14) Hallituksen esitys laiksi toimenpiteistä tupakoinnin
vähentämiseksi annetun lain muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tupakkalaista on varmaan kysymys. Tuossa
keskustelin toisen edustajan kanssa ja yhtäkkiä kuulin
nimeni.
Mutta mennään tähän aiheeseen,
eli tänään käsittelyssä oleva
lakiesitys, tämäkin, on mielestäni erinomainen
esitys hallitukselta ja haluan kiittää, että hallitukselta
useita hyviä esityksiä tulee vieläpä samana
päivänä. (Ed. Oinonen: Hyvä hallitus!) — Tältä osin
hyvä hallitus. — Vielä totean senkin,
että tämä uudistus on pääosin
samansisältöinen kuin vuosi sitten tekemäni
lakialoite. Tämän esityksen lähtökohtanahan
on se, että ravintoloista tulisi savuttomia työympäristöjä työntekijöilleen
ja lainmuutoksen myötä ravintolatupakointi olisi
sallittua vain tarkoitukseen varatussa eristetyssä tilassa,
johon ei ole järjestetty tarjoilua tai muuta viihdykettä.
Todellakin tällä kiellollahan pyritään
suojaamaan ennen muuta ravintolatyöntekijöiden
terveyttä, mutta toki raittiimpi ilma on tervetullutta
myös asiakkaille.
Suomessa runsaat 15 000 ravintolatyöntekijää altistuu
työssään tupakansavulle, ja on arvioitu,
että vuosittain 15—30 työntekijää kuolee
passiivisen tupakoinnin aiheuttamaan keuhkosyöpään,
ihan tilastollisesti laskien. Keuhkosyövän lisäksi
ympäristön tupakansavu aiheuttaa myös sydän-
ja verisuonisairauksia noin 300 suomalaiselle joka vuosi.
Itse asiassa tupakan kulutus on Suomessa ilahduttavasti laskenut
Euroopan matalimmalle tasolle ja tällä on vaikutuksensa
myös tupakkasairauksien vähenemiseen. Kuitenkin
noin miljoona suomalaista tupakoi päivittäin.
Teollisuusmaissa arviolta viidennes kaikista kuolemantapauksista
johtuu tupakasta, ja Suomessakin tupakka tappaa vuosittain arviolta
5 000 ihmistä, mikä on aikamoinen määrä,
enemmän kuin alkoholi, liikenneonnettomuudet, itsemurhat
ja murhat yhteensä.
Tupakoinnin terveysvaikutukset ovat yleisesti tiedossa. Ihmishenkien
lisäksi tupakointi maksaa yhteiskunnalle arviolta 2 miljardia
euroa vuodessa. Jos mietitään näitä tupakan
haittavaikutuksia, jotka ovat hyvin tiedossa, niin tupakka ilman
muuta kiellettäisiin, jos se tulisi markkinoille tänään
ensimmäistä kertaa. Tupakansavuhan on luokiteltu
syöpävaaralliseksi aineeksi, ja se on yleisin
tiedossa oleva syövän aiheuttaja ja lisää riskiä sairastua
sydän- ja verisuonitauteihin sekä keuhkosairauksiin.
Euroopassa ja muualla maailmassa on ryhdytty yhä vakavampiin
toimiin tupakoinnin terveydellisten vaarojen ja yhteiskunnallisten
kustannusten ehkäisemiseksi. Euroopan unionihan kieltää tupakan
mainonnan. Lisäksi EU:ssa on suunnitelmia tupakan viljelijöille
maksettavan tuen irrottamisesta kokonaan tuotannon määrästä vuoteen
2007 mennessä, mikä saattaisi parhaimmillaan tarkoittaa
tupakanviljelyn loppumista Euroopan unionissa. Useissa Euroopan unionin
jäsenmaissa tupakointiin on pyritty vaikuttamaan myös
säätämällä tupakkatuotteiden myynti
luvanvaraiseksi toiminnaksi, ja mielestäni myös
tässä tulisi meillä edetä. Erityisesti
itseäni huolestuttaa se, että esimerkiksi päivittäistavaraliikkeissä tulisi
aivan erityinen huomio kiinnittää tupakkatuotteiden
sijoitteluun. Nyt ne ovat juuri siinä heräteostosten
joukossa kassojen lähellä, ja jos tupakan myynti
olisi luvanvaraista toimintaa, siihen voisi näitä sijoitteluehtojakin silloin
laittaa.
Tupakointia koskevaa lainsäädäntöä on
kiristetty myös kansallisella tasolla. Irlantihan kielsi tupakoinnin
työpaikoilla 3 000 euron sakon uhalla, ja Irlannin
tupakointikielto koskee myös baareja, pubeja ja ravintoloita.
Kiellon voimaantuloa edeltäneessä keskustelussa
ravintoloitsijoiden etujärjestö arveli kiellon
karkottavan asiakkaita ja alan työpaikkojen vähenevän
jopa kymmenillätuhansilla, mutta ravintoloitsijoiden pelot
asiakkaiden vähenemisistä ovat osoittautuneet
aiheettomiksi. Kyllä tupakoijat käyvät
edelleen ravintoloissa ja tupakoimattomat asiakkaat ovat jopa hiukan
lisänneet asiakaskäyntejään.
Viidesosa tupakoijista pidättäytyy kokonaan polttamasta
ravintolailtoinaan, vaikka siellä anniskelupaikan ulkopuolella
voikin käydä tupakoimassa. Tehdyn tutkimuksen
mukaan alle puolet vastanneista oli tyytyväisiä pubien
ilmanlaatuun ennen kieltoa, mutta kiellon jälkeen tyytyväisiä on
lähes 100 prosenttia, 98 prosenttia. Norjassa on voimassa
Irlannin tavoin tiukennettu tupakkalaki, joka kieltää tupakoinnin
maan kaikissa baareissa ja ravintoloissa. Myös Viro kieltää tupakoinnin
lähes kaikissa julkisissa paikoissa, ja Ruotsissahan myös
suunnitellaan tupakkalain tiukentamista.
Tupakointi on mielestäni nähtävä myös
laajemmassa viitekehyksessä. Se on merkittävä maailmanlaajuinen
ongelma, jonka ratkaisemisessa Suomen on kannettava omaa vastuutaan. Maailman
terveysjärjestö Who arvioi tupakoitsijoiden määrän
kansainvälisellä tasolla olevan kasvussa. Tupakointi
on kyllä vähentynyt teollistuneissa maissa, mutta
yleistynyt kehitysmaissa, joissa tupakkateollisuudella on vahva
asema ja tuotteita mainostetaan paljon. Who:n mukaan myös
tupakan viljely aiheuttaa ongelmia erityisesti köyhissä maissa.
Valtaosa tupakan viljelijöistä elää köyhyydessä ja
lisäksi nämä viljelmät aiheuttavat
vakavia ympäristöongelmia, eli tupakanlehtien
kuivaaminen polttopuilla tuhoaa metsiä ja viljely aiheuttaa
myös eroosiota tupakkakasvin ominaisuuksista ja viljelymenetelmistä johtuen.
Voidaan todeta, että tupakkabisnes aiheuttaa globaalisti
ajatellen valtavia, maailmanlaajuisia tappioita, ja ajattelen, että nyt
tällä ehdotuksella, mikä meillä on
käsiteltävänä, paitsi että siinä todellakin
on tämä henkilökunnan työsuojelun
asianmukaiselle tasolle saattaminen se kaikkein merkittävin
seikka, kyllä sillä on myös tietynlaista
viestiarvoa, signaaliarvoa, koko yhteiskunnalle. Tupakoinnin kieltäminen
Suomen ravitsemusliikkeissä on pieni, mutta merkittävä askel tässä kamppailussa
tupakoinnin haittoja vastaan, ja uskon, että sillä on
myös sellainen positiivinen vaikutus, että kun
henkilöt pyrkivät eroon tupakoinnista ja usein
sitten ne tupakkalakot tuppaavat siihen ravintolailtaan kariutumaan,
niin tämän lain voimaan tultua on helpompi pysytellä niissä tehdyissä päätöksissä
ja
oppia tupakoimatonta elämäntapaa ystävien
seurassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
lakiehdotus toivottavasti saa paremman vastaanoton kuin oli tämä seksipalveluiden
oston kieltämisen keskustelu. Toivoisin, että tämä laki
todella tulisi hyväksyttyä eduskunnassa, sillä tupakointi
on suurin terveysriski maassamme. Joka toinen tupakoitsija kuolee
tupakansavuun ja nikotiinivaikutukseen, jollei lopeta ajoissa.
Tupakasta vierottaminen tapahtuu helpoimmin tupakan hinnan korottamisella,
mainonnan kieltämisellä, tupakoinnin kieltämisellä yleisissä tiloissa.
Myös asenne- ja terveyskasvatus ovat tärkeitä.
Nuorille naisille tulisi kertoa, että tupakka vanhentaa
ja rypistää ihoa, ja miehille kertoa, että siitä tulee
erään tyyppistä impotenssia.
Nyt lähetekeskustelussa olevassa hallituksen esityksessä kielletään
tupakointi ravintoloissa ja ravitsemusliikkeissä. Sallittua
on tupakointi erillisissä tupakkatiloissa, jotka on niin
rakennettu, että tupakansavu ei joudu savuttomaan tilaan. Tupakoida
voi kuitenkin ulkoterassilla, mikä on varmasti hyvä asia
kesäaikana.
Laki on erittäin tervetullut, ja se on jo toiminut hyvin,
kuten ed. Räsänen sanoi, Irlannissa, Norjassa,
Uudessa-Seelannissa, Italiassa, Ruotsissa, ja se on tulossa ensi
kesänä voimaan Virossa. Suomessa laki on esitetty
tulevaksi voimaan 1.6.2007, mutta ravintoloitsijoille annetaan siitä vielä kahden
vuoden aika rakentaa tupakkahuone savuttelijoille. Mielestäni
tämä kahden vuoden aika on liian pitkä.
Sen voisi hyvin lyhentää vuoteen. Yksi vuosi on
riittävä. Toivottavasti sosiaali- ja terveysvaliokunta
lyhentää siirtymäaikaa.
Ravintoloitsijoita voisi auttaa tekemällä liiketoiminta
kannattavammaksi esimerkiksi alentamalla ravintolapalveluiden arvonlisäveroa.
Lakiesitys on mielestäni hyvä ja tarpeellinen, mutta
sitä tulisi vielä täydentää niin,
että tupakkatuotteiden myynti tulisi luvanvaraiseksi. Lisäksi
oli virhe, että nikotiinivalmisteet tulivat kioskeihin
ja vähittäistavarakauppoihin tämän kuun
alusta. Nikotiini on aivan yhtä vaarallinen purkkana ja
tabletteina kuin se on tupakkatuotteena.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus esittää nyt,
että kolmikantaisen työryhmän yksimielisen
esityksen mukaisesti tupakointi kiellettäisiin kokonaan
kaikissa ravitsemusliikkeissä, siis kahviloissa, baareissa
ja ravintoloissa. Tupakointi sallittaisiin ainoastaan ulkona tai
täysin erillisissä tupakointitiloissa, joihin
ei saa tarjoilla ja joihin ei saa myöskään
viedä mukanaan syötävää tai
juotavaa.
Erityisesti ravintola-alalla työskentelevät
ovat joutuneet kärsimään tupakoinnin
haittavaikutuksista passiivisina tupakoijina, kun nykyisin voimassa
olevan lain keinoin ei ole kyetty suojelemaan heitä altistukselta.
Viime vuonna Who:n tutkimuksissa osoitettiin selvästi,
että tavanomainen altistus tupakansavulle aiheuttaa keuhkosyöpää henkilöille,
jotka eivät ole koskaan itse tupakoineet. Tupakoivien kanssa
asuvien riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin oli
lisäksi saman tutkimuksen mukaan 25 prosenttia suurempi.
Tupakoijat altistavat itsensä lisäksi muut ihmiset
sadoille haitallisille aineille ja yli 50:lle syöpää aiheuttavalle
myrkylle. Suomessa kuolee vuosittain ympäristön
tupakansavun takia 20—30 henkilöä keuhkosyöpään
ja 250 sydän- ja verisuonisairauksiin.
EU-tasolla suositeltiinkin hallituksille jo viime vuonna Irlannin
esimerkin seuraamista ja tupakoinnin kieltämistä kaikissa
julkisissa tiloissa ja työpaikoilla. On huomattava myös,
että tämä kielto ei suojaa vain työntekijöitä,
vaan myös kaikkia muita asiakkaita. Tupakoinnin rajoittamisesta
ja kieltämisestä saadut kokemukset eri maista,
joita täällä jo edellisissä puheenvuoroissa on
lueteltu, osoittavat selvästi, että täydellinen
tupakointikielto toimii paremmin ja sen valvonta on helpompaa kuin
erilaisten erillisten rajoitusten. Tämä on tullut
todetuksi jo Suomessakin, kun Työterveyslaitoksen tutkimuksissa
on selvästi todettu, että nyt voimassa oleva,
vain muutaman vuoden voimassa ollut laki ja sen rajoitukset eivät
ole riittäviä eikä niiden avulla ole
pystytty poistamaan ongelmia ja monien ohjeiden noudattamisessakin
on lukuisasti ollut erilaisia puutteita.
Niissä maissa, joissa ravintolatupakointi on kielletty,
ravintoloiden asiakasmäärät ja myynti eivät
ole oleellisesti lain takia vähentyneet, ja myös
alan yrittäjät ovat olleet tyytyväisiä päätöksiin.
Esimerkiksi Irlannissa aivan uudet asiakasryhmät, kuten
esimerkiksi lapsiperheet, ovat löytäneet tiensä aikaisempaa
useammin ulos syömään ja käyttäneet
huomattavasti enemmän ravintolapalveluita, kun ravintolat
ovat olleet täysin savuttomia.
Naapurimaassamme Ruotsissa 95 prosenttia asiakkaista sanoi lisäävänsä ravintolakäyntejä,
kun
ravintolat ovat viime kesänä tulleet siellä savuttomiksi.
Myös Norjassa kokemukset ovat olleet positiivisia.
Myös työntekijät ovat itse vähentäneet omaa
tupakointiaan, ja lain valvonnan suhteen ei ole ollut ongelmia.
Irlannissa uuden lain voimaantulon yhteydessä järjestettiin
lukuisia kampanjoita, joilla toisaalta tehtiin uutta lakia tunnetuksi
ja toisaalta edistettiin monin eri keinoin tupakoinnin vähentämistä.
Tupakointi onkin vähentynyt Irlannissa selvästi,
kun monet ovat saaneet tukea lopettamiseen tukitoimenpiteiden lisäämisen
ja niiden saatavuuden parantamisen myötä. Tupakoinnin
lopettamista tukemaan perustettiin muun muassa puhelinlinja, jossa
asiantuntijat, sairaanhoitajat, alan koulutuksen saaneet ja nimenomaan
näihin kysymyksiin lisäkoulutusta saaneet vastasivat puhelimeen.
Ensimmäisen vuoden aikana tähän puhelimeen
tuli useita kymmeniätuhansia soittoja ja arviolta 25 prosenttia
soittajista onnistui muun muassa tämän tuen avulla
lopettamaan tupakoinnin. Tupakan myynti väheni Irlannissa toissa
vuonna lähes 18 prosenttia.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni sekä tupakan
käytöstä että siihen liittyvästä elämäntavasta
välittyy tällä hetkellä lapsille
ja nuorille vieläkin liian myönteinen kuva. Nyt
käsittelyssä oleva lakiesitys onkin omalta osaltaan
edistämässä tupakoinnin vastaista työtä.
Lainsäädännössä on
tupakkatuotteiden myynnin ja erityisesti myynnin valvonnan osalta
kuitenkin vielä paljon parannettavaa. Mielestäni
tupakan myynnistä olisi tehtävä luvanvaraista,
ja tupakan hinnan nostokin voisi olla Irlannin esimerkin tavoin
harkitsemisen arvoista.
Kun tämä esitys menee sosiaali- ja terveysvaliokuntaan
käsittelyyn, mielestäni valiokunnassa olisi hyvä pohtia
myös sitä, voitaisiinko esitystä tiukentaa
siltä osin, että erillisten tupakointitilojen
tai niiden rakentamismahdollisuus poistettaisiin laista, ja, kuten
ed. Asko-Seljavaara jo edellisessä puheenvuorossa totesi,
voitaisiinko tätä kahden vuoden siirtymäaikaa
lyhentää.
Sosiaali- ja terveysministeriöllä ja terveydenhuollon
eri toimijoilla olisi nyt, arvoisa puhemies, vuoden päästä,
kun tämä uusi laki sitten toivottavasti astuu
voimaan, erinomainen tilaisuus käyttää hyväksi
tämä mahdollisuus, jotta ihmiset voisivat saada
samaan aikaan eri tukitoimenpitein kannustusta, kuten Irlannin esimerkki on
osoittanut, tupakoinnin vähentämiseen ja lopettamiseen.
Toivon, että eri toimijat tämän tilaisuuden
käyttävät hyväksi. Se on tuhannen
taalan paikka.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä jo Irlanti-kortti
ja -pajatso on tyhjennetty perusteellisesti, joten en siihen
enää uudestaan mene. Se on joka tapauksessa hyvä,
havainnollinen esimerkki.
Esitys on kannatettava, siinä ei ole mitään
epäselvää. Minä kiinnitän
vain, arvoisa puhemies, huomiota yhteen hyvin merkittävään
näkökohtaan. Siis meillä on nyt tämä baaritiski-
ja pelitilatupakointikieltojuttu. Sitä varten ravintoloitten omistajat,
tilojen haltijat, tekivät rakennusteknisiä muutoksia,
ja nyt heti perään tulee uusi muutos taas. Nyt
pitäisi kerta kaikkiaan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
löytää sellainen ratkaisu, että seuraavaa
esitystä ei tule parin vuoden päästä,
ettei esimerkiksi seuraava eduskunta, joka aloittaa reilun vuoden
päästä työtään,
heti ensi töikseen keksi taas jotakin uutta, joka taas
mullistaa tavallaan tämän miljöön.
Kun tavoite on hyvä, niin nyt pitäisi kerta kaikkiaan
ratkaista se, millä tavalla nämä tupakoinnin
haitat henkilökunnalle ja myöskin ravintoloitten
asiakkaille saataisiin minimoitua mahdollisimman tarkoin ja tämä homma
olisi niin kuin kerralla hoidettu kuntoon eikä tällä tavalla
paloittain ja pätkittäin, mikä minusta
ei ole fiksua.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! Aluksi haluan kommentoida ed. Asko-Seljavaaran
paheksuntaa nikotiinikorvaushoitotuotteiden saattamisesta muuallekin
kuin apteekkeihin. Minusta se oli kyllä hyvä päätös,
ja sen hyvän päätöksen seuraukset
näkyvät jo nyt. Ei ole monta päivää sitten,
kun lehdistä oli luettavissa, että nikotiinivalmisteiden
hinnat ovat apteekeissa laskeneet. (Ed. Asko-Seljavaara: Totta kai,
kun apteekkimaksu poistui, tietenkin!) Nehän olivatkin todella
korkeat. Hyvä näin.
Minusta tämä lakiesitys on hyvä.
Tämä on johdonmukainen seuraus sille ainakin 90-luvun alun
tupakkapolitiikan harjoittamiselle, mikä tässä eduskunnassa
on ollut. Muistan, kuinka 90-luvun alussa jo teimme erittäin
tiivistä yhteistyötä kokoomuslaisen lääkärin
Timo Ihamäen kanssa, jolloin eduskunta päätti — ja
minusta tuntuu, että kaikki edustajat eivät tienneet,
mitä päätettiin, kun päätettiin — että tupakansavu
kirjoitetaan sellaiseen kuin Asa-luetteloon, Asa-listaan, joka tarkoittaa
syöpävaarallisia aineita, että se on
syöpävaarallinen aine. Tämän
seurauksenahan sitten esimerkiksi raskaana olevat ravintolatyöntekijät
pääsevät pidemmälle äitiyslomalle
ja tihennettyjä työterveystarkastuksia tehdään
niille ihmisille, jotka ovat tupakansavulle työssään
altistuneet. Sen jälkeen voi todeta, että aika
pitkään meni, kun ravintoloissa rajoitettiin tupakanpolttoa,
yllättävän pitkään.
Minusta ei ollut mukavaa, että eduskunnan ravintolassa
kyllä aika pitkään tupruteltiin, ennen
kuin tämä tässä talossa säädetty
laki astui voimaan myös eduskunnan ravintolassa. Monet
nuoret eduskunnassa vierailijat sitä vähän
ihmettelivät ja päivittelivät.
On hyvä palauttaa mieliin, että noin 70 prosenttia
ravintoloissa työskentelevistä on naisia. Tämäkin
on tasa-arvokysymys, mutta vaikuttaa siltä, että eduskunta
on herttaisen yksimielinen — ainakin ne, jotka puheenvuoron
ovat tähän mennessä käyttäneet,
ovat olleet — siitä, että lakiesitys
on hyvä. Onhan tämän lakiesityksen mukaankin
niin, että jos päivän on savullisessa
työssä, niin se vastaa 1—6 savukkeen
polttamista.
Niin kuin ed. Pulliainen totesi, Irlanti-kortti on käytetty.
Minusta se on kyllä aivan uskomattoman hieno esimerkki.
Irlantilaisen pubin hauskanpidosta en ole koskaan päässyt
osalliseksi, mutta olen kuullut siitä paljon juttuja, että siellä on
tupakanpoltto lopetettu ja kaikki ovat sitä mieltä,
että oli muuten hyvä juttu, että lopetettiin.
Tästä esityksestä on hyvä antaa
kiitokset hallitukselle ja sosiaali- ja terveysministeriölle.
Tässä jos missä on tehty johdonmukaista
terveyspolitiikkaa, ensin tämä nikotiinikorvaushoitoasia
ja nyt tämä ravintoloitten tupakoinnin kieltävä laki. Tämä on
sitä ennalta ehkäisevää terveydenhuoltoa,
jonka kanssa me sitten pärjäämme paremmin
ja estämme tulevia sairauksia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tuossa seksin oston kriminalisointikysymyksessä hillitsin
himoni, siis puhumisen himoni, niin uskallan nyt puhua tästä toisesta
himosta eli tupakan himosta ja sen rajoittamisesta.
On ehkä syytä todeta, että asiantuntemukseni kanssa
on vähän niin ja näin, koska lopetin
tupakanpolton jo ennen kuin ryhdyin harjoittamaan seksiä,
niin että aika kauan siitä on. Mutta siitä huolimatta,
kun täällä nyt on ikään
kuin teoreettisesti kuvailtu näitä erilaisia hyviä kokemuksia kansainvälisistä teoista
tällä alalla ja kun täällä on
todettu toisaalta, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
tämän nyt sitten käsittelee, niin kerron,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta, joka on tunnetusti kaukaa
viisas ja kaiken näkeväkin toivottavasti, suoritti
jo viime syksynä ekskursion eli siis suomeksi valiokuntamatkan
Irlantiin. Kävimme ihan oikeasti siellä niissä pubeissa,
joissa hauskanpito oli todella valloillaan, ja sitä merkittävästi
edesauttoi se, että siellä ei ollut tupakansavua.
Ei siellä ollut kyllä ihmisiä pubien
edustoillakaan sätkää polttamassa, siis
niitä, joiden nyt tämän himonsa rajoittamiseksi
pelätään jotenkin kärsivän.
Sen sijaan tyytyväisiä ihmisiä oli.
Heitä oli Irlannin ravintolaliiton puheenjohtajasta lähtien. Hän
oli kaikkein innostunein. Hän kertoi meille, että he
olivat ankarasti vastustaneet tätä lakiesitystä ja
suhtautuneet siihen suurella varauksella ja arvelivat, että kansa
katoaa juomaan stoutia sinne kotiinsa, mutta näin ei ollut
käynyt. Se sama porukka näkyi olevan siellä.
Ei johtunut pelkästään Irlannin ja Ranskan
välisestä jalkapallomaaottelusta, että ne
pubit olivat sinä lauantai-iltana, jolloin me siellä erityisesti
olimme joukossa mukana, kuin nuijalla lyötyjä.
Mutta me näimme siellä pubissa myöskin
ruokailevia lapsiperheitä, ja tämä ravintolaliiton
puheenjohtaja, itsekin ravintoloitsija, kertoi, että lapsiperheitten määrä on
selkeästi lisääntynyt sen jälkeen,
kun tupakansavu katosi. Ja ed. Rajala, kyse ei ollut pelkästään
pikaruokaloista. Me emme käyneet pikaruokalassa. Me harrastamme
oikeaa olutkulttuuria käydessämme ulkomailla.
Aivan sama viesti tuli, kun haastattelimme niitä ihmisiä siellä.
Kaikki olivat tyytyväisiä.
Tästä seuraa, että — kun
täällä toivottiin final destinationia,
ed. Pulliainen tuossa äsken, eli lopullista ratkaisua — jopa
niin kyyniset edustajat kuin minä ja ed. Rehula päädyimme
siihen, kun tiesimme, mitä hallitus valmistelee, että minä tietenkin,
niin kuin aina, vastustan hallituksen esitystä tai ainakin
yritän parantaa hallituksen hyviäkin esityksiä,
ja ed. Rehula, joka on taas sitoutunut niitä puolustamaan,
ilmoitti, että hänkin on valmis vakavasti harkitsemaan
jopa tupakoinnin kieltämistä kokonaan, siis jopa
näissä kopeissa. Jos ei kukaan muu tule sitä tekemään,
niin tulen itse valiokunnassa esittämään,
että näin menetellään, ja uskon,
että valiokunnan enemmistö tulee asettumaan tälle
kannalle, ellei hallitus nyt ryhdy sitten käyttämään
tavanomaisia hallituksen keinoja, joita nyt tässä asiassa
kuitenkin toivoisin ei-käytettävän.
Katsotaan nyt sitten, mitä valiokunnasta ulos tulee,
mutta ihan oikeasti, rehellisesti ja objektiivisesti meille syntyi
ihan riippumatta siitä, millainen oma taustamme tupakoitsijana
tai ei-tupakoitsijana oli, sellainen käsitys, että ei
ole mitään järkeä rakennuttaa
kalliilla rahalla, kuten ed. Pulliainen totesi, jo tehtyjen investointien
lisäksi vielä oikeasti hukkainvestointeja eli
koppeja, joissa saa käydä vaan tupakalla. Tästä syystä ainakin
itse, vaikka olen saanut, kun jossain lehdessä tulin kantani
kertoneeksi, runsaasti palautetta, sanoisiko uhittelevaakin palautetta,
pidän kyllä tätä lakiesitystä hyvänä,
mutta en riittävän hyvänä, ja
tästä syystä toivon, että eduskunta
tätä parantaa, jolloin voimme todentaa sen totuuden, jonka
vanha kirkkohistorian opettajani, suuresti kunnioittamani lääninrovasti
Lauri Veikko Nurmi 40 vuotta sitten minulle ja luokkatovereilleni sanoi,
että jos isi Jumala olisi tarkoittanut, että ihminen
tuommoista kortta röyhyyttää, niin toki hän
olisi tälle savupiipun päähänsä luonut.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin ed. Virtanen, olen tämän
asian puolesta sekä vastaan. Sellainen vaikutelma jäi, että mikäli
tämä suomalainen yhteiskunta olisi ed. Virtasen
varassa, niin tuskinpa täällä saisi tehdä yhtään
mitään ja syömäänkin
joutuisi melkein ulkona. Tämmöinen vaikutelma
jäi. Ette te, ed. Virtanen, niin sanonut, mutta näin
minä vähän tätä asiaa
aistin.
Mitä tulee tähän lakiin, tupakoinnin
vastustamiseen, voisin sanoa, että kun ajattelen tätä omasta
nuoruudestani, kun pienenä poikana ikään
kuin kasvoin siihen ikään, että pääsin
varteni ja ikäni perusteella ravintolaan, niin kyllä siellä katsellessani
näitten kaljahuuruisten — silloin nimittäin
kalja oli tullut vähän voimakkaammin juotavaksi — kansalaisten
valtavaa tupakinpolttoa, ne ravintolatilat olivat silloin sellaiset, että ilmastoinnista
ei ollut tietoakaan, itse tämän maailman totesin,
kun vesi silmistä kierti, että kun tämän
tupakin saisi joskus tästä pois, niin voisi tässä jotain
elämää ja järjestystä olla
olemassa. Nyt siihen tilaisuuteen on tultu. Näin arvellen
se harras haaveeni ja harras toiveeni 40 vuoden takaa on toteutunut,
mutta en tietenkään ole toivonut, että siitä syntyy
tämmöinen, niin kuin nyt on olemassa.
Toisin kuin ed. Virtanen väitti, näen, että sen jälkeen,
kun tupakointi kielletään ja poistetaan, myöskin
osa siitä tunnelmasta ja hengestä poistuu. Tämän
asian voisi hyvin kuvailla noin seitsemän vuoden takaa,
oikeastaan kuuden vuoden takaa, että kun eduskunnassa kahvilan
perältä poistui tupakointi, niin myöskin
osa kahvilan tunnelmasta katosi eikä se koskaan ole palautunut
eikä tullut siihen järjestykseen eikä tule, vaikka
käskettäisiin nyt tupakoimaan ja tämä laki kumottaisiin.
Ihmettelenkin niitä edustajia, jotka hiippailevat tuonne
alas portaita ja menevät ikään kuin tupakalle
sinne tupakkahuoneeseen, kolkkoon, synkkään ja
voisi sanoa, että ummehtuneeseen tilaan, kun se on nyt
näin rakennettu vain sitä varten. Tällä lailla
tätä peliä katsottuna kyllähän
tässä on selvästi ylireagoitu tähän
asiaan.
Hallituksen esitys lähtee oikein ja oikealta pohjalta
siinä, että pitää eristää,
pitää eristää niin, että henkilökunta
ei altistu, ja myöskin niin, että sellainen väki,
joka menee syömään, juomaan taikka ei
halua tupakinsavua haistella tai maistella, eristetään
kaikesta muusta eroon. Tämä juontaa siihen, että kun
ravintolakäyttäytymisen osalta on siirrytty tämmöiseen
kotitipotteluun jo alkoholin käytön osalta, niin
siirrytään todennäköisesti sitten
tupakankin osalta. Tulee joku uusi kulttuuri, missä tämä homma
tapahtuu ja toteutetaan. Jos tietäisin, niin sanoisin,
mikä se on, mutta en tiedä enkä tunne
sitä asiaa.
Kun otetaan huomioon se, että edellytetään, että pitää rakentaa,
rakennuslupavaiheessa suunnitella, että on erikseen tupakkatilat
julkisessa ravintolatilassa niin kuin on sosiaalitilat ja kaikki muut,
niin onhan tämä aivan ihmeellinen maailmanpeli
olemassa. Luulen, että tämä nykytekniikka
olisi vähän sen tyyppinen, että ilmastoinnilla
voidaan tämä homma hoitaa niin, että tällaista
eristystä ei tarvitse tehdä eikä toteuttaa.
Kyllä pikkasen, mitenkään syyllistämättä naisia
tai miehiä, tämän nykyisenkin lain soveltamisen
kautta semmoista nirppanokkaista meininkiä on alkanut tulla,
niin että näkee, kun joku jossakin tupakansavua
pikkaisen pölläyttää, että aletaan
tuhisemaan kauheasti ja ikään kuin paheksumaan
sitä. Kyllä tässä monia muitakin
asioita olisi korjattava ja hoidettava. Voisi sanoa, että suvaitsevaisuutta
toivoisin tähän vähän enemmän, mitä nyt
on olemassa.
Arvostan vahvasti niitä ed. Räsäsen
ja ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoroja, joissa todettiin, että tupakansavu,
niin kuin hallituksen esityksessäkin todetaan, on syöpään
altistavaa ja sen altistamisen kautta myöskin näitä ongelmia terveyden
suhteen on olemassa. Mutta luulenpa niin, että silloin
kun siitä tuoksusta on kysymys, tämä altistuminen
ei ole kuitenkaan niitä suurimpia ongelmia, vaan ne suurimmat
ongelmat ovat jotain muuta ja jossain muualla. Jos tätä ihminen pelkää,
niin ei se oikeastaan voi aamulla ylös nousta, koska se
voi altistua yhteen sun toiseen ongelmaan, jopa sotkeutua omaan
näppäryyteensä ja kaatua portaissa, jos
näin voisi tätä asiaa ajatella.
Näin tätä maailmaa katsottuna kerrattakoon nyt
vielä, että itse en ole aidosti koskaan polttanut,
mutta en ole koskaan kieltäytynytkään
sikarinpoltosta, jos joku on sen tarjonnut. Tältä osin katson
tätä hauskanpuoleisena harrastuksena silloin,
kun se on mahdollista, mutta tietenkin enempi pitäisi pohtia
tämänkin hallituksen esityksen kohdalla sitä,
mitä on se tupakasta riippuvaisuus ja mitkä ne
ongelmat ovat myöskin siinä asiassa noin taloudellisessa
mielessä. Ymmärrän kyllä valtiontalouden
kannan. Luulen, että valtiovarainministeriössä mietitään
kaikin keinoin niitä tapoja, millä tätä tupakointia
voitaisiin elvyttää, kiihottaa ja saada myöskin
sitä kautta valtion kassaan enempi tuloja, mutta tämä on
taas toisen saarnan aihe.
Herra puhemies! Tähän halusin erityisesti
sanoa, että kun tämä hallituksen taholta
on valmisteltu, uutisoitu ja kerrottu, niin kyllähän
tähän kaikkein ihmeellisin ajatusmaailma oli olemassa,
että ympättiin vielä semmoinenkin harhakuva,
että parvekkeelle jos joku menee, se kielletään
ikään kuin lainsäädännöllä,
että ei saa tupakoida eikä elää omalla
parvekkeellaan niin kuin eletään. Tiedän,
kyllä tässä salissa moni todistaa, että tätä ei
ole harkittu eikä tehty eikä kaivettu tähän
asiaan. Niin onkin. Mutta sellainen vaikutelma syntyy, kun lehdistö ja
media uutisoivat tätä asiaa, että kyllä tästä oli
tarkoitus tehdä vähän tämän
tyyppinen, ja varoitankin, ettei tähän suuntaan
mentäisi ja käytettäisiin käytännön
järkeä, sitä, mikä käytännön
elämässä on olemassa. Kyllä tämä tupakka
on eräänlaista huumetta, siitä pitäisi
päästä eroon muuten. Mutta näillä tekijöillä sen
hyväksyttävyyden ja suvaitsevaisuuden pitäisi
olla kaiken yläpuolella yksi asia olemassa, ja kuitenkin
valtiontaloudelliset tekijät puoltavat ja edellyttävät,
että sitäkin pitäisi saada kaupaksi menemään
ja verotuloja kertymään.
Toivon, että tämä valiokuntakäsittelyn
aikana syntyisi sellaiseen rakennelmaan ja sellaiseen ratkaisuun,
missä näin kalliilta rakennelmilta rakentamisen
järjestämisen osalta päästäisiin
eroon ja nähtäisiin vähän kokonaisuutta,
sitä, että se on yksi tapa ihmisten kulttuurissa,
seurustelukulttuurissa ja voisi sanoa, että myöskin
hengenluontikulttuurissa, sellainen, että tupakka arvonsa saakoon,
vaikka siinä ne omat haittatekijät ovat olemassakin.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle todettakoon, että tämä on
ensimmäinen asia, jossa tässä salissa
olen erityisesti kieltoja kannattanut, toivottavasti aika pitkälti
viimeinenkin. Kysymys on tietenkin siitä, että kun
näin pitkälle on menty, niin on ihan järkevää mennä vielä se
yksi askel, joka puuttuu, koska niitten koppien rakentaminen sinne
tyhjän pantiksi ei ole mistään kotoisin.
Ja ed. Lahtelalle totean, että siellä irlantilaisissa
pubeissa sitä tunnelmaa, jota ehkä toi se savu,
joka sitten aiheuttaa niin paljon syöpää,
että kuntien talous on kuralla terveydenhoitomenojen kasvun
myötä, korvasi voimallisesti sieltä syvien
lankkujen syvistä kätköistä satavuotinen
hyvän oluen tuoksu. Ja kyllä siinä korvausta
tuli aivan tarpeeksi.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtasen pubivierailut Irlannissa eivät
ole menneet hukkaan. Ed. Virtanen pitää lakiesitystä melkein
hyvänä, mikä on paljon vasemmistoliiton
edustajalta. On todettava, että ed. Lahtelasta tulisi hyvä savolainen
edustajatoveri ed. Virtaselle, koska ed. Lahtela ei ilmoittanut
kannattavansa eikä vastustavansa lakiesitystä,
enemmänkin päinvastoin. Se oli hyvin savolainen
ilmaisu.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi
annettua lakia. Esityksen lähtökohtana on, että ravintolat
ja muut ravitsemusliikkeet olisivat savuttomia. Esityksen mukaan
tupakointi olisi sallittua ravintolan tai muun ravitsemusliikkeen
sisätiloissa hyväksytyssä erillisessä tupakointitilassa.
Ravintolan tai muun ravitsemusliikkeen elinkeinonharjoittaja voisi
päättää, varaako hän
tähän tarkoitukseen tupakointitilan.
Hallituksen esityksen pohjimmaisena lähtökohtana
on työntekijän työolosuhteiden parantaminen
ja sitä kautta suoranaisten työstä aiheutuvien
sairauksien vähentäminen. Toinen merkittävä syy
on pyrkiä vähentämään
kansalaisten tupakanpolttoa yleensä. Tupakoinnin lopettaminen yleisissä ravintolatiloissa
vähentää erittäin todennäköisesti
niin sanottujen ravintolatupakoitsijoiden määrää ja
sitä kautta vähentää selvästi tupakointia.
Toisaalta kavennamme tällä lailla yleisesti sallitun
nautintoaineen käyttöalaa huomattavasti, tosin
terveytemme hyväksi.
Arvoisa puhemies! En lähtökohtaisesti ole kieltojen
kannalla, mutta ravintoloiden tupakointikiellossa on kyse kansanterveydellisesti
tärkeästä asiasta ja erityisesti työntekijöiden
työoloista, joten ravintoloiden tupakointikielto on asiallinen
ja kannatettava lakiesitys. Lakiesityksessä ei ole kokonaan
jätetty huomiotta tupakoitsijoiden toiveita. Ravintola
voi halutessaan tehdä tupakointia varten oman tilan, mitä ed.
Virtanen tosin ilmoitti vastustavansa. Toivottavasti hänen
tahtonsa ei toteudu.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Edelleenkin tuon pubikansan terveiset, että kohta
kai se eduskunta kieltää elämisenkin.
Mutta mennään nyt tähän lakiin
itsessään. Sehän on korostetusti työsuojelulainsäädäntöä,
ja siksi se on hieman harhaanjohtava, koska lain poikkeuksellinen
laajuus on todella merkittävä. Siinä on
kyse isosta, perustuslaillisestakin, ristiriidasta.
Tähän päivään saakka
on ollut luonnollista, että ravintoloissa on nautittu ruokaa,
juomaa ja sitten myös tupakoitu. Nyt mennään
harppaus toiseen suuntaan. Ymmärrän kyllä,
että tässä on kyse kansan raitistamispolitiikasta,
työsuojelusta, mutta toisaalta pienten ravintoloiden alasajosta.
Pieniä ravintoloita ja pubeja tulee kaatumaan, jos tämä laki
menee läpi. Tupakoivat jäävät
kotiin juomaan ja tupakoimaan. Tämä eduskuntatalo
osaa kyllä tehdä paljon kieltoja, joilla normaalia
yritystoimintaa ajetaan alas.
Onneksi sinänsä me olemme valistuneita tupakoinnista:
kyllä viime vuosina tupakointi on vähentynyt nuorten
keskuudessa, me tiedämme haitat. Itse en ole lääkäri
enkä sairaanhoitaja, mutta olen juuri tuollainen passiivinen
1—6 savukkeen tupakoitsija esiintyvänä taiteilijana,
ja silti minä haluaisin katsoa tätä asiaa
vapaamielisesti, vaikka lopetin aktiivisen tupakoinnin parikymmentä vuotta
sitten. Nykyinen tupakkalainsäädäntö on
minun mielestäni ollut ihan onnistunut. Vieläkin
on todella monia työpaikkoja, joissa ei ole tupakkatiloja,
se on tosiasia, mutta pääasiallisesti kyllä tämä laki
on ollut onnistunut. Se on mahdollistanut kohtuullisen hyvin työntekijöiden
ja asiakkaiden suojaamisen tahatonta ympäristön
tupakansavulle altistumista vastaan.
Mutta olen miettinyt sitä, olisiko sittenkin luotettava
yleensäkin näissä asioissa enemmän markkinoihin
ja ohjaukseen. Onhan selvästi merkkejä olemassa,
että savuttomuus voi olla ravintolalle yhtä suuri
valtti kuin se, että ravintolassa saa tupakoida. Nykyäänhän
tupakoimattomat eivät juuri viitsi käydä savullisissa
ravintoloissa — pubiporukka on ihan erikseen — kuka tupakoimaton
haluaisi sinne mennä. Toisin sanoen on täysin
mahdollista, että kysyntä ja tarjonta löytävät
toisensa ajan myötä ja meidän ei tarvitse
tietyn kaavan mukaan ihmisiä pakottaa menemään.
Tupakoinnillahan on pitkät perinteet ja historia, ja
olisi kohtuullista ja oikeudenmukaista kaikkien kannalta, että lainsäädäntö olisi
ainakin joustava pitkän siirtymäajan suhteen.
Valtion olisi tarjottava myös porkkanoita, jotta tupakkatilat saadaan
hyvin järjestymään, ja voitaisiinko alle 50
neliömetrin ravintolalle antaa pidempi siirtymäaika?
Yksi ratkaisu olisi ollut se, että nykyistä lainsäädäntöä olisi
vain hieman tiukennettu sen osalta, että määriteltäisiin
selkeämmin savupitoisuudet ja ilmastointilaitteet, ja valvontaa
olisi oikeasti lisätty. Nythän niitä ei
ole oikeastaan valvottu sillä tavalla.
Lakiehdotuksesta, mikä nyt on, saa semmoisen kuvan,
että uutta, todella tiukkaa lakia säädetään
siksi, että nykyisen lain valvontaa ei ole hoidettu. Näin
siis vanha tupakkalaki olisi epäonnistunut. Se on aika
huono perustelu, jos ajatellaan, että maksumiehiksi joutuvat
pienet ravintolat ja pienet yrittäjät tässä tapauksessa
jäävät näin työttömiksi.
Mikään ei olisi estänyt luomasta sellaista
käytäntöä, että ravintola
voisi hakea lupaa tietyille looseille, joissa voi tupakoida ilman,
että rakennetaan jotain tupakkakoppia. Nyt on olemassa
vaara, että osa pienistä ravintoloista irtisanotuista
työntekijöistä joutuu siirtymäajan
työskentelemään suurissa ravintoloissa
sellaisissa tehtävissä, joissa he todennäköisesti
altistuisivat tupakansavulle, vaikka tarjoilua tupakkatiloihin ei
sallittaisikaan.
Tupakointitiloja, joista tupakansavua ei leviäisi muihin
tiloihin, on kallista rakentaa, ja käytännössä valvonta
on vaikeaa ja kallista toteuttaa. Pienillä ravintoloilla
ei ole tilaa ja varaa rakentaa tupakkakoppia monessa tapauksessa
ja tupakointi loppuu kokonaan. Näin sitten tupakoijat siirtyvät
tupakkakopillisiin ravintoloihin ja mennään aina
vaan isompiin yksiköihin. En tietenkään
väitä, että tämä koskisi
kaikkia, mutta näin varmasti tämmöisten
pikkupubien osalta tulee käymään.
Laissa olevan siirtymäajan kohdalla on sellainen iso
aukko, että se annetaan vain niille ravintoloille, joissa
on jo tupakkailmastointi kunnossa edellisen tupakkalain jäljiltä.
Näitä ovat siis todella isot ravintolat, koska
alle 50 neliömetrin ravintoloiden ei ollut pakko laittaa
ilmastointia kuntoon. Näin nyt sitten suuret ravintolat
saavat hyvitystä tekemistään investoinneista,
mikä kohtuullista onkin. Rakennusmääräysten
takia erillistä tupakointitilaa on mahdotonta rakentaa
moniin vanhoihin kerrostaloihin. Määräysten
mukaan savu pitää johtaa tupakointitilasta suoraan katolle
ulkoilmaan. Olisi tärkeää, että rakennusmääräyksiä voitaisiin
samalla muuttaa. Muutenhan tilanne on se, että ravintolan
ainoaksi vaihtoehdoksi jää tupakoinnin kieltäminen
kokonaan, ja se johtaa sitten ravintolan sulkemiseen, niin kuin
Norjassakin on jonkin verran käynyt.
Jonkinlaisen nihilismin puolelle menee mielestäni puhe
ravintoloiden ulkoterassien tupakoinnista, kun joudutaan miettimään
myös naapurien toivomuksia ja vaatimuksia. Kyllä ravintolahenkilökunnalle
tulee aikamoinen lisätyö valvoa ulkotilojen tupakointia.
Miten hento tarjoilijatyttö poistaa satakiloisen karpaasin
ravintolasta, jos tämä ei suostu sammuttamaan
tupakkaansa siellä ulkotiloissa? Kyllä lain pitäisi
sallia edes sellaisten talviterassien rakentamisoikeus, joilla saisi
vapaasti tupakoida. Monella helsinkiläisravintolalla esimerkiksi
on ollut tällaisia toiveita.
Sikarimiehet, jotka ovat siis ihan oman kulttuurinsa edustajia,
eivät tietenkään pidä tästä laista
ollenkaan eivätkä siitä, että sikarit
rinnastetaan tupakkaan. Yleensäkään sikaria
ei poltella tietenkään pubeissa, vaan yleensä kahvin
ja hyvän konjakin kera, ja sekin on omaa kulttuuriansa.
Ylipäänsä suvaitsevaisuutta minäkin
tässä peräänkuulutan. Tässä on
sellainen puritaanikulttuurin maku nyt Euroopan unionin maissa.
Kaikki elämän maku ja haju halutaan kieltää.
Jos nyt jotain positiivista pitäisi sanoa, niin se on siinä, että ei
uudessakaan laissa olla ihan täyskieltoon menossa. Ehdotettu
malli jättää kuitenkin joitakin mahdollisuuksia
ravintoloitsijoille edelleen, varsinkin jos siirtymäajat
koskevat kaikkia ravintoloita. Ulkomaiset kokemukset ovat nyt osoittaneet,
että taloudelliset vaikutukset eivät olisi niin suuria
kuin on pelätty, mutta on muistettava, että monissa
maissa ravintolakulttuuri sinällään on
jo paljon kehittyneempi kuin meillä Suomessa, ruokapainotteisempi.
Toisaalta siellä ei olla välttämättä niin
uskollisia virkavallalle. Espanjassakin olen nähnyt, että poliisi
vetää savuketta prohibido fumar -kyltin alla.
Ihmettelen, onkohan tässä valmistelussa ravintoloita
kuultu ja kuinka paljon ylipäänsä. Toivon
mukaan tässä nyt sitten kansanterveyttä edistetään
mutta vaikutukset jäisivät siltä osin
mahdollisimman pieniksi, että pieniä ravintolayrityksiä ei
kaatuisi ja jälleen lisää ihmisiä tulisi
kilometritehtaalle.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisat puhemiehet! Kiitoksia ed. Alatalolle hyvistä sanoista.
Otitte ensimmäisenä täällä kantaa
yrittäjyyteen. Kun ed. Pulliainen tuossa jossakin vaiheessa
kertoi, että meillä tehtiin joitakin vuosia sitten
ravintoloille määräyksiä siitä,
minkälaiset ilmastoinnit ja muut tulee rakentaa, niin tiedämme
ainakin esiintyvinä ihmisinä ed. Alatalon kanssa
monia paikkoja, jotka olisivat tyhjentyneet, mikäli edellisen lain
mukaan he eivät olisi laittaneet baaritiskin yläpuolelle
sellaisia ilmastointi-imureita, että siellä tupakointi
saisi jatkua.
Minä vähän ihmettelen myöskin
tätä: Minulla on aina ollut mottona vapaus valita,
elikkä kauppojen pitäisi olla auki silloin, kun
asiakas niin haluaa. Eiväthän kauppiaat pitäisi
turhaan kauppojaan auki. Tämä on saman tyyppinen
asia. Mielestäni ravintoloitsijoilla tulisi olla oikeus
valita se, tupakoidaanko heidän ravintolassaan vai ei,
ja sen jälkeen asiakkaat valikoituisivat sen mukaan, haluavatko
he mennä savuiseen ravintolaan vai savuttomaan ravintolaan.
Minun mielestäni se olisi kaikista paras keino.
Ymmärrän hyvin, että ed. Asko-Seljavaara lääkärinä vastustaa
kaikkea tupakointia. Saman kaavan mukaan, käsittääkseni
myöskin tutkimusten mukaan, myöskin viina tappaa
ihmisiä. Eli toisin sanoen kun tässä näköjään
mennään suomalaisen laulun sanoin "tupakka, viina
ja villit naiset" ja tupakka ja villit naiset täällä jo
pikkuhiljaa kuolevat sukupuuttoon näillä meidän hallituksen
esityksillämme, niin seuraava aste on tietenkin se, että kielletään
viinanjuonti ravintolassa. Niin päästäisiin
vielä terveellisempään olomuotoon.
Semmoinen vaan tuli mieleen ed. Asko-Seljavaaralle, että eikö sitä yleensä sanota
ihan tutkimustenkin perusteella, että ihmiset rupeavat
lihomaan, jos he jättävät tupakan pois.
Onko se sitten toinen keino? Kumpaan ihminen haluaa kuolla: liikalihavuuteen
vai tupakkaan? Miten kukakin sen ottaa.
Irlannissa en ole valitettavasti koskaan vielä päässyt
käymään, mutta olimme tässä jokunen viikko
sitten valiokuntamatkalla Norjassa ja muutaman muun edustajan kanssa
menimme iltatilaisuuden jälkeen hotellia vastapäätä olevaan ravintolaan,
jossa ei ollut edes henkilökuntaa, koska he olivat kaikki
siinä kadulla tupakalla. Yhtään asiakasta
siellä ei ollut eikä myöskään henkilökuntaa.
He olivat kaikki siellä. Mihinkähän tämä sitten
johtaa?
Tosiaan minä tässä eräänä päivänä presidentinvaalikampanjareissulla
pyörähdin ensimmäisen kerran elämässäni
Riihimäen asemaravintolaan. Se oli erikoinen näky:
semmoinen vanhanmallinen, varmaan 100 vuotta vanha rakennus ja hirvittävä tupakansavu
ja ihmisiä vaikka kuinka paljon olutlasiensa seurassa.
Siellä oli sitten erillinen koppi, jossa luki: "Savuton
tila". Siellä ei ollut yhtään ketään.
Elikkä semmoinen todella iso alue oli tupakoijille.
Olisin tosiaan sitä mieltä, että tässä rangaistaan
niitä yrittäjiä, jotka muutama vuosi
sitten investoivat runsaasti edellisten lakien ja asetusten mukaan,
ja nyt taas lisää investointeja. Jokaiselle vapaus
valita, onko heillä savuton tai savullinen ravintola! Seuraavaksi
varmaan sitten vuorossa on, että savusaunat kielletään.
Niistäkin ehkä aiheutuu joitain haittoja.
Tässä vaiheessa, arvoisa puhemies, minusta on
mukavaa, että näen tuolta listasta, että yhden puhujan
jälkeen kuulemme linjapuheen, kun uusin edustajamme Paatero
ottaa sanansäilällä kiinni.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä aiemmin
ed. Kettunen totesi, että on hyvin arveluttavaa, että lainsäädännöllä lähestytään
kansalaisvapauksien rajoittamista. Olen hänen kanssaan
hyvin paljon samaa mieltä.
Tässä ravintolatupakoinnin kieltämisessä on kuitenkin
kyse muusta. Sen päällimmäinen tarkoitus,
kuten täällä on useampaan kertaan todettu,
on suojella ravintolatyöntekijöitä ja
savuttomia asiakkaita. Tätä pidän erittäin
tärkeänä.
Minulla on sama huoli kuin ed. Alatalolla. Ravintolayrittäjien
kannalta tämä hallituksen esitys ei ole ongelmaton,
sillä kaikilla ravintoloilla ei ole mahdollisuutta rakentaa
tupakointitilaa.
Täällä aiemmin ed. Asko-Seljavaara
oli eri mieltä tämän siirtymäajan
pituudesta, mutta minä olen kyllä hallituksen
esityksen kannalla. Ei ole toivottavaa, että tämä laki
johtaisi yritysten lopettamiseen.
Täällä on vertailtu eri eurooppalaisia
käytäntöjä. Nämä kokemukset
ovat hyvin myönteisiä, jolloin voidaan olettaa,
että Suomessakaan nämä pahimmat uhkakuvat
eivät toteudu. Minun mielestäni tärkeintä kuitenkin
on, että asenteet savuttomuuden puolesta vahvistuvat ja
myös ennalta ehkäisevä kansanterveystyö ottaa
tämän lain kautta useita edistysaskeleita.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä kohtaa varmaan on
hyvä mainita, että viikko sitten olin vielä ehkäisevän
päihdetyön ohjaajan virassa, jotenka puheeni varmaan
kumpuaa sieltä puolelta.
Aika selkeästi tuen tätä lakiesitystä ja
uskon ja toivon, että tämä menee helpommin
läpi kuin edellisellä kerralla se, jota olimme
siellä kenttäpuolella eteenpäin viemässä,
joka ei johtanut siihen, että ravintolat olisivat joutuneet
lakkauttamaan toimintaansa tai asiakkaat olisivat loppuneet pelkästään
jo siitä syystä, että tupakointia rajoitettiin.
Erityisesti, kun tämä on työsuojelullinen
kysymys, olen huolissani niistä työntekijöistä.
Kun heiltä ravintolaillan jälkeen on otettu häkämittauksia
elikkä testattu, kuinka paljon häkää on
kerääntynyt keuhkoihin, niin on se aikamoinen määrä,
kun esimerkiksi verrataan tehtaisiin, joissa jokin kone on hetken
aikaa epäkunnossa ja sieltä tulee häkää ja
sitä mitataan. Jotkut ovat tässä työssä kuitenkin
kymmeniä vuosia siinä samassa häkämäärässä.
Nikotiinikorvaushoidosta minulla on tällä hetkellä kyllä semmoinen
ajatus ja tieto, että se on katsottu sen verran vaarattomaksi,
että myöskin odottaville äideille ja
jopa nuorille nykyisin jo suositellaan korvaushoitoa.
Sitten ed. Seppo Lahtelalle siitä taloudellisesta asiasta,
että kyllä ne sairauspoissaolot ovat aika iso
taloudellinen kysymys.
Pehr Löv /r:
Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! Den
aktuella lagen är mycket angelägen och välkommen.
Ajankohtainen laki on erittäin tarpeellinen ja tervetullutkin.
Suomi oli aikanaan moderni maa tupakoinnin estämisessä nimenomaan
lainsäädännön puolella silloin,
kun kiellettiin tupakanpoltto julkisissa tiloissa. Tähän
liittyvä terveysvalistus johti siihen, että miehet
Suomessa vähensivät 30 vuoden sisällä tupakointiaan
60 prosentista 30 prosenttiin. Hurja saavutus. Ja mitä saatiin
aikaan? Sydän- ja verisuonisairaudet vähenivät
kolminkertaisesti näiden 30 vuoden aikana. Siihen liittyi tietysti
myöskin muiden elämäntapojen muuttaminen,
nimenomaan liikuntaa lisättiin ja myöskin syötiin
terveellisemmin, totta kai, mutta tupakka oli siinä erittäin
tärkeä tekijä, ja edelleenkin arterioskleroosi
eli verisuonten kalkkeutuminen on yleisintä juuri Suomessa,
ja siihen on edelleen tupakka liian suuri vaaratekijä.
Tämä merkitsee sitä, että nyt
meidän velvollisuuteemme kuuluu toimia kansalaisten terveyden
hyväksi. Se on meidän velvollisuutemme, kun meillä on
tämä tieto, kuinka vaarallinen aine tupakka on.
Se on syöpävaarallinen ja se aiheuttaa verisuonten
kalkkeutumista.
On moneen kertaan täällä jo mainittu
Norja, Irlanti, Ruotsi, Viro, Espanja. Valiokunnan kanssa käytiin
muutama kuukausi sitten Irlannissa, missä tämä täyskielto
on ollut voimassa jo vuodesta 2004. Palaute oli täysin
positiivinen. Ravintoloiden omistajat, asiakkaat, kaikki viihtyivät
paremmin. Ruotsista minulla on se tieto ihan edustajakollegoilta
ja muutenkin tilastoista jo saatavissa — se kielto astui
voimaan nyt kesällä — että vieraat
ovat tulleet yhä enemmän ruokaravintoloihin, jopa
pubeihin, koska se ympäristö on niin paljon viihtyisämpi.
Tämä on tosiasia.
Tässä on mainittu, että tämä olisi
jonkinlaista holhoamista myöskin. Täytyy muistaa,
että työntekijä, joka pubissa tulee kosketuksiin
tupakansavun kanssa, saa keuhkoihinsa ja verenkiertoonsa tupakkamäärän,
joka vastaa jopa kuutta savuketta päivässä,
polttamatta itse, siis vain passiivisen tupakoinnin kautta. Siis
taas selvä merkki siitä, että meidän
velvollisuutemme on nyt toimia.
Valistaminen ei yksinomaan riitä, koska kyllä kaikki
tietävät, että tupakka on vaarallista.
Silti liian moni vielä tupakoi. Sen takia täytyy
myöskin nyt tämän tyyppisellä lainsäädännöllä puuttua
asiaan. Se ei ole minun mielestäni millään lailla
ristiriidassa perustuslain kanssa, nimittäin perustuslaki
sanoo suunnilleen myöskin, että meillä on
kaikilla oikeus hyvään terveyteen, ja meillä on
velvollisuus myöskin huolehtia siitä, että kaikilla
on todellinen mahdollisuus hyvään terveyteen.
Talman! Den här lagen är helt nödvändig.
Finland var i tiden ett modernt land när vi förbjöd genom
lag tobaksrökning i offentliga utrymmen. Genom effektiv
hälsoupplysning minskade männen sin tobaksrökning
från 60 till 30 procent, och tack vare det fick vi mycket
mycket mindre sjuklighet både i åderförkalkning
och framför allt i lungcancer, men också i andra
cancersjukdomar. Vi vet att alla känner till tobakens skadeeffekter men ändå klarar
man inte av att sluta. Och den passiva rökningen motsvarar
till och med sex cigarretter per dag för dem som arbetar
i en pub där det röks mycket.
Vi har, som jag ser det, enligt grundlagen en skyldighet att
agera för medborgarnas hälsa på bästa
sätt. Därför tycker jag att den här
lagen är mycket bra. Jag tror också att vi under
utskottsbehandlingen måste tänka över
detta med dessa rökskåp som skall inrättas.
I Irland hade man via försök kommit fram till
att de gjorde bara skada, de smutsade ned, det var ohälsosamt
för personalen att gå in och så vidare.
Därför tyckte man att det var sakligt och bra
att ha totalförbud. Det här skulle säkert
fungera i Finland också. Jag hoppas att den här
lagen kan gå igenom utan större problem i utskottsbehandlingen
och riksdagen.
Maija Rask /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täällä keskustelun
aikana eräät edustajat ovat kauhistelleet sitä,
että ravintoloitsijoille tulee suuria kustannuksia tupakointitilojen
järjestämisestä, mutta minä olen
ainakin ymmärtänyt niin tämän
lakiesityksen, että tässä todetaan, että ravintoloitsija,
elinkeinonharjoittaja, voi päättää, varaako
hän tähän tarkoitukseen tupakointitilan. Elikkä se
käsitykseni mukaan ei ole pakollista.
Sitten haluaisin kommentoida ed. Seppo Lahtelan puheenvuoroa.
Hän aika osuvasti sanoi, että tupakka on eräänlaista
huumetta. Se oli naulan kantaan sanottu. Tupakasta riippuvuushan
on erittäin voimakas ja siitä on erittäin
vaikea päästä eroon. (Ed. Asko-Seljavaara:
Nikotiini!) — Nikotiini, korjaan, ed. Asko-Seljavaara,
oikein.
Mutta sitten ed. Lahtela puhui myös näistä taloudellisista
vaikutuksista, ja tuntui aika pöyristyttävältä hänen
todetessaan, että valtio tarvitsee verotuloja. Käsitykseni
mukaan verotulot, joita tupakan myynnistä saadaan, eivät
kyllä riitä tupakasta johtuvien sairauksien hoitamiseen
alkuunkaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
226/2005 vp on mielestäni hyvä ja toivon,
että tämän suuntaviivojen mukaan asianomainen
eduskunnan valiokunta kirjoittaa sitten mietinnön. Näen,
että tällä halutaan ja voidaan edistää kansanterveyttä,
mutta ennen kaikkea tämä on myös yhteiskunnan
signaali asiasta ja ennen muuta koen, että tämä on osoitettu
nuorisolle aivan erityisesti.
Aikoinaan vietettiin, olin lukiolainen silloin, terveiden elämäntapojen
edistämisen vuotta ja tuon vuoden yksi teemalause oli,
että vuonna 2000 enää vain epäsosiaalinen
henkilö tupakoi. Tupakointi on vähentynyt toki
ajan myötä nimenomaan miesten osalta, mutta tämän
lakiesityksen, hallituksen esityksen, myötä tähdätään
ei vain esimerkkiin ja tupakoinnin vähentämiseen, vaan
hyvin merkittävästi myös työsuojeluun. Tämä on
hyvin huomionarvoinen näkökohta. Minä en
usko sitä, että yrittäjät todellisuudessa joutuvat
tämän kanssa vaikeuksiin. Aivan kuten edustajakollega
Per Löv täällä toi esille, kokemukset
voivat olla täysin toisen suuntaisia. Yrittäjillekin
avautuu uudella tavalla menestymisen mahdollisuus uusimalla paikkoja
ja sitä kautta saamalla myös ehkä uuden
tyyppisellä toimintaperiaatteella uusia asiakkaita.
Näen, että tämä hallituksen
esitys on hyvin myönteinen, ja toivon, että se
tulee etenemään nopeasti lainsäädäntöön.
Toivoisin, että myös ilmiöön
nimeltä parveketupakointi voitaisiin löytää kaikkia
osapuolia tyydyttävät ratkaisut.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tunnen itseni erittäin suvaitsemattomaksi,
koska olen tämän lakiehdotuksen kannalla. Mutta
niin kuin ed. Löv sanoi, niin tupakointi nyt on kerta kaikkiaan
niin vakava terveysriski, että meidän kaikkien
velvollisuutemme on puuttua siihen jollakin tavalla. Ja jos nämä tupakoimattomat
ravintolat ovat toimineet niin hyvin niin monessa Euroopan maassa,
niin miksei se rajoitus toimisi myös Suomessa? Jos sitten
taas hallitus jotenkin haluaisi hyvittää näitä ravintoloitsijoita,
niin eikö olisi hyvä harkita tätä ravintolapalvelujen
arvonlisäveron alentamista?
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! En itsekään kannata tietenkään
tupakanpolttoa, mutta kentällä kulkiessani olen
kyllä usein huomannut, että moniin uusimpiin ravintoloihin,
vaikka tämän tupakkahuoneen tekeminen ei vaadi
hirveän isoa tilaa, sitä on aika vaikea rakentaa.
Sitten toiseksi taas, kun täälläkin sanottiin,
että voidaan rakentaa myöskin ravintola, missä ei
saa polttaa, niin monella pienellä paikkakunnalla se ei
ole kyllä mahdollista. Sinne ei tehdä kahta erityyppistä ravintolaa.
Siellä ei sitten tule pärjäämään tämä toisen
tyyppinen kylläkään, joten ei tämä pelkästään
niin yksinkertainen asia ole.
Keskustelu päättyy.