8) Hallituksen esitys laiksi passilain ja eräiden siihen
         liittyvien lakien muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Sisäasiainministeri Anne Holmlund
         
         Arvoisa puhemies! Passilain uudistamisessa on kyse niin sanotun
            toisen vaiheen lainsäädäntömuutoksista.
            Muutokset pohjautuvat EU:n passiasetukseen vuodelta 2004. Asetus
            edellyttää, että jäsenvaltiot
            lisäävät sormenjäljet passeihin
            ja muihin matkustusasiakirjoihin. Näitä ovat diplomaatti-
            ja virkapassit, muukalaispassit ja pakolaisen matkustusasiakirjat.
            Tämän tulee tapahtua viimeistään
            28.6.2009.
         
         
         Ensimmäisessä vaiheessahan digitaalinen kasvokuva
            lisättiin passeihin. Muutos toteutettiin Suomessa vuonna
            2006 hyväksytyllä passilailla. Nyt esitetyt muutokset
            merkitsisivät käytännössä sitä,
            että passin hakijoilta otetaan passia haettaessa kaksi
            sormenjälkeä. Sormenjäljet tallennetaan
            kansalliseen tietokantaan kuten muutkin passin tiedot ja ne säilytetään
            yhtä pitkän ajan kuin muut tiedot.
         
         
         EU:n passiasetus ei edellytä rekisteröintiä. Päätös
            on jätetty jäsenvaltioille. EU:n edellyttämä sormenjälkien
            tallentaminen passin siruun edellyttää vain tiedon
            väliaikaista tallentamista tietokantaan.
         
         
         Nyt käsittelyssä olevassa passilain muutoksessa
            esitetään siis sormenjälkitietojen rekisteröintiä ja
            tallentamista kansalliseen tietokantaan. Perustelut ovat mielestäni
            painavat. Rekisteröinnillä voidaan taata paremmin
            passinhakuprosessin turvallisuus ja henkilöllisyyden luotettava
            varmistaminen. Jokaisella passia hakevalla pitää olla
            oikeus luottaa siihen, ettei viranomainen ole vahvistanut hänen
            henkilöllisyyttään kenellekään
            muulle.
         
         
         Sormenjälkitiedot sisältävästä tietokannasta tulee
            laaja kansallinen tietokanta, koska tulevaisuudessa lähes
            kaikkien aikuisväestöön kuuluvien
            suomalaisten sormenjäljet olisivat siellä. Tästä syystä yksityisyyden
            suoja pyritään varmistamaan monella tavalla:
         
         
         Ensinnäkin ehdotetut rekisteröidyn sormenjäljen
            käyttö- ja luovutusoikeudet on rajattu mahdollisimman
            tarkkarajaisesti ja yksiselitteisesti. Käsittelylle esitetään
            asetettavaksi erittäin tiukat edellytykset, jotka poikkeavat
            muiden passitietojen käsittelystä.
         
         
         Toiseksi esityksessä on pyritty vahvistamaan biometrisiin
            tunnisteisiin liittyviä tietosuoja- ja tietoturvavaatimuksia.
            Esityksessä on pyritty sovittamaan yhteen toisaalta passinhakijoiden
            yksityisyyden suoja ja toisaalta viranomaisten ja koko yhteiskunnan
            tarpeet turvallisuuden takaamiseksi. Kyse on punninnasta, joka tehdään
            yksityisyyden suojan sekä julkisen vallan ja yhteiskunnan
            tarpeiden välillä. On huomioitava, että jo nykyisellään
            poliisin rekistereihin tallennetaan huomattava määrä tunnisteita,
            myös arkaluontoisia tietoja. Näiden osalta ei
            ole ilmennyt ongelmia.
         
         
         Sormenjälkitietojen käyttöoikeus
            ehdotetaan rajattavaksi vain niille, jotka työtehtävissään
            tietoa välttämättä tarvitsevat.
            Tämä sisältää edellytyksen
            siitä, että sormenjälkiä voidaan
            käyttää vain viimeisenä mahdollisena
            tunnistamiskeinona. Käytännössä sormenjälkitietoja
            voisivat käyttää vain passiviranomaiset,
            rajatarkastusviranomaiset ja poliisi tarkkaan rajatuissa tapauksissa,
            kuten tunnistamisessa, asiakirjan aitouden toteamisessa passin hakemisessa
            tai myönnössä ja matkustusoikeuden osoittamisessa.
         
         
         Poliisille ehdotetaan yleistä oikeutta tunnistaa henkilö myös
            asiakirjan sormenjäljistä silloin, kun poliisilla
            on laissa säädetty oikeus tai velvollisuus tunnistaa
            henkilö. Näitä ovat esimerkiksi vainajan
            ja tuntemattoman uhrin tunnistaminen tai henkilön tunnistaminen
            kuulustelutilanteessa. Poliisilla ei olisi oikeutta käyttää tietoja
            rikosten ennaltaehkäisemiseen tai tutkintaan.
         
         
         Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys sisältää lisäksi
            muita, pienempiä muutoksia passilakiin. Kyse on lähinnä vuonna
            2006 hyväksytyn passilain voimaanastumisen jälkeen
            todetuista soveltamiskysymyksistä.
         
         
       
      
         
         Jacob   Söderman /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä lakiesityshän
            perustuu Euroopan unionin toivomuksiin ja on varmaan hyvin asianmukainen
            noin yleisesti ottaen.
         
         
         Siihen sisältyy yksi ongelma, jonka varmaan perustuslakivaliokunta
            aikanaan selvittää, niin että siihen
            ei nyt kannata ottaa mitään tiukkaa kantaa. Nimittäin
            ihmisoikeustuomioistuin on 4.12. tehnyt ratkaisun, joka koskee kahta
            rikoksesta epäiltyä henkilöä,
            joiden sormenjäljet otettiin ja tallennettiin. Kun heidät
            vapautettiin oikeudessa, he vaativat, että sormenjäljet
            piti rekisteristä poistaa. Englanti ja Wales kieltäytyivät, mutta
            ihmisoikeustuomioistuin katsoi, että koska heidät
            oli vapautettu ja he olivat syyttömiä, oli kohtuutonta
            heidän yksityisyytensä kannalta, että sormenjäljet
            tallennettiin.
         
         
         Tältä kannalta tietysti koko ajatus siitä,
            että kaikkien suomalaisten sormenjäljet tallennetaan,
            tulee hieman outoon valoon. Mutta erityisesti se, että poliisi
            voisi rikoskuulustelussa käyttää tätä sormenjälkirekisteriä,
            niin kuin tässä sanotaan, henkilöllisyyden
            tunnistamiseksi, tulee vielä epäilyttävämpään
            valoon, koska se koskee jo itse rikostutkintamenettelyä.
         
         
         Mikä tässä on ajatus? Ed. Ben Zyskowiczhan silloin,
            kun puhuttiin siitä EU-asiasta, sanoi, että eikös
            se ole oikein, että yhteiskunnalla on mahdollisuus, kun
            on vakavia rikoksia, kaikilla tavoilla selvittää niitä.
            Mutta se sisältäisi sen idean, että lähdettäisiin
            tutkinnassa siitä, että kaikki suomalaiset ovat
            mahdollisia rikollisia ja sen vuoksi heidän sormenjälkiään
            voitaisiin niin käyttää. Tässä esityksessähän
            siihen ei ole päädytty, ja siinä hallitus
            on toiminut täysin oikein.
         
         
         Kuten sanottu, tähän nyt liittyy vielä selviä ongelmia,
            mutta varmaan valiokunta ne selvittää aikanaan.
         
         
       
      
         
         Jyrki Kasvi /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Elvis Presleyn passi luettiin Schipholin lentokentällä Hollannissa
            viime vuoden syyskuussa. Elvis ei ollut noussut kuolleista, vaan
            passien tietoturvasta huolestunut hakkeriaktivisti halusi todistaa, miten
            biometristen passien niin sanottu tekninen osa, joka siis sisältää nämä biometriset
            tunnisteet, ei välttämättä paranna
            vaan voi päinvastoin heikentää passien
            turvallisuutta.
         
         
         Onneksi Suomen passien teknisen osan kryptausavain on vahvempi
            kuin Hollannissa, eikä suomalaisia passeja ole vielä toistaiseksi
            ainakaan julkisesti murrettu. Suomalaisten valitsema kryptausratkaisu
            tosin maksoi enemmän kuin Hollannissa käyttöön
            otettu kryptaus, mutta on totisesti asioita, joissa ei kannata säästää.
            Valitettavasti Suomenkaan passien suojaus ei ole aukoton, sillä jostain
            syystä standardi, joka määrittelee tämän
            kryptauksen, ei salli sitä. Ja tietokoneiden laskentatehon
            kasvaessa myös näihin passeihin kohdistuvien hyökkäysten
            teho kasvaa. Toivonkin, että Suomessa seurataan Hollantia
            paremmin alan kehitystä ja ollaan valmiita nopeisiin toimiin
            passien vaihtamiseksi uusiin suojauksen mahdollisesti joskus pettäessä myös Suomen
            passien osalta.
         
         
         Yksittäisten passien tietoturvaa tärkeämpää on kuitenkin
            huolehtia ihmisten biometrisiä tietoja sisältävien
            tietokantojen tietoturvasta. Parhaassa tapauksessa näitä tietokantoja
            ei kerätä lainkaan. Biometrisen tunnistamisen
            yleistyessä tunnistetiedoista tulee nimittäin
            rahanarvoista tavaraa, ja esimerkiksi sormenjälki on hyvin
            helppo väärentää näiden
            tietojen perusteella. Eli sormenjälkirekisterin avulla
            voi tekeytyä keneksi passinhaltijana olevaksi suomalaiseksi
            tahansa.
         
         
         On kummallista, että esimerkiksi Saksa ja Ruotsi pystyvät
            laittamaan sormenjälkitiedot passeihinsa ilman kansallista
            tietokantaa, mutta Suomessa se ei ole mahdollista. Ehkä ainakin Saksassa
            maan synkkä historia on vaikuttanut päätökseen
            olla perustamatta biometrisistä tiedoista kansallisia tietokantoja.
            Me suomalaiset olemme kuitenkin sen verran naiiveja, että emme usko
            saman olevan koskaan Suomessa mahdollista, emme usko, että Suomessa
            voisi joskus olla semmoinen hallitus, joka käyttäisi
            nyt kerättäviä tietoja väärin,
            aivan muihin tarkoituksiin kuin mihin nyt määritellään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kansallista tietokantaa enemmän olen
            kuitenkin huolissani raja-asemille syntyvistä tietokannoista.
            Jokaiselle raja-asemalle syntyy tietokanta siellä luettujen
            passien tiedoista, sormenjäljistä, henkilötiedoista,
            jatkossa ehkä myös dna-tiedoista, ja nämä tiedot
            ovat rahanarvoista tavaraa, erittäin kalliita pimeillä markkinoilla.
            Identiteettirikokset ovatkin nettirikollisuuden nopeimmin kasvava
            laji, olleet jo monta vuotta. Eikä tarvita kuin yksi korruptoitunut
            tai huolimaton rajavalvoja tai viranomainen jossain päin
            maailmaa, ja myös suomalaisten tietoja, meidän
            suomalaisten sormenjälkiä, on rikollisten käsissä.
            Sen jälkeen ne voivat tulla vastaan rikollisessa käytössä missä päin
            maailmaa tahansa.
         
         
         Esimerkiksi Isossa-Britanniassa viranomaisten huolimattomuus
            ja tietoturvamääräysten vastainen toiminta
            ovat johtaneet jo miljoonien kansalaisten henkilötietojen
            hukkaamiseen useissa eri tapauksissa. Ja nämäkin
            tapaukset tulivat ilmi vain, koska tiedot sisältäneet
            tietokoneet, romput ja muistitikut löytäneet henkilöt
            palauttivat löytämänsä oikeaan
            osoitteeseen. Mutta kuinka paljon näitä tapauksia
            jää eri maissa pimentoon, sitä voimme
            vain arvailla.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että meidän
            kansanedustajien joukossa on tällainen nykyajan tietotekniikan
            asiantuntija kuin ed. Kasvi ja saamme sitä kautta tervettä opponointia
            ja myöskin näköaloja, joita ei välttämättä muuten
            havaittaisi. Mutta sinällänsä pidän
            erittäin hyvänä, että hallitus
            on antanut tämän esityksen, jolla on tarkoitus
            tehdä hyvää yhteiskunnalle, turvata täällä kansalaisten
            turvallisuus. Toivonkin, että valiokunta käy perusteellisen
            keskustelun tästä lainsäädännöstä.
            Minua ei haittaisi ollenkaan, vaikka viranomaisilla olisi tiedossa
            paitsi sormenjäljet myös dna-tiedot. Onnettomuustilanteissa
            näitä voitaisiin käyttää tunnistamiseen.
            Näillä olisi varmasti voittopuolisesti enemmän
            yhteiskunnan viranomaisia hyödyttävä vaikutus
            kuin niitä näköaloja toteuttava, joita ed.
            Kasvi toi esille. Sinänsä hyvä, että tuodaan esiin
            nämä vaaralliset näköalat, että rikolliset
            voivat saada ne käsiinsä, niin kuin pelottavan
            helposti voivat saada, ja määrätietoisesti
            voivat tavoitella näitä tietokantoja. Tämä on
            uhkakuva, joka täytyy vakavasti tiedostaa. Mutta samalla
            meidän tulee antaa nykyiselle esivallalle kaikki ne keinot,
            joilla voidaan turvata kansalaisten, normaalia elämää elävien
            ihmisten, etu ja turva.
         
         
         Samalla vielä viittaisin tässä yhteydessä edellisessä keskustelussa
            käytyyn aiheeseen. Olen vakavasti huolestunut siitä,
            että meillä on vähennetty rajavartioasemia
            jatkuvasti ja tämä kehitys jatkuu. Elikkä niitä viranomaisia,
            ihmisiä, jotka käyttävät näitä tietokantoja,
            tarvitaan ja niitä, jotka ovat toimintaa sitten toteuttamassa.
            Sähköinen havaitsija ei välttämättä toimi,
            mutta ihminen toimii, ja näitä me tarvitsemme.
         
         
       
      
         
         Sisäasiainministeri Anne Holmlund
         
         Arvoisa herra puhemies! Ajattelin käyttää viimeisen puheenvuoron,
            mutta tässä näytti tulleen jo lisää puheenvuoropyyntöjä.
            Ehkä ihan muutamia kommentteja näihin esille tulleisiin
            kysymyksiin.
         
         
         Ensinnäkin ed. Södermanin esille nostamaan tapaukseen
            liittyen haluan vielä muistuttaa, että Suomessahan
            tallennettavia sormenjälkitietoja ei voi käyttää rikostorjuntaan
            eikä rikosten selvittämiseen. Eli tämä jo
            sulkee pois sen, että kukaan meistä, joiden sormenjäljet,
            minä mukaan lukien, sitten tulevaisuudessa löytyvät
            passirekisteristä, olisi millään tavalla
            epäilyksen alla. Tämä on rajattu pois.
            Tätäkin asiaa pohdittiin. Itse lähdin
            kuitenkin siitä, että tämäntyyppinen ratkaisu
            olisi vaatinut laajempaa yhteiskunnallista keskustelua. Tällaisen
            nopean, pikaisesti voimaan saatettavan, lain yhteydessä se
            ei olisi ollut mahdollista riittävän suuressa
            laajuudessa, koska silloin todellakin liikumme hieman eri kysymyksissä kuin
            pelkästään passiin ja tunnistamiseen
            liittyvissä asioissa.
         
         
         Biometrinen tunnistehan tulee joka tapauksessa. Se on valtioiden
            oma asia, ketkä haluavat esittää rekisteröintiä ja
            ketkä eivät. Minulla on tässä muutamia
            esimerkkejä, jotka toki löytyvät hallituksen
            esityksestä, myös teille jaetuista versioista.
            Näyttää siltä, että Norja,
            Viro, Ranska, Sveitsi, Puola, Hollanti ja Belgia ainakin ovat esittämässä sitä,
            että sormenjäljet rekisteröidään.
            Sen sijaan Tanska, Slovakia, Saksa tämän tiedon
            mukaan eivät ole esittämässä sitä.
            Ihan ajantasaista tietoa minullakaan ei tästä ole.
            Saattaa olla, että tilanne on jonkin verran tässä matkan
            varrella myös muuttunut.
         
         
         Ed. Kasvi nosti esille tärkeitä kysymyksiä liittyen
            tietoturvaan. Voin vakuuttaa, että sisäasiainministeriön
            näkökulmasta on erinomaisen tärkeää,
            että voimme toteuttaa tämän rekisteröinnin mahdollisimman
            turvallisesti. Olemme pyrkineet sen monin keinoin varmistamaan.
            Minulla on useampia muistioita mukanani, mutta en lähde täällä niitä erikseen
            julki lukemaan. Uskon, että valiokunta varmaan kuulee tämän
            puolen perusteellisesti. Olemme käyneet myös lukuisia
            keskusteluja oikeusministeri Braxin kanssa. Meillä on tässä yhteneväinen
            näkemys, että meidän velvollisuutemme,
            jos tällaisen laajan tietokannan ihmisistä keräämme,
            on varmistaa se, että se on mahdollisimman tietoturvallinen
            eikä suomalaisten sormenjälkiä joudu
            mihinkään vääriin käsiin.
         
         
         Ehkä kaikkein eniten olen kuitenkin huolissani sormenjälkien
            jäljentämismahdollisuudesta, joka saattaa esimerkiksi
            aivan yksinkertaisissa tilanteissa syntyä, vaikkapa baarissa.
            Periaatteessa ihmisen sormenjäljet voidaan varsin helposti esimerkiksi
            lasin pinnasta kopioida ja käyttää vääriin
            tarkoituksiin. On ilmeisesti myös yleistymässä käytäntö,
            että erilaisiin yhteyksiin voidaan lisätä sormenjälkitunnistautuminen,
            ja se on viranomaistoiminnan ulkopuolella. Uskon, että myös
            tähän tarvitaan varmasti tulevaisuudessa sääntelyä ennen
            kuin tulemme huomaamaan, että sormenjälkiä on
            voitu väärinkäyttää.
            Silloinhan on kuitenkin päästy aika pitkälle
            ikävällä tiellä. Tältä osin
            on myös syytä erityisesti kiinnittää huomiota
            siihen, että tätäkin sääntelyä voidaan kehittää.
         
         
       
      
         
         Esa  Lahtela /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Itse kanssa heräsin ed. Kasvin puheenvuoron
            jälkeen, jotta tässä tämmöinen
            mahdollisuus on olemassa. Kun miettii sitä, että ihmisellä on
            tämä perusjuttu aina ahneus, ja sitä,
            että jo tuossa Isossa kirjassahan kun kaksitoista näitä opetuslapsia oli,
            niin yksi jo oli kavaltaja näistä ja petti päällikkönsä,
            niin kun katsoo vaikka rajavartijoita tai poliisia, niin jos joka
            kahdestoista olisi tämmöinen, niin sehän
            on aika iso määrä. Mutta en usko kyllä suomalaisista
            viranomaisista tällaista. Mutta siinä on tämmöinen
            vaara todennäköisesti olemassa ihan oikeasti ja
            ongelmana se, miten se estetään sitten tuolla
            jossakin rajavartioasemalla, että ei tämmöistä kauppaa
            lähdettäisi käymään. Joku
            ahne ihminen voisi sen tehdä. Siinä mielessä pitäisi
            olla huolissaan siitä ja katsoa, mitkä ovat ne
            keinot, millä tavalla tämäntyyppinen
            saataisiin kokonaan pois. Sitä en tiedä, mitä tämä koko
            valtakunnallinen rekisteri mahtaa tarkoittaa, pääseekö siihen
            joku murtautumaan ja sieltä kopsimaan sitten näitä sormenjälkiä.
         
         
         Mutta tästä dna-rekisteristä: Joskus
            aikanaan tein kirjallisen kysymyksen aiheesta, eikös tämmöinen
            pitäisi tehdä jokaisesta kansalaisesta. Minusta
            jokainen kansalainen voi ollakin jopa niin pitkään
            syyllinen kuin on syyttömäksi todettu, näissä isoissa
            rikostapauksissa, niinpäin voisi kuvitella. Jos saataisiin
            nämä hankalat rikolliset kiinni sitä kautta,
            kun on dna-rekisteri olemassa, niin en näkisi sitä mitenkään
            pahana. Vastaus oli aika tyly, siinä todettiin just tämä tietosuoja
            ja yksilönsuoja.
         
         
       
      
         
         Oiva  Kaltiokumpu /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässähän on huomattava
            tämä Euroopan unionin neuvoston asetus jäsenvaltioiden
            myöntämien passien ja matkustusasiakirjojen turvatekijöitä ja
            biometriikkaa koskevista vaatimuksista, ja meillähän
            ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mukautua tähän.
            Tämän lähtökohta on tietysti
            rikollisuuden estäminen, kansainvälisen terrorismin
            estäminen. Ne on aina syytä muistaa, kun täällä käydään
            keskustelua.
         
         
         Täällä kyllä ed. Kasvi nosti
            ihan mielenkiintoisia näkemyksiä esille, että jos
            nyt viranomaiset purkavat niitä tiedostoja ja jakavat niitä.
            Hän kyllä jätti huomiotta, että näitä sormenjälkiä on noin
            manuaalisesti otettu tuhoton määrä ja
            niitä on jokaisella kansakunnalla. Ainakaan tähän mennessä niitä ei
            ole ollut jaeltavana. Tässä mielessä minä en
            näe tätä kyllä tämmöisenä asiana ollenkaan,
            kun tässä vielä on rajauksena tämä, että poliisillakin
            on tämä oikeus vain silloin, kun täytyy
            henkilöllisyys varmentaa. Toisaalta kaikilla rintamilla
            käydään kansainvälisesti kovaa taistelua
            vakavaa rikollisuutta vastaan, ja toisaalta sitä varten,
            että viranomaiset pystyvät toimimaan ja tunnistamaan
            henkilöitä erilaisin menetelmin, kehitetään
            keinoja. Tämä Suomen rekisteröintimenettely
            on aivan oikea ja hyvä. Totta kai on mahdollista, että meille
            tulisi diktatuuri ja käytettäisiin näitä järjestelmiä väärin,
            mutta luulen, että silloin ei ole kysymyksessä pelkästään sormenjäljet,
            kun tätä oikeutta vähän tallataan. Siinä taitaisivat
            mennä kaikki perustuslain suomat oikeudetkin samassa mukana,
            tämä sormenjälki ei ole siinä vaiheessa
            enää keskeisin asia. (Puhemies: 2 minuuttia!)
            Rinnastus demokratian menettämiseen tai diktatuuriin on
            kyllä erittäin ontuva.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä ei varmaan tarvitse
            demokratiaa menettää, ja siitä huolimatta
            nämä biotunnisteet, kehittynyt it-teknologia,
            hakkerointi jne., kun ne tiedot ovat kerta digitaalisessa muodossa,
            tekevät tilanteesta aivan toisenlaisen kuin se, että poliisilaitoksen arkistoissa
            on näitä. (Eduskunnasta: Ei ne ole arkistoissa,
            ne on digitaalisessa muodossa!) — Kyllä sieltä vielä löytyy
            niitä paperisiakin varmasti. — Joka tapauksessa
            tässä ollaan uudessa tilanteessa, joka mahdollistaa
            sen tilanteen, mihinkä ed. Kasvi viittasi tuollaisena asiana,
            joka pitää olla hallinnassa silloin, kun tehdään
            rekistereitä.
         
         
         Mutta mitä tulee dna:han — edustajat Oinonen
            ja Lahtela viittasivat siihen — niin siinähän on
            nimenomaan sellainen tietokanta, meidän jokaisen dna:ssa,
            että se kertoo, lainausmerkeissä, meistä kaiken,
            ja sellaista rekisteriä ei pidä tehdä.
            Siihen liittyy niin paljon tietoturvaongelmia, että tämä ei
            todellakaan ole järkevää. Sekin, jos otettaisiin
            joku pieni dna-pätkä jostakin kromosomin tietystä genoman
            osasta ja tehtäisiin tästä tämä tunnistusmenettely,
            on mielestäni turhaa. Kyllä värikalvon
            ja sormenjälkitunnisteen identifiointikyky on varmasti
            riittävä.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kaksi kommenttia vaan. Ensinnäkin
            arvoisalle ministerille, kun sanoitte, että laki kieltää jotakin:
            niin se saattaa nyt kieltääkin, ja huomispäivänä se
            ei kiellä enää mitään,
            ja seuraavaksi se on jo suositus.
         
         
         Ed. Oinoselle, kun hän on aina välillä niin
            ristoreipas, ettei tahdo pysyä millään
            mukana, ja kun hän oli valmis antamaan dna:nsa käyttöön näihin
            tarkoituksiin: kylläpä siinä passintarkastajat
            ulvahtelisivat ruudun ääressä, että no
            näitä oinosia kyllä piisaa täällä.
         
         
       
      
         
         Jacob Söderman /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin sekä ministerin
            tarkoitusperät että vakaumuksen tässä asiassa.
            En ollenkaan epäile, etteikö hän ole
            lähtenyt ihan rehelliseltä pohjalta.
         
         
         Se, mitä minä vaan yritän tässä saada
            sanotuksi, on se, että tämän tuoreen
            ihmisoikeustuomioistuimen päätöksen nojalla
            on ilmeisesti nyt yksityisyyttä tulkittu sellaisella tavalla,
            että perustuslakivaliokunnan tulee välttämättä miettiä,
            voidaanko tällainen rekisteri lainkaan perustaa ja voidaanko
            kaikki nämä tarkoitukset, jotka tuossa laissa
            on mainittu, joista yksi kuuluu jo rikostutkintaan, hyväksyä sopimuksen
            valossa. Nämä kaikki maathan, jotka hän
            mainitsi ja joissa tällainen rekisteri on syntymässä,
            kuuluvat Euroopan neuvoston piiriin, ja varmaan sielläkin
            pohditaan nyt tätä samaa asiaa, niin että katsotaan mihin
            tulokseen valiokunta tulee.
         
         
         Se tuntuu tietysti jollain tavalla järkevältä,
            että valtiolla olisi aina tietoa saatavilla: Kun rikospaikalta
            löytyy yksitoista sormenjälkeä, katsotaan rekisteristä ja
            raahataan sitten tutkittavaksi kaikki ne ihmiset, joiden sormenjäljet
            löytyvät. Mutta minä luulen, että semmoinen
            rikostutkinta voi kyllä aiheuttaa valtavia ongelmia niille
            ihmisparoille, jotka sattumalta ovat olleet siellä paikalla ja
            joilla ei ole mitään tekemistä sen rikoksen kanssa.
            Ne voivat myös viedä tutkinnan täysin väärään
            suuntaan. Sehän on hirveän olennaista, että me
            emme luo rikollisuuden vuoksi sellaista yhteiskuntaa, että tavalliset
            syyttömät ihmiset joutuvat turhiin ongelmiin.
            Mutta kuten sanottu, valiokunta varmaan tutkii tämän,
            ja katsotaan sitten.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Me olemme käyneet hyvää keskustelua,
            joka toivon mukaan jatkuu valiokunnassa. Todellakaan syyttömät
            ihmiset eivät saa joutua turhiin ongelmiin rikollisuuden
            takia, mutta jo itse rikollisuus aiheuttaa syyttömille
            ongelmia pelkällä olemassaolollaan ja yhteiskunnalle
            tavattoman paljon kustannuksia. Jos ajattelemme vaikkapa niitä turvatarkastuksia,
            joiden läpi lentokoneisiin nousemme tai vierailijat tulevat
            tänne eduskuntaan, niin ne ovat sen takia, että rikolliset
            eivät voisi tehdä tekojaan.
         
         
         On aivan oikein, että yhteiskunnassa halutaan kontrolloida
            ja estää rikollisten toimintaa, ja tässä tulee
            esivallalla olla entistä enemmän keinoja vastaisuutta
            ajatellen. Terrorismin uhkat ovat entistä vakavampaa todellisuutta
            kaikkialla — ei pidä tuudittautua lintukotoon,
            etteikö myöskin täällä.
            Tämän vuoksi pitää olla keinoja
            tunnistamiseen, mutta niiden pitää olla viranomaisten käytössä,
            luotettavien viranomaisten käytössä. Ainakin
            tässä vaiheessa minä luotan suomalaiseen
            esivaltaan. Siinä on meidän turvamme.
         
         
       
      
         
         Jyrki Kasvi /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun pitäisikin luottaa vaan suomalaiseen
            esivaltaan, mutta pitää luottaa jokaiseen raja-aseman
            virkailijaan, jonka kautta on kulkenut sen passin kanssa työmatkoillaan,
            huvimatkoillaan, riiuumatkoillaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kalliokumpu totesi, viranomaisilla
            on jo nyt merkittäviä sormenjälkitietokantoja,
            mutta ne eivät koske koko kansaa vaan tarkoin rajatuin
            perustein määriteltyjä ryhmiä.
            Tilanne on muutenkin muuttumassa niin, että sormenjälkiä ollaan
            jatkossa käyttämässä yhä enenevässä määrin
            myös muuhun tunnistamiseen kuin rikostutkintaan. Esimerkiksi
            meidän eduskunnan läppäreissämme
            on sormenjäljenlukija, jolla voidaan korvata salasanatunnistus.
            Jos se olisi käytössä, ed. Kaltiokummun
            sormenjäljellä voisi lukea hänen tietokoneensa
            sisältämät tiedot, mahdollisesti päästä jopa
            lukemaan hänen sähköpostinsa, ja kuten
            aiemmin kotirauhaa käsittelevän lain lähetekeskustelussa oli
            puhetta, tietokoneen kiintolevy paljastaa ihmisestä aivan
            kaiken. Se on nyky-yhteiskunnassa ihmisen yksityisin, intiimein
            paikka, hänen tietokoneensa kiintolevy. Jatkossa näitä sormenjälkilukijoita
            tai vastaavia biometrisiä tietoja käyttäviä tunnistuslaitteita
            alkaa tulla joka paikkaan, kuten oviin: auton ovi aukeaa sormenjäljellä,
            kodin ovi aukeaa sylkinäytteellä.
         
         
         Ne pelisäännöt luodaan nyt, millä tavalla
            näitä tietoja hallitaan, millä tavalla
            niitä voidaan käyttää. Meidän
            täytyy olla tässä todella huolellisia,
            ettei tehdä vahinkoa.
         
         
       
      
         
         Oiva Kaltiokumpu /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Söderman on korostanut tätä ihmisoikeusnäkemystä ja
            kansainvälisen oikeuden suhdetta eri jäsenmaiden
            säädöksiin ja lainsäätämiseen,
            ja se on erittäin arvokas ja tärkeä asia
            ja lähtökohta koko sivistyneen maailman toiminnalle.
         
         
         Toisaalta hän viittasi rikollisuuteen ja siihen, mitä siitä sitten
            voi seurata. Näin ei tietenkään saa olla,
            että viranomaiset ottavat varuilta kiinni paljon porukkaa
            ja näin, mutta valitettavasti Suomen poliisikin on vielä sen
            verran kehittymätön, ettei ole niin pätevä kuin
            Neuvostoliitossa: siellä kun poliisi otti kiinni, niin
            varmasti oli syyllinen, vietiin ja tuomittiin, sanoi mitä sanoi.
            Suomessa ja muissa sivistyneissä valtioissa joudutaan valitettavasti
            kysymään ihmiseltä, oletko sinä ollut täällä paikalla,
            oletko sinä mahdollisesti tehnyt tämän,
            ja etsimään todisteet. Tässä mielessä on vähän
            niin kuin kulttuureissa eroa ja myöskin viranomaisten säädöksissä ja
            toiminnassa.
         
         
         On muistettava, että Suomen poliisi muun muassa on
            yli 20 vuotta ollut sekä nuoriso- että aikuisväestön
            arvostetuin instituutio, ja se ei ole poliisin ansiota, vaan se
            on kansanedustuslaitoksen, lainsäädännön
            ja julkisen vallan kontrollin ansiota, että meillä ei
            pääse tapahtumaan mitä tahansa.
         
         
         Toisaalta ed. Kasville kyllä totean, että kyllä semmoinen
            johtopäätös, että tästä rekisteröinnistä voisi
            joku ottaa minun passini sormenjäljen ja tulla avaamaan
            minun tietokoneeni, on niin kaukana todellisuudesta kuin vaan ikinä voi
            olla. Eli missään tapauksessa tämmöinen
            tilanne, että tuolta voidaan poimia joku sormenjälki
            ja lähteä sitten (Puhemies: 2 minuuttia on mennyt!)
            sitä käyttämään, ei
            ole realismia eikä mitenkään järkevää toimintaa
            muutenkaan.
         
         
       
      
         
         Sisäasiainministeri Anne Holmlund
         
         Arvoisa puhemies! Taidan puhua täältä paikaltani,
            jos onnistun puhumaan lyhyesti.
         
         
         Tässä on käyty ihan mielenkiintoista
            keskustelua. Haluan kuitenkin huomauttaa, että tässä tilanteessa
            ei tehdä mitään laajempaa linjausta, vaan
            kyse on aivan puhtaasti passilain muuttamisesta ja biometristen
            tunnisteiden saattamisesta passiin ja siihen liittyvän
            lainsäädännön kokonaisuudesta.
            Varmasti eduskunnalla on mahdollisuuksia keskustella laajemmaltikin
            siitä, miten pitää suhtautua sormenjälkien
            ja sormenjälkirekistereiden käyttöön.
         
         
         Itse pidän aivan yhtä dramaattisena sitä,
            että sormenjälkitietoja voisi vuotaa julkisuuteen, riippumatta
            siitä, minkä tyyppinen rekisteri on kyseessä.
            Ed. Kasvi viittasi omassa puheessaan siihen, että tälläkin
            hetkellä on monenlaisia erilaisia tallenteita, joissa on
            ihmisten sormenjälkitietoja, vaikkakin tarkkaan rajattuja.
            Aivan yhtä tärkeää meille on
            se, että nekin ovat turvassa. Mielestäni sivistyneen
            yhteiskunnan on pidettävä jatkuvasti huolta siitä,
            että tietoturva on riittävä, ja Suomikin
            on onneksi tässä varsin korkealla tasolla.
         
         
         En olisi kovin huolestunut siitä, että viranomaisten
            hallussa olevat rekisterit Suomessa joutuisivat väärille
            teille. Paljon enemmän olisin huolissani siitä,
            jos esimerkiksi ed. Kaltiokummun koneelle joku pääsisi
            siten, että pystyisi vaikkapa vesilasista ottamaan hänen
            sormenjälkensä. Se, että se löydettäisiin
            passirekisteristä, on mielestäni erittäin
            epätodennäköistä ja käytännössä mahdotonta.
            Tästä olen aivan samaa mieltä kuin ed.
            Kaltiokumpu.
         
         
         Ehkä muutama asia lyhyesti.
         
         Ensinnäkin jo nykyisellään käyttöoikeudet myönnetään
            esimiehen puoltamana käytännössä vain
            niille, jotka työtehtävissään
            tietoja nimenomaisesti tarvitsevat, eli tämä käyttäjäkuntakin on
            varsin tarkkaan rajattu.
         
         
         Toisaalta tiedon käyttöön oikeutetut
            eivät pääse tiedon syöttämisen
            ja tallentamisen jälkeen käsittelemään
            tietoja, ja tämä tiedon vertaaminen tapahtuu järjestelmän
            toimesta automaattisesti.
         
         
         En lähde käymään läpi
            teknisiä yksityiskohtia, koska en ole tekniikan asiantuntija
            tältä osin. Uskon, että valiokunta varmasti
            kuuntelee hyvin perusteellisesti asiantuntijoita (Puhemies: 2 minuuttia!)
            ja saa tältä osin varmaan myös erittäin hyvät
            selvitykset.
         
         
       
      
         
         Pentti Tiusanen /vas:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Täällä nyt
            tietysti keskustellaan aika laajalla säteellä terrorismista,
            rikollisuudesta ja Suomen poliisin kyvykkyydestä. Itse
            poliisin poikana olen aina uskonut, että poliisi on erittäin
            kyvykäs ja hyvä, etenkin poliisimies.
         
         
         Mutta tämä sisäinen turvallisuus,
            johonka ulkoisen turvallisuuden lisäksi tämä keskustelu
            liittyy, on tietysti sellainen ensisijaisesti aivan muulla tavoin
            kuin erilaisilla biotunnisteilla hoidettava asia. Sanon tämän
            vain taustaksi tälle koko keskustelulle. Jos yhteiskunta
            polarisoituu, tulee taloudellisia ongelmia entistä enemmän
            ihmisille jne., niin rikollisuus lisääntyy ja
            sitten tarvitaan yhä enemmän myös piikkilankaa.
            Pahimmillaan tilanne sitten menee sen tyyppiseksi kuin Johannesburgissa
            tai jossain muualla, missä rikkaus ja köyhyys
            erotetaan hyvin tarkoin ja käytetään
            myös hyvin pitkälle kehitettyä teknologiaa.
         
         
       
      
         
         Jacob Söderman /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minä en oikein päässyt
            selville, miksi ed. Kaltiokumpu minun puheenvuoroni jälkeen
            rupesi viittaamaan Neuvostoliiton poliisiin. Hän itse oli Suomen
            poliisin suuri ystävä.
         
         
         Minä olisin nyt kiinnittänyt huomiota siihen, että minä olen
            toiminut syyttäjänä valtakunnanoikeudessa
            ja olin hyvin läheisessä yhteistyössä keskusrikospoliisin
            kanssa ja minulle jäi niistä pojista todella hyvä käsitys.
         
         
         Maaherrana minä nimitin seitsemän vuoden aikana
            kaikki Uudenmaan läänin poliisiupseerit ja tutustuin
            hyvinkin tarkkaan heidän arkiseen työhönsä,
            ja minulle jäi heistä hyvin korkea käsitys.
         
         
         Minulle on myönnetty poliisien kultainen ansioristi,
            ja minä toivon nyt, että herra Kaltiokumpu ei
            rupeaisi epäilemään minun poliisille
            myönteistä näkemystäni. Minä luulen,
            että ero Neuvostoliiton poliisin ja ehkä edustajan
            ja Suomen poliisin välillä on se, että Suomen
            poliisien koulutukseen kuuluu ihmisoikeuksien tuntemus ja he ovat
            valmiit niitä noudattamaan. Sen vuoksi minä halusin
            tähän keskusteluun tuoda erittäin tuoreen,
            merkittävän ihmisoikeuspäätöksen,
            jota ennen ei ole ehditty pohtia ja nyt ehditään
            pohtia.
         
         
       
      
         
         Jyrki  Kasvi /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokummulle on pakko kertoa hieman
            yksityiskohtia. Eli tosiaan, Suomen passin tekninen osa on toistaiseksi
            kestänyt hyökkäykset, ainakin julkisesti
            dokumentoidut hyökkäykset, ja on toistaiseksi
            luotettava. Mutta monen muun maan biometrisen passin tekninen osa
            on jo murrettu, ja sieltä on siepattu heidän biometriset
            tietonsa, muun muassa se sormenjäljen kuva. Ja valitettavasti
            tämä Suomessakin käytetty standardi,
            koska se on se kansainvälinen standardi, jostain syystä kieltää riittävän
            tehokkaan suojauksen, joka takaisi tämän turvan
            lopullisesti, sanotaan noin niin kuin maailmankaikkeuden tappiin
            asti, kuten on tapana sanoa.
         
         
         Entä se väärän sormenjäljen
            tekeminen siitä sormen kuvasta? Se ei ole todellakaan mitään
            rakettitiedettä. Jo pari vuotta sitten japanilainen tutkijaryhmä demonstroi,
            miten se tehdään, dokumentoi sen, teki siitä YouTube-videon.
            Ja mitä materiaalia he käyttivät? Nallekarkkeja.
            Sillä nallekarkkisormella mentiin komiasti tietokoneisiin,
            komiasti kaikista sormenjälkilukijoista läpi, mitä viranomaiset
            sille osasivat esittää. Eli täytyy olla
            todella varovainen, ennen kuin tehdään todella,
            todella vaarallisia asioita.
         
         
       
      
         
         Oiva Kaltiokumpu /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pahoittelen, ed. Söderman, jos ymmärsitte asian
            sillä tavalla. Sitä en todella tarkoittanut. Arvostan
            teitä erittäin pitkän, ansiokkaan virkauran johdosta
            ja voin hyvin uskoa nämä näkemykset, mitä toitte
            tässä esille. Halusin sanoa puheessani sen, että on
            tärkeää, että nämä asiat,
            mitä te toitte esille, käsitellään
            ja selvitetään, ovatko ne ristiriidassa ihmisoikeuksien
            kanssa, mutta se nähdään sitten aikanaan.
         
         
         Toisaalta kun viittasin Neuvostoliittoon, niin korostin viittaustanne
            siitä, että otetaan nyt sitten ihmisiä kiinni,
            ja jos vaan sormenjälki jossakin on, niin sitten viedään
            heidät ikään kuin syyllisinä.
            Näin poliisi ei toimi nyt, enkä usko, että toimisi
            tämän lain voimaan tullessakaan. Tämä nyt kuitenkin
            semmoisena oikaisuna.
         
         
         Mutta, ed. Kasvi, minusta te puhutte nyt kahdesta vähän
            eri asiasta. Te sanoitte äsken, aikaisemmassa puheenvuorossa,
            että jos Suomeen niitä tallennetaan, niin tämä tallentaminen
            vaarantuu, se on ongelma, mutta nyt sitten te sanotte, että tämän
            passin voikin murtaa ja ottaa siitä sen sormenjäljen.
            Silloinhan kysymyksessä ei ole viranomaistoiminnan epäluotettavuus
            tai järjestelmien pettäminen, vaan ihan tähän
            passiin liittyvä asia. Se taas liittyy siihen EU:n säännökseen,
            että siellä täytyy olla nämä tunnisteet,
            eli siitä me emme pääse mihinkään,
            että tämä sormenjälki pitää sinne
            passiin laittaa, se on sinne laitettava. Toinen kysymys on, mitä arvostelitte,
            että ne tallennettaisiin viranomaisrekistereihin. Niiden
            pitää pysyä siellä.
         
         
       
      
         Ensimmäinen varapuhemies:
         Ministeri Holmlund, 2 minuuttia, voitte puhua paikaltanne.
       
      
         
         Sisäasiainministeri Anne Holmlund
         
         Arvoisa puhemies! Puhun sitten paikaltani, kun on vain 2 minuuttia.
            Oikeastaan vain ihan muutama kysymys.
         
         
         Tekninen osa ja sen murrettavuus on tietenkin eri asia kuin
            itse sormenjäljen rekisteröinti tietokantaan,
            ja siinä ei tietysti ole mitään epäselvää.
         
         
         Niin kuin tuossa aikaisemmin totesin, on tietysti tärkeää,
            että jokainen vaihe on mahdollisimman tietoturvallinen,
            ja sen eteen pyrimme kaikkemme tekemään. Kun sisäasiainministeriössä valmistelua
            on tehty, olen tullut kyllä hyvin vakuuttuneeksi siitä,
            että olemme erinomaisen tarkkaan ja huolellisesti pohtineet
            nämä kokonaisuudet.
         
         
         Ehkä muutama kysymys, joista voisi vielä nostaa
            pari asiaa esille.
         
         
         Ensinnäkin silloin ensimmäisen biometrisen tunnisteen
            käyttöönoton jälkeen vuonna
            2007 passirekisteri auditoitiin, ja sen tavoitteena oli katselmoida
            järjestelmän turvallisuusmäärittelyjen
            kattavuus, laatu, ajantasaisuus ja toteutus, ja sen perusteella
            annettiin myös toimenpidesuosituksia, joiden perusteella
            järjestelmään on tehty muutoksia. Tämä auditointi
            tullaan suorittamaan uudelleen järjestelmän kakkosvaiheen
            valmistuttua eli sormenjälkien lisäämisen
            jälkeen. Tuli varmaan jo aikaisemmin sanottua, mutta todettakoon
            vielä kerran, että nämä tiedothan
            kryptataan eli tältä osin myös pyritään
            mahdollisen hyvään turvallisuuteen.
         
         
         Yksi aikaisemmin esitetty kysymys, jonka ed. Oinonen tuossa
            nosti esille — taisi joku muukin nostaa — oli
            raja-asemien lakkauttamiseen liittyvä kysymys. Tässähän
            on ollut kyse lähinnä siitä, että on
            yhdistetty pieniä asemia keskenään, ja pikemminkin
            siten on saavutettu tehokkaampia ja paremmin toimivia yksiköitä,
            ei niinkään sitä, että olisi
            lähdetty lakkautuslinjalle. Nämä on tehty
            hyvässä yhteistyössä Rajavartiolaitoksen
            omien esitysten mukaisesti ja mielestäni tukevat sitä mallia,
            jonka kautta teemme yhteistyötä muun muassa Venäjän
            rajavalvontaviranomaisen kanssa, ja hyvässä yhteistyössä olemme
            molemmin puolin raja-asioissa edenneet.
         
         
       
      
         Ensimmäinen varapuhemies:
         Pysytään jatkossakin passilaissa.
       
      
         
         Jyrki Kasvi /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Kaltiokummulle: Jos muistan oikein, niin
            te itse sanoitte, ettette usko kenenkään sieppaavan
            teidän sormenjälkeänne teidän
            passistanne ja tekevän siitä väärää sormenjälkeä — saattaa
            olla, että muistan väärin.
         
         
         On aivan totta, että se on paljon pienempi ongelma,
            jos yksittäisen passin tiedot luetaan, vaikka se sille
            yksittäiselle ihmiselle saattaakin olla katastrofi, koska
            silloinhan hänen henkilökohtainen identiteettinsä on
            karussa. Mutta silloin kun puhutaan koko kansakunnan tai jonkun
            raja-aseman kautta kulkeneiden ihmisten biometrisistä tunnistetiedoista,
            silloin puhutaan kertaluokkaa suuremmasta yhteiskunnallisesta kysymyksestä ja
            silloin myös sen riskirajan, joka voidaan hyväksyä,
            täytyy olla paljon korkeammalla, koska silloin ei puhuta
            vain yhden ihmisen elämän tuhoutumisesta vaan
            silloin puhutaan suuren ihmisjoukon ongelmista. Ja näissä biometrisissä tunnisteissa
            on se paha puoli, että sormenpäätä on
            tosi vaikea vaihtaa; sosiaaliturvatunnuksen voi vaihtaa.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä nyt on sillä tavalla,
            että kun ei voi olla kaikkien puolella tässä asiassa,
            niin totean vain, että sen tiedon perusteella, mikä minulla
            näistä asioista on, olen ed. Kasvin kanssa suurin
            piirtein samoilla linjoilla.
         
         
         Mutta — olen ajatellut tätä aikaisemminkin ministeri
            Holmlundin kohdalla — on oikeastaan ihan hyvä,
            että te uskotte siihen, että te olette aina oikeassa,
            koska se voisi olla aika hankalaa, jos teillä olisi sellainen
            epäilys näistä ilmiöistä ja
            asioista, joka meillä on.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.