5) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 24 luvun 1 §:n
muuttamisesta
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kotirauhan rikkomiseen esitetään
nyt muutosta niin, että jatkossa siihen voisi syyllistyä myös
tekstiviestejä lähettämällä.
Rikoslakia halutaan muuttaa siten, että kotirauhan rikkomiseen
voi syyllistyä myös tekstiviestejä lähettämällä,
kun jatkossa asiattomien tekstiviestien lähettäminen
on rinnastettavissa häiritseviin puhelinsoittoihin.
Esityksen mukaan tekstiviestin lähettäjän
rankaiseminen edellyttäisi vastaavalla tavalla kuin puhelinhäirinnän
rangaistavuus nykyisin teon tahallisuutta ja sitä, että tekijä ajattelee
kohdehenkilön olevan tekohetkellä kotirauhan suojaamassa
paikassa. Viestejä on lähetettävä useita
ja häiritsemistarkoituksessa, mikä voitaisiin
päätellä viestin sisällöstä ja
toistuvuudesta.
Nykyisen rikoslain mukaan kotirauhan rikkomisesta voidaan tuomita,
jos metelöi, heittelee esineitä, soittaa puheluita
tai toimii muuten vastaavalla tavalla. Viime vuonna korkeimman oikeuden
ennakkoratkaisussa n:o 86 päädyttiin siihen, että tekstiviestien
lähettäminen ei täyttänyt kotirauhan
rikkomisen tunnusmerkistöä. Ratkaisun jälkeen
myöskään poliisi ei enää tutkinut tekstiviestien
lähettämistä kotirauhan rikkomisena,
vaikka näin oli tapahtunut jo itse asiassa aika pitkään
ja monet poliisit kokivat, että käytäntö oli
jo hyvin vakiintunut. Ratkaisu on myös rajoittanut poliisin
tiedonsaantioikeutta teleyrityksiltä niissä tilanteissa,
kun kuitenkin häirinnän kohde todella pelkää,
kokee tulleensa häirityksi.
Esityksellä pyritään vähentämään
häirintää ja parantamaan häirinnän
kohteeksi joutuneen asemaa. Uuden lain ehdotetaan tulevan voimaan mahdollisimman
pian.
Arvoisa puhemies! Korkeimman oikeuden ratkaisun jälkeen
muun muassa täällä eduskunnan kyselytunnilla
ed. Vistbacka — jos oikein muistan — kysyi aika
välittömästi reaktioitani kyseiseen äänestyspäätökseen,
joka oli aika tiukka ja jossa enemmistön kanta perustui
siihen, että epäselvissä tilanteissa
kuitenkin lain tarkkarajaisuusvaatimukset ovat aina niin vakavasti
otettavia, että in dubio pro syytetty -periaatteella
katsottiin, että laki oli sen verran avoin tältä osin, että vaikka
yleisesti ja alalla oli ollut jo pitkään se käsitys,
että tekstiviesteillä voidaan häiritä kotirauhaa,
niin se ei kuitenkaan sitten näin ollut. Tuolloin vastasin
ed. Vistbackalle, että vallan kolmijako-oppi toimii juuri
sillä tavalla, että silloin jos lainvoimaisen
päätöksen lain tulkinta ei miellytä lainsäätäjää,
niin lainsäätäjän on reagoitava.
Sangen nopeasti sitten oikeusministeriössä tehtiin
vähän ohituskaistoja ja järjesteltiin
meidän sinänsä kyllä hyvin niukkoja
resurssejamme ja käytännön arjessa työtäkin
hankaloittavaa tilannettamme. Esittelijät ovat hyvinkin
työllistettyjä seuraavat kolme vuotta, mutta onnistuimme löytämään
sellaisen työaikajärjestelyn, että saimme
tämän esityksen mahdollisimman pian eduskuntaan.
Toivon, että se lakivaliokunnassakin saa aika ripeästi,
jos niin katsotte, puollon ja päästään
tässä siihen tilanteeseen, jota tosiaan monet
pitivät vallitsevana tilanteena ennen tätä korkeimman
oikeuden ratkaisua.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyyn tullut esitys on
lähtökohtaisesti ihan hyvä: ollaan säätämässä lakia,
jolla häiritsevien tekstiviestien lähettäminen
tulee rangaistavaksi.
Lähtökohtana tässä esityksessä on
se, että rikoksen tunnusmerkit täyttyvät
silloin, kun lähetetyt tekstiviestit rikkovat tahallisesti
vastaanottajan kotirauhaa. Tällaisessa tilanteessa tekstiviestin
lähettäjä siis syyllistyisi kotirauhan
rikkomiseen. Puhutaan siis vääränlaisesta
tekstiviestittelystä, ja tämän jälkeen
asiattomien viestien lähettäminen rinnastettaisiin,
niin kuin ministeri totesi, muun muassa häiritseviin puhelinsoittoihin.
Tähän on nimenomaan tultu näiden muutamien
tapauksien johdosta, joista tuo korkeimman oikeuden ennakkoratkaisu
viime vuodelta on yksi.
Nyt kuitenkin esityksessä lähtökohtana
on se, että teko olisi rangaistava vain silloin, kun lähettäjä mieltää vastaanottajan
olevan kotirauhan piirissä, ja lisäksi vain silloin,
kun vastaanottaja myös siellä eli kotirauhan piirissä on.
Tässä esityksessä todetaan: "Tämä tarkoittaa
sitä, että jos viesti lähetetään
normaaliin työaikaan henkilölle, joka työskentelee
tavanomaisen työaikansa mukaisesti, ei viestin lähettäminen
olisi rangaistavaa, vaikka viesti olisi häiritsevä ja
häiritsemistarkoituksessa lähetetty, mutta vastaanotettiin työpaikalla.
Yöaikaankaan lähetetyt tahalliset häirintäviestit
eivät olisi rangaistavia, jos vastaanottaja sattuu olemaan
vastoin lähettäjän käsitystä kotinsa
ulkopuolella."
Tähän kohtaan, joka oli suora lainaus tuosta hallituksen
esityksestä, oikeastaan oma kritiikkini ja pohdintani keskittyy.
Eli loppupelissä esityksen jälkeenkin tällaisten
häirikköviestien lähettäminen
ei kuitenkaan olisi rangaistavaa esimerkiksi työaikaan,
vaikka lähetetyt tekstiviestit olisivatkin häiritseviä ja
häiritsemistarkoituksessa lähetettyjä ja
jatkaisivat osaltaan tätä yöaikanakin
tapahtuvaa häirintää. Eli käytännössä klo 8—16
voisi jatkossakin lähettää häirikköviestejä,
jos ei esimerkiksi virastorauhan rikkomisesta voitaisi tällaisessa
tapauksessa puhua. On kyllä syytä minun mielestäni
pohtia, onko tämä järkevää.
Eikö keskeisempää ja perusteellisempaa
olisi pohtia vain viestien sisältöä ja
niiden tarkoitusperää?
Asiahan nousi konkreettisesti esille 2007 — muistaakseni
syksyllä — kun Nurmeksen käräjäoikeus
hylkäsi syytteen, jossa vaadittiin tuomiota häiritsevien
tekstiviestien lähettämisestä eräälle
kunnanjohtajalle. Silloin jo syyttäjä vaati miehelle
rangaistusta kotirauhan rikkomisesta. Silloin syytettynä ollut
henkilö myönsi lähettäneensä tekstiviestejä,
jotka olivat kuitenkin hänen mielestään
vain kärkkäitä kommentteja kunnanjohtajaa
vastaan. Hän siis kiisti lähettäneensä ne häiritsemistarkoituksessa.
Tässäkin tapauksessa kellonaika oli oleellinen.
Kyseinen kunnanjohtaja sai nuo viestinsä kotiin joko päivällä tai
suhteellisen varhain illalla. Tämän myötä käräjäoikeus
katsoikin, ettei tekstiviestien lähettäminen täyttänyt
näin ollen kotirauhan rikkomisen tunnusmerkistöä.
Tämä siis jäisi edelleen myös
tämän lainsäädännön
jälkeen lailliseksi toiminnaksi, joka tämän
kunnanjohtajan kohdalle koitui.
Mielestäni on myös varsin erikoista, jos tuon samaisen
päätöksen perusteluissa esille nostettu tekstiviestin ääni
olisi jollain tavalla keskeinen teon rangaistavuuden kannalta. Tässä edellä kuvaamassani
tapauksessahan käräjäoikeus silloin totesi,
että tekstiviesti aiheuttaa saapuessaan vain lyhyen äänimerkin
ja näin ollen tekstiviestien saapumisen tiheyden pitäisi
olla hyvin suuri, jotta niiden yhdessä aiheuttama ääni
muodostuisi vastaavalla tavalla häiritseväksi
kuin esimerkiksi puhelu tai muut rikoslain säädöksissä luetellut häiritsemistavat.
Ei tästä tekstiviestin äänestä minusta
häirikköviestinnässä ole lainkaan
kyse vaan nimenomaan viestien sisällöstä.
Arvoisa puhemies! Palatakseni tuon esimerkin eli viestien lähetysajankohdan
ja sisällön kautta niiden häiritsevyyteen
totean, että en itse usko, että kukaan vielä yhdestä tekstiviestistä kuitenkaan
tulisi niin sanotusti juttua tekemään, on sen
sisältö sitten periaatteessa millainen tahansa.
Mutta kun häiriköinti jatkuu ja on systemaattista,
niin varmaan itse kunkin sietokykyyn se silloin vaikuttaa ja elämisen
rauha järkkyy ja silloin on syytä myös
olla keinot tähän puuttumiseen. Olen sitä mieltä,
että tapahtuu tämä sitten virka-aikaan
tai illalla tai pyhänä, ei sillä ole
minun mielestäni merkitystä häiriköinnin
piinassa. Esityksessä todetaankin, että yksittäinen
häirintäviesti ei vielä olisi rangaistavaa — näin
pitääkin olla — vaan niitä olisi
lähetettävä useita. Samalla todetaan,
että häirinnän tunnusmerkistön täyttyminen
ratkaistaan tulevaisuudessakin aina tapauskohtaisesti. Näin
minun mielestäni pitääkin olla.
Itse kyllä, arvoisa ministeri, arvoisa puhemies, olisin
valmis vakavasti pohtimaan sitä, onko tuolla kellonajalla
mitään merkitystä häirinnän
suhteen, ehkä maksimissaan sen vakavuutta pohdittaessa.
Itse en siis olisi valmis hyväksymään
myöskään säännöllistä ja
jatkuvaa virka-aikatekstiviestihäiriköintiä tulevaisuudessakaan.
Arvoisa puhemies! Huomiona esille voisi vielä nostaa
markkinointitarkoituksessa lähetetyt viestit. Niiden lähettämisenhän
voi jo nykyiselläänkin estää,
ja nyt käsittelyyn tulevalla lailla ei tilanteeseen ole
tulossa muutosta, eikä siihen ole myöskään
tarvetta. Hallituksen esitys ei siis estäisi markkinointitarkoituksessa
lähetettyjen viestien välittämistä tulevaisuudessa.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinonen käytti erittäin
hyvän ja analyyttisen puheenvuoron, joten ei tässä ole
paljon muuta tehtävissä kuin kompata häntä.
Muutamia huomioita kuitenkin tähän kokonaisuuteen.
Ennen kaikkea on äärimmäisen tärkeää,
että tämä lakiesitys on nyt täällä käsittelyssä ja
tulossa. Tämä on nimittäin aidosti sellainen
asia, voi sanoa näin, että niiden henkilöiden
mielenterveys, jotka joutuvat tämän
kohteeksi, on useasti kyllä kovalla koetuksella. Nimittäin
olkoon sitten yö tai päivä, se on yhtä kiusallista,
ja tässä täytyy tietenkin huomioida se,
että kiusalliseksi pääsääntöisesti
tämän viestin tekee sen sisältö,
ei suinkaan tuo äänimerkki.
Uskon kuitenkin, että tämän lakiesityksen
perimmäisenä tarkoituksena on antaa sekä tutkinnasta
vastaaville viranomaisille että sitten tuomioistuimille
mahdollisuus arvioida kokonaisuutena, mistä kulloinkin
on kysymys. Esimerkit, joita ed. Heinonen tuossa puheessaan kertoi, ovat
juuri niitä esimerkkejä, jotka kuvaavat tietyllä tavalla
sitä, kuinka tärkeää on, että tämä lakiesitys
nyt täällä on ja siihen saadaan selkeät reunaehdot,
joilla sitä voidaan sitten myöhemmässä vaiheessa
toteuttaa.
Ehkä yksi merkittävimpiä asioita
on nimenomaisesti tuo sähköisen viestinnän
tietosuojalain 36 §:n mahdollisuus, joka tämän
lain myötä ulottuu myöskin sitten tuohon
kotirauhan häiritsemiseen tekstiviestein, koska kun pohditaan
tutkinnan kannalta tällaista kokonaisuutta, on äärimmäisen
tärkeää, että käytössä ovat
kaikki ne elementit. Silloin voidaan ainoastaan tosiolevaisesti
tarkistaa se, kuinka paljon näitä tekstiviestejä on
tullut ja mihin vuorokauden aikaan.
Ennen kaikkea myöskin sitten kyllä yleisen elämänkokemuksen
perusteella voi sanoa, että jos nyt ei ole kysymys taksinkuljettajasta
tai aamulehden jakajasta, ihminen on noin kello 24:n ja 06:n välillä useimmiten
kotona. Jos näitä tekstiviestejä tulee
50 tuohon kyseiseen aikaan, niin kyllä oikeus varmasti
arvioi asiaa sitä siltä kannalta, että ihminen
on kotona, vaikka täällä sanotaankin,
että yöaikaan, jos ei nyt varmuudella tiedä,
että henkilö tekee yötöitä,
näin ei olisi. Mitä sitten tulee päiväsaikaan
lähetettyihin tekstiviesteihin, niin se on aivan selvää,
että kiusalliseksi ne tekee nimenomaisesti sisältö.
Kokonaisuutena kuitenkin totean vielä tähän sen,
että tärkeää on se, että pystytään
osoittamaan teon tahallisuus aivan rikoslain yleisten oppien periaatteella,
se, että on ollut häiritsemistarkoitus, on tarkoitus
aiheuttaa harmia kuvatulla tavalla tämän teon
kohteeksi joutuneelle. On toki samassa yhteydessä todettava,
että useimmiten näihin liittyy myöskin
paljon muita tekoja, olkoot ne sitten kenties lähestymiskiellon
rikkomisia tai sitten kunnianloukkauksia ja muita vastaavia tämänkaltaisia
tekoja. Kovin useasti näissä on kysymys valitettavasti
vääristä päätöksistä tai rakkauden
eri ongelmista.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Minun on kyllä valitettavasti sanottava,
tunnustettava, että minä olen aivan toista mieltä kuin edelliset
puhujat. Tämä on ihan tarpeeton laki.
Miten ihmeessä me kansanedustajat vaadimme tämmöisiä lakeja?
Miten ihmeessä ministerit tämmöisiä lakeja
antavat? Jokainen voi esimerkiksi ottaa salaisen puhelinnumeron
ja antaa sen niille, joiden hän haluaa sillä tavalla
pystyvän viestittämään myös
puhelimitse. Jokainen voi panna yöksi tai päiväksi
puhelimensa mykäksi: ei kuulu puhelinsoittoa, mutta ei
kuulu tekstiviestin soittoakaan. Jokainen voi jättää puhelimen päälle,
mutta tekstiviestin panna hiljaiselle. Jokainen voi yöksi
sulkea sen puhelimen, niin ettei se taatusti häiritse.
Siis anteeksi nyt vaan, mutta jos sisältö on
tässä tärkeä, niin paljon pahempaa
viestiä tulee sähköpostitse. Se pursuaa
kampanjaviestejä, se pursuaa vihaviestejä meille
kansanedustajille. Viime päivät ovat siitä hyvä esimerkki.
Se pursuaa niin paljon törkeää tekstiä,
että sitä ei saa edes tekstiviestiin mahtumaan,
150 merkkiin.
Siis minä en käsitä, miten tämä eduskunta
on sääntelemässä joka ikistä asiaa.
Miten tämä kansakunta ja kansanedustajat eivät
siedä yhtään mitään?
Miten voi kotirauha rikkoutua, jos puhelimen voi panna kiinni tai
jos puhelimen voi panna hiljaiselle? Miten voi sisältö loukata?
Jos huomaa, että tulee viestejä, niin poistaa
ne, ei lue niitä ollenkaan. Miten se voi loukata, miten
se voi häiritä?
Siis minun täytyy kyllä sanoa, että onhan
tämä käsittämätön
laki. Tämä on yksi niistä käsittämättömistä laeista,
joita tähän eduskuntaan on tuotu. Jokainen voi
kieltää esimerkiksi, jos haluaa pitää julkisen
numeron, epämiellyttävän ihmisen tekstiviestin.
Miten tähän suhtaudutaan? Siis minun mielestäni
tämä on niin hatara laki ja niin typerä laki,
että tällaista ei Suomen eduskunta kerta kaikkiaan
saisi säätää.
Minä en käsitä ensinnäkään,
keneltä ja mistä tämä nyt on
tullut. Kuka nyt hermostuu tekstiviesteistä? Netti on täynnä paljon
enemmän haukkumista, paljon enemmän loukkauksia,
Suomi24. Me jokainen saamme sähköpostilla paljon
enemmän (Ed. Pulliainen: Mistäs te sen tiedätte?)
törkyviestejä kuin tekstiviesteinä. En
minä saa tekstiviestejä juuri ollenkaan, en ainakaan
törkytekstiviestejä, mutta sähköpostia
tulee niin, että ei tiedä, minä aikana
ne siivoaa. Näin se nyt vaan on.
Tässä nimenomaan on korostettu, että tässä ei ole
kysymys ajasta eikä tässä ole kysymys
niinkään paikasta, vaan tässä on
kysymys sen viestin sisällöstä. Älkää lukeko!
En minä viitsi lukea kaikkia viestejä, joita minulle
tulee esimerkiksi eduskunnan sähköpostiin. Minä pistän
ne roskiin ja sillä siisti. Minua ne eivät häiritse
(Ed. Pulliainen: Mistäs te tiedätte, että ne
ovat törkeitä?) eivätkä varmaan
häiritse sitäkään, joka on ne
lähettänyt. Tämä ei tiedä,
että minä en ole lukenut niitä, mutta
se on hyvä asia, että minä en ole lukenut.
En pahoita omaa mieltäni enkä tee rikosilmoitusta
niistä.
Elikkä sen, mikä on kotirauhan piiri, tässä nyt jokainen
voi määritellä itse. Jos haluaa olla
rauhassa, niin pistää puhelimen kiinni. Siinä on
tämän lain idea, lakiesityksen idea. Eihän
tässä ole mitään järkeä.
Siinä on se idea, että siinä ei ole mitään
järkeä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ihmisillä on hyvin erilaisia
elämäntilanteita, ja näitä lakeja
ei säädetä yksittäisen ihmisen
kokemusvertailun perusteella sen mukaan, mitä hänen
sähköpostissaan lukee tai mitä tekstiviestejä tulee.
Meillä on hyvin monta ja täysin legitiimiä syytä ihmisen haluta
pitää omassa kodissaan kännykkä auki myös
yöllä. Monet vanhemmat haluavat, että heidän
lapsensa noudattavat sitä pyyntöä, että ottavat
yhteyttä, tapahtuu mitä vaan, jos tarvitsevat apua,
vanhemmat saa aina kiinni ja he vastaavat, he ottavat vastaan myös
tekstiviestit.
Ei voi häirinnän uhria syyllistää,
että hänen tehtävänsä on
sulkea puhelin, laittaa se äänettömälle.
Meillä on perusoikeus omassa kodissamme pitää puhelinta
käyttövalmiina ja ottaa siihen vastaan muun muassa
läheisimmiltämme, rakkaimmiltamme, puheluita.
Mitä tulee tunnistettaviin viesteihin, toki pystyy käyttämään
erilaisia keinoja, mutta monesti suunnitelmallinen häiritsijä käyttää tuntemattomia
tai prepaid-numeroita silloin, kun on tarkoitus nimenomaan häiritä.
Arvoisa puhemies! Siitä, mitä täällä sanottiin muusta
häirinnästä kuin kotirauhan rikkomisesta,
totean, että muun muassa tästä työpaikalle
tulevasta häirinnästä on helppo sanoa
se, että ilman muuta sekin on ongelma, mutta tämä rikoslain
pykälä koskee kotirauhaa, ja kotirauhaa ei pysty
väkisin laajentamaan toiseksi. Se, mistä ensimmäisessä puheenvuorossa
puhuttiin, on toisenlaista häirintää,
jota vastaan muun muassa lähestymiskielto on tänäkin
päivänä käytettävissä.
Tämmöisen lisääntyvän — valitettavasti — muunlaisen
häirinnän osalta täytyy aloittaa sitten
huomattavasti laajempi, kokonaan uuden rikosoikeudellisen ajattelun
valmistelutyö, ja se on niin laajamittaista, kuten hallituksen
esityksen perusteluissakin kerrotaan, että se on sitten
aivan toisen valmistelun väärti. Tässä tilanteessa
on tarkoitus kotirauhan piirissä oleva häirintä muuttaa
koskemaan myös sitä, minkä monet häirinnäksi
kokevat.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy ed. Ukkolalle muutama kommentti
kertoa tässä. Ensinnäkin se, että varmaan
tekin tiedätte, että puhelin lähtökohtaisesti
hankitaan siksi, että sillä soitetaan tai siihen vastaanotetaan
puheluita, joten tuo toiminta ei varsinkaan kännykässä toimi
silloin, jos sen laittaa pois päältä.
Silloin sitä ei voi käyttää.
Toinen asia on se, aivan kuten ministeri Brax tuossa totesi,
että eihän nyt voi lähteä siitä,
että rikoksen uhri on se, joka joutuu niin sanotusti toisin
toimimaan, vaan lähtökohtaisesti muistetaan, että kysymys
on rikoksesta. Kysymys on, kuten tässä lakiesityksessä kerrotaan,
teosta, jossa vaaditaan tahallisuutta, jossa ihmisellä on
tahto häiritä. Ei siis kysymys ole siitä,
että tunnelman kohottamiseksi lähetän
kello kolme yöllä 35 viestiä ed. Ukkolalle.
Siitä ei ole kysymys, vaan kysymys on siitä, että minulla
on tahto häiritä teidän yöuntanne
eli rikollinen tahto. Tämä on tämän homman
ydin.
Aivan selvää on se, että kaikkihan
voidaan dileitata ja puhelimethan voidaan heittää Suomenlahteen
ja asia on sillä kunnossa. (Puhemies: Minuutti!) Mutta
kysymys on myöskin siitä, että ei voi
olla niin, että me lähdemme tilanteesta, jossa uhri
toimii toisin.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hakola toi jo monta sellaista näkökohtaa
esiin, jotka olisin itse halunnut ottaa. Vielä lisäyksenä ehkä tähän äskeiseen
voisin todeta vain sen, että sähköposti
ja tekstiviesti ovat kyllä kaksi tyystin eri asiaa, jos
mietitään viestien henkilökohtaisuutta.
Ymmärrän hyvin ministeri Braxin selityksen kotirauhasta,
mutta pahoittelen sitä, että kotirauhan käsitettä on
tässä kohtaa niin tiukasti tulkittu, koska näitä viestejä on
ihan yhtä ikävä saada riippumatta paikasta.
Vain häveliäisyyteni ja kohtuullinen kotikasvatukseni
estää lukemasta ääneen esimerkiksi
niitä täydellisen järkyttäviä tekstiviestejä,
mitä itse olen saanut. Iloitsen ed. Ukkolan puolesta vain
siinä, jos hän ei ole joutunut niiden kohteeksi.
Mutta vilpittömästi toivon, että tämä hyvä lakiesitys
menee eteenpäin, koska saajalleen nämä viestit
ovat kohtuuttomia, silloinkin kun niihin ei liity uhkaa tai pelkoa.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Järvisen edellinen puheenvuoro
oli erittäin hyvä. Samaa on ehkä hieman
vaikea todeta ed. Ukkolan puheenvuorosta, jossa hän mielestäni — totean
kyllä juuri samalla lailla kuin totesi ed. Järvinen — rinnasti
tekstiviestin ja sähköpostin jollain tavalla samaksi asiaksi
ja sen, että törkyviestit noin yleisesti, niin sanottu
roskaposti, olisivat sama asia kuin tässä puhuttava
asia. Siitä ei missään tapauksessa ole kyse.
Ed. Ukkola, jos ihminen saa 100, 150, 200, 300 viestiä päivässä,
tai yössä, piinaavalta ihmiseltä, eikö se
ole silloin rangaistavaa, eikö jotain pidä yhteiskunnan
asialle tehdä? Puhelinta ei voi laittaa silloin kiinni,
kun olet palomies, jonkin alan päivystäjä,
sinulla on lähimmäinen, jota joudut valvomaan,
on hän sitten lapsi taikka vanhempi.
Ministerille lyhyesti, kun vielä muutama sekunti on
aikaa, tuosta näyttöongelmasta: Tässä kuitenkin
sanotaan, että jos lähetit viestin kello 3 yöllä,
hän ei ollut kotona, sattui olemaan ravintolassa — se
ei ole rangaistavaa silloin. Millä poliisit tämän
näyttävät toteen?
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalle totean myöskin, että kun
kotiin saapuu, mihin aikaan tuleekin, voi puhelimen pistää äänettömälle.
Varmaan viestiä sinä aikana tulee, mutta siellä on myös
hyvin tärkeitä joukossa. Jos jonkin verran aikaisinkin
tulee, niin voi olla viestejä, mitkä odottavat
kyllä vastausta, ja otapa selvää niistä, mitkä ovat
niitä tärkeitä ja mitkä törkyjä.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä ainakin yksi semmoinen iso
oleellinen ongelma on tämä todentaminen, jotta
miten tietää, kuka on lähettäjä,
kun on ostettu tämä prepaid-kortti. Eikös
tässä pitäisi nyt tehdä semmoinen
juttu, että rekisteröitäisiin nämä kortin
ostajat, kun se R-kiskalta mennään ostamaan? Joskus
aikanaan tästä tein kirjallisen kysymyksen, mutta
silloin vastaus oli aika tyly — tosin silloin oli toinen
oikeusministeri, nyt voisi olla vähän fiksumpi.
Saataisiin nimittäin kiinni ne ihmiset, koska nythän
se on mahdottomuus tietää, jotta kuka sen on lähettänyt,
koska niitä kortteja voi ostaa sieltä. Jos on
fiksu häiritsijä, niin ei kai se nyt omasta kännykästään
sitä lähetä, niin että oma numero
näkyy, vaan se lähettää semmoisesta
paikasta, että kukaan ei saa kiinni. Se tarkoittaa sitä,
että tästä tulee valtava tämmöinen
tutkintaongelma, miten saada nämä kiinni.
Yleisesti ottaen tämä kyllä lisää viranomaistyötä aika
paljon.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola väitti, että itse
voi päättää, mitä lukee,
mutta kun tekstiviestejä alkaa lukea, niin välttämättä ei
tiedä, mihin ne päätyvät, ja
ne voivat olla hyvinkin, voisiko sanoa, mahdottomia sisällöltään,
joten se väite ei kyllä pidä paikkaansa.
Sitten ehkä se tarkennus on paikallaan myös ed.
Ukkolalle, että laki on tarkoitettu koko kansalle eikä ainoastaan
kansanedustajille, niin kuin puheestanne saattoi ymmärtää.
Ministeri Brax toikin täällä esille
tämän merkittävän asian, että kun
kännykät on lähes jokaisella suomalaisella,
niin uskon, että on tärkeää, että lapset
saavat meidät kiinni, silloin kun he tarvitsevat, silloin
kun on hätä tai ei ole hätä,
muuten vaan. Useilla meistä esimerkiksi on iäkkäitä vanhempia,
ja puhelimen täytyy olla auki myös yöllä sen
takia, jos sattuu jotain. Sen takia on tärkeätä,
että tämä laki on tuotu tänne
eduskuntaan, jotta estettäisiin tämmöinen
häirintä. Meidän tehtävämme
ei ole se, että suojelisimme itseämme erilaisin
keinoin, ja sen jälkeen ne henkilöt, ketkä haluavat
ottaa meihin yhteyttä, eivät sitä saisi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä vain vastaan ed. Ukkolalle
hänen äskeisen puheenvuoronsa johdosta kahdella
tavalla.
Ensimmäinen on sellainen tapaus, jossa yrittäjähenkilö on
täysin siitä kännykästään
riippuvainen ja jonka tarvitsee pitää sitä auki
24 tuntia vuorokaudessa. Sitten on kilpailija, joka haluaa vaikeuttaa
hänen elämäänsä kaikin
mahdollisin tavoin. Se onnistuu vallan näppärästi;
kun käyttää vielä tietokonetta
siinä avuksi, niin ei voi enää enemmän
keljuilla toiselle ja vahingoittaa niin hänen työrauhaansa
kuin kotirauhaansa, kaikki menee siinä samassa.
Toinen on se, niin kuin ministerikin sanoi, että kun
on lapsia ja lähiomaisia jnp., on pakko pitää se
laite auki.
Ei muuta tässä vaiheessa.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toki minä tiesin, kun puhuin, että turpiin
tulee, mutta ei se haittaa. On tullut ennenkin.
Mutta minä sanoisin vaan sen, että jos nyt
ed. Lahtela tosissaan esittää prepaid-liittymän
kieltämistä, niin johan on esitys.
Toinen asia on se, että pitää olla
saavutettavissa. No, eivätkö ihmiset voi ottaa
salaisia numeroita ja antaa niitä niille rakkailleen, lapsilleen, vanhemmilleen,
ystävilleen, tuttavilleen?
Kolmas asia on, että ed. Pulliainen toi kyllä aika
hyvän esimerkin esille, miten todellakin voi tehdä,
jos haluaa. Mutta pahemmin minun mielestäni kyllä tässäkin
tapauksessa, yrittäjätapauksessa, voi häiritä sähköpostitse.
150 merkkiä kännykässä tekstiviestinä ei
ole mitään verrattuna siihen, että joutuu
lukemaan mielettömiä kertomuksia sähköpostista,
miten sinä olet tämmöinen ja tuommoinen
ja miten sinä olet sanonut tuota ja tämmöistä ja
miten sinä viitsit tämmöistä ja
tämmöistä tehdä. Sähköposti
on paljon törkyisempi paikka, ja sillä voi häiritä paljon
pahemmin kuin tekstiviestillä. Uskokaa nyt huviksenne!
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalle tulin jotenkin väärin
ymmärretyksi, tai sanoin sen ehkä jotenkin huonosti.
En missään tapauksessa ole prepaid-liittymiä kieltämässä,
vaan sanoin, että pitäisi rekisteröidä.
Se kun myydään, se kortti, sieltä, niin
olisi siellä tieto, kuka sen on ostanut; tiedettäisiin
se numero ja sitten voitaisiin jäljestäpäin
katsoa, kuka tämä häiritsijä on
ollut, koska tätähän kaikki rikolliset
käyttävät, jotka tekevät muutakin
vilppiä, ja pommimiehet. He voivat lähetellä niitä viestejään
huoletta, koska ei saada niitä ihmisiä kiinni.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Pidän hallituksen esitystä erittäin
tärkeänä, vaikkakin ed. Ukkola sai meidät
vähän hämmentymään
omalla mielipiteellään, johon hän on
ihan oikeutettu. Mutta pidän tällaista lähestymistä uhriksi
joutuneen oikeuksien rajoittamisena ja häiriköiden
hyysäämisenä. Siinä mielessä kommentoin
ed. Ukkolan näkemystä.
Mutta nykyisellään kotirauhan rikkomisesta voidaan
siis tuomita muun muassa se, joka rikkoo toisen kotirauhaa metelöimällä,
heittelemällä esineitä, soittelemalla
puheluita tai muulla vastaavalla tavalla. Tämä tuotu
lakiesitys tekstiviestien osalta ja niillä häiriköimisestä tulee
aivan tarpeeseen, ja se ajantasaistaa tätä lakia
ehdottomasti.
Tekstiviestien myötä voidaan siis häiriköidä, uhkailla
ja muuten aiheuttaa kanssaihmisille pahaa mieltä ja ahdistusta
aivan samassa määrin kuin puheluilla tänä päivänä.
Oikeudellisesti katsottuna tekstiviestihäirintä on
vielä esimerkiksi puhelinterrorismia helpompi näyttää toteen,
kunhan häirinnän uhriksi joutunut ihminen ymmärtää tallentaa
saamansa viestit. Tietysti tässä täytyy
olla myöskin viestin lähettäjän
tiedot puhelimesta luettavissa.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Varmasti hallituksen piirissä on perustellusti
koettu tarpeita näidenkin asioiden arviointiin. Kun paikalla
on sisäministeri, niin haluaisin nyt nimenomaan, että käydään
läpi laajemmin kotirauhan rikkomisen kysymyksiä ja suojelun
tarvetta.
Jatkuvasti on tullut ilmi, että muun muassa turkisliikkeiden
yrittäjiin ja työntekijöihin on kohdistunut
kotipiirissä sellaista toimintaa, jolla ei ole mitään
sananvapauden kanssa tekemistä: naamioituneena esiintymistä ja
selkeätä perheelle ahdistusta aiheuttavaa käyttäytymistä,
jota ei ole oikeuspuolella riittävän vakavalla
tavalla otettu. Onko tämäntyyppisestä käyttäytymisestä oikeus-
ja sisäministerin kesken viime aikoina ollut keskustelua?
Siitä oltiin varsin huolestuneita ja siihen pyrittiin myös
poliisin kautta puuttumaan ja saamaan oikeusministeriö reagoimaan.
Toinen varapuhemies:
Ministeri Brax, vastauspuheenvuoro.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Voin toki vastauspuheenvuoron pitää,
mutta en ole semmoista pyytänyt.
Toki mielelläni vastaan lainsäädännön
osalta. Kuvatussa törkeässä häirinnässä,
jossa motiivi nyt on ollut ilmeisesti elinkeinon vastustaminen, lainsäädäntö on
kyllä ihan kotirauhan osalta kunnossa. Jos on metelöity,
aiheutettu häiriötä kotirauhan piirissä,
se on kotirauhan rikkomista. Ei tältä puolelta
pitäisi olla mitään epäselvyyttä miltään
osin, jos kerta kotirauhaa mennään rikkomaan tällä tavalla.
Toinen varapuhemies:
Tässä oli kyse kommunikaatiovirran katkoksesta.
Ei yleensä kyllä pyytämättä vastauspuheenvuoroja
anneta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä lakiesitys
on tullut eduskuntaan. Kansanedustajillekin tulee iso joukko tekstiviestejä ja
sähköposteja, jotka ovat asiattomia. Ylipäätään
kansalaisilla pitäisi olla oikeus yksityisyyteen myös
puhelimen ja kännykän osalta. Tältä osin
lakiesityksen vaikutus on heikko, koska se koskee vain häirintää,
joka tapahtuu häirittävän kodissa. On
vaikea ymmärtää, että häirintä olisi
jotenkin sallittavampaa, kun tekstiviesti tai soitto tapahtuu kansalaisen
työaikana. Näin sanotaan hallituksen lakiesityksen
perusteluissa.
Arvoisa puhemies! Jos viesti lähetetään
normaaliin työaikaan henkilölle, joka työskentelee tavanomaisen
työaikansa mukaisesti, ei viestin lähettäminen
olisi rangaistavaa, vaikka viesti olisi häiritsevä ja
häiritsemistarkoituksellisesti lähetetty mutta
vastaanotettu työpaikalla. Kyllähän työ siitä häiriintyy,
kun ottaa vastaan työhön liittymättömiä tekstiviestejä ja
puheluja. Yhä useampi työntekijä tekee
vielä tietotyötä, minkä takia
työn tekemisen rauha on erittäin tärkeää. Mihin
toimenpiteisiin hallitus siis ryhtyy, että työntekoa
häiritsevät tekstiviestit ja soitot eivät ole
sallittuja?
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laxellille: Ei missään
tapauksessa ole mitenkään sallittavaa tai kehotettavaa
häiritä muussa osin. Nyt muutetaan pykälää,
joka koskee kotirauhaa, joka on yksi rikoslainsäädännön
vanhimpia, jo keskiajalla itse asiassa on turvattu rauha, piiri.
Kun ihmisellä on oma kotinsa, niin sinne eivät
toiset tule häiritsemään. Tämän
tradition sisällä ovat nyt teknologiat muuttuneet
niin, että korkein oikeus katsoi, että perinteisellä puhelimella
häiritään mutta tekstiviesteillä ei,
ja nyt muutetaan se kohta.
Hallituksen esityksen perusteluista käy hyvin selville,
että on erikseen tarvetta — se vaatii ihan pitkäaikaista
valmistelua, työryhmää tai komiteaa — miettiä muunkin
häirinnän osalta lainsäädäntötoimia,
mutta ne eivät liity kotirauhaan. Vastaus ei ole, että me
muutamme klassisen, jo keskiajalta kotoisin olevan kotirauhan joksikin toiseksi,
vaan vastaus on se, että Suomi, niin kuin muutkin länsimaat,
miettii häirintää, kiusaamista ihan omana
juridisena ongelmanaan, ja tässä asiassa kaikissa
länsimaissa on samankaltaista hapuilevaa tieteellistä pohdintaa,
mutta se on sitten todellakin pitkällisen työn
takana, että semmoinen juridinen instrumentti löytyy,
joka olisi vielä pidemmälle menevä kuin
nykyään sitten nämä lähestymiskieltoasiat.
Arvoisa puhemies! Lähestymiskiellon osalta sen sijaan
meillä oikeusministeriössä on valmisteilla
uusi, tehokkaampi muoto sen valvontaan, niin että kun me
saamme elektronisen valvonnan osalle vankeja, niin samassa yhteydessä tai
hyvin pian saadaan myös entistä tarkemmin valvottu
lähestymiskieltomahdollisuus, niin että tuomioistuin
tuomitsisikin poikkeuksellisesti elektronisesti valvotun lähestymiskiellon
rikkomisen. Tämä näissä arkisissa,
todella häiritsevissä tilanteissa osuu sitten
muuhunkin kuin kotirauhan piirissä olevaan häirintään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Äskeinen ministerin puhe vei tuossa
vähän pohjaa puheelta pois, ranskalaisia viivoja,
koska itse kuvasin sen tilanteen nimenomaan niinpäin yhden
viivan osalta, jotta jos tässä vedetään
linjaa siitä, mikä on häirintää,
ja työpaikalla voisi häiritä, niin sehän
olisi aika kova veto. Mutta ministeri äsken sanoi, että nyt
katsotaan laajasti tämmöistä. Se on hyvä ajatus,
koska tämähän ei voi olla semmoinen tapaus,
että työpaikalla kyllä voi muuten häiritä sitten
kanssa, mutta kotona ei saa muuten häiritä — tarkoitan
laajempaa häirintää, useammalla mittarilla
mitattuna, kuin tämä tekstiviesti.
Mutta sitten se ajatus, jonka täällä ed.
Heinonen toi esille. Itsekin olisin ihan samaa mieltä, jotta
tärkeintä kai tässä on se, jotta
nyt kun valiokunta tätä pohtii ja käsittelee,
niin pitäisi käydä läpi näitä linjauksia
vielä, koska aina eduskunta voi tehdä parannuksia
hallituksen esitykseen. Kyseessä on häiritsemistarkoitus
ja se sisältö tietysti, ja sillä ei ole
merkitystä siinä, miten kovalla se kännykän ääni
on taikka tämä piippaus tai mikä tahansa,
vaan kyse on siitä, missä tarkoituksessa ihmistä häiritään.
Odottaisin kyllä nopeasti kanssa sitä samaa ajatusta
tässä myös työpaikan osalta.
Jos häiritään työpaikalla, niin
se on ihan samanlaista häirintää kuin
häirintä kotona, koska se voi kyllä vaikuttaa
paljon työntekoon taikka ed. Pulliaisen mainitsemaan yrittäjäkuvioon,
jolloin eihän siitä tule mitään,
jos toinen firma sabotoi koko ajan vaikka tekstiviestein työaikana.
Sitten tämä rajanveto tässä tulee
kanssa olemaan aika kova ongelma, mikä on häirintää.
Nimittäin lähettäjän mielestä voi
joku asia olla hyvinkin lievää ja hänen
huumorintajunsa tai kulttuurinsa perusteella hyvin sopivaa eikä ole
mitään pahaa, mutta vastaanottaja voi kokea sitten sen
hyvinkin häiritseväksi. Todennäköisesti
tämähän ei ratkea kuin ennakkopäätöksellä sitten aikanaan
oikeuksissa, ja tulee tulkintoja siitä, missä on
se linja, mikä on häiritsevää,
koska meillä kaikilla on vähän erinäköiset
käsitykset siitä, mikä on sietoraja joissakin
asioissa, ja huumorintaju erilainen.
Sitten yhä edelleen olen sitä mieltä,
että tämä prepaid — vai mikä se
nyt mahtaa olla, miten nämä virallisesti lausutaan — tämä korttihommeli,
pitäisi saada jopa koko EU:n laajuisesti, maailmanlaajuisesti
sillä tavalla hallintaan, että tämmöisiä kortteja
kun ostetaan, ei käy niin kuin aiemmin: ymmärsin,
että monien noiden pommi-iskujen, mitä on tehty,
viestitys on tapahtunut tällaisten korttien kautta, jolloin
ei ole saatu kiinni niitä ihmisiä — ainakaan
sitä kautta, jos muuten on saatu, ja ainakaan se ei ole
edistänyt niiden kiinnisaamista — koska viestintä on
tapahtunut täysin niin, jotta ei ole pystytty valvomaan,
kuka näitä viestejä on lähettänyt,
taikka jos on soitettu uhkaus, sitä ei ole pystytty jäljittämään,
koska se on tapahtunut tällaisella kortilla, joka on jostakin kaupasta
tai kioskista ostettu.
Muuten tämän kotirauhan piiristä on
yksi ranskalainen viiva tässä vielä.
En itse ihan tarkkaan tiedä, mutta kun tässä puhutaan
siitä, jotta jos sattuu olemaan yöaikaan jossakin
muualla, niin mahtaako oma auto olla kotirauhan piirissä oleva
vai ei? Monet saattavat olla jossakin matkalla, ja sen ilmeisesti
pitäisi ainakin kuulua kotirauhan piiriin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä toistan sen, että tässä ihan
parin viime vuoden aikana on kaksi selvää tapausta
kotirauhaan liittyen tullut esille, jotka harvinaisen selvästi osoittavat,
kuinka tämä lainsäädäntö on
tarpeen.
Toisen jo totesinkin tässä. Se on tämä yrittäjätapaus,
jossa on tiukka kilpailu samalla alueella ja sitten käytetään
bulvaania siinä apuna ja kiusataan sitten viimeiseen saakka
ja sitten vielä niitä viestejä lähetetään
kommunikaattoriin sillä tavalla, että se menee
lukkoon elikkä koko käyttöväline
tulee niin kuin käyttökelvottomaksi.
Toinen on erittäin vakava asia, lähiomaisen sairastumistapaus
taikka jälkeläisen synnyttämisen, odottamisen
tilanne jnp. Ja jos perheitten välit ovat vähän
huononlaiset, niin sitten käytetään tätä tilaisuutta
hyväksi, kun on puhelinnumero tiedossa ja tiedetään,
että henkilö ei missään nimessä voi
sulkea sitä puhelinta, koska se oma mielenrauha menee siitä.
Silloin täytyy olla jokin suojelukeino, ja se suojelukeino
on juuri tämä tarpeellinen lainmuutos.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! On vallan erinomaista, että laki
kotirauhasta päivitetään vastaamaan teknologian
kehitystä ja samalla kansalaisten oikeuskäsitystä.
Mutta tekstiviestit eivät ole suinkaan ainoita uusia viestinnän
ja valitettavasti myös häirinnän välineitä.
Voiko siis Mesellä edelleen häiritä tämän
lain jälkeen, entä suljetuilla tsättikanavilla,
entä sähköpostilla, kuten täällä on
jo kysytty? Tämä esitys alleviivaakin hyvin niitä haasteita,
joita tieto- ja viestintäteknologian kehitys asettaa paitsi
lainsäädännölle yleensä myös
kansalaisoikeuksien suojelulle erityisesti.
Esimerkiksi kodin käsite. Ainakin henkilökohtaisesti
minun yksityisin paikkani, se, jonka rauhaa haluan eniten suojata,
on minun tietokoneeni kovalevy, se, jota minä kannan koko
ajan mukanani, ja se toinen, varmuuskovalevy, joka on siellä kotona
nettiin kytkettynä. Miten laki sitä yksityisyyttä,
sen kodin rauhaa, suojaa esimerkiksi silloin, kun hyvässä uskossa
ostettu ohjelma tai cd-levy tutkiikin samalla kiintolevyn sisällön
ja raportoi sen tämän ohjelman tai cd:n julkaisijalle,
kaikki tietysti tekijänoikeuksien suojaamisen nimissä?
Ja tekniikan kehitys tunnetusti vain kiihtyy, samoin ihmisten uusien
viestintätapojen, ja unohdetaan samalla, että kaikki
nämä jäljet, joita me näiden
uusien välineiden käytöstä jätämme,
paljastavat meistä itse asiassa paljon enemmän
kuin me ikinä uskommekaan.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa.
Tekniikka tosiaan kehittyy kovaa vauhtia, ja myös lainsäädännön
pitäisi pyrkiä näin tekemään,
ja siinä mielessä mielestäni tämä on
erittäin hyvä esitys. Lakivaliokunta on pitänyt
perusteltuna, että tämänkaltainen häirintä,
josta nyt keskustelemme, ja sen merkittävyys tulee selvittää sopivassa
asiayhteydessä ja arvioida, onko lainsäädännön
suojaa tarpeen laajentaa. Tämä hallituksen esitys
osoittaa sen, että on tarvetta laajentaa tätä,
toisin sanoen sisällyttää tekstiviestien
lähettäminen myös tähän
rikoslain 24 luvun 1 §:n luetteloon. Hyvä näin,
tämä täydennys on todellakin kannatettava.
Ministeri Brax erittäin hyvin toi esiin niitä seikkoja,
minkä takia joidenkin ihmisten on tarpeellista pitää se
kännykkä aina auki. Lapset ainakin itselläni
ovat ehdottomasti yksi niitä tärkeimpiä syitä.
Mitä ed. Ukkolan näkemykseen tässä asiassa tulee,
niin ei todellakaan mielestäni voi olla niin, että on
uhrin tehtävä, tekstiviestien vastaanottajan tehtävä,
ryhtyä tehotoimiin silloin, kun hän haluaa itsensä ja
kotinsa suojata tällaisilta viesteiltä. Se on
aivan selvä asia.
Sen sijaan tämä tiukka rajaus aikaan ja paikkaan
ja se sidonnaisuus itseäni hieman myös arveluttaa — tosin
tunnustan, että en ole syventynyt tähän
niin tarkasti. Ja tietysti toivon, että valiokunta käsittelyssään
sitten pureutuu myös tähän ja tälle
rajaukselle sitten mahdollisesti löytyy selvennys.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Silloin kun aikoinaan luin lehdestä tuosta
tuomioistuimen päätöksestä,
jossa pantiin pääpaino kotirauhan häiritsemisessä siihen,
minkälaista ääntä tulee tekstiviestin
lähettämisestä, tuli välittömästi
mieleen, että meillä on lainsäädännössä vakava
puute ja meillä oikeusturva sisällöllisesti
ei ole seurannut aikaansa. Ei voi olla välineistä kiinni
se, että tietyt oikeusperiaatteet ja perusoikeudet jäävät
toteutumatta. Yksi tärkeimmistä on yksityisyyden
suoja, ja siksi tämä laki on erittäin tarpeellinen.
On aivan selvää, että matkapuhelinnumerot
joutuvat olemaan usein julkisia, ja tuo sisältö siinä silloin
on tärkein tämän häirinnän kannalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on oikein hyvä.
Hallitus on tarttunut todelliseen ongelmaan, joka on pahenemassa,
ellei tätä asiaa saada sanktioiduksi. Sen takia
toivonkin, että asia menee nopeasti hallituksen esittämällä tavalla
eteenpäin. Missä ihminen liikkuu matkaviestimen
kanssa, se paikka on tietyllä tapaa hänen kotinsa.
Hänen yksityisyydestään on kyse, vaikka
hän on kotipiirinsä ulkopuolella matkapuhelimen
tai muun sähköisen viestimen kanssa, ja katson,
että nämä häiritsijät tulee
saattaa vastuuseen.
Täällä useat puhujat ovat viitanneet
ongelmaan, josta olen tehnyt kirjallisen kysymyksen, useampiakin.
Kyse on tuntemattomasta numerosta soittajista, näistä prepaid-puheluista.
Nämä prepaid-puhelimet pitäisi rekisteröidä myyntivaiheessa.
Silloin ainakin jossakin vaiheessa tietty puhelimen haltija olisi
kiinni saatavissa. Tuntemattomat numerot tulisi voida kieltää tai
saattaa siten rekisteröitäviksi, että viranomaiset
voivat ne jäljittää juuri näin
rikosoikeudelliseen vastuuseen saattamiseksi.
Olen tehnyt edellisillä valtiopäivillä,
vuoden 2008 aikana, lakialoitteen henkisestä kotirauhan rikkomisesta.
Toivon, että valiokunta kun käsittelee tätä hyvää hallituksen
esitystä, se tämän rinnalla käsittelisi
myös tekemäni lakialoitteen henkisestä kotirauhan
häirinnästä ja sen sanktioitavuudesta,
koska kyse on laajasta yksityisyyttä koskevasta asiasta,
yksityisyyden ja ihmisen suojelemisesta. Toivon, että asiasta
käydään rakentava valiokuntakäsittely
ja asia saatetaan lainsäädäntöön.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitos tästä käydystä keskustelusta,
ja toivotan lakivaliokunnalle onnea muun muassa ed. Harkimon saatesanoin!
Toki katsokaa tarkkaan, se ajatus tietysti on hallituksen esityksessä,
kun kotirauhaa päivitetään, että se
yksi elementti, mikä kodissa on, on, että rikotaan
nimenomaan kotia. Mutta kyllä tässä melkein
on pääsääntöisesti
niin, otsaluullaankinhan sen tietää, että jos
on oletettavaa normaalia kotonaolemisaikaa tai tiedetään
esimerkiksi, että on kysymys kotiäidistä tai
jostakusta muusta, joka on kotona, niin se kohde silloin löytyy
helposti. Mutta kun täällä kysyttiin näistä rajatapauksista,
niin se on päivänselvä, että kaikkeen
lainsäädäntöön, mutta
varsinkin tällaisiin, joissa näitä edellytyksiä on
useampia, liittyy aina sitten rajanveto-ongelmia ja ennakkotapausongelmia.
Mutta sekä ed. Oinosen toiveisiin että erityisesti
ed. Kasvin viisaaseen puheenvuoroon viitaten esittäisin
lakivaliokunnalle semmoisia toiveita, että ainakin yhteistyössä oikeusministeriön
kanssa
me voisimme tätä tämän päivän
sekä työelämän että arjen
ja varsinkin lasten ja nuorten maailman erilaisten kiusaamisten
ja häirinnän maailmaa pohtia — on meset,
tsätit — joko tässä yhteydessä tai
sitten, kun pääsemme tekemään sitä groomingin
kieltävää kriminalisoivaa lakia, joka
tulee vielä tällä vaalikaudella. Eli
siinä kriminalisoidaan semmoinen aikuisten toiminta netissä,
jolla on tarkoitus houkutella alaikäisiä näitä loukkaavaan,
usein seksuaaliseen, kanssakäymiseen ja näiden
itsetuntoa, integriteettiä tai jopa koskemattomuutta loukkaaviin
tapaamisiin. Joko siis tässä tai myöhemmin
siinä yhteydessä olisi varmaan aika ja paikka
tämmöiseen laajempaan arviointiin, seminaarityyppiseen, mitä kaikkea
me tiedämme ja tiedämmekö me alkuunkaan
tarpeeksi kaikesta siitä, mitä ed. Kasvi usein
meille muille kuvailee, mikä on se maailma, missä varsinkin
meidän nuoremme elävät, ja mitä siinä maailmassa
tapahtuu, joskus jopa peruuttamatonta lapsen kasvun kannalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministeri Tuija Braxille, että hän
on ansiokkaasti paneutunut tässä keskustelussa
esille tulleisiin asioihin. Ja todellakin myös netissä olevat
häiriötekijät tulisi tässä samassa
yhteydessä ottaa tarkastelun alle tai ainakin tarkasteltavaksi ja
muussa yhteydessä sitten käsiteltäväksi,
jos ei mahdu tähän samaan asiakokonaisuuteen.
Minua ainakin häiritsee tavattomasti se, että jatkuvasti
saan runsaasti omissa nimissäni omalla sähköpostiosoitteellani
lähetettyjä sähköposteja, jotka
eivät ole minun lähettämiäni.
Tämä häiritsee sikäli, jos joku
ulkopuolinen voi saada tällaisia posteja, jotka eivät
ole asianomaisen lähettämiä, ja nämä tällaiset
asiat pitäisi voida kieltää. Tiedän,
että siinä on monia teknisiä ongelmia,
mutta pitäisi kehittää sähköpostikäytäntö sellaiseksi, että sieltä ilkivalta
ja häiriö saataisiin myöskin pois.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Oinonen puuttui semmoiseen asiaan, joka
on tärkeä siinä mielessä, että näitä Viagra-viestejä ilmeisesti
tulee useammille ja niitä tulee joka päivä näköjään,
ikään kuin itse olisit lähettäjänä. Mutta
en tiedä, leviävätkö ne muille
sitten vai onko se vaan sen henkilön nimellä.
Mutta itse asiassa pyysin puheenvuoron sen takia, kun ed. Kasvi
puhui tästä kovalevykodista. Tuntuu siltä,
että on — en tiedä, mutta varmaan on — näitä hakkereita,
saavatkohan he jopa palkkaa siitä, että pystyvät
tuhoamaan ja viruksia kehittämään ja
tekemään kaikkea tämmöistä.
Tuntuu siltä, että se on järjestelmällistä, vai
onkohan se vaan kiusantekoa. Sehän on rikollista toimintaa,
ja minusta tämäntyyppiseen pitäisi kyllä löytää jostakin
ratkaisu. Siis sehän on maailmanlaajuinen ongelma, se ei
ole pelkästään suomalainen. Mutta kuitenkin
tulisi saada tähän lääkkeet,
millä tavalla tämäntyyppinen voitaisiin estää.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeri Braxia tästä ajatuksesta,
että lakivaliokunta voisi hiukan kartoittaa tätä laajempaa kenttää.
Hyvin ymmärrän, että nyt on kyse siitä, että puhumme
kotirauhasta, kotirauhan häirinnän laajentamisesta
tiettyyn tekniseen muotoon, tekstiviesteihin. Olemme tässä keskustelussa myös
kuulleet hyviä puheenvuoroja siitä, että nämä rajaukset
ovat pakostakin hieman kömpelöitä, hieman
ongelmallisia, mutta teemme varmasti parhaamme lakivaliokunnassa,
että pääsemme nyt hyvään
alkuun tässä työssä, jossa on selvästi
kuitenkin laajennettu tätä kotirauhan käsitettä ja
myöskin sillä tavalla sitten osoitettu, että on
valmiuksia lainsäädännöllä puuttua
laajemmin yleensäkin häirintään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Näistä muun muassa ed. Oinosen
esiin nostamista kysymyksistä, jotka koskevat muun muassa
sähköpostin lähettäjätietojen
väärentämistä ja roskapostitusta
ja haittaohjelmien levitystä: Niillä on historialliset
syyt. Se pohjautuu hyvin pitkälle siihen, että kun
näitä internetin ensimmäisiä perusprotokollia
koodattiin, niin ei kellekään tullut mieleenkään,
että siitä kasvaa tällainen koko maailman
perusinfrastruktuurin muodostava tietojenkäsittelyverkko.
Me voimme kieltää, me voimme sanktioida, mutta
jos me haluamme tehdä sellaisen toiminnan mahdottomaksi
sillä tavalla, että siitä olisi mahdotonta
olla jäämättä kiinni edes, niin
se tarkoittaisi sitä, että meidän pitäisi
purkaa internet, koodata se uudestaan ja sen jälkeen käynnistää se
sitten 20 vuoden päästä ja sen 20 vuoden
ajan me olisimme aikamoisessa hässäkässä,
koska meidän yhteiskuntamme on tällä välin
tullut täysin riippuvaiseksi siitä.
Se, mikä on avainasemassa, on kansainvälinen
yhteistyö. Esimerkiksi kehotan kaikkia, joilla on yhteyksiä Venäjälle,
nostamaan näitä kysymyksiä uudestaan
ja uudestaan esiin, koska aina välillä on syntynyt
sellainen tunne, että joko Venäjän hallitus
ei piittaa tai sitten jopa siellä tämä toiminta
on hallituksen erityisessä suojeluksessa. Suomesta on toimitettu
tietoa, yksityiskohtaista tietoa, siitä, ketkä siellä toimivat,
ketkä tätä rikollista toimintaa pyörittävät,
ja mitään ei ole tapahtunut.
Keskustelu päättyi.