarkkinoita,
            koska monia — tiedän — laittomia työtaisteluja
            on syntynyt vuokratyövoiman käyttämisestä esimerkiksi
            teknologiateollisuuden työehtosopimusalalla. Tämä on
            se iso asia, mikä pitää aina huomioida.
         
         
         Ja edustaja Mustajärvi toi juuri oikein esille sen,
            missä on se laittomien lakkojen syntysija myös,
            eli meidän pitää yhdessä ponnistella,
            että laittomia lakkoja tässä maassa ei
            olisi yhtään. Se olisi se olotila, mihinkä meidän
            tarvitsee yhdessä pyrkiä eikä vain osoitella
            toisiamme, että kumpi on syyllinen, kummalle isommat sakot. Oikein
            on, että koska tämä laiminlyöntimaksu turvaa
            suomalaisen rehellisen työnantajan asemaa, se suojaa samalla
            myös suomalaista työmiestä, ja yhdessä tätä asiaa
            rakentamalla meillä on mahdollista selviytyä huomattavasti
            paremmin. Ja sanottakoon, että eipä tuo vuokratyö nyt Ruotsista
            vielä ole loppunut.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Puhemies! On hyvä kuulla edustaja Satosen suulla täällä,
            että tätä tavarankuljetuslakia ja siihen
            liittyvää lupajärjestelmää vielä arvioidaan
            eikä se mene ihan sen mukaan kuin julkisuudessa ovat tiedot
            olleet. Se on erittäin tarpeellinen ja hyvä tieto.
         
         
         On itsestään selvää, että silloin
            kun kilpaillaan samoista työmaista, samoista urakoista,
            ollaan samalla viivalla. Se on se oleellinen asia. Minusta siinä on
            varmasti se fiilaamisen paikka tältä osin. Muutoin
            en näe, että siinä kovin suurta muutostarvetta
            on. Mutta tämä on yksi sellainen kohta, joka on
            ihan ilman muuta selvä, että yrittäjien
            pitää olla samalla viivalla silloin, kun samoista
            urakoista kilpaillaan.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            No niin, nyt ei ole pyydettyjä puheenvuoroja, mutta ministeri
               Ihalainen haluaa vielä vastata muutamiin huomioihin, jotka
               tässä keskustelun loppupuolella tulivat esille.
               Olkaa hyvä!
            
            
          
         
       
      
         
         Työministeri Lauri Ihalainen
         
          Arvoisa puhemies! Tästä edustaja Lepän
            näkemyksestä, että toisaalta pitäisi
            tehdä jämäköitä päätöksiä harmaan
            talouden torjumiseksi mutta varoa sitä, että rehellisten
            yrittäjien hallinnollinen taakka ei kasvaisi. Meillähän
            on myös iso projekti, jossa me yritämme kaikin
            puolin katsoa sitä, että näitä hallinnollisia
            taakkoja pystyttäisiin samalla vähentämään,
            ja näitä molempia näkökohtia
            pitää ottaa huomioon.
         
         
         Tämä tavarakuljetuksia koskeva keskustelu: Ne
            ehdotukset eivät sisältyneet hallituksen harmaan
            talouden toimenpideohjelmaan. Tämä keskustelu
            on tullut nyt vähän tässä niin
            kuin myöhemmin. Tärkeätä pohdintaa,
            mutta se ei ole nyt tässä paketissa, mistä hallitus
            lähtee näitä ehdotuksia tekemään.
         
         
         Sitten edustaja Kalmari kantoi huolta siitä, että varsinkin
            pienet yrittäjät ehkä eivät
            tiedä riittävän hyvin, mitä nämä velvoitteet
            tai asiat ovat. Tällainen tiedon määrän
            lisääminen harmaan talouden uusista pelisäännöistä on
            varmaan paikallaan, koska minäkin uskon siihen, että ei
            siinä ole kysymys pahasta tahdosta tai haluttomuudesta vaan
            myös siitä, että pitää saada
            tietoa, jotta voi toimia oikein. Tässä mielessä on
            hyvä, että tähän seikkaan kiinnitetään
            erityistä huomiota.
         
         
         Sitten edustaja Mustajärvi pohdiskeli tai joku teistä kysyi,
            mihin valiokuntaan tämä menee. Eduskunta sen tietysti
            päättää, mutta työelämä- ja
            tasa-arvovaliokunta on varmaan se paikka. Jos kuulin puhemiehen
            kommentissa heti alussa, niin meneekö tämä myös
            perustuslakivaliokunnan lausunnolle juuri tästä asiasta
            johtuen, joka täällä esille nostettiin:
            miten tämmöisiä sektorikohtaisia ratkaisuja
            voidaan tehdä. Minusta olisi tärkeätä,
            että niitä voitaisiin tehdä, että näitä asioita ei
            viivytellä. Sitten kuitenkin näitä jatkotöitä tässä tehdään
            koskien muitakin aloja. Mutta se on tosiaan eduskunnan päätettävissä,
            mihin valiokuntaan, muualle kuin työelämä-
            ja tasa-arvovaliokuntaan, tämä menee.
         
         
         Sitten unohdin todella sanoa, että eduskunnan tarkastusvaliokuntahan
            teki viime kaudella tosi merkittävän työn,
            jossa täällä mainittu veroasiantuntija
            Hirvonenkin auttoi, niiden laskelmien suorittamisessa, ja hän
            on erittäin osaava näissä asioissa. Hänen
            näkemyksiänsä osataan arvostaa tässä työssä ja
            sen jatkotyössäkin. Tavallaan se eduskunnan tarkastusvaliokunnan
            mietintöhän antoi tällaista henkistä selkänojaa
            myös hallitusneuvotteluissa, kun tehtiin näitä uudistuksia,
            joten sillä oli kyllä tässä mielessä merkitystä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
            erittäin hyvä ja rakentava keskustelu, ja olen
            hyvin luottavainen, että tämä lakiehdotus
            saa täällä eduskunnassa hyvän
            käsittelyn ja saadaan hyvä paketti täältä aikaiseksi.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.