6) Hallituksen esitys laiksi oikeudenkäynnin viivästymisen
hyvittämisestä ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Esityksen taustalla on Euroopan ihmisoikeussopimus
ja ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö.
Ne asettavat kaksi vaatimusta: 1) oikeudenkäyntien on tapahduttava
kohtuullisessa ajassa ja 2) asianosaisilla on oltava käytössään
kansalliset oikeussuojakeinot oikeudenkäynnin viivästymistä vastaan
tai viivästymisen hyvittämiseksi. Tällä esityksellä luotaisiin
ihmisoikeustuomioistuimen edellyttämät tehokkaat
oikeussuojakeinot.
Arvoisat edustajat, jo vuonna 2004 — siis 2004 — Suomea
vastaan on annettu tuomio, jossa tällaisten keinojen puuttuminen
todettiin. Oikeussuojakeinot on luotava riippumatta siitä, missä määrin
oikeudenkäynnit meillä viivästyvät.
On siis korkea aika viimeinkin tehdä se, mitä ihmisoikeustuomioistuin
on tuomiossaan jo vuonna 2004 Suomelta vaatinut.
Ennalta estävänä keinona ehdotetaan
nyt, että asia voitaisiin asianosaisen pyynnöstä käräjäoikeudessa
poikkeuksellisesti määrätä kiireelliseksi,
jolloin se saisi etusijan muihin asioihin nähden. Asiasta
päättäisi yleensä käräjäoikeuden laamanni,
mikä myös tukisi käräjäoikeuksien johtamista.
Jälkikäteisenä keinona asianosainen voisi
saada valtion varoista rahahyvityksen, jos oikeudenkäynti
viivästyy kohtuuttomasti. Tarkoituksena on yksinkertaisesti,
että asianosainen saisi jo kansallisesti vastaavan hyvityksen,
jonka hän voi nykyisin saada ihmisoikeustuomioistuimesta.
On järkevää, että nämä asiat
hoidetaan jo kotimaassa. Tällöin pahasti ruuhkautunut
ihmisoikeustuomioistuin voi keskittyä asioihin, joilla on
vielä laajempaa merkitystä. On päivänselvää, että me
kaikki, jotka olemme — syystä — huolissamme
ihmisoikeustuomioistuimen tämänhetkisestä jutturuuhkasta,
omalta osaltamme teemme kaikkemme, ettemme pahenna sitä ruuhkaa.
Hyvityksen saisi vastaavissa tapauksissa kuin ihmisoikeustuomioistuimessa.
Myös määrältään hyvitys
vastaisi riittävästi ihmisoikeustuomioistuimen
määräämää hyvitystä.
Hyvitystä ei voitaisi ulosmitata, ja se on verovapaa. Hyvityksen määräisi
yksinkertaisesti pääasiaa käsittelevä tuomioistuin
itse pääratkaisun yhteydessä. Jo nykyisin
oikeudenkäynnin viivästyminen voidaan hyvittää rikosasiassa
vastaajalle rangaistusta alentavana, ja näin on myös
toimittu. Muissa tilanteissa voitaisiin määrätä rahahyvitys.
Valtion puhevaltaa käyttäisi virallinen syyttäjä tai
oikeusministeriö, jotka voisivat hakea muutosta tuomioistuimen
ratkaisuun.
Ehdotettavat keinot painottuvat yleisiin tuomioistuimiin, joita
viivästymistapaukset yleensä ovat koskeneet. Hallintolainkäytön
osalta ehdotetaan lisäksi, että hallinnollista
taloudellista seuraamusta, esimerkiksi veronkorotusta tai kilpailurikkomusmaksua,
voitaisiin alentaa, jos asian käsittely viivästyy.
Tärkeintä luonnollisesti on, että oikeudenkäynnit
eivät viivästyisi. Jos hyvitystä joudutaan antamaan,
vahinko on jo tapahtunut. Suomessa keskimääräiset
käsittelyajat ovat yleensä kohtuullisella tasolla,
mutta joissakin tuomioistuimissa ja joissakin asiaryhmissä on
viipymisongelmia. Esimerkiksi laajojen talousrikosasioiden käsittely
saattaa kestää liian pitkään.
Oikeudenkäynnin kestoon rikosasioissa lasketaan sekä esitutkinta,
syyteharkinta että tuomioistuinkäsittely kaikissa
oikeusasteissa ja siihen yhteensä kulunut aika.
Me olemme ministeri Holmlundin kanssa yhteistyössä kehittäneet
keinoja. Parhaillaankin yritämme löytää vielä parempia
keinoja seurata koko prosessin kestoa niin, että rikosilmoituksen tekemisestä tai
rikoksen havaitsemisesta aina lainvoimaiseen tuomioon asti pystytään
seuraamaan tätä ketjua nykyistä paremmin
ja aikaisemmassa vaiheessa saamaan hälytys aikaiseksi,
jos näyttää siltä, että jo
esitutkinta on viipynyt pitkään tai — mikä tapahtuu
usein — esitutkinta ja syyteharkinta yhdessä ovat
kestäneet jo niin pitkään, että syyt
näille poikkeuksellisen nopeille käsittelyille
ovat ilmeisiä ja pitää käyttää tämän uuden
lain sallimaa mahdollisuutta kiirehtiä prosessia.
Oikeudenkäyntien yleistä joutuisuutta on edistetty
viime aikoina myös monin muin keinoin. Esimerkiksi käräjäoikeusverkoston
uudistus tulee tehostamaan käräjäoikeustoimintaa.
Hovioikeusmenettely tullaan uudistamaan niin ikään. Keskeistä on
luonnollisesti, että viranomaisille ja tuomioistuimille
annetaan asioiden käsittelemistä varten riittävät
voimavarat. Ymmärrätte varmasti kaikki, että esimerkiksi
esitutkinnassa ja tutkinnassa oleva suuri talousrikosvyyhti, tämä Wincapita-keissi,
tulee myöhemmin syyttäjää ja tuomioistuinta
hyvinkin paljon rasittamaan, ja meillä muutenkin täytyy
olla keinoja resursoida aina silloin, jos joku tuomioistuin, syyttäjälaitos tai —
näin
ymmärtäisin myös sisäministeriön puolella
ajateltavan — poliisi poikkeuksellisen paljon ruuhkautuu
ja tulee töitä. Silloin pitää olla keinoja
resursoida juuri ne kaikista pahiten ruuhkautumisvaarassa olevat
yksiköt riittävällä tavalla.
Silloin kun me pääsemme koko tässä ketjussa toiminnan
sujuvuuteen, toivottavasti tämän lain nojalla
myönnettäviä vahingonkorvauksia ei juurikaan
ole. Mutta on päivänselvää,
että jos tämä viivästyminen
pääsee tapahtumaan, niin on Suomen kaltaisen valtion
velvollisuus hoitaa hyvitys jo kotimaassa eikä vaivata
Euroopan ihmisoikeustuomioistuinta tämänkaltaisella
asialla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että molemmat ministerit,
ministerit Brax ja Holmlund, ovat paikalla. Se on hienoa. Tämä ministeri
Braxin esittely osoittaa nimenomaan ihmisoikeusulottuvuuden. Toteaisin
siitä vielä tämän toisen puolen,
mikä on tämän käräjäoikeuksien
ja muun rikosoikeuden ulkopuolella, eli hallinto-oikeuksien puolella
ja myös sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan osalta
tapahtuvan 15 kuukauden odottamisen, vaikka se ei teidän
hallinnonalaanne kuulukaan. Samoin vakuutusoikeuksissa menee sama
15 kuukautta. Eli jos henkilö riitauttaa vaikkapa Kansaneläkelaitoksen
päätöksen tai sitten joutuu vakuutusoikeuteen
esimerkiksi eläkekysymyksensä vuoksi, työkyvyttömyyseläke
on hylätty ja vakuutusoikeus sitten käsittelee,
niin on kohtuuttoman pitkiä odotusaikoja ja vielä sitten
sanotaan, että menkää työvoimatoimistoon
ilmoittautumaan työvoimaksi, kun ei mennyt työkyvyttömyyseläke
läpi. Siis tämäntyyppisiä vinoutumia
on.
Kysyisin molemmilta ministereiltä, toivottavasti ehditte
vastata: Onko tällä valtioneuvoston käynnistämällä tuottavuusohjelmalla
vaikutusta kielteisessä mielessä näiden
tavoitteiden saavuttamiseen, mitä täällä nyt
yritetään näillä muilla priorisointi-
jne. tavoilla saada aikaan?
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämähän on ehdottomasti
Suomen pahin ihmisoikeusongelma tällä hetkellä,
että oikeudenkäynnit viivästyvät.
Sehän on ollut hyvin pitkä aikaväli,
jolloin tämä ongelma on syntynyt ja tullut niin
pahaksi, että väestöpohjaan nähden
Suomella ja Italialla taitaa olla suurin piirtein saman verran tuomioita.
Näinä vuosina on myös tehty paljon uudistuksia
ja erityisesti ministeri Brax on kovasti yrittänyt päästä tästä eroon.
On muutama asia, joihin haluaisin kiinnittää huomiota.
Aivan niin kuin ed. Tiusanen sanoi, olisi kyllä tavattoman
hyvä, jos tämä menettely koskisi myös
vakuutusoikeutta ja markkinaoikeutta, joissa ihmisillä on
hyvinkin vakavia intressejä pelissä, joko eläkeläisellä tai
sitten yrittäjällä.
Kun oli puhetta ihmisoikeustuomioistuimesta, niin sehän
on lähes yhtä hidas kuin Suomen oikeuslaitos.
Minä olin mukana Euroopan viisaissa, ja meidän
piti keksiä temppuja, millä tavalla se uudistettaisiin.
No, se meidän temppukokoelmammehan kaatui siihen, että Venäjä sitten blokkasi
koko homman. Mutta viisaissa oli mukana lordi Woolf, joka oli ollut
Chief Justice Englannissa, ja hän oli johtanut semmoista
pientä työryhmää, joka selvitti
ihmisoikeustuomioistuimen työtapoja.
Nyt kun me olemme tehneet lähes kaikki uudistukset,
jotka ovat mahdollisia, ja meillä on tuomareita pohjoismaisittain
riittävästi, niin minä toivon, että ministeri
Brax panisi pystyyn työryhmän, joka kävisi
kuulemassa tuomareita, tutkimassa ja panisi puheenjohtajaksi vaikka Mikko
Tulokkaan, joka on käytännön mies, ja
etsisi sillä tavalla avausta tähän tilanteeseen,
koska minä luulen, että se voisi avata tämän
padon paremmin kuin moni muu uudistus.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys ei ole tärkeä pelkästään
kansalaisten vaan myös yrittäjien oikeusturvan
kannalta. Meillähän monien yritysten saneerausohjelmat ovat
kuihtuneet siihen, ettei niitä ole ehditty käsittelemään,
minkä takia yritysten konkurssiin ajaminen on ollut hyvin
yleistä ja seuraamukset sen mukaan kohtuuttomia yrittäjälle.
Lakiesityksen toinen puoli on sitten se, että on oikeuksissa riittävästi
asiantuntevaa työvoimaa, jotta tuomiot annetaan määräajassa.
Valtio joutuu isoihin korvauksiin, jolleivät oikeudet saa
lisää työvoimaa. Taloudellisesti viisaampaa
olisikin palkata lisää tuomareita ja henkilökuntaa
kuin alkaa suorittaa korvauksia jatkuvasti viivästyneistä tuomioista.
Arvoisa puhemies! Käräjäoikeuksia
rasittavat tällä hetkellä kohtuuttomasti
oikeustoimin perittävät pikavipit, jotka ovat
keskimäärin 120 euron suuruisia. Vuonna 2007 pikavipeistä annettiin
jo 220 000—230 000 velkomustuomiota,
ja määrä kasvaa. Pikavippien yleistyttyä käräjäoikeuksia
on työllistetty kohtuuttoman paljon pienten velkojen takia.
Onkin tärkeätä, että pikavippien
perintään saadaan menettely, jossa ei tarvita käräjäoikeuksien
tuomioita. Käräjäoikeuksissa käsitellään
myös muita sellaisia asioita, jotka eivät välttämättä kuulu
niiden piiriin. Riitojen sovittelua on myös syytä tehostaa.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Myös minä kannan huolta
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen 6 artiklasta, oikeudenmukaisesta
oikeudenkäynnistä. On aivan selvää,
että koska se kuuluu yksilön perusoikeuksiin,
jokaisen jäsenvaltion tulisi täyttää ne
edellytykset, joilla kansalainen saa asiassaan oikeutta oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin vaatimusten mukaisesti ja kohtuullisessa
ajassa. Minusta on hyvin huolestuttavaa se, että Suomi
saa näitä muistutuksia pitkittyneistä oikeudenkäynneistä.
Ministeri Brax viime kaudella ansiokkaasti lakivaliokunnan puheenjohtajana
ja itse jäsenenä kannoimme huolta tästä asiasta.
Olisi hienoa, että Suomi vihdoinkin pääsisi
eteenpäin tässä kysymyksessä.
Perimmiltään kysymys kuuluu, millainen oikeusvaltio
Suomen halutaan olevan. Tästä on kysymys. En todellakaan
haluaisi, että Suomea verrataan kansainvälisesti
maihin, joita täällä muun muassa ed.
Söderman nosti esiin, puhumattakaan sitten pohjoismaisesta
vertailusta. Tämä on vakava asia, ja uskon, että tällä lailla
ja hallituksen esityksellä myös viedään
tätä asiaa oikeaan suuntaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! 90-luvun alkupuolen pankkikriisin yhteydessä käynnistyivät
ne oikeudenkäynnit, jotka viivästyivät
sitten läpi 90-luvun aina tälle vuosituhannelle
ja joittenka johdosta ihmisoikeustuomioistuin sitten antoi langettavat
tuomiot Suomelle — muistankohan minä oikein, oliko
niitä peräti yli 30, siis paljon joka tapauksessa.
Nyt ollaan jälleen samanlaisessa tilanteessa kuin olimme
silloin laman syövereissä 90-luvun alkupuolella,
91, 92, 93. Wincapita kuvaa yhtä kulttuuria, pyramidihuijaustapausta,
ilmeistä sellaista. Nyt meillä ei vielä ole
pankkikonkurssinäkymää olemassa, mutta
ei ole kaukana, etteikö jokin sellainen pankki, joka vielä toimii
Suomessa, tulisi tähän tilaan, jos tämä lama
tästä voimakkaasti syvenee. Se johtaa silloin
tietysti omaisuudenhoitoyhtiöitten perustamiseen, ja sitä kautta
nämä oikeudenkäynnit sitten käynnistyvät.
Ne saattavat olla todella hankalia ja vaikeita, koska niissähän
on kaikki mutkat käyty hämäämismielessä läpi,
mitä mutkia voidaan käyttää,
ja aivan rinnalla on koko ajan harmaan talouden ja mustan talouden
elikkä talousrikollisuuden toimeliaisuutta. Kaikki ne yhdessä tekevät
tämän lainsäädännön
erinomaisen tarpeelliseksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta kohtuullinen aika, jos tutkinta on
saatu päätökseen, olisi, että puolessa
vuodessa saataisiin tämmöinen asia käsittelyyn,
koska sekin on pitkä aika. En tiedä ihan tarkkaan,
mitä tässä on mietitty, mutta kuitenkin
sinällään, niin kuin ed. Pulliainen totesi,
se tutkintahan vie tietysti jo oman aikansa. Mutta kun se saadaan
siihen tilanteeseen, että voidaan lähteä pohtimaan,
mikä tässä nyt tuomioksi voisi tulla,
niin silloin se ei kyllä voi viedä niin pitkään.
Mutta ed. Tiusanen avasi tämän keskustelun, että näissä kaikissa
tapauksissa pitäisi kyllä myös muualta
saada, vakuutusoikeuksista ja — laajentaisin keskustelua
vielä — jopa Kelasta ensisijainen päätös
kuukaudessa, tämä eka päätös.
Nämä kaikki venyy ja paukkuu, ja jos sairaille
ihmisille eläkettä anotaan tai jos oikeutta haetaan
johonkin väärään päätökseen,
niin kun siellä menee vuosikausia, niin ennättää ihminen
kuollakin. Minusta näihin kaikkiin pitäisi saada
jotkut tämmöiset enimmäisajat, niin että niiden
yli ei vaan voi mennä, tai meille tulee kohta kyllä EU-tuomioistuimesta
semmoisia päätöksiä, että Suomi ei
ole näissäkään noudattanut hyviä ihmisoikeusperiaatteita.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ei voi olla muuta kuin tyytyväinen,
että ministeri Brax on tuonut tämän esityksen
eduskunnalle, koska on suuri ongelma, että oikeuskäsittelyt ovat
viivästyneet. Siitä on tietysti osoituksena se, että Suomen
kansalaiset ovat valittaneet paljon ihmisoikeustuomioistuimeen juuri
tästä asiasta. Eniten valituksia Suomesta on tullut
siitä, että oikeuden saanti on viivästynyt
eli käsittely on viivästynyt ja siihen on mennyt
pitkä aika.
Mutta ikäväkseni kyllä täytyy
todeta, että nyt sama ongelma on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimessa
eli siellä ovat asiat kasaantuneet, eivät ainoastaan
Suomen valitusten vuoksi suinkaan, vaan naapurimaasta on tullut
niin paljon valituksia, että siellä ovat myös
valitukset kasautuneet, ja näin ollen sieltä joudutaan
myös odottamaan vastauksia ja ratkaisuja. Mutta tähän
on jo onneksi puututtu Euroopan neuvostossa ja ongelmaan yritetään
löytää ratkaisua. Täytyy toivoa,
että siellä yhtä jämerästi
tähän käydään kiinni
kuin nyt on käyty Suomessa ministeri Braxin myötä.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa aikaisemmin piti ed. Söderman
hyvän puheenvuoron. Perustuslakivaliokunnassa
me olemme kiinnittäneet huomiota useammankin kerran näihin
kestoihin ja siihen, miten ihmisten oikeusturva käytännössä toteutuu,
ja olemme huomauttaneet siitä, että nykyinen tilanne
ei täytä oikeusvaltion tunnusmerkkejä kaikilta
osin. Erityisesti yksilötason ongelmana asia korostuu, koska
ihminen tuossa tilanteessa on hyvin yksin suuren koneiston armoilla,
ja ne tuntemukset ja kokemukset, joita ihmisellä sitten
on siitä, että oikeuden saanti viivästyy
merkittävällä tavalla, eivät
millään tavalla ole kunniaksi Suomelle vaan päinvastoin
häpeäksi.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Yritän vastata kootusti kaikille.
Ed. Tiusanen aloitti tärkeällä puheenvuorolla, jossa
ehkä tärkein asia oli vakuutusoikeuden osuus.
Tämä lautakunta ei kuulu oikeusministerille, mutta
vakuutusoikeus kuuluu. Minä olen nimittänyt työryhmän
pohtimaan vakuutusoikeuden työskentelytapojen uudistamista
kokonaan ja siinä osalla myös sen käsittelyn
nopeuttamista.
Ehkä enemmän eduskuntaakin kiinnostava osuus
on myös se, että tämä työryhmä,
jota johtaa oikeusneuvos Niilo Jääskinen — joka
vastikään on itse asiassa kyllä jo hallituksen
tasolla nimitetty tulevaksi Euroopan julkisasiamieheksi EY-tuomioistuimeen — hakee
ratkaisua myös tähän vakuutusoikeuden
lääkärijäsenten rooliin ja muun
muassa heidän mahdollisiin kytköksiinsä tai
siihen, ettei tulisi edes epäilyjä sen suhteen,
kun niitä paremmin rekisteröitäisiin
ja katsottaisiin paremmin heidän toimintansa läpinäkyvyyden
perään.
Ed. Söderman puhui sitten myös samassa yhteydessä aivan
oikein markkinaoikeudesta, ja tältä osin niin
ikään meillä on työtapojen parantamisprosessi.
Markkinaoikeus pääsee kohta toiseenkin prosessiin,
koska hallitusohjelman mukaisesti markkinaoikeuteen mahdollisesti
keskitetään immateriaalijuttuja entistä enemmän,
eli markkinaoikeudesta on tulossa myös nykyistä paljon
suurempi oikeus, ja siinä yhteydessä nämä ed.
Södermanin viisaat puheet työtavoista nousevat
entistä tärkeämpään
asemaan.
Ed. Tiusanen kysyi tuottavuusohjelmasta. Tuomioistuinten osalta
on ensinnäkin niin, niin kuin ed. Söderman sanoi,
että noin pohjoismaisessa vertailussa tuomarien määrä on
kyllä jotakuinkin riittävä. Tuottavuusohjelmassa
tuomioistuinten osalta tämän hallituskauden alussa
pienennettiin vaatimuksia henkilökunnan vähentämisestä edellisen
hallituksen jäljiltä, ja tämän
jatko-ohjelman osalta tuomioistuimet jätettiin heti koko
hallituksen toimesta — oikeusministeri sai täyden
tuen — kokonaan pois. Eli meillä on vähemmän
tuottavuusohjelman vaatimuksia kuin oli edellisellä vaalikaudella,
mutta meillä on atk:n avulla ja myös monien näiden
jo lueteltujen seikkojen lisäksi sitten mahdollisuuksia
näissä työtavoissa.
Ed. Söderman mainitsi Mikko Tulokkaan. Minä etunimen
hyväksyn: olen Mikko Könkkölän
nimittänyt johtamaan ed. Södermanin kaipaamaa
työryhmää, joka katsoo myös
näitä asioita. Eli Vaasan hovioikeuden presidentin
johdolla on vastikään tämä työ aloitettu — itse
asiassa varmaan työ on vasta alkamassa, koska olen nimittänyt
toimikunnan katsomaan myös näitä asioita, joihin
ed. Söderman viittasi, ja nimenomaan myös jalkautumaan
kentälle ja kysymään.
Jos teitä kiinnostavat enemmän nämä työtapakeskustelut,
niin Valtiontalouden tarkastusviraston raportti eräiden
hallinto-oikeuksien toiminnasta on ihan mielenkiintoista luettavaa.
Voi olla, että perustuslakivaliokunnan jäseniä ja
lakivaliokunnan jäseniä kiinnostaa se laajemminkin.
Se on poikinut myös näitä työtapakeskusteluja
aika paljon. On selvästikin hyvin suuria eroja siinä, millä tavalla
tuomioistuimen johtaja pystyy johtamaan kannustavalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Hyvin lyhyesti vielä muista esiin
tulleista asioista.
Pikavipeistähän, ed. Laxell, meille on tulossa lainsäädäntö,
joka todennäköisesti vähentää näitä juttuja,
kun pikavipit suitsitaan, jo ennen kuin niitä otetaan,
selvästikin suuremman harkinnan piiriin, ja tältä osin
kohta pääsemme eduskuntakäsittelyyn asiassa.
Ed. Pulliaisen puheenvuorossa oli paljon semmoista, mikä puhuttaa
oikeusministereitä tällä hetkellä Eurooppa-kokouksissakin.
On aika yleisesti toistettu lause "Economic crisis means economic
crimes". Meillä on suuri riski, että nämä ajat
tuottavat myös epätoivosta tai sitten muista syistä johtuen
myös talousrikollisuudessa semmoista liikehdintää,
jota ei toivota.
Aivan lopuksi ja lyhyesti näistä ed. Laxellin esiin
tuomista muisteluista: Niin ikään ehkä 1990-luvun
laman jäljiltä meillä on yrityssaneerauslakia
muutettu niin, että yrityssaneeraukseen pitää hakeutua
nyt aikaisemmin, jos haluaa sen lain piiriin. Minä luulen,
että se on kuitenkin se kaikista tärkein viesti.
Se laki toimii nyt tehokkaammin. Tuomioistuimilla on myös
siinä tehokkaammat määräajat.
Mutta oleellisinta on, ja tämä nyt yrityskentässä varsinkin
näinä päivinä pitäisi
tuntea, että yrityssaneerauksen piiriin pitää hakeutua
heti eikä niin kuin silloin viime laman aikana monesti
vasta niin myöhään, että vaikka
oikeudenkäyntikään ei olisi viivästynyt, niin
joka tapauksessa asiat olivat usein päässeet jo
aika pitkälle sitten velkojien näkökulmasta
ja muiden, kilpailevien yritysten näkökulmasta,
joten minä luulen, että tällä kertaa
laki on parempi, ohjaa paremmin jo aikaisemmassa vaiheessa. Mutta
toki näissä kaikissa asioissa meillä on
vielä parannettavaa.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Vaikka ministeri Brax on täällä varsinaisesti
ollut lakia esittelemässä, niin minulle osoitettuun
kysymykseen liittyen oman hallinnonalani tuottavuustavoitteisiin,
jonka ed. Tiusanen kysyi, vastauksena voisin lyhyesti todeta, että en
katso itse, että tuottavuustavoitteilla olisi tähän
mitään erityistä vaikutusta. Meillä on
tehty periaatelinjaus siitä, että tuottavuustavoitteet
eivät koske operatiivisissa tehtävissä olevia
poliiseja, enkä usko, että tältä osin
mitään erityistä merkitystä näiden
asioiden käsittelyn venymisen kannalta voitaisiin todeta.
Toki ehkä tätäkin kannattaa tarkastella
hieman syvällisemmin, jos tällaista ilmenee.
Meillähän periaatelinjaus on muutenkin se, että tuottavuutta
haetaan rakenteita uudistamalla, teknisiä järjestelmiä parantamalla
ja yhteistyötä tiivistämällä.
Uskon, että tätä kautta pääsemme
hyvin niihin tuottavuustavoitteisiin, joihin olemme sitoutuneet.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olen hyvin iloinen tästä uutisesta,
että Mikko Könkkölä on nimitetty
työryhmää vetämään. Minä voisin
lähettää hänelle tämän
lordi Woolfin raportin, koska se oli hyvin nokkelasti tehty.
Silloin kun minä olin eduskunnassa viimeksi, 25 vuotta
sitten, niin täällä oli hyvin paljon
vanhanaikaisemmat työtavat kuin nyt on, ja me puhuimme
silloinkin, että ne pitää uudistaa. Nythän
niitä on aika paljon uudistettu, mutta muutosvastustus
on ollut valtava. Sama koskee Oikeusasiamiehen kansliaa, Oikeuskanslerinvirastoa
ja tuomioistuimia. On totuttu vanhoihin tapoihin, tehdään
asiat samalla tavalla, vaikka voitaisiin hyvin paljossa vetää mutkat
suoraksi, ilman että ihmisten oikeusturva vähenee.
Minusta olisi hirveän tärkeätä saada
draivia sisälle. Silloin kun jutut tulevat sisään,
voi hyvin paljon miettiä, miten niitä hoidetaan.
Pikkurikosjuttuja, joissa on tunnustettu kaikki, voitaisiin kyllä hoitaa
todella paljon nopeammin.
Minä toivotan tälle työryhmälle
menestystä. Minä luulen, että tässä on
ydin tähän sumaan. Nämä suuret
lakiuudistukset eivät auta, vaan se, että siirrytään
semmoisiin työtapoihin, että hitaan käsittelyn
periaate unohtuu.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tuottavuusohjelmahan toimii tietysti poliisipuolella myös
niin, että kun poliisin muuta henkilöstöä vähennetään,
niin myös poliisin tehokkuuteen, poliisin hälytysvalmiuteen
ja moniin muihin asioihin se saattaa välillisesti vaikuttaa
kielteisesti. Tähän asiaanhan ovat muun muassa
ammattijärjestöt kiinnittäneet tuottavuusohjelman
vaikutuksissa poliisin osalta huomiota.
Täällä on aikaisemmin puhuttu myös
harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnasta. Tältä osin
on kyllä syytä todeta eduskunnan pöytäkirjoihin
julkisesta seminaarista, STTK:n sisäisen turvallisuuden
seminaarista, että kun siellä ihmeteltiin, miksi
harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaa ei ole sisäisen
turvallisuuden ohjelmassa noteerattu, niin ministeri totesi, että se
kattaa niin laajan alueen, että on ollut pakko karsia.
Tämä on tiettyä valintaa, joka näkyy
nyt siinä, että muun muassa krp:hen vuoden 2004
alusta sijoitettu ulkomaisen laittoman työvoiman valvontayksikkö on
sulautettu nyt muuhun krp:n toimintaan. Samaan aikaan tuottavuusohjelmalla
muun muassa työsuojelun ja työehtojen valvontaa
heikennetään. Samaan aikaan lyhyessä ajassa
ulkomaisten työsuhteiden määrä on kaksinkertaistunut.
Eli tässä on selkeästi nyt rakenteellisesti
tehty harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan liittyviä järjestelyjä,
joiden on syytä pelätä vaikeuttavan asioiden
tutkintaa.
Kuten ministeri Brax ed. Pulliaisen aikaisemmin pitämään
ansiokkaaseen puheenvuoroon viitaten totesi, niin nimenomaan on
vaara, että tällaisina talouden järisemisen
aikoina voi syntyä myöskin suuria laillisuuteen
ja lailliseen liiketoimintaan kohdistuvia uhkia, ja sen takia nyt
pitäisi olla hyvin tarkka näissä asioissa — sen
lisäksi, että tietysti tähän
ulkomaisen työvoiman riistoon ja pimeän työvoiman
kysymykseen liittyy vakavia ihmisoikeusloukkauksia myöskin.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ehkä on syytä korjata ed.
Rajamäen muutamia väittämiä.
Ensinnäkin, sisäisen turvallisuuden ohjelman priorisoinnin
on hoitanut työryhmä itse. Eli tässä ei
ole mitään poliittista valintaa, koska emme voi ottaa
todella monia toimenpiteitä yhteen ohjelmaan. Niitä on
nyt jo yli 70. Ei tässä ole ollut mitään
hallituksen tai muun tahon poliittista tarveharkintaa.
Toiseksi, kaikkea ei voi priorisoida yhtä aikaa. Olen
joutunut valitettavasti keskittymään lähinnä työttömien
poliisien työllistämiseen, joita teidän
jäljiltänne minulla on todella suuri määrä.
Toinen kysymys, mihin me olemme hyvin voimakkaasti panostaneet,
on arjen turvallisuus. Tästä esimerkkinä on
muun muassa nimikkopoliisitoiminta koulujen osalta.
Ennaltaehkäisy on tällä hetkellä se
työ, mikä on meillä kaikkein tärkeimpänä,
ja uskon, että sitä kautta saamme heijastusvaikutuksia
myös muualle. Mitään erityistä ongelmaa
talousrikostorjunnan osalta en ole huomannut ainakaan viime aikoina.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Ehkä tämän
talousrikollisuuden osalta on vielä kanssa selvitettävää;
joskus on tietysti oleellisempaa, että tehdään
ne lakimuutokset eikä kutsuta taas jotain porukkaa tekemään
ohjelmaa. Ja se, mikä jäi edelliseltä hallitukselta
täysin tekemättä, oli tämä tulliselvitysrikos,
jonka olen tänne eduskuntaan nyt tuonut.
Parhaillaan me käymme erittäin hedelmällistä keskustelua,
jonka uskon tulevan johtamaan lopulta myös rakennusalalla
arvonlisäveron kääntämiseen.
Olen itse menossa Itävaltaan tutustumaan järjestelmään.
Ministeri Katainen on pitänyt puheenvuoroja, joissa hän
korostaa, että Ruotsin mallia täytyy seurata.
Meillä on aivan erilainen asenne ja toimintailmapiiri ja
valmius ministerien välisessä yhteistyössä tuoda
eduskuntaan asti lakeja. On merkittävää,
että tässä hallituksessa siitä,
mistä ministerit viime hallituksessa tappelivat, ministerit
sopivat ja eduskuntaan tuotiin tulliselvitysrikos koko siinä laajuudessa
kuin muun muassa asiantuntija Hirvonen on toivonut.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Erityisesti oikeusministerin kannattaa olla
hyvin tarkkana esittäessään tiettyjä näkemyksiä nimenomaan
niitten paikkansapitävyyden osalta. Edellisen hallituksen
aikana, kun ministeri Itälän jäljiltä talousrikostorjuntaa
lähdettiin selvittämään, 10
prosenttia talousrikostutkijoiden vakansseista oli täyttämättä.
Ne täytettiin välittömästi toimestani
kohdistamalla lisäpalkkausrahoja talousrikostutkijoiden
vakansseihin. Viime kaudella perustettiin 71 talousrikostutkijan
vakanssia, tehtiin systemaattista kehitystyötä,
joka muun muassa sai tilaajavastuun osalta myös vauhtia
työmarkkinajärjestöjen vuoden 2004 tulopoliittisista
ratkaisuista, ja tehtiin tältä osin todella harmaan
talouden osalta myös ulkomaisen laittoman työvoiman
valvontaan liittyen tämä äskeinen krp:hen
liittyvä järjestely. Monia muitakin toimenpiteitä tehtiin,
ja hyvin keskeinen oli edellisen hallituksen jo hyväksymä,
siis vuonna 2006 loppuvuodesta hyväksymä, neljäs
talousrikostorjuntaohjelma, johon liittyi jo sitoutuminen ja hyväksyntä muun
muassa käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
aikaansaamiselle, jotta ketjuuntumis- ja rakennusurakoissa voidaan
puuttua tähän harmaaseen talouteen.
Arvoisa ministeri, oikeusministeri, te olette ollut täällä paikalla,
kun täällä on käyty tätä asiaa läpi.
Teidän tiedossanne täytyy olla, että Suomen
hallituksen kanta, joka suuressa valiokunnassa ennen Ecofin- ja
ministerineuvostoja on esitetty, on valtiovarainministerin johdolla
ollut, että Suomen hallitus vastustaa käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän pilotin laajentamista,
jota Saksa ja Itävalta ovat esittäneet. Siitä löytyy
dokumentit, se on ollut Suomen hallituksen kanta.
Kun komissaari Frattinin kanssa myöskin lähdettiin
valmistelemaan eräitä muita asioita liittyen muun
muassa niihin työnantajiin, jotka pitävät
laitonta ulkomaista työvoimaa, kohdistuviin sanktioihin,
niin te olette löytänyt oikeudellisen lähestymistavan
torjua rikosoikeudellisten sanktioiden kohdistamista näihin
työnantajiin. Kysymys on aika kovista tarpeista reagoida
harmaan talouden vyöryyn ja laajenemiseen.
Minusta sisäministerin täällä esittämä kanta oli
hyvin yhtenevä STTK:n sisäisen turvallisuuden
seminaarissa esittämään kantaan, että sisäisen
turvallisuuden ohjelman käsite on niin laaja, että kaikkea
ei voi priorisoida. Ei hallituksen ja sisäministerin esityksiä ja
hallituksen esityksiä mikään työryhmä eduskunnalle
saata, hallitus hyväksyy ne. Mutta tämän
hallituksen asenne on ollut harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaan,
kaikkiin niihin neljännen talousrikostorjuntaohjelman kohtiin,
nihkeä.
Täällä ed. Pulliaisen ja monien muiden
kanssa käymämme voimakas keskustelu näistä kysymyksistä onneksi
todella johti oikeusministerin osalta tulliselvitysrikoksen ratkaisuun.
Se oli todella tärkeä asia, ja se oli oikeusministerin
osalta yksi tärkeimpiä. Valtiovarainministerin
osalta äsken mainitun lain osalta ja korjauksen osalta tärkeitä olivat
sitten myös verotustietojen saaminen käyttöön
ja tämäntyyppiset rahaliikenteeseen liittyvät
tarpeet, jotka eivät ole edenneet. Myöskään
ymmärtääkseni työ- ja elinkeinoministeriön
osalta ei ole edennyt valtion tukia saavia yrityksiä koskevien
verotustietojen käyttöönsaanti. Ei näistä ole
kantanut oikeusministeri eikä sisäministeri tässä hallituksessa
eikä ainakaan tässä salissa huolta. Minusta
on sinänsä merkittävää,
että aikaisemmin — minä muistan — sisäministeri
ei ole ylipäänsä käyttänyt
ilmausta "talousrikos" tai "harmaan talouden torjunta", nyt tänä päivänä sekin
on tapahtunut.
Ensimmäinen varapuhemies:
Käsittelyssä on siis lakiesitys oikeudenkäynnin
viivästymisen hyvittämisestä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Juuri tämän takia en käy
pidempään keskustelua tästä aivan
toisesta teemasta.
On tietysti selvä, että sen asian osalta,
miten on suhtauduttu Saksan ja Itävallan vielä laajempaan
kokeiluun, on totta se, mitä entinen ministeri Rajamäki
sanoi, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen
kanssa, seuraako Suomi nyt vakavasti ja toisin kuin aiemmin Ruotsissa
viime kesänä aloitettua rajattua kokeilua rakennusalalla käännetystä verotaakasta
arvonlisäveropuolella. Meillä ovat myös
harmaan talouden torjunta ja talousrikossyyttäjät
ja verkosto tässä asiassa erittäin aktiivisia,
ja vastaus on ollut, että Suomi seuraa Ruotsin kokeilua.
Itävallan kokeilu näillä näkymin
vuonna 2008 tuotti 400—500 miljoonaa lisää verotuloja
Itävallan valtiolle, mikä sekin on hyvin tärkeä aspekti
tässä keskustelussa. Asia on siis vielä kesken,
mutta viimeaikaiset puheenvuorot ovat saaneet kyllä toiveikkuutta
oikeusministeriön osalta.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki jaksaa katsoa peruutuspeiliin.
Onneksi minä ja ministeri Brax katsomme eteenpäin
emmekä jatkuvasti pohdi, mitä mahdollisesti Frattini
on tehnyt 2000-luvun alkupuolella. No, ehkä siitäkin
on hyvä välillä käydä keskustelua.
Ensinnäkin on syytä todeta se, että ei
sisäisen turvallisuuden ohjelmaan ole kirjattuna kaikkea sitä,
mitä me teemme. Toki teemme paljon muutakin kuin ne kirjaukset,
jotka ovat sisäisen turvallisuuden ohjelmassa. Se on kuitenkin
tärkeä ohjenuora, missä paneudutaan tiettyihin
yksittäisiin kokonaisuuksiin, ja poikkihallinnollisuus
on mielestäni erittäin tärkeä osa
sisäisen turvallisuuden ohjelmaa kaiken kaikkiaan.
Mielestäni on aika erikoista, että ed. Rajamäki
väittää, että en ole tässä salissa
koskaan käyttänyt ilmausta "harmaan talouden torjunta". Ehkä on
syytä tarkastaa sekin asia pöytäkirjoista,
ettei tarvitse täällä muunneltua totuutta
puhua.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin sisäministerin
kannattaa nyt käydä oikein hyvin läpi
näitä oikeus- ja sisäministerineuvoston
papereita. Frattinin nämä komission aloitteet ovat
vuodelta 2006 ja ovat hyvin ajankohtaisia. Niitähän
edelleen komissio valmistelee ja neuvostossa käsitellään.
Minä haluan vielä huomauttaa siitä,
että hallituksen kanta valtiovarainministerin johdolla
on ollut kielteinen käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
yleensä laajentamiseen ja kokeilemiseen Saksan, Itävallan
ja Ruotsin myönteisyydestä huolimatta. Toivon,
että nyt tämä eduskunnassa käyty
keskustelu, mitä tässä on käyty,
painaa hallitusta, pakottaa suoraan sanoen, lähtemään
tässä Saksan viitoittamalle ja EU:n yhteiselle
rikostorjuntatyölle.
Aikaisemmin ministeri Holmlund puhui poliisin viroista. Siinä oli
taas peruutuspeiliin katsomista, kaikki ongelmathan on hyvä kaataa
edeltäjän tiliin tietysti. Haluan huomauttaa,
että edellinen hallitus piti huolta poliisien työllistämisestä erillismäärärahoin
plus muin ratkaisuin. Nyt tämä notkahdus on huhtikuun
2007 jälkeinen tilanne, jossa tuottavuusohjelmalla ja poliisijohdon
huonolla alueellistamisratkaisulla syntyi viime joulukuussa tilanne,
jossa alueet olivat irtisanomassa työpaikkoja eikä oltu
jatkamassa näitä vakansseja. Minusta kannattaa
nyt ihan omilla jaloilla ruveta seisomaan, jo kohta kaksi vuotta
on ministerinä oltu.
Keskustelu päättyi.